loader image

ساخت استخر رودهن

خانه | خدمات ساخت استخر | ساخت استخر رودهن

ساخت استخر رودهن

یکی از تجهیزاتی که می‌تواند تجربه تعطیلات در رودهن را برای شما لذت بخش کند، وجود یک استخر در باغ یا ویلا است. در این مقاله، ما به معرفی مراحل ساخت یک استخر زیبا و عالی در رودهن، هزینه‌های مرتبط با این پروژه و نکات مهم در انتخاب و طراحی استخر خواهیم پرداخت. با مطالعه این مقاله، شما می‌توانید برنامه‌ریزی دقیقی برای ساخت استخر رودهن داشته باشید.

تماس با برکه

مراحل ساخت استخر رودهن

  1. گودبرداری و حفاری استخر: اولین مرحله ساخت استخر، گودبرداری و حفاری است. معمولا گود استخر از هر طرف 40 سانتی‌متر بیشتر در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال اگر شما بخواهید استخری به عمق 2 متر بسازید، حدود 2.4 متر حفاوری صورت می‌گیرد. این قاعده برای طول و عرض استخر نیز به کار می‌رود. اگر شما استخری به طول 8 متر و عرض 4 متر بخواهید بسازید، طول استخر از هر طرف 40 سانتی‌متر بیشتر در نظر گرفته می‌شود. یعنی برای ساخت استخری به طول 8 متر و عرض 4 متر، حدود 8.8 متر برای طول و حدود 4.8 متر برای عرض حفاری انجام می‌شود.
  2. آرماتوربندی استخر: آرماتوربندی به منظور ایجاد استحکام در استخرهای بتنی صورت می‌گیرد. در این مرحله کف و دیواره‌های استخر با میله‌گردهای شماره 12، 14 و 16 آرماتوربندی می‌شوند.
  3. لوله‌کشی استخر: لوله‌کشی یکی از مراحل مهم در ساخت استخر است. به خاطر اینکه لوله‌کشی در زیر سطح بتنی انجام می‌شود و امکان تعمیر و تغییر در آن غیرممکن و بسیار دشوار است.
  4. قالب‌بندی و بتن‌ریزی استخر: بعد از اتمام مراحل لوله‌کشی، استخر باید بتن‌ ریزی شود. سطوح استخر توسط بتن به صورت منظم، صاف می‌شوند.
  5. آب‌بندی و کاشی‌کاری استخر: مرحله آب‎بندی استخر پس از اتمام بتن‌ ریزی انجام می‌شود. کاشی‌کاری استخر با کاشی‌کاری فضاهای دیگر بسیار متفاوت است. برای کاشی‌کاری استخر به سراغ افراد متخصص در زمینه کاشی‌کاری استخر بروید و به هیچ عنوان کار را به کسی که کاشی‌کاری معمولی انجام می‌دهد، ندهید.
  6. تابلو برق استخر: سیستم تصفیه آب استخر، روشنایی استخر و سیستم حفاظت از تجهیزات استخر توسط تابلو برق انجام می‌شود. استفاده کردن از تابلو برق استاندارد در ساخت استخر رودهن علاوه بر اینکه باعث افزایش عمر مفید تجهیزات استخر می‌شود، باعث حفاظت از شناگران در برابر خطر برق گرفتگی نیز می‌شود.

مراحل ساخت استخر رودهن

قیمت ساخت استخر رودهن

قیمت ساخت استخر رودهن نیز مانند ساخت استخر در بومهن و سایر استان ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. نوع استخر: نوع استخر تاثیر بزرگی بر قیمت دارد. استخرهای ژئوممبران معمولاً هزینه کمتری نسبت به سایر استخرها دارند.
  2. متریال و تجهیزات: نوع متریالی که برای ساخت استخر استفاده می‌شود و تجهیزات مورد نیاز بر روی هزینه ساخت تاثیرگذار هستند. از جمله این متریال‌ها می‌توان به مواد ساختمانی، گچ‌ریزی و تجهیزات تصفیه آب اشاره کرد.
  3. هزینه گودبرداری: گودبرداری و حفر یک گود مناسب برای استخر نیاز به ماشین‌آلات و کارگران دارد که هزینه زیادی به همراه دارد.
  4. هزینه آرماتوربندی و قالب‌بندی: ساخت استخر نیاز به آرماتوربندی و قالب‌بندی دارد که این هم می‌تواند به عنوان یک بخش از هزینه‌ها در نظر گرفته شود.
  5. هزینه کاشی‌کاری: اگر استخر کاشی‌کاری شود، هزینه‌های مربوط به مصالح کاشی‌کاری و دستمزد کاشی‌کار نیز به هزینه کل افزوده می‌شود.
  6. نیازهای خاص: اگر نیاز به امکانات ویژه‌ای مانند سیستم‌های گرمایشی یا سیستم‌های تصفیه هوا داشته باشید، هزینه بیشتری را به همراه خواهد داشت.
  7. هزینه نگهداری و تعمیرات: هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، مستقل از هزینه ساخت استخر باید در نظر گرفته شود.

با توجه به این عوامل متغیر، نمی‌توان قیمت دقیقی برای ساخت یک استخر در رودهن و یا سایر مناطق همچون ساخت استخر تهران، شیراز و شمال تعیین کرد البته ناگفته نماند اینکه تمایل به ساخت استخر سرپوشیده یا روباز دارید نیز بر روی قیمت ساخت بی تاثیر نیست.

قیمت ساخت استخر رودهن

ساخت کشاورزی استخر رودهن

برای ساخت کشاورزی استخر رودهن، دو گزینه وجود دارد:

  1. ساخت استخر ژئوممبران
  2. ساخت استخر بلوکی

انتخاب بین استخر ژئوممبران و استخر بلوکی باید با توجه به نیازها، بودجه و شرایط خاص منطقه انجام شود. در هر صورت، مهم‌ترین نکته این است که ساخت استخر رودهن به صورت استاندارد باشد و از آن به درستی نگهداری شود. در ادامه مراحل ساخت استخر ژئوممبران و استخر بلوکی را بررسی می‌کنیم.

مراحل ساخت استخر ژئوممبران رودهن

استخر ژئوممبران بیشتر با هدف ذخیره آب کشاورزی یا ذخیره آب برای پرورش ماهی و شیلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به مراحل ساخت استخر ژئوممبران می‌پردازیم.

  1. جمع‌آوری اطلاعات اولیه: مرحله اولیه ساخت استخر ژئوممبران رودهن بسیار مهم است. این مرحله شامل بازدید از منطقه، نقشه‌برداری دقیق، جمع‌آوری اطلاعات اولیه، محاسبه حجم و ابعاد استخر، تعیین نوع ساختار ژئوممبران، برآورد هزینه‌ها و مشاوره با متخصصان است.
  2. طراحی استخر ژئوممبران: با استفاده از اطلاعاتی که جمع‌آوری شده، محل استخر، میزان حجم استخر، شکل و ابعاد استخر تعیین می‌شود.
  3. پیاده کردن نقشه استخر ژئوممبران بر روی زمین: این کار با توجه به تعیین شکل و ابعاد استخر و با استفاده از گچ‌ریزی بر روی زمین صورت می‌گیرد. در این مرحله استخر از عوامل خارجی باید حداقل 3 متر فاصله داشته باشد و علائم هشدار دهنده نیز در اطراف استخر نصب شود.
  4. خاک‌برداری یا خاک‌ریزی: در این مرحله گودبرداری یا خاک‌ریزی باید مطابق با استاندارها باشد، تا به خاطر فشار ناشی از وزن آب به کف و دیواره‌ها، ورق ژئوممبران دچار نشتی نشود.
  5. لوله‌گذاری: استخر ژئوممبران دارای 3 سیستم لوله‌گذاری برای ورود، خروج و سرریز آب است.
  6. محاسبه ورق ژئوممبران مورد نیاز برای ساخت استخر: با توجه به اندازه استخر، مساحت ورق ژئوممبران مورد نیاز محاسبه می‌شود.
  7. نصب ورق ژئوممبران: ورق‌های ژئوممبران در کف و دیواره‌های استخر پهن می‌شود و سپس توسط دستگاه‌های مخصوص جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند.
  8. نصب فنس: پس از ساخت استخر رودهن، برای حفاظت از استخر ژئوممبران وجلوگیری از وقوع حادثه باید آن را به طور مناسبی محصور کرد. برای این کار می‌توان از فنس استفاده کرد.
  9. آب‌گیری استخر: پس از احداث استخر نوبت به آب‌گیری آن است. آب‌گیری نهایی استخر باید طی چند مرحله تا پر شدن کامل استخر ژئوممبران انجام شود.

ساخت استخر بلوکی رودهن

ساخت استخر بلوکی در رودهن یا هر منطقه دیگری همچون ساخت استخر رشت، نسبت به سایر استخرها هزینه کمتری دارد. در ادامه مراحل ساخت استخر بلوکی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ساخت استخر بلوکی رودهن

  1. تعیین ابعاد و مکان استخر: ابتدا ابعاد و مکان دقیق استخر تعیین می‌شود. برای مثال، دیوارهای استخر را با بلوک‌هایی به ضخامت 20 سانتی‌متر بیشتر از ابعاد استخر علامت‌گذاری می‌شود.
  2. تعیین محیط حفاری: با کشیدن نخ از پایه‌ها و رشته‌گذاری روی محدوده استخر، محیط حفاری را مشخص می‌کنیم. سپس باید حفره‌ها را در داخل رشته و پایه‌ها حفر کرد.
  3. اندازه‌گیری عمق: می‌توان عمق را از طریق اندازه‌گیری رشته‌های نخ انجام داد. سپس بتن به ضخامت حدود 15 سانتی‌متر برای کف و 7.5 سانتی‌متر برای خط آب ریخته شود. سپس باید یک ترانشه به ابعاد 30 سانتی‌متر و عمق 30 سانتی‌متر در اطراف محیط حفر کرد.
  4. زهکشی و لوله‌کشی: برای ساخت استخر بلوکی رودهن باید منطقه‌ای را در عمق‌ترین قسمت حفر کرد تا زهکش‌های اصلی تنظیم شوند و یک ترانشه از زهکش‌های اصلی به بیرون محیط حفر شود تا لوله‌کشی، تخلیه اصلی را در سطح زمین قرار داد.
  5. میلگردها: میلگردها را باید به شکل شبکه‌هایی با ابعاد 15 سانتی‌متر در 15 سانتی‌متر در کف بست و انتهای میلگرد را به بالا برده و به میلگردهای دیگر متصل کرد و یک ترانشه به عرض استخر برای محکم کردن دیوارهای بلوکی در نظر گرفت.
  6. ریختن بتن: در این مرحله از ساخت استخر رودهن، کف استخر را با بتن باید پوشاند و پس از خشک شدن بتن، دیوارهای بلوکی را به ارتفاع مورد نظر ساخت و بتن را در حفره‌های بلوک‌ها ریخته و میلگردهای اضافی را در داخل حفره‌ها قرار داد.
  7. کاشی‌کاری: کاشی‌کاری روی کف استخر انجام می‌شود تا استخر برای استفاده آماده شود.

انواع استخر

انواع استخر

  1. استخر روکار: استخرهای روکار به‌عنوان ارزان‌ترین نوع استخر شناخته می‌شوند. این استخرها به صورت پیش‌ساخته موجود هستند و نیازی به حفاری ندارند.
  2. استخر توکار: استخرهای توکار، استخرهایی هستند که داخل زمین ساخته می‌شوند.
  3. استخر شیشه‌ای: استخرهای شیشه‌ای با توجه به مکان قرارگیری به 3 دسته تقسیم می‌شوند. استخر شیشه‌ای پنجره‌ای، استخر تمام شیشه‌ای، استخر کف شیشه‌ای و استخر دیوار شیشه‌ای.
  4. استخر بتنی: استخرهای بتنی به‌عنوان یکی از پرهزینه‌ترین نوع استخرها شناخته می‌شوند. برای ساخت استخر بتنی نیاز به حفاری و بتن‌ریزی است.
  5. استخر فایبرگلاس: استخر فایبرگلاس نوعی استخر پیش ساخته است. استخرهای فایبرگلاس نسبت به استخرهای بتنی منعطف‌تر و در برابر جلبک‌ها و آلودگی‌ها مقاوم هستند.
  6. استخر آب‌بندی شده با وینیل: استخرهای وینیل‌دار نسبت به سایر استخرها مقرون به صرفه هستند و برای افرادی که نمی‌خواهند هزینه زیادی بکنند، بسیار مناسب است.

امکانات ویژه برای ساخت استخر رودهن

ممکن است شما به دنبال ایجاد امکانات ویژه و تجربه‌های استثنایی در استخر خود باشید. این امکانات ویژه می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. سیستم‌های تصفیه هوا: برای افزایش راحتی و لذت استفاده از استخر، ممکن است نیاز به نصب سیستم‌های تصفیه هوا داشته باشید. این سیستم‌ها می‌توانند شامل گرمایش استخر یا سیستم تهویه و تصفیه هوا باشند که به حفظ دمای مناسب آب و تصفیه هوا کمک می‌کنند.
  2. سیستم‌های نورپردازی: هنگام طراحی و ساخت استخر رودهن، نورپردازی استخر به عنوان عاملی برای زیباسازی استخر می‌تواند، انجام شود. این نورپردازی شامل نورهای رنگی، افکت‌های نوری مختلف یا سیستم‌های روشنایی LED باشد.
  3. سازه‌های ویژه: اگر به دنبال افزودن سازه‌ها و امکانات ویژه مانند آبشارها، جکوزی‌ها، یا پله‌های زیرآب هستید، ممکن است نیاز به طراحی و نصب این امکانات داشته باشید.
  4. سیستم‌های موسیقی یا سینمای خانگی: برای تجربه تفریحی بیشتر، ممکن است دوست داشته داشته باشید که سیستم‌های صوتی و تصویری ویژه را در استخر نصب کنید. این سیستم‌های صوتی و تصویری به شما این اجازه را می‌دهند که در حین استفاده از استخر موزیک گوش بدهید یا حتی فیلم تماشا کنید.

نکات نگهداری استخر

نکات نگهداری استخر

  • نگهداری استخر باغ: نگهداری استخر باغ بسیار اهمیت دارد تا در تمام فصول سال در شرایط مناسب و قابل استفاده باقی بماند. این شرایط شامل تمیزی و تعویض آب به‌صورت منظم، روکش در فصل پاییز و زمستان، تمیزی اطراف استخر، آب‌بندی موثر، تعمیرات دوره‌ای، استفاده از فیلترها و تصفیه‌کننده‌ها و کنترل میزان PH آب می‌شود. این اقدامات باعث حفظ کیفیت آب و جلوگیری از بروز مشکلات در فصول مختلف سال می‌شوند.
  • نگهداری استخر منزل: در نگهداری استخر در منزل، اجزای مهمی مانند پمپ تصفیه آب، قرص کلر و روکش استخر برای حفظ کیفیت آب و جلوگیری از ورود آشغال‌ها و آلودگی‌ها به استخر استفاده می‌شوند. این اقلام اساسی به شما کمک می‌کنند تا استخر خانگی خود را در شرایط بهینه نگه دارید. استفاده از روکش استخر به خصوص در مناطق با آب‌وهوای متغیر و برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به استخر بسیار مفید است. همچنین، تنظیم کیفیت آب با استفاده از قرص کلر ضروری است تا از سلامتی آب استخر اطمینان حاصل شود.

برای ساخت استخر رودهن به کجا مراجعه کنیم؟

برای طراحی یا ساخت استخر رودهن، می‌توانید به مجموعه مهندسی برکه مراجعه کنید. این مجموعه به عنوان یک تیم تخصصی در زمینه طراحی، شبیه‌سازی و اجرای استخرهای مدرن و لوکس با بهترین تکنولوژی و تجهیزات روز شناخته می‌شود.

برای ساخت استخر رودهن به کجا مراجعه کنیم؟

گروه مهندسی برکه با داشتن تیم مجرب و متخصص و با بیش از ۱۵ سال تجربه در حوزه تاسیسات و ساخت استخر، خدمات متنوعی را در زمینه‌های طراحی و ساخت استخر، جکوزی، سونا، آب‌بندی، نگهداری و تعمیرات مرتبط با استخرها و تاسیسات مرتبط با آب در ساختمان ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

ساخت استخر یک پروژه پیچیده و چند مرحله‌ای است که بسیاری از عوامل مختلف بر قیمت و نحوه اجرای آن تاثیر می‌گذارند. نوع استخر، متریال و تجهیزات، هزینه گودبرداری، آرماتوربندی، کاشی‌کاری، امکانات ویژه و هزینه نگهداری و تعمیرات و منطقه ای که استخر قرار است در آن ساخته شود همچون ساخت استخر پردیس، تهران، مشهد و … از جمله عواملی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

همچنین انتخاب نوع استخر مناسب، نیازمند بررسی دقیق نیازها و شرایط محیطی است. از آنجایی که ساخت یک استخر نیازمند پرداخت هزینه قابل توجهی است، بهتر است ابتدا تمام جوانب مالی و فنی را مورد بررسی دقیق قرار داده و به خوبی برنامه‌ریزی کرد. همچنین همکاری با متخصصان ماهر و مشاوران تخصصی می‌تواند به شما در انتخاب نوع استخر مناسب و اجرای بهتر پروژه کمک کند.

قیمت ساخت استخر رودهن چقدر است؟

نمی‌توان قیمت دقیقی برای ساخت یک استخر در رودهن تعیین کرد.

برای ساخت استخر کشاورزی رودهن چه نوع استخری مناسب است؟

استخر ژئوممبران و استخر بلوکی به‌عنوان گزینه‌های مناسبی برای ساخت استخر کشاورزی رودهن پیشنهاد می‌شوند.

مراحل ساخت استخر رودهن چیست؟

گودبرداری و حفاری، آرماتوربندی، لوله‌کشی استخر، قالب‌بندی و بتن‌ریزی استخر، آب‌بندی و کاشی‌کاری استخر و تابلو برق استخر.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 57

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *