loader image

طراحی آبنما سنگی

خانه | خدمات آبنما | طراحی آبنما سنگی

طراحی آبنما سنگی

این روزها طراحی آبنما سنگی به منظور تزئین فضای داخلی یا محوطه های بیرونی بسیار رایج شده است. چرا که نه تنها سنگ های طبیعی می توانند فضایی زیبا و چشم نواز بوجود آورند، بلکه از استحکام بالایی در مقایسه با سایر آبنماها برخوردار هستند. آیا می دانید آبنمای سنگی چیست و چگونه ساخته می شود؟ با ما همراه باشید تا درباره طراحی و ساخت آبنما سنگی بیشتر بدانید.

طراحی آبنما سنگی

آبنمای سنگی چیست؟

انسان همواره در طول تاریخ تلاش کرده تا به گونه ای آرامش را به زندگی خود القا کند. از آنجایی که آب یک عنصر آرامش بخش به شمار می رود، بشر با پیشرفت علم اقدام به ساخت آب نماهای مختلف نموده است. این آبنماها به مرور زمان توسعه یافته و هر روز مدل های جدید تری از آب نماهای سنگی، شیشه ای، حبابی، دیواری، سرامیکی، استیل، چوبی و غیره به بازار عرضه می شود.

آبنمای سنگی یکی از راهکارهای آوردن طبیعت به خانه و ویلا به شمار می رود. شما می توانید با اجرا و نصب یک آبنما سنگی در خانه خود آرامش را به محیط القا کنید. علاوه بر این، وجود آبنما سنگی باعث رطوبت و شادابی گیاهان خواهد شد. در واقع ساخت یک آبنمای سنگی در حیاط خانه، چشم انداز زیبایی به ملک شما خواهد بخشید.

همانطور که از نامش پیداست، سنگ مهم ترین متریال آبنمای سنگی می باشد. نوع سنگ به کار رفته در این نوع آبنما، به بودجه، دکوراسیون و سلیقه شما بستگی دارد. در صورتی که در منطقه ای با آب و هوای سرد زندگی می کنید، سعی کنید سنگ با کیفیت برای ساخت آبنمای سنگی استفاده کنید. در غیر این صورت می تواند تحت تاثیر سرما دچار ترک خوردگی شود.

تماس با برکه

طراحی و اجرای آبنمای سنگی

همانطور که می دانید، جریان آب روی سنگ ها می تواند صدای آرامش بخشی ایجاد کند. به همین دلیل طراحی و ساخت آبنمای سنگی یکی از محبوب ترین گزینه ها در بین انواع آبنما می باشد. از طرف دیگر، آبنمای سنگی دارای طیف رنگی متنوعی است و شما می توانید آن را متناسب با دکوراسیون باغ یا ویلای خود انتخاب کنید. دوام بالای آبنمای سنگی از جمله مزایای آن به شمار می رود که باعث می شود سالیان سال قابل استفاده باشد.

نکته مهمی که برای طراحی آبنمای سنگی باید در نظر داشته باشید، جلوگیری از رشد جلبک ها بر روی آن است. اجرای آبنمای سنگی در محیط باز و یا عدم استفاده از سیستم تصفیه می تواند منجر به تولید جلبک روی آن شود. یکی از معایب این نوع آبنماها، سنگین بودن و دشواری جابجایی آن است.

انواع آبنمای سنگی

برای ساخت ابنمای سنگی نیاز به متریال مختلفی داریم. در واقع یکی از اصلی ترین وسایل مورد نیاز برای ساخت آبنما، سنگ است. سنگ ها را معمولا از طبیعت در شکل ها و اندازه های مختلف می توان تهیه نمود. پمپ آب نیز باید با توجه به سایز ابنما و البته با مشورت افراد متخصص تهیه شود. مثلا اگر پمپی با قدرت 12 گیگاهرتز تهیه کردید، می تواند 12 گالن آب را در یک ساعت به چرخش در آورد.

لوله آب نیز یکی دیگر از وسایل مورد نیاز است که برای راه اندازی پمپ مورد استفاده قرار می گیرد. بند چرمی یا پلاستیکی هم به منظور محکم کردن سنگ ها روی یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که می دانید آبنمای سنگی انواع مختلفی دارد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم:

آبنمای سنگی کلاسیک

آبنماهای سنگی کلاسیک یکی از اولین آبنماهایی هستند که تولید شد. این نوع آبنما از تلفیق سنگ های تزئینی و سنگ های لاشه ساختمانی ساخته می شود و معمولا برای حیاط خانه های لوکس، ویلاها و مکان های تفریحی به کار می رود. معمولا از سازه های تراشیده شده از سنگ و یا مجسمه های انسان و حیوان در این نوع آبنما ها استفاده می شود.

آبنمای سنگی مدرن

آبنماهای سنگی مدرن معمولا دارای طرح های هندسی و حجمی می باشند. این نوع آبنما به صورت تلفیقی از چوب یا استیل با سنگ ساخته می شود و در آن نور لامپ LED یا موزیک استفاده می گردد.

آبنمای سنگی باغی

این نوع آبنما که با نام آبنمای صخره ای یا آبنمای آبشاری هم شناخته می شود، از صخره های کوهستانی الهام گرفته است. معمولا در سفره خانه ها، رستوران ها، مراکز تجاری، فضای سبز شهری، ویلا و باغ از این آبنمای صخره ای استفاده می شود.

آبنمای سنگی دیواری

طراحی آبنمای دیواری با سنگ معمولا بر روی دیوار حیاط، لابی یا حتی فضای داخلی نصب می شود. از آنجایی که فضای کمی اشغال می کند، می توان از آن در فضاهای کوچک استفاده نمود. برخی از این آبنماهای دیواری تنها جنبه تزئینی دارند و صدای آب را پخش می کنند.

ویژگی های آبنما سنگی

ویژگی های آبنما سنگی

آبنمای سنگی معمولا به شکل صخره های طبیعی ساخته می شود. در ساخت این نوع آبنما از سنگ های کوهی طبیعی به شکل لاشه ای، ورقه ای، پوکه معدنی و غیره بکار می رود. یکی از مهم ترین ویژگی های آبنماهای سنگی، مقاومت بالای آن در شرایط آب و هوایی مختلف است. این آبنما با هر دکوراسیون و هر طیف رنگی سازگاری دارد. در ادامه به توضیح ویژگی های آبنما سنگی می پردازیم:

  • مقاومت در برابر زلزله
  • مقاومت در سایش
  • مقاومت در برابر نور خورشید
  • عدم تغییر رنگ آن به مرور زمان
  • تنوع در طرح و رنگ

نکات مهم درباره آبنمای سنگی

هنگام خرید و نصب آبنمای سنگی باید به یک سری نکات از جمله جنس آن، محل نصب و مسائل ایمنی توجه داشته باشید. باید مطمئن شوید که محل نصب آبنما کاملا امن باشد و برق کشی ها برای پمپ و نورپردازی کاملا ایمن انجام گردد. در ادامه به توضیح نکاتی برای نگهداری آبنمای سنگی می پردازیم:

تمیز کردن آبنمای سنگی

اگر بخواهید عمر آبنمای سنگی خود را افزایش دهید، باید به طور منظم برای تمیز کردن آن اقدام کنید. آبنماهای کوچک را حداقل دو ماه یک بار تمیز کنید تا از ایجاد جلبک در آن جلوگیری شود. اما آبنماهای بزرگ تر را می توانید دو بار در سال تمیز کنید. کافیست پمپ را جدا کرده و به کمک برس و شوینده، تمامی جلبک ها را از سطح آن پاک کنید. در غیر این صورت ممکن است راه پمپ را مسدود کند.

تعمیر پمپ آب

پمپ آب یکی از مهم ترین قسمت های آبنما سنگی به شمار می رود و نباید هرگز خشک شود. در واقع باید به طور منظم آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که پمپ در آب شناور باشد. چرا که در صورت شناور نبودن پمپ در آب، امکان آسیب به موتور آن وجود دارد.

به منظور افزایش طول عمر پمپ، باید از خاموش و روشن کردن آن به طور مکرر خودداری کنید. در شرایطی که دور از خانه هستید، نیاز به پر کننده اتومات دارد. در صورتی که این پر کننده را نصب نکرده اید، پمپ را در طول مسافرت خاموش کنید.

جلوگیری از ایجاد جلبک

برای جلوگیری از رشد جلبک ها روی آبنمای سنگی باید به گونه ای نصب شود که ساعاتی از روز در سایه قرار بگیرد. از طرف دیگر می توان با تعویض آب آبنما به طور منظم از تولید جلبک ها جلوگیری کرد. به منظور شستن آبنما می توانید از اسید سیتریک، آبلیمو یا مایع سفید کننده استفاده کنید.

طراحی آبنما سنگی

برای ساخت آبنمای سنگی باید قبل از هر چیز مکان آن را در نزدیکی چاه مشخص کنید. در صورتی که با چاه فاصله دارد، می توانید حوضچه آبریز آبنما را به چاه متصل کنید. این گونه تمیز کاری آبنما آسان تر خواهد بود. از جمله وسایلی که برای ساخت آبنمای سنگی نیاز دارید، عبارتند از: سنگ، پمپ، لوله آب، بند چرمی یا پلاستیکی.. در ادامه به توضیح چگونگی ساخت آبنمای سنگی می پردازیم:

  • ابتدا حوضچه آبنما را با توجه به سلیقه خود و طراحی داخلی ویلا حفر کنید. سپس دیواره های حوضچه را با کاشی یا سیمان پوشش دهید.
  • در مرحله بعدی با کمک یک فرد متخصص در این زمینه برای نصب پمپ و لوله ها اقدام کنید.
  • سپس نوبت به ساخت آبنما با استفاده از سنگ های طبیعی که تهیه کرده اید، می رسد. با این سنگ ها ساختار آبنما و قسمت آبریز را بچینید. برای ساخت قسمت آبریز باید سنگ هایی مسطح با لبه تیز به کار رود.
  • می توانید از سنگ های تزئینی هم برای زیباتر شدن آبنما استفاده کنید و در نهایت آن ها را با بند چرمی یا پلاستیکی به هم محکم کنید.

مزایای آب نمای سنگی

آبنما سنگی یکی از محبوب ترین انواع آبنما می باشد که معمولا با استفاده از سنگ های طبیعی ساخته می شود. در واقع سنگ با گذشت زمان نه تنها محبوبیت خود را از دست نداده، بلکه به یکی از روش های لاکچری و پر طرفدار برای ساخت و ساز تبدیل شده است. از آنجایی که این سنگ ها از دل طبیعت می آیند، زیبایی چشم نوازی به خانه شما خواهند بخشید. در اینجا به توضیح مزایای ساخت آبنما سنگی می پردازیم:

دوام و استحکام عالی

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که برای انتخاب آبنمای سنگی باید در نظر داشته باشید، دوام بالای آن است. اما خوشبختانه سنگ همیشه از استحکام خوبی برخوردار است و به سادگی دچار خرابی و شکستگی نخواهد شد. البته باید مطمئن شوید که سنگ انتخابی کیفیت خوبی داشته باشد.

تنوع بالا

از آنجایی که سنگ های طبیعی دارای تنوع زیادی هستند، شما می توانید آبنماهای سنگی در شکل و رنگ های متنوعی بسازید. سنگ های مرمر، تراورتن، گرانیت، سنگ های رودخانه ای، لاشه ای و غیره از جمله سنگ های طبیعی هستند که برای ساخت ابنمای سنگی به کار می روند. آبنمای سنگی مرمر یکی از گران ترین انواع آبنما می باشد، در حالی که آبنمای سنگ تراورتن قیمت مناسب تری دارد. از طرف دیگر، تراش پذیری خوبی هم دارد.

مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوایی مختلف می تواند به مرور زمان باعث آسیب دیدن و از بین رفتن زیبایی آبنما شود. به همین دلیل بهتر است آبنماهایی که در حیاط و فضای باز قرار می گیرند، از نوع سنگی باشند. نوع سنگ نیز باید از نوع تراورتن باشد. چرا که از مقاومت خوبی در برابر گرما و سرما برخوردار است.

نگهداری آسان

از آنجایی که آبنمای سنگی از مقاومت خوبی نسبت به شرایط مختلف برخوردار است، نیازی به نگهداری چندانی ندارد. البته بهتر است حداقل ماهی یکبار با دستمال تمیز یا اسفنج برای پاک کردن آبنمای سنگی اقدام کنید. نیازی به استفاده از مواد شوینده اسیدی وجود ندارد. چرا که این مواد می توانند به آبنمای سنگی آسیب بزنند.

قیمت طراحی آبنما سنگی

قیمت طراحی آبنما سنگی

طبیعتا یک آبنمای سنگی به دلیل ساخته شدن از سنگ های طبیعی، قیمت بالایی هم دارد. در واقع پیدا کردن و فراوری و تراش سنگ های طبیعی دشوار است و همین مسئله منجر به بالا بودن قیمت این نوع آبنماها می شود. در ادامه به توضیح فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت ساخت آبنمای سنگی می پردازیم:

نوع سنگ: قیمت آبنما به نوع سنگ به کار رفته در ساخت آن بستگی دارد. در واقع نه تنها نوع سنگ بلکه درجه کیفی آن نیز در قیمت نهایی آبنما تاثیر گذار می باشد.

نوع پرداخت سطح سنگ: روی سنگ های طبیعی فراوری ها و پرداخت های مختلفی صورت می گیرد، تا تبدیل به سنگ مناسب برای آبنما شود. رایج ترین نوع پرداخت سنگ های آبنما، پرداخت صیقلی، مات، بادبر یا چکشی می باشد.

ابعاد آبنما: یکی دیگر از مواردی که بر قیمت نهایی آبنمای سنگی تاثیر می گذارد، ابعاد آبنما می باشد. هر چه آبنما بزرگ تر باشد و نیاز به سنگ های بیشتری داشته باشد، مسلما هزینه بیشتری باید برای آن پرداخت کنید.

تجهیزات جانبی: نوع پمپ، نورپردازی، نوع نازل و ریزش آب و به طور کلی تجهیزات جانبی بر قیمت نهایی آبنما تاثیر دارند.

این فاکتورها درخصوص هزینه طراحی و ساخت اکثر مدل های آبنما همچون طراحی آبنمای مدرن، شیشه ای، سیمانی و … صدق می کند.

جمع بندی

آبنمای سنگی معمولا برای فضای باز و حتی داخل خانه ها استفاده می شود تا آرامش را به فضا القا کند. اگر قصد ساخت آبنمای سنگی در فضای باغ، خانه و غیره دارید، از مجموعه برکه کمک بخواهید.

این مجموعه تمامی خدمات مربوط به آب بندی و البته ساخت انواع آبنمای سنگی، آبنمای شیشه ای و … را به شما عزیزان ارائه می کند. گروه مهندسی برکه با تکیه بر سال ها تجربه و همچنین تکنولوژی روز دنیا، می تواند بهترین آبنمای سنگی متناسب با بودجه و سلیقه شما را بسازد. می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره هزینه طراحی و ساخت ابنمای سنگی و همچنین هزینه ساخت آبنما در تهران و سایر استان ها با همکاران ما تماس بگیرید.

آبنمای سنگی چیست؟

آبنمای سنگی یکی از راهکارهای آوردن طبیعت به خانه است. این آبنما که از سنگ ساخته شده، صدای جریان آب روی صخره ها را تولید می کند و به فضا آرامش می بخشد.

ویژگی های آبنمای سنگی چیست؟

مقاومت در برابر زلزله، مقاومت در سایش ، مقاومت در برابر نور خورشید، عدم تغییر رنگ آن به مرور زمان

تمیز کردن آبنمای سنگی چگونه انجام می شود؟

ایزوگام و قیر، چسب بتن، مواد نانو

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 51

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *