loader image

آب بندی استخر نانو

خانه | خدمات آب بندی استخر | آب بندی استخر نانو

فهرست مطالب

آب بندی استخر نانو؛ روشی پیشرفته برای افزایش مقاومت سازه استخر

روش‌های فراوانی برای ایزولاسیون استخرها وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان از الیاف ضدآب بتن، استفاده از ورق‌های پلیمری، استفاده از رنگ‌های ضدآب و انواع رزین‌ها و چسب‌ها اشاره کرد. یکی از آخرین راه حل‌های فناورانه برای عایق‌کاری استخر، استفاده از فناوری نانو برای تولید انواع محصولات عایق رطوبتی است. این روش که آن را با نام آب بندی استخر نانو می‌شناسیم، روشی مقرون‌به‌صرفه و کاربردی است و دوام سازه استخر را نیز در برابر فشار هیدرواستاتیک افزایش می‌دهد. در این مقاله از مجموعه برکه با این روش ایزولاسیون استخر آشنا می‌شویم.

آب بندی استخر نانو؛ روشی پیشرفته برای افزایش مقاومت سازه استخر

آب بندی استخر نانو چیست؟

عایق کاری استخر با مواد نانو یکی از جدیدترین فناوری‌ها در زمیننه ایزولاسیون است. در این روش از ذراتی در ابعاد نانو برای نفوذ به کوچک‌ترین شکاف‌ها و فضاهای خالی در سازه بتنی یا سیمانی استخر استفاده می‌‌شود. بنابراین یک پوشش کامل ایجاد می‌شود که نمونه آن در روش‌های دیگر ایزولاسیون وجود ندارد.

در روش‌های مشابه ما ابتدا از برخی ملات‌ها یا مواد برای پر کردن شکاف‌ها استفاده می‌کنیم و سپس یک لایه عایق بر روی آن می‌کشیم. اما مواد نانو هم شکاف‌ها را پر می‌کنند و هم به‌طور همزمان آن‌ها را آب‌بندی می‌کنند. همچنین این مواد از ورود آب بیرون سازه رطوبت خاک زیر سازه به درون استخر جلوگیری می‌کنند. از سوی دیگر این مواد در برابر قارچ‌ها، سرما و بسیاری از عوامل محیطی دیگر نیز مقاوم هستند.

در واقع نانوتکنولوژی کاربرد بسیاری در زمینه عایق‌کاری دارد و امروزه علاوه‌‌بر آب‌بندی استخر در عایق‌کاری نمای ساختمان، دیوارها، کف سرویس‌های بهداشتی و حمام، پارکینگ‌ها، تونل‌ها، استخرهای ذخیره آب و بسیاری از سازه‌های دیگر نیز کاربرد دارد.

تماس با برکه

مزایای استفاده از روش آب بندی استخر نانو

نانو‌ذرات بسیار بادوام هستند زیرا در برابر اشعه UV خورشید مقاوم می‌باشند. بنابراین اگر استخر شما مدتی خالی باشد، بخش‌هایی که زیر نور خورشید قرار می‌گیرند، خاصیت ضد آب خود را از دست نمی‌دهند. یک مزیت دیگر این محصولات، مقاومت آن‌ها در برابر تنش‌های حرارتی و نوسانات شدید دما است. در واقع ابعاد بسیار کوچک آن‌ها به آن‌ها کمک می‌کند با قدرت بیشتری به سطوح بچسبند و از ترک خوردگی سطوح در گرما و سرمای مداوم پیشگیری کنند. در حالی که مواد عایق سنتی عموما در برابر تنش‌های حرارتی به‌همراه سطح، دچار ترک‌خوردگی می‌شوند یا در گرمای زیاد، کارکرد خود را از دست می‌دهند.

مزیت دیگر استفاده از مواد دارای نانوذرات در این است که نانوذرات از نظر فیزیکی بسیار کوچک هستند؛ بنابراین پوشش ضد رطوبت نانو برای چشم کاملا نامرئی است. این یعنی آب بندی استخر نانو، رنگ سطح را تغییر نمی‌دهد؛ مگر این که از نوع رنگ‌های نانو باشد. بنابراین در حالت عادی، رنگ، بافت و کیفیت سطح کاملا بدون تغییر باقی می‌ماند.

یک ویژگی نادر دیگر در مورد نانوذرات این است که آن‌ها از عبور ریزترین ذرات آب از داخل استخر به بیرون یا از بیرون استخر به داخل جلوگیری می‌کنند؛ اما آب را در حالت گاز از خود عبور می‌دهند. اهمیت این ویژگی در زمان افزایش شدید دما است. اگر رطوبت محبوس در بتن نتواند راهی به بیرون پیدا کند، خود باعث ایجاد ترک‌ها می‌شود. اما ذرات نانو از این نظر، سطحی قابل تنفس و در عین حال ضد آب ایجاد می‌کنند. بنابراین استفاده از مواد نانو باعث افزایش دوام سازه می‌شود.

مزایای استفاده از روش آب بندی استخر نانو

اندازه نانو ذرات چقدر است؟

برای درک بهتر ویژگی‌های مواد عایق رطوبتی نانو بهتر است ابعاد آن‌ها را بدانیم. مواد نانو موادی هستند که ذرات آن‌ها دارای مقیاس نانو باشند. همچنین به دانشی که به استفاده از نانوذرات، ایجاد نانوذرات یا ساخت ساختارهایی در ابعاد نانو می‌پردازد، نانوتکنولوژی می‌گویند.

ذرات نانو عموما دارای مقیاس 1 تا 100 نانومتر هستند و 1 نانومتر معادل یک میلیاردیم متر است! این در حالی است که قطر موی انسان معادل 100 هزار نانو متر است. یکی دیگر از ویژگی‌های این مواد در این است که با کوچک‌تر شدن مواد، نسبت سطح به حجم افزایش می‌یابد و به‌همین دلیل، مقدار اندکی از مواد نانو می‌توانند سطوح بیشتری را نسبت به مواد عایق رطوبتی مشابه بپوشانندو عایق کنند. همچنین این مواد از ویژگی واکنش‌پذیری بیشتری برخوردار هستند.

اندازه نانو ذرات چقدر است؟

از مواد نانو برای عایق کاری چه سطوحی استفاده می‌شود؟

فناوری نانو طی دو دهه اخیر پیشرفت فراوانی داشته است و امروزه از آن در بسیاری از صنایع و زمینه‌ها از پزشکی، صنایع نظامی، ساخت‌وساز و بسیاری از صنایع تولیدی استفاده می‌شود. عایق کاری سازه‌ها یکی از کاربردهای این فناوری در صنعت ساختمان است. از نانو ذرات برای عایق کاری بسیاری از سطوح در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

برخی از این سطوح عبارتند از:

  • بتن: مواد عایق نانو به‌راحتی می‌توانند از طریق پاشش بر روی سطوح بتنی، سطح متخلخل آن‌ها را پوشش دهند و در ریزترین منافذ این سطوح نفوذ کنند. از این مواد برای عایق کاری سطوح سیمانی نیز استفاده می‌شود
  • چوب: کاربرد چوب در دکوراسیون داخلی و خارجی و نیز نمای ساختمان روزبه‌روز در حال افزایش است. نانوذرات می‌توانند منافذ ریز چوب را عایق کنند تا مقاومت چوب در برابر خوردگی، رطوبت و حتی نفوذ حشرات افزایش یابد. برای مثال یکی از دلایل شهرت چوب فرآوری شده ترموود فنلاندی استفاده از یک لایه نانو بر روی آن است
  • سنگ‌های ساختمانی: با وجود ظاهر صیقلی بسیاری از سنگ‌های ساختمانی و اسلب‌ها، آن‌ها دارای منافذ بسیاری هستند. احتباس رطوبت در این منافذ در سرما و گرمای شدید، یکی از دلایل ترک خوردن سنگ‌های ساختمانی است. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از مواد نامرئی نانو، بدون تغییر رنگ سنگ، آن را در برابر رطوبت عایق کنید
  • آجر، کاشی، سرامیک و …: تفاوتی ندارد که سطوح دارای این متریال‌ها و مصالح در کدام قسمت ساختمان (و یا در استخر) استفاده شده باشند؛ مواد نانو، این مصالح و نیز سطوح بند کشی بین آن‌ها را نیز در برابر رطوبت، عایق می‌کنند

از مواد نانو برای عایق کاری چه سطوحی استفاده می‌شود؟

عایق کاری استخر با استفاده پوشش نانو آبگریز برای بتن و سیمان

پوشش‌های نانو توسط در اشکال مختلف و توسط برندهای گوناگون در دنیا تولید می‌شوند. گروهی از این مواد برای عایق کاری سطوح بتنی و سیمانی کاربرد دارند. بنابراین گزینه‌های مناسبی برای عایق کاری استخر هستند. پوشش نانو آبگریز یکی از انواع این پوشش‎ها است. این عایق نانو بر پایه آب یا حلال در آب است و قابلیت بالایی در عایق کاری سطوح متخلخل سیمان و بتن دارد.

ذرات نانو در این محصول تضمین می‌کنند که آب، رطوبت، مواد شیمیایی، گرد و غبار و سایر عناصر مخرب بر روی سطح سیمان اثر نمی‌گذارند و در منافذ وارد نمی‌شوند. این ذرات یک لایه بسیار نازک اما بسیار موثر و آب بند را ایجاد می‌کنند. به‌همین دلیل از این محصول می‌توان در عایق کاری استخرهای خصوصی و عمومی، حوض آب، سازه آب نما و فواره، نمای ساختمان و موارد دیگر استفاده کرد.

این محصول همچنین از سطح سازه در برابر آسیب‌های خارجی و ساختاری ناشی از جذب آب و رطوبت، از جمله رشد قارچ، فرسودگی و هوازدگی محافظت می‌کند و طول عمر سازه‌های بتنی و سیمانی را بسیار بیشتر از پوشش‌های معمولی افزایش می‌دهد.

عایق کاری استخر با استفاده پوشش نانو آبگریز برای بتن و سیمان

برخی از مزایای این محصول عبارتند از:

  • مناسب برای سطوح بتنی و سیمانی در هر سازه‌ای
  • ساخته شده بر اساس فناوری نانو و دارای ذراتی در ابعاد 1 تا 100 نانومتر
  • دارای خاصیت آبگریز
  • به آسانی در آب حل می‌شود
  • حفظ نظافت محیط استخر به دلیل کاهش نفوذ آلودگی
  • سهولت در اجرا
  • آماده‌سازی سریع
  • مقاوم در برابر شرایط محیطی
  • حفظ قابلیت تنفس بتن
  • بدون تغییر ظاهر بتن

آب بندی استخر با رنگ استخری نانو

استخرهایی که از پوشش‌های سنگ، کاشی و سرامیک استفاده نمی‌کنند نیاز به رنگ استخری دارند. در حال حاضر مدل‌های مختلفی از این رنگ‌ها با ویژگی‌های شیمیایی مختلف، درجه عایق رطوبتی مختلف و رنگ‌های گوناگون در دسترس هستند. اما یکی از محبوب‌ترین این رنگ‌ها رنگ‌های استخری نانو می‌باشند. در واقع ویژگی آب بندی در این رنگ‌ها با به‌کارگیری مواد نانو به آن‌ها افزایش یافته است. برخی دیگر از این محصولات نیز دارای راهکار دو مرحله‌ای هستند که در یک مرحله از رنگ و در مرحله دیگر از مواد نانو استفاده می‌شود.

برای مثال برخی از این رنگ‌های استخری دارای ویژگی‌هایی مانند پیشگیری از ایجاد جلبک و رشد قارچ و … هستند. مواد نانو نیز سطوح بتنی و سیمانی را در برابر عوامل محیطی از جمله رطوبت و تنش‌های حرارتی مقاوم می‌کنند. حتما شما هم در مراجعه به استخرهای عمومی دیده‌اید که بعد از گذر زمان، بعضی از بخش‌های سطوح رنگ شده استخر، رنگ خود را از دست داده‌اند و سطوح دچار ترک خوردگی شده‌اند. با این حال رنگ استخری نانو دارای ماندگاری بسیار بالایی است و هزینه‌های نگهداری از استخر را نیز در دراز مدت کاهش می‌دهد.

آب بندی استخر با رنگ استخری نانو

رنگ استخری نانو چه ویژگی‌هایی دارد؟

توجه داشته باشید که رنگ‌های استخر نانو توسط کارخانه‌های مختلف ساخته می‌شوند. در ایران این رنگ‌ها معمولا حاصل تحقیقات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌باشند. با این حال این رنگ‌ها دارای ویژگی‌های مشترکی نیز هستند. برای مثال این رنگ‌ها برای آب بندی استخر نانو عموما در رنگ‌های آبی و سفید تولید می‌شوند که رنگ‌های رایج در استخرها هستند.

رنگ‌های نانو همچنین دارای فرمولاسیون مختلفی هستند اما معمولا پوشش نانو این رنگ‌ها بین 2 تا 3 روز به‌طور کامل خشک می‌شوند. از طرف دیگر این محصولات دارای تاریخ انقضا می‌باشند. زیرا همان‌طور که پیشتر گفتیم، یکی از ویژگی‌های نانوذرات، پیش از چسبیدن روی سطح مورد نظر، واکنش‌پذیری بالای آن‌ها است. بنابراین توجه داشته باشید که از تاریخ تولید آن‌ها بیش از 3 سال نگذشته باشد. از سوی دیگر بعد از اعمال روی سطح مورد نظر معمولا دوام آن‌ها از 10 سال به بالا است.

رنگ‌های استخری نانو همچنین معمولا سطح بیشتری را نسبت به رنگ‌های دیگر پوشش می‌دهند. برای مثال به‌طور معمول، هر کیلوگرم از این رنگ‌ها می‌تواند دست کم تا چهار متر مربع از سطح را پوشش دهد. با این حال هرچه سطح، متخلخل‌تر باشد، میزان مصرف رنگ افزایش و هرچه صاف‌تر باشد، میزان مصرف رنگ کاهش می‌یابد. از طرف دیگر برای نگهداری این رنگ‌ها باید آن‌ها را در محیطی خشک و خنک و به‌دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

رنگ استخری نانو چه ویژگی‌هایی دارد؟

برخی از مزایای این رنگ‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش خورشید
  • پیشگیری از رشد جلبک‌ها و باکتری‌ها
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب
  • زمان نسبتا کوتاه برای خشک شدن
  • مقاومت بالا در برابر ضربه و خوردگی
  • چسبندگی بیشتر نسبت به رنگ‌های استخری سنتی به‌دلیل وجود نانوذرات
  • سازگاری با محیط زیست و بدون مواد سمی
  • قابلیت اجرای آسان و بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته
  • هزینه مقرون‌به‌صرفه
  • قابلیت عایق بندی انواع استخرهای شنای عمومی و خانگی، استخرهای ذخیره آب کشاورزی و استخرهای پرورش آبزیان

چگونه از رنگ استخری نانو استفاده کنیم؟

برای آب بندی استخر با رنگ استخری نانو مانند دیگر روش‌های عایق کاری استخر ابتدا باید استخر به‌طور کامل از آب خالی شود. سپس باید سطح را به‌طور کامل بشویید و آن را از آلودگی‌ها پاک کنید. پیشنهاد می‌شود اگر سازه دارای شکاف یا ترک‌های عمیق است، آن‌ها را با ملات‌های بر پایه سیمان یا مواد دیگر درزگیری کنید. سپس نوبت به مواد نانو می‌رسد که در دو مرحله بر روی سطح اعمال می‌شوند.

در این مرحله، نانوذرات به‌طور کامل، تمامی منافذ استخر را می‌پوشانند. در ادامه نوبت به اعمال رنگ در دو مرحله می‌‎رسد. فاصله زمانی بین پوشش‌دهی نانو و اعمال رنگ دست کم باید بین 4 تا 6 ساعت باشد. برای افزایش مقاومت سازه می‌توان از یک لایه مش فایبرگلاس بین لایه نانو و لایه رنگ نیز استفاده کرد.

آب بندی استخر به روش نانو کریستال

عایق رطوبتی کریستالی یک محصول نوآورانه دیگر در صنعت ساخت‌وساز و ماده‌ای آب بند با ویژگی‌های کاربردی است. این محصول را می‌توان به 3 شیوه استفاده کرد که عبارتند از: افزودن به مواد اصلی بتن آماده، ایجاد ملاتی از سیمان و مواد کریستالی و آب به‌عنوان روکش و همچنین افزودن به رنگ استخری. با این حال دو روش اول کاربرد بیشتری دارند. بنابراین این محصول را می‌توان یکی از افزودنی‌های بتن نیز به‌شمار آورد.

بسیاری از محصولات پوشش ضد آب در استخرها یک غشای سطحی می‌سازند. اما عایق رطوبتی کریستالی با نفوذ به منافذ و مویر‌ های بتن و مصالح در کف و دیواره سازه عمل می‌کند. وقتی که ماده به سطح نفوذ می‌کند، با آب و مواد شیمیایی موجود در بتن یا سطح سیمانی واکنش داده و بلورهای میکروسکوپی را تشکیل می‌دهد که در داخل بتن رشد کرده و منبسط می‌شوند.

بنابراین این کریستال‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند تا تمامی منافذ و شکاف‌ها پر شوند. بنابراین سدی کامل در برابر رطوبت و آب ایجاد می‌شود. از سوی دیگر این فرآیند نه‌تنها عایق رطوبتی را ایجاد می‌کند بلکه با پر کردن تمامی منافذ، مقاومت بتن را نیز در برابر فشار هیدرواستاتیک افزایش می‌دهد.

آب بندی استخر به روش نانو کریستال

مزایای استفاده از مواد عایق رطوبتی کریستالی

عایق رطوبتی کریستالی از توانایی رشد بالایی برخوردار است. بنابراین یک ماده فعال به‌شمار می‌آید و وقتی بتن تحت فشار آب دچار ترک شود، این مواد در مواجهه با آب، دوباره رشد می‌کنند و منافذ را پر می‌کنند. بنابراین عمر سازه نیز با این روش افزایش می‌یابد. مواد عایق رطوبتی کریستالی همچنین کاملا بهداشتی هستند و هیچ ماده سمی در آن‌ها وجود ندارد.

از سوی دیگر اگر از این مواد به‌عنوان افزودنی بتن استفاده شود، سازه استخر دیگر به عایق رطوبتی اضافی یا سطحی نیازی ندارد. ویژگی این محصول باعث شده است که بتوان از آن برای عایق بندی سازه‌های مختلف از جمله تونل‌ها، مخازن آب بهداشتی، استخرهای ذخیره آب کشاورزی و نیز استخرهای شنا استفاده کرد.

روش استفاده از عایق رطوبتی کریستالی

محصولات عایق رطوبتی کریستالی به دو شکل مایع و پودر در دسترس هستند. اگر می‌خواهید از این محصول به‌عنوان افزودنی بتن در محل بتن‌ریزی استفاده کنید، کافی است به میزان دو درصد از وزن سیمان، عایق رطوبتی کریستالی را به آن اضافه کنید. مخلوط مورد نظر تنها بعد از 5 دقیقه آماده استفاده است. در صورتی که قرار است در بتن آماده استفاده شود، با همان میزان گفته شده، ماده کریستالی را باید به آب اضافه کنید و این محلول، در آخرین نوبت اضافه شود. زمان فعال بودن این محصول نیز 45 دقیقه است. بنابراین باید هرچه سریع‌تر به محل بتن‌ریزی انتقال یابد.

روش دیگر استفاده از این محصول این است که از آن به‌عنوان یک لایه بر روی بتن فعلی استفاده شود. در این حالت می‌توان یک واحد از این محصول را با 5 واحد آب مخلوط کنید و با پیستوله یا رول روی سطح اعمال کنید. در مرحله بعدی باید غلظت محلول را افزایش دهید.

بنابراین نسبت 1 به 1 با آب را ایجاد کنید و 20 درصد از محلول ایجاد شده نیز به آن سیمان استفاده کنید و دوباره با پیستوله یا رول آن را بر روی سطح اعمال کنید. این مرحله دوبار دیگر باید تکرار شود. مرحله بعدی، رنگ‌آمیزی استخر با رنگ‌های متداول استخری است و بعد از خشک شدن رنگ می‌توانید مرحله قبلی را تکرار کنید؛ یعنی محلول 1 به 1 آب و مواد کریستالی را روی سطح اعمال کنید.

کاربردهای عایق رطوبتی کریستالی

کاربردهای عایق رطوبتی کریستالی

عایق رطوبتی کریستالی محصولی است که یک پوشش آب بند ایجاد می‌کند و در صورت تماس آب با بتن، سازه را عایق می‌کند. به همین دلیل می‌توان از مواد عایق رطوبتی کریستالی در بسیاری از سازه‌هایی که در برابر آب یا رطوبت قرار می‌گیرند استفاده کرد.

برخی از کاربردهای این محصول را با هم مرور می‌کنیم:

  • پشت بام: پشت بام‌ها همواره در برابر عوامل محیطی مانند باران و برف قرار دارند. بنابراین مواد عایق رطوبتی کریستالی راه حلی ایده‌آل برای محافظت از سطح پشت بام در برابر رطوبت هستند
  • زیرزمین: محیط‌های زیرزمین همواره در معرض رطوبت موجود در خاک بستر و پشت دیوارها و نیز آب نشت کرده از لوله‌ها هستند. محصولات عایق کریستالی از کف، دیوار و سقف در این محیط‌ها در برابر رطوبت محافظت کرده و عمر ساختمان را افزایش می‌دهند
  • کف بالکن: بالکن نیز از محیط‌هایی است که آب باران می‌تواند وارد آن شود و در کف این محیط می‌توانید از آن استفاده کنید
  • سازه‌های مزرعه پرورش ماهی: مزارع پرورش ماهی دارای استخرهای کوچک و بزرگ و آبراهه‌ها هستند. تمامی این سازه‌ها را می‌توان با استفاده از این افزودنی بتن ساخت و یا لایه سطحی ضد آب را روی آن‌ها ایجاد کرد
  • استخرهای ذخیره آب کشاوری: اگر سازه استخر ذخیره آب کشاورزی از نوع بتنی یا سیمانی باشد می‌توانید از این محصول برای عایق سازی آن استفاده کنید
  • استخرهای خانگی و عمومی: محصولات عایق رطوبتی کریستالی برای ساخت سازه ضد آب و نیز ایجاد لایه محافظ بعد از ساخت استخر و نیز در زمان تعمیر استخر کاربرد دارند

مزایای آب بندی استخر با استفاده از روش نانو کریستال

وقتی بتن دارای مواد نانو کریستال با آب تماس برقرار می‌کند، ساختاری کریستالی ایجاد می‌شود که فضاهای مویین بتن را پر کرده و در عین حال، سازه به سازه‌ای ضد آب تبدیل می‌شود. در ادامه برخی از مزایای این روش آب بندی استخر را با هم مرور می‌کنیم:

  • کریستال‌هایی که در این فرآیند عایق‌سازی ایجاد می‌شوند به رشد و انبساط در داخل بتن ادامه می‌دهند و به‌طور موثر شکاف‌ها و درزهای ریز را پر می‌کنند. این فرآیند یک مانع ضد آب دائمی است و در طول زمان تخریب نمی‌شود
  • مواد نانو کریستال طول عمر سازه را افزایش می‌دهند
  • قیمت مواد نانو کریستال نسبت به برخی از مواد عایق رطوبتی دیگر، بیشتر است. با این حال به‌دلیل کاهش نیاز به تعیر و نگهداری، این روش در دراز مدت، یک روش مقرون‌به‌صرفه به‌شمار می‌آید
  • روش آب بندی استخر با استفاده از مواد کریستالی، روشی آسان است. یعنی متخصصان ساخت‌وساز می‌توانند بعد از آگاهی از زمان‌بندی و نسبت‌های مخلوط، به‌راحتی محلول یا مخلوط مورد نیاز را ایجاد کرده و آن را در زمان کمی اعمال کنند
  • مواد نانو کریستال استفاده شده هیچ بخار سمی یا مواد مضری را در آب یا هوا آزاد نمی‌کنند

آب بندی استخر نانو با استفاده مواد نانوسرامیک

آب بندی استخر نانو با استفاده مواد نانوسرامیک

نانوسرامیک‌ها نخستین بار در دهه 1980 میلادی کشف شدند. این مواد دارای ذرات ریز سرامیک در ابعاد نانو هستند. این مواد همچنین در گروه جامدات غیرآلی، غیرفلزی و مقاوم در برابر حرارت دسته‌بندی می‌شوند. این مواد همچنین در اشکال محلول و ژل در دسترس هستند و ژل نانوسرامیک عایق رطوبت یکی از انواع این محصولات است. فناوری شکل‌گیری نانوسرامیک در ویژگی‌های محصول نهایی تاثیر زیادی دارد.

چگونه از ژل نانوسرامیک برای آب بندی استخر استفاده کنیم؟

قبل از اقدامی باید سطح مورد نظر را از گرد و خاک و هرگونه آلودگی محیطی و بیولوژیک (جلبک و قارچ) پاک کنید. در مرحله بعد یک محلول با نسبت 1 واحد از ژل و 5 واحد آب ایجاد کنید. این محلول در دو نوبت و به فاصله کم بر روی سطح اعمال می‌شود. تنها کار باقی‌مانده این است که یک شبانه‌روز صبر کنید تا لایه ایجاد شده به‌طور کامل خشک شود. سپس استخر را آب‌گیری کنید.

مقایسه ژل نانوسرامیک و مواد عایق رطوبتی کریستالی

هزینه مواد نانو سرامیک از مواد نانو کریستال بیشتر است. مقدار مصرفی آن‌ها اما به یک اندازه است. ژل نانوسرامیک دارای ویژگی انعطاف‌پذیری بیشتر است و تا 2 میلی‌متر انعطاف سطحی را تحمل می‌کند. نانو کریستال‌ها منعطف نیستند اما با شکست‌ها به‌دلیل امکان رشد بیشتر، دوباره منفذ را پر می‌کنند.

نانو آب بندی استخر با چسب آب بندی نانو

ابعاد بسیار کوچک مواد نانو آب بندی استخر و ویژگی واکنش‌پذیری بالای آن‌ها باعث می‌شود که این محصولات از ویژگی چسبندگی بسیار بالایی برخوردار باشند. بنابراین استفاده از آن‌ها در گروه محصولات چسب آب بندی استخر، ویژگی‌های محصول را ارتقا می‌دهد. برای مثال چسب آب بندی Z90 یکی از این محصولات عایق کاری استخر با نانو است که بر پایه رزین‌های آکریلیک می‌باشد. این محصول یک محلول شیری رنگ است ما بعد از اعمال بر روی سطوح استخر، بلافاصله بی‌رنگ می‌شود.

نانو آب بندی استخر با چسب آب بندی نانو

مزایای استفاده از چسب آب بندی نانو

چسب آب بندی نانو توانایی تحمل دمای بین منفی 75 تا مثبت 35 درجه را دارد و این ویژگی‌ آن را به یکی بهترین مواد نانو جهت آب بندی استخر تبدیل کرده است. این ماده عایق کاری همچنین سازگار با محیط و کاملا بهداشتی است؛ بنابراین از آن برای استخر و حتی مخازن آب آشامیدنی نیز می‌توان استفاده کرد. در ادامه برخی از ویژگی‌ها و مزایای این محصول را با هم مرور می‌کنیم:

  • چسب آب بندی نانو را می‌توان به شکل محلول یا دوغابی استفاده کرد
  • این محصول از رشد جلبک و باکتری‌ها در محیط استخر جلوگیری می‌کند
  • چسب آب بندی نانو در برابر اشعه فرابنفش خورشید مقاوم است
  • نانو ذرات این محصول قابلیت بالایی در نفوذ به بتن دارند
  • چسب آب بندی نانو مقاومت و پیوستگی سازه استخر را افزایش می‌دهد
  • امکان نرمه کشی با سیمان نیز برای این محصول وجود دارد

کاربردهای چسب آب بندی نانو

از چسب آب بندی نانو می‌توان برای عایق هر نوع سطح در معرض آب و رطوبت استفاده کرد. برای مثال اگر سازه‌ای جدید را برای ایجاد روف گاردن در پشت بام قرار می‌دهید، می‌توانید از این محصول برای عایق کاری کف و سازه مورد نظر استفاده کنید. این محصول همچنین در عایق کاری پشت بام، نماهای سیمانی، مخازن آب و فاضلاب، سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، بالکن، پارکینگ، زیرزمین و … کاربرد دارد.

روش‌های استفاده از چسب آب بندی نانو

روش‌های استفاده از چسب آب بندی نانو

چسب آب بندی نانو ضخامتی بین 300 میکرون تا نیم میلی‌متر بر روی انواع سطوح ایجاد می‌کند. این محصول همچنین قابل استفاده برای عایق سطوح گچ، چوب، بتن، سیمان، آجر و انواع سنگ‌های ساختمانی است. عایق کاری استخر با مواد نانو از نوع چسب آب بندی نانو کاری آسان است. اما برای استفاده از این محصول چندین روش وجود دارد.

اولین روش استفاده از این محصول، ایجاد دوغابی با اجزای چسب آب بندی نانو، آب آشامیدنی، سیمان و پودر سنگ است. این دوغاب باید در 3 مرحله بدون فاصله طولانی روی سطح اعمال شود. روش دیگر نیز ایجاد محلول یک به یک آب و چسب آب بندی نانو است. سپس سیمان و پودر سیلیس را نیز به نسبت یک به یک اضافه کنید تا دوغاب مورد نظر ایجاد شود. در پایان می‌توانید آن را روی سطج بپاشید و این کار باید دست کم دوبار انجام شود.

سومین روش، این است که  چسب آب بندی نانو را با رنگ‌های بر پایه آکریلیک مخلوط کرده و آن را بر روی کف و دیواره استخر اعمال کنید. برای این کار باید 1 واحد از چسب را با 3 واحد از رنگ مخلوط کنید. اگر از رنگ پلاستیک استفاده می‌کنید نسبت چسب به رنگ باید 1 به 10 باشد. مقدار مصرف این محصول نیز به‌طور برای سطوح سیمان و بتن، 600 سی سی برای هر متر مربع است. اما برای نمای ساختمان، 300 سی سی نیز کافی می‌باشد.

چنانچه مایل هستید تا درخصوص نحوه اجرای آب بندی استخر با رنگ توسط مجموعه برکه و هزینه انجام آن اطلاعاتی بدست آوردید پیشنهاد می کنیم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

عایق کاری استخر با مواد نانو توسط مجموعه برکه

عایق کاری استخر با مواد نانو توسط مجموعه برکه

مواد نانو دارای نانوذراتی در ابعاد 1 تا 100 نانومتر هستند. این ذرات از این توانایی برخوردار هستند که حتی منافذ مویرگی بتن را نیز پر کنند. بنابراین استفاده از این محصولات از جمله بهترین راهکارهای عایق کاری استخر است. مواد نانو آب بندی استخر باعث افزایش مقاومت سازه در برابر رطوبت و آب، خوردگی، فشار هیدرواستاتیک و تنش‌های حرارتی می‌شوند.

اگر به روش عایق کاری استخر با نانو علاقه دارید، ما در گروه مهندسی برکه خدمات متنوعی را در این زمینه به شما ارائه می‌دهیم. کارشناسان ما در این مجموعه پیش از هر اقدامی شرایط سازه و نوع متریال آن را بررسی کرده و سپس بهترین مواد نانو جهت آب بندی استخر را پیشنهاد می‌دهند. شرکت آب بندی استخر ما این مواد را با بهترین قیمت و کیفیت برای شما تامین کرده و در کمترین زمان، کار عایق کاری را به پایان می‌رسانیم. برای دریافت این خدمات و خدمات دیگری همچون آب بندی استخر ذخیره آب کشاورزی، آب بندی استخر ویلا و … و همچنین دریافت مشاوره کافی است با کارشناسان ما در گروه مهندسی برکه تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا از مواد نانو برای کف منبع‌های فلزی نیز می‌توان استفاده کرد؟

بله، از مواد نانو برای عایق‌کاری سطوح فلزی نیز می‌توان استفاده کرد.

آیا از مواد نانو می‌توان برای ترمیم استخرهایی استفاده کرد که پیشتر با مواد غیر نانو آب بندی شده‌اند؟

بله، از مواد نانو می‌توان برای ترمیم یا آب بندی کامل سطوح این استخرها نیز استفاده کرد.

اّیا مواد نانو در آب بندی استخرهای ذخیره آب کشاورزی نیز کاربرد دارند؟

در صورتی استخر شما از نوعی خاکی نباشد یعنی دارای سازه سیمانی یا بتنی باشد می‌توانید از انواع مواد نانو برای آب بندی این استخرها نیز استفاده کنید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 50

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *