loader image

آب بندی استخر پرورش ماهی

خانه | خدمات آب بندی استخر | آب بندی استخر پرورش ماهی

راهنمای آب بندی استخر پرورش ماهی

آب بندی استخر‌ها جدا از نوع کاربری آن، یکی از الزامی‌ترین مواردی است باید به‌درستی و به‌دقت انجام شود. دیواره‌های سازه استخر در تماس طولانی‌مدت با آب دچار فرسودگی و نشست خواهند شد. همچنین تحمل فشار آب بدون آب بندی و عایق‌کاری غیرممکن است. تاکنون راهکارهای زیادی برای آب بندی استخر‌های مختلف ارائه شده است، اما استخر پرورش ماهی چطور؟

راهنمای آب بندی استخر پرورش ماهی

آیا کاربری متفاوت این استخر‌ها نوع آب بندی آن را هم متفاوت کرده است؟ آیا استفاده از مواد صنعتی، سیمانی و شیمیایی در حیات ماهی‌ها تأثیر خواهد شد؟ در این مطلب در مورد نحوه آب بندی استخر ماهی و متریال مخصوص آن صحبت خواهیم کرد، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تماس با برکه

آب بندی استخر پرورش ماهی چگونه انجام می‌شود؟

استخر پرورش ماهی هم مانند هر سازه آبی دیگر، نیازمند عایق‌کاری است. با انجام فرایند عایق‌کاری می‌توان طول عمر سازه را افزایش داد و برای سال‌ها از آن بهره‌برداری اقتصادی کرد. معمولاً کمتر از مواد سیمانی برای عایق کاری این نوع استخر‌ها استفاده می‌شود. دلیل آن وجود پتاسیم و کلسیم در آب ماهی‌هاست که باعث واکنش شیمیایی با سیمان شده و برای حیات آبزیان مضر است. همچنین وجود سیمان در دیواره‌ استخر‌ها احتمال قارچ گرفتگی ماهیان را افزایش داده و با مدفوع ماهی نیز واکنش می‌دهد.

برای آب بندی استخر‌ پرورش ماهی می‌توان از ورق‌های پلی‌اتیلن و همچنین چسب آب بندکننده استفاده کرد. ورق‌ پلی‌اتیلن نوعی از پلاستیک فشرده است که خاصیت خنثی دارد. خنثی بودن آن مانع واکنش‌پذیری با مواد آلی آب شده و به یکی از پوشش‌های مناسب استخر پرورش ماهی تبدیل شده است.

هرچند که این ورق‌ها تأثیر زیادی در مقاومت فنی سازه نداشته و صرفاً به‌عنوان پوشش نهایی دیواره‌ها استفاده می‌شود. درصورتی‌که ورق‌های پلی‌اتیلن به‌درستی و اصولی کارگذاشته شوند خاصیت ضد آب بودن آن تا حد زیادی مانع نفوذ آب به دیواره استخر می‌شود. محصول دیگری که این روز‌ها در زمینه آب بندی استخر ماهی بسیار موردتوجه قرار گرفته است. چسب آب بندکننده است. چسب آب بند‌ کننده مقاوم در برابر آب، رطوبت، عوامل جوی و اشعه UV خورشید است که آن را به یکی از بهترین جایگزین‌ روش‌های سنتی تبدیل کرده است. امروزه روش‌هایی مانند قیر‌وگونی و ایزوگام به دلیل هزینه‌بربودن و سخت‌تر بودن اجرا رفته‌رفته رو به منسوخ‌شدن هستند.

آب بندی استخر پرورش ماهی چگونه انجام می‌شود؟

چسب آب بندی با وجود کاربرد‌ بالای خود در استخر‌های پرورش ماهی، محصولی مقرون‌به‌صرفه و ارزان است، همچنین استفاده از آن نسبتاً ساده بوده که با کمک قلم نقاشی و کاردک می‌توان تمام سطح دیواره استخر را پوشاند. اما از آنجایی استخر‌های پرورش ماهی از نظر مساحت بسیار بزرگ هستند، همچنین وجود چندین استخر در ایستگاه‌های پرورش ماهی، طراحی و آب بندی آن کار افراد غیرمتخصص نیست.

از طرف دیگر به دلیل وجود موجودات زنده و اهمیت سلامت آنها، بسیار مهم است که تمامی مراحل طراحی، آب بندی و آبگیری استخر‌ها توسط تیم متخصص انجام شود. تیم متخصص برکه با سال‌ها تجربه در زمینه طراحی و آب بندی استخر‌های صنعتی و خانگی، صفر تا صد آماده‌سازی استخر پرورش ماهی را برای مشتریان عزیز بر عهده می‌گیرد. سوابق کاری و نمونه‌کار‌ها در سایت Berke.ir ثبت شده، همچنین مشتریان می‌توانند جهت مشاوره از تیم متخصص مجموعه راهنمایی لازم را دریافت کنند.

مراحل آب بندی استخر ماهی

چسب آب بندی، هم در مرحله زیرسازی کار می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، هم در مرحله نهایی. درصورتی‌که استخر کاشی‌کاری شده باشد و نیازی به انجام مجدد نباشد، می‌توان برای ایجاد لایه ضد آب نهایی از چسب آب بندی استفاده کرد. البته استخر‌های پرورش ماهی نیازی به کاشی‌کاری ندارند، بنابراین چسب آب بندی را می‌توان به دیواره بتنی اضافه کرد، یا اینکه چسب با محلول سیمان ترکیب کرد و به ترکیب قدرتمندی برای مقاوم‌سازی و آب بندی استخر رسید.

همچنین استفاده از ترکیب ورقه‌های پلی‌اتیلن و چسب آب بندی یکی بهترین روش‌ها برای آب بندی استخر است که مجموعه برکه بسته به نیاز استخر از این ترکیب مناسب استفاده می‌کند.

از چسب آب بندی می‌توان برای زیرسازی ورقه پلی‌اتیلن هم استفاده کرد. خاصیت چسبندگی بالا و همچنین ضد آب بودن آن، علاوه بر نگه‌داشتن ورقه‌ها، تا حد بسیار بالایی از نفوذ آب جلوگیری می‌کند. در صورت عدم نیاز به ورقه پلی‌اتیلن نیز تنها می‌توان از چسب آب بندی برای ایجاد یک لایه نفوذناپذیر در دیواره استخر استفاده کرد.

مراحل آب بندی استخر ماهی

روش استفاده از چسب آب بندی

قبل از شروع کار، محیط استخر باید کاملا تمیز و بدون آلودگی باشد. ترک‌های عمیق و زیرساز استخر باید کاملا پوشیده شود، همچنین برجستگی‌های دیواره استخر بهتر است با استفاده از سمباده یک دست شود. سمباده کاری کمک می‌کند چسب بهتر به خورد دیوار رفته و کاملاً سطح آن بپوشاند. بهتر است پس از مرحله سمباده کاری و پرکردن ترک‌ها، با استفاده از آب افشانی یک بار دیواره استخر شسته شده و سپس کاملاً خشک شود.

برای استفاده از این محصول در جهت عایق کاری استخر، ابتدا لازم است چسب را با محلول آب‌گرم ترکیب کرد. اگر از این ترکیب برای زیرسازی استخر استفاده شود، آن را با سیمان ترکیب کرده و به صورت ملات سیمانی استفاده می‌کنند. اما برای ایجاد لایه بیرونی و یا لایه زیرین ورق پلی‌اتیلن، نیازی به سیمان نیست و تنها محلول آب و چسب کافی است.

پس از به‌دست‌آوردن محلول، حال با استفاده از قلم‌ نقاشی ساختمان و همچنین کاردک، می‌توان تمام سطح دیوار را با محلول چسب پوشاند. بهتر است عمل پوشاندن را دوبار تکرار کرد. لازم است یک بار حرکت قلمو را به‌صورت عمودی انجام داد و بار دوم به‌صورت افقی بر سطح دیوار کشیده شود. این روش مقاومت لایه ضد آب و نفوذناپذیری آن را دوچندان می‌کند. همچنین برای پرکردن برخی حفره‌ها یا شیار‌های کوچک نیز، می‌توان محلول چسب را با استفاده از اسپری‌های مخصوص به داخل شیار اسپری کرد. متخصصین مجموعه برکه با دانش خوب خود، فرمول مناسب محلول و ملات آب بندی را به دست آورده و به بهترین شکل این روش عایق کاری را پیاده خواهد کرد.

پس از انجام تمامی مراحل بالا و خشک‌شدن آن، استخر آماده آبگیری و بهره‌برداری است. لازم به ذکر است که محلول چسب آّب بندی، پودر سنگ و سیمان، حتی به‌عنوان دوغابی برای استخر‌های کاشی‌کاری شده نیز استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از چسب آب بندی

مزایای استفاده از چسب آب بندی

تاکنون در مورد کاربرد و نحوه استفاده از چسب آب بندی صحبت کردیم، حالا می‌خواهیم به برخی از ویژگی‌های مهم این محصول را که امروزه به یکی از پرکاربرد‌ترین مواد صنعتی تبدیل شده است اشاره‌ای بکنیم:

  • سازگاری با شرایط مختلف
  • مقاوم در برابر گرما و سرما
  • عدم جذب رطوبت محیط
  • مقاوم در برابر واکنش‌های شیمیایی
  • آنتی باکتریال، ضد جلبک و قارچ
  • عدم استفاده از ترکیبات سمی در آن

با مطالعه موارد بالا می‌توان متوجه شد که چرا چسب آب بندی گزینه مناسبی برای استخر پرورش ماهی است. سلامت ماهی‌ها در داخل استخر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حفظ سلامت ماهی‌ها علاوه بر بهره اقتصادی تولیدکننده، مستقیماً با سلامت جسمی مصرف‌کنندگان در ارتباط است. از همین رو آب بندی استخر پرورش ماهی یک پروسه کاملاً تخصصی بوده و نیازمند حضور افراد متخصص در این حوزه است.

در چند سال گذشته ساخت و پرورش‌ انواع ماهی همچون ساخت استخر ماهی کپور تبدیل به یک کسب‌وکار محلی و سود آورد شده است، بنابراین تیم متخصص برکه تمام تجربه و تخصص خود را برای راه‌اندازی مجموعه استخر‌های پرورش ماهی به کار گرفته تا بهترین خدمات را ارائه دهد.

هزینه آب بندی استخر پرورش ماهی

آب بندی استخر پرورش ماهی، یکی از مهمترین مراحل ساخت استخر پرورش ماهی است. آب بندی استخر، از نشت آب جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که استخر برای پرورش ماهی مناسب باشد.

عوامل موثر بر هزینه آب بندی استخر پرورش ماهی

هزینه آب بندی استخر پرورش ماهی، به عوامل مختلفی مانند موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع استخر: نوع استخر، یکی از مهمترین عوامل موثر بر هزینه آب بندی استخر است. استخرهای بتنی، معمولاً هزینه آب بندی بیشتری نسبت به استخرهای فایبرگلاس دارند.
  • روش آب بندی: روش آب بندی، نیز بر هزینه آب بندی استخر تاثیر می‌گذارد. روش‌های آب بندی سنتی، معمولاً هزینه کمتری نسبت به روش‌های آب بندی مدرن دارند.
  • متراژ استخر: متراژ استخر، نیز بر هزینه آب بندی استخر تاثیر می‌گذارد. هرچه متراژ استخر بیشتر باشد، هزینه آب بندی نیز بیشتر خواهد بود.

روش‌های آب بندی استخر پرورش ماهی

روش‌های مختلفی برای آب بندی استخر پرورش ماهی وجود دارد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • آب بندی سنتی: در این روش، از موادی مانند قیر، سیمان، و ماسه برای آب بندی استخر استفاده می‌شود.
  • آب بندی مدرن: در این روش، از موادی مانند ایزوگام، پلی اورتان، و سیلیکون برای آب بندی استخر استفاده می‌شود.

هزینه آب بندی استخر پرورش ماهی با روش مدرن و سنتی

هزینه آب بندی استخر پرورش ماهی با روش سنتی، بسته به نوع استخر، روش آب بندی، و متراژ استخر، متفاوت است.

هزینه آب بندی استخر پرورش ماهی با روش مدرن، بسته به نوع استخر، روش آب بندی، و متراژ استخر، متفاوت است.

راهکارهای کاهش هزینه آب بندی استخر پرورش ماهی

با توجه به عوامل موثر بر هزینه آب بندی استخر پرورش ماهی، می‌توان با انجام اقدامات زیر، هزینه آب بندی استخر را کاهش داد:

  • انتخاب نوع استخر مناسب: انتخاب نوع استخر مناسب، می‌تواند هزینه آب بندی استخر را کاهش دهد. به عنوان مثال، استخرهای فایبرگلاس، معمولاً هزینه آب بندی کمتری نسبت به استخرهای بتنی دارند.
  • انتخاب روش آب بندی مناسب: انتخاب روش آب بندی مناسب، نیز می‌تواند هزینه آب بندی استخر را کاهش دهد. به عنوان مثال، روش‌های آب بندی سنتی، معمولاً هزینه کمتری نسبت به روش‌های آب بندی مدرن دارند.
  • کاهش متراژ استخر: کاهش متراژ استخر، نیز می‌تواند هزینه آب بندی استخر را کاهش دهد.

آب بندی استخر پرورش ماهی، یکی از مهمترین مراحل ساخت استخر پرورش ماهی است. با توجه به عوامل موثر بر هزینه آب بندی استخر پرورش ماهی، می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح، هزینه‌های آب بندی استخر را کاهش داد و سودآوری این فعالیت را افزایش داد.

جمع‌بندی 

این مطلب توسط تیم فنی مجموعه برکه تهیه شده است. در این مطلب توضیح دادیم که چرا آب بندی استخر ماهی به شکل متفاوتی نسبت دیگر استخر‌ها انجام می‌شود. عایق کاری استخر ماهی، به دلیل حضور موجودات زنده پروسه بسیار حساس و مهم است. هرگونه در خطایی در انجام این پروسه می‌تواند باعث به‌خطرافتادن سلامت ماهی‌ها و همچنان مصرف‌کنندگان شود. این پدیده علاوه بر ضرر اقتصادی مشکلات بسیار دیگری را به وجود می‌آورد، از همین رو بهتر است برای آب بندی استخر پرورش ماهی از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

مجموعه برکه در کنار اطلاع‌رسانی به هم‌وطنان عزیز، پروژه‌های طراحی و اجرای استخر‌های مختلف همچون ساخت استخر ماهی کوی، کپور و تیلاپیلا را برعهده می‌گیرد همچنین برای اطلاع از مناسب ترین تجهیزات پرورش ماهی، حوض و وان پرورش ماهی نیز می توانید از کارشناسان ما راهنمایی لازم را دریافت کنید.

چرا آب بندی استخر پرورش ماهی اهمیت دارد؟

تمامی سازه‌های آبی و استخری نیازمند آب بندی و عایق کاری هستند، استخر پرورش ماهی هم جدا از این اصل نیست.

آیا آب بندی استخر ماهی متفاوت از دیگر استخر‌هاست؟

بله، استخر پرورش ماهی به دلیل وجود موجودات زنده و اهمیت حیات آنها باید به شکل متفاوتی آب بندی شود، استفاده از مواد شیمیایی باعث بروز بیماری‌ و قارچ در آبزیان می‌شود.

برای آب بندی استخر پرورش ماهی از چه موادی استفاده می‌شود؟

مهم‌ترین ماده صنعتی که در آب بندی این نوع استخر‌ها استفاده می‌شود، چسب آب بندی است. چسب آبندی محصولی خنثی، بدون واکنش‌های شیمیایی با آّب و همچنین دارای چسبندگی بسیار بالا است.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 57

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *