loader image

ساخت آبنما با سیمان

خانه | خدمات آبنما | ساخت آبنما با سیمان

ساخت آبنما با سیمان

هر انسانی از نگاه کردن به جریان آب و شنیدن صدای آرام‌بخش آن لذت می‌برد. آبنماها سمبل رودها، نهرها و دریاها هستند همچنین زیبایی چشمگیر و دلنوازی به حیاط خانه‌های ویلایی و باغ‌ها می‌بخشند و موجب آرامش روانی و خاطری آسوده برای هر فردی می‌شوند. امروزه در بیشتر باغ‌ها و خانه‌های ویلایی یک آبنمای زیبا و به‌روز دیده‌ می‌شود که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

در بیشتر پارک‌ های تهران و شهرهای بزرگ آبنماهای بزرگ و کوچک زیبایی ساخته‌شده‌اند که به زیباسازی شهرها کمک ویژه‌ای کرده‌اند. آبنماها در جنس‌ها، مدل‌ها، و سایزهای مختلف ساخته می‌شوند اما یکی از آبنماهایی که بیشترین طرفدار را در بین آبنماهای دیگر دارد آبنماهای سیمانی است.

ساخت آبنما با سیمان یکی از کارهایی است که در معماری به‌صورت تخصصی به آن پرداخته می‌شود. اگر می‌خواهید یک آبنمای جذاب با سیمان و یا آبنمای شیشه ای مناسب حیاط ویلا یا باغ خود بسازید که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب کند با ما همراه باشید.

تماس با برکه

اهمیت ساخت آبنما با سیمان برای مکان‌های مختلف

در کشور ما آب نماد پاکی و سمبل روشنایی است. آب نه‌تنها برای رفع کردن نیاز انسان‌ها که از لحاظ آرامش روحی و روانی نقش مهمی در زندگی هر فردی دارد. آب نشان دهنده پاکی، روشنایی، آرامش روحی و سرشار از حس زندگی است.

به همین علت در بیشتر مکان‌هایی که متعلق به تفریح و روزمرگی انسان است به شکل‌های مختلف در دل همه‌جا باز کرده است و نه‌تنها نیاز اصلی زندگی که موجب آرامش روح و روان برای هر شخص در این دنیای شلوغ و پر هیاهو است. جلوه‌های هنری و بصری آبنماها روح و ذهن شلوغ هر انسانی را به آرامش و آسودگی خاطر می‌رساند. به همین دلیل داشتن یک آبنمای جذاب و گیرا در دل باغ یا حیاط خانه شما اهمیت خاصی دارد.

اهمیت ساخت آبنما با سیمان برای مکان‌های مختلف

انواع مختلف آبنما

معمولاً جنس آبنماها سیمانی یا سنگی است. در معماری ایرانی آبنماها در انواع مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. برای انتخاب جنس آبنما باید به محوطه‌ای که می‌خواهید آن را جای‌گذاری کنید توجه کنید و سپس به ویژگی‌های ظاهری، بصری و تصفیه کنندگی بپردازید.

شکل هندسی آبنما به مکانی که می‌خواهید آن را قرار دهید بستگی دارد برای مثال آبنماهای بتنی بیشتر برای باغ‌های بزرگ و پارک‌ها ساخته و پرداخته می‌شوند اما آبنماهای سیمانی نه‌تنها برای پارک‌ها مناسب است بلکه برای حیاط‌های بزرگ و خانه‌های ویلایی گزینه بسیار مناسب و مقرون به‌صرفه‌ای هستند. آبنماها در انواع مدل‌های جدید، آبنمای دیواری، سنتی، فواره‌ای، خانگی و شیشه‌ای موجود هستند.

3 مورد کلی از آبنماها

به‌طور کلی در معماری سه نوع آبنما داریم:

  • آبنماهای ایستاده که ساده‌ترین نوع آبنما هستند و در بیشتر پارک‌ها دیده می‌شوند.
  • آبنماهای الکتریکی یا متحرک که برگشت آب در این نوع آبنماها قابلیت کنترل ندارند.
  • آبنماهای سه بعدی و موزیکال که با امواج مختلف و نورهای رنگی ساخته می‌شوند.

آبنماهای سیمانی

آبنماهای سیمانی مانند دیگر آبنماها در ابعاد و شکل‌های مختلف ساخته و تولید می‌شوند. آب‌نماهایی که با سیمان ساخته می‌شوند معمولاً وزن بسیار زیادی دارند حتی کوچک‌ترین آبنماها ممکن است صدها کیلو وزن داشته ‌باشند. به همین دلیل اگر خواهان ساخت آن هستید باید ظرافت و مهارت به خصوصی داشته‌باشید.

آبنماهای سیمانی موجب حس تازگی و سرشار از انرژی مثبت در محیط بیرونی منزل شما می‌شود. انتقال جریان آب برای آبنماهای سیمانی نیازمند یک پمپ است اما در آبنماهای الکتریکی یا متحرک جریان آب توسط جریان‌های الکتریکی صورت می‌پذیرد.

3 قسمت مهم از بدنه آبنمای سیمانی که قبل از ساخت باید آن‌ها را تهیه کنید

  • ستون آبنماها که آب به‌وسیله آن رو به بالا حرکت می‌کند.
  • پمب که آب توسط آن به حرکت در می‌آید و مهم‌ترین بخش آبنما به‌شمار می‌آید.
  • گوی یا کره که آب از انتهای آن به درون حوض برمیگردد.

7 مرحله ضروری که برای ساخت آبنما با سیمان باید در نظر بگیرید:

1- ابعاد و ظاهر بصری آبنما که طبق سلیقه شما طراحی و ساخته می‌شود. اشکال هندسی مختلفی هستند که می‌توان آبنما را به‌شکل آنها ساخت قبل از انتخاب شکل آبنما باید به محوطه و مکان جای‌گذاری آبنما توجه نمود.

2- ساخت قالبی که باید سیمان را درون آن بریزیم تا مثل خمیر به‌شکلی که می‌خواهیم در بیاید و فرم بگیرد. این نکته را در نظر داشته باشید که جنس قالب باید سبک باشد تا بعد از سفت شدن سیمان بتوان به‌راحتی آن را برش داد و از بدنه سیمان جدا کرد.

3- قالبی که سیمان در آن ریخته شده را تا 24 ساعت به حال خود رها کنید و بعد از آن شروع به برش قالب کنید در حین کار این نکته را در نظر بگیرید که سیمان را مرطوب نگه‌دارید تا باعث مقاومت و دوام بیشتر آبنما شود. برای مرطوب نگه‌داشتن سیمان می‌توانید از چسب مخصوص آن استفاده‌کنید.

4- طراحی سیستم جریان آب که در بالا به آن اشاره کردیم. باید دو حفره در دو طرف پایین ستون ایجاد کنیم تا جریان آب توسط پمپ به‌ سمت کره بالا برود و از آنجا به داخل حوض برگردد.

5- در این مرحله باید سیمان‌ها روی هم قرار گیرند به‌طوری که در امتداد یکدیگر باشند و بعد از آن یک توری فلزی به حوض وصل می‌کنیم تا جهت هدایت کردن آب از کره یا گوی تا حوض مشخص شود. در آخر اطراف حوض را با سنگ ریزه پر کنید.

6_ حال می‌توانید آب را درون حوض سیمانی ریخته و برای راه‌اندازی آن پمپ آن را تنظیم کرده و روشن کنید.

7- در آخر می‌توانید به ذوق و سلیقه خود سطح آن را رنگ‌ آمیزی کرده و اطراف حوض را تزئین کنید. اکثراً برای پر کردن سطح خارجی آبنما از سنگریزه‌های رنگی استفاده می‌کنند.

همچنین در نظر بگیرید که در گرما به‌دلیل تبخیر شدن، آب حوض به‌سرعت خالی می‌شود و بعد از خشک شدن پمپ از کار افتاده و آسیب می‌بیند. حتی در فصل زمستان و هوای سرد باید به‌خوبی از آبنما مراقبت کنید زیرا ممکن است یخ زدگی آب به پمپ آسیب جدی برساند. در چنین شرایطی بهتر است که هر سال در فصل زمستان حوض را خالی و پمپ آن را بردارید تا از خرابی و آسیب جدی که برای تعمیر نیازمند هزینه‌های زیادی هستند جلوگیری کنید.

وسیله‌ های مورد نیاز برای ساخت آبنما با سیمان

  • عینک ایمنی
  • دستکش
  • متر
  • مداد
  • ظرف یا سطلی که ملات سیمان را بای در آن مخلوط کنیم.

آب بندی آبنماهای سیمانی

برای آب‌بندی آبنماهای سیمانی بهترین روش استفاده از عایق‌ های نانومواد است. این عایق‌ها قابلیت اجرای فوق‌العاده قوی روی سطح سیمانی دارند و با درست کردن یک لایه پوششی روی سطوح سیمانی آبنما، به‌طور کامل از نم و نشتی آبنما جلوگیری می‌کنند. برای حفظ و مراقبت بیشتر از آبنما بهتر است هر چند وقت یکبار از این عایق‌ها استفاده شود.

آب بندی آبنماهای سیمانی

علت محبوبیت آبنماهای سیمانی در بازار

همان طور که می‌دانید  آبنماهای سیمانی بیشتر از گذشته طرفدار پیدا کرده است و صاحبان باغ‌ها و تالارها و ویلاها همگی به‌دنبال زیباترین آبنماها برای محوطه خود هستند. اما با توجه به جنس‌های مختلفی که می‌توان با آن‌ها به طراحی و ساخت آبنما پرداخت، آبنماهای سیمانی بیشترین بازخورد و فروش را داشته‌اند یکی از مهم‌ترین علت‌ها ارزان‌تر بودن این متریال نسبت به جنس سنگ است.

این مدل آبنماها برای محوطه‌هایی که به سبک مدرن طراحی‌ شده‌اند انتخاب بسیار مناسبی است. همچنین آبنماهای سیمانی به‌ خصوص از نوع دیواری آن کمترین جای ممکن را در فضا اشغال می‌کنند و طراحی خارجی دکوراسیون شما را کامل و بی نقص نشان می‌دهند.

5 مورد از مزیت‌های آبنماهای سیمانی

1- کلیه آبنماها موجب کاهش آلودگی صوتی می‌شود.

2- صدای دلنشین و آرام‌بخش آب موجب حس و حال خوب و کاهش استرس می‌شود.

3- آبنماها نسبت به آبشارهای مصنوعی و استخرها نیاز به مراقبت و توجه کمتری دارند.

4- زیبایی و جذابیت بیشماری برای محوطه زندگی شما ایجاد می‌کند.

5- به سلامت و پاکیزگی هوا کمک زیادی کرده و باعث افزودن اکسیژن بیشتر، به فضای باغ یا ویلا می‌شود.

ایده‌ های جذاب و منحصر به‌ فرد جهت ساخت آبنما با سیمان

  • استفاده از سنگ‌های زینتی با ابعاد و رنگ‌های متنوع که جلوه‌ای طبیعی به محیط می‌دهد.
  • در صورت امکان در کنار استخر یا داخل حوض آبنما را احداث کنید تا جذابیتی دوچندان به محوطه ببخشد.
  • استفاده از گل و گیاهان در کنار آبنما برای تزئین
  • اجرا کردن روش‌ های نورپردازی در کنار آبنما که در شب دید بهتری هم به مکان خواهد بخشید.
  • استفاده از گلدان‌ های بزرگ و کوچک در اطراف آبنما یا کاشت درخت نیز از ایده‌های منحصربه‌فرد در طراحی و ساخت آبنماهای سیمانی هستند.

ایده‌ های جذاب و منحصر به‌ فرد جهت ساخت آبنما با سیمان

کلام پایانی

با مطالعه مواردی که گفته شد می‌توانید به‌راحتی برای ساخت آبنما با سیمان دست به کار شوید و به حیاط خانه، لابی و فضاهای بیرونی محیط باغ خود زیبایی بی‌نظیری ببخشید. داشتن یک آبنما در محیط منزل حس و حال مکان زندگی شما را بهتر می‌کند.

سبک‌ های زیادی از آبنماهای سیمانی وجود دارند که با ساخت و جای‌گذاری آن در مکان مناسب نه‌تنها زیبایی فوق‌ العاده‌ای به آن محوطه می‌بخشد بلکه صدای دلنشین آب ذهن و روح ساکنین منزل را آرام و بدون استرس می‌کند و به‌راحتی می‌توانید بدون دغدغه فکری از محیط شلوغ بیرون از منزل به سکون و آرامش خاطر برسید.

برای ساخت آبنما با سیمان وارد وبسایت برکه شده و از مطالبی که خیلی جزئی‌تر و تخصصی با بهره‌گیری از کارکنان مجرب به آن اشاره شده استفاده‌کنید. پروژه‌های معماری بسیاری برای ساخت آبنما با سیمان توسط این وبسایت انجام شده که مطالعه آن بدون شک به شما کمک بیشتری خواهد کرد. باعث خوشحالی و افتخار ماست که شما را در طراحی و ساخت یک آبنمای سیمانی جذاب در مناسب‌ترین فضا یاری کنیم.

برای محوطه‌ های کوچک استفاده از کدام آبنما مناسب‌ تر است؟

در بین آبنما های موجود در بازار برای محوطه‌ های کوچک بهتر است از آبنماهای سیمانی دیواری استفاده کنیم که هم به‌روز تر هستند و هم جای کمتری را در فضا اشغال می‌کنند.

آبنماهای سیمانی در چه فضاهایی کاربرد بیشتری دارند؟

معمولاً آبنماهای سیمانی در محوطه باغ، ویلا، حیاط، روف گاردن‌ها، پارک‌ها، لابی‌ها، فضاهای باز کافه و رستوران‌ها و تمامی فضاهای تفریحی و گردشی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چه عواملی بر قیمت ساخت آبنما سیمانی تأثیر گذار است؟

به‌طور معمول هر چه ابعاد آبنما بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است. همچنین عواملی همچون متریال مورد استفاده، طرح و جزئیاتی که آبنما با آن‌ها تزئین می‌شود در قیمت آن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 44

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *