loader image

ساخت استخر در باغ

خانه | خدمات ساخت استخر | ساخت استخر در باغ

فهرست مطالب

ساخت استخر در باغ؛ پروژه‌ای برای تفریح تابستانی

وجود یک استخر زیبا و شیک در محوطه خانه و باغ می‌تواند جذابیت آن را دو چندان کند. حتی ساخت یک استخر کوچک در باغ نیز می‌تواند آن را به یک محیط باصفا تبدیل کند. بسیاری از مشتریان معمولا خواهان استخرهای مستطیلی‌شکل هستند و پیمانکاران نیز چنین طرحی را اجرا می‌کنند. ولی معماران حرفه‌ای و افراد خاص، بیشتر اشکال دایره و یا حتی چندضلعی خاص و لوبیایی را ترجیح می‌دهند و استخر با شکل مربع یا مستطیل گزینه آخرشان است. در این مطلب قصد داریم به بررسی ساخت استخر در باغ بپردازیم.

ساخت استخر در باغ | برای ساخت استخر در ویلا و باغ چه کار باید کرد؟

چرا استخر برای باغ لازم است؟

ویلاها اغلب برای مقاصد تفریحی ساخته می‌شوند و وجود استخر در ویلا یکی از مهم‌ترین امکانات تفریحی به شمار می‌رود. حتی در ویلاهای معمولی که وسایل تفریحی چندانی ندارند و معمولا در شهرهای بزرگ برای زندگی روزمره ساخته می‌شوند، استخر می‌تواند یک ضرورت باشد.

علاوه بر این می‌توان گفت که ساخت استخر می‌تواند فضایی مدرن و مجلل در خانه و ویلا فراهم کند. بیشتر افرادی که قصد ساخت یک ویلای زیبا و مدرن دارند، بهتر است ساخت استخر را در برنامه ویلاسازی خود قرار دهند. شاید در گذشته به استخر در برخی ویلاها نیاز نبود اما امروز به عنوان بخشی مدرن به ویژه در ویلاها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تماس با برکه

انواع استخر

مهم‌ترین نکته برای ساخت استخر در باغ این است که طول استخری که قرار است ساخته شود، حداقل باید سه برابر قد یک فرد بالغ باشد. به عبارت دیگر، طول استخر باید حداقل ۶ متر باشد. عرض استخر نیز باید حداقل دو برابر یک انسان بالغ یا به عبارتی ۴ متر باشد. عمق استخر نیز باید یک متر باشد.

با توجه به فضای در نظر گرفته شده، چنین استخر‌هایی می‌تونند به شکل سرپوشیده و یا روباز باشند. باید دقت کرد که هزینه ساخت و نگهداری استخر‌های سرپوشیده به مراتب بیشتر از استخرهای روباز است.

ساخت استخر ویلا به دو صورت ساخت استخر سرپوشیده و استخر سرباز و اجرا می‌شود. استخرهای خصوصی یا روباز در فضاهایی باز همچون فضای ویلای اصلی یا حیاط ویلا ساخته می‌شوند. این استخرها معمولا خارج از محوطه ساخته‌شده قرار دارند. از سوی دیگر، استخرهای سرپوشیده داخل ساختمان در قسمت‌های پست و یا در فضایی بسته با دیوار و سقف ساخته می‌شوند.

انواع استخر

لازم به ذکر است که برای ساخت استخرهای سرپوشیده باید هزینه بیشتری صرف کنید؛ چرا که باید برای آن یک اتاق نیز بسازید. به دلیل هزینه بالای استخرهای سرپوشیده، معمولا افراد ترجیح می‌دهند در باغ یا ویلای خود استخرهای خصوصی بسازند.

گفتنی است استخرهای روباز امکان استفاده از فضای بیرونی ویلا یا حیاط ساختمان‌ها را فراهم می‌کنند. به طور کلی استخرهای روباز و نسبت به استخرهای سرپوشیده مناسب‌تر هستند. ناگفته پیداست که شنا در طبیعت با منظره‌ای عالی می‌تواند برای هر فردی جذاب باشد. بنابراین با توجه به نکات گفته شده و هزینه مورد نیاز برای ساخت استخر سرپوشیده، بیشتر افراد مایل به ساخت استخرهای روباز هستند. به طور کلی این نوع استخرها محبوبیت بیشتری دارند.

انواع استخر‌های مناسب برای ویلا

استخرها جنبه تفریحی دارند و با توجه به موقعیت مکان و کاربری مد نظر، در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. ساخت استخر در ویلا با توجه به متراژ ویلا و مکانی که قصد ساخت استخر در ویلا را دارند انجام می‌شود. لازم به ذکر است که استخرها توسط افراد در سنین مختلف استفاده می‌شود و معمولاً همه در خانه از آن لذت می‌برند. انواع استخرهای ویلا عبارتند از:

  • استخرهای مرتفع در ویلا: بیشتر استخرهای مرتفع، در کیت‌های پیش‌ساخته تهیه می‌شوند. این نوع استخرها گزینه‌هایی ارزان هستند و نصب آنها نیز آسان است
  • استخرهای شنا در ویلا: این استخرها از طریق خاکبرداری زمین ساخته می‌شوند و برای نصب آنها باید عملیات ساختمانی انجام داد. با در نظر گرفتن عمق، از این استخرها می‌توان حتی برای غواصی نیز استفاده کرد

نکات مهم در طراحی استخر در باغ

نکات مهم در طراحی استخر در باغ

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت استخر در باغ، طراحی استخر مورد نظر است. اول از همه باید تصمیم گرفت که استخر باید چه شکلی داشته باشد؛ مثلا مستطیلی، بیضی و دیگر شکل‌ها. علاوه بر این، باید به پارامترهای دیگری از جمله ابعاد، عمق استخر نیز توجه داشت.

همچنین باید دید که قرار است محیط اطراف استخر به چه کاری اختصاص داده شود. همه این موارد باید با کمک شرکت‌های مشاوره‌ای و یا با استفاده از یک طرح معماری اولیه شبیه‌سازی شوند. در نهایت با پیمانکار ساخت استخر صحبت‌های لازم انجام می‌شوند و تصمیم‌گیری نهایی بر این مبنا خواهد بود.

تعیین مکان احداث استخر باغ

اول از همه باید یک فضا در اطراف استخر برای رفت و آمد و همچنین استراحت (محل تخت) در نظر بگیریم. سپس باید به محل احداث استخر توجه کنیم. در کنار استخر نباید درخت با ریشه بلند وجود داشته باشد؛ زیرا امکان دارد ریشه‌ها به تاسیسات استخر و کف‌سازی آسیب‌های زیادی برسانند. همچنین، ریزش برگ‌ها به داخل آب باعث آلودگی استخر می‌شود. علاوه بر این، باید برای محل احداث استخر جایی را در نظر بگیریم که آفتاب‌گیر باشد. بدین ترتیب، هزینه کمتری برای گرم کردن آب استخر نیاز خواهد بود.

از سوی دیگر، معمولا استخرها در محلی که وزش باد کمتر است، ساخته می‌شوند. دلیل انجام این کار این است که باد کمتر مانع از احساس سرمای زیاد در بدن می‌شود. همچنین، هر چه که باد کمتر باشد، تبخیر آب استخر نیز کمتر خواهد بود.

بهترین زمان ساخت استخر باغ

به ارتفاع محلی که استخر قرار است در آن ساخته شود نیز باید توجه داشته باشیم. اگر این کم ارتفاع باشد، ممکن است در هنگام بارندگی گل و لای به درون آب منتقل شود. همچنین، به هیچ وجه استخر نباید در محل‌هایی ساخته شود که خطوط جریان برق و تلفن یا کابل‌های برق از آنجا می‌گذرند. معماران حرفه‌ای توصیه می‌کنند که استخر روبروی خانه ساخته شود. این کار باعث زیباتر شدن نمای ساختمان می‌شود و البته زمانی که کودکان سرگرم شنا هستند، می‌توانید دید کافی داشته باشید.

بهترین زمان ساخت استخر باغ

بهترین زمان برای ساخت استخر، قبل از بهار است؛ یعنی در ماه‌های بهمن و اسفند. این مساله چند دلیل دارد. اول اینکه قرارداد ساخت استخر قبل عید بسته می‌شود و شامل تورم سالیانه نخواهد شد. دوم اینکه چون برای ساخت استخر معمولا یک بازه دو تا چهار ماهه در نظر گرفته می‌شود، در فصل گرم و تابستان استخر شخصی شما قابل استفاده خواهد بود.

سازه استخر باغ باید چه شرایطی داشته باشد؟

استخرها معمولا سه ماده اصلی ساخته می‌شوند که عبارتند از بتن، روکش وینیل و فایبرگلاس. البته استخرها به روش سنتی با استفاده از بتن ساخته می‌شوند. اما با پیشرفت فناوری، استخرهای روکس وینیل و فایبرگلاس نیز به بازار معرفی شده‌اند که مزایای مهمی دارند. در ادامه به توضیح هر یک از این سه نوع سازه استخر در باغ می‌پردازیم.

استخر‌های بتنی

استخر‌های بتنی

استخرهای بتنی معمولا در مقایسه با سایر سازه‌های استخر، از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند. البته باید توجه داشت که در ایران، مدت زمان و هزینه ساخت این نوع استخر از سایر سازه‌های استخر بیشتر است ولی بادوام‌تر و محکم‌تر هستند. حتی می‌توانید استخرهای بتنی را بازسازی کنید و آنها را به استخر‌های جدید تبدیل کنید. دیوارهای روکش بتنی از نوع ریخته‌گری و دیوارهای حائل پیش‌ساخته قیمت بیشتری دارند و اشکال هندسی متنوعی را در بر می‌گیرند.

یکی دیگر از انواع سازه استخر بتنی، استخری است که با بلوک‌های ساختمانی ساخته می‌شود. استخرهای ساخته‌شده با بلوک‌های ساختمانی استخرهای معمولی هستند که پس از حفر، با دیوارهای بلوک سیمانی ساخته می‌شوند. گفتنی است این نوع استخرها بسیار بادوام هستند.

استخر اسپری

اسپری، نوعی بتن مسلح است که بسیار سخت است و با اشکال مختلف سازگاری دارد. این نوع استخر بادوام و محکم است. برای ساخت استخر اسپری باید عملیات گودبرداری، لوله‌گذاری و نصب سازه فولادی تقویت‌شده در اطراف ترانشه انجام شوند. پس از ساخت استخر اسپری، مخلوطی از سیمان و آب با فشار بسیار بالا روی آن پاشیده می‌شود.

استخرهای روکش وینیلی

استخرهای وینیلی از نوعی پلاستیک آستری انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند. این سازه روی سطح بتنی استخر قرار می‌گیرد. استخرهای وینیلی نسبت به دیگر انواع سازه استخر کم‌هزینه‌تر هستند، ضمن اینکه خیلی راحت و سریع راه‌اندازی می‌شوند. البته باید توجه داشت که استخرهای وینیلی دوام کمی دارند و آسترهای آن باید هر چند سال عوض شوند. این نقاط ضعف استخر وینیلی باعث کاهش محبوبیت آنها شده است.

استخرهای روکش وینیلی

استخرهای وینیل در مقایسه با دیگر استخرها، به طور کلی مقرون به‌صرفه‌تر هستند، نگهداری آنها آسان‌تر است و در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شوند. برای ساخت استخر وینیلی، حفره‌ای حدود یک متر بیشتر از حوض انتهایی در اطراف آن حفر می‌شود. به این ترتیب می‌توان فضای کافی برای تیرهای عمودی که تک‌تک پانل‌های دیواری را نگه می‌دارند، تعبیه کرد.

استخرهای فایبرگلاس

استخرهای فایبرگلاس به استخرهای از پیش ساخته و یا آماده معروف هستند. این استخرها را در کارخانه‌ها به صورت یک بدنه واحد و بزرگ و از جنس فایبرگلاس می‌سازند. پس از عملیات گودبرداری، این استخرها آماده نصب هستند. همین مساله باعث صرفه‌جویی در وقت و زمان می‌شود. لازم به ذکر است که استخر‌های فایبرگلاس روکش‌هایی با جنس عالی دارند که مانع از رشد جلبک می‌شوند. به همین خاطر، هزینه تعمیر و نگهداری استخر کاهش پیدا می‌کند. همچنین این استخر‌ها مقاومت دمایی بالایی دارند. این ویژگی مانع از ترک خوردن بدنه در فصول سرد سال می‌شود.

این استخرها از پلاستیک تقویت‌شده با فایبرگلاس ساخته می‌شوند. متریال گلاس به شکل خاصی از قبل قالب‌گیری می‌شود. برای نصب استخرهای فایبرگلاس باید گودبرداری لازم در این زمینه انجام شود و معمولا بستری از بتن ساخته می‌شود و روی لایه‌ای از ماسه قرار می‌گیرد. همچنین لازم است کارهای اولیه لوله‌کشی نیز انجام شوند. نگهداری از استخرهای فایبرگلاس آسان است و طول عمر بالایی دارد.

مراحل اجرایی ساخت استخر در ویلا

مراحل اجرایی ساخت استخر در ویلا

برای ساخت استخر در ویلا یا باغ تفریحی، باید مراحلی را پشت سر گذاشت. البته می‌توان گفت که این مراحل برای همه استخرها یکسان است. بسته به میزان هزینه‌ای که برای ساخت استخر در نظر دارید، می‌توانید از متریال‌های مختلفی برای ساخت استخر خود استفاده کنید. شما می‌توانید برای ساخت استخر باغ ارزان، از خدمات مجموعه برکه استفاده کنید. فارغ از نوع متریالی که مد نظر دارید، باید قوانین ساخت استخر در باغ رعایت شوند که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

طراحی ظاهر استخر با توجه به هدف آن

در مرحله اول باید با توجه به نوع محوطه، پلان مورد نظر برای ساخت استخر در ویلا را ترسیم کنید. طراحی استخر با توجه به اندازه فضایی که در اختیار دارید و همینطور کاربری آن انجام می‌شود. معمولا استخرها به صورت مستطیلی‌شکل طراحی می‌شوند. اگر قصد استفاده از این استخر را برای شنای ورزشی دارید، استفاده از طرح مستطیلی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

البته امروزه طرح‌های متنوع و زیبایی برای استخرهای سرپوشیده و روباز وجود دارد که در صورت نیاز می‌توانید آنها را پیاده‌سازی کنید. برای طراحی استخر و ایجاد پس‌زمینه برای ظاهر آن، حتما تمام جزئیات استخر از جمله رنگ استخر، عمق و سایر جزئیات را مشخص کنید.

لطفا توجه داشته باشید که استخرهایی با ساختار پیچیده‌تر، هزینه بالاتری به همراه دارند. همچنین این نوع استخرها برای ساخت و تکمیل مراحل ساخت، به زمان بیشتری نیاز دارند. پس بهتر است سعی کنید برای ساخت استخر مورد نظر خود، از ساده‌ترین طرح‌های ممکن استفاده کنید.

اخذ پروانه ساختمانی برای ساخت استخر در باغ

اخذ پروانه ساختمانی برای ساخت استخر در باغ

شاید فکر کنید که اخذ پروانه ساختمانی باید قبل از هر کاری انجام شود. اما در نظر داشته باشید که اخذ مجوز برای ساخت استخر نیاز به برنامه‌ریزی اولیه دارد. برای ساخت استخرها باغ و ویلا باید مجوز دریافت کنید. پس از انتخاب پروژه مورد نظر برای استخر باغ و روشن شدن جزئیات، باید برای دریافت پروانه ساختمانی به شهرداری مراجعه کنید.

برای ساختن استخر روباز، باید از سازمان تربیت بدنی شهری که باغ شما در آن قرار دارد، مجوز ساخت استخر عمومی دریافت کنید. از سوی دیگر، برای ساخت استخرهای خانگی باید از شهرداری محل سکونت خود مجوز و تاییدیه بگیرید. با مراجعه به شهرداری و ارائه نقشه ساختمانی مورد نظر، پروانه ساختمانی به شما داده می‌شود. سپس می‌توانید مراحل بعدی ساخت استخر در باغ یا ویلا را انجام دهید. لطفا توجه داشته باشید که ممکن است این مراحل کمی طول بکشد.

حفاری محل مورد نظر برای ساخت استخر

مرحله سوم اجرا برای ساخت استخر در باغ یا ویلا، عملیات حفاری است. معمولا این کار با ماشین‌های حفاری یا بیل مکانیکی انجام می‌شود. همه جزئیات ساخت استخر که در تهیه فونداسیون و طراحی آن در نظر گرفته شده‌اند، باید در مرحله حفاری اجرا شوند. باید دقت کرد که این مرحله، بسیار حیاتی است و در صورتی که به درستی انجام نشود، در مراحل بعد شاهد بروز مشکلاتی خواهیم بود.

شیب‌بندی و صاف کردن کف استخر

شیب‌بندی و صاف کردن کف استخر

پس از برداشتن خاک، باید فضای درون استخر صاف شود. ابتدا با ریختن شن و ماسه مراحل زیرسازی تکمیل می‌شود. در صورت نیاز، شیب لازم نیز به سطح استخر داده می‌شود. اگر استخر از نوع فایبرگلاس باشد، بلافاصله پس از انجام این مرحله، کار نصب آغاز می‌شود.

در برخی موارد استخر در قسمت‌های مختلف شیب و عمق متفاوتی دارد. در چنین حالتی باید در قسمت‌های مربوطه شیب مورد نظر داده شود. این کار معمولا با استفاده از غلتک مکانیکی انجام می‌شود. البته در جاهای کم‌عمق استخر، شیب کمتری در نظر گرفته می‌شود.

تقویت و پیکربندی کف و دیوارهای استخر

در استخر‌های بتنی پس از مرحله تسطیح خاک، نوبت به آرماتوربندی استخر می‌رسد. در واقع باید قسمت‌های داخلی استخر همچون کف و دیوارها تقویت شوند. این کار برای تقویت دیواره‌های گودبرداری‌شده انجام می‌شود. با توجه به این مساله که مقاومت کششی استخر را می‌توان با کمک آرماتور تعیین کرد، این مرحله به دقت بالایی نیاز دارد. در این مرحله با استفاده از چوب‌هایی با قطرهای مختلف، دیواره و کف استخر پوشانده می‌شوند.

گفتنی است در ساخت استخرهای بتنی آرماتور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع بتن به تنهایی نمی‌تواند نیروهای کششی را تحمل کند و به یک رابط مثل آرماتور نیاز دارد. این مرحله به ویژه برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به استخر و سازه در اثر بلایای طبیعی همچون زلزله اهمیت زیادی دارد. پس از انتخاب میلگردهایی با قطر مشخص برای استخر و ایجاد یک شبکه از میله‌ها در کف و دیواره، استفاده از مصالح را شروع کرد.

لوله‌کشی و مشخص کردن محل قرارگیری لوله‌ها

تقویت و پیکربندی کف و دیوارهای استخر یکی از مراحل مهم در ساخت استخر در باغ ویلا است که برای تمامی استخرها اجرا می‌شود. لازم است در این مرحله، از نوار واتراستاپ استفاده شود. برای انجام این کار باید از تیم‌های متخصص استفاده شود. مجموعه برکه به بهترین شکل ممکن می‌تواند تمامی مراحل از جمله آرماتوربندی استخر در باغ را با کیفیتی عالی و قیمتی مناسب برای شما انجام دهد.

لوله‌کشی و مشخص کردن محل قرارگیری لوله‌ها

یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت استخر در باغ، لوله‌کشی تاسیسات استخر است. برای لوله‌کشی با توجه به نوع استخر، یک لوله‌کش مجرب نیاز خواهید داشت. سیستم لوله‌کشی باید در قسمت‌های خاصی از استخر و در کف آن اجرا شود و البته تا حد زیادی به به طراحی و شکل استخر بستگی دارد. با توجه به اینکه لوله‌کشی نادرست می‌تواند در آینده عواقب جبران‌ناپذیری برای استخر به همراه داشته باشد، باید به این مرحله از ساخت استخر در باغ نیز توجه ویژه‌ای داشت. گفتنی است این مرحله باید قبل از استفاده از مواد مختلف برای پر کردن استخر و کف‌سازی انجام شود.

خیلی مهم است که از سلامت لوله‌ها و درستی کار آنها اطمینان حاصل شود؛ زیرا بخش بزرگی از استخر زیر این لوله‌کشی‌ها و آرماتور و بتن دفن می‌شود. بدین ترتیب در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، رفع آن هزینه سنگینی به دنبال خواهد داشت.

شما می‌توانید برای اطمینان خاطر از انجام لوله‌کشی درست، از خدمات مجموعه برکه استفاده کنید.

سیم‌کشی داخلی استخر و قطعات مربوطه به روشنایی

بعد از انجام لوله‌کشی، نوبت به سیم‌کشی می‌رسد که باید توسط یک مهندس برق ماهر انجام شود. سیم‌کشی برای اتصال چراغ استخر، پمپ تصفیه، تابلو برق، تجهیزات گرمکن و تصفیه انجام می‌شود. حتما توجه کرده‌اید که داخل برخی از استخرها چراغ‌هایی وجود دارند.

بد نیست بدانید که روشنایی استخرهای سرپوشیده از طریق سیم‌کشی استخر امکان‌پذیر است. سایر جزئیات مانند استفاده از ترمز آبی را می‌توان در این قسمت اعمال کرد. در صورتی که تمایل به استفاده از استخر وینیلی داشته باشد، مجموعه برکه این مرحله از ساخت استخر در باغ را ورقه‌های وینیلی استخر اجرا می‌کند.

لطفا توجه داشته باشید که این محوطه تاثیر زیادی در زیبایی و ظاهر استخر خواهد داشت. به همین خاطر، توصیه می‌شود که از طراحی مناسب استفاده کنید. مجموعه برکه با سال‌ها تجربه در زمینه ساخت استخر در باغ و ویلا، آماده است تا در تمامی مراحل ساخت استخر همراه شما باشد.

بتن‌ریزی کف استخر

بتن‌ریزی کف استخر تقریبا از مراحل پایانی ساخت استخر در باغ و ویلا به شمار می‌رود. در این مرحله، قسمت‌هایی از کف استخر با مصالح مختلفی مانند بتن پوشانده می‌شوند. در مرحله بتن‌ریزی باید به عمق و شیب قسمت‌های مختلف استخر توجه ویژه‌ای داشت. لازم به ذکر است که در این مرحله از چسب بتن استفاده می‌شود. چسب بتن از نفوذ آب به قسمت‌های داخلی استخر جلوگیری می‌کند. همین مساله مقاومت استخر را چندین برابر می‌کند.

بتن‌ریزی کف استخر

کیفیت بتن، روش بتن‌ریزی و مراحل تنظیم شیب و صاف کردن اهمیت بسیار زیادی دارند و باید حتما توسط متخصصین انجام شود. شما می‌توانید برای تمام مراحل ساخت استخر از جمله بتن‌ریزی از مجموعه برکه سابقه درخشان در ساخت استخر استفاده کنید.

سیمان‌کاری سطوح

پس از تهیه زیرساخت‌ها، نوبت به مرحله سیمان‌کاری می‌رسد. در مرحله سیمان‌کاری، خلل و فرج موجود در سطح بتن استخر سیمان‌کاری و پوشش داده می‌شوند. این لایه از سیمان‌کاری نزدیک به ۵ سانتی‌متر ضخامت دارد و نقش زیرساخت آب‌بندی و عایق‌کاری را نیز بازی می‌کند.

ساخت دیواره‌های استخر

در مرحله بعد به سراغ ساخت دیواره‌های استخر می‌پردازیم. در این مرحله می‌توانید مانند مرحله قبل از بتن استفاده کنید و یا برای ساخت دیواره‌های استخر، بلوک‌های سیمانی را مد نظر قرار دهید. شما می‌توانید برای ساخت استخر در باغ یا ویلای خود، از مشاوره مجموعه برکه بهره‌مند بشوید.

فشرده‌سازی دیوارها برای افزایش استحکام

دیواره‌ها پس از خشک شدن باید عایق‌بندی شوند. این کار توسط مواد پلیمری و یا ترکیبات دیگر انجام می‌شود. عایق‌کاری مانع از نفوذ آب و نشتی آب استخر خواهد شد. با توجه به اینکه برخی از استخرهای با مقدار زیادی آب پر می‌شوند، به یک لایه محافظ در برابر نشت آب نیاز خواهید داشت. آب‌بندی تاثیر زیادی در استحکام استخر دارد. برای این کار، معمولا از محلول‌های حاوی خاک سنگ، چسب بتن و سیمان سفید استفاده می‌شود. برای اجرای این کار، پس از تهیه ملات، دو بار در قسمت‌های مختلف کف و دیوارها استفاده می‌شود. سپس میزان آب‌بندی آزمایش می‌شود.

فشرده‌سازی دیوارها برای افزایش استحکام

پر کردن دیواره پشتی استخر

پر کردن دیواره پشتی استخر، تقریبا قسمت پایانی ساخت استخر در باغ یا ویلا است. در این مرحله، پشت دیواره‌های استخر با سنگ آهک پر می‌شود. مواد مختلفی برای انجام این مرحله وجود دارد و بسته به بودجه مورد نظرتان می‌توانید از آنها استفاده کنید. با پشت سر گذاشتن این مرحله، می‌توانید فضای اطراف استخر را بسازید تا زیبایی ظاهر آن را افزایش دهید.

سرامیک‌کاری استخر باغ

اگر در این مرحله آب‌بندی با موفقیت انجام شود، می‌توانید کف استخر را کاشی و سرامیک کنید. استفاده از کاشی‌های استخری مناسب و باکیفیت می‌تواند تاثیر زیادی در زیبایی ظاهری آن داشته باشد. پس حتما در انتخاب کاشی مناسب دقت کنید. برای تست استخر، آن را پر از آب و بعد از چند روز سطح آب را اندازه‌گیری می‌کنیم. اگر با توجه به فصل و آب و هوای منطقه تفاوت زیادی مشاهده کنیم، متوجه می‌شویم که عایق‌بندی استخر به درستی انجام نشده است. پس از انجام این کار، استخر باغ آماده استفاده است. مجموعه برکه تمامی مراحل گفته شده را با تیمی از افراد متخصص و خبره در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای شما انجام می‌دهد.

آبگیری استخر

پس از به پایان رسیدن آخرین مرحله از اجرا و ساخت استخر در باغ یا ویلا، می‌توانید استخر را پر از آب کنید و از آن لذت ببرید. لطفا توجه داشته باشید که برای قرار دادن موتورخانه استخر باید محل مناسبی در نظر بگیرید. همچنین، با توجه به نوع آب مصرفی استخر که آب سرد یا گرم است، بهتر است از تاسیسات موتورخانه استفاده کنید.

تعبیه یک آب‌نما می‌تواند استخر شما را زیباتر کند

حتما دقت کنید که موتورخانه باید در مکانی با ارتفاعی کمتر از ارتفاع داخلی استخر و نزدیک به پمپ آب و فیلتر تعبیه شود. پس از انجام این مرحله، استخر باغ شما آماده است و می‌توانید در آن تنی به آب خنک بزنید و از یک شنای عالی در فصل گرم لذت ببرید.

تعبیه یک آب‌نما می‌تواند استخر شما را زیباتر کند

افراد زیادی در کنار ساخت استخر در باغ خود، مایل به احداث یک آب‌نما نیز هستند. بهتر است این کار همزمان با ساخت استخر انجام شود تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی به عمل بیاید. ساخت آب‌نمای استخر مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی: در وهله اول وجود آب‌نما در کنار استخر، یک منظره چشم‌نواز را برای بیننده به ارمغان می‌آورد
  • افزایش ارزش ملک: وجود آب‌نما در ملک علاوه بر زیبایی ظاهری، باعث افزایش ارزش بهای ملک نیز می‌شود
  • خنک نگه داشتن هوا: ساخت آب‌نما در مکان‌هایی که آب و هوای گرم و خشکی دارند، باعث بالا رفتن رطوبت محیط و همچنین خنک‌تر شدن محیط می‌شود
  • تمیز کردن هوا: توصیه می‌شود در محل‌هایی با آلودگی زیاد آب‌نما احداث شود؛ زیرا آب‌نما مثل دستگاه‌های تصفیه هوا باعث تصفیه و تمیزی بیشتر هوای محیط می‌شود

هزینه ساخت استخر در باغ چقدر است؟

پارامترهای زیادی در هزینه طراحی و ساخت استخر تاثیرگذار هستند. برای مثال، می‌توان به مکانی که قرار است استخر ساخته شود مانند ساخت استخر در جنگل، باغ، ویلا و … ، مصالح و متریال مورد نیاز، ابعاد استخر، تجهیزات استفاده‌شده، پیچیدگی ساخت استخر، شرایط خاک، نوع استخر و موارد دیگر اشاره کرد.

هزینه ساخت استخر در باغ چقدر است؟

مهم‌ترین موضوع در ساخت استخر در باغ، زمان شروع پروژه است. این نکته می‌تواند بر هزینه‌ها تاثیر مستقیم داشته باشد. برای مثال، در فصل‌های سرد سال هزینه تاسیسات کمتر است؛ اما در فصل تابستان به دلیل استقبال بیشتر، باید هزینه بیشتری درنظر گرفته شود. به طور تقریبی هزینه ساخت استخر‌های بتی نسبت به انواع سازه‌های استخر بیشتر است. پس از آن، استخر‌های وینیلی و سپس استخر فایبرگلاس در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

نکته مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود، این است که بهتر است بودجه کلی ساخت استخر، دو برابر بودجه ساخت سازه استخر باشد؛ چرا که علاوه بر احداث سازه کلی، باید موارد دیگری همچون تجهیزات و محوطه‌سازی نیز درنظر گرفته شوند. لطفا توجه داشته باشید که برای ساخت استخری با طرح مدرن، معمولا هزینه‌ها تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کنند.

مجموعه برکه؛ همراه شما در تمامی مراحل ساخت استخر در باغ

مجموعه برکه؛ همراه شما در تمامی مراحل ساخت استخر در باغ

روش ساخت استخر در باغ و نکات اصولی طراحی آن بخش بسیار مهمی از پروژه به‌شمار می‌‌روند. همانطور که گفته شد، برای شروع ساخت استخر، در ابتدا باید یک طرح اولیه معماری برای آن تهیه کنید. این طرح باید با ساختار محلی که قرار است استخر در آن احداث شود، سازگار باشد. توجه به وضعیت سازه و شکل هندسی، باعث استفاده مناسب از استخر می‌شود. در واقع کاربردی بودن استخر، به شکل هندسی آن بستگی دارد.

گروه مهندسی برکه یکی از شرکت‌های برتر در زمینه ساخت و تجهیز استخر در باغ و ویلا است. ما در برکه به شما کمک می‌کنیم تا زیباترین طرح استخر را با بهترین کیفیت در باغ یا ویلای خود اجرا کنید. تمامی خدمات ما با قیمت‌های رقابتی ارائه می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ساخت استخر در باغ، لطفا با کارشناسان ما در برکه تماس بگیرید.

چند نوع سازه استخر برای باغ و ویلا وجود دارد؟

به طور کلی سه نوع سازه استخر برای باغ و ویلا وجود دارد که عبارتند از: سازه بتنی، سازه با روکش وینیلی و سازه فایبرگلاس.

قیمت ساخت استخر در باغ یا ویلا چقدر است؟

پارامترهای زیادی در هزینه ساخت استخر باغ تاثیرگذار هستند، اما می‌توان گفت مهم‌ترین موضوع، زمان شروع پروژه است؛ زیرا در فصل‌های سرد سال هزینه تاسیسات کمتر است.

آیا برای ساخت استخر در باغ و ویلا باید از شهرداری مجوز بگیریم؟

بله. برای ساخت استخر در باغ یا ویلا باید مجوز دریافت کنید. برای این کار باید پس از مشخص شدن طرح خود، برای دریافت پروانه ساختمانی به شهرداری مراجعه کنید.

بهترین زمان برای ساخت استخر در باغ یا ویلا چه زمانی است؟

بهترین زمان برای ساخت استخر ماه‌های بهمن و اسفند هستند.

مزایای استفاده از یک آب‌نما در کنار استخر چیست؟

وجود آب‌نما در کنار استخر، منظره‌ای چشم‌نواز برای شما فراهم می‌کند. علاوه بر این، آب‌نما می‌تواند باعث افزایش ارزش بهای ملک نیز بشود. همچنین آب‌نما باعث خنک شدن و تمیز ماندن ماندن هوای اطراف استخر خواهد شد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 56

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *