loader image

عایق حرارتی و رطوبتی

خانه | خدمات عایق حرارتی | عایق حرارتی و رطوبتی

عایق حرارتی و رطوبتی

حفظ دوام و ماندگاری تجهیزات ساختمانی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و نگهداری اصولی ساختمان از دغدغه‌های مهم سازندگان آن است. معمولا ساختمان‌سازان و ساکنان مجموعه‌های مسکونی و صنعتی به دنبال این هستند که کیفیت و طول عمر مجموعه را افزایش و هزینه‌های نگهداری ساختمان را کاهش دهند.

یکی از روش‌هایی که تاثیر عمده‌ای بر افزایش دوام و طول عمر ساختمان و تاسیسات آن دارد، در عین حال باعث کاهش هزینه‌های نگهداری و مدیریت ساختمان به ویژه در بحث مصرف بهینه انرژی می‌شود عایق‌بندی ساختمان است. بنابراین به دلیل رواج استفاده از عایق‌های ساختمانی ما نیز در این مقاله می‌خواهیم درباره عایق حرارتی و رطوبتی بیشتر بدانیم و درباره ویژگی‌های این نوع عایق­های ساختمانی، کاربردها و مزایای آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

تماس با برکه

عایق ساختمانی چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم عایق‌های ساختمانی به طور کلی به موادی گفته می‌شوند که با هدف جلوگیری از انتقال گرما یا سرما، رطوبت یا آلودگی‌های صوتی بر روی قسمت‌های مختلف ساختمان یا تجهیزات موجود در آن نصب می‌شوند.

عایق ساختمانی چیست؟

موادی مانند پشم شیشه یا فوم ­پی‌وی‌سی که برای مقابله با نم‌زدگی­های احتمالی، ضربه‌ها یا انتقال سروصدا به سایر نقاط ساختمان به کار می روند. این مواد باعث افزایش دوام، طول عمر و مقاومت سازه‌های موجود در ساختمان می‌شود. مزایای عایق‌بندی فقط در این موارد خلاصه نمی‌شود مثلا شما حتی می‌توانید با استفاده از این نوع عایق‌های ساختمانی، سازه خود را در برابر حریق و آتش‌سوزی نیز ایمن کنید.

به همین دلیل عایق‌کاری مناسب ساختمان به خصوص برخی قسمت‌های آن مانند موتورخانه در بسیاری موارد از نظر قانونی اجباری است. بنا به قواعد موجود هنگام ساخت‌وساز این نکات باید رعایت شود تا کیفیت ساخت افزایش یابد و بتواند مجوزهای لازم را اخذ کند. حال که با مزایا و ضرورت‌های عایق حرارتی ساختمان آشنا شدیم بهتر است به سراغ انواع عایق‌های ساختمانی برویم.

انواع عایق‌های ساختمانی

در یک دسته‌بندی کلی بسته به نوع کارکرد عایق، معمولا عایق‌ها را به چند دسته عایق‌های حرارتی، عایق‌های رطوبتی، عایق‌های صوتی و نیز عایق‌های برودتی تقسیم‌بندی می‌کنند. هر کدام از این عایق‌ها مزایا و خصوصیات خاصی دارد که هنگام انتخاب باید به آن توجه کرد. مثلا از عایق صوتی برای جلوگیری از انتقال آلودگی صوتی استفاده می‌شود. یا از عایق حرارتی و رطوبتی برای جلوگیری از هدررفت انرژی می‌توان استفاده کرد.

مثلا بیشتر ما با عایق رطوبتی ایزوگام آشنایی داریم. معمولا در شهرهای پربارش، نصب ایزوگام پشت بام یکی از کارهای مهمی است که قبل از شروع فصل سرما و بارش انجام می‌شود. همچنین با عایق‌های آکوستیک نیز در استودیوها آشنا هستیم. از این عایق‌ها هم برای جلوگیری از انتقال صدا از بیرون به درون یا بالعکس استفاده کرد. اما علاوه بر این نوع عایق‌های آشنا، عایق‌های دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

به صورت کلی، مهم‌ترین عایق‌هایی که در یک ساختمان به کار می‌رود عایق‌های حرارتی و رطوبتی است.

این عایق پرکاربرد، همزمان که جلوی جابه‌جایی هوای گرم را می‌گیرد مانعی جدی در برابر خطرات ویران‌کننده رطوبت و نم‌زدگی ایجاد می‌کند. به این ترتیب با استفاده از این نوع عایق می‌توانید هم از بابت هزینه‌های هنگفت تامین انرژی ساختمان خیالی آسوده داشته باشید هم لازم نیست نگران مشکلات مربوط به رطوبت باشید. در این مورد بیشتر توضیح می‌دهیم.

عایق حرارتی و رطوبتی چه کاربردی دارد؟

گرم کردن ساختمان در فصل­های سرد سال معمولا دشوار و پرهزینه است، به خصوص اگر در مناطق سردسیر کشور باشید. هزینه‌های گزاف تامین انرژی مورد نیاز برای گرمایش ساختمان، توجه ویژه به عایق حرارتی رطوبتی را توجیه می‌کند. زیرا استفاده از عایق حرارتی برای افزایش کارآیی و اثربخشی سیستم گرمایشی ساختمان بسیار موثر است. مثلا اگر ساختمان دارای موتورخانه مجزا باشد، عایق‌کاری ساختمان و استفاده از عایق‌های حرارتی و رطوبتی باعث می‌شود بین 35 تا 50 درصد در انرژی مصرفی ساختمان صرفه‌جویی شود، از طرفی جلوی بروز مشکلات ناشی از نم‌زدگی لوله‌های آب موجود نیز گرفته می‌شود.

استفاده از عایق حرارتی و رطوبتی به خصوص برای سیستم‌های گرمایشی موجود در ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ ضروری است. زیرا معمولا گرمایش ساختمان با ترکیبی از مصرف گاز، برق و آب انجام می‌شود. حال بیایید به بررسی انواع عایق‌های حرارتی و رطوبتی بپردازیم.

عایق حرارتی و رطوبتی چه کاربردی دارد؟

انواع عایق­ های حرارتی و رطوبتی

عایق­های موجود در بازار تنوع مناسبی دارند. بسته به نوع نیاز و محیط مورد نظر می­توانید یکی از این موارد را انتخاب کنید. سعی شده رایج­ترین عایق­های موجود مورد بررسی قرار گیرند:

عایق الاستومری

عایق الاستومری از آن دسته عایق‌هایی است که کاربرد بسیار زیادی برای عایق‌کاری در سوله‌ها، تاسیسات ساختمانی، مخازن و حتی لوله‌های پالایشگاه دارد. ویژگی بسیار مهم عایق حرارتی الاستومری در انعطاف‌پذیری بسیار بالای آن است. همین ویژگی باعث شده که از این عایق برای پوشش همه سطوح مد نظر استفاده شود.

خصوصیت مهم دیگر عایق الاستومری این است که این نوع عایق، مقاومت بالایی در برابر جذب رطوبت دارد، به همین دلیل است که دچار خوردگی، قارچ و باکتری نمی‌شود. هر چند اگر بخواهیم قیمت عایق حرارتی الاستومری را با عایق‌های دیگری مانند پشم شیشه یا پشم سنگ مقایسه کنیم، قیمت عایق الاستومری بالاتر است اما نکته مهم کیفیت برتر و دوام و عمر طولانی‌تر این نوع عایق پرکاربرد و باکیفیت است.

به بیان دیگر گرچه برای خرید این عایق باید بیشتر هزینه کنید اما علاوه بر کیفیت بالا امکان رنگ‌آمیزی عایق نیز برای شما فراهم شده و هزینه نصب آن هم مناسب و مقرون‌به‌صرفه است

عایق‌های حرارتی و رطوبتی ایکس‌پی‌اس (XPS)

عایق بعدی که مورد بررسی قرار می‌گیرد عایق‌های ایکس‌پی‌اس است. فوم‌های عایق XPS دارای ساختاری به شکل سلول بسته هستند، این فوم‌ها از جنس پلی‌استایرن‌اکسترود ساخته شده و از آنها می‌توان برای اهداف چندمنظوره استفاده کرد. مثلا این عایق حرارتی و رطوبتی را می‌توان برای عایق‌کاری دیوارهای فونداسیون یا دیواره‌های دوجداره، کف یا نما مورد استفاده قرار داد.

ویژگی مهم این فوم عایق، وزن کم و سهولت نصب آن بر روی سطوح مختلف حتی سقف‌های کامپوزیت یا تیرچه بلوک است. همچنین از دیگر مزایای استفاده از فوم عایق اکس پی اس امکان شستشوی آن، جذب صدا و آلودگی‌های صوتی در محیط و یکنواختی سطح آن است. لازم به ذکر است از این عایق حرارتی می‌توان به عنوان عایق صوتی هم استفاده کرد.

عایق‌های حرارتی و رطوبتی پلی ­یورتان

از دیگر عایق‌های حرارتی و رطوبتی می‌توان به این عایق فوم‌مانند اشاره کرد. هنگام تزریق، این عایق به شکل کف خارج شده و با گذشت چند دقیقه، کف‌ها تبدیل به جسمی سخت می‌شوند. این عایق نیز مانند عایق الاستومری مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب، اسید و مواد شیمیایی دارد.

از این نوع عایق‌های حرارتی و رطوبتی می‌توان برای درزگیری شکاف‌های موجود در ساختمان استفاده کرد. بدین ترتیب می‌توانید از نامتعادل شدن دما در ساختمان جلوگیری کنید. زیرا این درزها به راحتی می‌توانند باعث اتلاف انرژی و بالتبع آن افزایش هزینه‌های مصرفی ساختمان در بخش تامین انرژی شوند. معمولا طول عمر عایق‌های پلی­ یورتان بالای 30 سال است. پس به نظر می‌ سد با توجه به این طول عمر، گزینه مطلوبی برای یک عایق حرارتی یا رطوبتی باشد.

عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ ترکیبی از سیمان سفید و پشم سنگ است. پشم سنگ و سرباره دارای ضریب انتقال حرارتی بسیار کم است بنابراین ویژگی بارز این عایق ضدحریق بودن آن است. این نوع عایق به شکل‌های پتویی، لوله‌ای، تخته‌ای فشرده و لحافی در بازار موجود است. از این عایق برای عایق‌کاری ساختمان و تاسیسات، نیروگاه‌ها و صنایع پالایشگاهی استفاده می‌شود.

این عایق حرارتی و رطوبتی همه‌کاره به دلیل ضدحریق بودن، عایقی مناسب برای سازه‌های فلزی است. در عین حال بعد از گذشت زمان، احتمال ریزش پشم سنگ وجود دارد و ممکن است کیفیت این نوع عایق حرارتی، افت داشته باشد. همچنین ممکن است تماس با این ماده باعث ایجاد حساسیت در انسان شود. پس هنگام خرید و استفاده باید به مجموع شرایط موجود توجه کرد.

 عایق پشم شیشه

 عایق پشم شیشه

نوع دیگری از عایق‌ها عایق پشم شیشه است، محصولی با منشا طبیعی که از ترکیب شن، سیلیس، منیزیم و کربنات کلسیم تهیه می‌شود. این عایق نیز جزو عایق‌های همه‌کاره محسوب می‌شود زیرا از پشم شیشه به عنوان عایق صوتی هم استفاده می‌شود. ضدحریق بودن و مقاومت مناسب در برابر رطوبت باعث شده که جزو انتخاب‌های رایج در بازار باشد.

سازگاری پشم شیشه با محیط زیست و راحتی نصب آن از مزایای این عایق محسوب می‌شود. هر چند شکنندگی الیاف، چگالی کم و تمایل به جمع شدن از برخی معایب استفاده از پشم شیشه به عنوان یک عایق حرارتی یا رطوبتی به حساب می‌آید. عایق پشم شیشه به سه شکل رولی، پتویی پانلی در بازار موجود است. برای دستگاه­ها و تجهیزاتی که دمای آنها بین 250 درجه سانتیگراد و منفی پنجاه درجه سانتیگراد است بسیار مناسب است.

عایق پی‌وی‌سی

یکی دیگر از عایق‌های حرارتی و رطوبتی که طرفداران بسیاری دارد، عایق پی‌وی‌سی است. این عایق بسیار مفید برای عایق‌بندی دستگاه‌های صنعتی هم به کار می‌ ود. اگر بخواهیم به صورت خلاصه به ویژگی‌های آن اشاره کنیم راحتی نصب، رنگ‌هایا متنوع و کیفیت بالای عایق از مشخصه‌های مهم آن است.

همچنین انواع عایق­ حرارتی و رطوبتی را می‌توان بر اساس عملکرد آنها  به دسته‌بندی زیر تقسیم کرد:

عایق‌های حرارتی و رطوبتی بلوکی

این عایق‌ها از پشم معدنی، شیشه سلولی، تخته چوب­ پنبه و خاک اره تهیه می‌شوند. معمولا ضخامت این عایق‌ها در حدود 2.5 سانتی­متر بوده و در ابعاد 60 در 120 سانتی­متر یا بزرگتر در بازار موجود است.

عایق حرارتی و رطوبتی لحافی

عایق‌های لحافی نیز از دیگر انواع عایق­های­ حرارتی و رطوبتی به حساب می‌آیند که از خز حیوانات، پشم معدنی، پنبه و الیاف چوب فرآوری‌شده تهیه شده‌اند. این عایق‌ها را می‌توانید به صورت لحافی یا رولی تهیه کنید.

از دیگر انواع این عایق‌ها می‌توان به عایق‌های تخته‌ای، انعکاسی و پنل سازه‌ای نیز اشاره کرد.

ویژگی‌های عایق‌های­ حرارتی و رطوبتی

در این جا می‌توان ویژگی‌های مطلوب یک عایق حرارتی مناسب را برشمرد. بسته به نوع نیاز خود و تجهیزات و محیط مورد نظر می‌توانید دست به انتخاب بزنید. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

  • سبک و پوک بودن عایق
  • مقاومت در برابر عوامل جوی و مواد شیمیایی
  • مقاومت در برابر پوسیدگی و شکنندگی
  • قابلیت شستشو با آب و صابون
  • مقاومت در برابر تغییرات دمایی محیط
  • قابلیت جذب آب
  • میزان خلل و فرج موجود روی سطح عایق
  • مقاومت در برابر انتقال حرارت از داخل و خارج ساختمان
  • عایق­های حرارتی و رطوبتی

ویژگی‌های عایق‌های­ حرارتی و رطوبتی

عایق حرارتی و برودتی

در کنار عایق‌های حرارتی و رطوبتی، نوع دیگری از عایق‌ها هم وجود دارند که به آنها عایق حرارتی و برودتی گفته می‌شود. این عایق‌ها جلوی هدررفت هوای خنک را می‌گیرند. همانقدر که در ساختمان باید به فکر جلوگیری از اتلاف انرژی برای گرمایش ساختمان باشیم، در فصل‌های گرم سال هم باید فکری برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها هنگام استفاده از وسایل سرمایشی کنیم. یعنی در کنار عایق حرارتی و رطوبتی که بیشتر برای نگه‌داشت هوای گرم است، از عایق حرارتی و برودتی هم برای نگه‌داشت هوای سرد استفاده می‌کنیم.

عایق حرارتی و برودتی دقیقا برای همین منظور طراحی شده است و باعث می‌شود سرمایش ایجاد شده توسط سردخانه‌ها یا وسایل سرمایشی ساختمان حفظ شود و هوای گرم و نامطبوع نتواند به ساختمان یا سازه‌های صنعتی که به دمای بالا حساسیت دارند نفوذ کند. عایق‌های الاستومری، پلی اورتان، پشم سنگ، پشم شیشه و پلی استایرن برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله با عایق‌های حرارتی و رطوبتی بیشتر آشنا شدیم. همچنین به انواع آن، کارکردی که این عایق­ها در ساختمان دارند و ویژگی‌های مهم آنها اشاره کردیم. در ادامه نیز به نوع دیگری از این عایق‌های ساختمانی که بیشتر مناسب فصول یا مناطق گرم است یعنی عایق حرارتی و برودتی نیز پرداختیم. چند سوال نیز در ادامه آمده است که دانستن آنها می‌تواند برای شما مفید واقع شود. اگر در خصوص نحوه اجرای عایق حرارتی سقف فلزی، سقف یونولیت، سقف شیروانی و … نیز سوالی داشتید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

قیمت عایق حرارتی و رطوبتی: عوامل موثر و نکات مهم

عایق‌های حرارتی و رطوبتی، مصالحی هستند که برای جلوگیری از انتقال حرارت و رطوبت از یک محیط به محیط دیگر استفاده می‌شوند. این عایق‌ها، در بخش‌های مختلف ساختمان، از جمله دیوارها، سقف، کف، لوله‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت عایق‌های حرارتی و رطوبتی، به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع عایق

عایق‌های حرارتی و رطوبتی، انواع مختلفی دارند که هر یک دارای قیمت متفاوتی هستند. از جمله انواع عایق‌های حرارتی و رطوبتی می‌توان به پشم سنگ، فوم پلی استایرن، یونولیت، عایق رطوبتی نانو و غیره اشاره کرد.

  • ضخامت عایق

ضخامت عایق، نیز یکی از عوامل موثر در قیمت عایق حرارتی و رطوبتی است. به طور کلی، هرچه ضخامت عایق بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود.

  • سطح مورد استفاده

سطح مورد استفاده نیز، یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت عایق حرارتی و رطوبتی است. به طور کلی، هرچه سطح مورد استفاده بزرگتر باشد، قیمت عایق نیز بیشتر می‌شود.

  • موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی نیز، می‌تواند بر قیمت عایق حرارتی و رطوبتی تاثیر بگذارد. به طور کلی، قیمت عایق در مناطق دورافتاده و کم‌جمعیت، کمتر از مناطق شهری است.

نکات مهم در خرید عایق حرارتی و رطوبتی

در هنگام خرید عایق حرارتی و رطوبتی، باید به نکات زیر توجه کرد:

  • نوع عایق

نوع عایق، باید با توجه به نیازهای ساختمان انتخاب شود. به عنوان مثال، برای عایق‌کاری دیوارهای خارجی ساختمان در مناطق سردسیر، باید از عایق‌های حرارتی با ضریب هدایت حرارتی پایین استفاده کرد.

  • ضخامت عایق

ضخامت عایق، باید متناسب با نیاز ساختمان انتخاب شود. به عنوان مثال، برای عایق‌کاری دیوارهای خارجی ساختمان در مناطق سردسیر، باید از عایق‌های با ضخامت بیشتر استفاده کرد.

  • سطح مورد استفاده

سطح مورد استفاده، باید قبل از خرید عایق، اندازه‌گیری شود تا بتوان مقدار عایق مورد نیاز را به درستی محاسبه کرد.

  • موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی، نیز می‌تواند بر قیمت عایق تاثیر بگذارد. بنابراین، قبل از خرید عایق، باید از قیمت عایق در مناطق مختلف اطلاع داشته باشید.

قیمت عایق حرارتی و رطوبتی همچون عایق حرارتی ضد آتش، عایق های صنعتی و … به عوامل مختلفی بستگی دارد. در هنگام خرید عایق حرارتی و رطوبتی، باید به نوع عایق، ضخامت عایق، سطح مورد استفاده و موقعیت جغرافیایی توجه کرد. با توجه به این عوامل، می‌توان عایق مناسب با قیمت مناسب را انتخاب کرد.

خرید عایق حرارتی و رطوبتی از سایت برکه

از آنجایی که هر کدام از این عایق‌ها کارکرد و کارآیی خاصی دارد برای انتخاب و نصب عایق‌های حرارتی و رطوبتی می‌توانید با کارشناسان ما در سایت برکه تماس بگیرید. مشاوره‌های دقیق و اصولی متخصصان و کارشناسان ما می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین تصمیم را در مورد انتخاب، خرید و نصب انواع عایق حرارتی و رطوبتی از جمله عایق حرارتی سقف یونولیت، سقف شیروانی و یا عایق حراری دیوار و … مدنظر خود بگیرید.

نمونه‌ای از یک عایق حرارتی و برودتی مناسب را معرفی کنید؟

از عایق‌های حرارتی و برودتی مناسب موجود در بازار می‌توان به عایق الاستومری اشاره کرد.

از عایق‌های رطوبتی برای کدام قسمت‌های ساختمان بیشتر استفاده می‌شود؟

از این عایق‌ها برای قسمت‌های مختلف ساختمان مانند فونداسیون، اطرافي پی، زیرزمین، آشپزخانه، تراس و حمام استفاده کرد.

جنس عایق‌های حرارتی بیشتر از چه نوع ماده‌ای است؟

عایق‌ های حرارتی معمولا از جنس پشم شیشه یا همان فایبرگلاس، پشم معدنی یا پشم سنگ تهیه می‌شوند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 36

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *