loader image

عایق حرارتی پلی استایرن

خانه | خدمات عایق حرارتی | عایق حرارتی پلی استایرن

فهرست مطالب

عایق حرارتی پلی استایرن

از عایق حرارتی پلی استایرن در پروسه ساخت ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. این عایق حرارتی که با نام یونولینت نیز شناخته می‌شود، فوم سختی است که با ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود دربرابر عواملی مانند صدا، دما و رطوبت از محیط محافظت می‌کند.

انواع عایق‌های حرارتی پلی استایرن در ضخامت‌های مختلف و با کاربردهای گوناگونی تهیه و تولید شده‌اند. از این محصول علاوه بر ساخت و ساز ساختمان‌ها در موارد دیگری مانند تولید لوازم خانگی، خودروسازی و بسته‌بندی نیز بهره گرفته می‌شود.

در این مقاله مواردی مانند کاربردها، نحوه تولید، مزایا و معایب و خدمات مرتبط با این عایق حرارتی را در گروه مهندسی برکه موردبررسی قرار داده‌ایم. درصورتی‌که قصد دارید تا بیش از پیش با عایق حرارتی پلی استایرن آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عایق حرارتی پلی استایرن چیست؟

عایق حرارتی پلی استایرن چیست؟

پلی استایرن نوعی پلاستیک است که برای ساخت طیف وسیعی از محصولات مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده پس از منبسط شدن به شکل پلی استایرن انبساطی یا پلی استایرن اکسترودشده درآمده و به عنوان یک عایق مناسب دربرابر صدا، دما و رطوبت در ساختمان‌سازی به کار گرفته می‌شود.

پلی استایرن منبسط‌شده از رسانایی حرارتی بسیار کمی برخوردار است. این موضوع به‌علاوه وجود حباب‌های هوا در ساختار فوم پلی استایرن و همچنین تولید این عایق حرارتی در ضخامت‌های مختلف می‌توان از این محصول در عایق‌کاری داخلی و عایق‌کاری خارجی ساختمان‌ها بهره گرفت.

تماس با برکه

بررسی علل استفاده از یونولیت در ساختمان‌سازی

از مهم‌ترین دلایلی که یونولیت را به یکی از رایج‌ترین مواد برای ساختمان‌سازی تبدیل کرده است می‌توان به مقاومت بالای این ماده دربرابر حرارت و وجود حفره‌های هوا در ساختار محصول اشاره کرد.

به دام افتادن جریان حرارتی درون حفره‌ها یا حباب‌های یونولیت به میزان چشم‌گیری از انتقال هوای گرم به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. به‌علاوه این متریال به‌صورت خودکار از خواص عایق بودن در مقابل گرما برخوردار است. به همین علت می‌توان این ماده را به عنوان یکی از مناسب‌ترین مواد جهت عایق کردن دیوارها و سقف ساختمان به شمار آورد.

مزایای استفاده از عایق‌های حرارتی پلی استایرن

استفاده از عایق حرارتی پلی استایرن مزایای فراوانی را به همراه دارد. در این بخش از مقاله به معرفی و بررسی مزیت‌های استفاده از این عایق حرارتی می‌پردازیم.

مقاومت دربرابر گرما

به‌طور کلی عایق‌های حرارتی پلی استایرن از رسانایی حرارت بسیار کمی برخوردارند. اصلی‌ترین علت این امر ساختار منحصربه‌فرد عایق پلی استایرن و تشکیل شدن آن از حباب‌های هوا است. حباب‌های موجود در ساختار این عایق حرارتی تا حد زیادی از ورود گرما به ساختمان جلوگیری می‌کنند.

معمولا در پروسه ساختمان‌سازی پلی استایرن‌ها با لایه‌ای از فویل آلومینیومی پوشانده می‌شوند. این موضوع نیز بر منعکس و مسدود شدن نور خورشید و درنتیجه جلوگیری از اتلاف انرژی درونی محیط بسیار موثر است.

دوام و استحکام بالا

می‌توان عایق‌های پلی استایرن را در دو دسته فوم سلول‌باز و فوم سلول‌بسته طبقه‌بندی کرد. عایق‌های سلول‌باز در مقایسه با نوع دیگر این عایق‌ها از انعطاف‌پذیری بالاتری برخوردارند. در مقابل دوام، تراکم و استحکام فوم‌های سلول‌بسته نسبت به فوم سلول‌باز به مراتب بیش‌تر است. خاصیت انعطاف‌پذیری یونولیت و متراکم بودن این ماده آن را به یکی از مستحکم‌ترین و بادوام‌ترین مواد تبدیل کرده است. تولید این عایق در ضخامت‌ها و با مقاومت‌های مختلف به شما امکان می‌دهد که با توجه به نوع نیاز خود یونولیت را با استحکام مناسب را تهیه کنید.

مقاومت نسبی دربرابر آتش

عایق‌های حرارتی پلی استایرن در مقایسه با عایق‌های پشم شیشه‌ای سنتی از مقاومت بیش‌تری در مقابل شعله‌های آتش برخوردار بوده و از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری می‌کنند. با این حال نمی‌توان این محصولات را به‌طور کامل در مقابل آتش‌سوزی مقاوم توصیف کرد.

مقاومت دربرابر رطوبت

عایق پلی استایرن به عنوان محصولی ضدآب شناخته می‌شود. خاصیت ضدآب بودن این ماده به اندازه‌ای است که حتی اگر آن را درون آب غوطه‌ور سازید، تنها مقدار کمی آب را به خود جذب می‌کند. به بیان دیگر متراکم بودن، ضدآب بودن محفظه‌های هوای موجود در ساختار یونولیت و تعدد آن‌ها باعث می‌شود که آب فقط از طریق کانال‌های کوچک میان این حباب‌ها به فوم نفوذ کند.

مقاومت دربرابر عوامل شیمیایی

محلول‌های موجود در آب، نمک‌ها و مواد قلیایی کوچک‌ترین آسیبی به عایق حرارتی پلی استایرن وارد نمی‌کنند. باوجوداین باید توجه داشته باشید که مواد آلی می‌توانند بر مقاومت و کیفیت این ماده تاثیر منفی بگذارند.

مقاومت دربرابر جریان هوا

عایق پلی استایرن در مقابل جریان هوا مقاوم بوده و با گذشت زمان دچار فرسودگی نمی‌شود. تنها قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث عوض شدن رنگ یونولیت و مایل شدن رنگ سفید آن به رنگ زرد شود. در نظر داشته باشید که زرد شدن یونولیت هیچ تاثیری بر میزان مقاومت و استحکام این ماده نخواهد داشت.

امکان نصب آسان

استفاده از عایق‌های پشم شیشه‌ای سنتی معایبی مانند تحریک پوست و جدا شدن الیاف آن‌ها در هنگام نصب را به دنبال دارد؛ این مسائل کار نصابان را برای استفاده از این متریال با مشکل مواجه می‌کند. ساختار متراکم فوم پلی استایرن نصب این عایق‌ها را به امری ساده برای نصابان حرفه‌ای تبدیل کرده است.

مزایای استفاده از عایق‌های حرارتی پلی استایرن

معایب استفاده از عایق‌های حرارتی پلی استایرن

استفاده از عایق‌های حرارتی پلی استایرن علاوه بر مزیت‌های فراوان از معایب بسیاری نیز برخوردار است که از آن جمله می‌توان به مواردی مانند عدم سازگاری با محیط زیست، مقاومت پایین دربرابر برش و آسیب‌پذیری آن در مقابل برخی از آلاینده‌ها اشاره کرد. درصورت نیاز به کسب اطلاع بیش‌تر درمورد معایب استفاده از این عایق‌های حرارتی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

عدم سازگاری با محیط زیست

مواد استفاده‌شده جهت ساخت عایق حرارتی پلی استایرن قابل بازیافت نیستند. در حقیقت هیچ‌گونه عامل بایولوژیکی شناخته‌شده‌ای برای تجزیه کردن این مواد وجود ندارد. همچنین در فرایند تولید این عایق‌ها از منابع تجدیدناپذیری مانند نفت استفاده می‌شود که این موضوع به‌صورت خودکار بر نابودی محیط زیست تاثیر می‌گذارد. انتشار مواد آلاینده خطرناک و گازهای گلخانه‌ای در جو زمین و در زمان تولید پلی استایرن از دیگر معایب این محصول است که ادعای ناسازگاری آن با محیط زیست و تاثیر مستقیم آن را بر افزایش میزان گرمایش جهانی اثبات می‌کند.

مقاومت پایین دربرابر برش

ترد بودن جنس یونولیت‌ها مقاومت آن‌ها را در مقابل برش کاهش داده است. پایین بودن مقاومت برشی این محصولات درصورت نیاز به برش می‌تواند به مسئله‌ای دردسرساز تبدیل شود.

آسیب‌پذیری در مقابل برخی از مواد

 عایق پلی استایرن در مقابل برخی آلاینده‌ها، مواد آلی، برخی از انواع چسب و حلال‌ها آسیب‌پذیر بوده و درصورت تماس با این مواد مقاومت خود را از دست می‌دهد.

عایق پلی استایرن چه کاربردهایی دارد؟

عایق‌ پلی استایرن کاربردهای فراوانی دارد که پیش از این به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. این قسمت از مقاله را به‌طور کامل به بررسی کاربردهای این عایق حرارتی اختصاص داده‌ایم.

ساخت و ساز

مقاومت در مقابل حرارت، رطوبت، صدا، باکتری‌ها و آفات یونولیت‌ها را به یکی از کاربردی‌ترین مواد در صنعت ساختمان‌سازی تبدیل کرده است. از این متریال در ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی و تجاری برای عایق کردن نمای ساختمان، دیوارها، سقف و کف سازه بهره گرفته می‌شود.

بسته‌بندی مواد غذایی

عایق‌های حرارتی پلی استایرن در با استفاده از تجهیزاتی خاص به‌صورت یک صفحه پیوسته در می‌آیند. این صفحات از طریق شکل‌دهی خلاء حرارتی یا شکل‌دهی تحت فشار برای تولید محصولاتی مانند دیس میوه‌خوری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. مناسب نبودن این متریال برای رشد قارچ‌ها، باکتری‌ها و انواع میکروارگانیسم‌ها به تازه ماندن مواد غذایی و محافظت از آن‌ها دربرابر آفات کمک می‌کند.

بسته‌بندی مواد غذایی دریایی و سبزیجات و ساخت سرویس‌های غذاخوری، فنجان‌های نوشیدنی، سینی‌ها غذا و ظروف تاشو از دیگر کاربردهای این متریال به حساب می‌آید. گفتنی است که بسته‌بندی میوه‌ها و سبزیجات در ظروف ساخته‌شده از پلی استایرن باعث حفظ خواص مغذی و ویتامین C موجود در این مواد غذایی می‌شود.

بسته‌بندی محصولات صنعتی

عایق حرارتی پلی استایرن از محصولات صنعتی در مقابل خطرات ناشی از حمل و نقل و جابه‌جایی محافظت می‌کند. خاصیت‌های متعدد این ماده نظیر کیفیت بالا، خاصیت ضدضربه، خاصیت ضدحرارت و خاصیت ضدآب این محصول را به محصولی مناسب جهت حفاظت و عایق‌کاری محصولات صنعتی تبدیل کرده‌اند. ازجمله محصولاتی که جهت بسته‌بندی و ذخیره‌سازی آن‌ها از یونولیت بهره گرفته می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات پزشکی حساس
  • قطعات الکترونیکی
  • لوازم الکتریکی
  • اسباب‌بازی‌ها
  • برخی از محصولات مرتبط با باغبانی و کشاورزی

کاربردهای جانبی یونولیت

با توجه به امکان قالب‌گیری یونولیت در فرم‌ها و اشکال مختلف از این متریال جهت ساخت انواع کلاه ایمنی ورزشی، صندلی ماشین مخصوص نوزاد، صندلی خودروهای ورزشی و پانل عایق سازه‌ای نیز استفاده می‌شود.

عایق پلی استایرن چه کاربردهایی دارد؟

انواع عایق حرارتی پلی استایرن

به‌طور کلی انواع عایق پلی استایرن در دو دسته پلی استایرن منبسط‌شده و پلی استایرن اکسترودشده جای می‌گیرند که از این مواد به‌منظور تولید یونولیت و ساخت عایق بهره گرفته می‌شود.

از بارزترین ویژگی‌های مفید عایق پلی استایرن منبسط‌شده می‌توان به چگالی پایین و قیمت مناسب این محصول اشاره کرد. لازم به ذکر است که میزان عایق بودن این ماده در مقایسه با عایق پلی استایرن اکسترودشده به مراتب پایین‌تر است.

عایق اکسترودشده از اجزاء ظریف‌تری ساخته شده و به همین دلیل نسبت به نوع دیگر عایق حرارتی پلی استایرن به عنوان عایق مناسب‌تری شناخته می‌شود.

بررسی قیمت عایق حرارتی پلی استایرن

استفاده از عایق پلی استایرن یکی از روش‌های کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه برای عایق‌کاری منزل شما به حساب می‌آید. هرچند که فرایند نصب این عایق‌های حرارتی کار دشواری نیست، اما پیشنهاد می‌کنیم که برای حصول اطمینان از نصب صحیح آن از دانش و مهارت نیروهای متخصص گروه مهندسی برکه بهره بگیرید.

مدت‌زمان ماندگاری عایق پلی استایرن چقدر است؟

محصولات عایق پلی استایرن به‌صورتی طراحی شده‌اند که به مدت چند دهه بدون نیاز به تعویض دوام می‌آورند. به‌طور معمول این عایق‌های حرارتی با ضمانت کارکرد ۳۰ الی ۵۰ ساله به متقاضیان ارائه شده و به عنوان یکی از بادوام‌ترین و مرغوب‌ترین متریال عایق‌بندی در صنعت و ساختمان‌سازی شناخته می‌شوند.

مدت‌زمان ماندگاری عایق پلی استایرن چقدر است؟

نحوه تولید عایق حرارتی پلی استایرن

نحوه تولید عایق پلی استایرن با توجه به نوع محصول متفاوت است. اگر می‌خواهید که با چگونگی ساخت این محصولات آشنا شوید، مطالعه این بخش از مقاله را از دست ندهید.

نحوه تولید عایق حرارتی پلی استایرن اکسترودشده

در پروسه ساخت عایق‌های حرارتی پلی استایرن اکسترودشده دانه‌های پلی استایرن پس از ذوب شدن و تحت فشار داخل قالب‌هایی تزریق می‌شوند. افزودن گاز منبسط‌کننده به درون مواد ذوب‌شده و اختلاف فشار باعث می‌شود تا ماده به شکل فوم پلی استایرن از دهانه قالب خارج شود.

نحوه تولید عایق حرارتی پلی استایرن منبسط‌شده

در مرحله اول تولید عایق حرارتی پلی استایرن منبسط‌شده دانه‌های پلی استایرن در معرض تماس مستقیم با بخار داغ قرار می‌گیرند. این فرایند باعث بزرگ‌تر شدن سایز دانه‌های پلی استایرن می‌شود. این دانه‌های بخاردیده حاوی مقادیر زیادی از بخار آب و گاز پنتان خواهند بود. پس از طی شدن فرایند تهویه و قرار گرفتن این مواد در جریان هوای آزاد بخار آب و گاز پنتان جای خود را به هوا می‌دهند. در مرحله بعدی این دانه‌ها در قالب‌هایی ریخته شده و مجددا در معرض بخار قرار گرفته و منبسط می‌شوند. طی این فرایند دانه‌ها به یکدیگر متصل شده و به شکل قالب درمی‌آیند.

خنک‌سازی، تهویه مجدد، برش خوردن در سایز و ابعاد مختلف و در نهایت پوشیده شدن بلوک‌های پلی استایرن با متریال متفاوت مانند کاغذ کرافت و فویل‌های آلومینیومی دیگر مراحل ساخت عایق پلی استایرن منبسط‌شده را تشکیل می‌دهند.

عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده: مزایا، کاربردها و قیمت

عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده (XPS)، نوعی عایق حرارتی مصنوعی است که از پلی استایرن ساخته می‌شود. این عایق، دارای مزایای بسیاری نسبت به سایر عایق‌های حرارتی است که آن را به یکی از محبوب‌ترین عایق‌های حرارتی در صنعت ساختمان تبدیل کرده است.

مزایا عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده

عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده، دارای مزایای بسیاری است که عبارتند از:

  • عایق حرارتی بسیار موثر

عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده، دارای ضریب هدایت حرارتی پایینی است که موجب می‌شود از انتقال حرارت جلوگیری کند. این امر موجب کاهش تلفات حرارتی از ساختمان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

  • مقاوم در برابر رطوبت

عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده، در برابر رطوبت مقاوم است و رطوبت را جذب نمی‌کند. این امر موجب حفظ عایق‌کاری ساختمان در برابر رطوبت می‌شود.

  • مقاوم در برابر فشار

عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده، دارای مقاومت فشاری بالایی است که موجب می‌شود در برابر فشارهای وارده، مقاومت کند. این امر موجب می‌شود که عایق‌کاری ساختمان در برابر آسیب‌های احتمالی، مقاوم باشد.

  • نصب آسان

عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده، به راحتی نصب می‌شود. این امر موجب می‌شود که عایق‌کاری ساختمان با سرعت بیشتری انجام شود.

کاربردهای عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده

عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده، در بخش‌های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق‌کاری دیوارها

عایق‌کاری دیوارهای خارجی، یکی از مهم‌ترین کاربردهای عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده است. عایق‌کاری دیوارهای خارجی، موجب کاهش تلفات حرارتی از ساختمان در زمستان و تابستان می‌شود.

  • عایق‌کاری سقف

عایق‌کاری سقف، یکی دیگر از کاربردهای مهم عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده است. عایق‌کاری سقف، موجب کاهش تلفات حرارتی از ساختمان در زمستان و تابستان می‌شود.

  • عایق‌کاری کف

عایق‌کاری کف، یکی دیگر از کاربردهای مهم عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده است. عایق‌کاری کف، موجب کاهش تلفات حرارتی از ساختمان در زمستان و تابستان می‌شود.

  • عایق‌کاری لوله‌ها

عایق‌کاری لوله‌های آب گرم و سرد، یکی دیگر از کاربردهای مهم عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده است. عایق‌کاری لوله‌ها، موجب جلوگیری از اتلاف انرژی در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی می‌شود.

قیمت عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده، بسته به نوع، ضخامت و دانسیته آن متفاوت است. به طور کلی، قیمت عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده، نسبت به سایر عایق‌های حرارتی مصنوعی مشابه، بالاتر است.

عایق حرارتی پلی استایرن فشرده شده، نوعی عایق حرارتی مصنوعی است که دارای مزایای بسیاری نسبت به سایر عایق‌های حرارتی است. این عایق، در بخش‌های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب کاهش تلفات حرارتی، بهبود آسایش ساکنین و کاهش آلودگی هوا می‌شود.

با گروه مهندسی برکه آشنا شوید

گروه مهندسی برکه با تکیه بر دانش، مهارت و تجربه تیمی از مهندسان خبره در حوزه تاسیسات و خدمات مرتبط با آب ساختمان، طراحی و ساخت، نگهداری، تعمیرات و عایق‌بندی با استفاده از انواع مواد عایق‌کننده فعالیت می‌کند.

از دیگر فعالیت‌های این تیم مهندسی می‌توان به مواردی مانند عایق حرارتی سقف فلزی، عایق حرارتی سقف شیروانی، عایق حرارتی سقف سوله، خدمات مرتبط با آب استخر، آب‌بندی حوض، آب‌بندی سرویس بهداشتی، خدمات استخر و آبنما اشاره کرد.

درصورت نیاز به نصب عایق حرارتی پلی استایرن یا سایر انواع عایق در ساختمان‌سازی همچون عایق کاری حرارتی ساختمان یا دیگر فعالیت‌های مرتبط می‌توانید از تخصص و تجربه این گروه مهندسی استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله به مباحثی مانند نحوه تولید، کاربردها، مزایا، معایب و انواع عایق حرارتی پلی استایرن پرداخته و متوجه شدیم قدرت عایق‌بندی بالا دربرابر عوامل صوتی، حرارت و رطوبت، قیمت مناسب و دوام و ماندگاری طولانی‌مدت از مهم‌ترین دلایل استفاده از این محصول است.

حال که از ضرورت استفاده از این عایق حرارتی در ساخت انواع ساختمان و سازه مطلع شده‌اید، لازم است که جهت عایق‌بندی سازه‌های خود به وسیله عایق پلی استایرن و عایق حرارتی پلی یورتان از تجربه کارشناسان و متخصصان امر بهره بگیرید.

مزایای عایق حرارتی پلی استایرن شامل چه مواردی است؟

مقاومت دربرابر گرما، صدا و رطوبت، دوام و استحکام بالا، مقاومت نسبی دربرابر آتش، نصب آسان، مقاومت دربرابر جریان هوا و عوامل شیمیایی از مهم‌ترین مزایای عایق پلی استایرن به حساب می‌آیند.

کاربردهای عایق حرارتی پلی استایرن شامل چه مواردی است؟

عایق پلی استایرن به‌منظور آب‌بندی انواع سازه‌ها، عایق‌بندی ساختمان‌ها و بسته‌بندی مواد غذایی و محصولات صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

هزینه استفاده از عایق حرارتی پلی استایرن چقدر است؟

قیمت این عایق حرارتی در مقایسه با کاربردها و مزایای پرشمار آن بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 51

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *