loader image

قیمت آب بندی سقف

خانه | خدمات سقف | قیمت آب بندی سقف

قیمت آب بندی سقف

آب بندی سقف عملی است که به منظور مقاوم‌سازی سقف ساختمان نسبت به نفوذ آب و رطوبت انجام می‌شود. این فرآیند تخصصی با ابزار و مصالح مختلفی انجام گرفته و نیاز به مهارت، تجربه و تخصص لازم در انجام این کار و استفاده و انتخاب مصالح مناسب دارد. قیمت آب بندی سقف بسته به این عوامل و بسیاری موارد دیگر مشخص می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر قصد آب بندی و عایق‌سازی سقف ساختمان خود را دارید و به دنبال انجام این کار با بهترین هزینه و شرایط هستید، با ما همراه باشید.

آب بندی سقف چیست؟

عوامل موثر در قیمت آب بندی سقف

آب بندی سقف، یکی از اقدامات مهمی است که باید برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان انجام شود. قیمت آب بندی سقف، با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متراژ سقف: متراژ سقف، یکی از مهم ترین عوامل موثر در قیمت آب بندی سقف است. هر چه متراژ سقف بیشتر باشد، قیمت آب بندی نیز بیشتر خواهد بود.
  • نوع سقف: نوع سقف، نیز یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت آب بندی سقف است. برای عایق بندی انواع مختلف سقف، از روش های مختلفی استفاده می شود که هر کدام هزینه متفاوتی دارند.
  • نوع عایق: نوع عایق، نیز یکی از عوامل موثر در قیمت آب بندی سقف است. عایق های مختلف، قیمت های متفاوتی دارند.
  • شرایط آب و هوایی منطقه: شرایط آب و هوایی منطقه، نیز می تواند در قیمت آب بندی سقف تاثیر داشته باشد. در مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب هستند، هزینه آب بندی سقف بیشتر خواهد بود.
  • دستمزد نیروی کار: دستمزد نیروی کار، نیز یکی از عوامل موثر در قیمت آب بندی سقف است. هزینه نیروی کار در مناطق مختلف، متفاوت است.

نکاتی برای کاهش هزینه آب بندی سقف

برای کاهش هزینه آب بندی سقف، می توان نکات زیر را رعایت کرد:

  • در زمان مناسب، اقدام به آب بندی سقف کنید. اگر سقف دچار آسیب شده باشد، هزینه آب بندی بیشتر خواهد شد.
  • از عایق های با کیفیت استفاده کنید. عایق های با کیفیت، عمر بیشتری دارند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند.
  • از نیروی کار متخصص استفاده کنید. نیروی کار متخصص، می تواند کار آب بندی را به صورت حرفه ای و با کیفیت انجام دهد.

قیمت آب بندی سقف، با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود. برای اطلاع از قیمت دقیق آب بندی سقف، باید از یک شرکت معتبر خدمات آب بندی ساختمان، قیمت بگیرید.

آب بندی سقف چیست؟

آب بندی به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن یک وسیله، سازه یا ساختمان نسبت به نفوذ آب و رطوبت، مقاوم می‌شود. بسته به اینکه فرآیند آب بندی به چه صورت انجام شود گاهی مقاومت کامل و گاهی مقاومت نسبی در برابر رطوبت ایجاد خواهد شد. البته آب بندی تنها مانع نفوذ آب نمی‌شود، بلکه از خروج آب از داخل یک سازه، مخزن یا ساختمان هم جلوگیری می‌کند.

در فرآیند آب بندی از مصالح مختلفی استفاده می‌شود که بسته به نوع آن‌ها مقاومت عایق آب بند تغییر می‌کند. در بسیاری از موارد عایقی که برای آب بندی استفاده می‌شود، حتی از هدر رفتن دما هم جلوگیری می‌کند. برای مثال در فصل زمستان مانع خروج هوای گرم از داخل ساختمان و جداره‌های سقف شده و از این طریق فضای داخلی گرم‌تر می‌ماند.

تماس با برکه

عدم آب بندی سقف چه مشکلاتی به همراه دارد؟

علی‌رغم اینکه آب بندی سقف اعم از آب بندی سقف سفالی تا آب بندی سقف شیشه ای، ایرانیت و … فرآیند چندان پیچیده‌ای نیست و در صورت مراجعه به متخصصین این حوزه، به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود؛ بسیاری از افراد به دلایل مختلف مانند قیمت آب بندی سقف از انجام این کار خودداری کرده و سقف ساختمان خود را نسبت به نفوذ آب مقاوم نمی‌کنند. این کار در دراز مدت مشکلات زیادی به همراه دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • نفوذ نم و رطوبت به داخل سقف ساختمان به مرور زمان باعث کاهش طول عمر سقف و از بین رفتن مصالحی که در آن به کار رفته می‌شود و پیامدهای منفی به دنبال دارد.
  • عدم آب بندی و نم گرفتن سقف سازه، باعث ایجاد ظاهر نامناسب در سقف می‌شود. برای مثال پوسته پوسته شدن یا نم‌زدگی و تغییر رنگ از جمله مشکلاتی است که در پی عدم آب بندی سقف ایجاد می‌شوند.
  • نفوذ رطوبت به داخل سقف، محیط خوبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها فراهم می‌کند. این موضوع به مرور باعث ایجاد بیماری در ساکنین می‌شود.
  • بوی نامطبوع و ناخوشایند از دیگر پیامدهای بی‌توجهی به آب بندی به موقع و صحیح ساختمان است.
  • مقاومت مصالح و استحکام سازه نیز در اثر عدم آب بندی صحیح و به موقع از بین می‌رود و این موضوع، دیگر پیامد منفی عدم انجام آب بندی است.

روش‌های مختلف آب بندی سقف

روش‌های مختلف آب بندی سقف

برای آب بندی سقف سازه و ساختمان و مقاوم‌سازی آن نسبت به ورود و نفوذ آب و رطوبت، روش‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به معرفی چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت. این روش‌ها عبارتند از:

آب بندی سقف هنگام ساخت

یکی از روش‌های آب بندی سقف سازه، انجام این کار هنگام ساخت ساختمان است. در این روش که به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود، حین ساخت سقف از مصالحی استفاده می‌شود که خاصیت آب بندی دارند و مانع نفوذ آب به داخل ساختمان می‌شوند. قمیت آب بندی سقف هنگام ساخت کمتر است، به همین دلیل انجام آن توصیه می‌شود. به علاوه فرآیند آب بندی حین ساخت ساده‌تر است و از این نظر هم آب بندی حین ساخت به صرفه‌تر است.

برای مثال بتن‌های آماده آب بندی، یکی از محصولاتی هستند که در زمان آب بندی هنگام ساخت مورد استفاده قرار گرفته و سقف سازه را نسبت به ورود آب مقاوم می‌کنند. این بتن‌ها از پیش ساخته شده هستند و استفاده از آن‌ها در سقف فرآیندی بسیار ساده دارد.

آب بندی سقف هنگام ساخت

آب بندی سقف بعد از ساخت

دیگر روش آب بندی سقف ساختمان، آب بندی بعد از پایان فرآیند ساخت و تکمیل شدن ساختمان است. این روش زمانی استفاده می‌شود که سازنده حین ساخت سازه، اقدامی برای آب بندی نکرده باشد و از مصالح مناسبی برای این کار استفاده نکرده باشد. یکی از متدهای آب بندی سقف بعد از ساخت، ایزوگام کردن آن است. در این روش رایج و شناخته شده، تمام سقف با ایزوگام پوشش داده می‌شود تا هیچ آب و رطوبتی به داخل سقف نفوذ نکنند. مواد بتنی مخصوص آب بندی را می‌توان بعد از ساخت سازه هم استفاده کرد. به علاوه امروزه روش جدیدتری به نام نانو شویی هم وجود دارد که با کمک آن می‌توان آب بندی سقف را بعد از ساخت انجام داد.

مصالح مرسوم در آب بندی سقف

همان‌طور که گفته شد، آب بندی سقف اعم از آب بندی سقف سیمانی و … معمولا در دو مرحله حین ساخت و پس از ساخت انجام می‌شود. در هر کدام از این مراحل از مصالح مختلفی استفاده می‌شود که قیمت آب بندی سقف تا حد زیادی به آن‌ها نیز بستگی دارد. در ادامه به معرفی چند مورد از مصالح مرسوم در آب بندی سقف که استفاده از آن‌ها از نظر قیمت و کارایی به صرفه‌تر است، می‌پردازیم.

مصالح مرسوم در آب بندی سقف

عایق پلیمری

یکی از مصالحی که برای آب بندی سقف ساختمان استفاده می‌شود، عایق پلیمری است. این عایق‌ها موادی مخصوص از جنس پلیمر هستند که با موادی مانند رزین اکریلیک و استایرن اکریلیک ساخته می‌شود و مقاومت و طول عمر بالایی دارند. عایق پلیمری نسبت به نفوذ آب مقاوم است و حرارت نیز آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

عایق پلیمری دارای انواع مختلف دو جزئی یا تک جزئی است که نوع دو جزئی آن برای آب بندی سقف در مناطق بارانی و مرطوب گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود. در عایق‌های دو جزئی یک بخش بر پایه رزین استایرن اکریلیک و بخش دیگر پودری بر پایه ذرات نانو و سیمان است که علاوه بر ایجاد پوششی عایق، درزها را پر کرده و به چند شکل مانع نفوذ آب به سقف می‌شود.

عایق پشم شیشه

یکی دیگر از مصالحی که برای آب بندی سقف و پشت‌بام به کار می‌رود و کاربرد زیادی دارد، عایق پشم شیشه است. این عایق که از ذوب شدن شیشه ایجاد می‌شود، دو حالت پنلی و رولی دارد. این عایق‌ها علاوه بر مقاومت نسبت به رطوبت در برابر حرارت و آتش‌سوزی هم مقاومت هستند، به همین دلیل جزو گزینه‌های به صرفه و مناسب جهت آب بندی سقف محسوب می‌شوند.

عایق پشم شیشه

عایق پشم سنگ

دیگر ماده‌ای که جهت آب بندی سقف استفاده می‌شود، عایق پشم سنگ است. قیمت آب بندی سقف با عایق پشم سنگ نسبت به آب بندی سقف با عایق پشم شیشه مناسب‌تر است، از این رو در بسیاری از ساختمان‌ها برای عایق کردن پشت‌بام از این ماده استفاده می‌شود. عایق پشم سنگ، ماده‌ای تشکیل شده از بازالت یا سنگ اذرین و پشم شیشه است. این عایق علاوه بر مقاوم‌سازی سقف نسبت به رطوبت، سقف را نسبت به خروج صدا هم مقاوم می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود، علاوه بر سقف در دیوارها به منظور عایق‌سازی صدا هم از این ماده استفاده شود.

عایق قیر و گونی

قدیمی‌‌ترین روش آب بندی سقف‌ و پشت‌بام، استفاده از عایق گیر و گونی است. این روش عایق خوبی نسبت به رطوبت ایجاد می‌کند اما استفاده از آن در برخی از مناطق توصیه نمی‌شود و چندان کاربردی نیست. برای مثال در مناطق سردسیر به دلیل نوسان شدید آب و هوا، این عایق چندان کاربردی نخواهد بود زیرا احتمال آسیب دیدگی آن در سرما وجود دارد. به علاوه اجرای این نوع قایق مشکلات زیست محیطی به همراه دارد و این دلیل دیگری است که استفاده از این روش قدیمی و کارآمد، در سال‌های اخیر چندان توصیه نشده و جایگزین‌های آن مورد استفاده قرار گیرند.

عایق قیر و گونی

عایق ایزوگام، روشی با مناسب‌ترین قیمت آب بندی سقف

یکی دیگر از محصولات شناخته شده برای آب بندی سقف سازه‌ها، ایزوگام است. این محصول به خصوص در کشور ما کاربرد زیادی دارد و در بیشتر ساختمان‌ها به طور پیش‌فرض و قبل از تحویل سازه به کارفرما، به عنوان بخشی از پروسه ساخت انجام می‌شود. نصب و اجرای ایزوگام هم مانند قیر و گونی نیاز به حرارت بالا و آتش دارد، به همین دلیل نمی‌توان از مناسب نبودن این عایق برای طبیعت و محیط‌زیست غافل شد. البته ضرر این عایق برای محیط‌زیست به اندازه عایق قیر و گونی نیست. قیمت آب بندی سقف با ایزوگام نیز نسبت به قیر و گونی مناسب‌تر است.

عایق ایزوگام، روشی با مناسب‌ترین قیمت آب بندی سقف

عایق نانو

یکی از جدیدترین روش‌های عایق‌سازی پشت‌بام و سقف نسبت به نفوذ رطوبت، عایق نانو است. در این روش آب بندی با کمک محصول خاصی به نام نانو انجام می‌شود. عایق نانو شامل موادی مانند لاتکس و پودر ارگانومنیرال است. این ترکیب، مایعی عسل مانند به رنگ شیری است که با قلم‌مو مخصوص یا به وسیله ابزارهای مخصوص روی سقف پاشیده می‌شود.

عایق‌سازی ساختمان با مواد نانو در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول که نانوشویی یا نانوپوشی نام دارد، مایع عسل مانند که ماده‌ای نرم است روی سقف ریخته می‌شود تا خلل و فرج‌های سیمان و مصالح سقف را پر کند. در مرحله بعد مجددا همین ماده را با توری پلی پروپیلن ترکیب می‌کنند تا مقاومت بیشتری پیدا کرده و برای آب بندی مناسب شود.

عایق موزاییکی

دیگر روشی که به منظور آب بندی سقف ساختمان‌ها کاربرد زیادی داشته و استفاده می‌شود، آب بندی با عایق موزاییکی است. در این شیوه آب بندی ابتدا یک درزگیری کامل در سقف با عایق الاستیکی انجام می‌شود که مایعی مخصوص است، انجام می‌شود. این ماده چسبنده است و سقف را پوشش می‌دهد تا دچار ترک خوردگی و شکست نشود. سپس یک لایه عایق نانویی روی سقف ریخته می‌شود تا خلل و فرج‌ها به طور کامل از بین بروند و در نهایت از یک لایه موزاییک برای عایق‌سازی نهایی استفاده می‌شود.

عایق موزاییکی

عوامل موثر در قیمت آب بندی سقف

در نهایت موضوعی که برای آب بندی سقف اعم از آب بندی سقف شیشه ای یا آب بندی سقف چوبی و یا سایر سقف ها باید در نظر گرفته شود، قیمت آب بندی سقف است. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عبارت دیگر، فاکتورهای مختلفی تعیین کننده قیمت آب بندی و عایق‌سازی سقف ساختمان‌ها نسبت به نفوذ آب و رطوبت هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت آب بندی، متراژ ساختمان و مساحت سقف است. طبیعتا هر چقدر مساحت و وسعت منطقه‌ای که نیاز به آب بندی دارد، بیشتر باشد، قیمت نهایی انجام کار نیز بیشتر خواهد بود.
  • دیگر عامل موثر در قیمت و هزینه آب بندی سقف، نوع مصالحی است که برای آب بندی به کار می‌رود. بعضی از مصالح مانند موزاییک به دلیل انجام چند مرحله از قیمت بالاتری برخوردار هستند.
  • روش آب بندی هم عامل موثری در قیمت آن است. به طور کل آب بندی سقف حین ساخت و ساز نسبت به آب بندی سقف بعد از اتمام پروسه ساخت و تحویل سازه به مشتری، قیمت مناسب‌تری دارد.
  • دیگر فاکتور موثر در هزینه آب بندی، زمان انجام این کار است. آب بندی در بهار و تابستان به دلیل بارش کمتر، نتیجه بهتری دارد و اگر ناچار باشید این کار را در فصول بارانی انجام دهید، هزینه آب بندی افزایش پیدا می‌کند.
  • در تعیین قیمت آب بندی سقف، وضعیت سقف در زمان آب بندی هم موثر است. اگر سقف  دچار آسیب دیدگی باشد و پیش از آب بندی، نیاز به تعمیر آن باشد، هزینه نهایی کار افزایش پیدا می‌کند.
  • سیاست‌های شرکت پیمانکار و مجموعه‌ای که آب بندی سقف توسط آن‌ها انجام می‌شود هم در قیمت‌گذاری این عمل بی‌تاثیر نیست.

عوامل موثر در قیمت آب بندی سقف

سخن پایانی در مورد قیمت آب بندی سقف

اطلاع از قیمت آب بندی سقف و روش‌های مختلف انجام این کار پیش از اقدام به آب بندی ساختمان الزامی است. در این زمینه می‌توانید با گروه‌های فعال در حوزه این خدمات مشاوره داشته باشید و بعد از کسب اطلاعات در مورد چگونگی این کار و اطلاع از تعرفه‌ها، برای آب بندی سقف منزل خود اقدام کنید.

به این نکته دقت کنید که هر چقدر زودتر برای انجام این کار اقدام کنید، نتیجه آن بهتر خواهد بود و هزینه نهایی کار نیز کمتر می‌شود. برای اطلاع از نحوه آب بندی سقف پلی کربنات، آب بندی سقف شیروانی سوله و آب بندی سقف کانکس و همچنین قیمت آب بندی هر یک از این سقف ها می‌توانید از کارشناسان ما در برکه مشاوره گرفته تا بهترین عایق با مناسب‌ترین قمیت را انتخاب کنید.

سوالات متداول

آب بندی سقف چیست؟

آب بندی سقف به منظور عایق کردن سقف و پشت‌بام خانه نسبت به نفوذ آب و رطوبت است.

کدام مصالح در آب بندی سقف کاربردی‌تر هستند؟

پشم سنگ، پشم شیشه، ایزوگام، قیر و گونی و مواد نانو جزو کاربردی‌ترین مصالح برای آب بندی سقف هستند.

قیمت آب بندی سقف به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت آب بندی سقف به عوامل مختلفی مانند وسعت و متراژ سازه، نوع مصالح، زمان انجام کار و... بستگی دارد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 53

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *