loader image

آب‌ بندی حوض سیمانی

خانه | خدمات آب بندی حوض | آب‌ بندی حوض سیمانی

آب‌ بندی حوض سیمانی

امروزه تمامی استخرها با سیمان ساخته می‌شوند. سیمان‌ ها به‌علت نفوذپذیری بالا این قابلیت را دارند که به‌خوبی آب از آن‌ها عبور می‌کند. بعد از احداث استخر، نگهداری از قسمت‌های عمومی و خصوصی آن از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای مراقبت از آن انجام داد.

آب بندی سیمانی به تمام کارهایی گفته‌ می‌شود که از باز بودن قسمت‌های مختلف استخر جلوگیری می‌کند. برای پیشگیری و رفع نشتی آب‌حوض یا استخر به بهترین روش‌ها اشاره کرده‌ایم برای مطلع شدن از آن با ما همراه باشید.

آب‌ بندی حوض سیمانی

حوض سیمانی

حوض‌های سیمانی اغلب در مکان‌های عمومی مثل پارک‌ ها و محوطه‌ های خصوصی مانند ویلاها و باغ‌ها دیده‌ می‌شود و جذابیت و زیبایی منحصر به فردی به محیط بیرون از منزل می‌دهد. این نوع از حوض‌ها اگر به‌ خوبی آب‌ بندی نشود بعد از مدتی به‌علت منقبض شدن موادی که در آن‌ها به کار رفته دچار ترک و شکستگی می‌شود که از چشمگیر بودن و جذابیت آن می‌کاهد. برای پیشگیری ازین نوع آسیب‌ها و جلوگیری از هزینه‌های سنگین و ترمیم کردن این نوع ترک‌ها به آب‌بندی توسط مواد درجه یک و مرغوب نیازمند داریم.

تماس با برکه

بهترین روش‌ های آب‌ بندی حوض سیمانی

یکی از فاکتورهای مهم در مورد اجرا و استفاده از استخرها و حوض‌ها آب بندی کردن آن می‌باشد. عموم مردم از داشتن حوض یا استخر در محیط بیرون منزلشان لذت می‌برند و به‌دنبال احداث حوض یا استخر در حیاط خانه هستند. همان طور که داشتن استخر یا حوض سیمانی در بیرون از محوطه منزل جذابیت خاص خودش را دارد نیازمند نگهداری و آب‌بندی درست نیز هستند.

برای آب‌ بندی حوض‌ سیمانی و همچنین آب بندی حوض سنگی باید نگاهی ویژه به انواع حوض‌ها و استخرها داشته ‌باشیم. به‌طور کلی دو مدل استخر و حوض وجود دارد یکی استخرها و حوض‌های اختصاصی که امروزه کاربرد بیشتری دارند و جنس بیشتر آن‌ها از بتن است. دیگری استخرها و حوض‌های خاکی هستند که کاربردی کاملاً صنعتی دارند و برای مصارف کشاورزی یا پرورش ماهی از این نوع استخرها استفاده می‌شود.

اگر استخر یا حوض در فضای باز و محوطه‌ی باز احداث‌شده در فصل پاییز برگ درختان در داخل استخر می‌ریزد و باعث کثیف شدن آب استخر می‌شود. حتی در زمستان هم مشکلاتی مثل یخ زدن یا آسیب دیدن بدنه استخر ممکن است باعث صدمات جبران‌ ناپذیر برای شما شود. پس بهتر است قبل از هر چیزی، با آب‌بندی حوض سیمانی یا آب‌بندی استخر از صدماتی مانند نشتی آب یا یا آلودگی پیشگیری کنید.

برای جلوگیری از نفوذ آب و مایعات دیگر از میان بتن یا سیمان باید از بهترین روش‌های آب‌بندی استفاده کنیم. هدف از آب بندی حوض سیمانی و استخر افزایش طول عمر حوض و استخر منزل شما است.

ملات سیمان بهترین ابزار برای آب‌بندی و عدم آسیب به کف، دیواره‌ها و دیگر سطوح حوض یا استخر است. ترکیب بتن و ملات سیمان باعث جلوگیری از رسوب و جلبک زدن کف حوض می‌شود. برای آب‌بندی بهتر است سیمان نمدار و مرطوب باشد. حتی می‌توان چسب بتون را برای تهیه ملات و آب‌بندی انواع حوض‌ها و استخرها استفاده‌کرد و به افزایش طول عمر حوض و استخر کمک کرد.

تفاوت آب‌ بندی حوض سیمانی خانگی با عمومی

به‌دلیل حساسیت حوض‌ها آب‌بندی کردن آن‌ها نیازمند دقت و توجه بیشتری است. آب بندی مکان‌هایی مثل حوض‌ها، آب نماها، استخرها به‌دلیل اینکه به‌طور دائم در معرض آب هستند قلق خاص خود را دارد و فقط افراد ماهر و دارای تجربه از پس آن برمی‌آیند.

آب دارای فشار منفی و مثبتی است که به‌دلیل خاصیت‌های مولکولی به‌راحتی از گچ و سیمان عبور می‌کند. بنابراین به‌علت نفوذپذیر بودن بالا ممکن است در حین انجام کار دچار مشکل شود. روش‌های مختلفی برای آب‌بندی کردن حوض‌ها به کار می‌رود. آب‌بندی حوض‌ها و استخرهای خانگی با عمومی، صنعتی با کشاورزی کاملاً متفاوت است.

موقیعت‌ های مختلف حوض‌ها و استخرها جهت آب‌ بندی

  • جنس سازه حوض یا استخر (بتن، آجر، فایبرگلاس، بلوک سیمانی)
  • موقعیت مکانی حوض و استخر
  • حجم آب حوض یا استخر که به عمق آن بستگی دارد.

معمولاً حوض‌هایی که از حالت آب‌بندی خارج‌ شده‌اند و دارای شکستگی‌ های جزئی و پر از ترک هستند راحت‌تر و به‌روش‌های متنوع و زیادی آب‌بندی می‌شوند.

علت خارج شدن حوض‌های سیمانی از آب‌ بندی

ایزوگام و قیرگونی به‌علت حل شدن مواد نفتی باعث آلوده شدن و کثیفی آب حوض و استخر می‌شوند و اینکه اتصالات ایزوگام و قیرگونی به‌دلیل داشتن هم‌پوشانی چند سانتی متری لایه عایق ایزوگام به‌هم فشار زیادی وارد می‌کنند. نفوذ آب حوض یا استخر به لایه زیرین ایزوگام و قیرگونی زده و باعث می‌شود سازه حوض یا استخر به‌طور کامل ازحالت آب‌بندی خارج شود.

علت به وجود آمدن ترک در حوض‌ ها و استخرها

نفوذ کردن آب به لایه زیرین حوض و استخر باعث نشسته شدن خاک زیر حوض شده و ترک زیادی داخل استخر و حوض به وجود می‌آید. بعد از خارج شدن استخر از حالت آب‌بندی به هیچ‌ عنوان نمی‌توان به‌طور راحت و جزئی آن را ترمیم کرد و باید از اول ایزوگام از لایه پاک و برداشته شود و بعد از صاف کردن مجدد و صرف هزینه جهت بازسازی شروع به آب‌بندی کرد.

5 مورد از بهترین مواد برای آب ‌بندی حوض سیمانی

  • استفاده از رزین‌های مصنوعی که طی روش‌های مختلف به پلیمر سخت تبدیل شده، یکی از بهترین مواد برای آب‌بندی حوض استخری می‌باشد.
  • به کار بردن مواد نانو که هم مقاومت بالایی دارد و هم نسبت به سایر مواد قیمت پایین‌تری دارد.
  • کاشی‌کاری کردن حوض‌ها و استخرها که روشی قدیمی و سنتی به‌حساب می‌آید.
  • استفاده کردن از مواد کریستال شونده که در برخورد با آب سنگین‌ وزن و به‌شکل کریستال در می‌آیند.
  • به کار بردن ژل میکروسیلیس که شبیه به مواد کریستال شونده می‌باشد ولی مقاومت بسیار بیشتری دارد.

اندودکاری، قیرگونی، میکروسیلیکا همگی برای آب‌بندی حوض سیمانی مؤثر هستند این ملات‌ها برای آب‌بندی استخرها نیز استفاده می‌شوند.

آب بندی استخر تازه احداث‌شده

حوضچه بتنی

حوضچه بتنی یک قطعه سنگین‌وزن بتنی است که با آن می‌توان به کابل‌های برق و مخابراتی حتی لوله‌های تأسیسات دسترسی کامل پیدا کرد و تعمیرات و بازرسی روی این قطعه‌ها انجام‌می‌شود. این حوضچه‌ها به شکل‌های مربع و دایره موجود هستند. بدنه این حوضچه‌ها از چهار طرف بتنی و در بعضی موارد برای اینکه مقرون به صرفه‌تر باشند بدون کفی هستند.

حوضچه بتنی جذاب در بیرون از محوطه منزل

برای اینکه درب این حوضچه‌ها سنگین است دسترسی داشتن به داخل آن کاری آسان نیست و به همین علت به‌جای استفاده از درب‌های سنگین‌وزن، از دریچه‌هایی که از جنس کامپوزیتی یا چدنی هستند استفاده می‌شود.

آب‌ بندی حوضچه بتنی

همان طور که گفته شده برای جلوگیری از هر نوع خسارت مالی بزرگ و کوچک باید به آب‌بندی کردن این نوع از حوضچه‌ها دقت بیشتری به خرج داد و اصولی از دچار شدن حوضچه به ترک یا خرابی جلوگیری کرد. برای آب‌بندی حوضچه بتنی از متریال درجه یک و سازگار با یکدیگر استفاده‌کرد تا لایه‌های بتن به‌خوبی روی هم بنشینند و عمر طولانی تری داشته‌ باشند. برای ساخت این نوع حوضچه‌ها محققان شیمی به‌خوبی عمل می‌کنند و با شناختی که از مواد، ساختار و سازگاری آنها دارند جنس مرغوب با طول عمر بیشتری تولید می‌کنند.

از طریق حرارت بالا ورق‌های ایزوگام لایه به لایه به‌هم می‌چسبند و بعد از آن یک روکش از قیر روی آن قرار می‌گیرد که به‌علت وجود مواد نفتی مانع نفوذ آب به سطوح مختلف حوض یا استخر می‌شود. پیمانکاران محدودی از این روش برای آب‌بندی استفاده می‌کنند زیرا هزینه‌ زیادی را در بر می‌گیرد و مواد نفتی موجود برای سلامت کارکنان خطرناک می‌باشد و بعد از مدتی آب استخر یا حوض آلوده می‌شود.

آب‌ بندی حوضچه بتنی

مراحل پنج‌ گانه آب‌ بندی کردن حوضچه بتنی

  • بهبود بخشیدن و ترمیم شکستگی‌ها و ترک‌ها شروع کاری است که باید به‌خوبی آن را انجام دهید تا سطحی یکدست و صاف به‌دست بیاید.
  • صرف‌نظر کردن از مواد و مصالح سنتی به‌علت چسبندگی زیاد
  • استفاده کردن از ملات‌های مخلوط شده با چسب بتن برای ماهیچه کشی تخصصی
  • بستن کلیه منافذ باز حوض با استفاده از پرایمر مخصوص آب‌بندی
  • به کار بردن آب‌بند دو جزئی که به‌تازگی توسط محققان شیمی کشف شده و دارای مواد معدنی، رزین و سیمان است که نفوذ آب را به‌طور کامل کاهش می‌دهد. این محصول حتی در مکان‌های بارانی و سطوح خیس دچار افت کیفیت نمی‌شود و بر پایه آب ساخته شده و از ترک و شکستگی تا حد زیادی پیشگیری می‌کند.

کلام پایانی

اگر به‌دنبال آب‌بندی کردن حوض یا استخر منزلتان هستید با به کار گرفتن مطالب بالا به‌راحتی به مقصود خود خواهید رسید. برای اینکه حرفه‌ای، با مهارت زیاد و بدون ایراد حوض سیمانی خود را آب‌بندی کنیم دریافتیم که استفاده از متریال درجه یک برای آب‌بندی از مهمترین مسائلی است که به افزایش طول عمر حوض و استخر اضافه می‌کند همچنین برای اینکه از آسیب‌های احتمالی مانند خرد شدن، شکستگی و ترک برداشتن سطوح حوض پیشگیری کنیم بهتر است خیلی تخصصی‌تر مراحل آب‌بندی را انجام دهیم.

برای مطلع شدن از موارد جزئی‌تر برای آب‌بندی حوض سیمانی، بتنی و آب بندی حوض کاشی وارد وبسایت برکه شده تا از محصولاتی که برایتان ارائه شده بهره ببرید و از ملات‌هایی که برای آب‌بندی حوض سیمانی و بتنی استفاده می‌شود به‌صورت تخصصی‌تر آگاه شوید. پروژه‌های آب‌بندی بسیاری توسط این وبسایت انجام شده که مطالعه آن بی‌شک به شما کمک بیشتری خواهد کرد.

چه روش‌هایی برای آب‌ بندی مناسب است؟

استفاده از بهترین روش آب‌ بندی بستگی به عمق حوض یا استخر و آبی که در آن نگهداری می‌شود دارد.

بهترین موادی که برای آب‌ بندی حوض سیمانی استفاده می‌شود چه نام دارند؟

مهم‌ترین متریال‌ها برای آب‌بندی حوض سیمانی استفاده از چندین متریال استخر از جمله قیرگونی، ژل میکروسیلیس، اندودکاری هستند.

مزیت آب‌ بندی حوضچه بتنی و اهمیت آن در چیست؟

ترک خوردگی در اثر انقباض موادی سازه ناشی از خشک شدن آن نیازمند آب‌بندی کردن حوضچه بتنی است.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 46

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *