loader image

ساخت استخر سرپوشیده

خانه | خدمات ساخت استخر | ساخت استخر سرپوشیده

فهرست مطالب

راهنمای جامع ساخت استخر سرپوشیده در گروه صنعتی برکه

لذت شنا در تمام فصول باعث شده که بسیاری از مشتریان به فکر ساخت استخر سرپوشیده بیفتند. هر چند هزینه ساخت استخر سرپوشیده در مقابل ساخت استخر پرورش ماهی قزل یا یک استخر رو باز در باغ بیشتر است؛ با این حال اگر شما هم به دنبال اطلاعات کاملی از چگونگی ساخت یک استخر سرپوشیده هستید خواندن این مطلب را از دست ندهید.

راهنمای جامع ساخت استخر سرپوشیده در گروه صنعتی برکه

چگونه یک استخر سرپوشیده در خانه یا باغ خود داشته باشیم؟

داشتن یک استخر در ویلا یا منزل شخصی یا به طور عمومی‌تر برای مجتمع مسکونی و سایر اماکن رویای جذابی است که کمتر کسی پیدا می‌شود از آن استقبال نکند. به طور کلی در گروه صنعتی برکه انواعی از استخر ساخته می‌شود که برحسب یک سری پارامتر به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند همچنین مجموعه برکه آماده ارائه خدمت در مناطق مختلف همچون ساخت استخر یزد، تهران، مشهد، اصفهان و .. است.

بر اساس آنچه پیش تر گفته شد دسته‌بندی‌ها، استخرها به دو نوع روباز و سرپوشیده گروه‌بندی می‌شوند.

تماس با برکه

استخر سرپوشیده چیست؟

در یک تعریف کلی به هر استخر عمومی یا خصوصی که درون یک ساختمان یا سازه قرار گرفته باشد، استخر سرپوشیده (Indoor Swimming Pool) می‌گویند. در برخی از منابع هم آمده چنانچه حداقل سه طرف یک استخر با هر ماده‌ای عایق‌بندی و محصور شده و در بالای آن نیز سقفی باشد، آن استخر سرپوشیده خواهد بود.

ساخت استخر سرپوشیده با هر متریالی امکان‌پذیر است. یعنی شما می‌توانید استخر سرپوشیده را هم با فایبرگلاس هم وینیل و هم از جنس بتن بسازید و محدودیتی در این باره وجود ندارد. همچنین در استفاده از تجهیزات استخر نیز مختار هستید. به عبارتی یک استخر سرپوشیده می‌تواند فقط مکانی برای شنا بوده و یا همانند یک استخر عمومی مجهز دارای انواع امکانات نظیر سونا، جکوزی، اتاق رختکن، دوش و غیره باشد.

همچنین ممکن است در همان مراحل اولیه ساخت استخر سرپوشیده و پس از مشورت با گروه صنعتی برکه به این نتیجه برسید که اکنون هزینه ساخت این مدل استخر برای شما زیاد است. پس می‌توانید در حال حاضر یک استخر روباز بسازید و هر زمان که توانستید آن را به یک استخر سرپوشیده تبدیل کنید. همچنین برای ساخت استخر در فضاهای مختلف همچون ساخت استخر در باغ، ویلا، جنگل و … نیز می توانید از کارشناسان ما راهنمایی های لازم را بخواهید تا باتوجه به شرایط شما را راهنمایی کنند.

استخر سرپوشیده چیست؟

مزایای استخر سرپوشیده چیست؟

  • قابلیت شنا کردن در تمام فصول
  • عدم آفتاب سوختگی
  • امنیت بالاتر
  • نگهداری آسان‌تر
  • حفظ حریم شخصی
  • کنترل راحت‌تر دما و رطوبت
  • محافظ در برابر عوامل محیطی و شرایط جوی

مزایای استخر سرپوشیده چیست؟

معایب استخر سرپوشیده چیست؟

  • هزینه ساخت بسیار بالا
  • مصرف بالای انرژی
  • افزایش رطوبت و نیازمند تجهیزات رطوبت‌گیر
  • زمان‌بر زمان ساخت

استانداردهای لازم برای ساخت استخر سرپوشیده

ساخت یک استخر شنا در هر شکل و اندازه و با هر نوعی کاربری از یک سری استاندارد پیروی می‌کند که لازم است پیش از سفارش و ساخت با آن‌ها آشنا شوید. رعایت این دسته از استانداردها نه تنها سبب صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد، باعث می‌شود که در انتها استخری استاندارد داشته باشد که از نظر قانونی هم مورد تأیید خواهد بود.

استانداردهای لازم برای ساخت استخر سرپوشیده

مهم‌ترین استانداردها در ساخت استخر سرپوشیده

  • ابعاد و اندازه
  • عمق
  • تهویه

اندازه استاندارد استخر سرپوشیده چقدر است؟

سؤال مهمی که در ابتدای کار مطرح می‌شود این است که چقدر فضا برای ساخت استخر سرپوشیده موردنیاز است؟ در پاسخ باید گفت که اندازه‌ی کلی وجود نداشته و مدل استخر بسته به فضا، نوع کاربری و بودجه طراحی و انتخاب می‌شود. طراحان حرفه‌ای در گروه صنعتی برکه‌ آماده هستند که بنا به شرایط شما، هر نوع استخر را در هر اندازه‌ای طراحی کنند.

اما در حال حاضر یک سری از ابعاد و اندازه‌های استخر به طور عمومی‌تر استفاده شده و اکثر کارفرمایان استخر در این ابعاد را درخواست می‌دهند. این مدل از استخرها معمولا به شکل مستطیل ساخته شده و دارای ابعاد و مساحت مشخصی هستند که در جدول زیر آمده است.

انواع ابعاد استاندارد استخر

ابعاد استاندارد سازه استخر
ابعاد استخر مساحت استخر توضیحات
3 * 6 متر 18 مترمربع با امکان ساخت 2 * 6 و 4 * 6
3 * 7 متر 21 مترمربع با امکان ساخت 4 * 7 و 5 * 7
4 * 8 متر 32 مترمربع با امکان ساخت 3 * 8 و 5 * 8
4 * 9 متر 36 مترمربع با امکان ساخت 3 * 9 و 5 * 9
4 * 10 متر 40 مترمربع با امکان ساخت 6 * 10 و 5 * 10

برای ساخت استخر خانگی کوچک چقدر فضا نیاز داریم؟

برای ساخت استخر در زیر زمین یا ساخت استخر سرپوشیده خانگی ارزان که نیاز به مجوز ساخت هم نداشته باشد، باید در مجموع  برای همه‌ی سازه ابعاد کمتر از 10 مترمربع را در نظر گرفت. بنابراین بدین منظور و برای ساخت استخر در پارکینگ یا هر محیط کوچک دیگر از ابعاد استاندارد زیر استفاده کرد:

ابعاد استاندارد استخر کوچک
ابعاد مساحت
2 * 3 متر 6 مترمربع
2 * 4 متر 8 مترمربع
2 * 5 متر 10 مترمربع

عمق استاندارد استخر سرپوشیده چقدر باید باشد؟

عمق استاندارد استخر سرپوشیده چقدر باید باشد؟

علاوه‌بر اندازه، انتخاب عمق مناسب و استاندارد هم موضوع مهمی است. عمق هر استخر بسته به نوع کاربری آن انتخاب شده و برای استخر خانگی، عمومی، قهرمانی، کودکان و غیره فرق دارد. نکته مهم این که عمق استخر باید هنگام طراحی تعیین شود.

از طرفی انتخاب عمق و ابعاد نقش مهمی در هزینه ساخت خواهد داشت. در ضمن نگهداری و سرویس یک استخر با عمق کم مسلما با استخری در عمق زیاد تفاوت دارد. بنابراین باید درباره میزان آن و نیز ابعاد مناسب از قبل کاملا تحقیق کرد. زیرا پس از گودبرداری و ساخت استخر سرپوشیده امکان تغییر در عمق یا اندازه وجود نخواد داشت.

انواع عمق استاندارد استخر سرپوشیده

طبق استاندارد مؤسسه ملی استاندارد آمریکا (ANSI) حداکثر عمق مجاز برای استخرهای خانگی 2.5 متر (تقریبا معادل 8 فوت) و حداقل عمق استادارد استخر خانگی نیز 90 سانتی‌متر است.  اما برای ساخت استخر کوچک در باغ یا خانه که غریق نجات هم ندارد، عمق نباید از 1.4 متر تجاوز کند. چنانچه قصد نصب سکوی پرش را هم دارید می‌توان عمق استخر را در صورت رعایت مسائل ایمنی و نجات عمق را تا 3.5 متر افزایش داد.

تهویه مناسب برای استخر سرپوشیده

طراحی تهویه مناسب برای استخر سرپوشیده مسئله مهم دیگری است که در هنگام طراحی استخر باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. تأمین و توزیع هوای تازه، حفظ رطوبت و کنترل دما سه پارامتر اساسی در تهویه استخر سرپوشیده هستند جزو ابتدایی‌ترین و اصولی‌ترین دستورات در حفظ بهداشت و سلامت استفاده‌کنندگان به شمار می‌آیند.

جدول زیر میزان آب و هوای مناسب را برای سالن استخرهای سرپوشیده به تفکیک نوع کاربری نشان می‌دهد:

نوع کاربری استخر میزان دمای آب (درجه سلسیوس) میزان دمای هوا (درجه سلسیوس)
استخر تفریحی 26 تا 28 27 تا 29
استخر کودکان 29 تا 32 29 تا 30
استخر درمانی 29 تا 35 29 تا 30
استخر شیرجه 27 تا 32 28 تا 30
استخر آبگرم 36 تا 40 29 تا 30
استخر واترپلو 25 تا 27 27 تا 29
استخر مسابقات شنا 25 تا 28 27 تا 30
استخر شنای موزون 25 تا 27 27 تا 29

مراحل ساخت استخر سرپوشیده به صورت گام به گام

مراحل ساخت استخر سرپوشیده به صورت گام به گام

  1. برنامه‌ریزی
  2. طراحی
  3. گودبرداری
  4. نصب سازه
  5. نصب اتصالات
  6. آب بندی
  7. نصب تزئینات و سایر متعلقات
  8. تست و تعمیر احتمالی
  9. تحویل پروژه

برنامه‌ریزی

در نخست گام برای ساخت یک استخر شنا سرپوشیده مراجعه به یک شرکت معتبر نظیر گر.ه صنعتی برکه است. چرا که هزینه ساخت استخر سرپوشیده گران‌ بوده و نباید برای چنین پروژه‌ای ریسک کنید. سپس خواسته‌ها و نیازهای خود را با گروه طراحان و مشاوران بکه در میان بگذارید تا براساس آن‌ها ایده اولیه استخر شکل بگیرد.

طراحی استخر سرپوشیده

در مرحله بعد گروه کار طراحی استخر را شروع می‌کنند. در این جا مطابق با استاندارد، سلیقه مشتری و محل پروژه، شکل استخر، اندازه، میزان عمق، نوع استخر (رو زمینی، بالای زمینی و یا درون زمینی) و غیره مشخص خواهد شد. همچنین نحوه چیدمان و تزئین اطراف استخر هم طراحی شده و به صورت کامپیوتری یا بر روی کاغذ به مشتری نمایش داده می‌شود.

گودبرداری

در صورت تأیید طرح استخر، عملیات عمرانی ساخت استخر سرپوشیده آغاز می‌شود. حفر محل نصب استخر با استفاده از لودر و دیگر دستگاه‌ها در این مرحله انجام می‌شود. سپس برحسب نوع جنس سازه استخر که بتنی یا فایبرگلاس و یا وینیل بوده، زیرساخت استخر پایه‌ریزی و ترازبندی زیرساخت خواهد شد.

نصب سازه‌ استخر

چنانچه نوع استخر بتنی یا وینیل و یا چوبی باشد، این مرحله حذف می‌شود. اما اگر قصد ساخت استخر سرپوشیده فایبرگلاسی را دارید، پس از آماده‌سازی زیرساز، استخر به شکل قالب آماده درون محل حفرشده قرار داده می‌شود.

نصب اتصالات

در ادامه کار نصب انواع اتصالات، لوله‌کشی، برق‌کشی، سیستم تهویه، فیلترها، دستگاه کلرزنی، تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و دیگر تأسیسات استخر انجام می‌شود. همچنین سیستم روشنایی و نورپردازی محیط با نصب چراغ‌ها و دیگر متعلقات تکمیل می‌شود.

آب بندی

یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت استخر سرپوشیده یا ساخت استخر پرورش ماهی قزل، انتخاب بهترین روش آب بندی جهت جلوگیری از نشتی و نیز پوسیدگی و خرابی استخر است. جهت انجام این کار متخصصان طبق یک سری قوانین و عوامل دخیل نوع پوشش و عایق بندی استخر را توصیه می‌کنند.

نصب تزئینات و سایر متعلقات

نصب تزئینات و سایر متعلقات

در مراحل پایانی استخر، کاشی کاری اطراف و دیواره‌ها خواهد بود. همچنین مطابق با خواست مشتری در صورت تمایل اتاق‌های جانبی نظیر جکوزی، بخار، سونو و غیره نیز ساخته و تجهیز می‌شود.

تست و تعمیر احتمالی

در پایان استخر به طور آزمایشی پر از آب شده تا نواقص و مشکلات احتمالی در صورت وجود پدیدار شوند. سپس هر یک از آن‌ها به طور کاملا تخصصی بررسی و عیب‌یابی شده و برطرف گردند.

تحویل پروژه

پس از اتمام همه‌ی مراحل یاد شده، پروژه به کارفرما تحویل داده می‌شود. در ضمن اصول نگهداری و تمیزکاری صحیح از استخر و تجهیزات و نیز تعمیرات ابتدایی نیز آموخته خواهد شد. در این جا کار ساخت استخر سرپوشیده خاتمه یافته است.

احتمالا به خدمات ساخت استخر ویلا علاقه مند باشید.

هزینه ساخت استخر سرپوشیده

هزینه ساخت استخر سرپوشیده

محاسبه هزینه ساخت یک استخر سرپوشیده مستلزم بررسی عوامل گوناگونی است. در واقع قیمت هر پروژه با پروژه دیگر متفاوت بوده و نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید. به منظور این که میزان سرمایه لازم برای ساخت استخر سرپوشیده و یا سایر استخرها همچون ساخت استخر ضد آب را به دست آوریم باید عوامل زیر را در نظر بگیریم:

عوامل مؤثر در قیمت ساخت یک استخر سرپوشیده

  • نوع کاربری استخر
  • نوع سازه استخر
  • محل ساخت استخر (نوع خاک و …)
  • قیمت مصالح
  • هزینه‌ دستمزد کارگران
  • هزینه‌های مربوط حفاری و خاک‌برداری
  • هزینه آرماتوربندی
  • هزینه عایق بندی
  • هزینه تجهیزات استخر
  • نصب انواع اتصالات و سیستم‌ها
  • و …

روش‌های نگهداری از استخر سرپوشیده

روش‌های نگهداری از استخر سرپوشیده

در انتهای مقاله ساخت استخر سرپوشیده به چند روش برای نگهداری استخر به صورت صحیح و اصولی اشاره می‌کنیم:

  • عدم ریختن مواد شک‌آور نظیر مواد تمیزکننده یا کلر به صورت مستقیم در آب و استفاده از دستگاه‌
  • انجام عملیت کلرزنی در زمان‌های عدم استفاده از استخر
  • تمیزکاری دیواره‌ها و سطوح با کمک برس
  • عدم استفاده از جاروی رباتیک جهت از بین بردن جلبک‌ها
  • توجه مداوم به میزان PH و درصد قلیایی بودن آب
  • حداکثر زمان مجاز از سیستم تصفیه استخر 8 ساعت
  • متعادل نگه داشتن و رعایت دما، هوا و رطوبت استخر و نیز توجه به توزیع یکنواخت هوا
  • تمیزکاری صحیح و منظم فیلترها
  • رعایت نظافت درون و محیط بیرون استخر

سؤالات متداول

هزینه ساخت استخر سرپوشیده چقدر است؟

محتسبه و برآورد قیمت ساخت یک استخر سرپوشیده به عوامل متعددی بستگی دارد که بهتر است با مشاوران گروه صنعتی برکه صحبت کنید.

مراحل ساخت استخر سرپوشیده کدامند؟

برنامه‌ریزی، طراحی، گودبرداری، نصب سازه، نصب اتصالات، آب بندی، نصب تزئینات و سایر متعلقات، تست و تعمیر احتمالی و تحویل پروژه

برای ساخت استخر سرپوشیده به کجا مراجعه کنیم؟

برای ساخت اصولی استخر و صرفه‌جویی در زمان و هزینه بهترین راه مراجعه به گروه صنعتی برکه است. این گروه با کادری مجرب و متخصص آمادگی ساخت هر نوع استخر را با منصفانه‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت را دارد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 42

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *