loader image

ساخت آبنما با یونولیت

خانه | خدمات آبنما | ساخت آبنما با یونولیت

ساخت آبنما با یونولیت

در معماری ایرانی آبنما یکی از مهم‌ترین ابزارها برای تزئین باغ یا ویلا به‌شمار می‌رود. داشتن یک آبنمای زیبا و جذاب نه تنهایی زیبایی بسیاری به محوطه مورد نظر شما می‌بخشد بلکه شنیدن صدای آب محیط را برای هر فردی آرام و روح‌انگیز می‌کند. امروزه در بیشتر باغ‌ها و خانه‌های ویلایی یک آبنمای بسیار زیبا دیده‌می‌شود.

آبنماها در جنس‌ها، رنگ‌ها و ابعاد هندسی مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. برای انتخاب آبنمایی که متناسب با چیدمان و فضای باغ یا ویلای شما باشد باید به جزئیات ظریفی توجه کنید. بعضی از مردم به‌علت گران قیمت بودن آبنماهای بتنی و آبنماهای سیمانی به آبنماهای یونولیت رو می‌آورند که به نسبت آبنماهای دیگر مقرون‌ به‌ صرفه‌ تر هستند و با هزینه‌ی کمتری می‌توانید شروع به ساخت و ساز و تهیه آن کنید. برای ساخت آبنما با یونولیت باید مراحلی را طی کنید برای یادگیری و مطلع شدن از آن در ادامه با ما با همراه باشید.

تماس با برکه

چرا آبنمای یونولیتی را انتخاب کنیم؟

یونولیت‌ها امروزه یکی از اصلی‌ترین مصالح برای ساخت و ساز ساختمان‌ها به‌حساب می‌آیند و در قسمت‌های مختلف ساختمان از جمله کف، دیوارها، سقف، لوله کشی و تأسیسات استفاده می‌شود. یونولیت ماده‌ای سفید رنگ و بسیار سبک است که در بسته‌بندی و عایق‌کاری استفاده می‌شود. این پلیمر سفیدرنگ عایق دمای هوا از جمله سرما و گرما، صدا و رطوبت است.

از یونولیت‌ها معمولاً برای وسایلی که نیازمند بسته‌بندی، عایق‌کاری، وسیله‌ها و ابزارهای الکتریکی هستند استفاده می‌شود. در بازار بعضی از افراد به آن فیبر سفید هم می‌گویند. با یونولیت حتی می‌توان وسیله‌هایی خلاقانه با ایده‌های جدید و تازه درست کرد که ما در این مقاله به ساخت آبنما با یونولیت اشاره‌کرده‌ایم ساخت آبنما با این ماده سفید رنگ نه‌تنها کاری خلاقانه و جدید است بلکه وسیله‌ای کاربردی و شکیل برای محوطه‌ای که می‌خواهید آبنما را در آنجا قرار دهید نیز است.

چرا آبنمای یونولیتی را انتخاب کنیم؟

راهنمای خرید یونولیت برای ساخت آبنما

یونولیت‌ها در ورقه‌ها و ضخامت‌های مختلف در بازار ارائه می‌شوند اما در انتخاب آن برای ساخت آبنما باید بدانید چه نوع یونولیت با چه حجم یا ابعادی را باید خریداری کنید چند نکته مهم برای تهیه یونولیت باید در نظر بگیرید:

  • در ابتدا بهتر است برای جلوگیری از نشتی و نفوذ آب از یونولیت‌ هایی که دارای علامت استاندارد هستند برای ساخت آبنما استفاده‌کنید و از معتبر بودن مرکز خرید اطمینان حاصل کنید.
  • یونولیت‌هایی که با فشردگی زیاد ساخته ‌شده‌اند دوام بیشتری نسبت به یونولیت‌ هایی که در مصالح‌فروشی‌ها موجود هستند دارند و برای ساخت آبنما مناسب‌ترند.
  • در بازار دو نوع یونولیت ارائه می‌دهند یکی یونولیت‌های قابل اشتعال و دیگری یونولیت‌ های کندسوز، برای ساخت آبنما با یونولیت بهتر است از یونولیت‌های غیر قابل اشتعال خریداری کنید.
  • یونولیت که تهیه می‌کنید باید دارای بافتی هموار و یکدست باشد و برای ساخت آن از مواد نامرغوب استفاده نشده باشدو صافی یونولیت نشانه‌ی خوبی برای آگاه شدن از مرغوب بودن آن است.

7 مورد از مزیت‌های ساخت آبنما با یونولیت

1- به نسبت سایر آبنماهای سیمانی، بتنی و سنگی بسیار مقرون به صرفه هستند و کمترین هزینه را برای شما به‌همراه دارند.

2- یونولیت‌ها بسیار سبک و به‌راحتی قابل جابه‌جایی هستند.

3- در زمان کمتر و خیلی سریع‌تر از آبنماهای دیگر ساخته می‌شوند.

4- در برابر پوسیدگی مقاوم است.

5- آب نماهایی که با یونولیت ساخته می‌شوند در برابر ضربه و فشار مقاومت بسیار زیادی دارند.

6- ابعاد و سایز آن‌ ها به‌راحتی قابل‌ تغییر است.

7- عایقی قوی در برابر رطوبت و حرارت هستند.

بیشتر افراد تمایل به ساخت یا خرید آبنماهای سیمانی و یا بتنی دارند ولی به‌علت کمبود جا برای قرارگیری یا حتی کمبود بودجه برای خرید این نوع از آبنماها به‌ناچار به ساخت آبنما با یونولیت روی می‌آوردند هر چند که آبنماهای یونولیت هم طرفداران خاص خودش را دارد ولی در مواجه با جنس‌های دیگر از آبنما و مواد کار شده در یونولیت که در طبیعت به هیچ‌عنوان بازیافت نمی‌شوند به محیط زیست آسیب زیادی می‌رساند اندک افرادی به سراغ ساخت آن میروند.

3 مورد از معایب ساخت آبنما با یونولیت

1- در برابر حلال‌های آلی کمترین مقاومت را از خود نشان‌ می‌دهد.

2- یونولیت‌ها به‌راحتی تجزیه نمی‌شوند.

3- به‌دلیل اینکه امکان اشتعال در آنها وجود دارد ممکن است به لایه ازن آسیبی جدی برسانند.

وسایل مورد نیاز برای تهیه و ساخت آبنما با یونولیت

  • تهیه یونولیت ترجیحاً با ضخامت بالا
  • لوله‌ های فلزی باریک و باریک
  • توری فلزی یا پلاستیکی
  • دستگاه مخصوص برای استفاده از پمپاژ آب
  • بیل، دریل، کلید، پریز، چسب مخصوص، رنگ‌ های ضد آب
  • سطل‌ های پلاستیکی با شکل‌ های مختلف به‌ منظور قالب

9 مورد از مراحل پایه و مهم ساخت آبنما با یونولیت

1- برای ساخت آبنما با یونولیت باید ابتدا شکل هندسی که با محوطه شما یکنواخت باشد و به چشم بیاید را انتخاب کنید. شکل هندسی آبنما نقش مهمی در زیباتر کردن محوطه باغ یا حیاط شما دارد.

2- تهیه و خرید یونولیت با ضخامت 50 الی 100 سانتی‌متر که بسته به‌شکل نهایی آبنما است. هرچند بعضی‌ها از ضخامت کمتر مثل 10 الی 20 سانت استفاده می‌کنند ولی هرچه ضخامت ورق یونولیت بیشتر باشد دوام و ماندگاری بهتری به آبنما می‌دهد.

3- بعد از اینکه طرح مورد نظر را روی یونولیت پیاده کردید. با رزین مخصوص این کار که در بازار موجود هستند کل سطح یونولیت را پوشانده که از نفوذ آب جلوگیری کنید و سطح یونولیت به‌طور کل ضد آب می‌شود.

4- برای سفت شدن یونولیت می‌توانید از کمی ملات سیمان یا پودر سنگ استفاده ‌کنید.

5- سپس بعد از خشک شدن مایع رزین و سفت شدن سیمان می‌توانید به‌راحتی سطح آن را رنگ آمیزی کنید. این نکته را در نظر داشته ‌باشید که حتماً از رنگ‌های ضد آب پایه استفاده ‌کنید.

6- اگر حجم آبنمایی که با یونولیت ساخته‌اید عمیق و بزرگ است سعی کنید برای زیرسازی آبنما از میلگرد استفاده‌ کنید تا دوام آن افزایش یابد.

7- برای کنترل فشار آب باید در ابتدای لوله از یک شیر فلکه استفاده‌کنید.

8- و در آخر باید راه آبی که از لوله‌ها به بالا می‌روند و به پایین سرازیر می‌شوند را طراحی و در آبنما پیاده‌سازی کنید تا بتوانید از داشتن آن لذت ببرید.

9- آبنمای خانگی جذاب ساخته شده با یونولیت، سنگ، بطری و وسایل دورریختنی

مراحل پایه و مهم ساخت آبنما با یونولیت

نکات ضروری که باید قبل از ساخت و تهیه آبنما از آن آگاه باشید

  • برای ساخت آبنما با یونولیت قبل از هر چیزی برای نصب آن هم باید برنامه‌ریزی کنید و از نصب آبنما در جایی که زیر درخت باشد پرهیز کنید زیرا در فصل پاییز به‌علت ریزش برگ‌ها یا در فصل‌های دیگر به‌علت ریختن فضولات پرندگان آب آبنما آلوده شده و باعث گرفتگی پمپ خواهد شد.
  • لوله‌کشی آبنما و تأمین آب مورد نیاز آن یکی از اصولی‌ترین مواردی است که باید قبل از ساخت آن را بررسی کنید. برای این‌کار می‌توانید از سیستم‌های متعادل‌کننده استفاده‌کنید تا به‌طور خودکار از خشک‌شدن پمپ جلوگیری کند و باعث افزایش طول عمر آبنما شود.
  • برای نظافت آبنما باید حتماً از یک سرریز و سیستم تخلیه استفاده‌کنید که بسیار کاربردیاند و به‌سرعت آبنما را پاکیزه می‌کنند.
  • برای مراقبت و حفاظت از آبنما در فصل زمستان پمپ‌های آن را جدا کرده و از یخ‌زدن و آسیب دیدن‌های احتمالی تا حد مطلوب جلوگیری کنید.
  • کلیدهایی که برای روشن و خاموش کردن آبنما استفاده می‌کنید باید بر اساس قدرت پمپ‌ها، سیستم‌های حفاظتی و ایمنی انتخاب شوند تا موجب کاهش عمر آبنما نشود.
  • به‌دلیل اینکه در کاهش مصرف آب صرفه‌جویی کنید سعی کنید تا حد امکان عمق آب را ثابت نگه‌دارید و به‌دلیل اینکه آب از لبه‌های حوض به پایین سرازیر نشود آبنما را در جایی که در جهت وزش بادهای شدید است نصب نکنید.

نکات ضروری که باید قبل از ساخت و تهیه آبنما از آن آگاه باشید

کلام پایانی

آبنماها با ایجاد جلوه‌ی طبیعی که به محوطه باغ و حیاط خانه‌های ویلایی می‌دهند، حس دلنشین طبیعت را در وجود هر انسانی زنده می‌کنند و هر فردی از شنیدن صدای طبیعی آب لذت می‌برد و برای ساعاتی هم که شده با ذهنی آرام و به‌دور از استرس از روزمرگی‌ها به زندگی ادامه می‌دهد. کمتر کسی از داشتن آبنما در محوطه زندگی خود دوری می‌کند.

در این مطلب به نکات مهمی که باید برای ساخت آبنما با یونولیت بدانید اشاره‌کرده‌ایم. شما می‌توانید با عمل کردن به نکته‌های گفته شده بدون دردسر و با کمترین هزینه شروع به ساخت آبنما با یونولیت کنید و به محیط زندگی خود حسی مثبت و درآمیخته با طبیعت همراه با صدای دلنشین آب را هدیه دهید. برای ساخت آبنما با یونولیت وارد وبسایت برکه شده و از ایده‌های جدیدی که در خلق یک آبنمای ساده و جذاب به شما کمک می‌کند استفاده‌کنید.

تمامی ایده‌ها با بهره‌گیری از کارکنان مجرب است که پروژه‌های معماری بسیاری را برای ساخت آبنما با یونولیت در سطح کشور توسط وبسایت برکه انجام داده‌اند. مطالعه آن بدون شک به شما کمک بیشتری خواهد کرد. باعث خوشحالی و افتخار ماست که شما را در طراحی و ساخت یک آبنمای جذاب در مناسب‌ترین فضا یاری کنیم.

مهم‌ ترین قطعه برای ساخت آبنما چه وسیله‌ای است؟

مهم‌ترین قطعه‌ ای که برای ساخت آبنما به آن احتیاج داریم پمپ آب است که وظیفه‌ی بردن آب به‌سمت بالا برخلاف نیروی جاذبه زمین و برگشت آن به سطح آبنما است.

اگر آبنمای ساخته شده با یونولیت بعد از اتمام کار نم پس بدهد چه کاری لازم است انجام دهیم؟

بعد از نم پس دادن آبنما باید از عایق‌های دو جزئی نانوشیلد استفاده‌کنید و بعد از آن روی آن یک لایه مش اجرا شود.

مهم‌ترین نکته در ساخت آبنما با یونولیت چه نکته‌ای است؟

محل ورود آب و پمپ باید کاملاً از نظر بیننده مخفی باقی بماند تا جریان بالا و پایین رفتن آب امری طبیعی جلوه کند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 46

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *