loader image

عایق بندی پشت بام با مواد نانو

خانه | خدمات پشت بام | عایق بندی پشت بام با مواد نانو

فهرست مطالب

عایق بندی پشت بام؛ گوشه‌ای از مزایای نانوتکنولوژی

به دلیل افزایش روزافزون جمعیت در سطح شهرها، سبک ساختمان‌سازی‌ها به ساختمان‌هایی مرتغع تغییر پیدا کرده است و دیگر عایق‌های سنتی مانند قیرگونی و ایزوگام قادر به تامین نیاز سطح پشت بام ساختمان‌های مدرن نیستند. به همین دلیل نیاز به سیستم عایق‌بندی نوینی احساس می‌شود که یکپارچه بوده و خاصیت انعطاف‌پذیری و مقاومت بالایی در مقابل نور خورشید و باران داشته باشد.

ایزولاسیون پشت بام با مواد نانو روشی جدید برای عایق‌کاری است که به طور معمول در چندین لایه روی پشت بام اعمال می‌شود و به شکل تخصصی و متناسب با موقعیت آب و هوایی هر منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب از گروه مهندسی برکه، تمامی نکات مهم در خصوص عایق بندی پشت بام با مواد نانو به شما معرفی می‌شود.

عایق بندی پشت بام؛ گوشه‌ای از مزایای نانوتکنولوژی

منظور از عایق رطوبتی چیست؟

پیش از اینکه با عایق بندی پشت بام نانو به طور کلی آشنا شوید، قصد داریم به شما اطلاعاتی را در خصوص عایق‌های رطوبتی بدهیم. عایق‌بندی نانو در حقیقت نوعی عایق دو جزئی است که یک عایق قدرتمند به شمار می‌آید. به طور کلی عایق‌کاری رطوبتی به متریال‌هایی می‌گویند که با هدف جلوگیری از ورود آب و رطوبت به ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید درک بهتری از تعریف عایق رطوبتی داشته باشید، بخشی از مقررات ملی ساختمان در کشور را به شما ارائه می‌کنیم.

در تمامی سازه‌ها و بناها مراقبت در برابر نزولات جوی و نم رطوبت درون خاک یک ضرورت است. پشت بام، ایوان و در کف کف سازه‌هایی که تماس مستقیم با خاک‌های مرطوبت دارند و همچنین کف سرویس‌های بهداشتی، حمام و آشپزخانه‌ها در تمامی طبقات، جداره‌ها و دیوار زیر‌ زمین‌هایی که در ارتباط مستقیم با زمین‌های نم دار هستند باید به شکل کاملا اصولی ضد آب شوند. این بخشی از تعریف ضد آب کردن سازه‌ها در موضوع الزامات و قوانین ملی ساختمان است که برای شما بیان شد.

منظور از عایق رطوبتی چیست؟

عایق‌های نانو از چه موادی تشکیل شده‌اند؟

در رابطه با عایق بندی پشت بام با مواد نانو خوب است که با عناصر تشکیل‌دهنده عایق‌های نانو آشنایی داشته باشید. مهم‌ترین عنصر مورد استفاده در نانو، سیلیکون است که دو جزء رزین و کامپوزیت با ساختار متخلخل نانو را دارد. قسمت رزینی بستری است که برای در برگرفتن بخش کامپوزیتی عایق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عایق‌های نانو از چه موادی تشکیل شده‌اند؟

عایق‌های نانو به دلیل ساختار سیلیکونی، ضد حریق هستند

در بین ذرات سازنده نانو تماس‌های کمی وجود دارد و نسبت سطح به کمترین حد ممکن می‌سد. در نتیجه هدایت حرارتی بین ذرات جامد به حداقل می‌رسد. به دلیل ساختار سیلیکونی آن خاصیت ضد حریق داشته و می‌تواند نقش پوشش ضد حریق یا فایرپروف را ایفا کند.

این عایق حرارتی بر روی اجزای سازه در بخش‌های مختلف ساختمان از جمله اسکلت، تیرها و ستون‌ها پیاده‌سازی می‌شود. با بالا بردن مقاومت ساختمان‌ها در مقابل آتش و هر نوع تنش حرارتی دیگر، سرعت گسترش آتش را به حداقل می‌رساند. به طوری که افزایش دما باعث فروپاشی اجزای اصلی سازه‌ها نمی‌شود. دمای تیرها و ستون‌ها در حین حادثه به حد دمایی که باعث افت مقاومت و ریزش آن یا از بین رفتن ساختار سازه و در نهایتا تخریب کامل شود، نمی‌رسد.

عایق‌های رطوبتی نانو چطور تولید می‌شوند؟

محصولات آببندی پشت بام نانو با استفاده از فناوری نانو ساخته می‌شوند که در طی آن تغییراتی در سطوح ظاهری اتم‌ها شکل می‌گیرد. توجه داشته باشید که چنین تغییراتی در ابعاد نانومتری سطوح مولکولی مواد و با استفاده از ایجاد پیوندهای دوار هواگذر منجر به افزایش طول عمر عایق رطوبتی می‌شود. به همین علت نیز عایق بندی پشت بام با استفاده از مواد نانو در مقایسه با سیر عایق‌های رطوبتی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در حقیقت این عایق پوششی تشکیل شده از مواد پلیمری و لاستوری بر پایه آب است که بعد از عایق‌کاری روی سطوح و همچنین خشک شدن، به طور کامل آب‌بندی می‌شود.

تماس با برکه

انواع عایق رطوبتی نانو کدام هستند؟

عایق بندی پشت بام با مواد نانو، یک سیستم عایق بندی جدید است که طی سال‌های اخیر جایگزین ایزوگام و قیرگونی شده است. این عایق به شکل مایع عرضه می‌شود و با هدف عایق‌کاری پشت بام، نما و استخر و آبنما کاربرد دارد. این عایق جدید محصولی توانمند و منحصر به فرد است که بر پایه رزین های آکرلیک ساخته شده است.

عایقکاری پشت بام نانو، بهترین جایگزین برای عایقکاری با روش‌های سنتی مانند ایزوگام و قیر گونی است. عایق نانو که در انواع مختلفی در بازار موجود می‌باشد، شامل عایق سفید، عایق بی رنگ و عایق دوجزئی پایه سیمان است که هر کدام از این محصولات کاربرد خاص خود را دارند.

انواع عایق رطوبتی نانو کدام هستند؟

عایق سفید نانو رنگ‌بندی متنوعی دارد و سطح پشت بام را بسیار زیبا می‌کند

عایق سفید یا عایق بام، نوعی پوشش آب بند کننده می‌باشد که با استفاده از مواد پلمیری و الاستومری آب پایه فرموله و تولید شده است. از این عایق می‌توان بر روی کلیه سطوحی که احتیاج به عایقکاری یا آب‌بندی دارد مانند سطوح آسفالت، ایزوگام، آجری، فلزی و سیمانی استفاده کرد.

از جمله خواص ویژه عایق سفید یا همان رطوبتی، سفید شدن سطح مورد نظر برای اجرا است که در ساختمان‌ها می‌تواند تا میزان 45 درصد از اتلاف انرژی جلوگیری کند. عایق سفید نانو رنگ‌بندی بسیار متنوعی دارد و به همین دلیل هم می‌تواند سطح پشت بام شما را بسیار زیبا جلوه دهد. این سبک از عایق بندی پشت بام با مواد نانو بر روی کلیه سطوح عموی و افقی قابل اجرا بوده و به طور کامل چسبنده و بدون شره است. این عایق بعد از اجرا عمر بالایی دارد و اجرای آن نیز بسیار آسان است.

عایق بی‌رنگ نانو چیست؟

عایق بی‌رنگ نانو چیست؟

عایق بی‌رنگ نانو یکی دیگر از انواع محصولات مورد استفاده برای عایقکاری پشت بام است. این عایق یک لایه بی رنگ و کاملا شفاف است و به همین دلیل می‌تواند سطح مورد نظر را کاملا ضد آب کند. از این محصول می‌توان برای عایقکاری پشت بام موزاییک شده، سنگ شده و نماهای سنگی و سرامیکی و استخرهای کاشی شده و رفع نشت سرویس‌های بهداشتی استفاده کرد.

عایق دو جزئی نانو برای آب‌بندی نقاطی با فشار هیدرواستاتیک آب مناسب است

عایق دو جزئی نانو یکی دیگر از محصولات عایق بندی پشت بام با مواد نانو است. این دسته از عایق‌ها از دو بخش سیمان و رزین تشکیل شده‌اند که به واسطه ترکیب با یکدیگر می‌توانند روی سطوح مورد نظر اجرا شوند. همچنین خوب است بدانید که این دسته از عایق‌ها برای آب‌بندی اماکنی با فشار هیدرواستاتیک آب مناسب هستند.

از جمله کاربرهای این دسته از محصولات عایق نانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق‌کاری استخرها
  • طبقات منفی
  • چاله‌های آسانسور
  • دیوارهای حائل

تقسیم‌بندی عایق‌های نانو بر اساس کاربرد آن‌ها

یکی دیگر از تقسیم‎‌بندی‌های ارائه شده برای محصولات آب بندی پشت بام نانو، انواع حجمی و سطحی هستند. عایق‌های سطحی به گونه‌ای هستند که در آن‌ها مواد به شکل مایع و یا جامد بر روی سطح مورد نظر پخش شده و لایه‌ای نازک را تشکیل می‌دهد. در طرف مقابل هم عایق‌های حجمی را داریم. این دسته از عایق‌ها را علاوه بر اینکه می‌توان در سطح مورد استفاده قرار داد را می‎توان در انواع ملات نیز استفاده کرد.

رنگ‌کاری در عایق بندی پشت بام با مواد نانو چگونه است؟

رنگ نانو عایق در حقیقت نوعی رنگ است که با استفاده از تکنولوژی نانو ساخته شده است. از طرفی دیگر، کامپوزیت و رزین اکریلیک نیز دو ماده مورد استفاده در ساختار رنگ نانو عایق هستند. اصولا رنگ‌های نانو در مقابل رطوبت و حرارت از خود مقاومت نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که استفاده از رنگ نانو در مقایسه با سایر عایق‌های موجود در بازار، کم هزینه و در عین حال بسیار راحت است. چرا که شما می‌توانید به راحتی با استفاده از یک رول رنگ‌آمیزی، محل مورد نظر را با رنگ نانو رنگ‌آمیزی کنید.

رنگ‌کاری در عایق بندی پشت بام با مواد نانو چگونه است؟

از رنگ نانو عایق می‌توانید برای پوشش‌دهی سطوح مختلف فلزی، بتنی و چوبی استفاده کنید. همچنین خوب است بدانید که رنگ نانو عایق در برابر اشعه فرابنفش خورشیدی، یخ‌زدگی، کپک، رشد قارچ، باکتری، ترک خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار مقاوم است. همچنین رنگ‌های نانو قابلیت شستشو با انواع مواد شوینده را دارد و می‌توان از آن‌ها به منظور رنگ‌آمیزی فضای داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد.

عایق‌کاری نانو در پشت بام‌ها چطور عمل می‌کند؟

در این بخش از مطلب عایق بندی پشت بام با مواد نانو قصد داریم چگونگی عملکرد این عایق‌ها را بعد از زمان نصب به شما آموزش بدهیم. به طور کلی پشت بام سطح پایانی در ساختمان است و معملا در معرض عوامل مختلفی مثل برف و باران، رطوبت، حرارت و آلودگی‌های مختلف است.

در صورتی که این سطح به شکل اصولی و استاندارد آب گریز نگردد به مرور زمان تحلیل رفته و باعث آسیب رسیدن به کل مجموعه می‌شود. عایق‌های نانو پشت بام محصولاتی هستند که بر روی انواع سطوح بتنی، سیمانی، سنگ و سرامیک قابل استفاده هستند و در برخوردر با عوامل تخریب‌کننده مقاوم و غیرقابل نفوذ می‌باشند و در نهایت نیز باعث افزایش طول عمر ساختمان می‌شوند.

ذرات نانو با نفوذ به عمق سطح عایق شده آن را به شکل عمقی و بسیار مقاوم ضد آب می‌کند. شما می‌توانید به راحتی عایق نانو پشت بام را اجرا کنید و دیگر نگرانی از بابت شکافتن و کنده شدن پوشش‌های قدیمی پشت بام نداشته باشید. از طرفی دیگر این دسته از آب گریزهای مدرن غیر قابل اشتعال هستند و از خود هیچ‌گونه مواد سمی و مضری متساعد نمی‌کنند.

آب بندی پشت بام نانو در زمان وقوع باران‌های اسیدی پایداری بسیار خوبی دارد و به هیچ عنوان نمی‌توانید در این شرایط اثری از لایه لایه شدن و یا تخلخل را در آن‌ها مشاهده کنید. همچنین عایقکاری با مواد نانو از نظر اقتصادی هم بسیار مقرون‌به‌صرفه است و در صورتی که بعد از گذشت سال‌ها نیاز به ترمیم و بازسازی داشته باشد، عملیات ترمیم بسیار سریع و با حداقل هزینه انجام می‌شود.

روش‌های مختلف عایق‌بندی پشت بام

برای آب گریز کردن سطح پشت بام‌ها روش‌های مختلفی استفاده می‌شوند که ما در این بخش به بررسی روش‌های سنتی مانند ایزوگام، قیر و روش مدرن آب بندی پشت بام نانو می‌پردازیم. همچنین در خصوص قابلیت‌ها و نقاط ضعف هر کدام به طور کامل بحث می‌کنیم.

روش‌های مختلف عایق‌بندی پشت بام

عواقب عایق‌کاری غیر اصولی پشت بام

عایق نانو در پشت بام از جمله محصولات ضد آبی است که برای عایق‌کاری مکان‌هایی که تحت تاثیر رطوبت و باران هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا نم و رطوبت از جمله عوامل اثر‌گذاری هستند که آسایش و سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار داده و باعث تحلیل مواد و مصالح ساختمانی شده و در نهایت باعث صدمه به زیبایی سازه نیز می‌شوند.

اگر بنا به هر دلیلی عملیات مربوط به عایق کاری ساختمان‌ها به شکل اصولی و استاندارد انجام نشود و رطوبت به فضای داخل نفوذ کند، باعث ایجاد محیط هایی نمور شده و در صورتی هم که ساختمان مسکونی باشد باعث تشدید و پایداری بیماری‌هایی مانند رماتیسم، سینوزیت و آنفولانزا خواهد شد. از طرفی دیگر رطوبت عناصر و املاح، مواد و مصالح ساختمانی را در خود حل کرده و شوره و سفیدک را در سطوح خارجی دیوار از خود به جای می‌گذارد. به همین خاطر شرایط مساعدی برای حضور قارچ‌ها و باکتری‌ها را فراهم می‌شود که در نتیجه باعث متساعد شدن بوی ناخوشایند در ساختمان می‌شود.

حال که به اهمیت استفاده از ضد آب‌ها در ساختمان پی بردیم در راستای جلوگیری از این اتفاقات ناخوشایند باید از عایق‌های رطوبتی استفاده کرد. با استفاده از این روش از ورود آب، نم و رطوبت به فضای داخل سازه ممانعت می شود، اکنون عایقکاری پشت بام نانو را به عنوان یکی از روش‌های بسیار عالی در این رابطه را معرفی می‌کنیم.

آببندی پشت بام نانو چه ویژگی‌هایی دارد؟

آببندی پشت بام نانو چه ویژگی‌هایی دارد؟

در روش عایق‌ بندی پشت بام با استفاده از مواد نانو از قابلیت‌های منحصر به فرد تکنولوژی نانو استفاده شده است. به همین دلیل نیز با محصولی با توان مقاومتی و کارایی بسیار بالا روبرو هستیم. عایق پشت بام نانو به نسبت قیر و ایزوگام کارآمدتر است و نفوذپذیری فوق‌العاده بالایی دارد. در صورتی هم که به دلایل مکانیکی این پوشش آسیب ببیند، محلی که به آن آسیب وارد شده و نشتی از آن است، به سادگی تشخیص داده شده و بازسازی می‌شود.

از جمله مزایای خرید عایق نانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان استفاده بر روی سطوح مختلف (حتی محصولات عایقی که قبلا استفاده شده‌اند)
  • سهولت در اجرا
  • مقاومت نسبت به اشعه فرابنفش خورشیدی
  • دوستدار محیط زیست
  • محصولی فاقد عناصر آتش‌زا
  • روشی بدون استفاده از مواد سمی
  • ضد قارچ، باکتری و رشد خزه
  • الاستیسیته بالا
  • مقاوم در برابر پارگی
  • مقاومت نسبت به عناصر اسید و باز و شیمیایی
  • توان بالا در دمای بین منفی 40 درجه و 100 درجه سانتی‌گراد
  • بازسازی آسان
  • امکان استفاده از پوشش‌های رنگی و عایق به شکل همزمان

سایر کاربردهای عایق بندی نانو برای بخش‌های مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استخرها و انبارهای نگهداری آب
  • قابلیت استفاده بر روی سطوح بتنی، گچی، ورق‌های بتنی، چوبی و ایرانیت
  • سرویس‌های بهداشتی و حمام
  • کف بالکن و تراس
  • نماکاری و جداره‌های ساختمان
  • کانال‌های سیمانی و بتنی مورد استفاده برای جابه‌جایی آب

عایق‌کاری پشت بام به کمک قیرگونی

عایق‌کاری پشت بام به کمک قیرگونی

در قیرگونی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب از دو عامل کلیدی یعنی قیر و گونی استفاده می‌کنند. یعنی هر بار که سطح با استفاده از قیر پوشش داده می‌شود یک لایه گونی نیز استفاده می‌شود تا پایداری و ساتحکام در لایه‌های عایقی افزایش پیدا کند. در این روش گونی‌های مورد استفاده باید دارای ساختاری ریز، بدون زدگی و تمیز باشند. چنین محصولاتی با مدل‌ها و درجه‌بندی‌های مختلف در بازار موجود هستند.

قیر محصولی فرآوری شده از نفت خام با رنگی سیاه و ساختاری سخت است. این ماده در حالت طبیعی به صورت جامد است و برای استفاده از آن باید به وسیله آتش و درجه حرارت آن را مایع کرده و با گونی بر روی سطح استفاده کرد. استفاده از قیر به عنوان عایق رطوبتی به دلیل دو ویژگی نفوذ ناپذیری و قدرت اتصال بالای آن است. همچنین غالبا از این ماده در صنعت جاده‌سازی و عایق‌کاری استفاده می‌شود. امروزه کمتر از این روش برای عایقکاری پشت بام استفاده می‌کنند.

عایق رطوبتی ایزوگام ماندگار نیست و هزینه نگهداری و بازسازی بالایی دارد

یکی دیگر از روش‌های رایج برای عایقکاری پشت بام در کنار عایق‌ بندی با استفاده از مواد نانو، ایزوگام است. ایزوگام محصولی صنعتی است که به منظور محافظت از سازه‌ها در مقابل برف و جلوگیری از رخنه آب استفاده می‌شود. ایزوگام از ترکیب قیر با الیاف پلاستیکی ساخته می‌شود. نحوه اتصال آن هم به این صورت است که به کمک حرارت و آتش مستقیم به سطح مربوطه اتصال داده می‌شود. همچنین خوب است بدانید که عمر مفید این محصول تقریبا 10 سال می‌باشد.

ایزولاسیون پشت بام با مواد نانو چه تفاوتی با ایزوگام مبتنی بر قیر دارد؟

عایق‌کاری رطوبتی با ایزوگام معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • عایق‌کاری رطوبتی پشت بام با ایزوگام از نظر هزینه‌های نگهداری و بازسازی مقرون‌به‌صرفه نیست
  • تغییر سایز و بلند شدن از سطوح زیرین با گذشت زمان
  • در صورت فراهم نبودن شرایط مساعد برای نگهداری، احتمال خرابی و فساد آن‌ها بعد از سپری شدن 6 ماه از زمان تولید بالا است
  • ایزوگام به علت قرار گرفتن در زیر نور خورشید، دچار تجزیه ساختاری می‌شود
  • ایزوگام به مرور زمان احتمال نشت آب به قشر زیرین را افزایش می‌دهد
  • عملیات اجرای ایزوگام به علت سر و کار داشتن با آتش بسیار خطرناک است
  • ضعاف در اتصال به بعضی از سطوح
  • وجود احتمال فساد و تجزیه ساختاری به مرور زمان

ایزولاسیون پشت بام با مواد نانو چه تفاوتی با ایزوگام مبتنی بر قیر دارد؟

توجه داشته باشید که ایزوگام وزن دارد و به شکل چندلایه روی سطوح ایجاد می‌شود. این در حالی است که عایق نانو به طور معمول جذب سطوحی می‌شود که آن را جذب می‌کنند و به هیچ عنوان دارای وزن قابل ملاحظه‌ای نیست. در ضمن ایزوگام لایه لایه است و سطحی‌ترین لایه آن در زمان برخوردر با هوا و نور خورشید به تدریج شکننده و آسیب‌پذیر می‌شود. در صورتی که عایق بندی پشت بام با مواد نانو یکپارچه بوده و به عنوان یک پوشش سطوح بدون آسیب‌پذیری در طول زمان معرفی می‌شود.

از دیگر تفاوت‌های ایزوگام مبتنی بر قیر با عایقکاری نانو پشت بام می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عایق‌های رطوبتی نانو غیرقابل اشتعال هستند در صورتی که ایزوگام چنین ویژگی را ندارد
  • عایق‌های سنتی ایزوگام در زمان نصب نیاز به تبدیل شدن از حالت جامد به مایع را دارند. در حالت مذاب عایق‌های سنتی مانند ایزوگام سطوح را می‌پوشانند که این موضوع می‌تواند هم برای ساختمان و هم برای اجراکنندگان این پوشش به علت قابلیت بالای اشتعال آن خطرآفرین باشد
  • در اجرای عایق رطوبتی نانو هیچ گونه محدودیت زمانی وجود ندارد و پروسه نصب و اجرای بسیار سریع انجاک می‌شود. در صورتی که ایزوگام طی چند مرحله باید انجام شود. همچنین بر روی بتن و سیمان نیاز به گذشت حداقل یک ماه زمان از زمان ساخت سازه دارد
  • عایق‌های نانو به دلیل بهره‌مندی از مواد پلیمری و سیلیکونی آسیبی را به اکوسیستم وارد نمی‌کنند. این در حالی است که ایزوگام در زمان تولید، گازهای آلاینده‌ای مانند دی اکسید کربن را از خود منتشر می‌کند

در هر متر مربع از چه میزان عایق کاری پشت بام نانو باید استفاده کرد؟

فرایند اجرای عایق بندی پشت بام با مواد نانو باید با در نظر گرفتن سطح مورد نظر به ازای هر متر مربع، از 300 تا 500 گرم از این محصول باید استفاده شود. عواملی مانند زبری و ناهمواری سطح، شرایط جوی، درصد رطوبت موجود در محیط و روش‌های نصب باعث متغیر بودن مقادیر استفاده از این محصول می‌شوند. رعایت اصول و استانداردهای تعین شده در راستای آماده کردن قسمت‌های مورد نظر پشت بام برای عایقکاری تاثیر بسیار زیادی در افزایش طول عمر و ماندگاری عایق نانو پشت بام دارد.

نکاتی برای انتخاب عایق نانو مناسب پشت بام

به خاطر داشته باشید بخش‌هایی که باید عایق شوند را باید از وجود هر گونه گرد و غبار، عایق‌های کهنه، ذرات چربی و سایر آلودگی‌ها پاک کرد. برای این کار می‌توان از تجهیزات سایشی و محلول‌های شیمیایی استفاده نمود و در پایان سطحی یک دست و صاف را برای آب گریز نمودن آماده کرد.

نکاتی برای انتخاب عایق نانو مناسب پشت بام

در این بخش قصد داریم نکاتی را در راستای چگونگی انتخاب ایزولاسیون پشت بام با مواد نانو به شما بگوییم. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای عایق نانو مناسب پشت بام، چسبندگی بالا به سطوح قابل اعمال است. ویژگی دوم، مسلح بودن است. به این معنا که عایق باید در برابر موترک و ترک مقاومت داشته باشد. به‌کارگیری الیاف درون عایق و یا افزایش خاصیت کشسانی آن نمی‌تواند دلیلی بر مسلح بودن عایق باشد. در صورتی که عایق نانو تنها با استفاده از توری مش مسلح می‌شود و برای افزایش کیفیت عایق بودن باید از به سراغ مراکز فروش عایق نانو پشت بام که توری‌های مش فایبرگلاس دارند، بروید.

اقداماتی که باید پیش از اجرای عایق کاری پشت بام نانو انجام شوند

از دیگر ملاک‌های انتخاب عایق نانو مناسب برای پشت بام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن ضخامت بالای یک میلی‌متر
  • ضد اشعه خورشید

اقداماتی که باید پیش از اجرای عایق کاری پشت بام نانو انجام شوند

اولین موردی که باید قبل از اجرای عایق بندی پشت بام با استفاده از مواد نانو به آن توجه کنید، لوله‌کشی است. در حقیقت لوله‌کشی از مهم‌ترین عملیات‌های تاسیساتی است که در صورت غیر اصولی بودن، ممکن است یک سازه را با چالش‌های دائمی همراه کند. پاشنه آشیل لوله‌کشی و عایق‌بندی نیز اتصالات لوله‌ها در بخش‌های مختلف است. به همین خاطر لازم است پیش از اجرای عایق در پشت بام و سایر بخش‌ها، از سلامت و عدم وجود نشتی در اتصالات لوله‌ها، اطمینان حاصل کنید.

شیب‌بندی و کف‌سازی باید به شکل اصولی انجام شوند

یکی از مراحلی که باید قبل از عایق کاری پشت بام با نانو به آن توجه کنید، کف‌سازی و شیب‌بندی صحیح است. قبل از عایق بندی، باید اطمینان حاصل کنید که شیب بندی و کفسازی به طور اصولی انجام شده است و جهت تمام کفشورها به سمت خروجی کف است.

نظافت کامل بستر

سطوحی از پشت بام که قرار است که در آن عملیات عایق‌کاری انجام شود باید به شکل کامل تمیز شود. در حقیقت در این قسمت‌ها نباید هیچ نوع آشغال، ملات، تکه‎های سنگ، بتن و نخاله وجود داشته باشد. در غیر این صورت چسبندگی عایق رطوبتی نانو به سطح کاهش پیدا می‌کند. در ضمن به مرور زمان همان یک تکه‌ کوچکی که نچسبیده است هم می‌تواند منجر به بلند شدن کامل عایق از روی پشت بام شود.

در پای دیوار باید ماهیچه‌کشی انجام شود

در صورتی که پوشش عایق شما از نوع ایزوگام است باید پیش از اجرای عایقکاری، در پای دیوار ماهیچه‌کشی را انجام دهید. ماهیچه‌کشی به معنای ایجاد شیب مناسب در بخشی از دیوار است که با کف زاویه 90 درجه پیدا می‌کند. این کار در واقع باعث می‌شود تا پوشش ایزوگام بر روی این سطح شیب‌دار شود و به لطف آن زاویه 90 درجه، شکستگی و یا ترک ایجاد نشود. در صورتی که شما با انتخاب محصولات نانو برای عایق‌بندی پشت بام دیگر نیازی به طی کردن این مرحله پیش از نصب و اجرای عایق‌کاری نخواهید داشت و این موضوع خود یک مزیت برای عایقکاری پشت بام با مواد نانو به شمار می‌آید.

زیرسازی مسطح را فراموش نکنید

به طور کلی پیش از اجرای عایق بندی پشت بام با استفاده از مواد نانو باید حتما زیرسازی اصولی انجام شود. بلوک‌ها، دیوار سیمانی و سایر سطوحی که خلل و فرج دارند، قابلیت چسبندگی مناسب با عایق را ندارند و ممکن است بعد از گذشت مدتی عایق به سادگی از روی آن‌ها بلند شود. به همین خاطر لازم است پیش از اجرای عایق نانو روی پشت بام، دیوارها و فضاهای دیگری که نیاز به عایق‌کاری دارند، سطح صاف و مناسبی کشیده شود. برای نمونه می‌توانیم به یک اتیه ملات سیمان نازک و مسطح اشاره کنیم.

چگونگی نصب و اجرای عایقکاری با مواد نانو

پیش از اجرای این محصول و عایق کاری باید سطح مورد نظر برای اجرا را از وجود هر نوع چربی، آلودگی، گرد و خاک، روغن قالب، رنگ و گل و لای و سایر موارد کاملا تمیز شود. حتما نیاز است قبل از اجرا سطح توسط فرچه یا فشار آب سطوح کاملا شسته و تمیز شوند. توجه داشته باشید که اجرای عایق نانو روی سطوح آلوده و به خصوص چرب مجاز نیست و قطعا منجر به پوسته شدن و ورقه ورقه شدن آن خواهد شد.

چگونگی نصب و اجرای عایقکاری با مواد نانو

نکاتی برای چسبندگی بیشتر عایق بندی پشت بام با مواد نانو

توصیه می‌شود قبل از اجرا برای چسبندگی بیشتر یک لایه پرایمر آکرلیک روی سطح بتن اجرا شود. در مورد سطوح فلزی نیاز است قبل از اجرای عایق رطوبتی، ابتدا یک لایه ضد زنگ روی سطح فلز اجرا شود. بعد از آماده‌سازی سطح توسط برس یا غلتک یا اسپری، در این مرحله دو یا سه لایه روی سطح اجرا می‌شود. لایه دوم بعد از خشک شدن ظاهری لایه اول و دقیقا زمانی که سطح کمی هنوز چسبنده است و یا به اصطلاح نوچ است باید اجرا شود. توصیه می‌شود بین دو لایه حتما از مش فایبر گلاس استفاده کنید تا به اصطلاح مسلح شود و مقاومت عایق افزایش پیدا کند.

میزان مصرف عایق رطوبتی سفید در سطوح عمودی و افقی با یکدیگر تفاوت دارد

توجه داشته باشید که میزان مصرف عایق رطوبتی سفید در سطوح عمودی و افقی با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی در سطوح عمودی به ازای هر متر مربع در حدود 600 الی 800 گرم و در سطوح افقی به ازای هر متر مربع حدود 1 الی 1.5 کیلوگرم عایق رطوبتی مورد نیاز است. همچنین نوع متریال سطح مورد نظر برای اجرا نیز در میزان مصرف عایق سفید تاثیر‌گذار است. به طبع روی سطوح صاف‌تر و یا سطوح فلزی مانند شیروانی‌ها مصرف نسبت به سطوع متخلخل مانند بتن کمتر است. توجه کنید که عایق رطوبتی باید حداکثر در دو لایه اجرا شود و حداقل ضخامت اجرا باید 1 میلی‌متر باشد.

عایق بندی اصولی پشت بام با مواد نانو در گروه مهندسی برکه

عایق بندی اصولی پشت بام با مواد نانو در گروه مهندسی برکه

وقتی انتخاب شما برای عایقکاری سطح پشت بام نانو است، دیگر تفاوتی ندارد که سطح زیرین شما از چه جنسی است. زیرا فلز، سرامیک، بتن، سنگ، آسفالت یا هر نوع پوشش دیگری که وجود داشته باشد، عایق رطوبتی نانو به راحتی با آن اتصال پیدا می‌کند و به سطح می‌چسبد. همچنین عایقکاری نانو در برابر نور مستقیم خورشید بر خلاف ایزوگام داغ نشده و از بافت زیرین خود جدا نمی‎شود.

گروه مهندسی برکه با تلاش جمعی از مهندسان و تکنسین‌های حوزه خدمات و تاسیسات در سال 1402 فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز کرد. مجموعه ما ارائه‌دهنده برترین خدمات عایق بندی پشت بام با مواد نانو است. اگر برای خرید عایق رطوبتی دچار سردرگمی هستید و نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید به شکل رایگان با مشاوران و کارشناسان برکه تماس حاصل کنید.

نانو عایق پشت بام، یک روش نوین برای آب بندی پشت بام است که با استفاده از فناوری نانو انجام می شود. نانو عایق ها، موادی هستند که دارای ساختاری بسیار ریز و باریک هستند. این ساختار ریز و باریک، باعث می شود که نانو عایق ها دارای خواصی مانند آبگریزی، چسبندگی، و مقاومت در برابر عوامل محیطی باشند.

مزایا نانو عایق پشت بام

  • آبگریزی بالا: نانو عایق ها دارای خاصیت آبگریزی بسیار بالایی هستند و مانع از نفوذ آب به داخل پشت بام می شوند.
  • چسبندگی بالا: نانو عایق ها دارای خاصیت چسبندگی بالایی هستند و به خوبی به سطح پشت بام می چسبند.
  • مقاومت در برابر عوامل محیطی: نانو عایق ها دارای مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی مانند اشعه UV، بارش، و رطوبت هستند.
  • عمر طولانی: نانو عایق ها دارای عمر طولانی هستند و می توانند تا سال ها بدون نیاز به تعمیر و نگهداری، از پشت بام محافظت کنند.

روش اجرای نانو عایق پشت بام

اجرای نانو عایق پشت بام، معمولاً به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام می شود. در روش دستی، نانو عایق به صورت دستی روی سطح پشت بام اجرا می شود. در روش دستگاهی، نانو عایق با استفاده از دستگاه های مخصوص روی سطح پشت بام پاشیده می شود.

مراحل اجرای نانو عایق پشت بام

مراحل اجرای نانو عایق پشت بام به شرح زیر است:

  1. تمیز کردن پشت بام: قبل از اجرای نانو عایق، باید پشت بام را به خوبی تمیز کرد تا از چسبندگی مناسب نانو عایق اطمینان حاصل شود.
  2. آماده سازی پشت بام: در صورت نیاز، باید پشت بام را آماده سازی کرد. به عنوان مثال، در صورتی که پشت بام دارای ترک خوردگی باشد، باید ترک ها ترمیم شوند.
  3. اجرای نانو عایق: نانو عایق باید به صورت یکنواخت روی سطح پشت بام اجرا شود.
  4. خشک شدن نانو عایق: نانو عایق باید به طور کامل خشک شود.

با اجرای صحیح نانو عایق پشت بام، می توانید از مشکلاتی مانند نم زدگی، پوسیدگی، و خوردگی جلوگیری کنید و عمر مفید پشت بام خود را افزایش دهید.

قیمت عایق رطوبتی نانو

قیمت عایق رطوبتی نانو به عوامل مختلفی مانند نوع نانو عایق، متراژ پشت بام، و شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد. به طور کلی، قیمت عایق رطوبتی نانو نسبت به سایر روش های آب بندی پشت بام، بالاتر است.

عوامل موثر بر قیمت عایق رطوبتی نانو

  • نوع نانو عایق: قیمت نانو عایق ها با توجه به نوع مواد تشکیل دهنده آن ها متفاوت است. به عنوان مثال، نانو عایق های پلیمری معمولاً گران تر از نانو عایق های سیلیکونی هستند.
  • متراژ پشت بام: هر چه متراژ پشت بام بیشتر باشد، هزینه اجرای نانو عایق نیز بیشتر می شود.
  • شرایط آب و هوایی منطقه: در مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب هستند، نیاز به استفاده از نانو عایق های با کیفیت بالاتر است. بنابراین، قیمت نانو عایق در این مناطق نیز بالاتر است.

نکات مهم در انتخاب نانو عایق

  • نوع نانو عایق: باید نانو عایقی را انتخاب کنید که متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه شما باشد.
  • کیفیت نانو عایق: باید نانو عایقی را انتخاب کنید که دارای کیفیت بالا و عمر طولانی باشد.
  • سابقه شرکت اجرا کننده: باید شرکتی را برای اجرای نانو عایق انتخاب کنید که دارای سابقه و تجربه کافی در این زمینه باشد.

با انتخاب صحیح قیمت هر کیلو عایق نانو و شرکت اجرا کننده، می توانید از مزایای نانو عایق پشت بام بهره مند شوید.

سوالات متداول

چطور می‌توانیم عایق‌های پشت بام نانو اصل را از تقلبی تشخیص بدهیم؟

عایق‌هایی که تقلبی هستند بعد از یک نمونه تست شکسته شده و خورد می‌شوند. در صورتی که عایق‌های نانو باکیفیت و اورجینال بعد از خشک شدن همانند یک تیوپ مستحکم با قدرت کشسانی بالا می‌شوند.

آیا می‌توانیم عایق بندی پشت با مواد نانو را جایگزینی برای ایزوگام و قیر بدانیم؟

بله عایق‌های نانو بهترین جایگزین برای ایزوگام و قیر به شمار می‌آیند.

قیمت عایق رطوبتی نانو به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

برند سازنده، کیفیت محصول و همچنین مساحت و متراژ پروژه از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت اجرای عایق رطوبتی نانو در پشت بام‌ها هستند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 46

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *