loader image

ساخت استخر سونا جکوزی

خانه | خدمات ساخت استخر | ساخت استخر سونا جکوزی

فهرست مطالب

ساخت استخر سونا جکوزی

صاحبان انواع املاک از ویلاهای بزرگ در محیط‌های ساحلی و جنگلی تا خانه‌های ویلایی داخل شهرها و حتی آپارتمان‌ها دست کم یکبار به ساخت استخر سونا جکوزی و حتی حوض در محیط زندگی خود فکر کرده‌اند. امکان شنا یا غوطه‌وری در آب در سازه‌های جکوزی و استخر و امکان نشستن در محیط سونا فوائد فراوانی برای تندرستی دارد و علاوه‌براین محیطی مفرح را ایجاد می‌کنند. بنابراین در این مقاله از مجموعه برکه با نکات ساخت این سازه‌ها و مزایای آن‌ها آشنا می‌شویم.

ساخت استخر سونا جکوزی راهنمای روش‌ها و مراحل ساخت

استخر چیست و چه پیشینه‌ای دارد؟

استخر سازه‌ای برای نگهداری آب است که برای ایجاد امکان شنا و دیگر فعالیت‌های اوقات فراغت طراحی شده است. استخرها در قرن اخیر آن‌قدر محبوبیت یافته‌اند که دیگر در هر محیطی می‌توان آن‌ها را در ابعاد و اشکال مختلف ببینیم. تا جایی که ساخت استخر سونا و جکوزی در کشتی‌های اقیانوس‌پیما نیز رایج است. استخرها ابعاد مختلفی دارند که بزرگ‌ترین آن‌ها استخرهای المپیک است.

اولین استخر شنای شناخته شده، حمام بزرگ نام دارد که در موهنجودارو در کشور پاکستان قرار دارد. این استخر با نام حمام بزرگ در هزاره سوم قبل از میلاد ساخته شده است. این استخر از نوع آجری است و برای آب بندی آن از مواد بر پایه قیر استفاده شده است. بنابراین در تاریخچه استفاده از مواد آب بندی استخر سونا و جکوزی نیز اولین مورد است.

استخر چیست و چه پیشینه‌ای دارد؟

یونانیان و رومیان نیز از حدود 3 تا 2 هزار پیش انواع استخرها را برای تمرین‌های ورزشی، تمرین‌های نظامی و تفریحات آبی می‌ساختند. همچنین پادشاهان در نقاط مختلف دنیا دارای استخرهای خصوصی روباز و سرپوشیده در محیط کاخ‌های خود بودند. اولین استخر آب گرم نیز حدود 2 هزار سال پیش در تپه اسکولین در اطراف شهر رم ساخته شد.

انواع استخر

ساخت استخر سونا و جکوزی از حدود 100 سال پیش تا امروز رواج پیدا کرده است. البته در حدود 170 سال پیش شش استخر عمومی برای اعضای خاص در انگلستان وجود داشتند. یکی از دلایل ساخت این استخرها نیاز مردم به شنا در فصل تابستان بود. مردم برای این منظور به رودخانه‌ها می‌رفتند و آمار غرق‌شدگان روزبه‌روز در حال افزایش بود.

انواع استخر

از طرف دیگر از زمان افتتاح بازی‌های المپیک در دوران مدرن، شنا یکی از مهم‌ترین رشته‌های این رویداد بود. بنابراین ساخت استخرهای المپیک آغاز شد و علاقه عموم مردم به رشته ورزشی شنا نیز افزایش یافت و به‌تدریج استخرهای عمومی شنا در سراسر دنیا راه‌اندازی شدند. اما استخرها انواع بسیاری دارند. هر یک از این استخرها دارای کاربردها، ویژگی‌ها، متریال‌ها، تجهیزات و نکات و مراحل ساخت مختلف هستند. به‌همین دلیل در ادامه با انواع استخر از نظرات مختلف آشنا می‌شویم.

استخر روباز

استخرهای روباز بهترین گزینه‌ها برای مناطق گرمسیری، حیاط خانه‌ها و ویلاها و نیز محیط داخل باغ‌ها هستند. از سوی دیگر از این استخرها بیشتر در ماه‌های گرم سال استفاده می‌شود. بنابراین برای فصل زمستان مناسب نمی‌باشند. در بسیاری از موارد نیز در کنار ساخت استخر روباز، سازه‌های سونا و جکوزی نیز ساخته می‌شود.

برخی از مزایای ساخت استخر روباز را با هم مرور می‌کنیم:

  • بی‌نیازی از تجهیزات تهویه و سیستم‌های گرمایشی
  • بی‌نیازی از سازه‌های اطراف استخر مانند سازه‌های اطراف استخرهای سرپوشیده و سقف
  • مناسب برای آفتاب گرفتن با هدف برنزه شدن
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت

تماس با برکه

استخر سرپوشیده

زمانی‌که استخر در یک محیط داخلی مانند طبقات زیرین برج‌ها ساخته شود و یا بر روی استخر در فضاهای بیرونی، یک سازه کامل سقف‌دار ساخته شود معمولا به آن استخر سرپوشیده می‌گوییم. ساخت این استخرها نیازمند تجهیزات گرمایشی و تهویه مناسب است.

برخی از مزایای ساخت این استخرها را با هم مرور می‌کنیم:

  • امکان استفاده از این استخرها در تمامی روزهای سال
  • امکان استفاده در مناطقی با ویژگی‌های آب‌وهوایی مختلف
  • برخورداری از امنیت بیشتر در صورت داشتن حفاظ برای کودکان و حیوانات خانگی
  • دوری از آلودگی‌های محیطی مانند اثرات آب باران، گرد و خاک و برگ درختان

برای اطلاع از نحوه ساخت انواع استخرها در شهرهای مختلف مانند ساخت استخر گیلاوند، تهران، اصفهان و … با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

استخرهای خانگی

استخرهای خانگی

منظور از استخرهای خانگی، تمامی استخرهای خصوصی است که در محیط خانه‌های ویلایی در داخل شهرها، در داخل باغ‌های شخصی و در داخل ویلاها ساخته می‌شوند. این استخرها ممکن است از انواع استخرهای روباز یا سرپوشیده باشند.

برخی از مزایای ساخت استخر خانگی عبارتند از:

  • برخورداری از مزایای درمانی شنا و غوطه‌وری در آب مانند اهداف توانبخشی
  • در دسترس بودن استخر و بی‌نیازی از مراجعه به استخرهای عمومی
  • برخورداری از فضای خصوصی و امکان استفاده خانوادگی

استخر عمومی

امروزه ساخت استخر سونا و جکوزی در کنار هم در محیط باشگاه‌های ورزشی رواج دارد. استخرهای عمومی سازه‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر از استخرهای خانگی هستند که در مراکز ورزشی عمومی ساخته می‌شوند. البته برخی از شهرک‌ها و مجتمع‌های بزرگ مسکونی نیز دارای استخرهایی هستند که ساکنان این محیط‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. استخرهای عمومی ممکن است از انواع استخرهای سرپوشیده یا روباز، استخرهای شنای کودکان یا بزرگسالان و استخرهای آب سرد یا آبگرم باشند.

استخر مسابقات شنا

استخر مسابقات شنا

یادگیری ورزش شنا در سطوح مبتدی در استخرهای شنای عمومی نیز ممکن است. اما برای یادگیری این ورزش در سطوح حرفه‌ای باید به استخرهای مسابقات شنا مراجعه کنید. این استخرها محلی مناسب برای تمرین اعضای تیم‌های ورزش شنا، آموزش شنا در سطوح حرفه‌ای و برگزاری مسابقات شنا هستند. این استخرها دارای استانداردهای ویژه از نظر ابعاد و عمق هستند. همچنین استخرهایی با نام استخرهای شیرجه وجود دارند که به‌طور اختصاصی برای مسابقات این رشته ساخته شده‌اند.

استخر غواصی

آموزش غواصی در سطوح مختلف مبتدی تا حرفه‌ای در استخرهای غواصی نیز ممکن است. این استخرها متناسب با کاربرد و اهداف دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. عمیق‌ترین استخر جهان برای غواصی در شهر دبی قرار دارد که عمیق‌ترین استخر جهان با 60 متر عمیق است و با 14 میلیون لیتر آب پر می‌شود.

مزایای ساخت استخر در محیط باغ، خانه و ویلا

مزایای ساخت استخر در محیط باغ، خانه و ویلا

ساخت استخر سونا و جکوزی در محیط باغ، خانه و ویلا اگرچه مقداری هزینه برای شما دارد اما نمی‌توان از مزایای آن‌ها چشم پوشید. بنابراین اگر در محیط زندگی خود فضای کافی برای ایجاد استخر را دارید، بهتر از مزایای ساخت استخر آشنا شوید. آشنایی با این مزایا به تصمیم‌گیری برای شروع ساخت استخر کمک می‌کند. در ادامه با برخی از مزایای ساخت استخر آشنا می‌شویم:

  • با ساخت استخر دیگر نیازی نیست برای حضور در استخرهای عمومی هزینه پرداخت کنید
  • شنا و تمرین در استخر خانگی به کاهش وزن و دستیابی به اهداف تناسب اندام کمک می‌کند
  • اگر چه ساخت استخر هزینه‌‎هایی دارد اما بر ارزش ملک شما می‌افزاید
  • استخر خانگی یکی از امکانات محبوب ملک است و سرعت فروش ملک را افزایش می‌دهد
  • استخرها برای تمامی سنین جذابیت دارند و همه اعضای خانواده می‌توانند از آن استفاده کنند
  • استخر محیطی عالی برای گردهمایی تفریحی اعضای خانواده و جمع‌های دوستانه است
  • برگزاری مهمانی در کنار استخر یک گزینه بی‌نظیر است
  • در محیط استخر خانگی می‌توانید به فرزندان خود شنا یاد بدهید
  • می‌توانید یک معلم خصوصی شنا استخدام کنید
  • استخرها بر زیبایی ملک شما می‌افزایند
  • استخر خانگی پناهگاهی برای فصول گرم سال و خنک شدن هستند
  • شنا در استخر خانگی خستگی یک روز کاری را از بین می‌برد
  • شنا در استخر باعث کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود
  • شنا در استخر گزینه‌ای عالی برای افزایش حجم ریه، سلامتی ریه و درمان آسم است
  • شنا در استخر به کاهش درد ناشی از ام اس، آرتریت و موارد دیگر کمک می‌کند

مراحل ساخت استخر

روش های ساخت استخر، سونا و جکوزی با هم تفاوت دارند. بنابراین ما از طرز ساخت استخر شروع می‌کنیم. یادگیری مراحل و نکات ساخت استخر، راهنمای کارفرمایان برای برنامه‌ریزی است اما این کاری نیست که توسط افراد غیر متخصص انجام شود.

قبل از هر چیز لازم است برآوردی از هزینه‌های ساخت استخر داشته باشید. این هزینه‌‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ابعاد استخر، نوع سازه استخر، روش آب بندی، تجهیزات استخر و … بستگی دارد. در ادامه برخی از مراحل ساخت استخر را با هم مرور می‌کنیم. این مراحل تقریبا عمومی هستند و برای ساخت استخر در مناطق مختلف همچون ساخت استخر تبریز و نیز ساخت استخر در باغ یا ویلا صدق می کند.

تعیین مکان، شکل و ابعاد استخر

تعیین مکان، شکل و ابعاد استخر

ابعاد استخر بیشترین نقش را در تعیین هزینه‌های ساخت دارد؛ زیرا هرچه استخر بزرگ‌تر باشد، هزینه خرید مصالح و ساخت نیز بیشتر می‌شود. بهتر از قبل از هر چیز مکان استخر را تعیین کنید و فضای کافی برای اطراف آن نیز در نظر بگیرید. در ضمن امروزه می‌توان استخرها را با هر شکلی ساخت که برخی از آن‌ها عبارتند از مربع، دایره، مستطیل، بیضی و اشکال سفارشی.

در زمان انتخاب مکان این موارد را نیز در نظر بگیرید:

  • می‌خواهید استخر در سایه درختان ساخته شود یا کاملا زیر نور خورشید باشد؟
  • می‌خواهید برای ایمنی بیشتر استخر از پنجره‌های خانه دیده شود؟
  • استخر چقدر از در ورودی ساختمان یا درب حیاط فاصله داشته باشد؟
  • آیا در مکان استخر لوله‌ها و سیم‌کشی‌های زیر زمینی وجود دارند؟
  • آیا قرار است در کنار آن دکینگ را اجرا کنید؟
  • آیا به حصار یا دیوار در کنار آن نیاز دارید؟
  • آیا می‌خواهید در کنار آن یک آشپزخانه فضای باز ایجاد کنید؟
  • آیا به ساخت سایبان در کنار استخر نیاز دارید؟

نوع سازه و متریال ساخت آن را تعیین کنید

در ایران عموم استخرها دارای سازه آجر و سیمان و یا سازه بتنی هستند. طول عمر سازه‌های بتنی قطعا بیشتر از آجر و سیمان است. اما سازه‌های آجر و سیمان نیز اگر آب بندی مناسب داشته باشند، طول عمر آن‌ها افزایش می‌یابد. عمر یک سازه بتنی برای استخر می‌تواند به 75 سال نیز برسد. ساخت استخر بتنی به آرماتوربندی نیاز دارد. بعد از آرماتوربندی نیز کار بتن‌ریزی انجام می‌شود. بنابراین هزینه ساخت این استخر از استخر آجر و سیمان یا بلوک و سیمان، بیشتر است.

 در خارج از کشور از سازه‌های وینیل و فایبرگلاس نیز استفاده می‌شود. حتی امکان ساخت سازه در بیرون از محیط اجرا نیز وجود دارد و سپس سازه فایبرگلاس به محیط مورد نظر انتقال داده می‌شود. البته طول عمر این سازه‌ها کمتر از سازه‌های بتنی است. با این حال این استخرها دیگر نیازی به آراماتوربندی و کاشی و سرامیک ندارند.

یکی دیگر از انواع استخرها از نظر مصالح، استخر شیشه‌ای است. این استخرهای مدرن با استفاده از چندین لایه شیشه ضخیم ساخته می‌شوند و از جمله زیباترین انواع استخرها هستند. این استخرها زمانی کارایی دارند که دیواره‌های استخر بالاتر از کف ساختمان باشد.

انتخاب و خرید تاسیسات استخر

در زمان ساخت استخر، سونا و ساخت جکوزی باید به فکر خرید تاسیسات این سازه‌ها نیز باشید. نوع این تاسیسات برای استخر بستگی به نوع و ابعاد استخر، بودجه شما و نیازهای دیگر پروژه دارد. یک استخر عمومی به تاسیسات قوی‌تری نیاز دارد و در صورت نبود برخی از تجهیزات، مراکز ورزشی دارای این استخرها موفق به دریافت مجوز فعالیت نمی‌شوند.

انتخاب و خرید تاسیسات استخر

برخی از تجهیزات لازم برای تاسیسات استخر عبارتند از:

  • پمپ آب استخر
  • انواع شیرآلات و اتصالات
  • تجهیزات تصفیه آب
  • فیلترها
  • لوله‌های انتقال آب
  • هیتر
  • دستگاه اندازه‌گیری مواد شیمیایی محلول در آب
  • دستگاه کلرزنی استخر
  • تجهیزات نورپردازی

یکی از مهم‌ترین تاسیسات استخر، مجموعه‌ای تجهیزات هستند که سیستم هیدرولیکی و گردش آب را برای استخر تشکیل می‌دهند. برای مثال در استخرهای عمومی، هم آب ورودی به استخر و هم آبی که از داخل استخر بیرون کشیده می‌شود باید از فیلترها عبور کنند و سپس به استخر هدایت شوند. سیستم نورپردازی نیز بر اساس کاربری و ابعاد استخر و درخواست‌های کارفرما و پیشنهادهای مهندسان مجری پروژه تعیین و اجرا می‌شود.

گودبرداری استخر

بعد از تعیین مکان استخر می‌توان برای گودبرداری برنامه‌ریزی و اقدام کرد. گودبرداری با استفاده از بیل مکانیکی و کارگران مجرب انجام می‌شود. میزان خاک‌برداری در همه ابعاد باید در حدود 50 تا 80 سانتی‌متر بیشتر از ابعاد تعیین شده برای استخر باشد تا بتوانید سازه استخر را نیز ایجاد کنید.  همچنین مکان‌های مورد نظر برای لوله‌گذاری نیز باید در ابتدا تعیین شده باشند.

اجرای بتن مگر

برای اجرای استخرهای بتنی بزرگ نیاز است که از بتن مگر برای زیرسازی استفاده شود. این بتن دارای مقدار کمتری سیمان است و در واقع از آن برای آماده‌سازی بستر بعد از گودبرداری استفاده می‌شود. این بتن سطحی صاف را برای فونداسیون ایجاد می‌کند.

برخی از مزایای دیگر استفاده از بتن مگر را با هم مرور می‌کنیم:

  • پیشگیری از جذب رطوبت بتن توسط خاک
  • تراز کردن فونداسیون
  • پر کردن فضاهای خالی
آرماتوربندی برای استخرهای بتنی

آرماتوربندی برای استخرهای بتنی

مهندسان برای آرماتوربندی استخر محاسباتی را انجام می‌دهند. این محاسبات شامل برآورد نیروهای کششی و فشارهای وارد شده بر سازه استخر است. آرماتورها باید با دقت بالایی توسط دستگاه یا آچار گوساله خم شوند. همچنین این کار نباید در دمای زیر 5 درجه سانتی‌گراد انجام شود. آرماتورها در سازه استخر معمولا دارای دو شبکه هستند. یکی از آن‌ها از سیستم لوله‌کشی پشتیبانی می‌کند و دیگری برای فونداسیون کف استفاده می‌شود.

لوله‌کشی استخر

لوله‌کشی از مراحل مهم در ساخت انواع سازه‌های استخر، سونا و جکوزی است. نوع و ویژگی‌های سیستم لوله‌کشی نیز به کاربری و ابعاد استخر بستگی دارد. طراحی سیستم لوله‌کشی باید پیش از شروع اقدامات اولیه مانند گودبرداری و آرماتوربندی انجام شود. در این زمان، مهندسان سیستم گردش آب، لوله‌کشی آب گرم (در صورت نیاز) و تصفیه آب را طراحی می‌کنند. نکته مهم دیگر در لوله‌کشی استخر انتخاب نوع یا جنس لوله‌ها است.

برای لوله‌کشی استخرها از لوله‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد که برخی از آن‌ها عبارتند از

  • لوله‌های PVC از جنس پلی وینیل کلراید
  • لوله‌های PVC منعطف
  • لوله‌های CPVC
  • لوله‌های پلی اتیلن
  • لوله‌های ABS از جنس آکریلونیتریل بوتادین استایرن
  • لوله‌های فلزی

در زمان لوله‌کشی استخر باید لوله‌هایی را انتخاب کنید که در برابر تغییرات حرارت مقاوم باشد؛ با ماده شیمیایی کلر سازگاری داشته باشد (زیرا این ماده خورندگی بالایی دارد) و همچنین لوله‌ باید از مقاومت بالایی در برابر فشار آب و فشار بیرونی برخوردار باشد. برای محافظت از لوله‌های استخر و افزایش مقاومت در برابر یخ‌زدگی نیز می‌توان از انواع پوشش‌ها استفاده کرد.

برخی از مراحل اجرای لوله‌کشی استخر را با هم مرور می‌کنیم:

  • نصب اسکیمر و خروجی‌های اصلی برای جمع‌آوری مواد زائد از استخر
  • چسباندن لوله و اتصالات که بستگی به جنس لوله‌ها دارد
  • نصب لوله‌های خروجی اصلی تا مکان پمپ
  • اتصال لوله‌های ورودی بر اساس نقشه
  • قرار دادن درپوش روی لوله‌ها

سیم‌کشی استخر

سیم‌کشی یکی از مراحل ساخت استخر است. تمامی تجهیزات برقی استخر مانند پمپ و چراغ‌های استخری به سیم‌کشی نیاز دارند. برای سیم‌کشی زیرزمینی، از راهروها یا همان لوله‌های سخت فلزی مانند RMC و IMC استفاده می‌شود. نکته مهم این‌که این لوله‌ها نیز باید در زمان لوله‌گذاری استخر نصب شوند. علاوه‌براین محیط خارج از استخر نیز نیاز به سیم‌کشی دارد که شامل سیم‌کشی برای کلیدها و پریزهای اطراف استخر و نیز سیم‌کشی برای تجهیزات نورپردازی و سیستم تهویه و … می‌شود.

بتن‌ریزی استخر

بتن‌ریزی روش‌های مختلفی مانند قالب‌گیری و شات کریت دارد و هر کدام از این روش‌ها دارای استانداردها و نکاتی کاملا تخصصی هستند.

اولین مرحله در بتن‌ریزی استخر، تعیین عیار بتن است. عیار بتن به‌معنای مقدار سیمان مورد استفاده بر حسب کیلوگرم در یک متر مکعب از بتن است.

مهندسان برای انتخاب عیار بتن، ابتدا نیازهای پروژه را از نظر مقاومت می‌سنجند و سپس بر اساس تجربه و یا بر اساس جدول عیار بتن، عیار بتن را برای پروژه انتخاب می‌کنند.

بتن‌ریزی استخر

جدول عیار بتن شامل پارامترهای زیر است:

  • کلاس بتن
  • اندازه ماکزیمم مصالح سنگی (mm)
  • کارایی
  • اسلامپ (mm)
  • سیمان (kg)
  • وزن کل مصالح سنگی (Kg)
  • درصد ریزدانه (%)

انتخاب رنگ استخری یا کاشی‌کاری کردن استخر

استفاده از کاشی و سرامیک یکی از روش‌های افزایش زیبایی استخر است. گاهی اوقات تنها از یک ردیف کاشی فقط برای حاشیه استخر استفاده می‌شود و گاهی تمام کف و بدنه کاشی‌کاری می‌شوند. این کاشی‌ها در واقع نوعی از سفال هستند که لعابی ضدآب بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد.

قبل از کاشی‌کاری، باید کف و دیواره‌های استخر به دقت شستشو داده شوند و هرگونه سوراخ و ترک ترمیم شود. همچنین بهتر است آب بندی استخر را نیز از همین مرحله شروع کنید. برای مثال می‌توانید یک لایه آب بندی زیر کار اعمال کنید. روش دیگر افزودن مواد آب بندی به ملات کاشی است.

انتخاب رنگ استخری یا کاشی‌کاری کردن استخر

برخی از انواع کاشی مناسب استخر نیز عبارتند از:

  • کاشی استخری شیشه‌ای
  • کاشی پرسلانی
  • کاشی موزاییکی

در کنار انتخاب کاشی و سرامیک برای استخر، شما یک گزینه دیگر هم دارید و آن استفاده از رنگ استخری است. رنگ استخری ساختاری متفاوت با رنگ‌های عادی دارد. همچنین رنگ‌های استخری به 3 گروه رنگ استخری پایه آب، رنگ استخری بر پایه اپوکسی و رنگ استخری پایه حلال تقسیم می‌شوند.

برخی از مزایای استفاده از رنگ‌های استخری نیز عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت
  • برخورداری از ویژگی ضد جلبک و باکتری
  • مقاومت بالا در برابر اشعه uv
  • مقاومت بالا در برابر کلر و سولفات
  • مقاومت در برابر فشار آب

اصول نورپردازی استخر

نورپردازی یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت استخر، سونا و جکوزی است. دلیل جدا کردن این بخش از مراحل ساخت استخر این است که فقط نورپردازی کف و دیواره‌ها را می‌توانیم در بخش ساخت سازه استخر قرار دهیم. اما برای نورپردازی استخر شامل چه نکات و مراحلی می‌شود و از چه تجهیزاتی می‌توان برای نورپردازی استخر استفاده کرد؟ این نکات را با هم بررسی می‌کنیم.

نورپردازی کف و دیواره‌های استخر

نورپردازی کف و دیواره‌های استخر

بدون نورپردازی دیواره‌ها و کف، شنا در استخر در ساعات تاریکی بعد از ظهر و شب خطرناک است. از سوی دیگر با نورپردازی کف و دیواره، منظره بسیار زیبایی ایجاد می‌شود. شما همچنین می‌توانید از چراغ‌ها و فیلترهای رنگی برای افزایش زیبایی استخر استفاده کنید. همچنین در صورتی که استخر شما از نوع کاشی‌کاری شده باشد باید به تناسب بین رنگ در نورپردازی و رنگ کاشی‌ها دقت کنید.

یک نکته مهم دیگر این‌که نورپردازی دیواره‌ها گزینه بهتری نسبت به نورپردازی کف استخر است؛ زیرا در صورت خرابی تجهیزات نورپردازی کف استخر باید آب استخر را به‌طور کامل تخلیه کنید.

البته برخی از چراغ‌ها دارای این امکان هستند که به‌سادگی آن‌ها را در زمان پر بودن آب استخر، جدا کنید و در مکانی بیرون از استخر، بعد از خشک شدن، آن‌ها را تعمیر کنید و یا لامپ آن‌ها را تعویض کنید.

نورپردازی فضای اطراف استخر

نورپردازی فضای اطراف استخر

نورپردازی فضای پیرامون استخر نیز راهکاری برای افزایش ایمنی محیط و افزایش زیبایی آن است. این روش نورپردازی به روباز یا سرپوشیده بودن استخر و نیز سبک نورپردازی بستگی دارد. شما همچنین می‌توانید نورپردازی را با دکوراسیون محیط و انتخاب آیتم‌ها و سازه‌های اطراف استخر ترکیب کنید. برای مثال استفاده از آب نما، انواع گل‌ها و گیاهان و نیز استفاده از مجسمه‌ها در اطراف این محیط رواج دارد و در زمان نورپردازی می‌توان نور مناسب برای برجسته شده این آیتم‌ها نیز تامین کنید.

انواع چراغ‌های مناسب برای نورپردازی استخر

منابع نور مورد استفاده در محیط استخر به دو گروه لامپ‌های داخل آب و لامپ‌های بیرون از آب تقسیم می‌شوند. در استخرهای قدیمی از لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌شد که طول عمر کم و مصرف انرژی بالایی داشتند. اما امروزه گزینه‌های مطلوب‌تری وجود دارند که آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • چراغ‌های ال ای دی استخری: این نوع از چراغ‌ها دارای منابع نوری ال ای دی هستند. مدل چراغ‌های ال ای دی استخری ضد آب به‌صورت توکار در دیواره‌های استخر یا کف قرار می‌گیرند. این چراغ‌ها دارای روشنایی مطلوب و مصرف پایین انرژی هستند. از لامپ‌های ال ای دی معمولی نیز می‌توان در فضای اطراف استخر استفاده کرد
  • چراغ‌های هالوژن استخری: چراغ‌های هالوژن نیز نور مناسبی دارند و معمولا به‌صورت توکار در کف و دیواره متصل می‌شوند. میزان مصرف انرژی در این لامپ‌ها بیشتر از لامپ‌های ال ای دی است
  • لامپ‌های RGB: این لامپ‌ها نوعی چراغ ال ای دی هستند که به آن‌ها چراغ آدرس‌پذیر نیز گفته می‌شود. مزیت آن‌ها برخورداری از چندین رنگ و امکان برنامه‌ریزی بر اساس زمان‌بندی برای تغییر رنگ است

برای نورپردازی استخر به چه مقدار چراغ نیاز داریم؟

تعداد منابع روشنایی در محیط استخر به عواملی مانند: ابعاد استخر، میزان روشنایی چراغ‌ها، رنگ دیواره و کف استخر، شکل استخر و … بستگی دارد. با این حال معمولا پیشنهاد می‌شود که بر اساس هر متر مربع از فضای استخر در حدود 5.4 وات نور چراغ هالوژنی استفاده شود. در مورد چراغ ال ای دی این عدد را باید به 4 تقسیم کنید. این یعنی معمولا 1.1 وات نور چراغ ال ای دی کافی است. در ضمن هر چراغ استخری می‌تواند فضایی در حدود 5 تا ده متر را روشن کند. شما همچنین باید فضای نزدیک به پله و سکو را نیز به‌طور مجزا نورپردازی کنید.

گزینه‌های آب بندی استخر

یکی دیگر از نکات مهم در زمان ساخت سازه‌های استخر، سونا و جکوزی، آب بندی است. این مورد به ویژه در ساخت استخر از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع تمامی انواع استخر با هر نوع سازه نیاز به آب بندی دارند. همچنین استخرهای قدیمی نیز بعد از مدتی به تعمیر و آب بندی مجدد نیاز دارند. توجه داشته باشید که اکثر انواع سازه‌ها استخر کاملا ضد آب نیستند و آب درون استخر به‌تدریج از سوراخ‌ها و شکاف‌های ریز به بیرون نشت می‌کند. همزمان، حجم آب موجود در استخر نیز فشار بسیاری زیادی به سازه می‌آورد و در طول زمان، شکاف‌های ریز بزرگ‌تر می‌شوند.

گزینه‌های آب بندی استخر

هدررفت آب تنها یکی از مشکلات آب بندی نکردن یا آب بندی نامناسب استخر است. زیرا  عدم استفاده از مواد و مصالح آب بندی، مقاومت سازه استخر را نیز کاهش می‌دهد و در درازمدت هزینه‌های زیادی برای شما خواهد داشت. بنابراین آب بندی همواره یکی از اصول ساخت استخر بوده است. اما برای آب بندی استخر چه گزینه‌هایی وجود دارند؟ برخی از این گزینه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

آب بندی استخر با استفاده از ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس ماده‌ای بر پایه پلی کربوکسیلات اتر است که روانی بتن را افزایش می‌دهد. بنابراین این ماده یکی از افزودنی‌های بتن نیز به‌شمار می‌آید. ژل میکروسیلیس در مجاورت با آهک داخل بتن به سیلیکات سخت تبدیل می‌شود و نفوذپذیری بتن را کاهش می‌دهد. بنابراین این روش باید در همان زمان بتن‌ریزی مورد استفاده قرار بگیرد. این ژل قیمت نسبتا بالایی دارد اما هزینه‌های نگهداری استخر را در درازمدت کاهش می‌دهد.

آب بندی استخر با استفاده از چسب بتن

آب بندی استخر با استفاده از چسب بتن

چسب بتن یکی از گزینه‌های آب بندی استخر است که مقاومت بتن در برابر رطوبت و فشار را تا حد بالایی افزایش می‌دهد. از این محصول همچنین برای درزگیری و پوشاندن شکاف‌های بتن استفاده می‌شود.  با چسب بتن می‌توان دوغابی ساخت و صورت لایه‌ای آن را بر روی بتن اعمال کرد. این ماده مقاومت کششی بتن را افزایش می‌دهد. علاوه‌براین وجود مواد لاتکسی در این محصول باعث ایجاد خاصیت ضدآب در آن می‌شود. از این ماده می‌توان در کف و دیواره استخر استفاده کرد.

آب بندی استخر با استفاده از واتر استاپ

از نوارهای آب بند واتر استاپ نیز می‌توان برای آب بندی استخرها استفاده کرد. این محصولات به 3 گروه واتر استاپ PVC، واتر استاپ هیدروفیل و واتراستاپ بنتونیتی تقسیم می‌شوند. هر کدام این واتر استاپ‌ها در اشکال و سایزهای مختلف تولید می‌شوند و کارایی بالایی برای پیشگیری از نفوذ آب دارند. توجه داشته باشید که این محصولات در زمان بتن‌ریزی استفاده می‌شوند و در داخل بتن قرار می‌گیرند.

ایزولاسیون استخر با استفاده از الیاف بتن

الباف بتن محصولاتی هستند که به مخلوط بتن اضافه می‌شوند و برخی از ویژگی‌های آن‌ها مانند مقاومت بتن را افزایش می‌دهند. الیاف بتن انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها کاربردها و مزایای گوناگونی دارند. برخی از انواع الیاف بتن با کاربردهای مختلف عبارتند از:

  • الیاف پلی پروپلین (PP) با ویژگی آب گریزی و افزایش مقاومت بتن در برابر ضربه
  • الیاف پلی استر با ویژگی افزایش مقاومت فشاری، کششی و خمشی بتن
  • الیاف شیشه با افزایش مقاومت فشاری بتن
  • الیاف آروماتیک پلی آمید یا الیاف آرامید برای افزایش مقاومت حرارتی
  • الیاف فلز برای پیشگیری از ترک خوردگی سازه
  • الیاف کربن
  • الیاف سلولزی

از الیاف بتن می‌توان برای افزایش مقاومت بتن در برابر فشار هیدرواستاتیکی آب استخر استفاده کرد. خصوصا استفاده از این الیاف برای کف استخر توصیه می‌شود که بیشترین فشار آب را تحمل می‌کند. از این الیاف برای دفع تنش‌های سازه‌ای و پیشگیری از نشست و بروز ترک نیز استفاده می‌شود.

استفاده از پرایمرها برای آب بندی سطح بیرونی سازه استخر

یکی دیگر از روش‌های آب بندی استخر استفاده از انواع پرایمر‌های آب‌بند تک جزئی، دو جزئی و سه جزئی است. این مواد معمولا حالت پودری دارند و می‌توان آن‌ها را در آب حل کرد. بنابراین این مواد بر روی سطح بتن یا سازه سیمانی با روش‌های مختلف اعمال می‌شوند.

استفاده از چسب آب بند برای ایزولاسیون استخر

ایزولاسیون استخر با استفاده از انواع گوناگونی از چسب‌های ساختمانی نیز امکان‌پذیر است. چسب آب بندی استخر توانایی بالایی در پیشگیری از نفوذ آب به سازه استخر دارد. از این چسب‌ها برای ترمیم لایه بیرونی در مناطق شکاف و ترک خوردگی نیز استفاده می‌شود.

استفاده از چسب آب بند برای ایزولاسیون استخر

استفاده از مواد نانو آب ‌بند

مواد نانو آب ‌بند دارای ذراتی در ابعاد ۱ الی ۱۰۰ نانومتر هستند. بنابراین این مواد به‌راحتی تمامی منافذ را می‌پوشانند و از نشت آب استخر جلوگیری می‌کنند. این مواد دارای مزایای مانند عدم نیاز به تخریب و برداشتن مصالح، قیمت مناسب و مقاومت در برابر شوینده‌ها هستند.

قوانین ساخت استخر

برای ساخت استخرهای عمومی قوانین مختلفی وجود دارند و پیش از هر چیز باید مجوز ساخت استخر عمومی را از نهادهای مرتبط دریافت کنید. بنابراین در روش اصولی ساخت استخر باید به این موارد دقت کنید. با این حال برای استخرهای خانگی قوانین سختگیرانه‌ای وجود ندارد. البته استانداردهایی تعیین می‌شوند اما در مواردی می‌توان متناسب با محیط و کاربرد، این استانداردها را اندکی تغییر دارد.

در هر صورت برخی از این قوانین را با هم مرور می‌کنیم:

  • عمق استخر خانگی بر اساس قوانین نظام مهندسی نباید بیشتر از دو متر باشد
  • طول استاندارد استخر خانگی نباید بیشتر از 10 متر باشد
  • پشت تخته استخر باید 2 تا 4 متر فضا وجود داشته باشد
  • حداقل حاشیه استخر 4 متر برای استخر روباز و برای استخر سرپوشیده، 2 متر است

برآورد هزینه ساخت استخر شنا

برآورد هزینه ساخت استخر شنا

هزینه ساخت استخر یکی از دغدغه‌های اصلی کارفرمایان است. برای برآورد قیمت ساخت استخر باید با عوامل موثر بر این هزینه آشنا باشیم. قطعا یکی از مهم‌ترین عوامل، ابعاد استخر است زیرا هرچه ابعاد استخر بیشتر باشد، مصالح و حتی تجهیزات مورد نیاز برای آن افزایش می‌یابد. در ادامه با برخی از عوامل دیگر موثر بر هزینه ساخت استخر آشنا می‌شویم.

شکل استخر

اگرچه رایج‌ترین شکل استخر در ایران مدل مستطیلی است اما می‌توان استخرها را در فرم‌های مختلفی مانند دایره، بیضی، مربع و حتی اشکال سفارشی ایجاد کرد. سادگی شکل استخر باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و در مقابل، اشکال هندسی پیچیده، هزینه ساخت استخر را افزایش می‌دهند.

متریال‌های مورد استفاده در ساخت استخر

متریال‌های مورد استفاده در ساخت استخر

جنس سازه استخر یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه ساخت آن است. استخر بتنی از جمله رایج‌ترین انواع استخر است که استحکام بالایی دارد. با این حال امروزه می‌توان سازه استخر را از متریال‌هایی مانند وینیل، فایبرگلاس و حتی شیشه ساخت.

تجهیزات نورپردازی

تجهیزات نورپردازی درون آب و تجهیزات نورپردازی محیطی و اجرای نورپردازی نیز از عوامل موثر بر هزینه ساخت استخر هستند. این تجهیزات هم زیبایی استخر را افزایش می‌دهند و هم باعث افزایش امنیت هستند. بنابراین از این تجهیزات می‌توان در ساخت استخر، سونا و جکوزی استفاده کرد.

مواد ضد عفونی استخر

استفاده از مواد ضد عفونی باعث تامین سلامتی شناگران در تمامی انواع استخر از جمله استخرهای خانگی می‌شود. توجه داشته باشید که در استخرهای خانگی نیز آلودگی‌های محیطی مانند گرد و خاک، برگ درختان و موارد دیگر وارد آب می‌شوند. بنابراین در زمان برآورد هزینه ساخت استخر باید هزینه خرید این مواد را نیز در نظر بگیرید.

امکانات استخر

ایجاد یک تجربه عالی از شنا در استخر به امکانات استخر نیز بستگی دارد. از جمله امکانات استخرها می‌توان به فواره، سرسره، چشمه و آبشار اشاره کرد. استفاده از این امکانات الزامی نیست اما جذابیت استخر و زیبایی آن را نیز افزایش می‌دهد.

هزینه‌های نگهداری استخر

یکی دیگر از نکات مهم در برآورد هزینه‌های استخر در نظر گرفتن تمامی هزینه‌های پس از ساخت مانند قبض‌های انرژی و نیز هزینه‌های تعمیر تجهیزات و نگهداری استخر است. برای مثال شما با خرید تجهیزاتی از برندهای مشهور می‌توانید در هزینه‌های نگهداری استخر در دراز مدت صرفه‌جوبی کنید.

هزینه‌های نگهداری استخر

سونا چیست؟

سونا (Sauna) اتاق یا ساختمانی است که از آن برای تجربه گرمای خشک یا مرطوب استفاده می‌شود. حرارت خشک و مرطوب در این مکان‌ها باعث افزایش تعریق بدن می‌شود و این گرما مزایای درمانی زیادی دارد. در داخل این محیط‌ها از دماسنج و رطوبت‌سنج نیز برای تنظیم حرارت و رطوبت استفاده می‌شود.

سونا چیست؟

تاریخچه ساخت سونا

منشا سونا کشور فنلاند است. قدیمی‌ترین سوناها نیز اتاق‌های حفر شده در زمین‌های شیب‌دار در این کشور بوده‌ و مکان‌های مناسب برای فصل زمستان بوده‌اند. این مکان‌ها دارای یک شومینه بوده‌اند که حرارت را به سنگ‌ها منتقل می‌کرده‌اند. مردم فنلاند سپس آب را روی سنگ‌ها می‌ریختند و بخار بسیار زیادی تولید می‌شد. بنابراین در سرمای زمستان هم می‌توانستند در این محیط، لباس خود را بیرون بیاورند و از مزایای درمانی این محیط و گرمای آن استفاده کنند.

در سال 1804 جوزپه آسربی از یک اجاق فلزی چوب‌سوز در سونا استفاده کرد می‌توانست دما را به 75 تا 100 درجه برساند. بعدها در سال 1938 شرکت Metos Ltd اجاق سونا برقی خود را معرفی کرد. بعد از فنلاند از سونا در کشورهای دیگر اسکاندیناوی و آلمان استقبال شد و سپس ساخت سونا در سراسر دنیا طرفداران بسیاری پیدا کرد.

انواع سونا

سوناها را می‌توان به دو گروه کلی سونا خشک و سونا مرطوب یا سونا بخار تقسیم‌بندی کرد. در سونا خشک تمامی دیوارها و کف محیط با چوب پوشانده می‌شود. در ساخت این محیط از چوب درختان مختلفی مانند درخت سدر استفاده می‌شود. در این محیط دیگر خبری از بخار آب نیست. در مقابل دمای اتاق به 59 تا 75 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و تعریق بدن افزایش می‌یابد. این سوناها همچنین درای دو نوع هیتر برقی و گازی و سنگ سونا هستند.

مدل دیگر سونا، سونای بخار است. در این نوع از سونا، دیواره‌ها دارای پوشش ضد آب مانند سنگ، سرامیک و کاشی هستند. البته دریچه‌هایی نیز برای ورود و خروج بخار در اتاق سونا بخار در نظر گرفته می‌شود. مصالح مورد استفاده در این نوع از سونا باید مقاومت بالایی در برابر رطوبت و حرارت داشته باشند. همچنین باید از مواد آب بندی مناسب در سازه این محیط استفاده شود. درجه حرارت در این نوع از سونا نیز معمولا به بیش از 50 درجه سانتی گراد نمی‌رسد.

مزایای ساخت سونا در خانه، باغ و ویلا

بررسی مزایای ساخت استخر، سونا و جکوزی، به کارفرمایان در تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند. با آشنایی با این مزایا شاید حتی بخواهید بودجه در نظر گرفته را افزایش دهید. برای مثال یکی از مزایای ساخت سونا در محیط خانه، باغ و ویلا، افزایش ارزش ملک است و شما می‌دانید هر قدر الان هزینه کنید، در زمان فروش ملک، این هزینه جبران می‌شود و شاید حتی برای شما با سود همراه باشد.

مزایای ساخت سونا در خانه، باغ و ویلا

در ادامه با برخی از مزایای استفاده از سونا در محیط زندگی آشنا می‌شویم:

  • سونا خطر سکته مغزی و مشکلات ناشی از فشار خون بالا را کاهش می‌دهد
  • سونا باعث نرمی ماهیچه‌ها بعد از تمرین‌های ورزشی می‌شود
  • سونا درد مفاصل را کاهش می‌دهد
  • سونا گزینه‌ مناسبی برای ریکاوری بعد از ورزش است
  • تعریق در سونا به کاهش سطح سرب، مس، روی، نیکل، جیوه در خون کمک کند
  • سونا خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد
  • سطح کورتیزول خون را تنظیم کرده و استرس را کاهش می‌دهد
  • سونا با افزایش سطح اندروفین در خون، باعث تنظیم خواب می‌شود
  • سونا ابزاری برای کاهش وزن و سوزاندن کالری است
  • سونا باعث پاکسازی و جوان‌سازی پوست می‌شود
  • محیط سونا مکان مناسبی برای یک گردهمایی خصوصی خانوادگی است

مراحل ساخت سونا

تحقیق و برنامه‌ریزی از مهم‌ترین نکات در ساخت استخر، سونا و جکوزی است. برای مثال شما باید ابتدا مکان سونا را تعیین کنید. یکی از تصمیمات مهم در این زمینه این است که می‌خواهید سونا را در بیرون از ساختمان منزل یا ویلا ایجاد کنید و یا در داخل ساختمان باشد.

برای مثال سونا را می‌توان در محیط حمام یا زیرزمین نیز بنا کرد. در مقابل ساخت سونا در فضای باز نیازمند ایجاد یک سازه مجزا و کامل دارد. یکی از اولین مراحل نیز در ساخت این سازه، کف سازی مناسب است که می‌تواند بتنی یا سیمانی باشد. برخی مراحل و نکات مهم در ساخت سونا را با هم مرور می‌کنیم.

تعیین نوع هیتر

به‌طور کلی سه نوع بخاری یا هیتر برای سونا وجود دارد که عبارتند از: برقی، گازی و چوبی. مدل چوبی فقط در سوناهای سنتی کاربرد دارد و امروزه دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌شود. هیترهای برقی و گازی هر دو کارآمد هستند و به سرعت محیط را گرم می‌کنند. البته نصب آن‌ها نیازمند برق‌کشی و لوله‌کشی دارد.

آماده‌سازی کف

برای ساخت سونا بیرون از ساختمان باید کف‌سازی کامل انجام شود که فونداسیون بتنی بهترین گزینه است. برای سوناهای داخلی نیز از یک سطح سیمانی، غشای کف ضد آب و کاشی‌کاری یا پوشش‌های دیگر استفاده می‌شود. دیوارها نیز در سونای مرطوب باید دارای مواد ضد رطوبت باشند.

سیم‌کشی سونا

تجهیزات برقی سونا به سیم‌کشی نیاز دارند. با توجه به درجه حرارت بالا و نیز وجود رطوبت بالا در سونای بخار باید از تجهیزاتی مناسب و بادوام استفاده شود. پیشنهاد می‌کنیم که اجرای سیم کشی سونا را حتما به افراد متخصص و مجرب بسپارید. این افراد برق مورد نیاز تجهیزاتی مانند هیتر برقی، ترموستات و چراغ‌ها را تامین می‌کنند.

عایق‌کاری سونا

عایق‌کاری سونا به‌ویژه در مورد سونای بخار از اهمیت بالایی برخوردار است. برای عایق‌کاری این محیط می‌توانید از انواع چسب‌های کاری، مواد آب بندی نانو، پرایمر‌های آب‌بند تک جزئی، دو جزئی و سه جزئی و مواد دیگر استفاده کنید. روش دیگر استفاده از عایق‌هایی مانند فیبر، پشم شیشه و عایق‌های حرارتی و نیز استفاده از عایق فایبرگلاس در دیوارهای خارجی است.

چوب‌کاری سونای خشک

چوب‌کاری سونای خشک

سونا خشک به چوب‌کاری نیاز دارد. این مرحله در ساخت این نوع از سونا خود دارای 3 مرحله است که عبارتند از: شاسی‌کشی، عایق‌کاری و چوب‌کاری. در ساخت سونا خشک از چوب‌هایی استفاده می‌شود که صمغ نداشته باشند و در حرارت بالا، بوی نامطبوع ایجاد نکنند.

برخی از انواع چوب‌های مورد استفاده در ساخت سونا خشک عبارتند از:

  • چوب اکالیپتوس
  • چوب سدر
  • چوب صنوبر
  • ترموود
  • چوب شوکران
  • چوب توسکا
  • چوب سرو

نصب هیتر

هیتر در محوطه سونا باید در فاصله مناسبی از کف و دیوارها باشد. همچنین بهتر است هیتر در دسترس افرادی که در داخل اتاق سونا هستند، نباشد. فاصله مناسب هیتر از کف و دیوار از بروز آتش‌سوزی پیشگیری می‌کند. شما همچنین از سنگ‌های سونا می‌توانید برای یکنواخت کردن دمای سونا استفاده کنید.

مراحل دیگر ساخت سونا

یکی دیگر از مراحل ساخت سونا، نصب نیمکت‌ها است. ممکن است بخواهید در همان زمان چوب‌کاری سونا، با استفاده از چوب‌های موجود، سکوهایی نیز ایجاد کنید. در زمان ساخت دیوارهای سونا بخار و زمان کاشی‌کاری آن نیز می‌توانید سازه‌ای را در قالب جای نشستن با استفاده از مصالحی مانند آجر و سیمان ایجاد کنید. روش دیگر، سفارش ساخت یا خرید نیمکت آماده و نصب آن در محیط است. مرحله دیگر نصب درب سونا است که باید متناسب با ویژگی‌های این محیط انتخاب شود.

جکوزی چیست؟

جکوزی یک حوضچه یا وان بزرگ پر از آب است که از آن برای مقاصد درمانی و رفع خستگی و استرس و نیز برای مقاصد تفریحی استفاده می‌شود. اکثر جکوزی‌ها دارای پمپ‌های نیرومندی هستند که نوعی ماساژ را ایجاد می‌کنند. این حوضچه‌ها گاهی با نام اسپا و گاهی نیز با نام جکوزی شناخته می‌شوند. البته جکوزی نام یکی از برترین و قدیمی‌ترین تولید‌کننده‌های وان آب گرم یا همان جکوزی است. به‌همین دلیل این وان‌ها با نام جکوزی نیز شناخته می‌شوند.

جکوزی چیست؟

تفاوت وان حمام با جکوزی

وان‌های حمام عموما از نوع یک نفره هستند اما جکوزی‌ها در انواع یک نفره به بالا ساخته می‌شوند. برای مثال مدل 4 نفره و مربعی آن‌ها از جمله رایج‌ترین انواع جکوزی در دنیا است. از سوی دیگر جکوزی‌ها معمولا قابل جابه‌جایی هستند و می‌توان آن‌ها را محیط‌های دیگر انتقال داد. همچنین جکوزی را می‌توان هم در محیط‌های داخلی و هم در محیط‌های خارجی و نیز در کنار استخر نصب کرد. از سوی دیگر جکوزی‌ها دارای امکاناتی مانند پمپ جت، نورپردازی و … هستند.

تاریخچه جکوزی

منشا جکوزی‌ها را می‌توان در وان‌هایی دانست که سنگ‌های داغ را در درون آن‌ها قرار می‌دادند و سپس وان‌هایی در ژاپن در سال 737 میلادی در برخی از مهمانخانه‌ها ساخته شدند. سرانجام با الگو گرفتن از این موارد، نخستین جکوزی‌ها در دهه 1940 ساخته شدند و پمپ‌هایی نیز برای ماساژ با آب به آن‌ها متصل شدند. همچنین دهه 1970، زمان تولید اولین جکوزی‌های فایبرگلاس بود.

در کنار این تاریخچه عمومی باید یک تاریخچه خصوصی هم برای جکوزی قائل شویم و آن تاریخچه شرکت جکوزی (Jacuzzi) است. شرکت خصوصی جکوزی، یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان وان‌های جکوزی، تجهیزات جکوزی، محصولات حمام و تجهیزات استخر است. این شرکت در سال 1915 توسط هفت برادر از خانواده جکوزی تاسیس شد.

شرکت جکوزی در ابتدا در زمینه ساخت پمپ‌های کشاورزی فعالیت داشت. با این حال در سال 1948 اعضای خانواده جکوزی اولین پمپ آب را برای درمان آرتریت روماتوئید یکی از اعضای خانواده خود ابداع کردند. اما تبدیل این ایده به یک ایده تجاری و ادغام آن با وان جکوزی، در سال 1968 اتفاق افتاد. این شرکت داری 8 کارخانه است که بزرگ‌ترین آن‌ها در کشور ایتالیا قرار دارد. جکوزی همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع جکوزی در سراسر اروپا است.

انواع جکوزی بر اساس کارکرد و فناوری

یک وان جکوزی ساده از قابلیت نصب در محیط حمام برخوردار است و معمولا دارای تجهیزاتی مانند جت آب و هوا است. اما جکوزی‌ها بر اساس فناوری‌ها و تجهیزات دارای انواع مختلفی هستند. وان جکوزی ویرپول همان فناوری‌های ماساژ با جریان آب و هوا را دارد. جکوزی ایر-بث بر ماساژ با جریان هوا در داخل آب تمرکز دارد. همچنین جکوزی هیتر از روش پمپاژ آب گرم و هوای گرم استفاده می‌کند.

انواع جکوزی بر اساس کارکرد و فناوری

انواع وان جکوزی

از نظر ظرفیت، وان‌های جکوزی به انواع 1 نفره، 2 نفره، 3 نفره، 4 نفره، 6 نفره، 8 نفره و 12 نفره تقسیم می‌شوند. معمولا جکوزی‌های 4 نفره به بالا در محیط‌های بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. وان‌های جکوزی همچنین ممکن است پیش‌ساخته باشند اما امکان ساخت وان جکوزی مشابه یک حوضچه آب در داخل محیط نصب نیز وجود دارد. اما وان‌های پیش‌ساخته جکوزی از نظر جنس به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که برخی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • وان جکوزی بادی
  • وان جکوزی فایبرگلاس
  • وان جکوزی سرامیکی
  • وان جکوزی آکریلیک
  • وان جکوزی چوبی
  • وان جکوزی ABS

مزایای ساخت یا نصب جکوزی در خانه

اگر یک روز طولانی و سخت را در محیط بیرون از منزل یا محل کار تجربه کرده‌اید، غوطه‌وری در آب جکوزی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است. در صورت نصب جکوزی در خانه دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای مراکز اسپا، استخر و استفاده از جکوزی در محیط‌های عمومی ندارید. بلکه در فضایی خصوصی و با آرامش کامل می‌توان از آن استفاده کنید.

مزایای ساخت یا نصب جکوزی در خانه

برخی از مزایای نصب جکوزی در خانه را با هم مرور می‌کنیم:

  • اثر تسکین‌دهنده آب گرم و عمل ماساژ به کاهش استرس کمک می‌کند
  • جریان آب سریع در جکوزی باعث رفع سفتی عضلات و آرامش عضلانی می‌شود
  • اثرات آب‌درمانی با جکوزی باعث تنظیم خواب می‌شود
  • غوطه‌وری در جکوزی، درد مفاصل را کاهش می‌دهد
  • استراحت در جکوزی با افزایش ضربان قلب و کاهش فشار خون، سلامتی قلب و عروق شما را افزایش می‌دهد

مراحل نصب جکوزی

همانطور که پیشتر گفتیم امکان ساخت وان جکوزی در محیط حیاط خانه و ویلا وجود دارد. ساخت این وان‌ها اندکی به ساخت استخر از نوع بسیار کوچک شباهت دارد. اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از وان‌های آماده استفاده کنند. نصب این وان‌ها نیز کاری تخصصی با مراحل گوناگون است و پیشنهاد می‌کنیم برای این کار از تجربه و دانش متخصصان بهره بگیرید. توجه داشته باشید که هر قدر هم قیمت وان و تجهیزات جکوزی بالا باشد اگر نصب به درستی انجام نشود، امکان آسیب دیدن وان و تجهیزات وجود دارد. در ادامه برخی از مراحل نصب جکوزی را با هم مرور می‌کنیم.

تعیین مکان وان جکوزی

کوچک بودن وان‌های جکوزی نسبت به سازه استخر این امکان را به خریداران می‌دهد که بتوانند آن‌ها در محیط‌های گوناگون داخلی و بیرونی نصب کنند. اما برای این کار باید یک بررسی مهندسی دقیق انجام شود. برای مثال باید بدانید چگونه می‌توانید برق و آب را به جکوزی منتقل کنید و آیا فضای کافی برای آماده‌سازی کف، لوله‌کشی و نصب تجهیزات وجود دارد یا خیر.

ملاحظات ایمنی

ملاحظات ایمنی

اگرچه وان‌های جکوزی نسبتا کوچک هستند اما وزن بسیار بالایی دارند. بنابراین در جابه‌جایی و نصب آن‌ها باید ملاحظات ایمنی را در نظر بگیرید. هرگز سعی نکنید این وان‌ها را به‌تنهایی بلند کنید زیرا امکان وارد آمدن آسیب به ستون فقرات شما و نیز به سازه وان وجود دارد. بنابراین حتما از خدمات نصابان حرفه‌ای برای این کار کمک بگیرید.

سیم‌کشی و لوله‌کشی

برقکاری و لوله‌کشی برای وان جکوزی نیز کاری تخصصی است و آن‌ها را باید به متخصصان این امور بسپارید. توجه داشته باشید که در اطراف وان‌های جکوزی رطوبت و آب زیادی وجود دارد و فقط یک برقکار حرفه‌ای می‌داند چطور کار سیم‌کشی را انجام دهد که خطری برای شما در زمان استفاده از وان وجود نداشته باشد.

ساخت استخر، سونا و جکوزی با خدمات مجموعه برکه

ساخت استخر، سونا و جکوزی با خدمات مجموعه برکه

ساخت استخر، سونا و جکوزی بهترین روش برای استفاده از مزایای آب‌درمانی مانند کاهش استرس و ایجاد محیطی مفرح برای افراد خانواده است. روش ساخت استخر و سونا بستگی به نوع این سازه‌ها، بودجه شما، مکان اجرا و ابعاد این سازه‌ها دارد. ساخت یا نصب جکوزی نیز کاری تخصصی است و برای تمامی این موارد باید از خدمات مجموعه‌های مهندسی معتبر و خوشنام استفاده کنید. همچنین برای ساخت استخر مشهد، تهران، شمال و … با ما در تماس باشید.

گروه مهندسی برکه یکی از برترین مجموعه‌های فعال در زمینه ساخت استخر، سونا و جکوزی در ایران است. ما با استفاده از به‌روزترین فناوری‌های دنیا و با تکیه بر دانش مهندسان خود، لاکچری‌ترین طرح‌ها را برای شما ایجاد و اجرا می‌کنیم و همچنین مدرن‌ترین تجهیزات را با بهترین قیمت برای شما تامین می‌کنیم. برای بهره‌مندی از این خدمات کافی است با کارشناسان ما در این مجموعه برای مشاوره ساخت انواع استخر اعم از ساخت استخر ماهی تا ساخت استخر در ویلا و باغ ، براورد ساخت استخر و سونا و دریافت اطلاعات دقیق درباره مراحل ساخت استخر و جکوزی و سونا تماس بگیرید.

 

آیا امکان ساخت استخر در اشکال هندسی مختلف وجود دارد؟

بله، مهندسان مجموعه برکه می‌توانند استخرها را با هر فرمی طراحی و اجرا کنند. البته طرح‌های سفارشی ممکن است اندکی هزینه ساخت استخر را افزایش دهند.

برای آب بندی استخر از چه موادی استفاده می‌شود؟

انتخاب مواد آب بندی استخر به مواردی مانند جنس سازه و مرحله ساخت بستگی دارد. برخی از مواد رایج آب بندی در این زمینه عبارتند از: چسب بتن، چسب کاشی، پرایمرها، ژل میکروسیلیس و الیاف بتن.

آیا رنگ استخری با رنگ‌های رایج دیگر تفاوت دارد؟

بله، رنگ‌های استخری دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار هیدرواستاتیک هستند. برخی از این رنگ‌ها همچنین می‌توانند نفوذپذیری سازه در برابر آب را کاهش دهند.

تفاوت سونای خشک و بخار در چیست؟

در سونا خشک تنها حرارت محیط افزایش می‌یابد در حالی که در سونای بخار از بخار آب برای افزایش حرارت استفاده می‌شود. از سوی دیگر سونای خشک دارای مرحله‌ای به نام چوبکاری است که در آن تمام سطوح محیط با چوب پوشانده می‌شوند. در مقابل در سونای بخار سطوح معمولا با متریال‌هایی مانند کاشی و سرامیک پوشانده می‌شوند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 44

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *