loader image

آب بندی کاسه استخر

خانه | خدمات آب بندی استخر | آب بندی کاسه استخر

فهرست مطالب

آب بندی کاسه استخر

استخرها محفظه‌هایی هستند که برای افزایش مقاومت آن‌ها در برابر فشار هیدرولیکی، فرایند آب‌بندی بسیار مهم است. در صورت عدم عایق کردن مناسب کاسه استخر، دیواره‌ها یا کف این مخزن نگهداری آب، ترک برمی‌دارند و آب به بیرون نشت می‌کند. استفاده از بهترین روش آب بندی کاسه استخر و جلوگیری از ترک برداشتن و ایجاد شکاف و درز در این محفظه، در کاهش خسارات و افزایش طول عمر استخر نقش موثری دارد.

معمولا آب‌بندی کردن کف و دیواره‌های استخر برای استخرهای بتنی انجام می‌شود و روش‌های عایق کردن بخش بیرونی استخر با قسمت‌های داخلی متفاوت است. در این مطلب از سایت گروه مهندسی برکه به صفر تا صد فرایند عایق کردن و آب بندی کردن کاسه استخر می‌پردازیم.

تماس با برکه

مزایای آب بندی کردن کاسه استخر

صاحبان استخرها همیشه با چالش مهمی به نام آب‌بندی استخر روبه‌رو بوده‌اند که هزینه‌های زیادی را بر آن‌ها تحمیل کرده است. آب‌بندی کردن محفظه استخرها شامل بتن کف و دیواره‌های این مخزن و لوله‌ها و تجهیزاتی می‌شوند که بتن را قطع می‌کنند. بااین‌حال آب بندی کف استخر، مزایای فراوانی دارد که مهم‌ترین این مزایا عبارت‌اند از:

  • افزایش مقاومت در برابر نمک‌های یخ‌زدا
  • جلوگیری از نفوذ آب به داخل بتن
  • جلوگیری از نفوذ یون کلر و سایر مواد شیمیایی خورنده به داخل بتن
  • کاهش سرعت کربناتی شدن
  • مقاوم در برابر ایجاد جلبک بر روی سطح بتن

آب بندی کاسه استخر هر آن چیزی که باید درباره این فرایند بدانید

آب بندی مخازن استخر یک موضوع مهم برای سلامتی است

اولین سوال برای صاحبان استخرها این است که اصلا چرا باید کاسه استخر و لوله‌های آن را آب بندی کرد؟ پاسخ روشن است. استخر یک مخزن نگهدارنده برای آب بوده که در بیشتر مواقع از بتن ساخته شده است. بتن یک جسم متخلخل به‌شمار می‌آید که در صورت عدم آب‌بندی آب و دیگر مایعات به داخل آن نفوذ می‌کنند. ازآنجایی‌که در استخرها هدف اصلی نگه‌داشتن آب در یک محفظه بسته است؛ برای جلوگیری از نفوذ آب به بتن و یا رسیدن آب به سطح بیرونی استخر، باید نشت آب و جذب آن را کنترل کرد.

از سوی دیگر آب بندی کاسه استخر در نفوذناپذیری مواد دیگر به داخل محفظه نقش موثری ایفا می‌کند.  روش‌های مختلفی برای ساخت دیواره استخرها وجود دارند؛ اما در بهترین حالت دیواره‌های این مخزن را با سازه‌های بتنی و فولادی مهار می‌کنند و کف استخر را به‌گونه‌ای می‌سازند که در تماس با سطح زمین قرار بگیرد. این سطح در تماس مستقیم با آلاینده‌های خاک قرار دارد.

در صورت عدم آب بندی مخازن استخر، آلاینده‌های خاک به داخل آب نفوذ کرده و سلامت افراد را تهدید می‌کنند. این موضوع برای استخرهای پرورش ماهی، استخرهای ویژه برای آب‌های بهداشتی و آب مورد استفاده در مصارف صنعتی یک آسیب جدی به‌شمار می‌رود.

بر همین اساس مهم‌ترین دلایل آب بندی کاسه استخر عبارت‌اند از:

  • حفظ سلامت افراد و آبزیان در داخل استخرها
  • جلوگیری از نشت و درز آب به سطح خارجی استخر
  • کاهش خسارات مالی ناشی از نشت و درز آب به بیرون از مخازن استخر
  • جلوگیری از تخریب استخر در زمان بحران‌های غیر قابل پیش‌بینی مانند زلزله

آشنایی با میزان نشت آب؛ اولین گام برای آب بندی کف استخر

آشنایی با میزان نشت آب؛ اولین گام برای آب بندی کف استخر

پیش از پرداختن به انواع روش‌های آب‌بندی مخازن استخر باید به یک موضوع مهم اشاره کنیم. قبل از شروع فرایند آب بندی کردن استخر، باید از میزان نشت و درزهای موجود در کاسه استخر آگاهی کاملی داشته باشید. اولین نشانه‌های نشت آب در یک استخر، وجود پوسیدگی‌های مکرر است. در ابتدا به‌راحتی می‌توان این پوسیدگی‌ها را پیدا کرد؛ اما با گذشت زمان فرایند پیدا کردن آن‌ها بسیار زمان‌بر خواهد بود. به همین دلیل آب بندی ترک استخر و شناخت درزهای کوچک و بزرگ در ابتدا بسیار اهمیت دارد. در ادامه به مهم‌ترین روش‌های آشنایی با میزان دقیق نشت آب اشاره می‌کنیم.

دقت به میزان سطح آب در یک هفته

یکی از مهم‌ترین معیارها تشخیص نشتی آب در مخازن استخر این است که سطح آب در آن‌ها نباید در طول یک هفته بیشتر از 5 سانتی‌‌متر افت کند. در صورت مشاهده بالاتر بودن یا پایین‌تر بودن سطح آب از 5 سانتی‌متر، احتمال نشتی آب در دیواره‌‌ها، مکان‌های اتصال کاشی‌ها به یکدیگر و دیواره‌های بتنی وجود دارد. در چنین شرایطی آب بندی دیواره استخر و آب بندی کف استخر بهترین راهکار به‌شمار می‌روند.

برای مطمئن شدن از نشت آب در کاسه استخر در این روش، می‌توانید روی دیواره عمقی استخر چندین علامت قرار دهید تا پس از خاموش کردن پمپ تصفیه و ثابت بودن استخر، سطح آب معلوم شود. سپس مقدار اندازه‌گیری شده را بعد از 24 ساعت دوباره بررسی کنید. در صورت افت سطح آب، در مخزن استخر نشتی یا ترک‌هایی وجود دارند که باید آن‌ها را آب‌بندی کرد.

افزایش غیر طبیعی هزینه قبض برق و آب

بسیاری از صاحبان استخرها از سلامت اتصالات لوله‌ها و ایمنی کف استخر اطمینان دارند؛ اما مبلغ قبض‌های برق و آب آن‌ها در حد قابل توجهی بی‌دلیل بالا است. این موضوع می‌تواند نشانه نشتی یا وجود درز در کاسه استخر باشد. در چنین شرایطی بهترین راهکار این است که مقدار آب مصرفی را کنترل کرده و با مشاهده هزینه و زمان بالا برای تنظیم میران PH، احتمال نشتی آب استخر وجود دارد؛ زیرا برای تنظیم عناصر شیمیایی آب تازه از تنظیم ترکیبات شیمیایی آب‌های از قبل موجود در استخر پیچیده‌تر است.

بررسی محل ترک‌های ساده

بررسی محل ترک‌های ساده

آسیب به برخی تجهیزات داخلی استخر می‌تواند یکی از دلایل لزوم آب بندی کاسه استخر باشد. تجهیزاتی در استخرها وجود دارند که محرک خروج آب هستند. برخی از این تجهیزات مانند پمپ‌ها، به دلیل لرزش مداومشان، ممکن است علت اصلی نشت آب مخزن استخر باشند. در چنین شرایطی شما باید ترک‌های ساده‌ای را که در این محل‌ها نمایان می‌شوند را بررسی کنید.

بررسی تجهیزات زیر در پیدا کردن علت نشت آب استخر به شما کمک می‌کند:

  • لوله‌کشی‌ها
  • منابع تصفیه و بالانس
  • شیرآلات مختلف
  • مبدل‌های حرارتی

برای بررسی تاسیسات استخر به دقت زیادی نیاز است. همه بخش‌های لوله‌کشی‌ها باید کاملا بررسی شوند و به تمام درزها و ساییدگی‌های آن‌ها دقت شود. در صورت مشاهده ساییدگی در هر یک از قطعه‌های جداشدنی، آن را جدا کنید و از سلامت آن مطمئن شوید. علت اصلی آسیب به تاسیسات داخلی استخرها، عدم انتخاب روش مناسب آب بندی کف استخر و اجرای نادرست مراحل مختلف آن است.

محل ترک‌های پیچیده؛ جایی در بین دیوارهای بتنی یا کف استخر

در صورت اطمینان از سلامت تاسیسات موجود در مخازن استخر، احتمال وجود درز و ترک در دیواره‌های بتنی یا کف استخر وجود دارد. یک راهکار موثر برای آگاهی از میزان نشت در این بخش‌ها، استفاده از انواع رنگ‌های غیر سمی خوراکی است.

برای این کار مقداری از رنگ را درون آب بریزید و در بازه‌های مختلف آب را بررسی کنید که تجمع آب با رنگ برجسته‌شده در چه فضاهایی بیشتر بوده و در چه محل‌هایی جریان آن متوقف شده است. همچنین شاید دلیل تغییر رنگ و جمع شدن آن در بخش‌هایی خاصی از استخر، نشتی در آن قسمت‌ها باشد.

توصیه می‌کنیم برای استفاده از این راهکار حداقل یک روز زمان بگذارید تا بتوانید بهترین روش آب بندی کاسه استخر را انتخاب کنید. در صورت مشاهده چنین اتفاقی آب بندی ترک و درز استخر بهترین روش به شمار می‌آید.

عایق کردن استخرها متناسب با کاربرد آن‌ها

عایق کردن استخرها متناسب با کاربرد آن‌ها

استخرها در همه انواعی که دارند با یک نام شناخته می‌شوند. این به معنای کاربرد یکسان آن‌ها نیست و همین موضوع نیز ضرورت شناخت انواع استخرها را بیش از پیش نشان می‌دهد. روش مناسب آب بندی مخازن استخر متناسب با کاربرد آن‌ها تعیین می‌شود. استخرهای علاوه بر جنبه‌های تفریحی، کاربردهای صنعتی و درمانی نیز دارند. انواع استخرها از لحاظ کاربری به دو دسته کلی استخرهای شنا و استخرهای ذخیره‌سازی آب، دسته‌بندی می‌شوند که هر یک از آن‌ها زیرمجموعه‌های خاص خودشان را شامل می‌شوند.

  • انواع استخر‌های شنا و بتنی: استخرهای خانگی یا شخصی، استخرهای عمومی، اﺳﺘﺨﺮهای حرفه‌ای و ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت و …
  • انواع استخر‌های ذخیره‌سازی و بلوکی: استخرهای ذخیره آب کشاورزی، استخرهای پرورش ماهی و آبزیان، استخر‌های آب و فاضلاب، استخر‌های ذخیره آب صنعتی و…

آب بندی کاسه استخرهای بتنی از نظر فنی دشوار نیست؛ اما در زمان عایق کردن باید به فکر استفاده از مواد آب‌بندی باکیفیت باشید تا این پوشش‌های ضد آب، از ورود آب به زیرلایه‌های بتنی جلوگیری کنند. از سوی دیگر در روش ساخت بلوکی استخرهای ذخیره‌سازی، از ملات نرم حاوی چسب‌های عایق Z90 و SA12 برای کف و دیواره‌ها استفاده می‌کنند و در نهایت نیز با اجرای رزین‌ها و رنگ‌های پلیمری ضد آب مقاومت این مخازن را در برابر نفوذ آب به خارج از استخر افزایش می‌دهند.

انواع روش آب بندی استخر

انواع روش آب بندی استخر

برای آب بندی استخرها به‌عنوان یک سازه چند کاربردی، روش‌های مختلفی وجود دارند. انبساط و انقباض ناشی از تغییرات دمای آب در شرایط آب‌وهوایی مختلف، دلیل اصلی تنوع روش‌های آب بندی مخازن استخر به‌شمار می‌آید. همچنین دشوار بودن دسترسی به بدنه استخر، امکان تعمیر آن را سخت‌تر می‌کند. به همین دلیل روش‌های مختلف آب بندی کاسه استخر به کمک صاحبان این محفظه‌ها می‌آید.

آب بندی لوله استخر با عایق کردن دیواره‌ها و کف آن متفاوت است و برای افزایش ماندگاری تاسیسات استخر، باید از روش‌های مناسب استفاده کرد. از سوی دیگر انتخاب روش درست آب بندی کف استخر، این مخزن را در برابر عواملی مانند رشد باکتری و جلبک و ترک‌خوردگی‌های سطحی و عمیق، محافظت می‌کند. بر همین اساس در ادامه به انواع روش‌های آب بندی استخرهای کلاسیک و مدرن می‌پردازیم.

کاشی‌کاری

در میان انواع روش‌های آب بندی مخازن استخر، استفاده از کاشی‌کاری هزینه‌های بیشتری را بر صاحبان استخر‌‌ها تحمیل می‌کند. بااین‌حال افرادی که این روش را برای عایق کردن استخرهایشان به کار می‌گیرند، به‌راحتی می‌توانند سطوح کاشی‌کاری شده را تمیز کنند. استفاده از کاشی‌کاری جذابیت و زیبایی بالایی را در طراحی استخر به وجود می‌آورد. استفاده از کاشی‌کاری برای آب بندی دیواره استخر، یک روش سنتی و کلاسیک است که برای دکوراسیون‌های کلاسیک به سبک حمام‌های قدیمی کاربرد بالایی دارد.

اندودکاری سنتی برای آب بندی استخر

اندودکاری سنتی یکی از روش‌های موثر در آب بندی مخازن استخرهای بتنی به‌شمار می‌آید که با استفاده از دانش و تجربه افراد متخصص می‌توان این روش را برای عایق کردن این نوع از استخرها استفاده کرد. در این روش، یک ماده خمیری‌شکل حاوی گچ و آهک را با ماسه و آب به وجود می‌آورند و از آن برای آب بندی دیواره استخر، آب بندی درز استخر، آب بندی ترک استخر و آب بندی کف استخر استفاده می‌کنند. این خمیر با انواع شرایط آب‌وهوایی سازگار است و مقاومت بالایی در برابر آب دارد.

از اندودکاری بیشتر برای پوشش شکاف‌های کوچکی استفاده می‌شود که در کف یا دیواره‌های کاسه استخر به وجود آمده‌اند. به عبارت بهتر این ملات به دلیل ماندگاری بالا، چسبندگی منحصربه‌فرد و رویه نفوذناپذیر بودنش، به لایه‌های پیشین می‌چسبد و مانع از ورود آب به دیواره‌ها می‌شود.

استفاده از انواع رنگ‌ها؛ ارزان‌ترین روش آب بندی کاسه استخر

استفاده از انواع رنگ‌ها؛ ارزان‌ترین روش آب بندی کاسه استخر

بسیاری از صاحبان استخرها به دلیل هزینه‌های کم رنگ‌ها، از این متریال برای آب بندی کف استخر استفاده می‌‌کنند. استفاده از رنگ‌ها طول عمر کم‌تری نسبت به آب بندی مخازن استخر با روش موزاییک و کاشی داشته و استفاده از این روش آب بندی استخر بتنی ترکیدگی بیشتری نسبت به کاشی‌کاری به همراه دارد. بااین‌حال زیبایی و تنوع رنگ‌ها در آب بندی دیواره استخر با این روش و همچنین مقاومت نسبی مناسب در برابر نفوذ آب، بسیاری از صاحبان استخرها را به استفاده از این روش ترغیب کرده است.

رنگ‌های به‌کاررفته برای آب بندی کف استخرها انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

  • رنگ‌های پلیمری حاوی کلر: از پلیمر کلردار به مواد نرم‌کننده و رنگ‌دانه‌های خنثی تولید می‌شود. این رنگ‌ها مقاومت شیمیایی، چسبندگی و پایداری بسیار بالایی دارند و برای استخرهای سرپوشیده و روباز مناسب هستند. عمر رنگ‌های پلیمری حاوی کلر در استخر روباز 4 سال و در استخرهای سرپوشیده 7 سال است
  • رنگ‌های پایه سیمانی: این رنگ‌ها از ترکیب سیمان پرتلند سفید با مواد کاتالیزور، مواد ضد آب و پرکننده‌ها تولید می‌شود. رنگ‌های پایه سیمانی  بهترین رنگ برای عایق کف استخرهای بتنی هستند. صاحبان استخرهایی که نمای استخر برای آن‌ها اهمیت دارد، از این نوع رنگ‌ها استفاده می‌کنند

روکش‌های اکریلیک، پلی یورتان و اپوکسی

بین انواع روش‌های آب بندی کاسه استخر، استفاده از روکش اکریلیک، پلی یورتان و اپوکسی به دلیل چسبندگی بسیار بالای آن‌ها به سطوح اندودکاری شده، اطمینان بالایی را از عدم نفوذ آب به قسمت‌های خارجی استخر به دست می‌دهد. این روکش‌ها با کاربرد بالا در استخرهای روباز و استخرهای سرپوشیده، طول عمری بین 7 تا 10 سال دارند.

برای آب بندی کف استخر با استفاده از روکش‌های اکریلیک، پلی یورتان یا اپوکسی باید به میزان استفاده از رزین آن‌ها دقت شود. هر کدام از این متریال‌ها بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده میزان مشخصی از رزین را نیاز دارند. همچنین آماده‌سازی سطح زیرین و توجه به بافت قبلی آن نقشی موثر در کیفیت عملکرد روکش‌ها برای آب بندی مخازن استخر ایفا می‌کنند. با کمک این روکش‌های عایق کردن، می‌توان طول عمر کف و جداره دیوارهای استخر را افزایش داد و از آن‌ها برای آب بندی درز استخر و آب بندی ترک استخر استفاده کرد.

آب بندی استخر با مواد نانو؛ روشی نوین و پیشرفته برای عایق کردن کاسه استخر

آب بندی استخر با مواد نانو؛ روشی نوین و پیشرفته برای عایق کردن کاسه استخر

به‌کارگیری چسب نانو یکی از راهکارهای موثر در آب بندی کاسه استخر است. این چسب در ابتدا رنگی شیری دارد؛ اما پس از چسبیدن به سطوح مورد نظر، کاملا خشک و بی‌رنگ می‌شود. مقاومت بالای چسب نانو در برابر سرما، گرما و آتش، این متریال را به یک عایق مناسب برای آب بندی لوله استخر و بخش‌های عمودی و افقی مختلف این مخزن تبدیل کرده است. باید توجه کنید که برای بهبود عملکرد چسب‌های نانو باید محل مورد نظر را  از رسوبات و جلبک‌ها کاملا پاکسازی کنید.

مهم‌ترین کاربردهای مواد نانو در آب بندی کاسه استخر عبارت‌اند از:

  • استفاده از آن در دیواره‌های جکوزی
  • بهترین متریال برای استخرهای با سطح کم و مقیاس کوچک‌تر
  • عایق بی‌نظیر درز، شکاف و ترکیدگی در برابر رطوبت

چسب‌های نانو با خاصیت نفوذناپذیری خود در برابر آب، متناسب با شرایط آب‌وهوایی در دو نوع P100  و Z 90 در دسترس خریداران قرار می‌گیرند. استفاده از چسب‌های نانو در آب بندی استخر بتنی ترکیدگی بسیاری از ترک‌های ریز و درشت را کاهش می‌دهد و یک شرایط ایمن را برای نگهداری آب به وجود می‌آورد.

مهم‌ترین ویژگی‌های انواع چسب‌های نانو عبارت‌‌اند از:

·  چسب نانو P100: تحمل دمای 75- تا 350 درجه سانتی‌گراد، سازگار با محیط زیست، مقاوم در برابر مواد شوینده، اشعه UV و گاز CO2، ممانعت از رشد خزه، جلبک و باکتری، قابلیت اجرا در مناطق مرطوب و شرجی، غلظت بالا و مقرون‌به‌صرفه، درخشندگی و براق شدن سطوح پس از خشک شدن چسب و عدم خوردگی در باران اسیدی

  • چسب نانو Z90: تحمل دمای ۷۵- الی ۳۵۰+ درجه سانتی‌گراد، مقاوم در برابر مواد شوینده، اشعه UV، گاز CO2، افزایش مقاومت بتن در برابر فشار و رطوبت، عدم تاثیرگذاری بر روی آب آشامیدنی، ممانعت از رشد جلبک و دوام و ماندگاری بالا

آب بندی استخر با روش ژئوممبرین؛ یک روش مناسب برای عایق کردن استخرهای بلوکی

آب بندی استخر با روش ژئوممبرین؛ یک روش مناسب برای عایق کردن استخرهای بلوکی

علاوه بر روش‌های موجود برای آب بندی کف استخرهای بتنی یا دیواره استخرهای مخصوص شنا، روش‌هایی کاربردی نیز برای افزایش مقاومت استخرهای بلوکی و ذخیره‌سازی در برابر نفوذ آب وجود دارند. روش ژئوممبرین یکی از بهترین روش‌ها برای آب‌بندی مخازن استخر کشاورزی و استخرهای پرورش ماهی است که به دلیل آهکی و خاکی بودنش، هزینه‌های کم‌تری را بر دوش صاحبان استخرها می‌گذارد.

ژئوممبرین، ورق‌هایی مقاوم برای عایق کردن سطوح خاکی شیب‌دار هستند که با استفاده از جوش پلاستیکی به یکدیگر متصل می‌شوند. برای افزایش کیفیت آب بندی کف استخر بلوکی با استفاده از این روش، باید دقت اجرای مصالح بسیار بالا باشد و تمام منافذ، درزها، شکاف‌ها و ترک‌ها کاملا بسته شوند. با توجه به عدم نیاز به زیرساخت‌ها، بیشتر استخرهای ذخیره‌ساز از این روش برای آب بندی کاسه استخر استفاده می‌کنند. این ورقه‌های در انواع سبک، سنگین، PVC و وینیل ساخته می‌شوند و در آب بندی دیواره استخرهای کوچک و انواع آب‌نماها نیز کاربرد دارند.

بهترین ورق‌های ژئوممبرین برای آب بندی مخازن استخر بلوکی باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

  • از پلی‌اتیلن و پلی وینیل کلراید تولید شوند
  • لایه‌های نفوذناپذیری با 95 درصد خلوص پلی‌اتیلن و 5 درصد مستربچ آنتی اکسیدان باشند

ایزوگام و قیرگونی رایج‌ترین روش آب بندی استخرها هستند

صاحبان استخرها برای جلوگیری از نفوذ آب به سطح خارجی، معمولا از روش ایزوگام و قیرگونی استفاده می‌کنند. دلیل این کار هم اجرای آسان و در دسترس بودن این روش می‌باشد. در زمان‌های بارش شدید باران نمی‌توان از این روش استفاده کرد؛ زیرا باید سطح زیرین ایزوگام کاملا صاف باشد که باران و رطوبت زیاد، این سطح را با مشکل روبه‌رو می‌کند. یکی از نقاط ضعف استفاده از این روش، عدم مقاومت کافی ایزوگام در برابر فشار و آسیب اشیا نوک‌تیز است. سطح این متریال به‌راحتی با فشار یک جسم نوک‌تیز سوراخ می‌شود.

برای آب بندی کاسه استخر با استفاده از این روش باید شرایط ویژه‌ای وجود داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • سطح زیرین حتما باید سیمانی و صاف بوده و مقاومت سایشی و استحکام سیمان زیر قیرگونی نیز بالا باشد
  • پس از یکنواخت کردن کامل قیرگونی، محل عبور تاسیسات باید برش بخورند و کاملا اندود شوند
  • همپوشانی گونی باید حداقل 10 سانتی‌متر باشد
  • در صورت تصمیم برای قیرگونی کردن یک لایه جدید بر روی لایه قبلی، باید لایه‌ها به‌صورت عمودی روی یکدیگر قرار بگیرند.
تاثیر ژل میکروسیلیس بر آب بندی اصولی کاسه استخر

تاثیر ژل میکروسیلیس بر آب بندی اصولی کاسه استخر

افزودنی‌های بتن، ایمن‌ترین راهکارها برای افزایش مقاومت کاسه‌ها و دیواره‌های استخر در برابر نشتی آب هستند. ژل میکروسیلیس یک متریال کاربردی با خاصیت آب بندی است که بر پایه پلی کربوکسیلات اتر تولید می‌شود. این افزودنی بتن به دلیل روان کردن بتن اجرای آسانی دارد و در آن از مواد پوزولانی و پودر میکروسیلیس برای پرکنندگی استفاده می‌شود.

طرز کار ژل میکروسیلیس به این گونه است که برای عایق کردن کف استخر با آهک واکنش نشان داده و سیلیکات کلسیم را می‌سازد. این ترکیب با جربان کردن کمبود فیلر بتن، حد اشباعی نفوذپذیری را کاهش می‌دهد و بهترین متریال برای آب بندی ترک استخر به‌شمار می‌رود. استفاده از این روش آب بندی استخر بتنی ترکیدگی دیوارها‌ و درزها تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. با وجود این که استفاده از این روش هزینه‌های بالایی دارد؛ اما از خسارات بسیاری در آینده جلوگیری می‌کند.

استفاده از چسب بتن

چسب بتن یک افزودنی مکمل بتن و مایعی سفیدرنگ است که استفاده از این روش آب بندی استخر بتنی ترکیدگی‌های ناشی از درزها و ترک‌ها را کاهش می‌دهد. استفاده از این روش در بین مشتریان محبوبیت بالایی دارد. این متریال بر پایه رزین پلیمری و رزین اکریلیکی و پلیمرهای ضد آب تولید می‌شود که مقاومت بتن را در برابر نفوذ آب بیشتر می‌کند. به‌کارگیری چسب بتن به دلیل تاثیر بر مقاومت کشش بتن، ترک‌خوردگی و جمع‌شدگی بتن را بهبود داده و با قابلیت تراکم بالا و نفوذپذیری کم، کاربرد بالایی در آب بندی کاسه استخر دارد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از چسب بتن برای آب بندی مخازن استخر عبارت‌اند از:

  • افزایش مقاومت فشاری و کششی بتن
  • افزایش مقاومت بتن در برابر یخ‌زدگی
  • افزایش چسبندگی بتن به بتن‌های قدیمی
  • کاهش نفوذ‌پذیری
  • دارای خاصیت آنتی باکتریال

به‌کارگیری رزین اپوکسی؛ یک روش کاربردی برای آب بندی مخازن استخر

رزین‌های اپوکسی، یک رزین دوجزئی هستند که ترکیب میزان آن‌ها توسط شرکت سازنده در اختیار خریداران قرار داده می‌شوند. رزین اپوکسی مناسب برای آب بندی کف استخر، رزین اپوکسی پلی‌آمید است که با غلظت بالایش، تمام درزها، شکاف‌ها و ترک‌های موجود در مخازن استخر را می‌پوشاند.

به‌کارگیری رزین اپوکسی؛ یک روش کاربردی برای آب بندی مخازن استخر

روش اجرای رزین اپوکسی برای عایق کردن و آب بندی کاسه استخر بسیار مهم است؛ زیرا در صورت اجرای ضخم این متریال احتمال ترک خوردن آن وجود دارد. نکته مهم در زمان استفاده از این روش، خشک شدن رزین به‌صورت کامل است تا بتواند به بالاترین میزان مقاومت نهایی خود در برابر نفوذ آب برسد. در محیط‌های بسته رزین به بیش از یک هفته زمان برای خشک شدن کامل نیاز دارد.

در هنگام اجرای رزین اپوکسی برای آب بندی کف استخر به این نکات دقت کنید:

  • به دلیل مقاومت بالای رزین در برابر مواد شیمیایی، می‌توان در استخرهای نگهداری مایعات خطرناک نیز از آن‌ها استفاده کرد
  • اجرای آن کاری تخصصی است و به همین دلیل در صنایع تزئینی کاربرد بالایی دارد
  • برای مقاومت بیشتر رزین‌های اپوکسی در استخرهای صنعتی، از متریال‌هایی استفاده کنید که با اشعه UV خشک شده‌اند

به‌کارگیری واتر استاپ؛ روشی مناسب برای آب بندی استخر بتنی

برای افزایش عملکرد نفوذناپذیری دیواره‌ها و کاسه استخر در برابر آب، اجرای صحیح بتن تاثیر بسیار زیادی دارد. یکی از روش‌های موثر برای این کار استفاده از واتر استاپ بین کف استخر و دیواره‌های آن است. در زمان ساخت استخرها، قیمت بین دیوار و کف که رامکا نامیده‌ می‌شود، باید آب بندی شود. واتر استاپ‌های منبسط‌شونده به‌عنوان یک متریال مناسب برای قرارگیری در بین این نقطه، نقشی موثر در آب بندی کف استخر بر عهده دارند.

استفاده از واتر استاپ‌های PVC، بنتونیتی و هیدروفیلی در آب بندی استخر بتنی ترکیدگی کم‌تری را برای بخش‌های دیواره و کف استخر به وجود می‌آورد. کاربرد این ابزار در آب بندی درز استخر و آب بندی ترک استخر بسیار بالا است و ضخامت‌های مختلف این متریال امکان استفاده از آن‌ها را در استخرهای مختلف فراهم می‌کند. واتر استاپ‌های اصل در آب بندی دیواره استخر و آب بندی کاسه استخر در برابر فشار بسیار زیاد آب تغییر شکل نمی‌دهند و خاصیت عایق کردن خود را حفظ می‌کنند.

به‌کارگیری واتر استاپ؛ روشی مناسب برای آب بندی استخر بتنی

برای استفاده از واتر استاپ برای عایق کردن درزها و شکاف‌ها به نکات زیر دقت کنید:

  • بعد از اجرای واتر استاپ‌ها، باید تا اندازه 5 سانتی‌‌متر روی آن‌ها بتن بریزید
  • از آن‌ها نباید برای پوشش قطعات پیش‌ساخته استفاده کرد
  • از این متریال باید تا عمق 12 متری آب استفاده کرد
  • این مواد نیازی به سطوح صاف و مسطح ندارند
  • نوارهای واتر استاپ با چسب و میخ قابل تثبیت هستند
  • این مواد تا 4 تا 5 برابر حجم اولیه خود در بتن و آب منبسط می‌شوند

با استفاده از روان‌کننده بتن در آب بندی استخر بتونی ترکیدگی ترک‌ها کم‌تر می‌شود

از دیگر متریال‌هایی که برای عایق کردن بتن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به روان‌کننده بتن اشاره کرد. این ماده باعث روانی بتن و حفظ شکل و استحکام آن شده و به این وسیله تراکم آن نیز افزایش می‌یابد. در میان افزودنی‌های بتن برای آب بندی کاسه استخر، استفاده از روان‌کننده بتن یک روش مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی است.

روان‌کننده بتن با ایجاد دافعه الکترواستاتیکی میان ذرات سیمان، فاصله ذرات این ماده را ثابت نگه می‌دارد. باتکیه‌بر خاصیت‌ پرکنندگی این ماده، می‌توان برای آب بندی درز استخر و آب بندی ترک استخر از این مواد استفاده کرد. باید توجه داشته باشید که از این متریال نمی‌توان به تنهایی برای پوشش و اندود استفاده کرد.

آب بند کننده‌های جزئی و نقشی که در عایق کردن استخرها بر عهده دارند

آب‌بند کننده‌های دو جزئی که از سیمان و مواد معدنی به‌عنوان قسمت خشک تولید شده‌اند، یک روش مناسب برای آب بندی کاسه استخر به‌شمار می‌آیند. خاصیت آنتی باکتریال و انعطاف‌پذیری بالای این مواد، استفاده از این روش را به یک راهکار مورد علاقه برای آب بندی کف استخر و آب بندی مخازن استخر تبدیل کرده است.

عایق کردن استخر با رنگ لاستیکی؛ روشی موثر برای آب بندی ترک استخر

عایق کردن استخر با رنگ لاستیکی؛ روشی موثر برای آب بندی ترک استخر

به‌کارگیری رنگ‌های لاستیکی برای آب بندی لوله استخر و آ‌ب بندی درز استخر یک روش مناسب برای افزایش مقاومت مخازن استخر در برابر نفوذ آب هستند. با کمک این رنگ‌ها به‌راحتی می‌توان قسمت داخلی استخرها را برای آب بندی درز استخر پوشاند. استفاده از این روش برای مواردی که از تعداد درز و شکاف‌ها اطلاع دقیقی ندارید، یک راهکار مناسب است.

آب بندی کف استخر با پودرهای کریستال‌شونده و نفوذگر

یکی از متریال‌های کاربردی برای آب بندی کاسه استخر، پودرهای کریستال‌شونده و نفوذگر هستند که مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارند. این مصالح یک ابزار مناسب برای آب بندی لوله استخر به‌شمار می‌آیند که با انسداد لوله‌های مویی موجود در بتن، در عایق کردن استخرها تاثیر بالایی دارند.

پودرهای کریستال‌شونده به شکل پودرهایی سفید و سوزنی با ورود به بتن، راه نفوذ آب را می‌بندند و در برابر آسیب‌های وارده به بتن نیز واکنشی نشان نمی‌دهند. به‌کارگیری این پودرها با تاثیر بر ترک استخر، عایق مناسبی از آن‌ها در برابر نفوذ آب به وجود می‌آورد.

عایق کردن استخر با رنگ لاستیکی؛ روشی موثر برای آب بندی ترک استخر

صاحبان استخرهای بتنی و مخصوص شنا، برای آب بندی کف استخر و آب بندی مخازن استخر می‌توانند از الیاف طبیعی یا مصنوعی بتن استفاده کنند. این رشته‌های موازی و خطی، چگالی بسیار پایینی دارند و معمولا در ابعاد رشته‌های 10 میلی‌متری به مشتریان عرضه می‌شوند. خاصیت انعطاف‌پذیری بالا و زیاد بودن نسبت طول به قطر در این محصولات، آن‌ها را به متریال مناسب برای آب بندی درز استخر و کاهش ترکیدگی‌های استخرهای بتنی تبدیل کرده است.

مراحل آب بندی کاسه استخر

مراحل آب بندی کاسه استخر

پس از این که به طور مفصل با انواع روش‌های آب بندی مخازن استخر آشنا شدید، در این بخش به مراحل مختلف این کار می‌پردازیم. البته باید اشاره کنیم که انواع روش‌های آب بندی کف استخر مراحل ویژه‌ای را برای یک عایق کردن اصولی نیاز دارند. حتی در این روش‌ها آب بندی دیواره استخر با آب بندی لوله استخر متفاوت هستند؛ بااین‌حال یک سری نکات و اصول کلی در این روش‌ها وجود دارند که شناخت آن‌ها برای انتخاب بهترین روش آب بندی کف استخر کمک فراوانی به شما می‌کند. در ادامه به این مراحل می‌پردازیم.

آماده‌سازی استخر؛ اولین مرحله از فرایند آب بندی

تمام پیش‌نیازهای ضروری برای انجام فرایند آب بندی باید در مرحله اول انجام شوند. اولین گام تخلیه آب استخر بوده نظافت کامل آن است. تمیز کردن کامل کف استخر از تمام کثیفی‌ها بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در این صورت مواد آب بندی به سطح مورد نظر نمی‌چسبند. برای این کار می‌توانید از یک شلنگ آب و یک طی شستشو استفاده کنید.

تعمیر ترک‌ها و شکاف‌های بزرگ و کوچک

گام بعدی برای آب بندی کف استخر و دیواره‌های آن، اطمینان از نبود هیچ‌گونه آسیب، شکاف یا درز در تمام محفظه استخر است. اگر کوچک‌ترین آسیبی وجود داشت، باید پیش از شروع فرایند آب بندی کاسه استخر آن را برطرف کنید.

برای تمیز شدن استخر و آمادگی برای آب بندی دیواره استخر و یا مخازن آن، می‌توان از یک غشای محافظت‌کننده استفاده کرد. پس از نظافت کامل استخر و از ترمیم تمام درزها، استفاده از این ماده با ایجاد سطحی صاف برای چسبیدن درزگیر، یک لایه محافظت‌کننده اضافی را به وجود می‌آورد.

ماده آب بندی را اعمال کنید

ماده آب بندی را اعمال کنید

مرحله سوم از فرایند آب بندی کاسه استخر به اعمال ماده اصلی آب بندی تعلق دارد. این مرحله باید کاملا پس از خشک شدن غشا انجام شود دقیقا همان ماده‌ای به کار برود که کاملا با استخر و شرایط آب‌وهوایی محیط سازگار است.

انتظار برای خشک شدن مواد

خشک شدن کامل مواد حتی از اعمال مواد آب بندی نیز اهمیت بیشتری دارد. پس از به پایان رسیدن استفاده از مواد آب بندی استخر، باید اجازه دهید تا متناسب با دستورالعمل متریال مورد استفاده، استخر کاملا خشک شود. متناسب با نوع ماده انتخابی آب بندی مخازن استخر یا آب بندی دیواره استخر می‌تواند تا چندین روز طول بکشد.

پر کردن دوباره استخر؛ مرحله آخر از آب بندی کف استخر

پس از چندین روز و اطمینان از خشک شدن کامل مواد آب بندی، نوبت به پر کردن استخر می‌رسد. در زمان پر کردن استخر به این نکته دقت کنید که هیچ‌گونه نشتی در قسمت‌های مختلف دیواره، کف و گوشه‌های کاسه استخر وجود نداشته باشد.

در زمان آب بندی کاسه استخر بتنی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

متناسب با هر یک از روش‌های آب بندی استخر، باید برای افزایش ایمنی و اطمینان از درستی فرایند انجام کار به نکات مختلفی دقت کنید. رعایت کردن این نکات در افزایش ماندگاری آب بندی مخازن استخر و عدم نشت آب به بیرون نقش مهمی را بر عهده دارند.

در زمان آب بندی کاسه استخر بتنی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

نکات مهم برای آب بندی استخرهای بتنی و بلوکی عبارت‌اند از:

  • بهتر است به دلیل ایجاد لایه‌ای مقاوم و استحکام در برابر فشار متقابل آب برای ضد آب کردن استخرها، از سیستم‌های سیمانی اپوکسی استفاده کنید
  • رزین‌های ضد آب الاستیک بدون حلال، عایق خوبی برای آب بندی کف استخر هستند و از آن در برابر هجوم کلر و عوامل جوی محافظت می‌کنند
  • برای آب بندی کردن مخازن استخر، ضد آب کردن سطوح افقی عمودی ضروری است
  • با توجه به مجاور بودن دیواره‌های استخر با آب زیرزمینی، باید آب بندی دیواره استخر با دقت بالایی انجام شده و میزان دقیق مقدار فشار آب و ثابت یا متحرک بودن آن باید بررسی شود
  • در زمان آب بندی درز استخر باید به سیستم‌های گردش مجدد آب، فیلتراسیون آب و روشنایی داخل استخر توجه کنید
  • متداول‌ترین روش آب بندی کاسه استخر بتنی استفاده از یک محصول ضد آب مایع است
  • برای آب بندی ترک استخر می‌توانید از درزگیرهای سیلیکونی استفاده کنید که برای محیط‌های در معرض باران، پروژه‌های زیر آب و محیط‌های نیمه غوطه‌ور گزینه مناسبی به‌شمار می‌آیند

لوله‌های استخر را چگونه آب بندی کنیم؟

آگاهی از روش‌های آب بندی لوله استخر به اندازه شناخت روش‌های آب بندی کاسه استخر اهمیت دارد. متناسب با نوع اتصالات موجود، برای آب بندی لوله استخر از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. لوله‌های استخر معمولا به دو صورت توکار و روکار در مخازن استخرها قرار می‌گیرند.

برای آب بندی لوله استخر توکار، نیازی به آب بندی مجزای آن‌ها نیست. با آب بندی دیواره استخر و یا آب بندی کف استخر، لوله‌ها نیز در برابر فشار آب مقاوم می‌شوند و آب به درون آن‌ها نفوذ پیدا نمی‌کند. اما روش آب بندی لوله‌های روکار متفاوت است. برای افزایش مقاومت آن‌ها در برابر نفوذ آب، باید از مواد پلیمری استفاده کرد.

لوله‌های استخر را چگونه آب بندی کنیم؟

نکته مهم در زمان آب بندی لوله استخر روکار این است که به‌هیچ‌عنوان آن‌ها را نباید با دوغاب بتن عایق کردن کرد. بهترین روش برای آب بندی لوله استخر که به‌صورت روکار در بخشی از استخر وجود دارد، پوشاندن آن‌ با ترکیبی از خاک نرم و مواد پلیمری است. در ادامه به مراحل آب بندی لوله استخر اشاره می‌کنیم تا سطح ایمنی مخازن و دیواره‌های استخر را در برابر فشار آب افزایش دهید.

مراحل آب بندی لوله استخر؛ تخصصی، کاربردی و مهم

در بسیاری از موارد علت اصلی نشت آب در لوله‌های استخر است. آب بندی لوله استخر بهترین راهکار در این زمان برای افزایش نفوذناپذیری این تاسیسات در برابر فشار آب به‌شمار می‌آید. برای شروع آب بندی لوله استخر به ابزار و متریال‌های تخصصی نیاز ندارید. همین که مقداری درزگیر سیلیکونی و چند عدد نوار تفلون داشته باشید کفایت می‌کند.

مراحل آب بندی لوله استخر به ترتیب عبارت‌اند از

  • خاموش کردن تمام تجهیزات و اطمینان از عدم وجود خطر برق‌گرفتگی در زمان کار
  • باز کردن لوله نشتی در پایه اتصال
  • پخش کردن درزگیر سیلیکونی روی نخ
  • پیچیدن نخ و نوار تفلون دور لوله در خلاف جهت عقربه‌های ساعت چندین مرتبه
  • وصل کردن لوله و اتصالات و اطمینان از سفت نبودن بیش از حد آن‌ها

آب بندی چراغ استخر؛ یک عامل مهم در عایق کردن انواع استخرها

یکی از تجهیزات کاربردی و اصلی در استخرها، چراغ‌ها هستند که روش‌های خاص خود را برای آب بندی نیاز دارند. آب بندی چراغ استخر به‌عنوان یک روش عایق کردن اصولی این تجهیز، در جلوگیری از نوسانات برق و ورود جریان برق به داخل آب نقشی مهمی را ایفا می‌کند. استفاده از چراغ‌ها در دیواره‌ها و حتی کف استخرها باعث افزایش زیبایی و ایجاد یک سبک نوین نورپردازی در این سازه‌ها می‌شود.

مانند آب بندی کاسه استخر که باید متناسب با نوع استخر از روش عایق کردن مناسب استفاده کنیم، برای آب بندی چراغ استخر نیز باید در ابتدا با انواع این وسیله آشنا شویم و سپس متناسب با کاربردهای آن‌ها به نحوه آب بندی چراغ استخر بپردازیم.

آب بندی چراغ استخر؛ یک عامل مهم در عایق کردن انواع استخرها

مهم‌ترین ویژگی‌های چراغ‌های استخر عبارت‌اند از:

  • یک بدنه پایدار و مستحکم داشته و در برابر ضربات فیزیکی مقاومت بالایی دارند
  • چراغ‌های استخرها ضد آب هستند و فرایند آب بندی چراغ استخر را آسان‌تر می‌کنند
  • روش نگهداری و نصب آن‌ها بسیار مهم است باید در زمان کابل‌کشی آن‌ها دقت بالایی به کار گرفت؛ زیرا درون سطح آب قرار می‌گیرند
  • این چراغ‌ها باید در فاصله 40 تا 60 سانتی‌متری از سطح آب استخر نصب شوند
  • برای آب بندی چراغ استخر نصب باید به‌گونه‌ای باشد که آب بروی روی چراغ‌ها جریان داشته باشد

برای آشنایی با نحوه آب بندی چراغ استخر، انواع این چراغ‌ها را بشناسید

اولین اصل در انتخاب روش مناسب برای آب بندی چراغ استخر، شناخت انواع این چراغ‌ها و کاربردهای هر یک در استخرهای مختلف است. انتخاب بهترین روش برای آب بندی چراغ استخر، در افزایش کیفیت آب بندی کاسه استخر تاثیر بالایی دارد. چراغ‌های استخر متناسب با ساختار و روش نصب به سه گروه توکار، روکار و فلت طبقه‌بندی می‌شوند که ویژگی‌های هر یک از آن‌ها به‌صورت زیر است:

  • چراغ‌های توکار: شامل کاسه‌هایی با شکل بتنی هستند که برای جدار داخلی آب‌نماها و استخرها به کار می‌روند
  • چراغ‌های روکار: پایه‌هایی دارند که در کف استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرند
  • چراغ‌های فلت: برای استفاده در کف استخر و بر روی جدار استخرها از کاربردهای فراوانی دارند

با شناخت انواع چراغ‌های استخر، می‌توان گفت که آب بندی چراغ استخر با تاثیرگذاری مستقیم در کیفیت آب بندی دیواره استخر یا کف آن، امنیت افراد حاضر در استخر را تامین می‌کند. زیرا در صورت کوچک‌ترین نقصی امکان ورود جریان برق به داخل آب وجود دارد.

نحوه آب بندی چراغ استخر؛ ساده اما تخصصی

نحوه آب بندی چراغ استخر؛ ساده اما تخصصی

عایق کردن چراغ‌های استخر کار سختی نیست. متناسب با روش نصب این چراغ‌ها، آب بندی چراغ استخر به روش‌های متفاوتی نیاز دارد. البته باید اشاره کنیم که عایق کردن چرا‌غ‌های استخر بخشی از فرایند کامل آب بندی کاسه استخر به‌شمار می‌آید و نمی‌توان بدون آب بندی این تجهیزات نوری، از استخر استفاده کرد. به‌طورکلی نحوه آب بندی چراغ استخر به دو روش اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به طور مفصل این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

نحوه آب بندی چراغ استخر روکار

اولین نکته برای آب بندی چراغ استخر روکار، انتخاب محل مناسبی برای جای‌گیری و نصب آن‌ها است. این موضوع در انعکاس روشنایی تاثیر بالایی دارد. بعد از این مرحله باید سیم‌ها را با استفاده از چسب‌های آب بندی مخصوص مانند چسب آپارات به یکدیگر متصل کنیم تا جریان آب از کابل‌ها وارد چراغ نشوند.

برای آشنایی با اصولی‌ترین نحوه آب بندی چراغ استخر بهتر است این نکات را مد نظر قرار دهید:

  • محل نصب چراغ‌های استخری روکار باید در مجاورت آب باشد تا باعث خنک‌تر ‌شدن چراغ شود
  • این چراغ‌ها نباید بیشتر از 15 دقیقه بدون آب روشن بمانند
  • در زمان نصب باید به جعبه تقسیم واترپروف یا مفصل آن دقت ویژه‌ای داشته باشید
  • با توجه به وجود احتمال برق‌گرفتگی در این چراغ‌ها، باید قبل از تعیین محل سیم‌کشی یک ترانس برقی در مسیر آن قرار داده شود تا ولتاژ چراغ را بتوانید همیشه کنترل کنید

نحوه آب‌بندی چراغ استخر با نوار آپارات

هیچ استاندارد جامع و هدفمندی برای آب بندی کابل‌ها یا چراغ‌های استخری وجود ندارد. بااین‌حال آب بندی کابل چراغ استخر با استفاده از نوارهای چسب آپارات یک روش کاربردی است که برای استفاده از این روش کار سختی پیش روی شما نیست.

نحوه آب‌بندی چراغ استخر با نوار آپارات

نحوه آب بندی چراغ استخر با کمک چسب‌های آپارات به ترتیب زیر است:

  • قطع‌کردن دو سیم مورد نظر به فاصله 15 سانتی‌متر از سر سیم
  • تمیز کردن کامل سیم از تمام کثیفی‌ها
  • لخت کردن هر سیم به اندازه 5 سانتی‌متر
  • تمیز کردن پودر کالک سیم و گرده زدن سیم‌های هم‌رنگ
  • پیچاندن چسب آپارات دور سیم‌های گره‌خورده

استخرهای شیشه‌ای؛ سازه‌های آبی مدرن امروزی

استخرهای شیشه‌ای نسل جدیدی از این سازه‌ها هستند که قسمتی از کف یا دیواره آن‌ها از متریال شیشه ساخته شده است. به علت حساسیت در اجرا و به‌کارگیری شیشه در طراحی و ساخت آن، آب بندی کاسه استخر شیشه‌ای هزینه‌ای بالاتر و فرایندی متفاوت‌تر نسبت به استخرهای معمولی دارد.

جدید بودن استخرهای شیشه‌ای به معنای عدم نیاز آن‌ها به آب بندی نیست. این استخرها مانند استخرهای بتنی و بلوکی به فرایند‌‌های کامل عایق کردن کف، دیواره و مخازن استخر نیاز دارد و می‌تواند از انواع روش‌های نام‌برده شده برای آب بندی کف استخر شیشه‌ای استفاده کرد. آب بندی مخازن استخر شیشه‌ای در برخی مراحل با آب بندی کاسه استخر بتنی متفاوت بوده و نیازمند دقت و زمان بیشتری است.

فرایند آب بندی استخر شیشه‌ای چگونه است؟

آب بندی مخازن استخر شیشه‌ای یک کار تخصصی است که مانند استخرهای بتنی نباید هیچ‌گونه درز یا ترک در دیواره، کف یا اطراف این محفظه وجود داشته باشد. اقداماتی که برای آب بندی کاسه استخر بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید کاملا و حتی دقیق‌تر برای آب بندی استخر شیشه‌ای استفاده شوند. با توجه به این که آب بندی استخر شیشه‌ای یک فرایند تخصصی و زمان‌بر است، باید این کار را به متخصصان ماهر بسپارید؛ در غیر این صورت احتمال افزایش آسیب به استخر و خسارات مالی وجود دارد.

فرایند آب بندی استخر شیشه‌ای چگونه است؟

روش نصب استخر شیشه‌ای به‌گونه‌ای است که باید کاملا بر روی سطح زمین اجرا شود و در کنار جنبه‌های ظاهری زیبا، از یک استحکام مناسب نیز برخوردار باشد. در زمان نصب این استخرها، محل برخورد شیشه و بتن و نیز اتصالات آن‌ها با پروفیل‌ها به یکدیگر متصل شده و فرایند از بین بردن ترک‌ها و درزبندی آن‌ها با مهارت خاصی انجام می‌شود.

برای ساخت استخرهای شیشه‌ای از متریال‌های استیل و آلومینیوم در بخش‌های فلزی استفاده می‌کنند که نباید در زمان قرار گرفتن شیشه‌ها در این ریل‌های فلزی کوچک‌ترین آسیبی به لبه‌های شیشه وارد شود. در غیر این صورت آب بندی کاسه استخر شیشه‌ای دوامی نخواهد داشت.

به‌طورکلی فرایند آب بندی استخر شیشه‌ای به ترتیب به‌ صورت زیر است:

  • استفاده از پروفیل‌های استیل و آلومینیوم به‌عنوان ریلی برای قرارگیری شیشه
  • به‌کارگیری چسب‌های مخصوص مانند سنگ آنتیک و چسب‌های خمیری و پودری برای آب بندی
  • رها کردن استخر به مدت 12 ساعت پس از آب بندی کردن
  • پر کردن آب استخر بعد از 12 ساعت برای برطرف کردن هر گونه نشتی احتمالی
تفاوت آب بندی استخر شیشه‌ای با استخرهای بتنی

تفاوت آب بندی استخر شیشه‌ای با استخرهای بتنی

آب بندی استخر شیشه‌ای یک فرایند کاملا تخصصی است که به اقدامات دقیق‌تر و بیشتری نسبت آب بندی کاسه استخر بتنی نیاز دارد. روش‌های آب بندی مخازن استخر بتنی به طور مفصل توضیح داده شد؛ اما آب بندی کاسه استخر شیشه‌ای علاوه بر این روش‌ها به تکنیک‌های جداگانه و تخصصی‌تری نیاز است و باید از چسب‌ها و مواد عایق مخصوص برای آب بندی استخر شیشه‌ای استفاده کنیم.

آب بندی استخرهای شیشه‌ای یک فرایند زمان بر بوده که خود این کار یک عملیات اجرایی است که باید توسط پیمانکاری صورت بگیرد که کاملا به محاسبات شیشه و نصب، تکنیک‌های آب بندی شیشه، اجرای سازه استخر، سیستم‌های مکانیکال و الکتریکال استخر شیشه‌ای و آب بندی سازه استخر آشنا باشد.

هزینه‌ آب بندی‌ کردن کاسه استخر

شاید مهم‌ترین مساله برای صاحبان استخرها، هزینه‌ای است که باید برای ضد آب کردن این سازه‌های آبی بپردازند. هزینه‌های آب بندی استخر متناسب با نوع مصالح مصرف شده و انواع استخرها با یکدیگر متفاوت هستند. مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش آب بندی دیواره استخر و ضد آب کردن کف استخر، ایزوگام و قیرگونی هستند؛ اما آسیب‌پذیر بودن لایه آب بند آن‌ها امنیت عایق کردن کاسه استخر را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که برخی استخرها مانند استخرهای ذخیره‌سازی باید از روش‌های خاص مانند ژئوممبرین استفاده کنند که هزینه‌های خاص خود را دارند. بااین‌حال آگاهی از هزینه آب بندی کاسه استخر به انتخاب روش و مجموعه‌ای بستگی دارد که فرایند ضد آب کردن استخر را انجام می‌دهد.

آب بندی استخر؛ فرایندی که باید توسط افراد متخصص انجام شود

آب بندی استخر؛ فرایندی که باید توسط افراد متخصص انجام شود

بدون توجه به نوع استخر و طراحی آن، آب بندی کاسه استخر مهم‌ترین اقدام برای استفاده مناسب و بدون خطر آن است. متناسب با روش‌های آب بندی کاسه استخر باید به مهارت‌های و تکنیک‌های مخصوصی مسلط بود که همین موضوع، فرایند ضد آب کردن استخرها را سخت می‌کند. بهتر است تمام فرایندهای لازم برای این کار را به مجموعه‌های معتبری بسپارید که با انواع روش‌های آب بندی کف استخر، آب بندی دیواره استخر و آب بندی مخازن استخر آشنایی کاملی دارند.

همچنین توجه داشته باشید با توجه به این که آب بندی لوله استخر و ضد آب کردن چراغ‌های آن یک فرایند جداگانه به‌شمار می‌آیند؛ برای افزایش ایمنی و جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی زمان مناسبی را برای عایق کردن این تاسیسات اختصاص دهید. فراموش نکنید که آب بندی کاسه استخر شامل ضد آب کردن تمام بدنه، دیواره، کف، لوله‌ها و چراغ‌ها می‌شود که بهتر است برای افزایش ایمنی از تجارب مجموعه‌‌های معتبر در این زمینه کمک بگیرید.

اطمینان از آب بندی اصولی استخر با خدمات گروه مهندسی برکه

آب بندی کاسه استخر در تمام انواع استخرها یک فرایند تخصصی، علمی و دقیق است که باید توسط مجموعه‌های معتبری انجام شود. ریزه‌کاری‌های موجود در این فرایند بسیار فراوان هستند و در صورت عدم آگاهی از آن‌ها احتمال آسیب به تجهیزات استخر و نشت آب به بیرون وجود دارد.

گروه مهندسی برکه با ارائه خدمات تخصصی در زمینه آب بندی انواع استخرهای بتنی، آب بندی استخر بلوکی و آب بندی استخر نانو و همچنین آب بندی استخر کاشی شده باکیفیت‌ترین روش ضد آب کردن این سازه‌های آبی را به مشتریان عرضه می‌کند. مجموعه ما با طراحی و ساخت آب‌نما، طراحی و ساخت سقف کشسان، آب بندی پشت بام و سقف و طراحی و ساخت استخر و جکوزی، خدماتی تخصصی را علاوه بر آب بندی به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با خدمات متنوع مجموعه، از سایت ما دیدن کنید.

بهترین روش‌های آب بندی استخرهای شنا چه روش‌هایی هستند؟

استفاده از سیمان اپوکسی، اندودکاری، کاشی‌کاری، به‌کارگیری چسب‌های نانو، واتر استاپ، ژل میکروسیلیس، ایزوگام و قیرگونی، چسب بتن، رنگ‌ها و روان‌کننده‌های بتن بهترین روش‌های ضد آب کردن استخرهای شنا هستند.

بهترین درزگیرها برای استفاده در زیر آب چه درزگیرهایی هستند؟

درزگیرهای سیلیکونی با خاصیت ضد آب بالایی که دارند، بهترین انتخاب در این زمینه به‌شمار می‌آیند.

آیا باید استخرهای کشاورزی را نیز آب بندی کنیم؟

بله. افزایش تحمل استخرهای ذخیره‌سازی مانند کشاورزی در برابر فشار آب بسیار مهم است. بهترین روش برای این کار به‌کارگیری روش ژئوممبرین است.

برای درزگیری و آب‌بندی استخرها، چه مراحلی وجود دارد؟

ابتدا زیرلایه و بستر استخر را تمیز کنید، سپس مواد ضد آب را اعمال و در نهایت تست نشت آب را انجام دهید.

آب بندی لوله استخر چگونه انجام می‌شود؟

برای لوله‌های توکار نیازی به آب بندی جداگانه نیست؛ اما بهترین روش برای آب بندی لوله استخر روکار استفاده از خاک نرم و مواد پلیمری است.

آیا حتما باید چراغ‌های استخر را آب بندی کرد؟

بله. عدم ضد آب کردن اصولی چراغ‌های کف و دیواره‌ استخرها، احتمال ورود جریان آب به داخل چراغ و خطر برق‌گرفتگی و آسیب به تجهیزات را افزایش می‌دهد.

فرایند آب بندی استخر شیشه‌ای چه تفاوتی با ضد آب کردن استخرهای بتنی دارد؟

در آب بندی استخر شیشه‌ای تمام روش‌های ضد آب کردن استخر بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما از برخی متریال‌های محافظ و عایق نیز در این زمینه استفاده می‌شود که با آب بندی استخر بتنی تفاوت دارد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 43

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *