loader image

ساخت حوض دایره ای

خانه | خدمات ساخت حوض | ساخت حوض دایره ای

ساخت حوض دایره ای به عنوان قلب تپنده معماری سنتی ایرانی

با وجود پیشرفت تکنولوژی در زمینه معماری و طراحی دکوراسیون خارجی باز هم بازگشت به حال و هوای معماری اصیل ایرانی بیش از گذشته احساس می‌شود. به همین خاطر افراد تمایل زیادی دارند از یک حوض آب در وسط حیاط به عنوان سمبل طراحی ایرانی استفاده کنند. طراحی حوض در داخل حیاط خانه‌ها، ویلاها یا باغ‌ها می‌تواند با متراژ متوسط و بالا انجام شود.

یکی از انواع حوض، حوض حیاط دایره‌ای شکل است که معمولا در کنار آن یک فواره نیز قرار داده می‌شود. اما این المان چه ویژگی‌هایی دارد و برای ساخت آن چه مراحلی باید طی شود؟ در این مطلب از سایت برکه به بررسی صفر تا صد ساخت حوض دایره ای می‌پردازیم.

ساخت حوض دایره ای

مروری بر تاریخچه حوض دایره‌‌ای به عنوان یکی از ارکان معماری سنتی

همانقدر که مراحل ساخت حوض دایره ای و سایر مدل های حوض از جمله ساخت حوض مستطیل اهمیت دارد، کسب اطلاعات در خصوص جایگاه این حوض در تاریخچه معماری سنتی کشورمان نیز مهم است. به طور کلی یکی از عناصر مهم در تزئین معماری ایرانی آب است. آب در اشکالی مثل حوض، فواره و نهر با طراحی‌هایی خلاقانه در بناهای دوران اولیه معماری اسلامی‌به دفعات مورد استفاده قرار می‎گرفت.

به دلیل اقلیم کویری ایران در تاریخ بعضی از این طرح‌ها ریشه در ایران باستان دارد و بعد از ظهور اسلام نیز با ترکیب نیازهای شرعی و الگوی بهشت قرآنی، استفاده از این المان در ساخت محوطه به اوج خود رسید. به طوری که در بسیاری از سرزمین‌های اسلامی‌و کشورهای دنیا از حوض برای تزئین حیاط استفاده می‌شد.

مروری بر تاریخچه حوض دایره‌‌ای به عنوان یکی از ارکان معماری سنتی

ملزومات ساخت و دیزاین حوض دایره ای

یکی از موارد مهم در ساخت حوض گرد و  توجه به مکان ساخت این آیتم است. این مساله اهمیت فراوانی دارد زیرا به افزایش ماندگاری حوض شما کمک می‌کند. اولین توصیه ما به شما این است که محلی را برای ساخت حوض دایره ای انتخاب کنید که در معرض نور خورشید و البته سایه قرار داشته باشد. به این معنی که هم نور خورشید به آن تابیده شود و هم اینکه در زمان‌های خاصی از روز سایه باشد. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که نور کافی برای رشد گیاهان داخل حوضچه وجود دارد و همچنین از رشد جلبک ها نیز جلوگیری می‌کند. همان طور که می‌دانید جلبک ها، می‌توانند قاتل زیبایی یک حوضچه باشند.

ملزومات ساخت و دیزاین حوض دایره ای

حوض دایره‌ای باید در نقطه‌ای که دید کافی به آن وجود دارد ساخته شود

همچنین بسیار اهمیت دارد که حوضچه را در نقطه‌ای از حیاط خانه بسازید که از داخل هم دید کافی به آن وجود داشته باشد. یک روز سرد زمستانی را تصور کنید که در آن برف می‌بارد و شما از پنجره خانه، تصویر دانه‌های برف را می‌بینید که روی حوضچه می‌افتند. لذت تماشای این تصویر بی نظیر است. در ضمن فراموش نکنید که مکان ساخت حوضچه به هیچ عنوان نباید از محل عبور خطوط گاز و برق رد شود. چرا که ممکن است به آنها آسیب وارد کند.

حوض گرد کنار درخت نباید ساخته شود

ساخت حوض دایره‌ای در کنار درخت نیز اصلا پیشنهاد نمی‌شود. به هر روی ساخت این حوضچه‌ها می‌تواند به ریشه درخت آسیب وارد کند. البته این موضوع بستگی زیادی به عمق حوضچه و همینطور اندازه آن دارد. در صورتی که محیط زندگی شما همواره بارانی است و رطوبت زیادی در آن وجود دارد، توصیه می‌کنیم که عرض و عمق حوضچه را کم نگه دارید. اما اگر محیط زندگی شما گرم و خشک است، به هر میزان عمق و عرض حوضچه بیشتر باشد، بهتر است. زیرا آب حوض ممکن است سریعا تبخیر شود. حوضچه‌های بزرگ، قطعا دیرتر خالی از آب می‌شوند.

تماس با برکه

از چه رنگی باید برای حوض گرد استفاده شود؟

رنگ‌های مختلفی برای حوض دایره‌ای پیش روی شما قرار دارد. اما بیشترین رنگی که برای این مدل حوض استفاده می‌شود، آبی است. چرا که رنگ حوض، در واقع نوعی رنگ خاص می‌باشد که علاوه بر زیبایی بخشیدن به حوض می‌تواند نقش عایق و آب‌بندی هم داشته باشد. میزان چسبندگی رنگ حوض باید به گونه‌ای باشد تا به بهترین شکل به سطوح سیمانی و بتنی بچسبد.

از طرفی  این رنگ باید مقاومت بالایی در برابر سایش و ضربه داشته باشد. به علت اینکه حوض در حیاط منزل ساخته می‌شود و در معرض انواع شرایط آب و هوایی است باید رنگی را استفاده کنید که در برابر تغییرات مختلف آب و هوایی دچار تغییر نشود؛ یعنی ترک نخورده، کدر و پوسته پوسته نشود. رنگ‌کاری یکی از مراحل مهم ساخت حوض دایره ای است که به کمک یک قلمو یا پیستوله حوض انجام می‌شود. البته توجه داشته باشید در صورتی که در پوشش نمای حوض بتن نما صیقل داده شده به کار رفته باشد، هیچ نیازی به رنگ‌آمیزی سطح آن نیست.

نکاتی که باید در مراحل ساخت حوض دایره ای به آن توجه کنید

بعد از اینکه نوع و محل ساخت حوض خود را مشخص کردید، نوبت به ساخت پروژه می‌رسد. برای انجام این کار در وهله اول باید نقطه مربوط به ساخت حوضچه را به دقت حفر کنید. در صورتی که می‌خواهید از ماهی برای حوضچه خود استفاده کنید باید حتما عمق حفر را بیشتر کنید.

اگر محل زندگی شما در مناطق سردسیری واقع شده است باید عمق حوضچه را به اندازه‌ای بگیرید که ماهی‌ها در فصول سرد بتوانند به زیر لایه یخ زده آب رفته و به حیات خود ادامه دهند. در این بین می‌توانید مقداری شیب را هم برای حوضچه خود در نظر بگیرید. در صورتی که در زمان حفر حوضچه سنگ‌های درشت و تیز وجود داشت باید حتما در اولین فرصت آن‌ها را بردارید.

تعیین مسیر حوض دایره ای از مراحل مهم ساخت است

بعد از این که حفر حوضچه به اتمام رسید، باید با ریختن یک لایه شن، مسیر حوضچه را به دقت تعیین کنید. فراموش نکنید که تمامی‌شکاف‌های موجود در کف حوضچه باید پر شده و هیچ نوع درزی باقی نمانده باشد. در مرحله بعدی، نیاز است که از تعدادی متریال مصنوعی یا طبیعی استفاده کنید تا لایه‌ای دیگری روی کف ایجاد کنید.

به این منظور استفاده از پارچه‌های کنفی برای لایه‌سازی، انتخابی معقول به نظر می‌رسد. البته به یاد داشته باشید که مواد طبیعی ممکن است به تدریج از بین بروند و لایه چندان مناسبی نباشند. به همین خاطر، استفاده از یک لایه ضد آب بهترین گزینه برای شما خواهد بود. در کل آسترهای ضد آب متفاوتی در بازار وجود دارند. کافی است سری به بازار زده و با انواع آسترها رو به رو شوید. یکی از برترین آسترهای ضد آب، لایه‌های پی وی سی می‌باشد که علاوه بر ارزان بودن، کارایی بسیار مناسبی هم دارد.

بعد از لایه‌سازی نوبت به پر کردن حوض دایره‌ای از آب می‌رسد

پس از این که همه ‌مراحل مربوط به لایه سازی را انجام دادید، حال می‌توانید حوض را از آب پر کنید. البته بعضی مواقع، می‌توانید منتظر آب باران هم باشد تا حوض شما پر شود. البته طبیعی است که چنین کاری برای مناطقی امکان‌پذیر است است که مانند مناطق شمالی کشور پر باران هستند.

توجه داشته باشید که در زمان پر کردن حوض، باید لبه آن را خالی بگذارید. همچنین زمانی که لایه‌سازی انجام می‌شود، حتما باید تا 20 الی 30 سانتی متر از لبه حوض هم آستر ضد آب کشیده شود تا در صورت سرریز شدن آب، نواحی اطراف خیس نشود.

ساخت محوطه اطراف حوض دایره ای

در صورتی که می‌خواهید که محیط اطراف حوضچه زیباتر شود، می‌توانید دورتادور آن را یک شکاف به عمق 16 سانتی‌متر ایجاد کرده و درون آن چمن بکارید. زیرا چمن می‌تواند نمای طبیعی حوض شما را بسیار زیباتر کند و حال و هوای دیگری به آن بدهد.

در صورتی که می‌خواهید داخل حوض ماهی بندازید، هر چقدر که از المان‌های طبیعی استفاده کنید، طول عمر ماهی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. مثلا اگر حوضچه‌ای طبیعی در اطراف خانه یا ویلای شما وجود دارد، می‌توانید از آب موجود در آن، به منظور پر کردن حوضچه استفاده کنید. آب این حوضچه‌های طبیعی دارای تعدادی باکتری و موجودات میکروسکوپی است که منبع تغذیه مناسبی برای ماهی‌ها به شمار می‌رود.

نکاتی مهم در خصوص ساخت فواره برای حوض دایره ای

تمامی مدل‌های فواره و حوض در هر جایی که باشند، نیاز به منبعی دارند تا آب مورد نیاز آن‌ها را تامین کند. یکی از مجراهای رساندن آب به حوض دایره‌ای فواره است. ساده‌ترین نوع فواره، لوله‌ای در بین یک حوض است که می‌تواند جوششی نرم و در عین حال آرام به آب ببخشد و آن را دچار رکود نکند. اگر پرتاب آب در این مدل فواره‌ها ارتفاع مناسبی داشته باشد و بتواند زاویه‌ای قائم را تشمیل دهد به آن فواره عمودی می‌گویند. فواره‌های مایل برخلاف انواع عمودی آب را به صورت یک کمان از بالا به پایین فرو می‌ریزند و حرکت آن‌ها کمی به سمت بالا است.

نکات ایمنی و پیشگیری در خصوص ساخت حوض گرد

نکات ایمنی و پیشگیری در خصوص ساخت حوض گرد

بعد از تکمیل مراحل ساخت حوض دایره ای نوبت به بررسی نکات ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های مربوطه می‌رسد. به طور کلی آبزیان در حوض حیاط زندگی می‌کنند و برای حفظ سلامت آن‌ها باید اقداماتی را انجام دهید. به همین خاطر در ادامه نکاتی را به شما گوشزد می‌کنیم.

یک حوض دایره‌ای گرد در عمارتی سنتی

از جلمه این نکات می‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • همیشه قبل و بعد از تماس با آبزیان باید دستان خود را به خوبی با آب و صابون بشویید. این کار به کاهش انتقال بیماری‌ از جانوران آبزی به انسان کمک می‌کند
  • حوض را باید با فیلتراسیون آب و نظافت روزانه تمیز کنید
  • شما باید به فاکتورهای کلیدی مثل اسیدیته یا PH، دما، میزان آمونیاک و نیتریت در آب حوض توجه داشته باشید. استفاده از کیت تست آب و اعمال تغییرات لازم در صورت نیاز می‌تواند به حفظ سلامت آبزیان کمک زیادی کند

طرح‌های پیشنهادی برای ساخت و دیزاین حوض دایره ای

یکی از روش‌های متداول ساخت حوض دایره ای در یک بنا، قرار دادن آن روبروی نمای یک عمارت است. یان طرح معمولا برای کاخ‌ها و کوشک باغ‌ها استفاده می‌شود و در آن اغلب حوضی بزرگ و گاهی اوقات کوچک دقیقا روبروی یک نمای اصلی قرار می‌گرفت.

طرح‌های پیشنهادی برای ساخت و دیزاین حوض دایره ای

در این طرح خاصیت آیینه‌ای آب و انعکاس ستون‌ها و سایر تزئیات عمارت در حوض در فضاهای کوچک باعث رها شدن از تنگنا و در فضاهایی با متراژ بزرگ‌تر هم باعث ایجاد حس آرامش در افراد و محیط می‌شود. همچنین در بسیاری از ساعات شبانه‌روز، این المان می‌تواند باعث بازتاب تصویر آسمان و گیاهان اطراف در آب شود که این مساله جذابیت بیشتری را به محیط اضافه می‌کند.

از دیگر طرح‌های پیشنهادی برای ساخت حوض دایره ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • می‌توانید در یک حوض دایره‌ای از یک چرخ دستی تزئینی استفاده کنید و یا درون آن از ماهی قرمز نگهداری کنید. این کار علاوه بر جنبه زیبایی‌شناسی از رشد هر نوع خزه در حوض جلوگیری می‌کند
  • در کنار حوض می‌توانید چند عدد گلدان قرار بدهید
  • حوض دایره‌ای را می‌توانید با درب و پنجره‌های چوبی به سادگی هماهنگ کنید
  • حوض دایره‌ای را می‌توانید با چند آبنمای چند طبقه تزئین کنید
  • دیوار مجاور حوض دایره‌ای را می‌توان با نقاشی‌های اسلیمی‌تزئین کرد
  • می‌توانید از دیوارهای آجری و نرده‌های چوبی استفاده کنید
  • در کنار حوض می‌توانید چند عدد میز و صندلی چوبی قرار بدهید
  • از گلدان‌های سفید استفاده کنید
  • استفاده از کاشی‌کاری مربعی
  • قرار دادن تاب در کنار حوض
  • وجود دو باغچه در طرفین حوض دایره‌ای

برای داشتن حوضی زیبا و مقاوم به مجموعه برکه مراجعه کنید

برای داشتن حوضی زیبا و مقاوم به مجموعه برکه مراجعه کنید

انواع اشکال حوض ها اعم از ساخت حوض هشت ضلعی، حوض دایره‌ای و یا مستطیلی می‌تواند فضای بیرونی و حیاط منزل شما را به محیطی آرامش‌بخش تبدیل کند. با نکات گفته شده در این مطلب می‌توانید از داشتن و ساخت حوض زیبا و مقاوم لذت ببرید. زمانی که صحبت از ساخت و آب‌بندی حوض حیاط می‌شود، هیچ انتخابی بهتر از مجموعه برکه نیست.

برکه با سال‌ها تجربه و تخصص شرکتی است که تمام نیازهای شما را به منظور نگهداری بلند‌مدت از این سازه برآورده می‌کند. ما آب‌وهوا و شرایط منحصربه‌فرد شهر شما را بررسی کرده و سپس با استفاده از تکنیک‌هایی تخصصی، حوض شما را می‌سازیم و به خوبی عایق‌کاری می‌کنیم. در نتیجه بهتر است همین حالا با مجموعه برکه تماس بگیرید و از خدمات استثنایی ما بهره‌مند شوید.

ابعاد حوض‌های آب خانگی معمولا چقدر است؟

معمولا عمق یک حوض در حدود 30 سانتی‌متر است. اما شما می‌توانید با توجه به محدودیت‌های فضای خود پیشنهاد ساخت حوضچه‌ای با عمیق دلخواه را بدهید.

برای دیزاین کدام فضاها از حوض دایره‌ای استفاده می‌شود؟

از حوض معمولا به منظور دیزاین حیاط، پاسیو، بالکن و همینطور لابی‌های مجتمع‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌کنند.

سایر اشکال حوض کدام موارد هستند؟

اشکال حوض علاوه بر دایره می‌تواند مستطیل، چهارگوش، بیضی، شش ضلعی، هشت ضلعی، نه ضلعی و یا دوازده ضلعی باشد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 45

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *