loader image

آب بندی کفشور

خانه | خدمات عمومی آب بندی | آب بندی کفشور

آب بندی کفشور: راهکارهای کاربردی

کفشور یک درپوش یا دریچه کوچک است که به لوله‌های فاضلاب متصل شده و آب را از سطح جمع‌آوری و تخلیه می‌کند. انواع مختلفی از کفشور با جنس، شکل، طراحی و اندازه‌های متفاوت در بازار موجود است. برخی از این انواع عبارتند از: کفشور نقطه‌ای، خطی، کاشی ­خور، پلاستیکی، استیل و برنجی که به فراخور نیاز، تهیه و استفاده می­شوند. اما، چرا آب بندی کفشور لازم است؟

آب بندی کفشور: راهکارهای کاربردی

آب بندی کفشور به منظور جلوگیری از نفوذ آب به داخل سقف، دیوار و سایر قسمت‌های ساختمان از کنار کفشور انجام می‌شود. اگر آب بندی انجام شده صحیح و مناسب نباشد، ممکن است مشکلات و خسارات مختلفی بروز پیدا کنند. برخی از این خسارات عبارتند از: ترک خوردگی و پوسیدگی سقف و دیوار، رطوبت و قارچ زدگی فضای حمام و سرویس بهداشتی، نشت بوی فاضلاب، نشت آب و هدر رفت منابع آب و نهایتا، جذب حشرات موذی از طریق فاضلاب.

پس از شناخت اهمیت آب بندی کفشور، در این مقاله قصد داریم راهکارهای کاربردی، مزایا و معایب هر روش آب بندی را به شما آموزش دهیم. همچنین نحوه نصب و شیب بندی کفشور را با توجه به منطقه جغرافیایی شما توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

گروه مهندسی برکه، کفشور شما را با مواد و تجهیزات عالی و روش‌های جدید، آب بندی می‌کند. برای مشاوره با کارشناسان ما جهت آب بندی کفشور و یا آب بندی دیوار حائل و موارد مشابه، با ۰۹۱۲۸۵۹۸۶۵۰ تماس بگیرید.

تبعات ناشی از عدم آب بندی کفشور

راهکارهای آب بندی کفشور

روش‌های مختلفی، متناسب با نوع کفشور، جنس، شکل و اندازه آن برای آب بندی وجود دارند. در این قسمت به بررسی سه روش پرکاربرد آب بندی کفشور خواهیم پرداخت. این سه روش عبارتند از: استفاده از کفشور خطی، استفاده از اسپری آب بند و استفاده از موم، روغن یا سایر مواد آب بند.

آب بندی کفشور، ساده ­تر با استفاده از کفشور خطی

کفشور خطی یکی از انواع کفشور است که به جای داشتن یک نقطه تخلیه آب، دارای یک خط تخلیه آب است. این نوع کفشور معمولا در پارکینگ، استخر، حمام‌های لوکس و مکان‌های عمومی استفاده می‌شود. مزایا و معایب کفشور خطی نسبت به کفشور نقطه‌ای عبارتند از:

  • مزایا: کفشور خطی با توجه به اندازه بزرگتر خود، می‌تواند حجم آب بیشتری را تخلیه کند. همچنین این نوع کفشور زیباتر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد و با دکوراسیون فضای حمام و سرویس بهداشتی هماهنگ است. کفشور خطی همچنین از احتمال گرفتگی و بسته شدن کمتری برخوردار است و در نتیجه، ریسک نشت آب از آن خیلی کمتر است.
  • معایب: هزینه کفشور خطی نسبت به کفشور نقطه‌ای بالاتر است و نصب و شیب بندی آن دقت و تخصص بالاتری می‌طلبد. در صورت عدم رعایت استانداردهای آب بندی، این نوع کفشور ممکن است باعث نشت آب و آسیب به ساختمان شود.

تماس با برکه

نحوه نصب و شیب بندی کفشور خطی

برای نصب کفشور خطی، ابتدا باید محل مناسب آن را با توجه به نقشه سطح مورد نظر و جریان آب موجود در آن تعیین کرد. سپس باید لوله فاضلاب را به طول و عرض مناسب با کفشور خطی اتصال داد. سپس باید سطح را با شیب مناسب به سمت کفشور خطی هدایت کرد؛ شیبی در حدود 1 تا 3 درصد مورد قبول است و شیب بالاتر از این عدد باعث افزایش مصالح مصرفی و وزن سقف مرده در سازه می‌شود.

پس از شیب بندی، باید از روکش‌های آب بندی مناسب استفاده کرد. روکش‌های آب بند ممکن است شامل پوشش‌های ساده، پلیمری، پلی­اورتان، قیرگونی، قیرپلاست یا سایر روکش‌های جدید باشند.

در این مرحله، باید دقت کرد که روکش آب بند به صورت گسترده و یکنواخت روی سطح پخش شده و همچنین به لوله فاضلاب و کفشور خطی محکم شود. در نهایت، باید کفشور خطی را روی لوله فاضلاب قرار داده و با پیچ و مهره یا سایر روش‌های اتصال آن را محکم کنید.

استفاده از اسپری آب بند برای آب بندی کفشور

اسپری آب بندی یک نوع پوشش آب بند است که به صورت اسپری روی سطح و اطراف کفشور پخش می‌شود. این نوع پوشش با تولید یک لایه ضد آب، از نفوذ آب به داخل سطح کفشور جلوگیری می‌کند. عملکرد اسپری آب بند بر روی سطح کفشور به این صورت است که با تولید چسبندگی قوی با سطح کفشور، گودال‌ها، شکاف‌ها و ترک‌های روی سطح را پر می‌کند. همچنین با پر کردن قسمت‌های تخلخل دار، از عبور هوا و گاز لوله­ی فاضلاب از فضای خالی به داخل ممانعت می‌کند. این امر باعث کاهش بوی فاضلاب می‌شود.

با استفاده از اسپری آب بند، یک پوشش نفوذ ناپذیر روی سطح کفشور ایجاد می‌شود که جلوی ورود آب به داخل مصالح استفاده شده در سطح را می‌گیرد. این کار باعث می‌شود که رطوبت و قارچ در حمام و سرویس بهداشتی کمتر شود. علاوه بر این، سطح کفشور مقاومت بیشتری در مقابل فرسایش، گرما، فشار و تغییرات دمایی پیدا می‌کند.

نحوه استفاده از اسپری آب بند و نکات مهم

برای بهره ­گیری از اسپری مخصوص آب بندی کفشور، ابتدا باید سطح کفشور و اطراف آن را تمیز و خشک کنید. سپس اسپری را به صورت گسترده و یکنواخت روی سطح افشانه کنید. در این مرحله، باید دقت داشته باشید که اسپری آب بند به همه قسمت‌های سطح به خصوص شکاف‌ها و ترک‌ها برسد. پس از پخش کامل اسپری، باید منتظر ماند تا لایه ضد آب تشکیل شود. مدت زمان تشکیل لایه بستگی به نوع و جنس اسپری آب بند دارد و معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. در حین استفاده از اسپری آب بند، باید نکات ایمنی زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از دستکش، عینک و ماسک مناسب به منظور جلوگیری از تماس با پوست، چشم و دستگاه تنفس
  • برقرار کردن جریان هوا به منظور جلوگیری از تنفس گاز‌های مضر
  • رعایت فاصله مناسب با سطح جهت عدم تماس با اسپری

معرفی برخی از بهترین اسپری های آب بند موجود در بازار

اسپری آب بند پلی ­اورتان: این نوع اسپری آب بند از جنس یک نوع پلیمر الاستومر به نام پلی­ اورتان ساخته شده است. اسپری مذکور دارای خاصیت خود ترمیم شوندگی بوده و در صورت بروز ترک یا شکاف روی سطح، خود را ترمیم می‌کند. همچنین این اسپری قابل استفاده در فضاهای خارجی و داخلی بوده و قابلیت چسبندگی بالایی به سطوح مختلف دارد.

استفاده از اسپری آب بند برای آب بندی کفشور

اسپری آب بند نانو: برای آب بندی کفشور می­توان از عایق­های رطوبتی نانو استفاده کرد که دارای خواص و مزایای بسیاری هستند. عایق­های رطوبتی نانو، موادی هستند که با استفاده از فناوری نانو ساخته شده و قابلیت نفوذ به منافذ ریز و درزهای سطحی را دارند. این عایق ­ها، با ایجاد یک لایه نازک و مقاوم، جلوی رطوبت و آب را گرفته و از تخریب سطح جلوگیری می­کنند. عایق های رطوبتی نانو، دارای مزایای مهمی هستند که در زیر به آن­ها اشاره شده است:

  • کاربرد آسان و سریع: این عایق­ها را می­توان به صورت اسپری یا قلم مو بر روی سطح پاشید یا کشید و دید که در عرض چند دقیقه خشک می­شوند.
  • عدم تغییر رنگ و ظاهر: خروجی عایق­های رطوبتی نانو، کاملا شفاف است و بعد از خشک شدن، هیچ تغییر رنگ یا ظاهری در سطح ایجاد نمی­کند.
  • مقاومت بالا در برابر حرارت، سرما، خوردگی، فشار، ضربه و خمش: استفاده از عایق­های نانو باعث افزایش استحکام سطح شده و در برابر عوامل مختلف محیطی، دوام خوبی ایجاد می­کند.
  • قابل شستشو و تمیز کردن: این عایق­ها قابلیت شستشو با آب یا مواد شوینده را داشته و به راحتی تمیز می­شوند.

استفاده از موم، روغن يا سایر مواد آب بند

به جای اسپری آب بندی، می‌شود از مواد دیگری که طبیعی یا شیمیایی هستند برای آب بندی کفشور استفاده کرد. مثلا موم، روغن، چسب، ژل، رزین و سیلیکون، از این مواد هستند. قبل از آب بندی کفشور با موم، روغن و یا سایر موادی که گفته شد، باید سطح کفشور را خشک و پاک کنید. بعد از اینکه سطح تمیز شد، ماده آب بند را به شکلی یکنواخت و گسترده روی سطح پخش نمایید.

در اینجا، باید به این نکته توجه کرد که ماده آب بند به همه جاهای سطح، مخصوصا جای خالی‌ها، شکاف‌ها و ترک‌ها برسد. وقتی که ماده آب بند روی سطح پخش شد، صبر کنید تا لایه آب بند درست شود. زمان درست شدن لایه آب بند به نوع و جنس ماده آب بند بستگی دارد؛ اما معمولا این زمان بین 30 تا ۶۰ دقيقه است.

برای آب بندی کفشور، باید نوع و جنس کفشور، محل قرارگیری آن، قیمت و کیفیت ماده آب بند، روش استفاده و نگهداری آن و اصول ایمنی را در نظر بگیرید. همچنین، باید دقت داشته باشید که ماده آب بند با محل خروجی اصلی آب در کفشور تماس پیدا نکند و البته، دمای محیط در محدوده­ای مناسب قرار داشته باشد. با رعایت این نکات، می‌توانید به خوبی کفشور خود را در برابر نفوذ آب مقاوم کنید.

یک کفشور که با استفاده از موم آب بندی شده است و آلودگی را به خود جذب می‌کند

مقایسه مزایا و معایب هر گونه ماده آب بند

  • مزایا: با کاربرد موم، روغن و یا مواد دیگری که آب را عبور نمی­ دهند، می‌توانید جلوی نفوذ آب به سطح کفشور را بگیرید و فضای حمام و سرویس بهداشتی خود را خشک و سالم نگه دارید. این کار همچنین باعث می‌شود که سطح کفشور براق‌تر و زیباتر به نظر برسد. استفاده از موم، روغن و یا سایر موادی که گفته شد در مقایسه با اسپری آب بند، هزینه‌ کمتری داشته و نیاز به ابزار خاصی هم ندارد.
  • معایب: استفاده از این مواد برای آب بندی کفشور باعث کاهش تنفس پذیری سطح کفشور شده و ممکن است با تجمع گاز و گرما، سبب گسترش ترک‌ها شود. همچنین این مواد ممکن است باعث جذب گرد و غبار و کثیف شدن سطح کفشور شوند، چیزی که در اسپری­ های آب بندی نانو اصلا دیده نمی­شود. نهایتا، لازم است بدانید که استفاده از این مواد آب بندی نسبت به اسپری ­ها از لحاظ ماندگاری، دوام کمتری داشته و نیازمند به تعویض دوره‌ای است.

گروه مهندسی برکه با استفاده از بهترین مواد و تجهیزات، روش‌های نوین و کارآمد آب بندی کفشور، آب بندی کف ساختمان و در کل آب بندی مربوط به ساختمان و نما را ارائه می‌دهد. ما با توجه به نوع، جنس، شکل و اندازه کفشور شما، روش مناسب آب بندی را پیشنهاد کرده و نصب و شیب بندی کفشور را با دقت و تخصص انجام می‌دهیم. شما می‌توانید از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۸۵۹۸۶۵۰ با کارشناسان ما در ارتباط باشید. ساعات پاسخگویی کارشناسان در روزهای کاری از ساعت 8 تا 21 و در روزهای تعطیل، از ساعت 9:30 الی 15 می­باشد.

یک آب بندی کفشور موفق

جمع بندی

این مقاله به شما آموزش داد که چگونه کفشور خود را آب بندی کنید. شما با تعریف و اهمیت آب بندی کفشور، انواع کفشور، روش‌های آب بندی، نحوه نصب و شیب بندی و نکات مربوط به روش­های موجود برای آب بندی کفشور آشنا شدید. همچنین تلاش کردیم که مزایا و معایب هر روش آب بندی و نحوه استفاده صحيح از آن‌ها را برای شما شرح دهیم.

برای بهتر شدن نتایج آب بندی کفشور، پیشنهاد می‌کنیم که از چند روش آب بندی به صورت ترکیبی استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید از کفشور خطی با جنس مناسب و اسپری آب بند با خاصیت خود ترمیم شونده استفاده کنید. این روش‌ها باعث می‌شود که سطح کفشور شما در برابر عوامل مختلف مقاوم‌تر شود. برای اطلاع از نحوه اجرا و هزینه آب بندی فونداسیون، آب بندی کفشور و حتی برای پاسخ سوال” آب بندی یعنی چه” با کارشناسان ما در تماس باشید.

چگونه می‌توان کفشور را آب بندی کرد؟

برای آب بندی کفشور، می‌توان از روش‌های مختلف و متناسب با نوع کفشور استفاده کرد. برخی از این روش‌ها عبارتند از: استفاده از کفشور خطی، استفاده از اسپری آب بند و استفاده از موم، روغن یا سایر مواد آب بند.

چه جنسی از کفشور خطی برای منطقه خشک و گرم مناسب است؟

برای چنین منطقه ای، کفشور خطی با جنس استیل مناسب است؛ زیرا استیل دارای مقاومت بالا در برابر حرارت و سایش است.

چه مقدار ماده آب بند باید برای هر متر مربع کفشور استفاده کنم؟

مقدار ماده مورد نیاز برای آب بندی کفشور، بستگی به نوع و جنس ماده و دستورالمعل های تولیدکننده دارد؛ اما به طور کلی، می‌توان گفت که بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم ماده آب بند برای هر متر مربع کفشور مصرف می شود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 36

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *