loader image

عایق حرارتی روکار

خانه | خدمات عایق حرارتی | عایق حرارتی روکار

عایق حرارتی روکار

امروزه یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در ساختمان‌سازی مورد توجه قرار می‌گیرد، بهینه‌سازی مصالح و مواد مصرفی است. بر این اساس می‌توان گفت استفاده از عایق‌های حرارتی در ساختمان، به دلیل ممانعت از تبادل گرمایی و از دست دادن انرژی از اهمیت ویژه‌ای در تحقق این مسئله برخوردار هستند.

این محصولات کارایی بسیار بالایی داشته و در قسمت‌های مهمی مانند سقف، پشت بام، کف ساختمان، لوله‌های بخار، تجهیزات موتورخانه، تراس، دیوارهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل اهمیتی که عایق‌ حرارتی روکار در محافظت از انرژی دارد، قصد داریم در این مقاله به بررسی ویژگی‌های انواع مختلف این محصولات بپردازیم.

تماس با برکه

عایق حرارتی روکار چیست؟

عایق‌های حرارتی روکار پوشش‌هایی هستند که بر پایه رزین‌های پلیمری و دانه‌های میکرونی متخلخل تولید می‌شوند و در ساخت‌و‌ساز به جای گچ و خاک یا سیمان‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عایق‌های حرارتی ضخامتی در حدود ۲ تا ۳ سانتی‌متر دارند و انتقال گرما و حرارت را به صفر می‌رسانند. امروزه پوشش‌های حرارتی جایگزین مناسبی برای پشم‌شیشه و پشم سنگ بوده و فاقد معایبی هستند که این دو متریال دارند. این مواد ضد آتش بوده، به هیچ عنوان نمی‌سوزند و بارها و بارها قابلیت اصلاح و جایگزینی را دارند.

عایق حرارتی روکار چیست؟

کاربردهای عایق‌های حرارتی روکار

عایق‌های حرارتی روکار با فناوری نانو از مواد هیدروکربن تولید می‌شوند. ساختار این محصولات به گونه‌ای است که به راحتی با پیستوله یا قلمو می‌توان آنها را روی سطوح مختلف استفاده کرد. به کار بردن آنها برای عایق‌کاری ساختمان‌ها، تا حدود زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و صرفه‌ اقتصادی بالایی دارد. از این مواد برای کاهش انتقال حرارت بر روی سطوحی مانند سیمان، بتن، بلوک‌های گچی، آجری، سمنت برد و کناف استفاده می‌کنند.

به دلیل ویژگی‌های خاصی که این محصولات دارند، از آنها می‌توان در محیط‌های صنعتی و تجاری مختلف مانند مرغداری‌ها و سوله‌ها برای کارگذاری در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، جهت کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف گرمای محیط استفاده کرد.

ویژگی‌ها و مزایای استفاده از عایق حرارتی روکار

عایق‌های حرارتی همچون عایق حرارتی اصفهان ویژگی‌های کاربردی بسیاری دارند، یکی از مهم‌ترین مزایای این عایق‌ها وزن پایین آنها است که باعث می‌شود بار اضافه به ساختمان کاهش پیدا کند. آنها قابلیت رنگ‌پذیری بسیار بالایی دارند و می‌توان آنها را به عنوان پوشش نهایی ساختمان به ‌کار برد. قدرت چسبندگی بالا، سرعت و سهولت در اجرا، قابلیت استفاده از متریالی ‌مانند گچ بر روی عایق حرارتی روکار، از ویژگی‌های مهم این محصولات به حساب می‌آیند.

عایق‌های حرارتی در برابر فرسایش بسیار مقاوم هستند و به راحتی خراب نمی‌شوند. آنها مانع انتقال رطوبت شده و ممانعت از نفوذ حشرات موذی در لایه‌های زیرین از مزایای این مواد محسوب می‌شود. همچنین به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی آنها می‌توان به قیمت مناسب در برابر کارایی بالای آنها اشاره نمود.

انواع عایق حرارتی روکار

عایق های ضد حرارت، پوشش‌هایی هستند که مانع انتقال و هدر رفتن گرما می‌شوند. این مواد با نگه داشتن مولکول‌های هوا درون خود، از انتقال حرارت جلوگیری می‌کنند. با توجه به نوع ساختار و مواد تشکیل دهنده، دسته‌بندی‌های مختلفی برای عایق‌های حرارتی در نظر گرفته شده اما در نهایت تمامی آنها مانع از بین رفتن انرژی شده و در مصرف آن صرفه جویی می‌کنند.

بر این اساس باید بدانید متریال‌های مختلفی که در تولید عایق‌های حرارتی به کار می‌روند سبب گردیده آنها به انواع مختلفی مانند عایق الاستومری، عایق پلی اتیلن، عایق پلی یورتان، عایق پلی ایزوسیانورات، فوم شیشه، فنولیک، پشم معدنی، پشم سرامیک، پوشش‌های ضد تابش، تخته‌های فیبری و غیره تقسیم می‌شوند. همچنین این پوشش‌های حرارتی از لحاظ شکل ظاهری به صورت کفی، پتویی، تخته، قطعه موجدار و بلوکی تولید شده و در اختیار معماران برای ساخت و ساز  قرار می‌گیرند.

بنابراین می‌توان گفت که انواع عایق‌های حرارتی به دلیل شکل ظاهری، تکنولوژی که در ساخت آنها به کار رفته است به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی تعدادی از آنها می‌پردازیم.

انواع عایق حرارتی روکار

عایق حرارتی مایع

عایق‌های حرارتی مایع از مواد شیمیایی و معدنی متعددی تشکیل شده‌اند و در قسمت‌های مختلف ساختمان می‌توان از آنها استفاده کرد. این مواد پس از استفاده با قدرت چسبندگی بالا، روی سطوح قرار می‌گیرند و مانع هدر رفتن انرژی می‌شوند. از مهم‌ترین ویژگی عایق حرارتی روکار می‌توان به همگنی بر پایه آب این محصولات اشاره نمود. عایق‌های حرارتی مایع متناسب با موادی که در ساخت آنها به کار رفته به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند.

  1. عایق مایع سیمانی: این عایق‌ها از مواد سیمانی تشکیل شده‌اند، قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارند و برای پوشش کف ساختمان، پشت بام و سطوح بتنی یا آجری مناسب هستند.
  2. عایق مایع پلی اورتان: این عایق حرارتی از مواد پلی اورتان ساخته شده و به صورت فوم بر روی سطوح با چسبندگی بالا قرار می‌گیرد. اجرای آن بر روی سطوح صاف مانند کف تراس، پشت بام، کف ساختمان بسیار آسان است، اما برای استفاده روی سطوح ناهموار نیاز به زیرسازی دارد. ساختار این مواد به گونه‌ای است که مقاومت بالایی در برابر حرارت زیاد نداشته و به همین جهت گزینه مناسبی برای استفاده در محیط‌های صنعتی به حساب نمی‌آیند.

عایق حرارتی روکار نانو

امروزه به کارگیری فناوری نانو در تکنولوژی، تحولات بسیاری را به وجود آورده است. براین اساس عایق‌های حرارتی که از مواد نانو تولید شده‌اند به صورت ورق‌های مسطحی هستند که امکان انتقال و جابجایی گرما را در سطوح مختلف تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند.

این محصولات نیز در انواع مختلفی تولید می‌شوند، یکی از نمونه‌های پرکاربرد آنها که عایق رنگ نام دارد، مانند رنگ ساختمان روی سطوح مختلف اجرا می‌شود و می‌توان از آن برای عایق‌بندی لوله‌های آب، گاز و بخار استفاده کرد.

به عنوان یکی دیگر از نمونه‌های عایق حرارتی نانو می‌توان به عایق حرارتی نانو چند لایه اشاره نمود. این محصول علاوه بر ممانعت از انتقال گرما، پوشش مناسبی برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی محسوب می‌شود. عایق حرارتی نانو چند لایه از ترکیب مایع و پرز الیاف مخصوصی ساخته می‌شود‌ و قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد. از عایق حرارتی روکار برای عایق‌کاری کف استخر،  لوله‌های آب و فاضلاب، فونداسیون، کف و دیوارهای ساختمان‌ استفاده می‌کنند.

عایق حرارتی نسوز

عایق‌های حرارتی نسوز از سیلیسیم، کربن، منیزیم و آلومینیوم تولید می‌شوند و ضمن ممانعت از هدر رفتن گرما، مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و آتش دارند. از انواع این محصولات می‌توان به عایق پشم سنگ، پشم شیشه، عایق‌های سرامیکی و سلولزی اشاره نمود.

ویژگی‌های فنی عایق حرارتی روکار

متناسب با موادی که در ساخت این محصولات به کار رفته است، عایق‌های حرارتی روکار از مشخصات فنی متفاوتی برخوردار هستند که همین تفاوت‌های ایجاد شده از فاکتورهای اصلی انتخاب آنها برای مصارف گوناگون محسوب می‌شود. از این‌رو در ادامه به بیان برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

مقاومت حرارتی

هر چقدر که میزان مقاومت حرارتی عایق بالاتر باشد، هدر رفتن انرژی به کمک آنها کاهش پیدا کرده و از لحاظ عملیاتی، کاربرد و راندمان بالاتری خواهند داشت.

مقاومت در برابر آتش

مقاومت در برابر آتش یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عایق‌های حرارتی محسوب می‌شود، محصولاتی که دارای این ویژگی‌ هستند برای استفاده در کوره‌های صنعتی و کارخانجات مهم، متریال مناسب محسوب می‌شوند.

مقاومت در برابر چین خوردن

عایق‌های حرارتی روکار باید مقاومت بالایی برابر جمع شدن و چروک شدن در حرارت زیاد از خود نشان دهند تا بتوانند از اتلاف حرارت و گرما ممانعت کنند.

عایق صوتی

مواد سازنده و ساختار انواع مختلف عایق‌های حرارتی به گونه‌ای است که در مقابل نفوذ صدا نیز مقاومت بالایی دارند.

ویژگی‌های فنی عایق حرارتی روکار

مقاومت در برابر قارچ و میکروب

این محصولات مقاومت مناسبی در برابر رشد عوامل بیماری زا مانند انواع قارچ و میکروب دارند.

خنثی بودن شیمیایی

به دلیل ممانعت در مقابل خوردگی و واکنش با فلزات، هوا و اکسید شدن، در ساخت پوشش‌های حرارتی از مواد شیمیایی استفاده نمی‌کنند.

دمای عملیاتی

انواع مختلف عایق حرارتی روکار مقاومت گرمایی متفاوتی داشته و فاکتور انتخاب آن، دمای عملیاتی سیستم و مکانی است که برای عایق‌کاری در نظر گرفته می‌شود. لازم به ذکر است، انواع مختلف این عایق‌ها محدوده‌های دمایی مختلفی دارند.

مقاومت فشاری

این پوشش‌ها مقاومت مناسبی در برابر فشارهای محیطی از خود نشان می‌دهند و به همین دلیل با اطمینان می‌توان از آنها در کف یا سقف ساختمان استفاده کرد.

روش‌های عایق کاری حرارتی

روش‌های مختلفی برای عایق کاری حرارتی وجود دارند که هر کدام از آنها متناسب با ویژگی‌های فنی پروژه‌ پیش‌رو، از طریق  بررسی‌های تخصصی تیم اجرایی انتخاب می‌شوند. بر این اساس یکی از روش‌هایی که برای عایق کاری استفاده می‌کنند، عایق کاری حرارتی از درون است. در این روش عایق حرارتی را در لایه زیرین پوشش نهایی محل مورد نظر به کار می‌برند. عایق کاری حرارتی بیرونی روش دیگری است که در آن لایه حرارتی را روی سطح خارجی محل مورد نظر به کار می‌برند و برای کارایی بیشتر آنها، از مواد ضد آب نیز در زمان اجرای پروژه استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از روش‌های عایق‌کاری که برای دیوار از آن استفاده می‌شود، عایق‌کاری به روش ساخت دیوار دو لایه است. برای اجرای این پروژه، دیوار را به صورت دو لایه ساخته و با پر کردن مصالح ساختمانی یا هوا در این فاصله، از هدر رفتن گرما جلوگیری می‌کنند.

کارشناسان ما با مشاوره‌های اصولی و دقیق شما را در امر انتخاب و اجرای عایق حرارتی در مناطق گرمسیر راهنمایی می‌کنند. بدین ترتیب با خیال آسوده می‌توانید این امر را به ما بسپارید و از کیفیت خدمات و محصولات ارائه شده اطمینان خاطر داشته باشید.

نکات مهم اجرای عایق‌های حرارتی بر روی دیوار

بهترین روش اجرای عایق حرارتی بر روی دیوار استفاده از روش دیوار دو لایه است در این حالت می‌توان عایق حرارتی مورد نظر را با عرض کمتر از فاصله بین دو دیوار داخل آن قرار داد تا فضای بین آنها را به خوبی پر کند. اکثر معماران برای این‌کار از عایق‌های حرارتی تخته‌ای که حتی در نمای خارجی ساختمان نیز به کار می‌روند، استفاده می‌کنند.

نکات مهم اجرای عایق‌های حرارتی بر روی دیوار

قبل از انجام پروژه عایق‌کاری با عایق حرارتی روکار، باید تاسیساتی که داخل دیوار به کار می‌روند، مانند لوله‌های سیستم گرمایشی و سرمایشی و پریزهای برق، در جای خود قرار گرفته باشند. همچنین باید این تاسیسات کاملا عایق‌بندی شده تا از بروز خسارت به تاسیسات داخلی، دیوار و عایق حرارتی جلوگیری شود. پیش از کار باید تمامی شکاف‌ها درزگیری شوند تا امکان نفوذ هوا و رطوبت به داخل دیوار، خراب شدن سیستم و تخریب عایق حرارتی کاهش پیدا کند.

راهنمای خرید عایق حرارتی روکار

در این قسمت در خصوص فاکتورها و شرایطی که باید در هنگام خرید این محصولات رعایت نمایید، توضیحاتی را بیان می‌کنیم. در هنگام خرید باید به مواد که در ساخت عایق مورد نظر استفاده شده است توجه نمایید. بر این اساس بهتر است از عایق‌های خریداری کنید که فاقد مواد فرمالدئید باشند. این مواد به شدت سرطان زا هستند و استفاده از آنها به خصوص در محیط‌های مسکونی مناسب نخواهد بود.

همچنین در هنگام انتخاب انواع عایق حرارتی و رطوبتی باید به محل کاربرد آنها نیز توجه کنید. بر این اساس در نظر گرفتن مواد تشکیل دهنده عامل مهم انتخاب برای استفاده در کاربردهای مختلف این محصولات محسوب می‌شود. هنگام خرید توجه به ویژگی‌های محصول مانند غیر قابل اشتعال بودن و درجه کیفیت آن بسیار حائز اهمیت است.

برخورداری از علامت‌های استاندارد تولید مواد صنعتی، ثبت نام برند سازنده روی بسته محصول، درج هشدارهای مصرف، روش استفاده، تاریخ تولید و انقضاء از مواردی هستند که باید در هنگام خرید انواع عایق حرارتی و متریال های آن همچون اسپری عایق حرارتی و رنگ عایق حرارتی به آنها توجه نمایید.

قیمت عایق حرارتی روکار

یکی دیگر از فاکتورهایی که هنگام خرید اهمیت دارد، قیمت عایق‌های حرارتی روکار  است. پارامترهایی مانند موادی که در ساخت به کار رفته، ویژگی‌ها، کاربرد، کیفیت و نام برند سازنده از موارد موثر بر تعیین قیمت عایق حرارتی روکار در نظر گرفته می‌شوند. علاوه بر آن نحوه و شرایط انجام پروژه، میزان مهارت تیم اجرایی از عواملی تاثیر گذار بر مبلغ نهایی پروژه عایق‌کاری به حساب می‌آیند.

بهترین عایق حرارتی روکار: مزایا، معایب و انواع

عایق حرارتی روکار، عایقی است که بر روی سطح خارجی ساختمان نصب می‌شود. این عایق‌ها، دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

مزایا عایق حرارتی روکار

عایق حرارتی روکار، دارای مزایای بسیاری است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب آسان

عایق حرارتی روکار، نسبت به عایق حرارتی توکار، نصب آسان‌تری دارد. این امر، موجب کاهش هزینه‌های نصب عایق می‌شود.

  • قابلیت دسترسی آسان

در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض عایق حرارتی روکار، امکان دسترسی آسانی به آن وجود دارد.

  • قابلیت عایق‌کاری مجدد

در صورتی که در آینده نیاز به عایق‌کاری مجدد ساختمان باشد، می‌توان از عایق حرارتی روکار استفاده کرد.

معایب عایق حرارتی روکار

عایق حرارتی روکار، دارای معایبی نیز هست که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش فضای داخلی ساختمان

نصب عایق حرارتی روکار، موجب کاهش فضای داخلی ساختمان می‌شود.

  • ضرورت ترمیم و نگهداری

عایق حرارتی روکار، در معرض عوامل جوی قرار دارد و ممکن است نیاز به ترمیم و نگهداری داشته باشد.

انتخاب بهترین عایق حرارتی روکار

انتخاب بهترین عایق حرارتی روکار، به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرایط آب و هوایی منطقه

در مناطق سردسیر، باید از عایق حرارتی با ضریب هدایت حرارتی پایین استفاده کرد.

  • میزان بودجه

قیمت عایق حرارتی روکار، با توجه به نوع آن متفاوت است.

  • امکانات موجود

در صورتی که امکان دسترسی آسانی به عایق وجود داشته باشد، می‌توان از عایق حرارتی روکار استفاده کرد.

عایق حرارتی روکار، یکی از روش‌های موثر برای کاهش اتلاف انرژی حرارتی ساختمان است. این عایق‌ها، دارای مزایا و معایبی هستند که باید در هنگام انتخاب آنها، به آنها توجه کرد.

سخن پایانی

استفاده از عایق‌های حرارتی در ساختمان‌ها از جمله عایق حرارتی روکار دیوار و یا سقف برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته مهمی که هنگام به کار بردن این مواد باید به آن توجه نمایید، استفاده از تجهیزات و تیم اجرایی کاملاً حرفه‌ای است که بتواند پروژه مورد نظر را با کمترین هزینه، بالاترین کیفیت و کارایی انجام دهند. به همین منظور می‌توانید از متخصصان و کارشناسان تیم برکه که سال‌های بسیاری است در زمینه عایق‌کاری سیستم‌های مختلف ساختمانی، به خصوص عایق‌های حرارتی فعالیت دارند کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه و نحوه اجرای عایق حرارتی سقف کاذب با گروه مهندسی برکه در ارتباط باشید.

عایق‌های حرارتی در چه محیط‌هایی به کار می‌روند؟

از این مواد در تمامی ساختمان‌های اداری، مسکونی و محیط‌های صنعتی می‌توان استفاده کرد.

کاربردهای عایق حرارتی در ساختمان چیست؟

عایق حرارتی برای عایق بندی لوله بخاری، پشت بام، کف ساختمان، دیوارها و سقف به کار می‌روند.

شرایط نگهداری عایق‌های حرارتی چیست؟

این محصولات را می‌توان در دمای مثبت ۵ تا مثبت ۳۵ درجه سانتیگراد، استفاده کرد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 47

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *