loader image

عایق کاری حرارتی ساختمان

خانه | خدمات عایق حرارتی | عایق کاری حرارتی ساختمان

عایق کاری حرارتی ساختمان

پرهزینه بودن تامین انرژی ساختمان باعث شده متولیان ساختمان­سازی، تدبیری برای صرفه ­جویی در هزینه‌ها و مصرف بهینه انرژی کنند. یکی از روش‌های موثر، عایق کاری حرارتی ساختمان است. در این مقاله قصد داریم درباره این که عایق حرارتی چیست و چه کاربردی دارد صحبت کنیم. همچنین می‌خواهیم بدانیم چه نوع عایق‌های حرارتی در بازار موجود است و چطور این عایق‌ها می‌توانند کمک کنند تا هزینه‌های نگهداری و مدیریت ساختمان کاهش یابد.

همچنین نشان می‌دهیم که چطور استفاده از عایق کاری ساختمان به عمر و دوام آن کمک می‌کند و حتی از آن در برابر آتش‌سوزی و حریق محافظت می‌کند. پس اگر به دنبال افزایش کیفیت ساختمان‌سازی و مدیریت بهینه انرژی و هزینه‌های آن هستید با این مقاله همراه باشید.

تماس با برکه

عایق حرارتی چیست؟

در اولین نگاه باید بدانیم که عایق حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟ به صورت کلی، عایق‌های حرارتی مواد و مصالح ساختمانی هستند که به عنوان یک پوشش در قسمت‌های مختلف ساختمان نصب شده و مانع از هدررفت انرژی و انتقال گرما و سرما از محیطی به محیط دیگر می‌شوند.

اگر شما هم در فصل‌های سرد سال با قبض‌های نجومی برق و گاز روبه‌رو شده‌اید یا در حال ساخت یک مجموعه جدید هستید و نمی‌خواهید از این قبض‌های کمرشکن دریافت کنید پس حتما باید به سراغ گزینه نصب عایق حرارتی در ساختمان و نیز عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان خود بروید. عایق‌های حرارتی باعث می‌شوند قسمت‌های مختلف ساختمان اعم از دیوار، سقف، کف یا بخش‌هایی مانند موتورخانه با مصرف بسیار کمتر انرژی همان گرمای مورد نیاز را تامین کنند.

عایق حرارتی چیست؟

مطالعات مختلف نشان داده استفاده از عایق حرارتی در یک ساختمان باعث صرفه‌جویی تا 50 درصد در مصرف سوخت و انرژی می‌شود. همچنین علاوه بر این بیشتر عایق‌های حرارتی خاصیت آکوستیک و ضدصدا بودن دارند یا در برابر رطوبت مقاوم‌اند. پس شاید در ابتدا عایق کاری حرارتی ساختمان یک فعالیت هزینه‌بردار تلقی شود، اما در درازمدت بازگشت سرمایه قابل توجهی را در پی خواهد داشت. همچنین مزایای دیگری هم از نصب آن می‌توان متصور شد.

در اصل شما با استفاده از عایق حرارتی در ساختمان خود روی کاهش هزینه مصرف انرژی سرمایه‌گذاری می‌کنید. با این همه باید بدانید انتخاب هر نوع عایق حرارتی برای هر شرایطی مناسب نیست. بسته به نیاز و محیط مورد نیاز باید عایق مناسب را تهیه کنید. در ادامه به ویژگی‌های مطلوب یک عایق حرارتی مناسب اشاره می‌کنیم و درباره انواع مختلف آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. بدین ترتیب می‌توانید با شناخت و آگاهی بیشتری دست به انتخاب و خرید بزنید.

ویژگی‌ های مطلوب یک عایق حرارتی

یک عایق حرارتی مناسب باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. در ادامه به این ویژگی‌ها اشاره می‌شود. یک عایق مناسب در ساختمان باید دارای این خصوصیات باشد:

  • مقاومت بالا در مقابل حرارت
  • مقاومت بالا در برابر فشارها و ضربه‌های مختلف
  • عدم امکان رشد قارچ و کپک
  • مقاومت بالا در برابر نم‌زدگی، نفوذ آب و رطوبت
  • چگالی بالا
  • مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفس
  • خنثی بودن از نظر شیمیایی
  • عدم واکنش به عوامل بیرونی
  • طول عمر و کیفیت بالای محصول

پس همانطور که دیدید در ابتدای مسیر انتخاب و نصب عایق حرارتی در یک ساختمان باید به این موارد توجه کنید. در ادامه، اطلاعات انواع مختلف عایق‌های حرارتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید با توجه به نیاز و شرایط مورد نظر خود دست به انتخاب بزنید.

ویژگی‌ های مطلوب یک عایق حرارتی

انواع عایق در عایق کاری حرارتی ساختمان

عایق‌ های حرارتی تنوع بسیاری در بازار دارند. برخی از پرکاربردترین آنها شامل موارد زیر است:

عایق پشم سنگ

عایق‌های پشم سنگ از آن دسته عایق‌هایی هستند که در عایق کاری حرارتی ساختمان کاربرد بسیاری دارند. این عایق معدنی مقاومت بالایی در برابر تحمل حرارت دارد. عایق حرارتی پشم سنگ از سنگ بازالت تهیه می‌شود. این سنگ‌ها از نوع سنگ‌های آتش‌فشانی هستند. از این عایق علاوه بر عایق کاری در ساختمان در صنایع مختلف، پالایشگاه‌ها، لوله‌های حجیم صنعتی و نیروگاه‌ها نیز استفاده می‌شود.

عایق پشم سنگ علاوه بر این که می‌تواند به عنوان یک عایق حرارتی در ساختمان استفاده شود، به عنوان عایق صوتی هم به کار می‌‌رود. یعنی با استفاده از این عایق حرارتی می‌توانید جلوی ورود و خروج صدا و آلودگی‌های صوتی را هم بگیرید. نکته جالب دیگر در مورد عایق پشم سنگ این است که به دلیل عدم جذب آب و رطوبت عایق رطوبتی مطلوبی نیز به حساب می‌آید.

از ویژگی‌های دیگر عایق پشم سنگ در این است که امکان رشد باکتری‌ها، کپک‌‌ها و قارچ‌ها در آن وجود ندارد و حشرات هم نمی‌توانند در آن رشد و نمو داشته باشند. بنابراین گزینه مطلوبی برای عایق کاری حرارتی در ساختمان است.

عایق پشم شیشه

عایق پشم شیشه گزینه دیگری برای عایق کاری حرارتی در ساختمان است. این عایق یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین عایق‌ها برای استفاده در ساختمان به حساب می‌آید. عایق پشم شیشه به صورت الیاف تهیه می‌شود. هوا در بین الیاف آن محبوس می‌شود و به این ترتیب جلوی ورود و خروج هوا گرفته می‌شود. ویژگی بارز پشم شیشه سبکی آن است. بنابراین هنگام عایق کاری حرارتی در ساختمان، دیگر بابت بار اضافی آن بر ساختمان و تجهیزات نگرانی به خود راه ندهید.

از عایق پشم شیشه معمولا برای قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود و علاوه بر این که یک عایق حرارتی مناسب و مقرون‌به‌صرفه است از آن می‌توان به عنوان یک عایق صوتی و رطوبتی هم استفاده کرد. پس می‌توانید در عایق کاری حرارتی ساختمان از این عایق همه‌کاره نهایت استفاده را ببرید. قیمت مناسب و راحتی نصب آن هم از دیگر مزیت‌های این عایق حرارتی در ساختمان است.

انواع عایق در عایق کاری حرارتی ساختمان

عایق حرارتی الاستومری

از دیگر عایق‌هایی که می‌توانید با خیالی آسوده در عایق کاری حرارتی سازه‌های خود از آن استفاده کنید عایق الاستومری است. عایق الاستومری دارای انعطاف‌پذیری بالایی است، همچنین مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت و نفوذ رطوبت دارد. این ویژگی‌ها باعث شده عایق حرارتی الاستومری در عایق کاری انواع لوله‌ها، سوله‌ها، تاسیسات و مخازن مورد استفاده قرار گیرد.

وزن بسیار سبک و نصب راحت عایق حرارتی الاستومری بر جذابیت‌های این عایق باکیفیت و بادوام نیز افزوده است. در کل اگر به دنبال یک عایق باکیفیت و عالی هستید استفاده و نصب عایق الاستومری را از دست ندهید. این عایق همه‌کاره می‌تواند همه نیازهای شما را بابت عایق کاری در ساختمان رفع کند.

عایق پلی استایرن

این عایق حرارتی یکی از عایق‌های بسیار سبکی است که کاربرد فراوانی در عایق کاری قسمت‌های مختلف ساختمان دارد. قسمت‌هایی مانند سقف‌های تیرچه و بلوک، دیوارهای دوجداره، دیوارهای فونداسیون و مواردی از این دست.

یکنواختی سطح عایق پلی استایرن، قابل برش بودن، مقاومت بالای آن در برابر آب از ویژگی‌های مثبت این عایق حرارتی است. همچنین برخلاف برخی از عایق‌های موجود که ممکن است تماس با آنها باعث ایجاد حساسیت و آلرژی در انسان شود از این بابت ایمن و قابل اطمینان است.

عایق حرارتی ایزوهم

این عایق حرارتی بسیار باکیفیت از جنس الیاف نانو تولید می‌شود. ضدحریق بودن و کندسوزی، انعطاف‌پذیر بودن، عمر و دوام بسیار بالا، مقاومت در برابر رطوبت و خاک، ضدسایش و پوسیدگی و بهداشتی بودن این عایق از ویژگی‌های آن است. پس برای عایق کاری حرارتی ساختمان می‌تواند مطلوب باشد. ضمن آن که عایق ایزوهم با انواع ملات به کار رفته در ساختمان‌سازی سازگار است. همچنین در همه سطوح مورد نظر ساختمان نصب می‌شود بدون آن که نیازی به زیرسازی داشته باشد.

از این عایق در عایق کاری حرارتی سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. مثلا در مجتمع‌های اداری، مسکونی و تجاری، سردخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عایق حرارتی پرلیت

عایق حرارتی پرلیت که نوعی سنگ آتش‌فشانی است که در مناطق مرطوب تولید می‌شود نیز از دیگر عایق‌هایی است که می‌توانید استفاده کنید. این عایق حرارتی بسیار سبک و مقاوم در برابر حرارت، گزینه دیگری است که ضدحریق نیز محسوب می‌شود.

مقاومت در برابر مواد اسیدی، پوسیدگی و حشرات موذی از دیگر ویژگی‌های مثبت این نوع عایق حرارتی است. گرچه این عایق‌ها مقاومت چندانی در برابر فشار ندارند بنابراین بهتر است در محیط‌هایی که رطوبت بالایی دارد یا تحت فشار است استفاده نشوند.

عایق شیشه اسفنجی

از دیگر عایق‌های حرارتی که می‌توان در ساختمان استفاده کرد عایق شیشه اسفنجی است. این عایق حرارتی دارای مزایایی چون استحکام مکانیکی مناسب، ضدحریق بودن، عدم افت مشخصه‌های عملکردی با گذشت زمان، سازگار بودن با محیط زیست و خنثی بودن از نظر شیمیایی است. همچنین اگر نگران نفوذ حشرات در ساختمان هستید، از این بابت خیال‌تان آسوده باشد. زیرا با عایق کاری حرارتی در ساختمان با عایق شیشه اسفنجی حشرات موذی نمی‌توانند در ساختمان جولان دهند.

همچنین به دلیل فرایند آنیلینگ در مراحل پخت و شکل‌گیری فوم این عایق‌ها، استحکام فشاری شبکه سلولی از ویژگی‌های این نوع عایق به شمار می‌رود. از طرفی عایق کاری حرارتی ساختمان با این عایق خیال شما را بابت انتقال آتش‌سوزی‌ها هم راحت می‌کند. علت در این است که این عایق به عنوان ماده نسوز هم شناخته می‌شود.

عایق تخته فیبری

عایق تخته فیبری معمولا از عایق پشم نمد فشرده تولید شده و سپس با الیاف گیاهی ترکیب می‌شود. از ویژگی‌های مثبت این عایق حرارتی، مقاومت بالای آن در برابر حرارت و استحکام مکانیکی مطلوب آن است. از معایب این عایق حرارتی ضدحریق نبودن آن است به گونه‌ای که حتی می‌تواند عامل گسترش و انتقال آتش هم باشد و در برابر آب و رطوبت نیز مقاومتی ندارد.

پس بهتر است در محیط‌های مرطوب از عایق‌ تخته فیبری استفاده نشود بنابراین هنگام تهیه آن باید به این نکات نیز توجه داشته باشید. با این همه این عایق از اولین عایقهای حرارتی است که به منظور ایزوله کردن ساختمان به کار رفته است.

عایق پلاستیکی

از دیگر عایق‌هایی که در عایق کاری حرارتی در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد عایق پلاستیکی است که بسیار متنوع است. عایق‌های فنولیک، پلی وینیل کلراید، اوره فرم آلدئید، نیتریل فوم از این دسته عایق‌ها به شمار می‌روند.

عایقهای سلولزی

از دیگر عایق‌های حرارتی موجود که با محیط زیست نیز سازگار است، عایق‌های سلولزی هستند که از مقوا و کاغذ تهیه می‌شوند. این عایق‌ها به دلیل فشرده بودن مواد می‌توانند عایق‌های ایمن و مناسبی محسوب شوند. حال که به انواع عایق‌های حرارتی پرداختیم ذکر چند نکته مهم ضروری است.

هزینه عایق کاری حرارتی ساختمان: عوامل موثر و نکات مهم

عایق کاری حرارتی ساختمان، یکی از روش‌های موثر برای کاهش اتلاف انرژی حرارتی ساختمان است. هزینه عایق کاری حرارتی ساختمان، به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع عایق استفاده شده

عایق‌های حرارتی، در انواع مختلفی وجود دارند که هر یک دارای قیمت متفاوتی هستند. به طور کلی، عایق‌های حرارتی طبیعی، نسبت به عایق‌های حرارتی مصنوعی، قیمت بیشتری دارند.

  • ضخامت عایق استفاده شده

ضخامت عایق استفاده شده نیز، بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد. به طور کلی، هرچه ضخامت عایق بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود.

  • سطح مورد استفاده

سطح مورد استفاده نیز، یکی دیگر از عوامل موثر در هزینه عایق کاری حرارتی ساختمان است. به طور کلی، هرچه سطح مورد استفاده بزرگتر باشد، قیمت عایق کاری نیز بیشتر می‌شود.

  • موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی نیز، می‌تواند بر قیمت عایق کاری حرارتی ساختمان تاثیر بگذارد. به طور کلی، قیمت عایق کاری حرارتی ساختمان در مناطق شهری، بیشتر از مناطق روستایی است.

  • شرایط آب و هوایی منطقه

شرایط آب و هوایی منطقه نیز، می‌تواند بر قیمت عایق کاری حرارتی ساختمان تاثیر بگذارد. به طور کلی، در مناطق سردسیر، قیمت عایق کاری حرارتی ساختمان بیشتر است.

  • هزینه نصب

هزینه نصب عایق حرارتی ساختمان، نیز یکی از عوامل موثر در هزینه کلی عایق کاری است. هزینه نصب عایق حرارتی، به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به نوع عایق، ضخامت عایق، سطح مورد استفاده و موقعیت جغرافیایی اشاره کرد.

نکات مهم در هزینه عایق کاری حرارتی ساختمان

در هنگام محاسبه هزینه عایق کاری حرارتی ساختمان، باید نکات زیر را در نظر گرفت:

  • نوع عایق

نوع عایق، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در هزینه عایق کاری حرارتی ساختمان است. باید از عایق حرارتی با کیفیت و دارای ضریب هدایت حرارتی پایین استفاده کرد.

  • ضخامت عایق

ضخامت عایق، نیز یکی از عوامل موثر در هزینه عایق کاری حرارتی ساختمان است. باید ضخامت عایق متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب شود.

  • سطح مورد استفاده

سطح مورد استفاده، نیز یکی از عوامل موثر در هزینه عایق کاری حرارتی ساختمان است. باید سطح مورد استفاده به درستی اندازه‌گیری شود تا بتوان مقدار عایق مورد نیاز را به درستی محاسبه کرد.

  • موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی، نیز می‌تواند بر هزینه عایق کاری حرارتی ساختمان تاثیر بگذارد. باید موقعیت جغرافیایی ساختمان را در نظر گرفت تا بتوان هزینه عایق کاری را به درستی محاسبه کرد.

  • شرایط آب و هوایی منطقه

شرایط آب و هوایی منطقه، نیز می‌تواند بر هزینه عایق کاری حرارتی ساختمان تاثیر بگذارد. باید شرایط آب و هوایی منطقه را در نظر گرفت تا بتوان هزینه عایق کاری را به درستی محاسبه کرد.

  • هزینه نصب

هزینه نصب عایق حرارتی ساختمان، نیز یکی از عوامل موثر در هزینه کلی عایق کاری است. باید هزینه نصب عایق را نیز در نظر گرفت تا بتوان هزینه عایق کاری را به درستی محاسبه کرد.

هزینه عایق کاری حرارتی ساختمان، به عوامل مختلفی بستگی دارد. در هنگام محاسبه هزینه عایق کاری حرارتی ساختمان، باید تمام عوامل موثر را در نظر گرفت تا بتوان هزینه عایق کاری را به درستی محاسبه کرد.

نکات مهم درباره عایق کاری حرارتی ساختمان

در هنگام عایق کاری حرارتی توجه به این نکات ضروری است:

  1. بهترین عایق‌های حرارتی برای سقف از نوع عایق‌های انباشتنی و پرکردنی هستند.
  2. هنگام عایق کاری حرارتی ساختمان روی سطوح پلی استایران نباید از رنگ روغنی استفاده شود.
  3. عایق‌های حرارتی نباید در مجاورت فن‌های خروجی و اطراف کابل برق و نیز لوازم الکتریکی نصب شوند.
  4. میزان موثر بودن و تاثیرگذاری عایق حرارتی به کار رفته، ارتباط مستقیمی با چگونگی نصب آن دارد.
  5. تمام سطح مورد نظر باید عایق کاری شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
  6. در سقف‌هایی که دارای شیب زیادی هستند از عایق‌های آزاد استفاده نکنید.
  7. ضخامت عایق مورد نظر باید بعد از نصب هم حفظ شود.
  8. برای نصب عایق حرارتی ساختمان باید از مصالح غیرفلزی استفاده کنید.
  9. بهترین زمان برای عایق کاری حرارتی در ساختمان مرحله سفت کاری یا نازک کاری است.
  10. در مرحله سفت‌کاری از عایق‌های آجری، بتن ها و بلوک استفاده کنید. مثلا از بتن‌های سرباره اسفنجی
  11. در مرحله نازک‌کاری ساختمان بهتر است از پشم شیشه، پشم سنگ، فوم سخت و یا عایق‌های الاستومری استفاده کنید.
  12. اگر بعد از ساخت ساختمان، عایق کاری انجام می‌شود بهتر است گچ دیوار خراب و سپس عایق‌کاری و سپس مجددا گچ‌کاری شود.
  13. همچنین می‌توان از عایق‌های نازکی مانند ایزوبر یا نانوعایق روی گچ استفاده کنید. حال به چند سوال متداول می‌پردازیم که دانستن آنها می‌تواند برای شما مفید باشد.

نکات مهم درباره عایق کاری حرارتی ساختمان

عایق کاری حرارتی ساختمان با سایت برکه

شما می‌توانید برای خرید و نصب هر کدام از عایق‌های حرارتی مورد نیاز با کارشناسان و متخصصان ما در سایت برکه تماس حاصل کنید. برای تهیه عایق حرارتی همچون عایق حرارتی کف طبقه اول و یا عایق حرارتی نمای ساختمان فقط کافی است که سری به وب سایت برکه بزنید. کیفیت، ضمانت محصول و مشاورهای دقیق و اصولی کار شما را برای خرید و نصب عایق راحت‌تر می‌کند.

پرکاربردترین عایقهای موجود برای عایق حرارتی کدام مواردند؟

عایق‌های پشم شیشه، عایق پشم سنگ و عایق الاستومری از پرکاربردترین عایق‌های موجود است.

عایق‌های دیگری که معمولا به عنوان عایق حرارتی در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند معرفی کنید؟

عایق پشم سرباره، الیاف کربنی، الیاف سرامیک نسوز، عایق‌های سیلیکات، عایق‌های دیاتومه‌ای، فویل آلومینیوم از دیگر عایق‌های حرارتی هستند.

انواع عایق کاری حرارتی ساختمان را نام ببرید؟

عایق کاری ساندویچ پانل، بلوک‌های سیمانی، عایق‌کاری از داخل ساختمان، خارج ساختمان و بین دیوار دوجداره

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 45

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *