loader image

آب بندی استخر با رزین

خانه | خدمات آب بندی استخر | آب بندی استخر با رزین

آب بندی استخر با رزین

چه راهکاری برای جلوگیری از نفوذپذیری آب در استخر دارید؟ قطعا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد در زمان احداث استخر یا بعد از آن، موضوع عایق‌بندی یا آب بندی استخر است. آب بندی استخر با هدف جلوگیری از نفوذ آب به داخل سازه انجام می‌شود. همانطور که می‌دانید، وقتی آب داخل سازه وارد شود به مرور زمان از عمر مفید استخر می‌کاهد و باعث تحمیل هزینه‌های سنگین به شما خواهد شد.

آب بندی استخر با رزین، یکی از محبوب‌ترین روش‌های جلوگیری از نفوذپذیری آب است. البته روش‌های دیگری هم برای آب بندی استخر وجود دارد. در ادامه مطلب به بررسی استفاده از رزین و سایر محصولات در آب بندی استخرها خواهیم پرداخت.

آب بندی استخر با رزین

چرا آب بندی استخر اهمیت دارد؟

آب بندی استخر با رزین، تنها یکی از روش‌هایی است که باعث افزایش استحکام استخر می‌شود. مهم‌ترین دلیل آب بندی استخر با مواد مختلف، جلوگیری از نشت آب است. اگر آب بندی به صورت دقیق و مناسب انجام شود، خبری از نشت آب نخواهد بود. البته دلیل آب بندی استخر به این موضوع محدود نمی‌شود.

احتمالا دیده‌اید که نمای بیرونی برخی استخرها بعد از مدتی دچار خرابی می‌شود. دلیل این امر عدم آب بندی مناسب است. آب بندی مناسب باعث می‌شود که نمای بیرونی استخر تا مدت‌های طولانی سالم بماند. همچنین عایق‌بندی یا آب بندی استخر به محافظت در برابر سرما و یخ‌زدگی هم کمک زیادی می‌کند.

به طور کلی آب بندی استخر با رزین یا هر ماده دیگری، باعث افزایش مدت زمان عمر مفید استخر می‌شود. نکته مهم دیگر آب بندی کف استخر است. در صورتی که به این موضوع توجه کافی نشود، آب به راحتی داخل استخر نفوذ خواهد کرد. به این ترتیب و با گذشت زمان استخر آسیب می‌بیند.

تماس با برکه

بررسی انواع روش‌های آب بندی استخر

عایق کاری یا آب بندی استخر از نشت آب جلوگیری می‌کند. به هر حال بتن محیطی پر از تخلخل است و آب از آن عبور می‌کند. با توجه به اینکه استخر دائما از آب پر می‌شود، نفوذ همیشگی اب دردسرهای زیادی ایجاد خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین روش‌ها، آب بندی

استخر با رزین است. با این حال آشنایی با روش‌های دیگر آب بندی استخر هم اهمیت زیادی دارد.

بررسی انواع روش‌های آب بندی استخر

1. آب بندی با استفاده از ژل میکروسیلیس

یکی از ایمن‌ترین روش‌های مقابله با نشتی آب یا عایق‌بندی استخر، استفاده از افزودنی‌های مخصوص بتن است. یکی از این افزودنی‌ها ژل میکروسیلیس نام دارد. این ژل بر اساس ماده پلی کربوکسیلات اتر تولید می‌شود. برای پر کردن حداکثری منافذ در این محصول از پودر میکروسیلیس و مواد پوزولانی استفاده شده است. این ژل باعث کاهش نفوذپذیری بتن می‌شود.

مهم‌ترین کار میکروسیلیس، جبران کمبود فیلر بتن است. نکته حائز اهمیت در خصوص استفاده از ژل میکروسیلیس، هزینه نسبتا بالای آن است. با این حال کیفیت بسیار بالایی دارد و خیال شما را از آب بندی استخر آسوده می‌کند.

2. آب بندی استخر با استفاده از چسب بتن

برای افزایش مقاومت بتن در استخر، می‌توانید از افزودنی مکمل بتن که رنگ سفیدی دارد استفاده کنید. استفاده از چسب بتن به افزایش تراکم و کاهش نفوذپذیری بتن کمک زیادی می‌کند. برای استفاده مناسب از چسب بتن، آن را به مخلوط سیمانی اضافه و چند دقیقه مخلوط کنید تا یکنواخت شود. بهتر است این کار توسط متخصصین این حوزه انجام بگیرد.

آب بندی استخر با استفاده از چسب بتن

3. آب بندی استخر با استفاده از پودرهای پلیمری

پودر پلیمر از دیگر موادی است که در آب بندی استخر کارایی زیادی دارد. ابتدا استخر باید تمیز شود و بعد از آن نوبت به استفاده از مخلوط پلیمر می‌رسد. این روش هم باید با دقت بسیار زیادی انجام شود تا بیشترین کارایی را داشته باشد. این کار معمولا 2 بار انجام می‌شود و بعد از گذشت 24 ساعت، می‌توان از استخر استفاده کرد.

4. آب بندی استخر با رزین

یکی از محبوب‌ترین روش‌های آب بندی انواع استخر محسوب می‌شود که کاربرد بسیار زیادی هم دارد. رزین مخصوص آب بندی با ویژگی‌های خاص خود، عایق مناسبی برای استخرها محسوب می‌شود. به طور کلی رزین‌هایی که برای عایق‌بندی استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل رزین اکریلیکی و رزین پلیمری هستند. در این روش از ترکیب رزین با سیمان بتن استفاده می‌کنند. آب بندی استخر با رزین، یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های نگهداری از استخرها به حساب می‌آید.

آب بندی استخر با رزین

5. آب بندی استخر با استفاده از چسب کاشی

از چسب کاشی به تنهایی و مستقیما برای جلوگیری از نشتی آب استفاده نمی‌کنند، بلکه تا حدود زیادی از نشتی جلوگیری می‌کند. آب بندی استخر با چسب کاشی، باعث کاهش چشمگیر نفوذ آب به سازه استخر می‌شود. چسب کاشی خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارد. به همین دلیل از نفوذ آب تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. همچنین باعث افزایش طول عمر مفید استخرها می‌شود.

6. آب بندی استخر با استفاده از چسب کاشی دوجزئی

یکی از محصولاتی که کاربردهای زیادی در زمینه آب بندی و افزایش استحکام سازه استخر دارد. چسب کاشی دو جزئی، شاید خواص آب بندی استخر با رزین را نداشته باشد، اما از انعطاف‌پذیری بالایی در برابر شوک‌های حرارتی و فیزیکی برخوردار است. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب چسب کاشی، آنتی باکتریال بودن آن است.

7. آب بندی استخر با استفاده از روش ژئوممبرین

شاید این سوال ایجاد شود که ژئوممبرین چیست؟ ژئوممبرین در واقع ورقی است که از آن برای عایق کردن سطوح شیب‌دار و خاکی استفاده می‌کنند. این ورق‌ها با استفاده از جوش پلاستیکی به یکدیگر متصل می‌شوند. با توجه به اینکه کوچک‌ترین روزنه، باعث نفوذپذیری آب خواهد شد، هنگام انجام این روش باید نهایت دقت به‌کار گرفته شود. ویژگی مثبت روش ژئوممبرین، عدم نیاز آن به زیرسازی است. به همین دلیل بیشتر از این روش برای استخرهای خاکی کشاورزی استفاده می‌شود.

ورق ژئوممبرین از پلی‌ وینیل کلراید و پلی اتیلن ساخته شده است. استفاده از این روش، نسبت به روکش سیمانی بسیار کم‌هزینه‌تر است.

آب بندی استخر با استفاده از روش ژئوممبرین

8. آب بندی استخر با استفاده از واتر استاپ

از این روش برای عایق‌بندی بین کف و دیواره استفاده می‌شود. یکی از نقاطی که اغلب مورد غفلت یا کم‌توجهی قرار می‌گیرد، قسمت بین کف و دیوار استخر (رامکا) است. این قسمت باید به نحو احسن آب بندی شود. استفاده از واتر استاپ، بهترین روش برای آب بندی این قسمت محسوب می‌شود. واتر استاپ‌ها به صورت بنتونیتی، پی وی سی و هیدروفیلی تولید می‌شوند.

9. آب بندی استخر با استفاده از الیاف بتن

علاوه بر آب بندی استخر با رزین، می‌توان از الیاف مخصوص بتن هم برای این کار استفاده کرد. الیاف بتن هم به صورت مصنوعی و هم طبیعی وجود دارند. نکته قابل توجه چگالی بسیار پایین الیاف بتن است که باعث افزایش انعطاف‌پذیری و نسبت طول به قطر می‌شود. معمولا از این الیاف نمی‌توان برای ترک‌های بزرگ سازه‌ای استفاده کرد. هدف اصلی استفاده از الیاف بتن، پوشش ترک‌های بسیار ریز سازه استخر است. برای اجرای این روش، باید از متخصصان این حوزه کمک گرفته شود.

آب بندی استخر با استفاده از الیاف بتن

10. آب بندی استخر با استفاده از ابر روان‌کننده بتن

یکی از مواردی که باعث افزایش تراکم بتن می‌شود، روان شدن آن است. ابر روان‌کننده باعث روان شدن بتن و حفظ آن می‌شود. طبیعتا وقتی بتن روان‌تر و متراکم‌تر می‌شود، میزان نفوذپذیری هم به حداقل می‌رسد. همانند آب بندی استخر با رزین، استفاده از ابر روان‌کننده بتن هم اقتصادی و به‌صرفه است. استفاده از ابر روان‌کننده باعث افزایش مقاومت بتن در برابر آسیب‌های مختلف می‌شود. از این مواد باید به صورت اندود و پوشش استفاده کرد؛ چرا که به تنهایی قابلیت آب بندی را ندارند.

منظور از فشار مثبت و فشار منفی در عایق‌بندی استخر چیست؟

در زمان آب بندی استخر، ممکن است اصطلاح فشار مثبت و منفی را بشنوید. منظور از این اصطلاحات چیست؟ فشار مثبت به فشاری گفته می‌شود که توسط سیال داخل ظرف به دیواره‌های داخلی وارد می‌شود. در واقع این سیالات تمایل به نفوذ داخل دیواره‌های داخلی را دارند. آب بندی فشار مثبت باعث عایق‌بندی از داخل سازه می‌شود. آب بندی فشار مثبت یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها به حساب می‌آید.

فشار منفی دقیقا برعکس فشار مثبت است و به فشاری گفته می‌شود که سیالات خارج از ظرف به دیواره‌های خارجی وارد می‌کنند. برای جلوگیری از فشار سیالات خارجی، باید از آب بندی فشار منفی استفاده کرد. مواد کریستال‌شونده و نفوذگر از مهم‌ترین آب بندکننده‌های فشار منفی محسوب می‌شوند.

منظور از فشار مثبت و فشار منفی در عایق‌بندی استخر چیست؟

رزین آب بندی استخر دقیقا چیست؟

این نوع رزین که با عنوان چسب آب بندی استخر هم شناخته می‌شود، جزو محبوب‌ترین روش‌های عایق‌بندی استخرها به حساب می‌آید. اینکه چه میزان رزین باید استفاده شود، بستگی به نسبت عیار سیمان در بتن دارد. آب بندی استخر با رزین در بسیاری از پروژه‌های بزرگ و مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که اشاره شد، استفاده از رزین بسیار اقتصادی و ارزان است. رزین با خواصی که دارد، باعث ایزوله شدن و افزایش میزان چسبندگی بتن قدیم به جدید خواهد شد.

یکی دیگر از خواص جالب رزین آب بندی استخر، واترپروف است. این خاصیت باعث می‌شود که اتصال مطمئن‌تری بین بتن‌های مورد نظر ایجاد شود. به همین دلیل در پروژه‌های ساخت استخر و به طور کلی منابع هیدرولیکی از رزین استفاده می‌کنند.

بررسی ویژگی‌های رزین جهت آب بندی استخر

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول، محافظت از الیاف فولادی بتن و آرماتورها است. دلیل این امر وجود لایه پلیمری روی قطعات فلزی داخل بتن است. این لایه پلیمری، می‌تواند از خطرات اکسیداسیون آرماتور جلوگیری کند. برای اینکه رزین بیشترین مقاومت را در برابر نفوذ و فشار آب داشته باشد، آن را با انواع ملات‌های سیمانی و بتنی ترکیب می‌کنند.

این محصول در گالن‌های 20 لیتری ارائه می‌شود. در مورد استفاده از این محصول هم باید گفت که به ازای هر یک متر مکعب از بتن، حدودا به 8 کیلوگرم رزین دارید. به هر حال در هنگام آب بندی استخر با رزین، باید به این نکته توجه داشته باشید.

از دیگر ویژگی‌های رزین جهت آب بندی استخر، می‌توان به افزایش سرعت گیرایش بتن اشاره کرد. با توجه به این ویژگی، استفاده از رزین در استخرهای مناطق سردسیر، کارایی بسیار بیشتری دارد. رزین در استخرهای مناطق سردسیر از انجماد بتن جلوگیری می‌کند.

بررسی ویژگی‌های رزین جهت آب بندی استخر

نحوه استفاده از رزین آب بندی استخر

آب بندی استخر با رزین و نیز آب بندی استخر با فایبرگلاس از پرطرفدارترین و بهترین روش‌های آب بندی محسوب می‌شود. وقتی سیمان و بتن با رزین اکریلیکی و پلیمری مخلوط می‌شود، استحکام و مقاومت بسیار زیادی پیدا می‌کند. همچنین این کار باعث افزایش تراکم مولکول‌های سیمان و بتن خواهد شد.

بهتر است رزین با سیمان و بتن به صورت کاملا یکنواخت و همگن تهیه شود. این کار باعث افزایش کارایی رزین جهت آب بندی استخر می‌شود. رزین رنگ سفید دارد، اما وقتی خشک می‌شود کاملا بی‌رنگ است. نکته حائز اهمیت در مورد رزین این است که جزو خانواده لاتکس بتن محسوب نمی‌شود.

نحوه استفاده از رزین آب بندی استخر

قیمت رزین آب بندی استخر

نکته مهم در خصوص آب بندی انواع استخرها، قیمت و هزینه نهایی آن است. با توجه به این که قیمت انواع محصولات این حوزه افزایش پیدا کرده‌اند، طبیعی است که متخصصین این حوزه به دنبال برآورد قیمت و هزینه نهایی باشند. البته آب بندی استخر با رزین، یکی از اقتصادی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌ها به حساب می‌آید. قیمت انواع رزین به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله این که به چه میزان رزین برای آب بندی استخر نیاز دارید.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی اهمیت آب بندی استخر با رزین و انواع محصولات دیگر پرداختیم. به هر حال وقتی با آب سروکار داریم، ناچار به آب بندی هستیم! استخرها با توجه به این که دائما با آب پر می‌شوند، باید عایق‌بندی شوند. با وجود استفاده از بتن و کاشی‌های مخصوص استخر، احتمال نفوذپذیری آب بسیار بالاست. به همین دلیل ناگزیر به استفاده مواد مختلف مخصوص آب بندی هستیم.

هر کدام از مواد مخصوص آب بندی استخر، ویژگی‌ها و کارایی‌های مخصوص خود را دارند. رزین آب بندی استخر با توجه به این که از نظر اقتصادی به‌صرفه است، بیشتر مورد استقبال کارفرماها قرار می‌گیرد. برای اطلاع از قیمت رزین آب بندی استخر یا سایر مواد، با کارشناسان ما در سایت برکه در ارتباط باشید. گروه مهندسی برکه با پشتوانه سال‌ها تجربه کاری و نمونه‌های موفق از طراحی گرفته تا آب بندی استخر، سونا و جکوزی در کنار شماست.

آیا آب بندی مناسب استخر ضرورت دارد؟

بله؛ در صورتی که استخر را آب بندی مناسب نکنید، عمر مفید آن کاهش پیدا خواهد کرد.

رزین گزینه مناسبی برای آب بندی است؟

رزین با توجه به مواد و خواصی که دارد، می‌تواند منافذ موجود در بتن را پوشش دهد.

آیا همه روش‌های آب بندی موثر هستند؟

لزوما نمی‌توان گفت همه روش‌ها موثر هستند. برخی روش‌ها کاربردهای خاص خود را در شرایط خاص دارند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 48

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *