loader image

عایق حرارتی در مناطق گرمسیر

خانه | خدمات عایق حرارتی | عایق حرارتی در مناطق گرمسیر

عایق حرارتی در مناطق گرمسیر

خدمات عایق حرارتی در مناطق گرمسیر و سردسیر را می‌توانید از سایت و گروه مهندسی برکه دریافت کنید. مجموعه‌ای که در ارائه خدمات و محصولات مربوط به ساختمان، آب و تاسیسات تجربه بیش از ۱۵ سال داشته و به ارائه خدماتی از قبیل طراحی و ساخت، نگهداری و تعمیرات، آب‌بندی استخر، سونا، جکوزی، پشت بام، نما، آب نما و…. اقدام می‌نماید.

در این مقاله به ارائه مطالبی در زمینه یکی از خدمات و محصولات این مجموعه یعنی عایق حرارتی در مناطق گرمسیر خواهیم پرداخت و اهمیت و ضرورت استفاده از این عایق‌ها و انواع سیستم‌ های عایق‌کاری در این مناطق را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

تماس با برکه

ضرورت و اهمیت استفاده از عایق حرارتی در مناطق گرمسیری

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر برای ساخت بخش‌های مختلف یک ساختمان از مواد اولیه و مصالح جدیدی استفاده می‌شود. این مصالح نسبت به مواد قدیمی از مقاومت بالاتری برخوردار شده‌اند. به همین دلیل دیوارهای خارجی ساختمان‌ها، سقف‌ها، کف‌ها و به طور کلی پوسته خارجی سازه‌ها، نسبت به ساختمان‌های قدیمی، ابعاد و ضخامت کمتری دارند.

این عامل باعث شده تا عملیات تبادل حرارتی و رفت و آمد گرما از داخل به خارج یک ساختمان به راحت‌ترین شکل ممکن اتفاق بیفتد. پس استفاده از عایق حرارتی در مناطق گرمسیر و سردسیر ضرورت دارد تا مقاومت حرارتی سازه‌ها افزایش پیدا کند.

ضرورت و اهمیت استفاده از عایق حرارتی در مناطق گرمسیری

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که تنها مناطق سردسیری هستند که به عایق کاری حرارتی ساختمان نیاز دارند تا جلوی هدر رفت انرژی و نقل و انتقال گرما را بگیرند. در حالی که در واقع اینطور نبوده و علاوه بر مناطق سردسیر، مناطق گرمسیر هم به عایق کاری حرارتی ساختمان‌ها نیاز دارند.

در واقع عایق کردن ساختمان از لحاظ حرارتی در مناطق سردسیر در فصول سرد سال کمک می‌کند تا یک خانه گرم نگه داشته شود و حرارت و گرما از آن خارج نگردد. در حالی که در مناطق گرمسیر اجرای این فرایند به ویژه در فصول گرم سال باعث می‌شود گرما و حرارت به داخل ساختمان راه پیدا نکند.

بنابراین اگر از عایق حرارتی در مناطق گرمسیر استفاده کنید نیاز کمتری به مصرف انرژی برای خنک کردن محیط داخل خانه خواهید داشت چرا که گرمای کمتری به داخل نفوذ کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عایق صوتی و حرارتی کلیک کنید.

در مناطق گرمسیری نور آفتاب منبع اصلی تولید گرما به شمار می‌رود. این نور می‌تواند به صورت کاملاً مستقیم از طریق پنجره‌ها به داخل ساختمان وارد شود و یا به صورت تدریجی ساختمان شما را گرم سازد.

به ویژه اگر در مناطق گرم و مرطوب از سیستم‌های تهویه مطبوع هم استفاده می‌کنید باید حتماً به عایق‌کاری حرارتی ساختمان دست بزنید. در غیر این صورت سیستم‌های سرمایشی انرژی بیش از اندازه‌ای مصرف خواهند کرد. کاربرد اجرای عایق حرارتی در مناطق گرمسیری و عایق کاری دیوار و سقف، علاوه بر کاهش مصرف انرژی، هزینه‌های شما را نیز کاهش خواهند داد.

سیستم‌ های عایق کاری در مناطق گرمسیری

مصالحی که به عنوان عایق حرارتی در مناطق گرمسیری مورد استفاده قرار می‌گیرند، با استفاده از مواد اولیه سبک ساخته می‌شوند و به شکل مصالح انباشته به صورت آزاد، عایق‌های پتویی به شکل توپ و یا قطعه، تخته‌های عایق، بلوک‌های عایق، عایق‌های پاشیدنی و…. در بازار وجود دارند.

جنس این مصالح نیز با یکدیگر اختلاف داشته و شامل رشته‌ها یا تارها و دانه‌های سبک هستند. رشته‌های این محصولات نیز پشم سنگ، پشم شیشه، پشم سرباره، پشم چوب و…. را در بر می‌گیرند. دانه‌های به کار رفته در این سیستم‌ها نیز از مواد معدنی مانند پرلیت، خاک رس، خورده‌های چوب و… به وجود می‌آیند.

سیستم‌ های عایق کاری در مناطق گرمسیری

عایق‌ های پتویی

عایق‌های پتویی را با استفاده از پشم سنگ، پشم شیشه، پشم سرباره، پشم چوب، پنبه و پشم حیوانات تهیه می‌کنند و ضخامت‌های متنوع تا ۱۰۰ میلی‌متر را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند.

اگر تمایل داشته باشند از این نوع عایق حرارتی در مناطق گرمسیری استفاده کنند، آن را در ابتدا به عرض‌های مختلف برش می‌زنند. در بسیاری از موارد نیز پوششی از جنس آلومینیوم و ورقه‌های آلومینیومی و یا کاغذهای صنعتی کرافت را برای آن در نظر می‌گیرند.

عایق‌ های قطعه‌ای

استفاده از عایق حرارتی در مناطق گرمسیری به شکل قطعه‌ای نیز رواج دارد. این عایق‌ها مشابه با عایق‌های پتویی هستند اما طول کمتری دارند. در بیشتر موارد این نوع عایق حرارتی در مناطق گرمسیر و سردسیر با طولی در حدود ۱۲۰ متر مورد استفاده قرار می‌گیرد و ضخامت آن نیز تا ۱۸۰ میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

برخی از عایق‌های قطعه‌ای یک پوشش کاغذی نیز دارند. این پوشش بر روی لبه‌های این محصولات به کار رفته و به صورت باریکه‌ای سطح قطعه مورد نظر را پوشانده است. با کمک این ویژگی فرایند نصب عایق‌های قطعه‌ای در قاب آسان‌تر می‌گردد.

عایق‌ های قطعه‌ای

تخته‌ های عایق

تولید کنندگان می‌توانند تخته‌های عایق حرارتی در مناطق گرمسیر را با استفاده از مواد و مصالح گوناگونی تهیه کنند. از جمله این مصالح می‌توان به نی، چوب، پشم سنگ و…. اشاره کرد. اگر بخواهند با کمک عایق حرارتی، پوشش بیرونی و درونی دیواره‌ها و سقف‌ها را عایق کنند، از این محصولات کمک می‌گیرند.

بلوک‌ های عایق

در حالت معمول بلوک‌ های عایق را به صورت قطعات صلب تولید می‌کنند و ابعاد و اندازه‌های آن‌ها را کمتر از عایق‌های قطعه‌ای در نظر می‌گیرند. برخی از تولید کنندگان این نوع عایق حرارتی در مناطق گرمسیر و سردسیر را به صورت دو لایه و یا چند لایه تولید کرده و به هم می‌چسبانند تا محصول به دست آمده از استحکام بالاتری برخوردار باشد.

عایق‌ های قطعه‌ای

در فرایند ساخت و ساختار بلوک‌های عایق از مصالح مختلفی استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به چوب پنبه، خرده چوب و سیمان، پشم سنگ و یک ماده چسباننده، کف شیشه و… اشاره کرد.

عایق‌ های منعکس کننده

این نوع عایق حرارتی در مناطق گرمسیر و سردسیر مورد استفاده قرار گرفته و با استفاده از سطوح فلزی به وجود می‌آید. تولید کنندگان عایق‌های منعکس کننده را بدون پشت بند و یا به همراه پشت بند طراحی کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند.

اینکه این محصول تا چه حد بتواند عایق مناسبی برای گرما در مناطق گرمسیری باشد، به چند ویژگی آن وابسته است. از مهمترین این ویژگی‌ها می‌توان به سطح عایق، فاصله هوایی و اختلاف درجه حرارت اشاره کرد.

عایق‌ های پاشیدنی

عایق‌های حرارتی پاشیدنی را با ترکیب کردن تارها و مصالح متخلخل به دست می‌آورند و در فرایند ساخت آن‌ها از چسب نیز استفاده می‌کنند.

این نوع عایق حرارتی همان‌طور که از نامش نیز مشخص شده بر روی سطح مورد نظر شما پاشیده می‌شود. از این عایق حرارتی در مناطق گرمسیری می‌توانید در نقاطی از سازه استفاده کنید که مشکل خاصی داشته و یا وضعیت واقع شدن اجزای آن امکان پاشیدن را فراهم می‌سازد.

عایق‌ های کفی تزریقی درجا

این نوع عایق‌ها در واقع همان توده‌های متخلخل هستند که با استفاده از رزین‌های مایع و مصنوعی ساخته می‌شوند. با مخلوط این مواد یک نوع کف به وجود می‌آید. کفی که پس از گذشت مدت زمان خاصی سفت و سخت شده و فضای تزریق شده را پوشش می‌دهد.

عایق‌ های موج‌دار

عایق‌های حرارتی موجدار را با کمک کاغذ به وجود می‌آورند. کاغذهایی که به شکل موج‌دار درآمده و در چندین لایه به یکدیگر چسبانده می‌شوند. برخی از تولید کنندگان برای ارائه استحکام بیشتر به این نوع عایق‌ها یک نوع لایه چسب نیز بر روی آن‌ها می‌پاشند و یا این مصالح را با یک ورقه پوشش می‌دهند تا عایق مناسب‌تری برای گرما و حرارت باشد.

پر استفاده‌ ترین عایق حرارتی در مناطق گرمسیری

در مناطق گرمسیری می‌توان با استفاده از انواع عایق‌ها به عایق کاری حرارتی یک ساختمان دست زد. با این حال عایق پشم سنگ یکی از پرکاربردترین عایق‌های حرارتی در چنین شرایطی است. همان‌طور که می‌دانید پشم سنگ با استفاده از مواد مذاب سنگ‌های آذرین به وجود می‌آید و از جمله عایق‌های حرارتی تشکیل شده از الیاف معدنی است.

ماده اولیه‌ای که در ساختار این عایق مورد استفاده قرار گرفته سنگ بازالت است که می‌توان آن را باقیمانده فعالیت‌های آتشفشانی به شمار آورد. این سنگ در کشور ایران بسیار زیاد یافت می‌شود. برای اینکه بتوانند پشم سنگ را تولید کنند در ابتدا سنگ بازالت را حرارت می‌دهند تا ذوب شود.

حرارت مورد نیاز برای این کار چیزی در حدود ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد است. پس از اجرای این فرایند سنگ بازالت به شکل سیلیکات ذوب شده در می‌آید. حالا می‌توانند مواد مذاب را با کمک روش‌هایی خاص به یک الیاف تبدیل کنند. که قطری در حدود ۶ میکرون دارد. پشم سنگ به دست آمده از دیگر پشم‌های معدنی مقاوم‌تر خواهد بود. این محصول می‌تواند در برابر شعله‌های مستقیم آتش چیزی در حدود ۴ ساعت مقاومت کند.

این عایق از نفوذ گرمای بیرون به داخل خانه جلوگیری کرده و محیطی بسیار مطبوع برای کار و زندگی فراهم می‌سازد. علاوه بر پیشگیری از نفوذ حرارت از بیرون به داخل ساختمان، این عایق یک نوع عایق صوتی نیز محسوب می‌شود و کارایی بسیار بالایی هم در حذف و کاهش سر و صدا دارد.

پس می‌تواند هم دمای خانه را مطبوع و مطلوب نگه دارد و هم از ورود و خروج سر و صدا پیشگیری کند تا محیطی آرام داشته باشید. فرقی نمی‌کند که ساختمان مورد نظر شما مسکونی باشد یا اداری و تجاری و یا حتی صنعتی. در هر صورت می‌توانید برای عایق کاری حرارتی و صوتی آن از عایق پشم سنگ استفاده کنید.

پر استفاده‌ ترین عایق حرارتی در مناطق گرمسیری

از این عایق حرارتی در مناطق گرمسیر در صنعت و ساخت و ساز استفاده‌های فراوانی به عمل می‌آید و با کمک آن تمام قسمت‌های ساختمان از قبیل کف، سقف، دیوارها و اتاق‌های زیر شیروانی عایق کاری حرارتی می‌شوند تا استفاده از انرژی بهینه‌تر شود. از این عایق به منظور عایق کاری لوله‌ها، دیگ‌های بخار، مخازن آب گرم، تاسیسات صنعتی، کشتی‌ها، دکل‌های نفتی و…. نیز استفاده می‌شود.

این موضوع که به چه میزان عایق حرارتی در مناطق گرمسیر از نوع پشم سنگ نیاز دارید تا به طور کامل ساختمان خود را پوشش دهید، به نوع طراحی سازه و آب و هوای منطقه بستگی دارد. البته هزینه‌های انرژی و بودجه شما نیز در این زمینه اثرگذار است.

علاوه بر استفاده از پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی در مناطق گرمسیری، می‌توانید برای عایق کاری ساختمان خود از پشم شیشه هم استفاده کنید. یکی از مهمترین مزایای کاربرد این نوع عایق حرارتی دسترسی آسان به آن است. از سوی دیگر این محصولات از عرض‌ها و ضخامت‌های استانداردی برخوردار شده‌اند.

پس می‌توانید از آن‌ها در شرایط و موقعیت‌های گوناگون استفاده کنید و این عایق‌ها را در مکان‌های مورد نظر به راحتی جای گذاری نمایید. به این نکته هم دقت داشته باشید که پشم سنگ نسبت به پشم شیشه مقاومت بسیار بالاتری در برابر حرارت و آتش دارد.

پشم سنگ را نیز می‌توانید در مکان‌های مختلف به راحتی جای دهید. با این حال پشم سنگ موارد استفاده کمتری نسبت به پشم شیشه داشته و امکان جذب آب و رطوبت در آن وجود دارد. به طور کلی و با توجه به مزایایی که این دو نوع عایق حرارتی در مناطق گرمسیر به وجود می‌آورند می‌توانید از آن‌ها در کف ساختمان، دیوارها و سقف‌ها استفاده کنید.

لازم به ذکر است که پشم شیشه نیز از مذاب شیشه به دست می‌آید و در حالت استاندارد الیاف آن با ضخامت ۳.۲ تا ۶.۴ میکرون ساخته می‌شوند تا محصول به دست آمده نرم‌تر باشد و بتواند برای مدت زمان‌های طولانی خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کند.

پشم شیشه نقشی در گسترش حریق نداشته و با قرار گرفتن در مجاورت آتش گازهای سمی تولید نمی‌کند. میزان تحمل حرارتی این محصول چیزی معادل ۵۵۰ درجه سانتیگراد است. پشم شیشه عایق حرارتی بی‌بو بوده و در مناطق گرمسیر و سردسیر به عنوان پتوی عایق بندی به شکل توپی به بازار مصرف ارائه می‌گردد.

شما می‌توانید از این محصول در بام‌های تخت به عنوان عایق حرارتی در زیر پوشش آسفالت و یا نمدی بام استفاده کنید. این محصولات در حالت معمول با چگالی متوسط طراحی و تولید شده و به بازار مصرف عرضه می‌شوند.

قیمت عایق حرارتی در مناطق گرمسیر

مناطق گرمسیری دارای آب و هوایی گرم و مرطوب هستند. این آب و هوا باعث می‌شود که ساختمان‌ها در تابستان گرم و در زمستان سرد شوند. استفاده از عایق حرارتی می‌تواند به کاهش اتلاف انرژی و بهبود شرایط آسایش در ساختمان‌های مناطق گرمسیر کمک کند.

عوامل موثر بر قیمت عایق حرارتی در مناطق گرمسیر

قیمت عایق حرارتی در مناطق گرمسیر تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد، از جمله:

  • نوع عایق: عایق‌های مختلف دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. عایق‌هایی که دارای ضریب انتقال حرارتی پایین‌تر و مقاومت بالاتری در برابر آتش و رطوبت هستند، معمولاً گران‌تر هستند.
  • ضخامت عایق: هرچه ضخامت عایق بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • اندازه عایق: هرچه اندازه عایق بزرگتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • شرایط آب و هوایی منطقه: عایق‌هایی که برای مناطق گرمسیر طراحی شده‌اند، معمولاً گران‌تر هستند.

قیمت عایق حرارتی در مناطق گرمسیر ایران همچون عایق حرارتی بندرعباس با مناطق سردسیری متفاوت است. به طور کلی، قیمت عایق حرارتی در مناطق گرمسیری مانند اهواز، بوشهر، و بندرعباس بیشتر از مناطق گرمسیری مانند کرمان و سیستان و بلوچستان است.

استفاده از عایق حرارتی در مناطق گرمسیر می‌تواند به کاهش اتلاف انرژی و بهبود شرایط آسایش در ساختمان‌ها کمک کند. با توجه به عوامل موثر بر قیمت عایق حرارتی، بهتر است قبل از خرید عایق حرارتی، از چند فروشنده مختلف قیمت بگیرید تا بهترین قیمت را پیدا کنید.

هدف از کاربرد عایق حرارتی در مناطق گرمسیری چیست؟

استفاده از عایق حرارتی در مناطق گرمسیری در فصول گرم سال کمک می‌کند تا گرما به داخل ساختمان نفوذ نکند و سیستم‌های سرمایشی انرژی زیادی صرف ننمایند.

پراستفاده‌ترین عایق حرارتی در مناطق گرمسیری کدام است؟

در حال حاضر در این مناطق از عایق‌های زیادی برای جلوگیری از هدر رفت گرما استفاده می‌شود که پر استفاده‌ترین آن‌ها عایق پشم سنگ و پشم شیشه هستند.

انواع سیستم‌های عایق کاری حرارتی در مناطق گرمسیری کدامند؟

عایق پتویی، قطعه‌ای، تخته‌ها و بلوک‌های عایق، عایق‌های منعکس کننده و پاشیدنی و.... انواع مختلف سیستم‌های حرارتی در مناطق گرمسیری هستند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 58

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *