loader image

عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان

خانه | خدمات عایق حرارتی | عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان

عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان

طبق مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان، همه ساختمان­ها در هنگام ساخت باید اصول بهینه­سازی مصرف انرژی را رعایت کنند. عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان یکی از مواردی است که در این زمینه حتما باید رعایت و اجرا شود.

این عایق کاری حرارتی برای جلوگیری از انتقال گرما و سرما در بین فضاهای خارجی و داخلی ساختمان‌ در فصل‌های مختلف سال انجام می‌شود. هدف از این کار صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم عایق کاری حرارتی در پوسته خارجی ساختمان چیست و چگونه انجام می‌شود. همچنین با انواع عایق کاری‌های موجود بیشتر آشنا شویم.

عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان

عایق حرارتی ساختمان

به طور کلی عایق حرارتی به مواد و مصالح ساختمانی گفته می‌شود که مانع از انتقال گرما و سرما از محیطی به محیط دیگر می‌شوند. عایق‌های ساختمانی به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آنها شامل عایق‌های حرارتی، صوتی، رطوبتی و برودتی است.

این عایق‌ها همچنین می‌توانند مانعی جدی در برابر انتقال آتش به قسمت‌های مختلف ساختمان باشند. بنابراین به صورت کلی استفاده از این مواد برای افزایش کیفیت ساخت‌وساز، مدیریت هزینه‌های ساختمان و نگهداری از آن و ایمن‌سازی بیشتر ضروری است.

تماس با برکه

در بخش‌های مختلف ساختمان، از عایق کاری برای امور و اهداف مختلف استفاده می‌شود. مثلا با عایق کاری موتورخانه می‌توان جلوی مصرف انرژی و انتقال سروصدا را گرفت. طبق بررسی‌ها در حدود 40 تا 45 درصد از انرژی مصرفی در اروپا به انرژی مصرف شده در ساختمان برمی‌گردد.

بنابراین ساختمان‌ سازان و ناظران معمولا به دنبال روش‌هایی هستند که از این هزینه‌ها بکاهند. روش‌هایی مانند استفاده از عایق‌های حرارتی، پنجره‌های دوجداره، به کارگیری سیستم‌های خورشیدی و منابع انرژی تجدیدپذیر روش‌هایی برای کاهش این میزان مصرف انرژی است. اما در این مقاله بیشتر قصد داریم درباره عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان صحبت کنیم. پس ابتدا به سراغ این می‌رویم که درباره پوسته خارجی ساختمان بیشتر بدانیم.

پوسته خارجی ساختمان چیست؟

پوسته خارجی ساختمان، همه سطوح پیرامونی ساختمان را دربرمی‌گیرد. این پوسته شامل همه دیوارها، کف‌ها، سقف، بازشوها و سطوحی مانند پنجره است که نور از آن عبور می‌کند. این پوسته خارجی از یک طرف با فضای بیرونی ساختمان در ارتباط است و از یک طرف با فضای داخلی ساختمان. از پوسته خارجی برای ایمنی، محصور کردن و نورپردازی استفاده می‌شود.

پوسته خارجی ساختمان چیست؟

 اگر بتوان این قسمت را عایق کاری کرد تاثیر بسزایی در متعادل نگه داشتن دمای ساختمان دارد و از هزینه‌های گزاف تامین انرژی برای این متعادل‌سازی دما می‌کاهد. زیرا طبق تحقیقات انجام شده 40 درصد انرژی مصرفی توسط سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان از طریق همین پوسته به هدر می‌‌رود. قبل از این که وارد این مبحث شویم لازم است با مفهوم مقاومت حرارتی آشنا شویم.

مقاومت حرارتی

در تعریف مقاومت حرارتی گفته شده، مقاومت حرارتی به مقاومت یک متر مربع از دیوار با هر ضخامتی در برابر عبور گرما گفته می‌شود. اگر اختلاف دمای دو طرف یک دیوار را اندازه بگیریم به این مورد مقاومت حرارتی می‌گویند. پس مقاومت حرارتی به معیاری کمی گفته می‌شود که میزان عایق بودن یک یا چند لایه از مصالح ساختمانی مختلف را از نظر حرارتی می‌سنجد.

 استفاده از عایق‌های حرارتی در پوسته خارجی ساختمان مرتبط با این مقاومت حرارتی است. اما هر کدام از این مصالح ساختمانی که در پوسته خارجی ساختمان به کار می‌رود، مقاومت حرارتی متفاوتی دارد. این اختلاف باعث می‌شود هنگام انتخاب آن برای عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان به این مهم دقت شود. در اینجا به ضریب انتقال حرارتی برخی از این مصالح ساختمانی می‌پردازیم.

ضریب انتقال حرارتی مصالح ساختمانی مختلف

مصالح مورد نیاز در دیوارچینی یک ساختمان معمولا شامل بلوک‌های سفالی، بلوک‌های سیمانی و بلوک‌های مدرن مانند بلوک‌های هبلکس یا بلوک‌های ای‌ای‌سی است. همان طور که بیان شد هر کدام از این بلوک‌ها ضریب انتقال حرارتی متفاوتی دارند. پس هنگام عایق کاری حرارتی در پوسته خارجی ساختمان حتما به این موضوع توجه کنید که به دنبال چه میزان ضریب انتقال حرارتی هستید.

بلوک‌ های سفالی

بلوک‌های سفالی ضریب انتقال حرارتی بالایی دارند، بنابراین گزینه خوبی برای یک عایق حرارتی به حساب نمی‌آیند. به این علت که در تولید بلوک‌های سفالی از خاک رس استفاده شده است. ضمن آن که این بلوک‌ها توخالی هستند و نمی‌توانند به عنوان یک عایق حرارتی برای ساختمان عمل کنند.

برای رفع این مشکل، برخی از تولیدکنندگان بلوک‌های سفالی از یک لایه فوم هم در تولید آن استفاده می‌کنند. هر چند تجربه نشان داده این کار هم چندان فایده‌ای نداشته و نتوانسته است ضریب انتقال حرارتی را به میزان چشم‌گیری کاهش دهد.

بلوک‌ های سیمانی

بلوک‌های سیمانی دومین گزینه ساختمان‌سازان برای استفاده جهت عایق کاری حرارتی در پوسته خارجی ساختمان هستند. این بلوک‌ها که در ایران در حجم انبوهی تولید و عرضه می‌شوند در نوع سبک آن به دو دسته پوکه معدنی و پوکه صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند.

اگر بخواهیم مقایسه مناسبی بین این دو نوع بلوک سیمانی داشته باشیم باید بگوییم که این نوع پوکه صنعتی بلوک سیمانی به ویژه اگر اتوکلاو شده باشد، می‌تواند برای عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان گزینه بهتری باشد. به طور قطع اگر بخواهید یک بلوک سیمانی مطلوب جهت عایق کاری تهیه و  خریداری کنید باید به گزینه خرید بلوک ای‌ای‌سی (AAC) توجه ویژه داشته باشید.

بلوک ای‌ای‌سی یا بلوک هوادار بتنی اتوکلاوشده با فاصله زیاد یک سروگردن موثرتر از سایر عایق‌ها و بلوک‌های ساختمانی‌ موجود است. این بلوک از نوع توپر است و به دلیل همین توپر بودن و اتوکلاو شدن، می‌تواند گزینه مطلوبی برای عایق کاری حرارتی در پوسته خارجی ساختمان باشد.

بلوک‌های ای‌ای‌سی را با استفاده از یک چسب مخصوص این کار دیوارچینی می‌کنند. این چسب از جنس خود بلوک است بدین ترتیب بعد از اتمام کار ما یک دیوار کاملا یکدست و یک‌تکه خواهیم داشت. این بلوک در ضخامت‌های مختلفی در بازار موجود است. دقت داشته باشید که هر چه ضخامت بلوک ای‌ای‌سی بیشتر باشد، به این معناست که عایق حرارتی بهتری برای پوسته خارجی ساختمان است.

بلوک هبلکس

بلوک‌های هبلکس در ابعاد مختلفی تولید شده و در بازار مصالح ساختمانی موجود است. این بلوک‌ها از نوع بلوک‌های ای ای سی هستند. به این صورت که از ترکیب سیمان، پودر سیلیس و پودر آلومینیوم در یک تونل اتوکلاو تهیه می‌شوند. از آنجایی که بلوک‌های هبلکس متخلخل هستند، یعنی دارای خلل و فرج‌اند بهترین گزینه برای عایق‌کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان به شمار می‌روند.

تا اینجا با مصالح ساختمانی مختلف که در پوسته خارجی ساختمان استفاده می‌شود و ضریب انتقال حرارتی هر کدام آشنا شدیم. حال به روش‌های اجرای عایق‌کاری در بخش‌های مختلف ساختمان اعم از دیوار، سقف و کف می‌پردازیم.

روش های اجرای عایق کاری پوسته خارجی ساختمان

برای عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان از چند روش می‌توان استفاده کرد:

  • عایق کاری حرارتی دیوار از داخل:

 برای این کار باید یک لایه حرارتی در سمت داخلی دیوار تعبیه شود. معمولا در این نوع عایق کاری از قطعه‌ها و مصالحی استفاده می‌شود که یک طرف آن گچ برگ کناف سقف است و طرف دیگر پلی استایرن. روش اجرای این نوع عایق کاری پوسته ساختمان به این صورت است که قطعه‌ها روی یک سطح پیچ می‌شوند. جنس به کاررفته در این سطح یا شبکه چوبی است و یا گالوانیزه کناف است که با چسب خمیری به دیوار اتصال پیدا می‌کند.

  • عایق کاری حرارتی از خارج ساختمان:

برای این منظور یک لایه عایق حرارتی در قسمت بیرونی و خارجی ساختمان نصب می‌شود. در این نوع عایق کاری حرارتی در پوسته خارجی ساختمان، باید از مصالح و عایق‌هایی استفاده شود که آب را به خود جذب نکنند، مثلا از پلی استایرن. این قطعه‌‌های از پیش ساخته شده را با استفاده از چسب‌های خمیری مخصوص همین کار روی دیوار می‌چسبانند. برای اجرای نوع روش باید به این ترتیب اقدام کرد:

شبکه‌ای فلزی از توری مرغی یا رابیتس 13 ستون روی عایق نصب می‌شود و سپس آن را با پیچ‌های مخصوصی به دیوار متصل می‌کنند. در مرحله بعد ملات ماسه سیمان را روی این شبکه فلزی می‌ریزند. در ادامه، شبکه‌هایی از الیاف شیشه را به وسیله پیچ‌های پلاستیکی از لایه‌های عایق مدنظر عبور می‌دهند و آن را به دیوار پیچ می‌کنند. در نهایت حاصل کار لایه‌های مختلفی از الیاف شیشه است که در کنار هم قرار می‌گیرند.

  • عایق کاری حرارتی همگن:

سومین روشی که می‌توان عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان را انجام داد به این صورت است که دو لایه دیوار ساخته می‌شود. بین این دو لایه دیوار هوا یا عایق یا هر دو مورد وجود دارد. در ادامه روش‌های دیگری که می‌توان با آنها عایق‌کاری دیوار را انجام داد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دیوار های پیش‌ ساخته صنعتی یا ساندویچ پنل

این نوع عایق کاری با استفاده از قطعه‌های بزرگی از عایق حرارتی مثل پلی یورتان یا پلی استایرن انجام می‌شود. در وسط دو لایه ورق قرار می‌گیرد. جنس این ورق‌ها از آهن گالوانیزه، آلومینیوم، پانل سیمانی یا پلاستیک است که با الیاف شیشه فایبرگلاس تقویت شده است. بدین ترتیب امکان نفوذ رطوبت و آب به درون ساختمان کاهش می‌یابد. از این نوع عایق کاری در ساختمان‌ها و سازه‌های صنعتی مثل سردخانه استفاده می‌شود.

دیوار با بلوک تو خالی سفالی عایق‌ دار

در این نوع عایق کاری حرارتی در پوسته خارجی ساختمان از یک نوع عایق حرارتی استفاده می‌شود. این عایق معمولا پلی استایرن است که بین دو قطعه بلوک جنس سفالی گنجانده شده است. این قطعه بلوک‌های سفالی دندان‌دار بوده و به صورت ‌پیش‌ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرد. با گنجاندن این عایق حرارتی پلی استایرن در درون دیوارهای پیش‌ساخته چیزی شبیه به ساندویچ به دست می‌آید. این ساندویچ پنل، مانند یک سپر مقاوم، یکپارچه و بادوام در مقابل گرما و سرما عمل می‌کند. این عایق می‌تواند از ساختمان در برابر بارش باران و برف محافظت کند.

دیوار دو لایه

در این نوع عایق کاری لایه بیرونی دیوار دو لایه مصالح ساختمانی به کار می‌رود که در وسط این دو لایه هوا جریان دارد. این نوع عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان گرچه می‌تواند از انتقال گرما از محیطی به محیط دیگر جلوگیری کند اما باید میزان لایه هوا از 10 سانتی متر فراتر نرود. در غیر این صورت همین جریان هوایی که بین دو دیوار قرار دارد خود باعث افزایش انتقال گرما می‌شود.

عایق کاری کف ساختمان

معمولا در عایق کاری کف ساختمان از یک لایه 30 متری سنگریزه یا قلوه سنگ استفاده می‌شود تا جلوی نفوذ رطوبت به ساختمان از کف آن گرفته شود. سپس یک لایه عایق مناسب برای کف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه برای جلوگیری از نفوذ بخار آب نیز یک لایه بخاربند روی عایق نصب می‌شود.

برای آنکه شیره بتن روی عایق نفوذ نکند معمولا از یک لایه محافظ پلی پروپیلن هم استفاده می‌شود. در نوع عایق کاری کف از خارج ساختمان هم معمولا از صفحه‌های ساخته شده از تراشه چوب و پلی استایرن استفاده می‌شود.

در این مقاله با ضرورت عایق کاری حرارتی در پوسته خارجی ساختمان آشنا شدیم. متوجه شدیم که عایق کاری این پوسته خارجی، منجر به صرفه‌جویی در مصرف منابع انرژی، کاهش بهای مصرف و بازدهی بالای آن و نیز افزایش ارزش ساختمان می‌شود. همچنین به چند روش اجرای این عایق کاری پرداختیم. در ادامه نیز به چند سوال در این باره پاسخ می‌دهیم.

بهترین روش عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان

پوسته خارجی ساختمان، شامل دیوارها، سقف و کف ساختمان است. عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان، یکی از موثرترین روش‌های کاهش اتلاف انرژی حرارتی ساختمان است.

انتخاب بهترین روش عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان

انتخاب بهترین روش عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان، به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرایط آب و هوایی منطقه

در مناطق سردسیر، باید از روش‌های عایق کاری موثرتری استفاده کرد.

  • میزان بودجه

هزینه روش‌های مختلف عایق کاری متفاوت است.

  • امکانات موجود

در صورتی که امکان دسترسی آسانی به عایق وجود داشته باشد، می‌توان از روش‌های عایق کاری توکار یا ترکیبی استفاده کرد.

مزایا عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان

عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان، دارای مزایای بسیاری است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش اتلاف انرژی حرارتی

عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان، موجب کاهش اتلاف انرژی حرارتی ساختمان می‌شود. این امر، موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های انرژی می‌شود.

  • افزایش آسایش ساکنین

عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان، موجب افزایش آسایش ساکنین ساختمان می‌شود. در زمستان، ساختمان گرم‌تر می‌ماند و در تابستان، خنک‌تر می‌ماند.

  • افزایش عمر ساختمان

عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان، موجب افزایش عمر ساختمان می‌شود. این امر، به دلیل محافظت از ساختمان در برابر عوامل جوی است.

عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان، یکی از روش‌های موثر برای کاهش اتلاف انرژی حرارتی ساختمان است. انتخاب بهترین روش عایق کاری، به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید در هنگام انتخاب آنها، به آنها توجه کرد.

توصیه‌های تکمیلی

در هنگام عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان، باید نکات زیر را رعایت کرد:

  • از عایق حرارتی با کیفیت و دارای ضریب هدایت حرارتی پایین استفاده کنید.

  • عایق را به درستی نصب کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

  • از مصالح مناسب برای محافظت از عایق در برابر عوامل جوی استفاده کنید.

با رعایت این نکات، می‌توانید از مزایای عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان به طور کامل بهره‌مند شوید.

عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان با برکه

شما می‌توانید برای خرید و نصب عایق‌های مورد نیاز خود برای عایق کاری پوسته خارجی در ساختمان و یا عایق حرارتی کف طبقه اول و … با متخصصان و کارشناسان ما در سایت برکه تماس بگیرید. با استفاده از مشاوره‌های دقیق، اصولی و حساب‌شده کارشناسان ما می‌توانید بهترین گزینه مورد نیاز خود را تهیه و در امر نصب نیز با خیالی آسوده کار را به ما بسپارید. کیفیت و ضمانت محصول و خدمات از ویژگی‌های سایت برکه است.

آیا باید همه قسمت‌های سیستم پوسته خارجی را عایق کاری کرد؟

معمولا همه اجزای سیستم پوسته خارجی به صورت جداگانه و براساس مقررات مبحث 19 ساختمان بررسی می‌شود و قسمت‌های ضعیف سیستم که موجب هدررفت انرژی می‌شوند شناسایی و عایق‌کاری می‌شود.

از عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان چه انتظاراتی داریم؟

کنترل جریان حرارت، جریان هوا، جریان رطوبت و بخار آب، کنترل تابش خورشید، کنترل انتقال صدا، جلوگیری از انتقال آتش‌سوزی و تامین زیبایی ظاهری ساختمان از بیرون

برای عایق کاری کف چه روش‌هایی وجود دارد و چه کاربردی دارد؟

دو روش عایق کاری حرارتی کف از داخل و کف از خارج. برای جلوگیری از ورود رطوبت و نم‌زدگی.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 57

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *