loader image

آب بندی نمای سنگ

خانه | خدمات نما | آب بندی نمای سنگ

آب بندی نمای سنگ

در ساختمان‌های قدیمی و برخی از سازه‌های جدید به دلیل عدم عایق‌بندی مناسب، احتمال دارد رطوبت حاصل از نم باران و برف از بیرون به داخل ساختمان نفوذ پیدا کرده و مشکلات زیادی مانند از بین بردن مقاومت دیوارها و رنگ آن‌ها را به وجود آورد. علاوه بر این امکان دارد به وسایل داخل ساختمان که در نزدیکی دیوار هستند، مانند کمد یا فرش نیز آسیب وارد کند.

بنابراین لزوم آب بندی نمای سنگ ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مسئله‌ای است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. در مقاله پیش رو با روش‌های افزایش مقاومت ساختمان در برابر عوامل فرسایشی مانند رطوبت و مزایایی که انجام این‌کار برای ساختمان دارد آشنا خواهید شد.

آب بندی نمای سنگ

آب بندی نمای سنگ

آب‌بندی ساختمان روشی است که به کمک آن می‌توانید جلوی نفوذ رطوبت به درز‌ها و ترک‌های نمای ساختمان را بگیرید. این روش در خصوص ساختمان‌هایی که نمای آن‌ها به نفوذ رطوبت حساس بوده یا به دلیل عوامل محیطی و شرایط آب‌و‌هوایی درز‌ها و ترک‌های مختلفی روی نمای ساختمان ایجاد شده است انجام می‌شود.

با این کار می‌توان از تغییر ظاهر نما، نشت آب به داخل ساختمان، تبله‌کردن گچ روی دیوار، خیس شدن لوازم داخل و در مواقع حادتر تخریب دیوار و سازه جلوگیری کرد. در حقیقت انجام این عمل معیاری است برای تعیین کیفیت ساختمان و در بعضی از موقعیت‌های جغرافیایی که شرایط آب‌و‌هوایی خاصی دارند امری بسیار مهم محسوب می‌شود.

این روش برای کاهش نفوذ‌پذیری نما، افزایش دوام آن، حفظ زیبای ظاهری ساختمان و صرفه‌جویی در وقت و انرژی بسیار حیاتی است. همچنین در مواقعی که ساختمان به دلیل کاهش کیفیت نما در معرض نفوذ رطوبت قرار گرفته و احتمال دارد به دیواره‌ها آسیب رسیده و استحکام آن‌ها کاهش پیدا کند بسیار ضروری است.

تماس با برکه

مزایای آب بندی نمای سنگ

قبل از آشنایی با روش‌های عایق‌بندی ساختمان در خصوص ضرورت انجام این‌کار و مزایای آب‌بندی نمای ساختمان همچون آب بندی نمای کامپوزیت و سنگ مطالبی را بیان می‌کنیم.

جلوگیری از بروز خسارت به سازه

در اقلیم‌هایی که ساختمان در معرض رطوبت و باران مداوم قرار دارد، رطوبت می‌تواند از طریق درز‌هایی که بر روی نما وجود دارد به داخل سازه نفوذ کرده و علاوه بر تخریب مصالح ساختمانی، باعث خوردگی فولاد، کاهش مقاومت و استحکام اسکلت ساختمان و خسارت‌های مهمی به سازه اصلی شود. در این مناطق آب بندی نمای سنگ از ضروریاتی است که می‌تواند جلوی اتفاق و حوادث بسیار وخیمی را بگیرد.

ممانعت از اتلاف انرژی در آب بندی نمای سنگ

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای آب‌بندی ساختمان جلوگیری از اتلاف انرژی است. در این روش به دلیل ایجاد پوشش روی درزهای نما از به هدر رفتن انرژی سرمایی و گرمایی در فصول مختلف سال جلوگیری شده و باعث می‌شود تا حدود زیادی در مصرف انرژی و هزینه‌های مربوط به آن صرفه‌جویی شود.

کمک به حفظ زیبایی ظاهری ساختمان

تمیز نگه داشتن ساختمان از آلودگی‌ها به‌خصوص سازه‌هایی که در ارتفاع بسیار زیادی قرار دارند کار بسیار پرهزینه و چالش برانگیزی محسوب می‌شود. معمولاً آلودگی‌ها بر روی درز‌ها و شکاف‌هایی که روی نما ایجاد می‌شود تجمع کرده و زیبایی ظاهری ساختمان را تحت شعاع قرار می‌دهند. با کمک روش آب‌بندی نمای ساختمان، برای مدت طولانی می‌توان از نفوذ آلودگی‌ها بر روی نما جلوگیری کرد.

ممانعت از شوره زدن

برخی از سنگ‌ها از قبیل سنگ‌های آجری و رسوبی مانند تراورتن از قدرت جذب بسیار بالایی برخوردار هستند. در ساختمان‌هایی که از این متریال‌ها برای نما استفاده می‌کنند، امکان دارد نمک‌هایی که در ملات پشت سنگ‌ها استفاده شده به سطح نما نفوذ کرده و ظاهری ناخوشایند را به وجود آورند. همچنین در این متریال‌ها امکان دارد حالتی مانند شوره، سفیدک یا کپک به دلیل خاصیت جذب بالای آب به وجود آید. در این نماها با کمک عایق‌بندی تا حدود زیادی از نفوذ رطوبت و به وجود آمدن چنین مواردی جلوگیری می‌شود.

استحکام نمای ظاهری ساختمان زمان آب بندی نمای سنگ

استحکام نمای ظاهری ساختمان زمان آب بندی نمای سنگ

یکی از مزایای آب بندی نمای سنگ، کمک به استحکام بنا محسوب می‌شود. باد، باران، رطوبت و حتی تابش مستقیم و شدید نور خورشید باعث می‌شود که مقاومت ملات نگهدارنده سنگ‌های استفاده شده در نمای ساختمان کاهش پیدا کرده و این امر منجر به سقوط سنگ نماها می‌شود.

بروز چنین اتفاقی علاوه بر خسارات مالی، احتمال بروز حوادث جانی برای عابرین پیاده و کسانی که از جلوی ساختمان عبور می‌کنند را در بر خواهد داشت. آب بندی نما با ایجاد خاصیت آبگریزی مصالح، می‌تواند از شل شدن و افتادن سنگ نماها جلوگیری ‌کند.

روش‌ های‌ آب بندی نمای سنگ

امروزه در نمای ساختمان متریال‌های مختلفی مانند سنگ، آجر، سیمان، فلز، کامپوزیت و شیشه به کار می‌روند که برای هر کدام از آن‌ها باید از مواد و روش‌های مختلفی جهت استحکام بنا و عایق‌بندی آن استفاده کرد. در ادامه مطلب برخی از روش‌های معمول انجام این عمل را برای شما شرح خواهیم داد.

عایق‌ های ساخته شده بر پایه آب

عایق‌ هایی که بر پایه آب ساخته می‌شوند، برای تمامی سطوحی که قابلیت جذب رطوبت را دارند مانند چوب خام، کاهگل، آجر، سیمان و سنگ قابل استفاده هستند.

ممانعت از نفوذ رطوبت، مقاومت در برابر پرتو فرابنفش، جلوگیری از ایجاد جلبک، رسوب، کپک‌زدگی، شوره، مقاومت در برابر مواد اسیدی و خاصیت براق‌کنندگی از ویژگی‌های استفاده از این مواد به حساب می‌آیند.

عایق‌ های ساخته شده بر پایه حلال‌ها

یکی از بهترین روش‌هایی که برای آب‌بندی نمای ساختمان به کار می‌رود، استفاده از عایق‌هایی بر پایه مواد حلال است. این مواد با کاهش نیروی چسبندگی بین رطوبت و سطح نما از نفوذ آن جلوگیری کرده و مانع جذب رطوبت می‌شوند. از مزایای استفاده از این مواد می‌توان به جلوگیری از رنگ پریدگی نما، افزایش و دوام مصالح و حفظ زیبایی اولیه نمای ساختمان اشاره نمود.

رنگ مخصوص آب‌ بندی نما

رنگ مخصوص آب‌ بندی نما

رنگ مخصوصی که برای آب بندی نمای سنگ استفاده می‌شود با ایجاد لایه‌ای بر روی سطح از پوسته‌شدن و ریزش نما جلوگیری می‌کند. این رنگ ضد آب بوده و مانع نفوذ رطوبت به ساختمان می‌شود. رنگ‌های ضد آب، اکریلیک، رنگ چوب و روکش‌های ضد آب بتنی نمونه‌ای از این آب بندها محسوب می‌شوند. این مواد قابلیت اجرا روی نماهای چوبی، سیمانی، فلزی و آجری را دارند.

پیش از استفاده از این مواد، برای جلوگیری از نفوذ‌پذیری رطوبت باید تمام درز‌های ایجاد شده روی آن را با بتونه پلیمری پر کرده و پس از استفاده از یک آستر پرایمری می‌توانید رنگ مورد نظر را روی نما به کار ببرید. سرعت و سهولت در اجرا، مقاومت در برابر تغییرات شیمیایی و خوردگی از جمله مزایای استفاده از این رنگ‌ها محسوب می‌شوند.

استفاده از چسب پلی اورتان برای آب‌بندی نما

استفاده از چسب‌های پلی اورتان و پر کردن درزها و حفره‌های ایجاد شده بر روی نمای ساختمانی، یکی دیگر از روش‌های آب‌بندی نما محسوب می‌شود. این چسب‌ها را می‌توان بر روی نماهای فولادی، سطوح شیشه‌ای و نماهای کامپوزیت نیز استفاده کرد.

چسب‌های پلی اورتان با قدرت چسبندگی بالا و خاصیت الاستیکی که دارند به عمق سطوح نفوذ کرده و مانع جذب رطوبت می‌شوند. باید در نظر داشته باشید، این مواد به دلیل خاصیت چسبندگی بالایی که دارند وقتی به سطح برخورد می‌کنند به راحتی پاک نمی‌شوند و به همین دلیل این‌کار باید توسط فردی حرفه‌ای و کار بلد انجام شود تا زیبایی ظاهری نما ساختمان از بین نرود.

مزایای چسب‌های پلی اورتان در آب‌بندی نما عبارتند از:

  • عدم نیاز به زیرسازی برای کار؛
  • خشک شدن سریع؛
  • مقاومت در برابر فرسایش و پارگی؛
  • جلوگیری از نفوذ پرتو فرابنفش و نور شدید آفتاب؛
  • ممانعت از نفوذ گرد و خاک روی نمای ساختمان؛
  • ایجاد حالت خود تمیزکنندگی سطح نما؛
  • محافظت در برابر شوره؛
  • ممانعت از تغییر روی سطح از مزایای آب بندی نمای سنگ به حساب می‌آید؛
  • افزایش استحکام بنا؛
  • قابل استفاده در تمام سطوح غیر صیقلی؛
  • قیمت مناسب؛
  • طول عمر بالا.

چسپ‌ های سیلیکونی

چسپ‌ های سیلیکونی

چسب‌های سیلیکونی انعطاف پذیری بالایی داشته و برای محل‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر فشار دارند، استفاده می‌شوند. یکی از مزایای به کار بردن این چسب‌ها ممانعت از رشد گیاهان و قارچ‌ها بر سطح نما به حساب می‌آید.

رزین‌ ها

رزین‌ها که به شکل یک لایه بر روی سطح به صورت مادام العمر قرار می‌گیرند، مقاومت بالایی داشته و علاوه بر جلوگیری از نفوذ رطوبت، مانع بروز شوره و کپک‌زدگی روی سطح می‌شوند. استفاده از آن‌ها باعث تغییر رنگ نمای ساختمان و براق‌شدن آن نیز می‌شود.

مواد پلیمری شفاف

مواد پلیمری مانند چسب‌ها و رزین‌ها عمل می‌کنند با این تفاوت که تغییری در ظاهر سطح ایجاد نکرده و طول عمر آن‌ها حداقل 10 سال است.

 عایق‌ های دو جزئی سدی

این عایق‌ها از یک لایه سیمان تشکیل شده که به طور کامل بر روی سطح قرار می‌گیرند. با توجه به پوشش کامل نما و تغییر ظاهر ساختمان، این مواد بیشتر در نماهای سیمانی به کار می‌روند. البته در مواردی که فشار منفی آب وجود دارد و دسترسی به سمت دیگر دیوار امکان ندارد، می‌توان از این مواد آب‌بندی استفاده کرد.

انواع آب بندی نمای سنگ

پس از آشنایی با روش‌های مختلف آب‌بندی و موادی که برای آن استفاده می‌شود، خالی از لطف نیست اطلاعاتی در خصوص نماهای مختلف و روش‌های مقاوم‌سازی آن‌ها را در اختیار شما قرار دهیم.

نمای کامپوزیتی

در نماهای تمام کامپوزیت قسمت‌هایی که لاستیک نگهدارنده ورق‌های کامپوزیت از بین می‌رود، درزهایی به وجود می‌آید که باعث نفوذ رطوبت به ساختمان می‌شود. این درز‌ها را می‌توان با چسب‌های مخصوص عایق‌بندی پلی اورتان مقاوم سازی نمود. این مواد برای آب بندی نمای سنگ بسیار مناسب بوده و علاوه بر جلوگیری از نفوذ رطوبت، مانع ورود اشعه آفتاب نیز به داخل ساختمان می‌شوند.

باید در نظر داشته باشید که قبل از انجام این عمل باید لاستیک‌های فرسوده شده را از جای خود خارج کرده و محل را کاملاً از وجود هرگونه ماده اضافی پاک کنید. سپس به کمک چسب‌های پل اورتان اقدام به آب‌بندی و عایق‌بندی ساختمان نمایید.

ضخامت چسب استفاده شده در تمامی سطوح باید یکسان باشد تا زمان جای‌گذاری لاستیک‌های جدید علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری، از ایجاد روزنه در قسمت‌های دیگر جلوگیری شود. این عمل نیاز به دقت و حوصله بسیار داشته و حتماً باید توسط فردی متخصص در این زمینه انجام شود.

نمای شیشه‌ای

نماهای شیشه‌ای نیز مانند کامپوزیت‌ها عایق کاری می‌شوند. در این روش پس از تمیز‌کردن درز‌های بین تکه‌های شیشه، چسب‌های پلی اورتان توسط فردی کار بلد در قسمت‌های مشکل دار قرار می‌گیرد.

نمای سنگی

نماهای سنگی محل‌های نفوذ‌پذیری بسیار زیادی دارند. در این نماها رطوبت می‌تواند از قسمت‌های شکسته شده سنگ‌ها یا درزهای بین تکه‌های سنگ به داخل ساختمان نفوذ پیدا کند. به همین دلیل باید قسمت‌های ورود، با حوصله تمام درزگیری و آب بندی شوند.

برای این کار ابتدا می‌توانید گرد و خاکی که بین درزها و بندها ایجاد شده وجود دارد، تمیز کرده و سپس این مواد را داخل شکاف‌های ساختمان قرار دهید.

نمای سیمانی

در نماهای سیمانی ترک‌هایی که بر روی دیوار ایجاد می‌شود محل نفوذ رطوبت به داخل ساختمان هستند. برای اینکه ترک‌ها را از بین ببرید باید مخلوطی از سیمان سفید با چسب بتن آماده کرده و پس از تراشیدن محل ترک خوردگی و خارج کردن مواد اضافه مانند کپک، اقدام به آب بندی نمای سیمانی و درزگیری نمایید. در ساخت مخلوط مورد نظر باید به اندازه کافی از چسب بتن استفاده نمود، در غیر این صورت سیمان ترک خورده و کارایی موردنظر را نخواهد داشت.

 قیمت آب بندی نمای سنگ

 قیمت آب بندی نمای سنگ

واضح است که نمی‌توان یک روش خاصی را برای آب‌بندی نمای ساختمان استفاده کرد. تمام مواردی مانند جنس نمای ساختمان، کیفیت مواد انتخاب شده برای آب بندی، میزان خرابی ساختمان، شرایط آب‌و‌‌هوایی، میزان بارندگی و رطوبت در طول سال، ارتفاع ساختمان محل قرارگیری، تجهیزات به کار رفته در انجام عایق‌بندی و عمر بنا از مهم‌ترین فاکتورهای هستند که زمان انتخاب روش آب‌بندی باید مد نظر قرار دهید.

همچنین باید بدانید که تمام این عوامل تاثیر مستقیمی بر تعیین قیمت این پروژه و تعیین مبلغ نهایی آن دارند.

نتیجه‌گیری

با تمامی مطالبی که در زمینه آب‌بندی ساختمان گفته شد و در خصوص آن صحبت کردیم؛ باید بدانید که انجام هر یک از این روش‌ها نیازمند دقت، حوصله و مهارت فردی است که آن را انجام می‌دهد. انجام پروژه عایق‌ بندی ساختمان در مقابل هزینه‌ها و خسارات احتمالی عدم انجام این کار بسیار ناچیز است و مهم‌ترین مسئله در انجام آن انتخاب روشی صحیح برای انجام، متناسب با شرایط ساختمان و میزان مهارت شخصی است که این‌ کار را انجام می‌دهد.

در همین راستا شما می‌توانید پروژه خود را به شرکت برکه که سال‌ها است در زمینه عایق‌بندی و آب‌بندی نماهای ساختمان و محل‌ هایی که با آب در ارتباط هستند فعالیت دارد، بسپارید و با اطمینان خاطر، از نتیجه این‌کار برای سال‌ها استفاده نمایید.

برای انجام عمل آب‌ بندی ساختمان از چه روشی استفاده می‌کنند؟

بهترین روش آب‌بندی نما استفاده از طناب است که در آن شخص ارتفاع کار به وسیله‌ طناب به قسمت‌های مورد نظر دسترسی پیدا می‌کند.

چه موادی برای آب بندی نمای سنگ، سیمان و نمای آجری استفاده می‌شوند؟

مواد نانو، رزین‌ها، عایق‌های دو جزئی، مواد پلیمری شفاف مناسب هستند.

تعداد لایه‌ هایی که برای آب‌بندی نمای استفاده می‌شود چقدر است؟

این مورد به طور مستقیم به شرایط نمای ساختمان بستگی دارد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 38

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *