loader image

ساخت استخر گالوانیزه

خانه | خدمات ساخت استخر | ساخت استخر گالوانیزه

فهرست مطالب

راهنمای صفر تا صد ساخت استخر گالوانیزه در گروه صنعتی برکه

ساخت استخر گالوانیزه یکی دیگر از شیوه‌های ساخت استخر است. این روش از نوع مشهورترین و بهترین روش‌های ساخت استخرهای فلزی که برای پرورش ماهی بسیار مناسب بوده و پرطرفدار است. در این مطلب از وبلاگ برکه شما را با مزایای استخر گالوانیزه برای پرورش ماهی آشنا کرده و روش ساخت استخر گالوانیزه پیش ساخته را شرح داده‌ایم. پس تا انتها همراه ما باشید

چگونگی ساخت استخر پیش ساخته گالوانیزه

چگونگی ساخت استخر پیش ساخته گالوانیزه

داشتن یک استخر شنای ارزان و با دوام که مناسب هر جا و هر فصلی باشد، رویای همه‌ی عاشقان شنا است. یکی از بهترین نوع استخری که می‌توان به آن‌ها پیشنهاد، استخر با ورق گالوانیزه است. استخری پیش ساخته و آماده از جنسی بسیار محکم و بادوام که دردسرهای استخرهای بادی را هم ندارد. البته این نوع استخرها کاربردهای زیادی داشته و ساخت استخر گالوانیزه روزبه‌روز در حال افزایش است.
ناگفته نماند که ساخت استخر سرپوشیده نسبت به استخر روباز کاربردی تر بوده و مناسب کلیه فصول است.

تماس با برکه

کاربرد استخر گالوانیزه

  1. استخر شنا
  2. استخر پرورش انواع آبزیان
  3. مخزن ذخیره آب کشاورزی
  4. مخزن ذخیره آب برای دام
  5. مخزن ذخیره مواد صنعتی و شیمیایی

در این جا بد نیست پیش از پرداختن به موضع ساخت استخر گالوانیزه، با جنس و ساختار اصلی این ورق فلزی آشنا شویم.

گالوانیزه (Galvanized) چیست؟

از آن جایی که آهن و فولاد همواره در معرض اکسیداسیون و خوردگی هستند، به منظور کاهش این امر و بهبود خواص، بر روی عملیات سطحی گالوانیزاسیون انجام می‌دهند. در این فرآیند ورق‌ها را با دو روش گالوانیزه سرد (الکترو گالوانیزاسیون) یا گالوانیزه گرم، با فلز روی (ZN) پوشش می‌دهند.

گالوانیزه (Galvanized) چیست؟

در اثر این عمل، ورق‌های گالوانیزه با ضخامت‌های گوناگون (متداول‌ترین بین 0.2 تا 6 میلی‌متر) و ابعاد متنوع به دست می‌آید که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم‌تر بوده و عمر طولانی‌تر دارند. این ورق‌ها در صنایع مختلف از جمله ساخت استخر گالوانیزه و دیگر تجهیزات استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیوه ساخت استخر پرورش ماهی با ورق گالوانیزه

شرایط آب‌وهوایی منطقه و نوع خاک از عامل اساسی در انتخاب محل مناسب برای ساخت پرورش ماهی و در کل برای ساخت استخر سونا جکوزی به شمار می‌آیند. به همین دلیل گاهی کار را برای ساخت استخر بتنی یا انتخاب مصالح و غیره دچار مشکل می‌کرد. اما امروزه با توجه به مزایای بی‌شمار استخرهای پیش ساخته گالوانیزه که در زیر به آن‌ها اشاره شده، ساخت استخر گالوانیزه به خصوص برای پرورش آبزیان رونق گرفته و این مسائل دیگر مطرح نیست.

مزایای پرورش ماهی در استخر گالوانیزه

  • نصب و راه‌اندازی سریع
  • مقاوم در برابر اشعه uv
  • استاندارد و بهداشتی
  • ضد زنگ
  • طول عمر بالا
  • آنتی باکتریال و ضد جلبک
  • عدم چسبیدن رسوبات به دیواره‌ها
  • هزینه آماده سازی ارزان
  • تولید بیشتر در فضای کمتر
  • قابلیت جابجایی
  • امکان پرورش ماهی‌های مناسب هر فصل در تمامی فصول

شیوه ساخت استخر پرورش ماهی با ورق گالوانیزه

مراحل ساخت استخر گالوانیزه پرورش ماهی

مرحله اول: انتخاب استخر پیش ساخته

اکنون برای داشتن یک استخر پرورش ماهی به گروه صنعتی برکه مراجعه کرده تا پس از بررسی و عقد قرارداد، ظرف مدت کوتاهی پروژه خود را شروع کنید. با این که استخرهای پیش ساخته از اندازه و قطر معینی برخوردار بوده و برای پرورش همه نوع آبزی مناسب هستند، اما جهت راه‌اندازی یک پرورش ماهی استاندارد و یا ساخت هر استخر دیگری مانند ساخت استخر با بلوک هبلکس باید شرایط را سنجید و بهترین نوع را انتخاب کرد.

مرحله دوم: عایق بندی داخلی استخر

برای پرورش ماهی اصولی، عایق داخلی یا به اصطلاح لاینر استخر از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. چرا که  محیط مناسب برای زندگی ماهی، علاوه‌بر بهداشتی بودن، باید صیقلی و صاف باشد. همچنین میزان مقاومت استخر را در برابر عوامل مختلف به ویژه زنگ‌زدگی و خوردگی زیاد باشد. بدین منظور از روکش‌های فایبرگلاس یا ژئوممبران برای دیواره‌های داخلی و کف استخر استفاده می‌کنند.

مرحله سوم: آماده سازی زیرساز استخر

از آن جایی که در استخرهای فلزی نظیر گالوانیزه، خروجی مرکزی آب در قسمت زیرین و وسط سازه قرار دارد، پس باید هنگام زیرسازی، بسته به ابعاد استخر، از اطراف به سمت وسط شیب ملایمی ایجاد کرد. همچنین برای زیرساز از بتون‌ ریزی یا بلوک سیمانی جهت فراهم کردن بستری صاف و مستحکم استفاده کرد.

معرفی استخر پیش ساخته زینکالیوم

این مدل از استخرها، نوع پیشرفته و جدید استخر گالوانیزه هستند که هر چند قیمت بالاتری دارند، ولی به علت ویژگی‌ها و مزایای بسیار خوب، توانسته‌اند بازار استخر پیش ساخته را از آن خود کنند. استخر زینکالیوم یکی از مدرن‌ترین استخر پرورش ماهی بوده که در آن را با استخر گالوانیزه مقایسه کرده‌ایم.

شباهت و تفاوت استخر گالوانیزه با استخر پیش ساخته زینکالیوم

جنس هر دوی این نوع از استخرها ورق فولاد است که باعث شده در برابر زنگ‌زدگی و اکسیدشدن بسیار مقاوم باشند. هر دو نوع استخر گالوانیزه و استخر زینکالیوم برای کاربردهای مختلف مانند استخر شنا یا استخر پرورش ماهی مناسب و ایده‌آل هستند.

اما تفاوت اصلی این دو استخر در نوع پوشش بیرونی آن‌ها است. در ساخت استخر گالوانیزه از فلز روی یا آلیاژ آهن – روی برای آسترکشی ورق گالوانیزه استفاده شده است. اما در استخرهای زینکالیوم ترکیبات از آلومینیوم با روی و سیلیکن برای پوشش به کار رفته است.

به همین دلیل استخر پیش ساخته زینکالیوم از دوام بیشتر و عمر طولانی‌تر نسبت به استخرهای گالوانیزه برخوردار هستند. همچنین سبک‌تر بوده و ظاهری شفاف‌تر و براق‌تر دارند. انعطاف پذیری بالاتر از دیگر ویژگی‌های زینکالیوم است. بنابراین برای استخرهای پرورش آبزیان استفاده از استخر زینکالیوم به‌صرفه‌تر و بهتر از استخر گالوانیزه است.

شباهت و تفاوت استخر گالوانیزه با استخر پیش ساخته زینکالیوم

روش های مختلف ساخت استخر گالوانیزه

ساخت استخر گالوانیزه در تولیدی‌ها و کارخانه‌های ساخت استخر انجام گرفته و در واقع این نوع از استخرها از نوع پیش ساخته و آماده هستند. دیواره‌های استخر گالوانیزه از نوع آهن آب دیده هستند که به منظور افزایش طول عمر و مقاومت، با فلزاتی نظیر روی روکش بیرونی پوشش داده می‌شوند.

پس از خرید استخر گالوانیزه، بسته به سلیقه و نیاز مشتری می‌توان استخر را هم در زمین و هم روی زمین نصب کرد. البته قبل از آن باید بستر مناسب برای استقرار استخر فراهم کرد که این کار برای استخر روی زمینی بسیار راحت است؛ کافی است که مکان مناسب برای استخر بر اساس نوع کاربری انتخاب سپس استخر را در آن جا قرار داد.

سپس سیستم‌های مورد نیاز نظیر لوله‌کشی و دیگر تجهیزات را نصب و بعد استخر را پر از آب کرد. اما ساخت گالوانیزه درون زمین پروسه‌ی تخصصی‌تر و زمانبری است. چرا که باید ابتدا زمین را گودبرداری کرده، سپس محل قرار گیری استخر را تسطیح و مهیا ساخت.

مقایسه استخر پیش ساخته گالوانیزه نسبت به استخر بتنی

برای آن که بتوانیم استخرهای گالوانیزه و بتنی را بهتر با یکدیگر مقایسه کنیم، آن‌ها را از چند جهت زیر بررسی کرده‌ایم:

· هزینه و زمان ساخت

یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب شده است ساخت استخر گالوانیزه نسبت به دیگر استخرها رونق داشته باشد، مشکلات ساخت استخر بتنی و دیگر روش‌های سنتی ساخت استخر است. زیرا علاوه‌بر زمان‌بر و طولانی بودن فرآیند ساخت این نوع از استخرها، هزینه‌های ساخت نیز چندین برابر استخر پیش ساخته گالوانیزه است.

مقایسه استخر پیش ساخته گالوانیزه نسبت به استخر بتنی

·  جابه‌جایی

از دیگر مزایای یک استخر گالوانیزه نسبت به استخر بتنی، قابلیت جابه‌جایی آسان و بدون دردسر آن‌ است. مسلما استخر بتنی که در زمین قرار گرفته را نمی‌توان به جای دیگر منتقل کرد. اما از آن جایی که ساخت استخر گالوانیزه بدون عملیات عمرانی نیز امکان‌پذیر بوده، این استخرها سیار هستند و مورد بسیار مناسبی برای پرورش‌دهندگان ماهی بوده که در زمین‌های اجاره‌ای کار می‌کنند.

·  فضای مورد نیاز

از معایب اساسی استخرهای بتنی این است که برای ساخت نیاز به فضایی بزرگ داشته و در ضمن هر جایی هم شرایط برای راه‌اندازی استخر را ندارد. در صورتی که درباره استخرهای پیش ساخته گالوانیزه این محدودیت وجود ندارد و می‌توان در یک متراژ محدود هم استخر برپا کرد؛ با این کار در هزینه‌های اولیه و ثانویه نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

·  نگهداری

از دیگر محاسن ساخت استخر گالوانیزه نظافت و نگهداری راحت‌تر و ارزان‌تر از آن‌ها است. چرا که به دلیل ساختار و جنس خود، کمتر آلوده شده و رشد جلبک در این نوع استخر بسیار اندک است. بنابراین دیرتر نیاز به تمیزکاری دارند. همچنین نظافت آن‌ها نیز به خاطر همین موضوع بسیار آسان‌تر سایر انواع استخر است.

انواع استخر پیش ساخته گالوانیزه

ساخت استخر با ورق گالوانیزه امروزه در ابعاد و قطرهای گوناگون توسط شرکت‌های مختلف تولید و به فروش می‌رسد. مشخصات متداول‌ترین استخرهای موجود در ایران در جدول زیر نمایش داده شده است:

قطر استخر

 (متر)

ارتفاع کل

 (سانتی‌متر)

ارتفاع آبگیری (مترمکعب) حجم آبگیری

(مترمکعب)

6 160 155 45
8 160 155 80
10 160 155 125

شیوه نگهداری از استخر ماهی گالوانیزه

با آن که مراحل ساخت استخر گالوانیزه در کلیه مناطق همچون ساخت استخر گرگان و یا تهران بسیار آسان و سریع است، اما دقت به نگهداری و فراهم کردن شرایط مناسب و مطابق با استاندارد، نقش مهمی در طول عمر و افزایش کارایی این نوع از استخرها دارند. گاهی ممکن است برخی از پرورش‌دهندگان ماهی به دلیل صرفه‌جویی اقدام به خرید استخر پیش ساخته دست دوم کنند. اما به جای سود ضرر کنند.

شیوه نگهداری از استخر ماهی گالوانیزه

چرا که از شرایط و نحوه نگهداری آن استخر خبر نداشته و پس از مدتی مجبور به تعویض یا تعمیر استخر شوند. بنابراین خرید استخر گالوانیزه دست دوم هم شرایط مخصوص به خود را دارد که بهتر است پیش از خرید جهت مشورت با کارشناسان گروه صنعتی برکه صحبت کنید.

نظافت و بهداشت استخر

رعایت اصول بهداشتی و نظافت مرتب استخر ماهی‌ها از مهمترین عواملی است که نه تنها باعث افزایش طول عمر و کارایی استخر می‌شود، در رشد و سلامت آبزیان نیز بسیار تأثیرگذار است. از آن جایی سیستم‌های پرورش ماهی در حال حاضر اکثرا از نوع مدرن و پیشرفته هستند، پس بهتر است تمیزکاری آن‌ها نیز با استفاده از ادوات پیشرفته باشد.

به طور مثال در هنگام تعویض آب استخر پرورش ماهی و نظافت کف و دیواره‌ها، به جای روش‌های سنتی از تجهیزات استخر مدرنی نظیر جارو استخر، درام فیلتر یا ازن ژنراتور کمک گرفت. به علاوه رعایت نکات زیر در نگهداری از استخر گالوانیزه مهم و لازم است:

نکات مهم در ساخت استخر گالوانیزه

  • جهت بالا بردن دوام و مقاومت بیشتر، بهتر است دیواره‌های بیرونی استخر خشک بماند و کمتر در معرض آب قرار بگیرد. همچنین از پوشش‌های محافظی نظیر رزین برای افزایش مقاومت استفاده کرد. نصب سایبان نیز راهکاری دیگری است که می‌تواند عمر استخر را بیشتر کند.
  • برای تمیزکاری به هیچ عنوان نباید از فرچه‌های سیمی استفاده کرد. بهترین راه برای تمیزکاری استخر گالوانیزه، دستگاه کارواش و فشار آب است.
  • بررسی و بازدید مداوم از تجهیزات به خصوص سیستم لوله‌کشی تأثیر مستقیمی در کاهش خسارات و آسیب‌های احتمالی است.
  • از برخورد اجسام نوک تیز و برنده به بدنه استخر اجتناب کرد.
  • به منظور پیشگیری از دفرمه شدن و جابه جایی استخر، باید مواظب بود اجسام سنگین یا ماشین‌آلات به استخر برخورد نکنند.
  • ساخت استخر گالوانیزه اصولی با رعایت تمامی نکات و آموزش روش‌های نگهداری استاندارد توسط متخصصان گروه صنعتی برکه، بهترین راه در جهت کاهش هزینه‌ها و خسارات در آینده است.

چنانچه برای عقد قرارداد ساخت استخر سوالی دارید پیشنهاد می کنیم با کارشناسان ما در ارتباط باشید و یا به مطالعه مقاله مربوطه بپردازید.

نکات مهم در ساخت استخر گالوانیزه

قیمت ساخت استخر گالوانیزه

بخش اعظمی از هزینه ساخت استخر مربوط به قیمت استخر پیش ساخته گالوانیزه است. چنانچه بتوان استخر را از تولیدکنندگان یا نمایندگی‌های رسمی تهیه کرد، مطمئنا ارزان‌تر تمام خواهد شد. نکته بعدی در قیمت استخر پیش ساخته هزینه‌های جانبی است که برای کاهش آن‌ها نیز بهترین راه مراجعه به گروه صنعتی برکه است که در ساخت انواع استخر از جمله ساخت استخر ژئوممبران، ساخت استخر فایبرگلاس، گالوانیزه و … با قیمت مناسب و کیفیت بالا تجربه طولانی دارد.

همچنین ما می توانیم هر سوالی که درخصوص هزینه ساخت انواع استخرها از جمله هزینه ساخت استخر ژئودکاموند، ساخت استخر سیمانی، پیش ساخته و … دارید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

آیا استخر گالوانیزه نیاز به فیلتر دارند؟

بله به منظور جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آب و نیز تجمع جلبک استفاده فیلتر، هواکش و دیگر تجهیزات استخر توصیه می‌شود.

ساخت استخر گالوانیزه به چه منظوری انجام می‌شود؟

جهت ساخت استخر شنا، استخر پرورش ماهی، مخزن ذخیره آب یا دیگر مواد شیمیایی

آیا استخر گالوانیزه داغ می‌شود؟

بله به علت این که سازه فلزی است. بنابراین بهتر است برای استخر سایبان درست کرد یا از درختان جهت ایجاد سایه استفاده کرد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 46

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *