loader image

ساخت حوض مستطیل

خانه | خدمات ساخت حوض | ساخت حوض مستطیل

ساخت حوض مستطیل

زمانی که اسم حوض به میان می آید، اغلب ما به یاد حوضچه های آبی رنگ در وسط حیاط خانه های قدیمی می افتیم. اما حوضچه های امروزی با آنچه در گذشته دیده ایم، تفاوت های زیادی دارند. امروزه به دلیل افزایش آپارتمان نشینی، می توان با ساخت حوض آرامش را به خانه آورد. شما می توانید این حوض ها را در اشکال مختلف چه در فضای بیرونی و چه در محیط داخلی سفارش دهید و نصب کنید. حوض های مستطیل شکل یکی از رایج ترین انواع حوض به شمار می روند. با ما همراه شوید تا درباره ساخت حوض مستطیل بیشتر بدانید.

ساخت حوض مستطیل

چگونگی ساخت حوض مستطیلی

در صورتیکه می خواهید حوض مستطیل شکل خود را داخل حیاط بسازید و یا اقدام به ساخت حوض هشت ضلعی یا دایره ای و در کل هر شکل حوضی که نمایید، مراحل زیر را دنبال کنید. اما شما می توانید همین حوض را در ابعاد کوچکتر با یک آبنما برای فضای داخلی طراحی کنید. برای این کار باید ابتدا با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. در ادامه به توضیح مراحل ساخت حوض مستطیل شکل می پردازیم:

تعیین نوع حوض

زمانی که تصمیم به ساخت حوض در وسط حیاط و یا حتی فضای داخلی می گیرید، باید ابتدا شکل و شمایل آن را مشخص کنید. اگر می خواهید حوض ساده ای داشته باشید، بنابراین نیاز به تجهیزات پیچیده مثل پمپ آب وجود ندارد. احتمالا این حوض های مستطیل شکل ساده که نیازی به موتور برق ندارند را در اکثر خانه های قدیمی دیده اید.

می توان چند ماهی قرمز کوچک داخل آن انداخت و از ظاهر ساده و زیبای آن لذت برد. همچنین می توان از گیاهان آبزی یا برگ های شناور برای تزئین آن استفاده کنید. ساخت یک آبنمای ساده هم می تواند به زیبا تر شدن حوض کمک کند.

تماس با برکه

تعیین مکان حوض

اگر به دنبال ساخت حوض مستطیل و یا ساخت حوض گرد ساده هستید، باید جایی برای نصب آن انتخاب کنید که نیمی از روز در معرض سایه و نیمی دیگر در معرض نور خورشید قرار گیرد. در چنین شرایطی نور خورشید کمک به رشد گیاهان آبزی در حوض خواهد کرد و از رشد جلبک نیز جلوگیری خواهد شد.

یکی از نکات دیگر درباره تعیین موقعیت حوض مستطیل، دور بودن از محل عبور لوله های گاز و برق می باشد. چرا که امکان دارد به آن ها آسیب وارد کند. سعی کنید حوض را جایی بسازید که امکان مانور در اطراف آن وجود داشته باشد. اگر حوض مستطیل شکل را گوشه دیوار بسازید، نمی توان به تمامی قسمت های دسترسی داشت.

حفاری حوض

حالا نوبت به حفاری حوض می رسد. در این مرحله باید ابتدا شکل حوض را روی سطح زمین مشخص کنید و سپس با توجه به ابعاد مورد نظر با تجهیزات مناسب، شروع به حفر زمین کنید. در صورتی که در مکانی با آب و هوای مرطوب زندگی می کنید، بهتر است عرض و عمق حوضچه را کم تر در نظر بگیرید. اما از آنجایی که در آب و هوای خشک، آب حوض تبخیر می شود، باید حوض با عمق بیشتری ساخته شود.

چنانچه هنگام حفر حوض با سنگ های ریز و درشت مواجه شدید، آن ها را از سر راه بردارید. مقداری شیب برای حوضچه در نظر بگیرید.

لایه سازی حوض

پس از تمام شدن حفر حوض، مقداری شن برای تعیین مسیر حوض باید کف آن بریزید. سعی کنید تمام شکاف های حوض را کاملا پر کنید. سپس از یک لایه پارچه کنفی یا لایه های ضد آب برای لایه سازی استفاده کنید. آسترهای ضد آب مختلفی در بازار وجود دارند که لایه های پی وی سی یکی از آن ها می باشد. سپس حوضچه را پر از آب کنید.

چگونگی ساخت حوض مستطیلی

نکات مهم درباره ساخت حوض مستطیل

همانطور که گفتیم، حوض ها دارای شکل های هندسی مختلفی هستند و هر یک کاربرد متفاوتی دارند. حوض های مستطیل شکل را می توان هم به منظور تزئین فضای باغ یا ویلا مورد استفاده قرار داد و هم برای پرورش ماهی بکار برد.

شما می توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود، یکی از انواع حوض مستطیل شکل پیش ساخته را تهیه و در محل نصب نمایید. همچنین امکان ساخت حوض در باغ یا ویلای شما نیز وجود دارد. برای ساخت هر یک از انواع حوض باید یک سری نکات را مد نظر قرار دهید که در اینجا به توضیح این نکات می پردازیم:

  • در اطراف حوض های مستطیل شکل باید فضای کافی برای رفت و آمد وجود داشته باشد. این حوض ها معمولا کاربردهای مختلفی از تزئین گرفته تا پرورش ماهی دارند. بنابراین نباید چسبیده به دیوار ساخته شود و دسترسی به قسمت های مختلف آن دشوار گردد.
  • ابعاد حوض مستطیلی را باید با توجه به فضای مورد نظر، کاربرد آن و بودجه ای که در اختیار دارید، تعیین کنید.
  • سطح این نوع حوض ها را می توان با کاشی سرامیکی یا موزائیک شیشه ای می پوشانند. در نهایت نیز می توان از رنگ های نانو یا آنتی باکتیال نیز استفاده کرد.
  • نباید حوض مستطیل شکل خود را در نزدیکی درختان و بوته های علفی بسازید. چرا که هر روز مجبور به تمیز کردن آب حوض خواهید بود.

نکات مهم درباره ساخت حوض مستطیل

جمع بندی

حوض ها در انواع شکل و فرم مستطیلی، گرد، هشت ضلعی، شش ضلعی و غیره وجود دارند که می توان از آن برای زیبا سازی خانه و ویلا استفاده نمود. ساخت ساخت حوض دایره ای و یا ساخت حوضچه مستطیل شکل کار چندان دشواری نیست، اما نیاز به یک سری تجهیزات و البته آشنایی با برخی ترفند ها دارد. به همین دلیل بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بخواهید. مجموعه برکه حوض مستطیل شکل با ترکیب رنگ دلخواه شما را می سازد و در کم ترین زمان ممکن آن را نصب می کند.

این مجموعه علاوه بر خدمات مربوط به آب بندی، در زمینه ساخت و ساز حوض و حوضچه مستطیلی نیز تخصص دارد. در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید. گروه مهندسی برکه با تکیه بر سال ها تجربه و همچنین تکنولوژی روز دنیا اقدام به ارائه خدمات مربوط به ساخت انواع حوض مستطیلی نموده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر با همکاران ما تماس بگیرید.

حوض هشت ضلعی چیست؟

حوض هشت ضلعی معمولا از بتن مرغوب ساخته و با کاشی استخری مربعی و شش ضلعی تزئین می شود.

مراحل ساخت حوض مستطیل کدام است؟

تعیین نوع حوض، تعیین مکان حوض، حفاری حوض، لایه سازی حوض

مکان ساخت حوض هشت ضلعی چه شرایطی باید داشته باشد؟

در اطراف حوض های هشت ضلعی باید به اندازه کافی فضا برای عبور و مرور وجود داشته باشد. در واقع این حوض ها معمولا کاربردهای مختلفی دارند. گاهی به عنوان یک المان تزئینی و گاهی برای پرورش ماهی ساخته می شوند. در هر صورت نباید چسبیده به دیوار باشد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 53

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *