loader image

نقشه موتورخانه استخر و جکوزی

خانه | خدمات موتورخانه استخر | نقشه موتورخانه استخر و جکوزی

فهرست مطالب

نقشه موتورخانه استخر و جکوزی باید مطابق با استانداردها تهیه شود

نقشه موتورخانه استخر و جکوزی چگونگی چیدمان تجهیزات استخر در موتورخانه، لوله‌‌ها و همچنین تصفیه‌خانه استخر را نشان می‌دهد. یک نقشه مهندسی کمک می‌کند تا بتوانید نظارت کافی را در مرحله اجرا داشته باشید. نقشه موتورخانه استخر و جکوزی یکی از ملاحظات مهندسی است که باید به بهترین شکل ممکن تهیه شود. در غیر این صورت هنگام راه رفتن در استخر متوجه اختلاف دمایی خواهید شد. این اختلاف دما یکی از دلایل عملکرد ناقص سیستم مکانیکی استخر است.

نقشه موتورخانه استخر و جکوزی

نقشه موتورخانه استخر و جکوزی توسط یک مهندس مکانیک و با استفاده از نرم‌افزار اتوکد تهیه می‌شود. در این نقشه، پارامترهای مختلفی از جمله ابعاد، سایز لوله استخر، مسیر لوله‌کشی و همینطور ملاحظات الکتریکی مشخص می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به بررسی نقشه موتورخانه استخر و جکوزی بپردازیم.

نقشه موتورخانه استخر و جکوزی چه اجزایی دارد؟

با توجه سرپوشیده یا سرباز بودن استخر، چگونگی قرار گرفتن تجهیزات موتورخانه استخر و جکوزی می‌تواند متفاوت باشد. اما برخی از تجهیزات در موتورخانه استخرها یکسان هستند. در واقع می‌توان گفت که بسته به نوع و ابعاد استخر، نقشه موتورخانه استخر و جکوزی ممکن است منحصربه‌فرد باشد. به عنوان مثال، طراحی و نقشه موتورخانه استخر عمومی نسبت به نقشه موتورخانه استخر خانگی تفاوت‌هایی دارد.

در حالت کلی موتورخانه استخر و جکوزی دارای برخی از تجهیزات پایه است که در ساخت موتورخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات اصلی در موتورخانه استخر و جکوزی عبارتند از:

  • مشعل موتورخانه
  • پمپ موتورخانه
  • موگیر موتورخانه
  • دیگ بخار
  • دیگ آبگرم
  • سختی‌گیر آب
  • فیلتر شنی
  • منبع انبساط
  • مبدل کویل‌دار
  • مبدل‌های حرارتی
  • شیرآلات و اتصالات

تماس با برکه

اصول طراحی نقشه موتورخانه استخر و جکوزی

برای طراحی موتورخانه استخر و جکوزی باید به نکات مختلفی توجه شود؛ از جمله موقعیت موتورخانه، اندازه، امکان دسترسی و امکان تعمیر و نگهداری آن. معیارهای مهم در طراحی موتورخانه استخر و جکوزی عبارتند از موقعیت، قابلیت دسترسی و مجزا بودن آن از سایر قسمت‌ها.

اصول طراحی نقشه موتورخانه استخر و جکوزی

گاهی اوقات به ویژه در استخرهای سرپوشیده خانگی کارفرما تصمیم می‌گیرد برای استفاده هر چه بیشتر از فضا، موتورخانه تا حد امکان کوچک باشد. اما این مساله در آینده مشکل‌ساز خواهد بود. حالت ایده‌آل این است که ورودی موتورخانه استخر از ورودی اصلی ساختمان جدا باشد تا تکنسین تعمیر و نگهداری بتواند بدون ورود به ساختمان وارد موتورخانه بشود. برای موتورخانه باید یک دریچه کف شور نیز در نظر گرفته شود.

به عنوان یک قانون تجربی، مساحت مورد نیاز برای اجرای سیستم تصفیه آب استخر باید بین 15 تا 30 درصد از مساحت کاسه استخر را شامل شود. صرف نظر از نوع استخر، در مرحله طراحی نقشه موتورخانه استخر و جکوزی باید به مسایل مختلفی توجه شود؛ از جمله موارد زیر:

  • محل قرارگیری کاسه استخر و چگونگی اجرای سیستم‌های لوله‌کشی
  • محاسبه بارهای حرارتی و انتخاب مبدل حرارتی
  • محاسبه دبی در گردش استخر و جکوزی
  • انتخاب فیلترشنی مناسب
  • انتخاب پمپ سیرکولاسیون بر اساس محاسبه هد و دبی سیستم
  • محاسبه و انتخاب منبع بالانس مناسب
  • محاسبه و انتخاب سیستم ضدعفونی مناسب
  • تهیه نقشه‌های اجرایی موتورخانه و مدارات لوله‌کشی و کاسه استخر و جکوزی
  • اندازه و موقعیت موتورخانه نسبت به مجموعه
  • وضعیت دسترسی به موتورخانه
  • امکان نگهداری ساده از تجهیزات
  • در نظر گرفتن یک فضای بسته برای نگهداری مواد شیمیایی
  • فراهم کردن امکان تخلیه فاضلاب موتورخانه
  • ایجاد وضعیت مناسب برای محیط موتورخانه از نظر دما، رطوبت، تهویه و سر و صدا
  • در نظر داشتن پارامترهای معماری و سازه
  • در نظر داشتن پارامترهای الکتریکی

تجهیزات استخر و جکوزی و لوله‌کشی موتورخانه

ملاحظاتی که در تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی باید رعایت شوند

موتورخانه استخر دارای دو مدار گرمایش و تصفیه و گردش آب استخر است. مدار گرمایشی از دیگ‌های چدنی یا فولادی، مبدل حرارتی پوسته و همچنین لوله و مشعل تشکیل می‌شود. پمپ تصفیه و فیلتر شنی نیز دو بخش مهم در مدار تصفیه و فیلتراسیون به شمار می‌آیند. در ادامه به توضیح سایر ملاحظات مربوط به طراحی نقشه موتورخانه استخر و جکوزی می‌پردازیم.

ارتفاع استاندارد موتورخانه استخر و جکوزی

بنابر استاندارد DIN، ارتفاع تصفیه‌خانه استخر و جکوزی باید دست‌کم 2200 سانتی‌متر باشد. البته این ارتفاع برای استخرهای عمومی با فیلترهای بزرگ افزایش پیدا می‌کند. با توجه به ارتفاع زیاد فیلترهای شنی و همچنین در نظر گرفتن امکان بازرسی و نگهداری این فیلترها و نیز بویلر استخر، ارتفاع موتورخانه استخر و جکوزی اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. به همین خاطر لازم است بعد از تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی و پیش از سفارش خرید فیلتر شنی و سیستم گرمایش، ارتفاع آنها را با سازنده یا فروشنده چک کنید و با ارتفاع موتورخانه استخر و جکوزی خودتان مقایسه کنید.

روش دسترسی به موتورخانه استخر و جکوزی

روش دسترسی به موتورخانه استخر و جکوزی و اجزای آن، از نکاتی است که در هنگام طراحی سایت باید به آن توجه داشت. این روش دسترسی، در چگونگی ساخت موتورخانه تاثیرگذار خواهد بود. نقشه موتورخانه استخر و جکوزی باید به گونه‌ای باشد که نصابان به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

روش دسترسی به موتورخانه استخر و جکوزی

امکان نگهداری آسان از تجهیزات

برای تهیه و اجرای نقشه موتورخانه استخر و جکوزی، باید شناخت خوبی از هر یک از تجهیزات استخر داشته باشید. این شناخت به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز مشکل، بتوانید به سادگی آن را برطرف کنید. نگهداری از تجهیزات داخل استخر و جکوزی باید به صورت ساده و اصولی انجام شود و از استانداردهای ویژه پیروی کند.

در هنگام تهیه نقشه موتورخانه استخر باید فضای کافی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات نیز در نظر گرفته شود. گفتنی است که در استخرهای سرباز نیاز به سیستم گرمایشی و سرمایشی نیست، اما در استخرهای سرپوشیده، برای گرمایش و سرمایش استخر نیازمند تعبیه سیستم هایی در موتورخانه استخر هستیم.

در نظر گرفتن یک فضای بسته و محافظت‌شده در نقشه موتورخانه استخر و جکوزی

موتورخانه استخر و جکوزی به یک فضای محافظت‌شده نیاز دارد. این فضا به منظور نگهداری از مواد شیمیایی در نظر گرفته می‌شود. تهیه و اجرای نقشه این بخش از موتورخانه استخر و جکوزی باید بر اساس استانداردهایی انجام شود. در غیر این صورت این امکان وجود دارد که فضای در نظر گرفته شده برای نگهداری مواد شیمیایی چندان مناسب نباشد.

امکان تخلیه فاضلاب در نقشه موتورخانه استخر و جکوزی

در هنگام تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی باید نگهداری و تمیز کردن آن نیز در نظر گرفته شود. درون فاضلاب موتورخانه آلودگی‌هایی وجود دارند که باید به صورت منظم تخلیه شوند. فرایند تخلیه فاضلاب باید به صورت دوره‌ای و توسط تعمیرکاران انجام شود.

وضعیت موتورخانه از نظر دما، رطوبت و تهویه هوا

وضعیت موتورخانه از نظر دما، رطوبت و تهویه هوا

ساخت استخر به صورت کلی به دو صورت روباز و سرپوشیده انجام می‌شود. اگر استخر شنا سرپوشیده باشد، به تهویه سالن استخر نیاز دارد که باید دما و رطوبت مناسبی داشته باشد. در استخرهای سرباز، به محیط تهویه نیازی نیست و کافی است آب استخر از نظر پاکیزگی و دما مورد بررسی قرار گیرد.

در نظر گرفتن یک فضای مناسب برای ساخت موتورخانه، از نکات بسیار مهم در طراحی استخر و جکوزی است. دمای موتورخانه، تهویه هوا و همچنین صدای آن باید به گونه ای باشد که باعث آزار نشود. فضای موتورخانه در استخرهای سرپوشیده باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا امکان نگهداری از تجهیزات و لوازم مورد نیاز از جمله پمپ‌ها، فیلترها، گرمکن‌ها، تاسیسات تهویه مطبوع، مواد ضدعفونی‌کننده استخر و جکوزی و غیره وجود داشته باشد.

در نظر داشتن ملاحظات الکتریکی در نقشه موتورخانه استخر و جکوزی

هر یک از تجهیزات موجود در استخر باید عایق‌بندی شوند. عایق‌بندی وسایل الکتریکی از به وجود آمدن مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند. به همین دلیل در هنگام تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی باید دقت داشت که موتورخانه باید در جایی خارج از محیط استخر تعبیه شود.

نکات مربوط به لوله‌کشی در تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی

برای تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی، باید با بخش‌های مختلف موتورخانه استخر و جکوزی آشنا باشید. به عنوان مثال، آب استخر از مهم‌ترین بخش‌های استخر است. آب شهر با دمای ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد وارد موتورخانه می‌شود.

نکات مربوط به لوله‌کشی در تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی

از زمان ورود آب به داخل موتورخانه، باید مراحلی طی شوند تا دمای آن به دمای مناسب برسد. همانطور که گفته شد، طراحی و تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. اما به صورت کلی طراحی موتورخانه شامل سه بخش است که عبارتند از واحد گرمایش، تصفیه آب و پمپاژ. در ادامه به توضیح نکات مربوط به لوله‌کشی در تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی می‌پردازیم.

روش‌های لوله‌کشی در موتورخانه استخر و جکوزی

لوله‌کشی استخر و جکوزی به دو صورت کلی انجام می‌شود: یکی روش مکش از کف، دهش از دیواره (روش اسکیمری)، و دیگری روش مکش دیواره، دهش از کف (روش سرریزی). در روش اول لوله‌کشی، تجهیزی به نام اسکیمر روی دیواره استخر قرار می‌گیرد. اسکیمر از پایین توسط لوله به مکش پمپ تصفیه متصل می‌شود و در این حالت می‌تواند چربی و مواد معلق را به خود جذب کند. محل اسکیمر باید طوری باشد که سطح آب تقریبا در وسط آن قرار بگیرد.

در روش اسکیمری باید حتما یک جریان سطحی روی آب قرار داشته باشد. بنابراین در این روش نازل‌هایی هم‌تراز با سطح آب قرار داده می‌شوند. در این روش نیازی به نصب منبع بالانس نیست؛ اما طراحان در نقشه موتورخانه استخر و جکوزی برای فضاهای ورزشی، در حالت اسکیمر نیز یک منبع بالانس قرار می‌دهند.

در این حالت، طراحی لوله‌کشی به گونه‌ای است که 15 درصد از حجم آب در گردش استخر یا جکوزی از اسکیمر و 85 درصد باقی‌مانده از کف استخر تخلیه شود. آب از عمیق ترین قسمت کف کاسه استخر و اسکیمر مکش می‌شود. سپس از فیلتر شنی عبور داده می‌شود تا ذرات و ناخالصی‌ها از آن گرفته شوند.

آب از مبدل حرارتی عبور داده می‌شود تا دماي آن به حدود 27 درجه سانتیگراد برسد. در پایان نیز با استفاده از تجهیزات ضدعفونی، آب پس از گندزدایی از دیواره‌ها وارد استخر می‌شود. در لوله‌کشی به روش سرریز، آب استخر از گاترهایی که دور تا دور استخر تعبیه شده‌اند، وارد منبع بالانس می‌شود. سپس مانند روش اسکیمری، آب پس از ورود به پمپ، فیلتر و مبدل، دوباره وارد استخر می‌شود.

سایز لوله ورودی و خروجی موتورخانه استخر و جکوزی

سایز لوله ورودی و خروجی موتورخانه استخر و جکوزی

انتخاب سایز لوله خروجی استخر و جکوزی که وظیفه انتقال آب استخر را به موتورخانه استخر بر عهده دارد، تابع پارامترهای مختلفی از جمله ابعاد استخر و همینطور سرپوشیده یا روباز بودن آن است. مطابق با استاندارد، سایز لوله تخلیه استخر یا لوله ورودی موتورخانه استخر برای سرعت 1.5 متر بر ثانیه در نظر گرفته می‌شود.

لوله اسکیمری معمولا در سایز 63 میلی‌متر انتخاب می‌شود. در خصوص لوله پرکن استخر نیز معمولا سرعت 2.5 متر بر ثانیه لحاظ می‌شود. از سوی دیگر، اندازه لوله سرریز در استخرهای بی‌نهایت، با در نظر گرفتن سرعت 0.5 متر بر ثانیه محاسبه می‌شود.

برآورد لوله و اتصالات UPVC در نقشه موتورخانه استخر و جکوزی

برآورد صحیح لوله‌های استخر و تعداد اتصالات UPVC برای تهیه نقشه موتورخانه استجر و جکوزی به صورت حضوری در محل ساخت موتورخانه انجام می‌شود. اما به صورت کلی نیز می‌توان تخمین زد که در ساخت موتورخانه استخر به چه اتصالات یوپی‌وی‌سی و چه سایزی نیاز داریم. در لوله‌کشی موتورخانه استخر و جکوزی، در این محل‌ها باید یک شیر توپی یوپی‌وی‌سی نصب شود:

  • لوله خروجی تخلیه کف استخر به موتورخانه استخر
  • لوله های خروجی اسکیمر
  • لوله ورودی پمپ بعد از کولکتور
  • لوله خروجی پمپ استخر
  • قبل و بعد از فیلتر شنی (شیر شش‌راهه فیلتر شنی)
  • نازل مبدل حرارتی و بای‌پس مبدل حرارتی استخر
  • قبل و بعد از واحد کلرزن استخر و بای‌پس
  • خروجی بک‌واش فیلتر شنی

تجهیزات تصفیه آب در موتورخانه استخر و جکوزی

لازم به ذکر است که شیرهای یوپی‌وی‌سی تا سایز 90 کاربرد دارند. به همین خاطر اگر سایز لوله‌کشی بزرگتر از سایز 90 محاسبه شده است، توصیه می‌شود که از شیر پروانه‌ای یوپی‌وی‌سی یا شیر بین‌فلنجی یوپی‌وی‌سی استفاده شود. محل نصب شیر یک طرفه در خروجی پمپ (محل دهش پمپ) و همچنین نازل مخزن بالانس (یا مخزن تعادل) است. لیست سایر اتصالات مورد نیاز در موتورخانه استخر عبارت از است:

  • سه‌راهی تبدیلی یوپی‌وی‌سی
  • زانو 45 درجه یوپی‌وی‌سی
  • زانو 90 درجه یوپی‌وی‌سی
  • کپ یوپی‌وی‌سی
  • تبدیل یوپی‌وی‌سی
  • سه‌راهی 90 درجه یوپی‌وی‌سی
  • مهره ماسوره یوپی‌وی‌سی
  • بوشن چسبی یوپی‌وی‌سی
  • بوشن دنده یوپی‌وی‌سی
  • لوله یوپی‌وی‌سی
  • چسب، کلینر و پرایمر

تجهیزات تصفیه آب در موتورخانه استخر و جکوزی

از نکات دیگر در طراحی موتورخانه استخر و جکوزی، در نظر گرفتن تجهیزاتی برای تصفیه آب و سختی‌گیری آن است. با توجه به اینکه آب استخر امکان جذب انواع آلودگی‌ها را دارد، در این مرحله کلر مورد استفاده به آب اضافه می‌شود تا مواد آلاینده از آن حذف شوند.

به همین دلیل از نکات مهم در طراحی موتورخانه استخر و جکوزی، توجه به مساله تعمیر و نگهداری استخر با استفاده از مواد شیمیایی یا استفاده از تجهیزات استخر مانند فیلترها است. منظور از تجهیزات تصفیه موتورخانه استخر، وسایلی هستند که وظیفه ضد عفونی کردن آب استخر و جکوزی را بر عهده دارند.

تصفیه‌خانه، قلب موتورخانه استخر و جکوزی به شمار می‌رود. واحد تصفیه و ضدعفونی استخر، بخش مهمی از موتورخانه استخر را تشکیل می‌دهد. تصفیه استخر معمولا با کلر، پرتو فرا بنفش (UV) و گاز ازون انجام می‌شود. پمپ استخر آب را از مخزن بالانس و کفشورهای استخر مکش می‌کند. این پمپ با بهره‌گیری از سیستم لوله‌کشی و تجهیزات مربوطه، از افت فشار در کل سیستم جلوگیری می‌کند. در ادامه به شرح تجهیزات موتورخانه استخر و جکوزی می‌پردازیم.

فیلتر شنی

فیلتر تصفیه شنی استخر، اولین مرحله تصفیه آب استخر و جکوزی را بر عهده دارد. وظیفه اصلی فیلتر شنی، شفاف‌سازی آب و جداسازی ذرات معلق آن است. این فیلترها معمولا از جنس استیل، پلاستیک و فایبرگلاس ساخته می‌شوند.

سیستم تزریق کلر و اسید

سیستم تزریق کلر و اسید

برای تنظیم سطح PH آب استخر و تنظیم میزان کلر آن، از یک سیستم تزریق کلر و اسید استفاده می‌شود. می‌توان گفت مهم‌ترین عامل گندزدایی آب استخر، کلر است. کلر به سه شکل جامد، مایع و گاز در طبیعت یافت می‌شود. اما شکل جامد آن بالاترین درصد خلوص را دارد. قرص کلر جامد به صورت کیلوگرمی به فروش می‌رسد. آب با قرار گرفتن در کلرزن خطی، گندزدایی می‌شود. کلر در استخرهای بزرگ به صورت مایع نیز برای استفاده در پمپ تزریق کلر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تجهیزات گرمایشی در نقشه موتورخانه استخر و جکوزی

تجهیزات گرمایشی در نقشه موتورخانه استخر و جکوزی

منظور از تجهیزات گرمایش استخر و جکوزی، وسایلی است که بین 6 تا 48 ساعت آب استخر را به دمای 26 درجه سانتی‌گراد می‌رسانند. انتخاب زمان پیش‌گرمایش در طراحی ابعاد مبدل حرارتی استخر بسیار موثر است. در ادامه به بررسی تجهیزات گرمایشی موجود در نقشه موتورخانه استخر و جکوزی می‌پردازیم.

دیگ موتورخانه استخر و جکوزی

بویلر یا دیگ موتورخانه استخر و جکوزی در دو نوع گازسوز وگازوییلی تولید می‌شود. این دیگ‌ها دمای آب را به 82 درجه سانتیگراد می‌رسانند و سپس آب وارد مبدل حرارتی استخر می‌شود. دمای آب خروجی از مبدل حرارتی، 70 درجه سانتی‌گراد است.

مبدل حرارتی استخر و جکوزی

با توجه به اینکه در آب استخر کلر و رسوبات وجود دارد، وارد کردن آب به صورت مستقیم به دیگ باعث اکسید شدن متریال داخل دیگ استخر می‌شود. این مشکل با استفاده از یک مبدل استخری از جنس استیل و مقاوم به کلراین حل می‌شود. مبدل‌های استخری بر اساس ابعاد استخر، سرپوشیده یا سرباز بودن آن و همینطور زمان لازم برای پیش‌گرمایش انتخاب می‌شوند.

پمپ گرمایشی

یکی از روش‌های گرم کردن آب استخر، استفاده از یک پمپ گرمایشی است. این پمپ با استفاده از انرژی الکتریکی و هوای گرم محیط، باعث افزایش دمای آب عبوری از داخل خود می‌شود. برای سیرکوله کردن گرمایش استخر معمولا از یک پمپ خطی استفاده می‌شود. محل قرارگیری این پمپ بین دیگ و مبدل حرارتی استخر است.

تجهیزات گرمایشی استخر و جکوزی

نقشه تابلو برق موتورخانه استخر و جکوزی

تجهیزات استخر و جکوزی برای کنترل و به گردش در آوردن آب، به یک تابلو برق نیاز دارند. تابلو برق استخر در ابعاد مختلف و به شکل ایستاده و دیواری ساخته می‌شود. پس از تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی، ابعاد تابلو را می‌توان از روی ابعاد تجهیزات بدست آورد. این ابعاد عبارتند از طول و عرض و عمق قطعه، فضای خالی بین آنها، فضای خالی بین داکت‌ها و همینطور فضای آزاد بین ترمینال‌ها. لازم به ذکر است که روش چیدمان قطعات و فضای استاندارد بین آنها و سایر نکات ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

تابلوی برق استخر و جکوزی از یکدیگر مجزا هستند. نکته‌ای که در تهیه و پیاده‌سازی نقشه تابلو برق موتورخانه استخر و جکوزی باید مد نظر قرار داد، این است که مکان در نظر گرفته شده برای نصب آن حتما دور از دسترس افراد باشد. از سوی دیگر، تابلو برق موتورخانه استخر و جکوزی باید به گونه‌ای باشد که امکان بازدید و رفع توسط کارشناسان فراهم شود. تابلو برق استخر و جکوزی خانگی تفاوتی با تابلو برق سایر استخرها ندارد و در آن تنها از تجهیزات ساده‌تر و با توان کمتر استفاده می‌شود.

برای راه‌اندازی پمپ استخر و جکوزی چه برای تخلیه و چه برای تخلیه درون چاه، از تابلو برق پمپ استخر استفاده می‌شود. برای هر کدام از این مراحل، یک فیوز مینیاتوری سه‌فاز یا تک‌فاز و دو کنتاکتور و دو عدد بیمتال استفاده می‌شود. گفتنی است برای حفاظت بیشتر، در مدار فرمان از فلوتر نیز بهره گرفته می‌شود. پس از تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی و تهیه تجهیزات، نصب تابلو برق کار ساده‌ای است. تنها کافی است گوشواره‌هایی که گوشه‌های تابلو قرار دارند، به دیوار متصل شوند. سپس کابل‌های متصل شده به پمپ‌ها و برق ورودی اصلی، از گلند در قسمت پایین و کف تابلو می‌گذرند و به ترمینال‌های مرتبط متصل می‌شوند.

مجموعه برکه؛ طراح و مجری بهترین موتورخانه‌های استخر و جکوزی

مجموعه برکه؛ طراح و مجری بهترین موتورخانه‌های استخر و جکوزی

همانطور که اشاره شد، تمامی تجهیزات استخر در موتورخانه استخر و جکوزی قرار می‌گیرند. هدف از تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی، تامین گرمایش، تصفیه و پمپاژ آب است. برای این کار باید برخی از ملاحظات را در نظر گرفت تا موتورخانه به شکلی بهینه طراحی شود.

گروه مهندسی برکه ارائه‌دهنده خدمات طراحی و ساخت انواع سازه‌های آبی از جمله موتورخانه استخر و جکوزی و جانمایی موتورخانه استخر است. ما در مجموعه برکه با بهره‌گیری از مهندسین برتر، نقشه موتورخانه استخر و جکوزی مورد نظر شما را تهیه و اجرا می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر درباره طراحی موتورخانه استخر و جکوزی، لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

طراحی موتورخانه استخر و جکوزی شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

طراحی موتورخانه شامل سه بخش است که عبارتند از واحد گرمایش، تصفیه آب و پمپاژ.

برای تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی باید چه ملاحظاتی رعایت شوند؟

برخی از ملاحظات مهم در هنگام تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی عبارتند از: محل قرارگیری کاسه استخر و چگونگی اجرای سیستم‌های لوله‌کشی، محاسبه بارهای حرارتی و انتخاب مبدل حرارتی، محاسبه دبی در گردش استخر و جکوزی و انتخاب فیلترشنی مناسب.

لوله‌کشی موتورخانه استخر و جکوزی با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

لوله‌کشی استخر و جکوزی به دو شکل انجام می‌شود. روش اول، مکش از کف، دهش از دیواره است و به روش اسکیمری مشهور می‌باشد. روش دوم نیز مکش دیواره، دهش از کف است که نام دیگر آن، روش سرریزی می‌باشد.

در هنگام طراحی و اجرای موتورخانه استخر و جکوزی چه نکات الکتریکی باید رعایت شوند؟

بسیار مهم است که هر یک از تجهیزات موجود در استخر باید عایق‌بندی شوند. این کار از به وجود آمدن مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند. همچنین موتورخانه باید در جایی خارج از محیط استخر تعبیه شود.

در هنگام تهیه نقشه موتورخانه استخر و جکوزی چه مساحتی برای تصفیه‌خانه باید در نظر گرفت؟

مساحت مورد نیاز برای سیستم تصفیه آب استخر باید بین 15 تا 30 درصد مساحت کاسه استخر باشد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 58

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *