loader image

آب بندی استخر بلوکی

خانه | خدمات آب بندی استخر | آب بندی استخر بلوکی

مراحل آب بندی استخر بلوکی

عایق‌ کاری یا آب ‌بندی استخر مهم‌ترین مسئله‌ای است که برای حفظ و نگهداری آب و همچنین خود سازه لازم به انجام است. در غیر این صورت استخر خیلی زود با مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دیواره‌ها و همچنین نفوذ آب به بیرون محفظه مواجه خواهد شد.

همان‌طور که استخر‌ها از مواد اولیه متفاوتی مانند بتن، بلوک و کاشی ساخته می‌شوند؛ آب بندی آن نیز گونه‌های متفاوتی دارد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد عایق کاری استخر‌های بلوکی که معمولاً در ساخت استخر‌های کوچک خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد صحبت کنیم، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

نحوه عایق کاری استخر بلوکی

نحوه عایق کاری استخر بلوکی

برای ساخت استخر‌های بزرگ صنعتی، یا استخر‌های تجاری برای مراکز تفریحی از بتن مسلح یا بتن‌آرمه استفاده می‌شود که مقاومت بالایی در برابر فشار سنگین آب دارند. اما کم‌هزینه‌ترین نوع استخر برای مصارف خانگی، یا ذخیره آّب برای آبیاری باغ‌ها استخر بلوکی است. استخر‌های بلوکی با استفاده از بلوک‌های سیمانی که نسبتاً ارزان‌قیمت و فراوان هستند ساخته می‌شوند.

آب بندی استخر بلوکی هم مانند آب بندی استخر کوچک مراحل مختلفی دارد که در ادامه به توضیح مفصل آن خواهیم پرداخت. با وجود اینکه این اقدام نیازمند داشتن آگاهی از مصالح بنایی و استفاده از مواد اولیه مناسب است، می‌توانید از متخصصین سایت برکه جهت انجام مشاوره و همچنین سفارش ساخت و آب بندی استخر بلوکی استفاده کنید. لازم توجه است که انجام عایق‌ کاری بدون داشتن دانش کافی در این حوزه ممکن است در آینده آسیب و هزینه بیشتری را به صاحب استخر تحمیل کند.

تماس با برکه

مرحله اول، اجرای لایه سیمانی

پس از چیدمان بلوک‌ها و ساخت محفظه استخر، نوبت به اولین مرحله سیمان‌کاری می‌رسد. این مرحله برای آب بندی بسیار حیاتی است، زیرا لازم است تمامی درز‌ها و شیار‌هایی که باعث نفوذ آب به بیرون استخر می‌شود، گرفته شود.

در این مرحله ابتدا باید تمامی شکستگی‌ها و ترک‌های موجود در بلوک‌ها پیدا و ترمیم شود. سپس با استفاده از ملات سیمان به ایجاد یک‌لایه سطحی در تمام دیواره استخر می‌پردازیم. این مرحله باعث افزایش مقاومت دیواره استخر در برابر فشار آّب می‌شود، همچنین لایه سیمانی بستری مناسب برای اجرای لایه‌های بعدی برای آب بندی استخر ایجاد می‌کند.

مجموعه برکه بعنوان شرکت آب بندی استخر با تجربه بالای خود در ساخت استخر‌های خانگی و صنعتی به فرمول مناسبی دست‌یافته که مقاومت لایه سیمانی را بیش‌ازپیش افزایش داده است. متخصصین برکه با استفاده از چسب بتن پلیمری در ملات سیمانی، علاوه بر افزایش مقاومت سیمان و چسبندگی بیشتر آن، کاهش نفوذ‌پذیری آب، افزایش مقاومت در برابر رطوبت و عدم واکنش شیمایی سیمان به محیط قلیایی استخر‌ را به این لایه اولیه اضافه کرده است.‌

مرحله دوم، پوشش آب بند دو جزئی

مرحله دوم، پوشش آب بند دو جزئی

آب بندی دوجزئی یکی از محصولات صنعتی است که در سال‌های اخیر در جهت آب بندی محیط‌های در تماس با آب به بازار عرضه شده است. این محصول بر پایه سیمان و ترکیب آن با مواد معدنی و مواد شیمیایی پلیمری ساخته شده است. آب بندی دوجزئی به‌ نوعی جایگزین مناسبی برای ایزوگام بوده و در محیط‌هایی که مستقیماً با آب در تماس هستند بسیار پرکاربرد شده‌اند.

آب بندی دوجزئی ماده‌ای است که به‌صورت دوغابی طراحی شده و با قلم‌های نقاشی به سطح دیواره استخر اضافه می‌شود. استفاده از این محصول به کاهش هزینه آب بندی استخر کمک می‌کند، همچنین خواص بسیاری دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

  • خاصیت ضد میکروبی
  • چسبندگی عالی به سطوح بتنی
  • ضد آب و مانع نفوذ آب به لایه‌های زیرین
  • مقاوم در برابر واکنش نمک وجود در آب
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • جلوگیری از رشد جلبک و خزه در دیواره استخر
  • مناسب برای آب بندی مخازن آب آشامیدنی

موارد بالا از جمله کاربرد‌ها و نکات قوت این ماده شیمیایی برای استفاده در دیواره‌های استخر است. همچنین مجموعه برکه با استفاده از پرایمر ساختمانی پیش از انجام مرحله آب بندی دوجزئی، به افزایش چسبندگی و طول عمر این محصول اضافه می‌کند.

مرحله سوم، کاشی‌ کاری استخر

مرحله سوم، کاشی‌ کاری استخر

کاشی‌کاری مرحله‌ای است که علاوه بر الزام فنی، به زیبایی بصری استخر نیز کمک بسیاری می‌کند. با طراحی و انتخاب کاشی‌های متنوع می‌توانید زیبایی دوچندانی به استخر منزل یا ویلایی شخصی خود ببخشید. همچنین از نظر فنی، کاشی‌کاری یکی از مراحل الزامی در عایق کاری استخر است.

کاشی‌ های سرامیکی به‌عنوان لایه‌ای میانی نسبت به زیر ساخت سیمانی استخر و همچنین مرحله نهایی که بندکشی است استفاده می‌شود. همچنین کاشی‌کاری از تماس مستقیم استخر با مواد سیمانی و شیمیایی که در لایه‌های داخلی استفاده شده، جلوگیری می‌کند. پس این مرحله با وجود جلوه بصری و زیبایی به یکی از مراحل الزامی در ساخت و آب بندی استخر‌های آبی تبدیل شده است.

از آنجایی که لایه آب بندی دوجزئی آب را جذب نمی‌کند، برای کاشی‌کاری استخر نمی‌توان از ملات یا دوغاب‌های سنتی استفاده کرد. از همین رو مجموعه برکه از محصول صنعتی دیگری که به آن چسب کاشی می‌گویند استفاده می‌کند. چسب کاشی محصولی به‌مراتب قوی‌تر از ملات یا دوغاب کاشی‌کاری است.

چسب کاشی بر پایه سیمان، مواد معدنی و رزین سینتتیک ساخته می‌شود. این محصول به‌نوعی طراحی شده که با محیط‌زیست سازگار باشد و در تماس با آب دچار تغییر خواص شیمیایی نشود. از همین رو این محصول برای کاشی‌کاری استخر‌هایی که مخزن آب آشامیدنی هستند نیز استفاده می‌شود.

از دیگر خواص چسب کاشی به قابلیت تحمل نوسانات دمای آب، قابلیت تحمل گرما و سرما و چسبندگی بسیار قوی آن اشاره کرد.

مرحله چهارم، بندکشی

مرحله بندکشی بلافاصله پس از کاشی‌کاری انجام خواهد شد. در واقع بند‌کشی به معنی پرکردن فواصل بین کاشی‌ها با ملاتی مخصوص است که باعث نفوذ حداقلی آب به لایه‌های زیر کاشی‌ می‌شود. بسیار مهم است که در مرحله کاشی‌کاری کاشی‌ها توسط بنا به‌صورت اصولی، تراز و منظم چیده شوند. در این صورت مرحله بندکشی بسیار ساده‌تر انجام خواهد شد.

در مرحله بندکشی معمولاً از پودر بندکشی استفاده می‌شود. پودر بندکشی یکی از محصولات جدید صنعتی است که در دو دسته کلی، پودر‌های پایه سیمانی و خمیر‌های اپوکسی تولید می‌شود. برای بندکشی استخر‌ها به دلیل مجاورت دائم با آب از پودر‌های پای سیمانی استفاده می‌شود. پودر‌های پایه سیمانی ضد آب هستند و به دلیل ترکیبات شیمیایی مانع رشد باکتری، قارچ و جلبک در دیواره استخر می‌شوند.

مرحله بندکشی علاوه بر ایجاد خواصی مهمی که در مورد آن صحبت کردیم، از نظری بصری نیز زیبایی استخر و کاشی‌کاری آن را دوچندان می‌کند.

مرحله پنجم، پاک‌کردن لکه‌ های سیمان

این مرحله آخرین مرحله آب بندی استخر بلوکی است. حال پس از اینکه تمام مراحل قبلی که در جهت آب بندی استخر الزامی بودند را انجام دادیم. برای حفظ زیبایی استخر و افزایش پاکیزگی آن باید به اقدام به پاک‌کردن تمامی لک‌های موجود در کاشی‌ها بکنیم. برای انجام این کار می‌توان از سمباده‌های مخصوص و همچنین ماده‌های پاک‌کننده استفاده کرد. پس از انجام این مرحله استخر آماده آبگیری و استفاده خواهد بود.

مزایای استفاده از خدمات مجموعه برکه

مزایای استفاده از خدمات مجموعه برکه

مجموعه برکه با نشانی اینترنتی Berke.ir در جهت سهولت کار هم‌وطنان در جهت آماده‌سازی استخر‌های صنعتی و خانگی اقدام به کار کرده است. این مجموعه باسابقه چندین سال فعالیت و تحقیق در جهت عایق‌کاری سطوح در تماس با آب از جمله استخر‌ها، بهترین راهکار‌ها را در این زمینه ارائه داده است.

با وجود اینکه تمامی مراحل عایق کاری استخر را در این مقاله توضیح دادیم، اما بهتر است این مراحل توسط افراد متخصص با بهترین متریال انجام شود. هر خطا و اشکالی در انجام فرایند عایق کاری، ممکن است در آینده منجر به هزینه بسیار سنگین‌تری شود. از همین‌رو مجموعه برکه در جهت سهولت هم‌وطنان، تمامی مراحل آماده‌سازی استخر‌ها و مخازن آبی را با ضمانت کیفیت بر عهده می‌گیرد.

برای اطلاع از نحوه اجرای عایق کاری استخر تهران و سایر استان ها می توانید از متخصصین ما کمک بخواهید.

جمع‌بندی

در این مطلب به‌طور مفصل در مورد مراحل عایق کاری و آب بندی استخر بلوکی صحبت کردیم. عایق کاری محیط‌های آبی از جمله آب بندی استخر بتنی و خاکی و … از الزامی‌ترین امور جهت افزایش مقاومت در برابر فشار آب و همچنین افزایش طول عمر استخر است. مراحل و شیوه‌های مختلفی در طی سال‌ها برای آب بندی استخر بلوکی ارائه شده است. با این وجود مجموعه برکه همواره در تلاش بوده تا نوین‌ترین و به صرفه‌ترین شیوه‌ها را کشف کرده و پیاده‌سازی کند.

 تمامی مراحل اصلی توضیح داده شده توسط تیم مجرب برکه با بهترین کیفیت قابل انجام است. سایت Berke.ir در جهت آگاهی‌رسانی به هم‌وطنان و همچنین انجام امور ساخت استخر‌ها با کاربری‌های متفاوت فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

چرا استخر بلوکی به عایق کاری نیاز دارد؟

سازه استخر، در صورتی که به درستی آب بندی نشود، ممکن است با نشست سازه، فرسوده شدن دیواره سیمانی و همچنین آلوده شدن آب داخل آن مواجه شوند.

آیا آب بندی استخر در جلوه ظاهری آن نیز تاثیرگذار است؟

قطعا بله، یکی از مراحل آب بندی استخر کاشی‌ کاری است. کاشی کاری علاوه بر اینکه از نظر فنی الزامی است، تاثیر بسیاری در زیبایی استخر دارد.

ماده اصلی عایق کاری استخر بلوکی چیست؟

سیمان و ملات‌های متشکل از سیمان، به‌عنوان ماده اصلی عایق کاری استخر استفاده می‌شود. تقریبا در تمامی مراحل از سیمان برای عایق کاری استخر استفاده می‌شود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 56

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *