loader image

روش ساخت استخر فایبرگلاس

خانه | خدمات ساخت استخر | روش ساخت استخر فایبرگلاس

فهرست مطالب

راهنمای صفر تا صد روش ساخت استخر فایبرگلاس با گروه صنعتی برکه

برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند روش ساخت استخر فایبرگلاس بسیار پیچیده و سخت است، این روش از ساخت استخر یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین روش‌ها به حساب می‌آید. چرا که این استخرها از قبل به کمک ورق‌های فایبرگلاس ساخته و آماده‌ی نصب هستند. پس اگر مایل هستید با روش ساخت استخر پرورش ماهی قزل یا دیگر استخرها با فایبرگلاس آشنا شوید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

 

روش ساخت استخر فایبرگلاس

چگونگی ساخت یک استخر با فایبرگلاس

برای ساخت هر نوع استخر اعم از ساخت استخر ژئودکاموند و یا فایبرگلاس و … بسته به این که چه نوع کاربری دارد یا قرار است در چه منطقه‌ای با چه نوع خاک و شرایط آب‌وهوایی ساخته شود، انواعی از روش‌ها وجود دارد. از طرفی دیگر محل استقرار استخر نیز یکی از عوامل مهم بوده که شیوه ساخت استخر را دستخوش تغییر می‌دهد.

چگونگی ساخت یک استخر با فایبرگلاس

به طور کلی از حیث محل قرارگیری استخر 3 نوع استخر داریم:

انواع استخر از نظر محل استقرار

  • استخر بالای زمین
  • استخر روی زمین
  • استخر درون زمین

همچنین استخرها از نظر نوع سازه نیز با هم متفاوت هستند که بر این اساس نیز 4 مدل استخر داریم:

انواع استخر از نظر نوع سازه

  • استخر چوبی
  • استخر بتنی
  • استخر با وینیل
  • استخر فایبرگلاس

انتخاب هر یک از این نوع استخرها اعم از ساخت استخر گالوانیزه، فایبرگلاس، بلوکی و … به عوامل گوناگونی بستگی دارد که بهتر است پیش از اقدام با مشاوران گروه صنعتی برکه در خصوص بهترین شیوه ساخت استخر صحبت شود. در این مطلب ما به بررسی یکی از مقرون‌ به صرفه‌ترین و جدیدترین نوع استخر به ویژه برای استخرهای روی زمینی پرداخته و روش ساخت استخر فایبرگلاس را به طور کامل شرح می‌دهیم.

تماس با برکه

پس از قبل از هر چیز بهتر است اندکی با خود فایبرگلاس آشنا شوید:

فایبرگلاس چیست؟

فایبرگلاس (Fiberglass) یا فیبر شیشه، ماده‌ای مرکب (کامپوزیت) است که از ترکیب الیاف شیشه با مواد پلیمری به وجود می‌آید. این مواد از مخلوط سه پلیمر ونیل استر، پلی استر و اپوکسی بوده که با درصدهای مختلف در کنار هم سبب پیدایش ورق‌های فایبرگلاسی بسیار مقاوم در برابر خوردگی و دمای بالا و در عین حال سبک و منعطف شده‌اند.

این ویژگی‌ها به اضافه کلی مزیت دیگر سبب شده که در ساخت مخازن، خانه‌ها، استخرها، انواع سیستم لوله‌کشی و غیره از فایبرگلاس استفاده شود. از آنجایی که ورق فایبرگلاس آماده و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود، شرکت‌های تولیدکننده تصمیم گفتند که با طراحی و چیدمان این ورق‌ها، اقدام به تولید استخر پیش ساخته با فایبرگلاس کنند. بنابراین در حال حاضر در روش ساخت استخر فایبرگلاس از استخرهای آماده و از قبل ساخته شده استفاده کرده و تنها نیاز است محل نصب آماده شود.

فایبرگلاس چیست؟

چرا فایبر گلاس برای ساخت استخر مناسب است؟

با  توجه به افزایش تقاضا برای ساخت استخر در خانه‌ها، باغ‌های شخصی و عمومی، هتل‌ها، مراکز تفریحی و غیره دیگر روش‌های سنتی ساخت استخر مانند ساخت استخر بتنی جوابگو نبود. در این میان شیوه‌های نوینی با استفاده از تکنولوژی برای ساخت استخر به وجود آمد که روش ساخت استخر فایبرگلاس هم یکی از آن‌ها است. اما این که چرا از فایبرگلاس استفاده شد به مزایای این ورق‌ها برمی‌گردد که مهم‌ترین آن به شرح زیر هستند:

مزایای استخر فایبرگلاس

· مقاوم و بادوام

یکی از موارد مهمی که در ساخت استخر به آن توجه ویژه‌ای شده و در انتخاب نوع استخر اهمیت دارد، مسئله استحکام و آب بندی استخر است. هر چه سازه از مواد محکم‌تر و غیرقابل نفوذی سازه ساخته شود، علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه، امکان هدررفت و نشتی آب نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

از آنجایی که جنس فایبرگلاس از پلیمر است، از مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه، فشار و خوردگی برخوردار بوده که سبب شده این نوع استخرها استحکام بالایی داشته باشند. همچنین همین عامل باعث می‌شود که امکان نفوذ آب و نشتی به حداقل برسد.

· مقاوم در برابر گرما و اشعه UX

فایبرگلاس از حرارت‌پذیری کمی برخوردار است. در نتیجه استخرهای فایبرگلاسی در برابر گرما و نور خورشید از مقاوم هستند و این نوع استخرها گزینه مناسبی برای استفاده در فضای باز و استخرهای روی باز به حساب می‌آیند.

مزایای استخر فایبرگلاس

· تنوع در طراحی

یکی دیگر از مزایای استفاده از روش ساخت استخر فایبرگلاس، امکان ایجاد تنوع در شیوه طراحی با کمک انواع استخر پیش ساخته فایبرگلاسی است. این استخرها در مدل‌ها و اندازه‌های ساخته شده‌اند که می‌تواند همه نوع سلیقه‌ای را پوشش دهند. همچنین برای استخرهای روی زمین هم بسیار ایده‌آل هستند؛ چرا که می‌توان فضای اطراف استخر را نیز به شکل دلخواه و بر حسب مدل استخر تزئین کرد.

· نصب سریع و آسان

نکته بعدی این که نصب استخر پیش ساخته فاییرگلاس بسیار آسان بوده و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود. زیرا برخلاف استخرهای بتنی، نیازی به قالب‌ریزی یا بتن ریزی ندارد. بنابراین چنانچه انتخاب شما این نوع استخر باشد، گروه صنعتی برکه می‌تواند این عملیات اجرایی ساخت استخر فایبرگلاس را در کلیه مناطق همچون ساخت استخر کرج، تهران و … را ظرف مدت کوتاه با بهترین کیفیت به پایان برساند.

· قیمت مناسب و اقتصادی

گفتیم که در روش ساخت استخر فایبرگلاس عملیات عمرانی وجود نداشته و پس از حفاری می‌توان استخر را نصب کرد. در نتیجه در هزینه‌های بتن ریزی، کاشی‌ کاری، رنگ‌آمیزی و غیره صرفه‌جویی خواهد شد. پس قیمت استخر فایبرگلاس ارزان‌تر از استخرهای دیگر نظیر بتنی است.

البته هزینه ساخت استخر فایبرگلاس از استخرهای خطی وینیل بیشتر است. برای رفع این مشکل نیز می‌توانید با کمک مشاورین گروه صنعتی برکه از استخر فایبرگلاس کوچک یا استخر فایبرگلاس دست دوم استفاده کنید.

قیمت مناسب و اقتصادی

· عمر طولانی

استخرهای فایبرگلاسی استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارند و در برابر عوامل محیطی به آسانی خراب نمی‌شوند. بنابراین چنانچه به درستی نصب و از آن‌ها به خوبی نگهداری شود، این استخرها نسبت به استخرهای بتنی از ماندگاری طولانی‌‌‌تری برخوردار هستند و می‌توان سالیان سال از آن‌ها استفاده کرد.

· حافظ محیط زیست

در ساخت فایبرگلاس از پلیمرها که مواد شیمیایی و غیرطبیعی هستند، استفاده می‌شود؛ از این رو در روش ساخت استخر فایبرگلاس کمتر از سایر شیوه‌های ساخت استخر از منابع طبیعی بهره‌برداری می‌شود. از طرفی امکان بازیافت و استفاده‌ی مجدد از استخرهای پیش ساخته نیز وجود دارد که می‌تواند برای حفاظت از محیط زیست بسیار ایده‌آل باشد.

از سوی دیگر، به دلیل سطح غیرمسطح و صاف این استخرها آب کمتری برای پر کردن نیاز دارند که سبب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود .

·آنتی باکتریال

در روش ساخت استخر فایبرگلاس پس از چندین لایه رزین از ژلکوت فایبرگلاس (Fiberglass Gelcoat) برای لایه‌ی پوششی آخر بر روی ورق‌ها استفاده می‌شود. با این کار علاوه‌بر افزایش میزان مقاومت ورق‌ها در برابر عوامل محیطی و نیز ایجاد سطحی صاف و صیقلی، از رشد باکتری‌ها، جلبک‌ها و خزه‌ها بر رو‌ی استخر جلوگیری می‌کنند.

انواع استخر فایبرگلاسی از نظر شکل

در ابتدای روی کار آمدن استخرهای فایبرگلاسی، ظاهر چندان زیبا و عامه‌پسندی نداشتند؛ اما کم‌کم تکنولوژی به کمک مهندسان آمد و توانستند استخرهای پیش ساخته و آماده نصب فایبرگلاسی جذاب و باب میل همه سلیقه‌ها تولید کنند. در حال حاضر 4 مدل استخر فایبرگلاس وجود دارد که عبارتند از:

  1. استخر فایبرگلاس خطی
  2. استخر فایبرگلاس بیضی
  3. استخر فایبرگلاس رومی
  4. استخر فایبرگلاس فرم آزاد

انواع استخر فایبرگلاسی از نظر شکل

استخر فایبرگلاس پیش ساخته خطی

این مدل از استخرها از نوع کلاسیک بوده و از خطوط برای طراحی استفاده شده و معمولا به شکل مستطیل هستند و در واقع هیچ نوع انحنایی در آن‌ها دیده نمی‌شود. استخرهای خطی بیشتر برای استخرهای ورزشی کاربرد داشته و مزیت اصلی این مدل از استخر فایبرگلاسی را باید در کف پوشی آسان آن‌ها دانست.

استخر فایبرگلاس پیش ساخته فرم آزاد

در طراحی این نوع از استخرهای آماده فایبرگلاسی از هیچ الگوی خاصی پیروی نمی‌شود. به عبارتی از یک سری خطوط منحنی و ناهماهنگ در طراحی آن‌ها استفاده شده است. می‌توان گفت استخرهای فایبرگلاس مناسب سلیقه‌های مدرن است.

استخر فایبرگلاس پیش ساخته فرم آزاد

استخر فایبرگلاس پیش ساخته خط فانتزی یا رومی

در طراحی استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس از هر دو هنر مدرن با هنر کلاسیک به صورت تلفیقی استفاده شده و توانسته استخری فانتزی و جذاب را به وجود بیاورد. البته استخرهای رومی تقریبا مشابه استخرهای خطی و از نوع مستطیلی هستند؛ اما در انتهای اضلاع کوچک به جای خط راست، منحنی به کار رفته است. 

استخر فایبرگلاس پیش ساخته بیضی

این مدل از استخرها که به استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس تخم‌مرغی نیز مشهور هستند، ترکیبی از طراحی مدل خطی و فرم آزاد هستند. به طوری که اضلاع طولی آن را خطوط مستقیم و اضلاع عرضی فرم خاصی نداشته و معمولا منحنی هستند.

خطی بودن ضلع‌های بزرگ‌تر سبب شده که در عین آزاد بودن فرم و ساختار منظم داشته باشند. با این که پوشاندن سطوح پایینی این مدل از استخرها نسبت به بقیه کار سخت‌تری است، اما به علت راحت‌تر نشان دادن مناطق کم عمق از عمیق اغلب متخصصان مدل بیضی را پیشنهاد می‌دهند.

روش ساخت استخر فایبرگلاس به صورت گام به گام

با توجه به مزایای گفته شده، فایبرگلاس گزینه‌ی مناسبی برای ساخت استخر پرورش ماهی قزل یا سایر ماهی است؛ به طوری که استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس به استخرهای پلاستیکی پرورش ماهی نیز مشهور هستند. فرآیند ساخت این استخرها نیز بسیار ساده و از مراحل زیر تشکیل شده است.

مراحل ساخت و نصب استخر پیش ساخته فایبرگلاس

مراحل ساخت و نصب استخر پیش ساخته فایبرگلاس

1.      انتخاب طرح مورد نظر

          در ابتدا باید بر اساس شرایط و محل نصب استخر با کمک گروه مهندسی برکه، از میان طرح‌ها و اندازه‌های مختلف، مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید انتخاب صحیح در این مرحله مهم بوده و باید بر حسب نوع کاربری، رو باز یا سرپوشیده بودن و دیگر عوامل باشد. پس حتما از قبل با مشاوران ما مشورت کنید.

2.      طراحی و نقشه‌کشی

          پس از انتخاب طرح دلخواه و البته مورد تأیید متخصصان، گروه طراحی برکه پروژه را کلید زده و کار    رسما شروع می‌شود. از آن جایی که استخرهای فایبرگلاس پیش ساخته هستند، نقشه‌کشی محل نصب استخر بر اساس اندازه و طرح و نیز طراحی فضای اطراف نیز انجام می‌شود.

3.      آماده‌سازی محل نصب

          در این مرحله از روش ساخت استخر فایبرگلاس، طبق لیست تهیه شده از سوی مهندسان، تجهیزات و وسایل مورد نیاز خریداری و به محل پروژه برده می‌شود. سپس فرآیند گودبرداری و حفاری خاک برای محل نصب استخر بر حسب نوع، مکانیک و جنس خاک طبق استاندارد آغاز و انجام می‌شود.

4.      نصب استخر فایبرگلاس

          گفتیم مزیت اصلی این نوع استخرها در کم بودن عملیات عمرانی است. بنابراین پس از پایان گودبرداری زمان نصب استخر پیش ساخته است. اما در این جا نکته بسیار مهمی وجود دارد که آن هم کار ترازبندی و تنظیم سطح زیر استخر است که باید توسط متخصصان این حوزه با دقت کامل انجام گیرد.

نصب استخر فایبرگلاس

5.      نصب اتصالات

          مرحله بعد از روش ساخت استخر فایبرگلاس، نصب لوله‌ها، سیستم آبیاری و فیلتراسیون است. همچنین در این مرحله به حسب نیاز سایر لوازم جانبی مانند سیستم نورپردازی، گرمایشی، سرمایشی و غیره نیز  نصب می‌شوند.

6.      تست اولیه استخر

          پس از پایان عملیات اجرایی، استخر را به طور آزمایشی پر از آب می‌کنند تا از صحت انجام کار مطمئن  شده و نواقص احتمالی را نیز پیدا و رفع کنند. اطمینان از کیفیت و عملکرد بهینه‌ی استخر مهم‌ترین اصل برای گروه صنعتی برکه است که بدان پایبند هستند.

7.      تحویل پروژه

          در صورت موفقیت‌آمیز بودن مرحله قبل و برطرف کردن مشکلات، آخرین مرحله از نصب استخر پیش ساخته فایبرگلاس، تحویل پروژه به مشتری و تأیید وی است. در انتها نحوه بهره‌برداری صحیح و نگهداری اصولی از استخر به مالک نیز آموزش داده می‌شود.

شناخت نکات ضعف و معایب استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس

شناخت نکات ضعف و معایب استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس

در این جا که مزایا و روش ساخت استخر فایبرگلاس را شرح دادیم بد نیست نکات منفی این نوع از استخرها را هم بدانید.

  • گران بودن
  • محدودیت مدل و طرح
  • اندازه‌ی محدود و کمتر از عرض 5 متر
  • در صورت تعمیر ناهماهنگی رنگ
  • عدم امکان تغییر و ساخت مجدد استخر   
  • ایجاد حباب‌های ریز بر روی پوسته به مرور زمان

راهنمای خرید و نصب استخر فایبرگلاس

راهنمای خرید و نصب استخر فایبرگلاس

با آن که روش ساخت استخر فایبرگلاس ساده به نظر می‌رسد؛ اما بهترین راه برای خرید استخر پیش ساخته فایبرگلاس و نصب آن مراجعه به شرکت‌هایی نظیر برکه است تا براساس بودجه و دیگر شرایط شما، کار ساخت استخر را در دست بگیرند همچنین برای اطلاع از شرایط ساخت استخر ژئوممبران و و در کل برای اطلاع از نحوه اجرا و هزینه ساخت استخر سونا جکوزی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

اگر تمایل دارید در خصوص هزینه ساخت استخر بلوکي، سیمانی و یا سایر استخرها بدانید و یا تمایل به ساخت استخر ارزان دارید با کارشناسان ما در ارتباط باشد.

انواع استخر فایبرگلاس کدامند؟

خطی، بیضی، فانتزی یا رومی و فرم آزاد

هزینه ساخت استخر فایبرگلاس چقدر است؟

برآورد هزینه‌ها به صورت دقیق مشخص نیست و نیاز به مشاوره دارد. در ساخت این استخرها قیمت استخر پیش ساخته و اتصالات مورد نیاز ثابت است.

آیا در استخرهای فایبرگلاس جلبک و خزه رشد می‌کند؟

خیر به دلیل استفاده از ماده‌ی آنتی باکتریال ژلکوت بر روی سطح

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 60

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *