loader image

آب بندی سقف شیشه ای

خانه | خدمات سقف | آب بندی سقف شیشه ای

آب بندی سقف شیشه ای

در بعضی ساختمان‌ها تمام یا قسمتی از سقف به صورت شیشه‌ای طراحی می‌شود، برای مثال گلخانه‌ها یا بخش نورگیر در خانه‌ها چنین حالتی دارد. شیشه متریالی مقاوم نسبت به نفوذ آب باران و رطوبت است و مانع خروج هوای سرد و گرم از فضا می‌شود اما این مقاومت همیشگی نیست. پس از چند سال مقاومت در محل درزهای شیشه کاهش پیدا می‌کند و به مرور زمان ضعیف‌تر می‌شود.

با بروز این اتفاق آب باران از میان درزها عبور کرده و به داخل ساختمان سرازیر می‌شود. روش‌های مختلفی برای جلوگیری از بروز این مشکل وجود دارد که یکی از آن‌ها آب بندی سقف شیشه ای است. در این مطلب قصد بررسی این موضوع و راه‌های انجام آن را داریم، با ما همراه باشید.

آب بندی سقف شیشه ای

سقف شیشه‌ای چیست؟

سقف شیشه‌ای که با نام اسکای لایت هم شناخته می‌شود، سازه‌ای جدید و مدرن در صنعت ساختمان‌سازی است که هر چند زمان زیادی از ورود آن به این صنعت نمی‌گذارد؛ اما در مدت زمان کوتاه موفق به کسب محبوبیت فراوان شده است. این سقف یکی از منحصر به فردترین روش‌های اجرای سقف در سازه‌ها محسوب می‌شود که به دلیل ظاهر زیبا و متفاوت، سبک دکوراسیون را به طور کل تغییر می‌دهد.

یکی از دلایل اصلی اجرای سقف‌های شیشه‌ای در خانه‌ها ظاهر شیک و زیبای آن‌ها است اما ظاهر زیبا تنها علت اجرا نیست و این مدل سقف‌ها مزایای مختلف دیگری هم دارد که در ادامه این مطلب به صحبت در مورد آن‌ها می‌پردازیم.

تماس با برکه

مزایای سقف شیشه‌ای

همانطور که گفته شد دلایل مختلفی برای اجرای سقف‌های شیشه‌ای وجود دارد. در بعضی از ساختمان‌ها این مدل سقف به منظور افزایش ورود نور طبیعی به داخل ساختمان اجرا می‌شوند و در بعضی دیگر صرفاً هدف زیبایی و داشتن دکوراسیونی متفاوت است. اجرای سقف‌های شیشه‌ای اما مزایای زیادی هم دارد که از جمله آنها به برخی از موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • عایق بودن نسبت به ورود و خروج صدا به ساختمان
  • امکان تبادل هوای تازه و وارد کردن هوا به داخل خانه با باز کردن درب شیشه‌ای
  • فراهم کردن فضایی برای مشاهده بیرون و ایجاد دید بصری زیبا از داخل ساختمان
  • محافظت از انرژی سرمایی و گرمایی داخل ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی در آن
  • افزایش نور در محیط به شکل کاملاً طبیعی
  • مقاومت نسبت به تغییرات آب و هوایی، طوفان و بارندگی از طریق آب بندی سقف شیشه ای
  • و…

مزایای سقف شیشه‌ای

معایب سقف‌های شیشه‌ای

مانند دیگر متریالی که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند، شیشه و سقف‌های شیشه‌ا هم در کنار تمام مزایای گفته شده، معایبی دارند که عبارتند از:

  • نیاز به تعویض کل شیشه در صورت تک خوردن و عدم امکان ترمیم بخش آسیب‌دیده به تنهایی
  • احتمال نشت آب در صورت بی‌توجهی به فرآیند نسب
  • برخورداری از خاصیت ذره‌بینی و احتمال سوزاندن گل‌ها، گیاهان و وسایل داخل خانه
  • هزینه بالای اجرا در بعضی سازه‌ها و….

معایب سقف‌های شیشه‌ای

سقف‌های شیشه ای در چه مکان‌هایی استفاده می‌شوند؟

بیشتر ما سقف‌های شفاف مانند سقف شیشه‌ای را در فضاهایی مانند گلخانه‌ها مشاهده کرده‌ایم. هرچند در بعضی از گلخانه‌ها هم از این نوع سقف استفاده می‌شود اما سقف‌های شیشه‌ای کارایی زیادی دارند و در مکان‌ها و سازه‌های مختلفی دیگری هم استفاده می‌شوند. از جمله آنها می‌توان به ساختمان‌های تجاری اشاره کرد. برای مثال در مجتمع‌های تجاری بزرگ و پاساژ‌های چندین طبقه برای زیبایی و داشتن معماری متفاوت و همچنین به جهت تامین نور طبیعی داخل سازه، تمام یا بخشی از سقف به صورت شیشه‌ای طراحی می‌شود.

ساختمان‌های تفریحی از دیگر مکان‌هایی هستند که استفاده از شیشه در طراحی بخشی از سقف آنها بسیار رایج بوده و ظاهری جذاب و متفاوت برای سازه ایجاد می‌کنند. امروزه اما کاربرد صفحه‌های شیشه‌ای بیشتر از قبل شده و در بالکن خانه‌ها و طراحی ویلاها به خصوص در مناطق جنگلی از این نوع سقف استفاده می‌کنند.

مقاومت سقف‌های شیشه‌ای چه میزان است؟

مقاومت سقف‌های شیشه‌ای چه میزان است؟

جذابیت و ظاهر متفاوت سقف‌های شیشه‌ای بر کسی پوشیده نیست اما موضوعی که در مورد این سقف‌ها باعث نگرانی افراد می‌شود، عدم مقاومت این مدل سقف‌ها و احتمال آسیب‌ دیدن آن‌ها است. در پاسخ باید گفت که راه‌های مختلفی مانند آب بندی سقف شیشه ای، برای مقاوم‌سازی این نوع سقف وجود دارد. هر چند در تولید سقف‌های شیشه‌ای تلاش می‌شود که از شیشه‌های نشکن استفاده شود اما مانند هر سازه شیشه‌ای دیگری احتمال آسیب‌دیدگی به این مدل سقف‌ها هم وجود دارد. به همین دلیل از طریق اقداماتی مانند آب بندی سقف‌های شیشه‌ای کمک می‌کنند که مقاومت این مدل سقف بیشتر شده یا احتمالاتی که باعث کاهش مقاومت آن می‌شوند از بین بروند.

آب بندی سقف شیشه ای چیست؟

روش‌های مختلفی برای مقاوم کردن سقف‌های شیشه‌ای وجود دارد که آب بندی یکی از آن‌ها است. برای اجرای راحت‌تر سقف‌های شیشه‌ای و افزایش مقاومت آن‌ها، این مدل سقف‌ها به صورت بلوکه‌ای یا تکه‌ای اجرا می‌شوند. در واقع به جای استفاده از شیشه‌ای یک تکه از چند قطعه شیشه کوچک استفاده می‌شود که با کمک چسب مخصوص یا قرارگیری در قالب‌های سیمانی و فلزی در سقف اجرا می‌شوند. این شیوه اجرای سقف شیشه‌ای روشی مناسب، سریع و راحت برای داشتن سقف شیشه‌ای جذاب است اما یک مشکل بزرگ هم دارد و آن، امکان نفوذ آب از درز شیشه‌هایی است که به هم متصل شده‌اند.

اجرای سقف شیشه‌ای به هر حالتی که باشد امکان نفوذ آب از میان درزها وجود داشته و نفوذ آب نیز علاوه بر ورود رطوبت به محیط داخلی ساختمان، باعث کاهش طول عمر سقف‌ شیشه‌ای و احتمال افتادن شیشه از میان درزها می‌شود. به همین دلیل آب بندی سقف شیشه ای به عنوان یک راهکار مقاومتی در برابر آسیب‌های اینچنینی توصیه می‌شود. در آب بندی سقف‌های شیشه‌ای از موادی استفاده می‌شود که درزها را به طور کامل می‌پوشانند و از باز شدن آن‌ها تحت هر شرایطی جلوگیری می‌کنند.

چرا سقف‌های شیشه‌ای نیاز به آب بندی دارند؟

چرا سقف‌های شیشه‌ای نیاز به آب بندی دارند؟

کمی قبل گفتیم که یکی از مشکلات سقف‌های شیشه‌ای، ضعیف بودن آن‌ها نسبت به نفوذ آب و رطوبت است که بیشتر به دلیل درزهایی است که در سطح سقف وجود دارد و برای اتصال بلوکه‌های شیشه‌ای استفاده می‌شوند. این درزها اگر به درستی و به موقع آب بندی نشوند، مشکلات مختلفی ایجاد می‌کنند که نم‌زدگی محیط داخل خانه یکی از آن‌ها است. البته نم زدن و رطوبت داخلی مشکل کمی نیست زیرا در مواردی به خیس شدن پرده‌ها و مبلمان منزل، ایجاد لکه روی سقف و دیوار، بوی بد و… منجر می‌شود. در چنین شرایطی ابتدا باید تمام درزها و نشتی‌های سقف شیشه‌ای را مشخص کرد.

در مرحله بعد با استفاده از ابزارهای مختلف برای آب بندی و مقاوم‌سازی سقف شیشه‌ای تلاش کرد. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد اما نکته مهم این است که تمام روش‌های آب بندی تنها توسط متخصصان قابل اجرا و استفاده هستند. متخصصان این حوزه مانند گروه مهندسی برکه بعد از بررسی وضعیت سقف، نوع محصولی که برای درزها استفاده شده و در نظر گرفتن مسائلی مانند میزان رطوبت منطقه‌ای که سازه در آن قرار دارد و… بهترین شیوه آب بندی سقف اعم از آب بندی سقف ایرانیت، شیشه ای، شیروانی و … را مشخص می‌کنند تا سازه نسبت به نفوذ آب تحت هر شرایطی مقاوم شود.

مزایای آب بندی سقف شیشه ای

با وجود اینکه بیشتر افراد تصور می‌کنند که آب بندی و مقاوم‌سازی سقف‌های شیشه‌ای تنها باعث نفوذناپذیر شدن آن‌ها نسبت به آب می‌شود؛ اما این شیوه مقاوم‌سازی سقف شیشه‌ای مزایای مختلف دیگری هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • با آب بندی کردن سقف‌های شیشه‌ای یک لایه محافظ دیگر روی درزها ایجاد می‌شود و این لایه محافظ خاصیت عایق بودن این سقف‌ها در برابر سرما و گرما و سر و صدای محیط را دارد.
  • پس از آب بندی سقف‌های شیشه‌ای مقاومت سقف نسبت به نفوذ آب باران بیشتر شده و حتی از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل خانه هم جلوگیری می‌شود.
  • آب بندی اصولی و به موقع سقف‌های شیشه‌ای تا حد زیادی طول عمر سقف را افزایش می‌دهد زیرا احتمال باز شدن درزها و مشکلاتی مانند افتادن شیشه‌ها از سقف نیز کاهش پیدا می‌کند.

روش‌های مختلف آب بندی سقف‌های شیشه‌ای

روش‌های مختلف آب بندی سقف‌های شیشه‌ای

راهکارهای مختلفی برای مقاوم‌سازی سقف‌های شیشه‌ای از طریق آب بندی وجود دارد. در هر کدام از راه‌های آب بندی سقف‌های شیشه‌ای از متریال و مواد مخصوصی استفاده می‌شود و روش کار در هر راهکار متفاوت است. البته تمام روش‌های آب بندی، اشتراکاتی هم دارند که یکی از آن‌ها پیدا کردن نشتی شیشه است. هر چند زمانی که آب بندی آغاز می‌شود، این کار در تمام بخش‌های  درزها صورت می‌گیرد اما بهتر است که ابتدا درز آسیب دیده را پیدا کرد تا از طریق مقاوم‌سازی بیشتر آن ناحیه، مقاومت سقف شیشه‌ای را افزایش داد. بعد از پیدا کردن درز آسیب دیده در محل سقف شیشه‌ای، آب بندی سقف شیشه‌ ای به شرح زیر انجام می‌شود:

آب بندی با واشر

یکی از روش‌های آب بند کردن سقف‌های شیشه‌ای، گذاشتن واشر در چارچوب آن‌ها است. در این روش بین شیشه و فضای خالی چارچوب، لایه‌های مخصوص واشر پلاستیکی قرار داده می‌شود تا فضای خالی را پر کرده و از ورود و خروجی هر چیزی از میان این درزها جلوگیری کند. البته اجرای واشر به منظور آب بندی معمولا در زمان ساخت سازه و سقف شیشه‌ای انجام می‌شود. در صورتی که بعد از اتمام پروسه ساخت قصد آب بند کردن سقف شیشه‌ای را داشته باشید، نیاز است که یک به یک بلوک‌های شیشه‌ای را از سقف خارج کرده و فضای خالی را واشرگذاری کنید. این کار زحمت، هزینه و ریسک بالایی دارد.

چسب‌های پلی اورتان

یکی دیگر از روش‌های آب بندی سقف‌های شیشه‌ای استفاده از چسب‌های پلی اورتان است. این مدل چسب‌ها مقاومت خوبی نسبت به رطوبت و آب باران دارند و تا حد زیادی مانع نفوذ آب باران به داخل ساختمان می‌شوند. به علاوه چسب پلی اورتان نسبت به اشعه UV و اشعه‌های فرابنفش خورشید نیز مقاوم است، به همین دلیل احتمال خرابی و آسیب دیدگی سقف شیشه‌ای بعد از استفاده این محصول تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

چسب‌های پلی اورتان در سه رنگ سفید، طوسی و مشکی در بازار وجود داشته و استفاده می‌شوند، به همین دلیل این مزیت را هم  دارند که رنگ آن‌ها را با چارچوب سقف شیشه‌ای هماهنگ کرد تا حتی در ظاهر سقف هم تاثیر منفی نداشته باشند.

استفاده از محصولات نانو

استفاده از محصولات نانو

یکی از جدیدترین روش‌های آب بندی سقف شیشه ای اما استفاده از محصولات نانو است. محصولات نانو نسبت به ورود آب مقاومت هستند، به همین دلیل در هر فضایی که نیاز به آب بندی وجود داشته باشد، از این محصولات استفاده می‌شود. مزیت استفاده از محصولات و مواد نانو برای آب بندی، امکان استفاده از آن‌ها در هر زمان و برای هر سازه‌ای است.

حتی اگر سال‌ها از اجرای سقف شیشه‌ای گذشته باشد و به تازگی قصد آب بندی آن را داشته باشید هم مواد نانو کاربردی هستند. این مواد لایه‌ای ضخیم روی درزها ایجاد نمی‌کنند و با یک لایه نازک و پوشش سطحی هم مقاومت خوبی در ناحیه درزها ایجاد می‌کند. محصولات نانو کم هزینه‌تر از چسب‌های پلی اورتان هستند و استفاده از آن‌ها نیز نسبت به چسب‌ها فرآیند ساده‌تری دارد.

چسب سیلیکونی در آب بندی سقف شیشه ای

سقف های شیشه ای، یکی از محبوب ترین انواع سقف ها در ساختمان های امروزی هستند. سقف های شیشه ای، دارای مزایای زیادی مانند زیبایی، روشنایی، و عایق حرارتی هستند.

با این حال، سقف های شیشه ای نیز مانند سایر مصالح، در برابر نفوذ آب آسیب پذیر هستند. نفوذ آب به سقف شیشه ای، می تواند باعث بروز مشکلات جدی مانند پوسیدگی، خوردگی، و قارچ و کپک شود.

برای جلوگیری از نفوذ آب به سقف شیشه ای، باید از روش های آب بندی استفاده کرد. یکی از روش های آب بندی سقف شیشه ای، استفاده از چسب سیلیکونی است.

چسب سیلیکونی، یکی از انواع چسب های ساختمانی است که دارای کاربردهای زیادی است. یکی از کاربردهای چسب سیلیکونی، آب بندی است.

چسب سیلیکونی، دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاص خود هستند. برخی از انواع چسب سیلیکونی که برای آب بندی سقف شیشه ای استفاده می شوند عبارتند از:

  • چسب سیلیکونی خنثی

چسب سیلیکونی خنثی، یکی از انواع چسب سیلیکونی است که دارای خاصیت آبگریزی بالایی است. این نوع چسب، برای آب بندی سقف های شیشه ای در محیط های داخلی و خارجی مناسب است.

  • چسب سیلیکونی اسیدی

چسب سیلیکونی اسیدی، یکی دیگر از انواع چسب سیلیکونی است که دارای خاصیت آبگریزی بالایی است. این نوع چسب، برای آب بندی سقف های شیشه ای در محیط های داخلی مناسب است.

  • چسب سیلیکونی آکواریومی

چسب سیلیکونی آکواریومی، یکی از انواع چسب سیلیکونی است که دارای خاصیت آبگریزی و مقاومت در برابر رطوبت بسیار بالایی است. این نوع چسب، برای آب بندی سقف های شیشه ای در محیط های مرطوب مانند استخرها و آکواریوم ها مناسب است.

نکات مهم در انتخاب چسب سیلیکونی برای آب بندی سقف شیشه ای

در هنگام انتخاب چسب سیلیکونی برای آب بندی سقف شیشه ای، باید به نکات زیر توجه کرد:

  • نوع محیط: باید نوع چسب سیلیکونی را با توجه به نوع محیطی که قرار است سقف شیشه ای در آن قرار گیرد، انتخاب کرد.

  • شرایط آب و هوایی: باید نوع چسب سیلیکونی را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ای که ساختمان در آن قرار دارد، انتخاب کرد.

  • کیفیت: باید از چسب سیلیکونی با کیفیت بالا استفاده کرد تا از کیفیت آب بندی اطمینان حاصل شود.

مراحل آب بندی سقف شیشه ای با چسب سیلیکونی

مراحل آب بندی سقف شیشه ای با چسب سیلیکونی به شرح زیر است:

  1. تمیز کردن سطح

قبل از اجرای آب بندی، باید سطح سقف را به خوبی تمیز کرد تا از چسبندگی مناسب چسب سیلیکونی اطمینان حاصل شود.

  1. آماده سازی سطح

در صورت نیاز، باید سطح سقف را آماده سازی کرد. به عنوان مثال، در صورتی که سطح سقف دارای ترک خوردگی باشد، باید ترک ها ترمیم شوند.

  1. آغشته کردن سطح با پرایمر

برای افزایش چسبندگی چسب سیلیکونی، باید سطح سقف را با پرایمر آغشته کرد.

  1. اجرای چسب سیلیکونی

چسب سیلیکونی باید به صورت یکنواخت روی سطح سقف اجرا شود.

  1. صاف کردن سطح

پس از اجرای چسب سیلیکونی، باید سطح آن را صاف کرد.

  1. خشک شدن چسب سیلیکونی

چسب سیلیکونی باید به طور کامل خشک شود.

با توجه به نکات ذکر شده، می توان گفت که استفاده از چسب سیلیکونی برای آب بندی سقف شیشه ای، یکی از روش های موثر و کارآمد است.

سخن پایانی

آب بندی سقف شیشه ای و یا آب بندی سقف چوبی و در کل آب بندی انواع سقف ها به منظور افزایش مقاومت این سقف نسبت به نفوذ باران، افزایش طول عمر و کاهش هزینه‌های تعمیر و رسیدگی به سقف شیشه‌ای موضوعی ضروری است. این کار با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. برای آشنایی با دیگر روش‌های کاربردی آب بندی سقف‌های شیشه‌ای، شیوه انجام آن‌ها، متریال به کار رفته به این منظور و از همه مهم‌ترین هزینه آب بندی این مدل سقف‌ها باید با متخصصان این حوزه در ارتباط باشید. کارشناسان ما در گروه مهندسی برکه آماده پاسخگویی و راهنمایی شما در همه زمینه‌ها هستند.

 

سوالات متداول

سقف شیشه‌ای در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

استفاده و اجرای سقف‌ شیشه‌ای را می‌توان در هر مکانی مانند خانه و ویلا، مراکز تجاری، مکان‌های تفریحی و... انجام داد.

آب بندی سقف‌ شیشه ای چه مزایایی دارد؟

آب بندی سقف شیشه‌ ای باعث افزایش مقاومت این نوع سقف می‌شود و از نفوذ رطوبت به داخل سازه بهتر و بیشتر جلوگیری می‌کند.

برای آب بندی سقف‌های شیشه‌ای چند روش وجود دارد؟

روش‌های مختلفی برای آب بندی کردن سقف‌های شیشه‌ای وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از واشر در چارچوب، استفاده از چسب‌های پلی اورتان و استفاده از چسب‌های نانو اشاره کرد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 36

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *