loader image

مواد آب بندی نمای ساختمان

خانه | خدمات نما | مواد آب بندی نمای ساختمان

فهرست مطالب

آب بندی نمای ساختمان با استفاده از بهترین مواد

نمای ساختمان‌ها ویترین هر آپارتمانی هستند. طراحی مدرن یا کلاسیک این سازه‌ها علاوه بر افزایش زیبایی دکوراسیون خارجی، از ساختمان‌ها در برابر باراش باران، پوسیدگی ناشی از تابش مستقیم نور خورشید و عواملی از این دست محافظت می‌کند. البته برای افزایش مقاومت نمای بیرونی ساختمان باید فرایندی انجام شود که ما آن را با عنوان آب بندی نمای ساختمان می‌شناسیم.

این فرایند متناسب با نوع سازه‌ ساختمانی و متریال به‌کاررفته در آن، به مواد و چسب‌های مختلفی نیاز دارد. بر همین اساس در این مطلب از وب سایت گروه مهندسی برکه به معرفی بهترین مواد آب بندی نمای ساختمان می‌پردازیم و کاربردهای هر کدام از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

مواد آب بندی نمای ساختمان انتخاب بهترین عایق رطوبتی برای ساختمان ها

آب بندی نمای ساختمان؛ فرایندی ضروری

بسیاری از افراد از اهمیت آب بندی نمای ساختمان آگاهی ندارند. این فرایند یک اقدام موثر در جلوگیری از نفوذ رطوبت به درزها و ترک‌های نما بوده و باید در زمان تغییر نمای خارجی ساختمان‌ها یا ساخت آن‌ها، متناسب با نوع نما مورد استفاده قرار گیرد.

حساسیت مصالح نمای ساختمان به آب و وجود درزهای متعدد در آن، به‌کارگیری انواع مواد آب بندی نمای ساختمان را برای افزایش ایمنی این سازه‌ها به یک موضوع ضروری تبدیل می‌کند. آب بندی مناسب نمای ساختمان مانع از تغییر ظاهر دکوراسیون خارجی ساختمان، نشت آب به داخل آپارتمان، خیس شدن لوازم منزل و تبله کردن گچ بر روی دیوار می‌شود. آب بندی نمای ساختمان به‌عنوان یک فرایند ایمنی در کیفیت ساختمان، در مناطق آب‌وهوایی مرطوب کاربرد بسیار بالایی دارد.

تماس با برکه

اهمیت آب بندی نمای ساختمان چیست؟

آب بندی نماهای مختلف ساختمانی آنقدر اهمیت دارد که برای انجام این کار از مواد و چسب‌های مختلفی استفاده می‌شود. این بدان معنا است که هیچ سازه‌ ساختمانی نباید بدون آب بندی کردن نما به حال خود رها شود. متناسب با نوع نمای ساختمانی از چسب‌های مختلفی برای آب بندی استفاده می‌کنند. انواع چسب آب بندی نمای ساختمان با تاثیرگذاری بالا بر بافت متریال به‌کاررفته در نما، مقاومت این سازه را در برابر تهدیدات خارجی مانند بارش باران، تابش مستقیم نور خورشید، برخورد اجسام سخت و … افزایش می‌دهند.

آب بندی نمای ساختمان؛ فرایندی ضروری

انتخاب بهترین مواد آب بندی نمای ساختمان به شرایط اقلیمی و نوع بافت ساختمانی بستگی دارد. همچنین توجه به طول عمر ساختمان عامل موثر دیگری است که اهمیت آب بندی نمای ساختمان را نشان می‌دهد؛ زیرا ساختمان‌های فرسوده و قدیمی در برابر تهدیدات خارجی آسیب‌پذیرتر هستند.

مزایای آب بندی نمای ساختمان با مواد باکیفیت

استفاده از مواد باکیفیت و چسب آب بندی و رزین نمای مرغوب، ایمنی سازه‌های ساختمانی را افزایش می‌دهد. اگر قصد دارید فرایند آب بندی نمای ساختمان خود را شروع کنید، باید بدانید که به‌کارگیری بهترین مواد آب بندی ساختمان علاوه بر حفظ زیبایی نما، مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به طور کامل به هر یک از این مزایا می‌پردازیم.

مزایای آب بندی نمای ساختمان با مواد باکیفیت

حفظ تمیزی و زیبایی ظاهر ساختمان

محافظت از نمای ساختمان‌ها از آلودگی یک کار پرهزینه و زمان‌بر به‌شمار می‌آید. این موضوع به‌ویژه برای ساختمان‌های بلندتر، سخت‌تر است. آلودگی‌های موجود در هوا با تجمع در ترک‌ها و شکاف‌های نما، تمیز کردن آن‌ها را به یک مساله دشوار تبدیل می‌کند. استفاده از مواد باکیفیت و انواعی از چسب آب بندی رزین نما، با تمیز نگه‌داشتن نمای ساختمان، مقاومت این سازه را در برابر آلودگی‌ها افزایش می‌دهد.

با کمک مواد آب بندی باکیفیت نمای ساختمان را در برابر رطوبت مقاوم کنید

به‌کارگیری مواد مرغوب برای آب بندی ساختمان‌ها در مناطق شمالی و شرجی، اهمیت بسیار بیشتری دارد. این مناطق در بیشتر روزهای سال با بارش باران روبه‌رو هستند و رطوبت به‌سادگی از طریق درزهای نما به درون ساختمان نفوذ می‌کند. رطوبت ناشی از این موضوع، می‌تواند علاوه بر آسیب به مصالح، باعث کاهش مقاومت اسکلت و خوردگی فولاد شود و خسارات فراوانی را به سازه ساختمانی وارد کند. عایق کردن نما با کمک بهترین مواد آب بندی نمای ساختمان مانع از بروز چنین اتفاقاتی می‌شود.

با کمک مواد آب بندی باکیفیت نمای ساختمان را در برابر رطوبت مقاوم کنید

جلوگیری از هدر رفتن انرژی ساختمان با مواد آب بندی اصل

اگر در روزهای سرد سال با وجود تعبیه کردن سیستم‌های گرمایشی مناسب همچنان احساس سرما می‌کنید، یکی از دلایل آن اتلاف انرژی به دلیل عدم آب بندی مناسب ساختمان است. به‌کارگیری مواد باکیفیت مانند چسب آب بندی نمای ساختمان، تمام درزها و شکاف‌های خارجی سازه را می‌پوشاند و علاوه بر ذخیره انرژی، از صرف هزینه‌های زیاد مربوطه جلوگیری می‌کند.

عایق کردن مناسب نمای ساختمان و تاثیر آن بر استحکام سنگ و متریال‌های دیگر

در زمان بارش برف و باران، رطوبت به پشت سنگ‌ها نفوذ کرده و مقاومت ملات نگهدارنده آن را کاهش می‌دهد. در چنین شرایطی سنگ‌ها توانایی حفظ خود بر روی نما را از دست می‌دهند و یکی یکی شروع به افتادن می‌کنند. این موضوع علاوه بر احتمال خطرات جانی، زیبایی ظاهری ساختمان را نیز از بین می‌برد. استفاده از بهترین مواد آب بندی نمای ساختمان، با ایجاد خاصیت آب‌گریزی در مصالح، از شل شدن و افتادن سنگ نمای ساختمان‌ها جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از شوره زدن

شوره یا سفیدک در نمای ساختمان، یکی از مشکلات رایج برای ظاهر نمای این سازه‌های آپارتمانی بوده که دلیل اصلی آن عدم توجه به فرایند اصولی آب بندی یا استفاده از متریال‌های نامناسب برای این کار است. برخی سنگ‌های زینتی و رسوبی مانند تراورتن با برخورداری از قدرت جذب بالای آب، باعث نفوذ نمک‌ها و آهک‌های موجود در ملات پشت سنگ به روی نما می‌شوند و به این وسیله ظاهر زشتی را به دکوراسیون خارجی ساختمان می‌دهند. استفاده از مرغوب‌ترین مواد آب بندی نمای ساختمان در چنین شرایطی مانع از بروز مشکلات مشابه می‌شود.

چه زمانی باید از مواد آب بندی برای نمای ساختمان استفاده کرد؟

چه زمانی باید از مواد آب بندی برای نمای ساختمان استفاده کرد؟

شناخت زمان دقیق برای شروع آب بندی نمای ساختمان، اولین اصل در افزایش ایمنی این سازه‌های ساختمانی است. شما پیش از آن که بدانید از کدام مواد آب بندی برای نمای ساختمانی استفاده کنید، باید با زمان دقیق شروع فرایند آب بندی نمای ساختمان آشنا شوید.

اگر قبلا نمای ساختمانی عایق شده است به معنای عدم نیاز مجدد آن به آب بندی نیست. در برخی مواقع به دلیل عدم مهارت استادکار با فرایند آب بندی نما یا بر اثر گذشت زمان، اثر مواد درزگیری و عایق کاری از بین می‌روند و نمای ساختمان به آب بندی مجدد نیاز پیدا می‌کند. در چنین شرایطی باید از بهترین مواد آب بندی نمای ساختمان مانند چسب آب بندی رزین نما استفاده کنید تا علاوه بر افزایش ایمنی این سازه‌ها، زیبایی نمای خارجی آن‌ها را باز گردانید.

به‌طورکلی با مشاهده موارد زیر ساختمان شما به آب بندی نیاز دارد:

  • ورود آب و رطوبت به داخل ساختمان
  • انتقال سریع حرارت بین داخل و خارج ساختمان
  • ورود بیش ‌از حد گردوخاک به داخل ساختمان
  • ایجاد ترک روی نمای ساختمان
  • نم دادن و شوره زدن دیوارهای داخلی

مواد عایق کردن نمای ساختمان چه بخش‌هایی را پوشش می‌دهند؟

استفاده از مواد آب بندی نمای ساختمان در بیشتر سازه‌های کاربردهای خاص خودشان را دارند و می‌توان با کمک آن‌ها یک لایه حفاظتی ایمن را در برابر رطوبت ایجاد کرد. به دلیل تعدد بیشتر نماهای سنگی، کامپوزیت و سیمانی، روش‌های مختلف آب بندی بیشتر برای این نماها استفاده می‌شوند. بااین‌حال با استفاده از چسب آب بندی نمای ساختمان می‌توان سازه‌های شیشه‌ای بیرونی ساختمان و همچنین با کمک برخی متریال‌های مخصوص، نمای چوبی ساختمان‌ها را نیز در برابر رطوبت و آب عایق‌بندی کرد.

مواد ضد آب؛ مناسب‌ترین متریال‌ها برای آب بندی نمای ساختمان

مواد ضد آب؛ مناسب‌ترین متریال‌ها برای آب بندی نمای ساختمان

شناخت مواد مناسب برای عایق کردن نمای ساختمان در برابر رطوبت و نفوذ آب بسیار مهم است. ازآنجایی‌که مهم‌ترین دلیل آب بندی کردن نمای ساختمان محافظت این بخش از رطوبت و نفوذ آب به درون ساختمان است، باید از موادی برای عایق کردن آن استفاده کنیم که خاصیتی ضد آب داشته باشند. مواد ضد آب خاصیتی دارند که در زمان انتخاب آن‌ها باید به آن‌ها توجه کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌های مواد آب بندی نمای ساختمان عبارت‌اند از:

  • در ساخت مواد آب بندی نمای سنگی از مواد ضد آب الهام گرفته شده است
  • با ایجاد پوششی یکپارچه و غیر قالب نفوذ تمام سطح نما را می‌پوشانند
  • دوست‌دار محیط زیست هستند و تا عمق 2 میلی‌متری منافذ بتن، سیمان، بتن و هر نوع مصالح دیگری نفوذ کرده و نمای ساختمان را به‌صورت 360 درجه ضد آب می‌کنند

برای آشنایی با مواد آب بندی ساختمان روش‌های این فرایند را بشناسید

متریال‌ها و مواد مختلفی برای فرایند آب بندی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند که متناسب با روش انتخابی این مواد متفاوت هستند. بر همین اساس شما برای این که با بهترین چسب آب بندی نمای ساختمان آشنا شوید، باید در ابتدا اطلاعاتی کاملی درباره روش‌های مختلف این فرایند در اختیار داشته باشید. بر همین اساس در ادامه به دو روش اصلی استفاده از طناب و داربست برای آب بندی ساختمان‌های اشاره می‌کنیم.

استفاده از طناب؛ روش رایج برای عایق کردن نمای ساختمان‌ها

پیمانکاران یا مجریان روش‌های آب بندی نمای ساختمان، بیشتر از طناب برای انجام این کار استفاده می‌کنند. در این روش باید ساختمان به زیرساختی با توان تحمل وزن مجری مجهز باشد تا بتوان بدون نگرانی از این زیرساخت برای بستن طناب‌ها استفاده کرد. اگر ساختمان‌ها پایه‌های هواساز، اتاق آسانسور یا کانال کولر مقاومی داشته باشند، به‌کارگیری طناب برای انجام آب بندی نمای ساختمان روش منطقی‌تری به نظر می‌رسد.

نصب داربست برای عایق‌بندی نمای ساختمان

مهم‌ترین دلایل رایج‌بودن استفاده از طناب به‌جای داربست برای عایق‌بندی ساختمان‌های عبارت‌اند از:

  • افزایش ایمنی برای مجری کار
  • افزایش سرعت کار
  • کاهش هزینه‌های آب بندی و نصب داربست

نصب داربست برای عایق‌بندی نمای ساختمان

در روش استفاده از داربست برای به‌کارگیری مواد آب بندی نمای ساختمان، مجری باید داربست‌هایی فلزی و مقاوم را در مجاورت نمای ساختمان نصب کند. سپس با استفاده تخته کار، می‌تواند به تمام نقاط نما دسترسی داشته باشد و فرایند آب بندی را با استفاده از چسب آبندی رزین نما یا مواد دیگری به پایان برساند که مورد استفاده قرار می‌دهد.

این که کدام روش آب بندی نمای ساختمان بهتر است، یک موضوع نسبی است و به شرایط شما بستگی دارد. هر روشی که بالاترین سطح ایمنی و سرعت عمل و کیفیت را برای شما به وجود آورد، روشی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

روش‌های آب بندی نمای ساختمان از نظر مواد استفاده

پس از آشنایی کامل با فرایندهای کلی آب بندی نمای ساختمان، نوبت به بررسی مواد آب بندی این نما می‌رسد. بسیاری از شرکت‌ها و مجریان عایق‌بندی نمای ساختمان‌ها، از روش‌های مخصوص و منحصربه‌فردی استفاده می‌کنند؛ اما به‌طورکلی چسب‌ها به‌عنوان ماده اصلی آب بندی نمای ساختمان و برخی مواد دیگر برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به مهم‌ترین موادی اشاره می‌کنیم که برای آب بندی نمای ساختمان به کار می‌روند.

مواد آب‌گریزکننده پایه حلال

آب‌گریزهای پایه آب موادی هستند که می‌‌توان به‌راحتی آن‌ها را بر روی سطوح مختلفی که توانایی جذب آب بالایی دارند از جمله سطوح ساختمانی استفاده کرد. کاربرد این مواد بر روی بتن، کاهگل، سیمان، آجر و نماهای چوبی خام رنگ‌نشده بسیار بالا است و می‌توان متناسب با نوع سازه از آب‌گریزهای پایه حلال مناسب برای آب بندی نمای ساختمان استفاده کرد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های مواد آب‌گریزکننده پایه حلال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از رشد جلبک‌ها
  • مقاومت بالا در برابر اشعه ماورای بنفش
  • جلوگیری از تجمع رسوبات
  • مقاومت بالا در برابر شوینده‌های اسیدی و قلیایی

با توجه به ویژگی‌های گفته شده، شما می‌توانید با استفاده از مواد آب‌گریز پایه حلال سطح مناسبی از عایق‌بندی و ایمنی را برای نمای ساختمانی خود به وجود بیاورید و با یکی از بهترین مواد آب بندی نمای ساختمان، این سازه‌ها را مقاوم کنید.

چسب پلی اورتان؛ بهترین ماده آب بندی ساختمان

چسب پلی اورتان؛ بهترین ماده آب بندی ساختمان

در بین مواد مختلف برای آب بندی نمای ساختمان، چسب پلی اورتان بیشترین کاربرد را دارد. با استفاده از این چسب آب بندی نمای ساختمان می‌توان تمام درزها و شکاف‌های ایجاد شده در نمای ساختمان را پوشاند. همچنین قدرت بالای این چسب باعث شده است تا برای آب بندی انواع سطوح شیشه‌ای، نماهای کامپوزیت و انواع ورق‌های فولادی نیز از چسب پلی اورتان استفاده شود.

در میان انواع چسب آب بندی نمای ساختمان، چسبندگی چسب پلی اورتان بسیار زیاد بوده و پس از استفاده از آن برای عایق‌بندی نما، تقریبا تمیز کردن سطح غیر ممکن است؛ زیرا می‌تواند به نما آسیب وارد کند. مزایای استفاده از چسب پلی اورتان، این محصول باکیفیت را به بهترین ماده برای آب بندی نمای ساختمان تبدیل می‌کند.

مهم‌ترین مزایای استفاده از چسب پلی اورتان برای آب بندی نمای ساختمان‌ عبارت‌اند از:

  • مقاومت بالا در برابر ایجاد درز و شکاف
  • استحکام بالا
  • بدون نیاز به زیرسازی
  • مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش
  • خشک شدن سریع و افزایش سرعت کار
استفاده از رنگ مخصوص برای آب بندی نما

استفاده از رنگ مخصوص برای آب بندی نما

یکی از مواد مهم برای آب بندی نمای ساختمان‌ها رنگ‌ها هستند. این مواد با جلوگیری از پوسته شدن و ریزش نما، به ایجاد پوشش لایه‌ای روی سطوح کمک فراوانی می‌کنند. برای اجرای این روش باید حتما زیرسازی مناسبی بر روی نما انجام داد. رنگ‌های ضد آب، رنگ‌های اکریلیک، پوشش‌های ضد آب بتن و رنگ چوب و … از جمله محصولاتی هستند که می‌توان متناسب با نوع نمای سیمانی، فلزی یا آجری از آن‌ها استفاده کرد.

استفاده از رنگ برای عایق بندی نمای ساختمان بر خلاف به‌کارگیری چسب آب بندی سنگ نما یا انواع چسب آب بندی رزین نما، تحت تاثیر آب‌وهوای منطقه است. در میان مواد آب بندی نمای ساختمان، استفاده از رنگ‌های مخصوص، به مدت 3 تا 7 سال نمای سازه ساختمانی را در برابر عوامل تهدیدکننده محافظت می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ‌های مخصوص برای آب بندی نما عبارت‌اند از:

  • اجرای سریع و آسان
  • مقاومت در برابر تغییرات شیمیایی و خوردگی
  • عایق‌بندی و ضد آب بودن
  • چسبندگی بالا به سطوح
  • ضد گردوغبار
  • انعطاف‌پذیری بالا و جذب لرزش
  • امکان کار روی رنگ‌های نمای قدیمی با جایگزینی بلندمدت
  • مقاوم در برابر اشعه UVB و UVA

مواد نانو؛ کاربرد بی‌نظیر اما عمر کم برای آب بندی نمای ساختمان

مواد نانو؛ کاربرد بی‌نظیر اما عمر کم برای آب بندی نمای ساختمان

برای استفاده از مواد نانو برای آب بندی ساختمان‌ها نباید نگران نوع سازه ساختمانی باشید. فرقی نمی‌کند نمای ساختمان از چه مصالحی درست شده باشد، استفاده از واترپروف پاسخگوی تمام نیازهای نماهای آجری، گرانیتی، بتنی و سنگ‌های مصنوعی خواهد بود. در میان مواد آب بندی نمای ساختمانی، مواد نانو علاوه بر پوشش و عایق‌بندی کامل نما، هیچ‌گونه براقیتی را روی آن به وجود نمی‌آورد. باکیفیت‌ترین مواد نانو برای عایق‌بندی نمای ساختمان‌ها، تا میزان 3 سانتی‌متر درون سطح نفوذ کرده و نمای ساختمان را در برابر هرگونه نفوذ رطوبت، نم و یا هوازدگی محفاظت می‌کنند.

مهم‌ترین خواص مواد نانو برای آب بندی نمای ساختمان عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از رشد کپک و قارچ و شوره زدن بر روی نمای ساختمان
  • قابل استفاده بر روی تمامی سطوح غیر صیقلی
  • آب‌گریز کردن سطح با نفوذ به عمق سطح و جلوگیری از جذب آب توسط سطح
  • جلوگیری از جذب گردوخاک در نمای ساختمان
  • ایجاد خاصیت خود شویندگی سطح
  • محافظت سطح در برابر شوره
  • بدون تغییر در ظاهر نمای ساختمان
  • قیمت‌ مناسب‌تر نسبت به سایر مواد آب بندی نمای ساختمان

پلی استایرن اکسترود شده؛ عایقی مناسب برای گرما و رطوبت

یکی از روش‌های مناسب برای آب بندی نمای ساختمان‌ها، استفاده از ماده‌ای به نام پلی استایرن اکسترود شده است. این عایق بر خلاف مواد قبلی که صرفا در برابر رطوبت و بارش باران ایمنی مناسبی ایجاد می‌کردند؛ با ایجاد یک سد حفاظتی در برابر باران، برف، یخبندان، بخار آب و حرارت، توانایی بالایی در حفظ شرایط فیزیکی یکپارچه خود را در مدت‌زمان طولانی دارد. این ماده کم‌ترین رطوبتی را جذب نمی‌کند.

با روش پلی استایرن منبسط شده در برابر گرما و رطوبت و صوت عایقی ایمن ایجاد کنید

روش دیگری که برای آب بندی در نمای ساختمان‌ها به کار می‌رود، استفاده از پلی استایرن منبسط شده است. این ماده با برخورداری کامل از ویژگی‌های پلی استایرن منبسط شده، عایق مناسبی را نیز در برابر صوت ایجاد می‌کند. نسبت به استفاده از چسب آب بندی نمای ساختمان یا به‌کارگیری چسب آب بندی و رزین نما، استفاده از پلی استایرن منبسط شده گزینه مناسب‌تری برای عایق صوت به‌شمار می‌رود.

فوم فنولیک (PF) و تاثیر آن بر عایق کردن رطوبتی نمای ساختمان

مهم‌ترین خصوصیات ماده پلی استایرن منبسط شده برای آب بندی نمای ساختمان عبارت‌اند از:

  • موجود بودن در دو نوع سفید و خاکستری با ارزش رسانایی متفاوت
  • دارای دوام بالا
  • وزن کم و نصب آسان
  • مقاومت بالا در برابر آب، رطوبت

فوم فنولیک (PF) و تاثیر آن بر عایق کردن رطوبتی نمای ساختمان

در میان انواع مواد آب بندی نمای ساختمان، فوم فنولیک یک عایق فوم سخت با ساختار سلول بسته است که در میان گران‌ترین عایق‌های ساختمانی قرار می‌گیرد. کاربرد بیشتر این ماده برای افزایش ایمنی ساختمان در برابر حریق است؛ اما به دلیل نفوذپذیری کم و انسداد 90 درصد ساختار سلولی می‌‌تواند در برابر رطوبت نیز مقاومت بالایی از خود نشان دهد. به عبارت بهتر فوم فنولیک یک عایق ضد آب می‌باشد که در از جمله گران‌ترین مواد آب بندی نمای ساختمان به‌شمار می‌رود.

چسب‌ها؛ مهم‌ترین مواد برای آب بندی ساختمان‌ها

در میان انواع مواد آب بندی نمای ساختمان، چسب‌ها بهترین و در دسترس‌ترین ماده برای عایق‌بندی این سازه‌ها در برابر آب به‌شمار می‌آیند. خاصیت چسبندگی بالای آن‌ها و کاربردهای انواع چسب‌ها برای نماهای ساختمانی مختلف، به‌کارگیری  چسب آب بندی نمای ساختمان یا انواع چسب آب بندی سنگ نما را به انتخاب اول مجریان آب بندی نمای خارجی سازه‌های ساختمانی تبدیل کرده است. آشنایی کامل با انواع چسب آب نمای ساختمان اولین کاری است که شما برای انتخاب بهترین مواد این کار باید انجام دهید.

چسب‌های آب بندی نمای ساختمان تنوع بالایی دارند

تنوع بالای چسب آب بندی نمای ساختمان یا چسب آب بندی سنگ نما، ضرورت شناخت آشنایی با انواع این مواد کاربردی را بیش از پیش نشان می‌دهد. متناسب با شرایط آب‌وهوایی و مصالح استفاده شده در نمای سازه ساختمانی، باید از نوع مناسب چسب برای آب بندی نمای ساختمان استفاده کرد.

برخی از انواع این چسب‌ها عبارت‌اند از:

  • چسب Z90
  • چسب کاشی
  • چسب آنتیک
  • چسب بتن
  • چسب آکواریوم
  • چسب تیوپی
  • چسب یک دو سه
  • چسب پلی اورتان

چسب Z90؛ ماده‌ای ساخته شده بر اساس فناوری نانو

چسب Z90؛ ماده‌ای ساخته شده بر اساس فناوری نانو

یکی از کارآمدترین و در عین‌حال مقرون‌به‌صرفه‌ترین چسب‌ها برای آب بندی سنگ نما یا آب بندی نمای ساختمان‌ها چسب‌های Z90 هستند. این چسب‌ها مایعی شیری رنگ با خاصیت 100 درصدی آب بندی دارند که به‌عنوان جایگزینی مناسب برای قیر و عایق‌های سنتی، پس از خشک شدن روی سطح، کاملا خشک می‌شوند. این چسب آب بندی نمای ساختمان بر پایه رزین‌های اکریلیک و باتکیه‌بر فناوری نانو تولید شده است و توانایی بالایی در نفوذ به عمیق‌ترین سطح نمای خارجی ساختمان‌ها دارد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از چسب Z90 به‌عنوان یک عایق مناسب برای آب بندی ساختمان‌ها عبارت‌اند از:

  • تحمل دمای ۷۵- الی ۳۵۰+ درجه سانتی‌گراد
  • سازگار با محیط زیست
  • مقاومت بالا در برابر مواد شوینده، اشعه UV و گاز CO2
  • جلوگیری از رشد خزه، جلبک و باکتری در سطح نما
  • تحمل بالای فشارهای منفی و مثبت آب
  • ماده‌ای همه‌کاره در صنعت ایزولاسیون
  • قابل اجرا توسط قلم‌مو و پیستوله
  • بدون نیاز به سیمان‌کاری و ملات پلاستر بعد از اجرا
  • عدم تعرق لایه‌های آب بندی به مرور زمان
  • کاهش ضخامت لایه ایزولاسیون
  • محدودیت نداشتن برای اجرا در دیواره‌ها و ارتفاعات
  • عدم آسیب‌پذیری در مقابل تنش‌های طبیعی
  • دارا بودن قابلیت ترکیب با انواع رنگ‌های اکریلیک (پایه آب)
  • دارای خاصیت ارتجاعی و نرم برای آب بندی داخل نفوذهای نمای ساختمان

موارد مصرف Z90 آن را به یکی از بهترین مواد آب بندی نمای ساختمان تبدیل می‌کند

چسب آب بندی نمای ساختمان Z90، متناسب با نوع استفاده‌ای که از آن می‌شود، کاربردهای بالایی در پوشاندن درز و شکاف‌های دیوارهای بتنی، سیمانی، آجری، کامپوزیت و حتی چوبی دارد. از این ماده برای عایق‌بندی و رزین استفاده می‌شود که در نماهای ساختمانی برای ضخامت‌های بین 300 میکرون تا 5 میلی‌متر می‌توان آن را به کار گرفت.

از سوی دیگر استفاده از چسب Z90، به‌عنوان یک چسب آب بندی و رزین نما در نمای ساختمان‌هایی که ظاهر آن‌ها نباید تغییر کند، کاربردهای فراوانی دارد. برای این چسب آب بندی نمای ساختمان را با نسبتی از آب ترکیب کرده و با قلم‌مو یا پیستوله بر روی سطح پیاده می‌کنند. با توجه به قدرت بالای واترپروفی و مقاومت مناسب در برابر فشارهای آب، بالاترین کاربرد و مصرف در بخش ایزولاسیون‌های تخصصی متعلق به این چسب است.

چسب کاشی

در میان مواد آب بندی نمای ساختمان استفاده از چسب کاشی، کاربرد کم‌تری در آب بندی نمای ساختمان‌ها دارد و بیشتر برای چسباندن تکه‌های موزاییک و سرامیک و سنگ‌های کف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال برخی از مجریان عایق کردن نمای ساختمان‌ها، باتکیه‌بر خاصیت چسبندگی بالا و فرایند متفاوت تولید که قدرت آن را افزایش داده است، از این چسب برای آب بندی نمای ساختمان استفاده می‌کنند.

چسب کاشی از ترکیب مواد شیمایی و معدنی فراوانی مانند سیمان پورتلند غیر آلی، ماسه‌های ریز و افزودنی‌های چسب‌دار ساخته شده است که چسبندگی فراوانی دارد و آب بندی نمای ساختمان با استفاده از آن، کم‌ترین اتلاف انرژی را به دنبال دارد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از چسب کاشی به‌عنوان یکی از مواد آب بندی نمای ساختمان عبارت‌اند از:

  • اجرای ساده
  • قدرت بالای چسبندگی
  • مقاومت و استحکام بالا
  • قابلیت ضد آب بودن
  • صرفه اقتصادی
چسب کاشی اپوکسی؛ متریالی با کاربردهای فراوان

چسب کاشی اپوکسی؛ متریالی با کاربردهای فراوان

یکی از بهترین متریال‌ها برای آب‌بندی نمای ساختمان‌های چسب‌های کاشی اپوکسی است. این نوع چسب از رزین‌های اپوکسی و مواد سخت‌کننده تولید می‌شود و با حالتی خمیری شکلی که دارد با انواع زیرساخت‌های نمای ساختمانی برای عایق‌بندی رطوبتی سازگار است. مقاومت بالای این چسب آب‌بندی و رزین نما در برابر دما، از این ماده یک عایق حرارتی و رطوبتی مناسب می‌سازد. همچنین با آب بندی نمای ساختمان به کمک چسب اپوکسی، هیچ‌گونه مواد شیمیایی نمی‌توانند در سطح نما نفوذ کنند.

چسب آنتیک و کاربرد آن در آب بندی نمای ساختمان

بسیاری از نماهای ساختمان‌ها از سنگ‌های زینتی به‌ویژه سنگ‌های آنتیک هستند. این متریال از ماده‌ای شیمیایی به نام سمنت پلاست سیمان تولید می‌شود که کمبودهای سنگ طبیعی از نظر تنوع رنگ و جنس و اندازه را جبران می‌کند. برای آب بندی نماهای ساخته شده از سنگ‌های آنتیک باید از چسب مخصوص این سنگ‌ها استفاده کرد. متناسب با نوع مصالح ساختمانی به‌کاررفته در سازه‌های ساختمانی، از دو نوع چسب سنگ آنتیک برای عایق کردن رطوبتی این نماها استفاده می‌شود که در ادامه به طور خلاصه به هر یک از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چسب سنگ خمیری

بین مناسب‌ترین مواد آب بندی نمای ساختمان با سنگ‌‌های آنتیک، استفاده از چسب سنگ خمیری یکی از رایج‌ترین انواع چسب آب بندی نمای ساختمان است. این چسب با وزن بسیار کم خود، بر پایه پلیمرهای مصنوعی، پودر میکرونیز و ترکیبات شیمیایی دیگری ساخته شده است که مقاومت مناسبی در برابر تغییرات دمایی از خود نشان می‌دهد.

چسب سنگ پودری؛ افزایش استحکام و ماندگاری نمای سنگ ساختمان با این ماده

نوع دیگری از انواع چسب‌های آنتیک، چسب سنگ آنتیک پودری بوده که بر پایه مواد سیمان تشکیل شده است. در ترکیبات این چسب علاوه بر سیمان، افزودنی‌های پلیمری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد بالای این چسب آب بندی سنگ نمای آنتیک، این ماده را به انتخاب اول مجریان آب بندی نمای ساختمان‌های سنگی و آنتیکی تبدیل کرده است.

چسب بتن؛ ماده‌ای با قدرت چسبندگی بسیار بالا

مهم‌ترین ویژگی‌های چسب سنگ پودری عبارت‌اند از:

  • قدرت چسبندگی بالا
  • قابل استفاده بر روی سطوح مختلف عمودی و افقی
  • مقاومت بالای فشاری
  • سهولت در اجرا
  • کاهش زمان اجرای فرایند آب بندی نمای ساختمان

چسب بتن؛ ماده‌ای با قدرت چسبندگی بسیار بالا

استفاده از چسب بتن برای آب بندی نمای ساختمان یک گزینه مناسب برای انواع نماهای سیمانی و سنتی است. این چسب آب بندی نمای ساختمان، یکی از مهم‌ترین افزودنی‌ها در صنعت بتن به‌شمار می‌رود که در ترمیم بتن، آب بندی نمای ساختمان، ترمیم بافت‌های فرسوده بتن، افزایش خواص فیزیکی و شیمیایی بتن، جلوگیری از ترک بتن و افزایش مقاومت این ماده کاربرد فراوانی دارد. چسب‌های بتن اغلب پلیمری هستند و در دو دسته اپوکسی و لاتکس (پلیمری) دسته‌بندی می‌شوند.

چسب لاتکس امولوسیونی

چسب‌های لاتکس بتنی رنگی شیری دارند و از کوپلیمر محلول در آب تهیه می‌شوند. ترکیب این چسب باسیمان پرتلند و ماسه، مقاومتی بی‌نظیر را در برابر انواع ساییدگی، آب، رطوبت و مواد شیمیایی به وجود می‌آورد. کاربرد بالای این چسب برای چسباندن انواع کاشی، سرامیک و سنگ‌های تزئینی نمای ساختمان بسیار بالا است. به همین دلیل در بسیاری از مواقع از چسب لاتکس بتنی برای چسب آب بندی سنگ نما استفاده می‌کنند.

چسب اپوکسی؛ از بهترین مواد آب بندی نمای ساختمان

از بهترین گزینه‌ها برای چسب آب بندی و رزین نما در سازه‌های ساختمانی، چسب‌ اپوکسی هستند. این چسب از پلیمریزاسیون دو جز اولیه رزین و سخت‌کننده بتن تولید می‌شود. بیشترین استفاده از چسب‌های اپوکسی بتن در تعمیر بتن‌های فرسوده است. به همین دلیل و با توجه به خاصیت ضد آب آن، برای افزایش چسبندگی بتن به بافت قدیمی و آب بندی نماهای بتنی از این چسب آب بندی رزین نما استفاده می‌شود.

چسب آکواریوم؛ گزینه‌ای مناسب برای آب بندی ترک‌های نمای ساختمان

چسب آکواریوم؛ گزینه‌ای مناسب برای آب بندی ترک‌های نمای ساختمان

نمی‌توان از انواع چسب آب بندی نمای ساختمان صحبت کرد؛ اما حرفی از چسب آکواریوم نزد. کاربرد بالای این چسب برای پوشش درزها، سوراخ‌ها و ترک‌ها، این چسب را به یکی از اصلی‌ترین مواد آب بندی نمای ساختمان برای پوشاندن جزئی‌ترین درزها تبدیل کرده است. نحوه استفاده از این چسب بسیار اهمیت دارد تا در آینده با مشکلات ناشی از رطوبت و ورود آب به داخل ساختمان روبه‌رو نشوید.

از چسب آکواریوم به‌عنوان چسب درزگیر سیلیکونی نیز نام برده می‌شود. ساختار سیلیکونی این چسب، یک عایق رطوبتی مناسب در سطح ایجاد می‌کند و با مقاومت بالا در برابر انواع شرایط آب‌وهوایی، طول عمر و ماندگاری بالا، قدرت چسبندگی مناسب، مقاومت شیمیایی کافی، ضد قارچ و ضد کپک بودن، عدم رنگ‌پذیری و خاصیت لاستیکی خوب یکی از بهترین متریال‌ها برای آب بندی درزهای نمای ساختمان است.

مهم‌ترین مزایای استفاده از درزگیرهای سیلیکونی در آب بندی نمای ساختمان‌ها عبارت‌‌اند از:

  • عدم شکنندگی و مقاوم در مقابل تغییرات جزئی دما
  • مقاوم در مقابل اشعه UV
  • مقاوم در مقابل رطوبت
  • انعطاف‌پذیری
  • سهولت برای استفاده

چسب تیوپی یک ماده کاربردی برای آب بندی نمای ساختمان است

استفاده از چسب آهن برای آب بندی نمای ساختمان کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ اما این چسب برای چسباندن تمامی قطعات در متریال‌های مختلف کاربرد فراوانی دارد. در بین مواد آب بندی نمای ساختمان، چسب‌های تیوپی برای اتصال قوی و سریع استفاده می‌شود و متناسب با اندازه کوچک و وزن سبکشان، برای ترمیم نقص‌های نماهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای استفاده از چسب تیوپی برای نمای ساختمان عبارت‌اند از:

  • برای استفاده در بخش‌‌هایی از نما که نمی‌خواهید رنگ چسب بیرون بزند
  • مناسب برای استفاده در شرایط آب‌وهوایی گرم یا سرد
  • دارای ساختار تک‌جزئی و بدون نیاز به ماده شیمیایی دیگر برای فعال شدن
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و فرسایش
  • عدم تاثیرگذاری حلال‌های چسب بر روی آن‌ها
  • چسب PVC در برابر خوردگی و فرسایش مقاومت

چسب یک دو سه

چسب‌های یک دو سه نوعی یکی از مواد آب بندی نمای ساختمان هستند که برای افزایش ظرافت و دقت کار، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چسب‌های کاربردی شامل فعال‌کننده و چسب‌های قطره‌ای با غلظت بالا هستند که برای چسباندن خرابی‌های سطحی نمای ساختمان و ترمیم بخش‌های کوچک آن کاربرد فراوانی دارند.

از آنجایی که مقاومت و طول عمر چسب‌های یک دو سه معمولا نسبت به سایر مواد آب بندی نمای ساختمان کم‌تر است؛ مجریان عایق کردن نمای ساختمان‌ها برای افزایش مقاومت این چسب‌ها از ترفندهای مناسبی استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • چسب‌ها را در محیطی خشک و خنک در دمای 13 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید
  • پس از خارج کردن آن‌ها از دمای خنک، چسب‌ها را چند دقیقه در محیط اتاق قرار دهید تا تراکم رزین‌های آن را به حداقل برسانید و سپس از آن استفاده کنید
  • پس از باز کردن چسب‌ها حداکثر در مدت 30 روز از آن‌ها استفاده کنید

چسب‌های پلی اورتان؛ رایج‌ترین ماده برای آب بندی نمای ساختمان

چسب‌های پلی اورتان؛ رایج‌ترین ماده برای آب بندی نمای ساختمان

رایج‌ترین و به‌نوعی بهترین متریال برای آب بندی نمای ساختمان چسب پلی اورتان است. این چسب آب بندی رزین نما با خاصیت چسبندگی بالا و مقامت بی‌نظیر در برابر نفوذ انواع عوامل خارجی به درون سطح نما، یک ماده مناسب برای عایق کردن رطوبتی نمای سازه‌های ساختمانی به‌شمار می‌آید. چسب‌های پلی اورتان در نوع مختلف تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها خواص متفاوتی دارند. در ادامه به انواع چسب‌های پلی اورتان می‌پردازیم تا با کاربرد هر یک از آن‌ها برای آب بندی نمای ساختمان آشنا شوید.

چسب PU 4030

چسب پی یو 40 30 را با عنوان چسب کفش یا چسب چرم می‌شناسند. از این چسب در صنایع مختلفی استفاده می‌شود؛ اما کاربرد آن در کفاشی بیشتر است. با‌این‌حال این چسب از توانایی بالایی برای چسباندن انواع لاستیک (NBR, NR, SBR, …)، پلاستیک (ABS, PU, EVA, PVC, …)، چرم‌های مصنوعی و طبیعی و فلزات را برخوردار است. به همین دلیل در نمای ساختمان‌ها برای آب بندی بخش‌هایی فلزی می‌توان از این چسب استفاده کرد.

چسب PU 313

نوع دیگری از انواع مواد آب بندی نمای ساختمان، چسب‌های پلی اورتان پی یو 313 هستند. این چسب‌ها مانند چسب‌های PU 4030 قدرت چسبندگی بالایی دارند و در صنعت کفاشی برای چسباندن زیره کفش به انواع چرم‌های مصنوعی و طبیعی استفاده می‌شوند.

عایق‌های دوجزئی چسب نیستند؛ اما خاصیت چسبندگی و عایق‌بندی دارند

پس از معرفی کامل انواع چسب‌ها برای آب بندی نمای ساختمان، نوبت به یکی دیگر از مهم‌ترین مواد آب بندی نمای ساختمان می‌رسد. عایق‌های دوجزئی ماده‌ای مناسب برای پوشاندن انواع سطوح مانند سرویس‌های بهداشتی، چاله آسانسور، پشت بام، کف بالکن، آب بندی استخر و جکوزی و مناطقی است که در مجاورت آب یا نم زدگی و رطوبت قرار دارند.

عایق‌های دوجزئی از دو قسمت ژل نانو پلیمر و پودر ضد آب الیاف دار تشکیل شده‌اند که با ادغام رزین، پودر و مقدار مناسبی آب، عایق‌بندی مناسبی را برای سطوح به وجود می‌آورند و می‌توان از آن‌ها برای آب بندی انواع نماهای ساختمانی استفاده کرد.

مهم‌ترین مزایای عایق‌های دوجزئی برای آب بندی نمای ساختمان‌ها عبارت‌اند از

  • کاهش هزینه‌های عایق‌بندی رطوبتی
  • مقاومت بالا در برابر یخ‌زدگی
  • اجرای آسان
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • مقاوم در برابر سایش‌ها و ضربات فیزیکی
  • قابل اجرا بر روی انواع سطوح مرطوب
  • مقاوم در برابر گرما و تابش مستقیم نور خورشید
  • اجرای کاشی یا سنگ‌کاری بر روی سطح عایق‌بندی شده با عایق‌های دوجزئی
  • کاربرد بالا در انواع سطوح و فضاهای داخلی و خارجی
  • عایقی بدون رنگ
رزین آب‌گریز ساختمانی؛ ماده نانو برای آب بندی نمای ساختمان

رزین آب‌گریز ساختمانی؛ ماده نانو برای آب بندی نمای ساختمان

کاربرد مواد رزین در صنایع مختلف بسیار گسترده است. این مواد در صنایع ساختمانی برای انواع سیمان‌های بتنی و سطوح زیر کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزین آب‌گریز ساختمانی به‌عنوان مناسب‌ترین چسب آب بندی رزین نما با روش متفاوتی تولید می‌شود. برای ساخت این عایق رطوبتی به‌جای مخلوط کردن آب با سیمان، از ترکیب سیمان با رزین آب بند استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین مزایای رزین آب‌گریز ساختمانی برای آب بندی رزین نما عبارت‌اند از:

  • مناسب استفاده برای سطوح زیر کار
  • جایگزینی مناسب برای ایزوگام و سایر پوشش‌های آب بند
  • قدرت بالا در جلوگیری از نفوذ آب باران و رطوبت به درون ساختمان
  • مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش
  • دوام و مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی
  • مقاومت در برابر سایش باد
  • برخورداری از بالاترین زمان آب‌گریزی سطح
  • غیر قابل اشتعال بودن
  • اجرای آسان و راحت با استفاده از برس، غلتک و اسپری بدون فشار
  • قابلیت بالا برای انحلال در آب و ایجاد پیوند شیمیایی قوی با مصالح ساختمانی
  • تطبیق کامل با انواع مصالح ساختمانی و ایجاد سدی محافظ در برابر آب ورودی
  • مقاومت بالا در برابر مواد شوینده اسیدی و غیر اسیدی
  • دوام و ماندگاری خوب در دمای 75- تا 350+ درجه سانتی‌گراد
  • مقاومت بی‌نظیر در برابر اشعه UV، گاز CO2
  • ضد خزه و جلبک بودن
  • توانایی کنترل فشارهای مثبت و منقی رطوبت

برای آب بندی کامل نما باید به نوع نمای ساختمان دقت کنید

روش‌های مورد استفاده و مواد آب بندی نمای ساختمان برای انواع نماها با یکدیگر متفاوت هستند. شما نمی‌توانید از همان روشی که برای آب بندی نماهای بتنی یا سیمانی استفاده می‌کنید برای عایق کردن نماهای چوبی نیز استفاده کنید.

به‌طورکلی انواع نماها برای سازه‌های ساختمانی عبارت‌اند از:

  • نماهای سنگی، سیمانی و آجری
  • نماهای شیشه‌ای
  • نمای کامپوزیت
  • نمای چوبی

مناسب‌ترین مواد آب بندی نمای ساختمان سنگ، سیمان و آجری

مناسب‌ترین مواد آب بندی نمای ساختمان سنگ، سیمان و آجری

استفاده از مناسب‌ترین مواد آب بندی نمای ساختمان برای انواع نماها، یک موضوع مهم است. متناسب با خاصیت‌های انواع چسب آب بندی و رزین نما، باید از متریالی برای عایق‌بندی رطوبتی قسمت بیرونی ساختمان‌ها استفاده کرد که بالاترین تاثیر را داشته باشند. همچنین مواد مورد استفاده باید به سادگی بر روی سطح پیاده‌سازی شوند.

بر اساس نکات گفته شده، آب بندی نمای ساختمان‌های سنگی، سیمانی و آجری در ابتدا با بندکشی ترک‌ها و درزهای آن‌ها انجام می‌شود. ترمیم نکردن به موقع این درزها، بافت سنگ‌های نما را به‌مرور زمان متلاشی کرده و این سنگ‌ها کم‌کم شروع به افتادن می‌کنند. سطح نماهای سنگی، سیمانی و آجری معمولا سطحی غیر صیقلی و متخلخل است که باید برای آب بندی آن‌ها از مواد نانو، مایع‌های پلیمری شفاف، عایق‌های دوجزئی و رزین استفاده کرد. نحوه آب بندی کردن این نماها نیز برای افزایش مقاومت در برابر رطوبت مهم اهمیت زیادی دارد.

روش آب بندی کردن نمای سیمانی، آجری یا سنگی با استفاده از مواد عایق‌بندی

پس از شناخت انواع مواد آب بندی نمای ساختمان و توضیحات کامل درباره نماهای ساختمانی بتنی، سیمانی و آجری، در این بخش با روش‌های کلی عایق‌بندی رطوبتی نمای این نوع از ساختمان‌ها آشنا می‌شویم. با توجه به این که بیشتر نماهای ساختمانی در شهرها و روستاها، از نوع نمای سیمانی، آجری یا سنگی هستند، پرداختن به روش‌های آب بندی این نماها به بسیاری از افراد برای عایق کردن سازه‌های ساختمانی کمک می‌کند.

 مجریان آب بندی نمای ساختمان‌ها ممکن است از روش‌ها و تکنیک‌های خاص خود برای آب بندی نمای ساختمان استفاده کنند؛ اما برخی اقدامات برای این کار ضروری است که بهتر است برای افزایش کیفیت نهایی کار با آن‌ها آشنا باشید.

روش‌های آب بندی کردن نمای ساختمان‌های سیمانی، آجری و سنگی عبارت‌اند از:

  • تمیز کردن کامل سطح نما از هر گونه کثیفی، خزه و عوامل مزاحم
  • ترمیم قسمت‌های ترک‌خورده یا شکسته نما با استفاده از مواد عایق‌نما و سیمان
  • پوشش کامل بندها با استفاده از چسب‌های درزگیر و قلم‌موهای کوچک
  • درزگیری اتصال پنجره به دیوار با استفاده از چسب‌های درزگیر سیلیکونی
  • پوشش کامل سنگ‌ها، سیمان و یا آجر با استفاده از عایق‌ مناسب برای نمای ساختمان به وسیله قلم‌مو یا پمپ

بهترین مواد برای آب بندی نما و ساختمان شیشه‌ای

بهترین مواد برای آب بندی نما و ساختمان شیشه‌ای

آب بندی کردن نماها و ساختمان‌های شیشه‌ای با عایق کردن ساختمان‌های سیمانی و بتنی متفاوت است و باید از مناسب‌ترین مواد آب بندی نمای ساختمان برای این نوع سازه‌های استفاده کرد. برای پر کردن درزهای نماهای شیشه‌ای، بهترین ماده چسب پلی اورتان است. این چسب‌های آب بندی نمای ساختمان‌های شیشه‌ای و کامپوزیتی به دلیل مقامت بالاتر در برابر پارگی و تغییرات دمایی نسبت به سایر انواع چسب‌ها، کاربرد بیشتری در این نماها دارند.

آب بندی نمای کامپوزیت و تاثیر چسب‌های آب بندی بر مقامت این نماها

نماهای کامپوزیتی از دو ورق آلومینیوم و یک لایه پلاستیک پلی اورتان به روش اکستروژن تشکیل شده‌اند. سبک بودن، عایق صوتی، تنوع رنگ و مدل، مقاومت در برابر حریق، نصب و مونتاژ آسان، سرعت اجرا، عملکرد غیر وابسته به زلزله و دارا بودن شرایط مناسب برای آب بندی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت و استفاده رایج از این نماها به‌شمار می‌روند.

دلیل اصلی آب بندی نمای کامپوزیتی وجود درزها در لاستیک‌های آن است که کارایی این نما را کاهش می‌دهد. با افزایش درز در لاستیک‌های نماهای کامپوزیتی نم، رطوبت و آب به درون نفوذ پیدا می‌کند و مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد.

مراحل عایق کردن نمای کامپوزیتی با استفاده از مناسب‌ترین مواد آب بندی نمای ساختمان عبارت‌اند از:

  • تمیز کردن کامل محل درز بین دو ورق کامپوزیت
  • بسته‌شدن درزها با استفاده از چسب مخصوص پلی اورتان
  • جایگزینی واشرهای سالم با واشرهای قدیمی

بهترین ماده برای عایق کردن ظاهر بیرونی ساختمان با نمای چوبی

نماهای چوبی ساختمان‌ها از جمله نماهای لوکس و مجللی هستند که عدم عایق کردن مناسب آن‌ها در برابر آب و رطوبت، طول عمر این نماها را کاهش می‌دهد. مواد آب بندی نمای ساختمان در سازه‌های چوبی به طور کامل با متریال‌های مورد استفاده در دیگر انواع مصالح ساختمانی متفاوت است. به همین دلیل باید برای افزایش مقاومت چوب و کاهش احتمال نفوذ آب، با فرایند آب بندی نمای چوبی آشنایی کاملی داشته باشید. به‌طورکلی آب بندی نمای چوبی به دو روش نفوذی و پوششی انجام می‌شود که در هر کدام از آن‌ها مواد مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به نحوه انجام هر دو روش اشاره می‌کنیم.

عایق کردن نمای چوبی به روش نفوذی

روش نفوذی اولین روش آب بندی نمای چوبی ساختمان است که برای سایر محصولات چوبی نیز کاربرد دارد. در این روش برای عایق کردن نما از یک ماده نفوذگر استفاده می‌شود. این ماده برای نفوذ به داخل چوب روشی مانند آب را در پیش می‌گیرد. با این روش پس از اعمال ماده آب بندی بر روی سطح، این ماده به داخل بافت چوب نفوذ می‌کند و تمام منافذ آن را می‌بندد. برای استفاده از روش نفوذی برای آب بندی نماها و متریال‌های چوبی، تنها کافی است سطح چوبی را به مقدار مناسبی از ماده عایق آغشته کرد.

وودپروف به‌عنوان یکی از مواد آب بندی نمای ساختمان چوبی در این زمینه به مجریان عایق کردن این سازه‌های کمک می‌کند. این ماده در دو طیف براق و مات تولید می‌شود و با نفوذ به داخل بافت چوب، هیچ اثری از خود بر جا نمی‌گذارد. نوع براق آن علاوه بر افزایش مقاومت چوب در برابر رطوبت، براقیت چوب را نیز افزایش می‌دهد. این عایق کاربردی با وجود افزایش مقاومت چوب در برابر رطوبت و آب‌های غیر ماندگار مانند بارندگی، برای عایق کردن چوب در حالت غرقابی مناسب نیست و در این حالت باید از روش عایق‌بندی پوششی استفاده کنید.

عایق کردن نمای چوبی به روش نفوذی

آب بندی نماهای چوبی با استفاده از روش پوششی

در برخی موارد چوب‌ها باید در حالت غرقابی قرار بگیرند. در چنین شرایطی باید با استفاده از بهترین مواد آب بندی نمای ساختمان، متریال‌های چوبی سازه‌های ساختمانی را با روش پوششی آب بندی کرد. مواد مورد استفاده در این روش در عمق سطحی چوب نفوذ می‌کنند و به‌صورت یک جلد ضد آب مانع تماس و نفوذ آب به داخل چوب می‌شوند.

در شرایط زیر می‌توانید نسبت به آب بندی نماهای چوبی با استفاده از روش پوششی اقدام کنید:

  • ایجاد خط و خش ناشی از برخورد و آسیب به نما
  • ایجاد کپک و هر گونه رشد ارگانیک دیگر
  • ترک خوردن، تاب برداشتن و شکافتن چوب
  • لکه، تغییر رنگ، سایش، پارگی و شکستگی چوب

مراحل آب بندی نمای ساختمان‌های چوبی

عایق کردن نماهای چوبی یک فرایند تخصصی و حرفه‌ای است که حتما باید توسط متخصصان انجام شود. متناسب با موادی که برای این سازه‌ها استفاده می‌شوند، به ایجاد یک سری زیرساخت و استانداردها برای آب بندی نیاز است. مجریان حرفه‌ای آب بندی چوب و نماهای چوبی برای افزایش مقاومت این متریال در برابر نفوذ رطوبت از بتونه مناسب برای زیرسازی استفاده می‌کنند.

بتونه‌ها کاربرد بالایی برای پوشش سوراخ‌ها، ترک‌ها و درزها دارند. استفاده از بتونه مل نیز در درازمدت ماندگاری بالایی نخواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم برای آب بندی نماهای ساختمان‌های چوبی از بتونه حرارتی استفاده کنید.

پنجره‌ها و نماهای سینه‌کفتری را با استفاده از چه موادی آب بندی کنیم؟

آب بندی کردن پنجره‌ها در انواع نماهای ساختمانی به روش‌ها و مواد مناسبی نیاز دارد. متناسب با طرح نماهای پنجره‌ها در ساختمان‌ها از دو روش اصلی برای عایق‌بندی رطوبتی این سازه‌ها استفاده می‌شود. استفاده از چسب‌های پلی اورتان برای پنجره‌های PVC و به‌کارگیری چسب‌های Z90 برای نماهای سینه‌کفتری و باکس‌ها رایج‌ترین شیوه‌های آب بندی کردن این بخش مهم از نمای ساختمان‌ها به‌شمار می‌آیند. در ادامه به فرایند آب بندی کردن این پنجره‌های ساختمانی در دو روش ذکر شده می‌پردازیم.

پنجره‌ها و نماهای سینه‌کفتری را با استفاده از چه موادی آب بندی کنیم؟

آب بندی پنجره PVC با استفاده از چسب‌های پلی اورتان

پنجره‌هایی که در نمای ساختمان‌های مدرن امروزی به کار می‌روند، از شیشه‌های دوجداره و پروفیل آلومینیومی ساخته می‌شوند. قالب آماده این پنجره‌ها پس از اتمام سنگ‌کاری نما، درون قاب پنجره پیچ می‌شوند. نفوذ آب به درون آپارتمان یا خروج هوا از داخل به بیرون، از مهم‌ترین مشکلاتی است که در صورت عدم عایق‌بندی این سازه‌ها با استفاده از مناسب‌ترین مواد آب بندی نمای ساختمان با آن روبه‌رو می‌شوید.

بهترین روش برای عایق‌بندی رطوبتی پنجره‌ها، استفاده از چسب آب بندی نمای ساختمان از نوع سیلیکونی، پلی اورتان و چسب ماستیک است. سعی کنید برای آب بندی پنجره‌ها با این روش چسب‌های سیلیکونی ضد اشعه UV نور خورشید را به کار بگیرید.

آب بندی نماهای سینه کفتری و باکس نماها

نماهای سینه‌کفتری و باکس نماها شیب کمی را بر روی نما ایجاد می‌کنند. این اتفاق امکان نفوذ آب به درون ساختمان را افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی بهترین مواد آب بندی نمای ساختمان چسب‌های Z90 همراه با سیمان و پودر سنگ هستند. در نماهای سینه‌کفتری و باکس نماها طبقات بالای ساختمان بیشترین احتمال نفوذ آب به درون را دارند. بنابراین بهتر است طبقات آخر ساختمان‌ها را با دقت بیشتری آب بندی کنید تا آب باران یا رطوبت ناشی از آن به سادگی نتواند وارد ساختمان شود.

هزینه آب بندی نمای ساختمان چقدر است؟

هزینه آب بندی نمای ساختمان چقدر است؟

سوال مشترک بسیاری از صاحبان منازل و اماکن اداری برای آب بندی کردن نمای ساختمان، میزان هزینه انجام کار است. نمی‌توان برای این کار تعرفه‌های یکسانی را ارائه داد؛ زیرا آب بندی کردن نمای ساختمان‌ها یک موضوع متغیر است که باید متناسب با برخی عوامل هزینه آن‌ها تعیین شود.

مهم‌ترین عوامل موثر در تعیین هزینه آب بندی نمای ساختمان‌ها عبارت‌اند از:

  • نمای ساختمان: متناسب با نوع نمای سیمانی، آجری، شیشه‌ای، کامپوزیت، سنگی و چوبی از مواد و روش‌های  متفاوتی برای آب بندی نما استفاده می‌شود که هزینه‌های مختلفی درند
  • ابعاد آن: با افزایش تعداد طبقات ساختمان‌ها، هزینه آب بندی نما افزایش می‌یابد.
  • نوع متریال: بر اساس استفاده از چسب‌ها، سیمان یا سایر متریال به‌کاررفته برای عایق‌بندی رطوبتی، هزینه‌های مختلفی از مشتریان دریافت می‌شود

تجربه آب بندی اصولی برای نمای ساختمان با خدمات مجموعه برکه

تسلط کامل به انواع روش‌های آب بندی نمای ساختمان در افزایش مقاومت سازه‌های ساختمانی در برابر رطوبت و بارش باران تاثیرگذار است. برای بهره‌مندی از بالاترین کیفیت عایق‌بندی رطوبتی نمای ساختمان‌ها بهتر است از مجموعه‌های معتبر کمک بگیرید.

گروه مهندسی برکه با تجربه‌ای بالا در زمینه آب بندی استخر و جکوزی، عایق برای نمای ساختمان، آب بندی پشت بام و آب بندی نما، مناسب‌ترین روش را برای افزایش مقاومت ساختمان شما در برابر رطوبت به کار می‌گیرد. شما می‌توانید برای شناخت کامل مجموعه و آگاهی از خدمات متنوع ما صفحات مختلف سایت ما را مطالعه کنید.

آیا روش آب بندی نمای ساختمان‌های بتنی با نماهای شیشه‌ای یکسان است؟

خیر، متناسب با نوع مصالح نمای ساختمانی از مواد و روش‌‌های متفاوتی برای آب بندی نمای استفاده می‌شود.

برای آب بندی نمای ساختمان‌های شیشه‌ای از چه موادی باید استفاده کرد؟

بهترین عایق رطوبتی برای نمای سازه‌های شیشه‌ای چسب‌های پلی اورتان هستند.

کاربرد چسب‌های سیلیکونی برای آب بندی نمای ساختمان‌ها چیست؟

این چسب‌ها برای پوشش انواع درزها و ترک‌ها در نمای ساختمانی کاربرد فراوانی دارند.

برای عایق‌بندی رطوبتی پنجره‌ها چه‌کار کنیم؟

بهترین مواد آب بندی پنجره‌های ساختمان‌ها استفاده از چسب‌های پلی اورتان و چسب‌های Z90 هستند.

برای خرید مواد آب بندی نمای ساختمان چقدر باید هزینه کنم؟

تعیین هزینه خرید متریال‌های آب بندی نمای ساختمان به نوع مصالح ساختمانی و نوع مواد مورد استفاده بستگی دارد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 47

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *