loader image

راهنمای آب بندی گودهای ساختمانی

خانه | خدمات عمومی آب بندی | راهنمای آب بندی گودهای ساختمانی

راهنمای آب بندی گودهای ساختمانی با مواد مناسب و روش­های بهینه

حتما مطلع هستید که یکی از مراحل حساس و مهم در تمامی پروژه ­های عمرانی که بخش گودبرداری را در خود دارند، آب بندی گودهای ساختمانی است که از نفوذ آب به داخل گود و تاثیرات منفی متعاقب آن بر گود جلوگیری می­کند. اگر آب بندی گودهای ساختمانی به درستی انجام نگیرد، ممکن است سبب تخریب یا آسیب به سازه، رشد قارچ ­ها و میکروب­ ها و کاهش استحکام خاک شده و در نتیجه، هزینه ­های تعمیر و نگهداری روی دست شما بگذارد.

از جمله عوامل موثر برای انتخاب ماده آب بند و روش اجرای مناسب جهت انجام آب بندی گودهای ساختمانی می­توان به نوع خاک، شرایط آب و هوایی، نوع سازه، بودجه در دسترس و محدودیت زمانی موجود برای کار اشاره کرد.

ما در این پست روش ­ها، مواد و مزایای مختلف آب بندی گودهای ساختمانی را به صورت کاربردی و جامع مورد بررسی قرار خواهیم داد و همچنین، به پاسخ سوالات متداول در این زمینه خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید!

راهنمای آب بندی گودهای ساختمانی با مواد مناسب و روش‌های بهینه

گروه مهندسی برکه با بیش از پانزده سال سابقه در زمینه آب بندی گودهای ساختمانی، یکی از شرکت‌های معتبر و پیشتاز در این حوزه به شمار می‌آید. برکه با بهره‌گیری از دانش فنی بالا و استفاده از مواد و تجهیزات با کارایی عالی، توانسته است پروژه‌های متعدد و مختلف را با کیفیت بالا و در زمان مقرر به اتمام برساند. گروه مهندسی برکه اطمینان خاطر را برای شما به ارمغان می­آورد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان، با شماره ۰۹۱۲۸۵۹۸۶۵۰ تماس حاصل فرمایید.

روش­های آب بندی گودهای ساختمانی

بر اساس نحوه و فرایند جلوگیری از نفوذ آب یا رطوبت به درون گود، می­توانیم روش­های موجود برای آب بندی گودهای ساختمانی را به سه دسته­ی کلی زیر تقسیم بندی کنیم:

  • سطحی
  • عمقی
  • ترکیبی

 

آب بندی گودهای ساختمانی به روش سطحی

در روش نخست که به روش سطحی مشهور است، سطح داخل گود را با عایق­ها و ممبران­های مناسب پوشش می­دهیم تا به صورت فیزیکی، از ورود آب به داخل گود و بالعکس ممانعت کنیم. این روش فقط در صورتی قابل استفاده است که منابع آب زیر زمین در اطراف گود وجود نداشته باشند. از مزایای این روش می توان به سادگی و سرعت در اجرا، کاهش فشار آب بر شالوده، جلوگیری از تغییر حالت خاک و کاربرد داشتن آن در انواع گودهایی با اشکال و ابعاد مختلف اشاره کرد.

تماس با برکه

اما این روش نقاط ضعفی هم دارد که از جمله ­ی آن­ها می­توان به ناتوانی در جلوگیری از نفوذ آب از کف گود، ورود آب در صورت شکست عایق و در نهایت، به عنوان مهم­ترین نقطه ضعف می­توان به عدم تاثیر این روش بر روی فشار آبی اشاره کرد که از بیرون بر گود اعمال شود، در نتیجه در صورتی که گود شما در نزدیکی یک جریان آب زیر زمینی یا چیزی مشابه آن قرار داشته باشد، روش سطحی به تنهایی پاسخگو نخواهد بود.

برای اجرای این روش آب بندی گودهای ساختمانی، باید ابتدا سطح گود را تسطیح و آماده سازی کنید، سپس عایق مناسب را بر اساس نوع خاک و شرایط آب و هوایی انتخاب و خریداری کنید، بعد از آن دیواره­ های گود را با عایق تهیه شده به صورت کاملا متصل و بدون درز پوشش دهید. در نهایت توجه داشته باشید که ضروری است تا کلیه آزمایشات کنترل کیفیت را به انجام برسانید.

آب بندی گودهای ساختمانی به روش سطحی

آب بندی گودهای ساختمانی با روش عمقی

با استفاده از این روش، آب ­های زیرزمینی را با راه­های متفاوتی مثل حفر چاه، ساخت دیوار حائل (نگهبان)، تزریق مواد شیمیایی و غیره، از گود جدا سازی می­کنیم و از رسیدن آب به گود و اثر گذاری آن بر ساختمان ممانعت می­کنیم. این روش برای آب بندی گودهای ساختمانی زمانی قابل استفاده است که منابع آب زیر زمین در اطراف گود موجود باشند.

از فواید این روش می­ شود به جلوگیری از تاثیرات منفی فشار آب بر ساختما ن­ها (که در روش سطحی موجود نبود)، جلوگیری از تغییر حالت خاک و لغزش زمین، جلوگیری از نفوذ آب به داخل سازه و کاربرد داشتن در گودهای عمیق اشاره نمود. ولی این روش نقاط ضعفی هم دارد که شامل پیچیدگی و هزینه بالای اجرایی، نیاز به تجهیزات و دانش فنی خاص و تاثیرات منفی زیست محیطی می­شود.

روش آب بندی عمقی شامل چند مرحله است: نخست، شناسایی و تعیین محل منابع آب زیر زمینی؛ دوم، انتخاب روش و ماده آب بندی بر اساس عوامل مختلف مانند نوع خاک، شرایط آب و هوایی، نوع سازه و بودجه در دسترس، سوم، اجرای عملیات آب بندی عمقی با رعایت استانداردهای فنی و ایمنی و چهارم، انجام آزمایشات QC.

آب بندی گودهای ساختمانی با روش عمقی

آب بندی گودهای ساختمانی به صورت ترکیبی

در روش سوم که روشی ترکیبی است، هم از سطح گود و هم از منابع آب زیر زمینی، عملیات آب بندی گودهای ساختمانی را اجرا می­کنیم. در واقع مخلوطی از هر دو روش سطحی و عمقی برای این کار مورد استفاده قرار می­گیرد. با توجه به پیچیدگی زیاد و هزینه ­های بالای اجرای این روش، اجرای آن فقط در صورتی توجیه پذیر است که منابع آب زیر زمینی حوالی گود موجود بوده و روش سطحی به تنهایی کافی نباشد.

روش ترکیبی باعث می­شود که بتوانیم از نفوذ آب از هر جهتی جلوگیری کرده و از تاثیرات منفی فشار آب بر سازه، تغییر حالت خاک و رانش زمین و نفوذ آب به داخل گود جلوگیری کنیم. از بابت روش اجرایی هم، همانطور که این روش از ترکیب مواد مشابه با روش­های قبلی استفاده می­کند، پروسه اجرایی آن هم به صورت برایندی از فرایندهای اجرایی دو روش قبلی (سطحی و عمقی) می­باشد.

مواد آب بندی گودهای ساختمانی

پس از آشنا شدن با روش­های این کار، قصد معرفی انواع عایق­ های موجود را داریم. برای انجام آب بندی گودهای ساختمانی، باید مواد مناسب را بر اساس نوع روش، نوع خاک، شرایط آب و هوایی، بودجه و نوع سازه انتخاب کنیم. مواد آب بندی گودهای ساختمانی را می­توان به سه دسته­ی کلی تقسیم کرد:

  • عایق­های رزینی
  • عایق­های مبتنی بر قیر
  • عایق­های پلیمری

 

عایق ­های رزینی برای آب بندی گودهای ساختمانی

نخستین گروهی از عایق­های مناسب که بررسی می­کنیم، موادی شیمیایی هستند که با تزریق به داخل خاک، خاصیت آب بندی و استحکام در خاک ایجاد می­ کنند. عایق ­های رزینی عمدتا در روش آب بندی عمقی کاربرد دارند، قابل تزریق در خاک­ هایی با بافت­های مختلف هستند و زمان سخت شدن آن­ها تا حد خوبی قابلیت تنظیم شدن دارد. این عایق­ ها را می­توان با مواد دیگری ترکیب کرده و از خاصیت ضد باکتری و قارچ آن­ها بهره برد.

برای اجرای عایق رزینی در محل، باید ابتدا نقاط تزریق را در سطح گود تعیین کنید، سپس چاه­ های تزریق را با قطر و عمق مناسب حفاری کنید، بعد از آن لوله­ ها و شیرهای تزریق را نصب کرده و پس از حمل ماده­ ی رزین به محل پروژه، آن را با فشار و دبی مناسب به داخل خاک تزریق کنید.

عایق‌های رزینی برای آب بندی گودهای ساختمانی

عایق ­های مبتنی بر قیر برای آب بندی گودهای ساختمانی

گروه دوم عایق­ ها را از مواد گرم شامل قیر و مواد افزودنی دیگر می­ سازند. عایق ­های قیری برای آب بندی سطحی گودها مورد استفاده قرار می­گیرند. این عایق­ ها با گرم کردن و ریختن یا پاشش روی سطح گود، یک لایه مانع در برابر نفوذ رطوبت و آب ایجاد می­کنند. عایق ­های مبتنی بر قیر، همگرایی بالایی با سطح خاک داشته و قابلیت انعطاف پذیری و مقاومت خیلی خوبی در برابر تغییرات دمایی از خود نشان می­دهند.

برای اجرا و بکارگیری عایق­ های قیری، باید نخست سطح گود را تسطیح کنید، سپس عایق قیری تهیه شده را تا دمای مناسب گرم کرده و به صورتی کاملا یکدست و بدون درز روی سطح گود پخش کنید، سعی کنید که عایق را کاملا به اطراف و درزهای شالوده و دیواره گود متصل کنید. در نهایت، زمان کافی برای خشک شدن را در نظر بگیرید.

عایق‌های مبتنی بر قیر برای آب بندی گودهای ساختمانی

عایق­ های پلیمری برای آب بندی گودهای ساختمانی

سومین دسته­ از عایق­های مورد استفاده در این کار، عایق­ های پلیمری هستند که از پلیمرها و مواد افزودنی دیگر تولید شده­ و شکل گرفته ­اند. عایق ­های مذکور برای استفاده در روش آب بندی سطحی گودها به کار می­روند. به کمک چسباندن یا جوش­دادن عایق ­های پلیمری روی سطح گود، یک لایه مقاوم در برابر نفوذ آب به وجود می­آید که با سطح خاک همسویی بالایی داشته و قابلیت انعطاف پذیری و مقاومت خیلی خوبی در برابر تغییرات دمایی ارائه می­کنند.

مراحل نصب عایق پلیمری برای گود شامل این موارد است: مشابه سایر روش­های، در ابتدا سطح گود را آماده و تسطیح کنید، سپس با استفاده از روش چسباندن یا جوش دادن (بسته به نظر کارشناس)، عایق پلیمری را روی سطوح مد نظر از گود قرار داده و اتصال عایق پلیمری به شالوده و دیواره گود را انجام دهید. در تمامی مراحل، دستورات تولیدکننده را مد نظر بگیرید و از راهنمایی ­های دفترچه محصول کمک بگیرید.

مزایای آب بندی گودهای ساختمانی

آب بندی گودهای ساختمانی باعث می­شود که آب به داخل سازه­های داخل گود نفوذ نکند و از خوردگی، ترک خوردگی، پوسیدگی و تغییر شکل سازه­ها جلوگیری شود. همچنین، این کار مسبب آن است که از تغییر حالت خاک داخل گود و رانش زمین جلوگیری شده و استحکام خاک حفظ شود. به عنوان نکته آخر، لازم است یادآوری کنیم که انجام فرایندهای آب بندی گودهای ساختمانی سبب پیشگیری از مشکلات و خسارات ناشی از نفوذ آب و رطوبت به داخل گود می­شود که نهایتا، امنیت سازه شما را افزایش خواهد داد.

آب بندی گودهای ساختمانی با پاشش مواد آب بندی مخصوص

اما یادتان باشد که پروژه­ ی آب بندی گودهای ساختمان خود را به هر کسی نسپارید!

ما در گروه مهندسی برکه با داشتن کادر مجرب و متخصص، به شما قول می‌دهیم که ساختمان شما را از هر نوع نشت آب حفظ کنیم. گروه برکه با استفاده از بهترین روش‌ها و جدیدترین تکنولوژی‌های آب بندی، سطح کار خود را به حداکثر رسانده است. آب بندی گودهای ساختمان چندان پیچیده نیست، اگر با گروه مهندسی برکه همکاری کنید. ما با قیمتی مناسب و در کوتاه­ترین زمان ممکن، خواسته شما را برآورده می‌کنیم!

پس دیر نکنید و همین الان با شماره ۰۹۱۲۸۵۹۸۶۵۰ تماس بگیرید تا از راهنمایی کارشناسان ما بهره­مند شوید. منتظرتان هستیم!

نتیجه گیری

یکی از مراحل مهم و حساس در پروژه ­های ساخت و ساز، آب بندی گودهای ساختمانی است که با انجام آن، می­توانید از بروز مشکلات و خسارات زیادی جلوگیری کنید. برای انجام این آب بندی، باید از روش و ماده متناسب با نوع خاک، شرایط آب و هوایی و نوع سازه استفاده گردد. به طور کلی، می­توان روش­های آب بندی گودهای ساختمانی را به سه دسته سطحی، عمقی و ترکیبی و مواد آب بندی گودهای ساختمانی را به سه گروه کلی عایق­های رزینی، قیری و پلیمری تقسیم کرد. هر روش و ماده آب بندی دارای مزایا و معایب خاص خود است که توضیح دادیم و باید در انتخاب آن­ها به این موارد توجه داشته باشید.

فرایند آب بندی گودهای ساختمانی چیست و چه ضرورتی دارد؟!

این پروسه عبارت است از ایجاد یک مانع نفوذ ناپذیر برای جلوگیری از ورود آب به داخل گود و سازه های داخل آن. این کار لازم است تا از تخریب سازه ها، تغییر حالت خاک و رانش زمین در اثر نفوذ آب و رطوبت جلوگیری کند.

چه عواملی بر انتخاب روش و ماده آب بندی گودهای ساختمانی موثر هستند؟!

این موارد عبارتند از جنس خاک منطقه، وضعیت سفره های آب زیر زمینی در حوالی گود، میزان بودجه ی در دسترس، شرایط آب و هوایی و نهایتا، نوع سازه.

چگونه می¬توانم هزینه¬های آب بندی گودهای ساختمانی را کاهش دهم؟!

شما می¬توانید با بررسی دقیق منابع آب زیر زمینی و آنالیز شرایط خاک، به یک انتخاب مناسب از روش و ماده آب بندی برسید که هزینه های شما را تا حد امکان بهینه می کند. همچنین فعالیت کردن مطابق با استانداردهای فنی، اجرای صحیح و دقیق پروژه و رعایت اصول ایمنی، به بهینه سازی هزینه کرد شما کمک می کند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 46

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *