loader image

ساخت استخر بومهن

خانه | خدمات ساخت استخر | ساخت استخر بومهن

فهرست مطالب

ساخت استخر بومهن

کمبود منابع آبی و بحران آب باعث شده است تا بسیاری از افراد که در زمینه کشاورزی یا شاخه‌های زیر مجموعه آن فعالیت می‌کنند، به فکر احداث استخر کشاورزی باشند. با توجه به کاهش سطح آب در اکثر مناطق، انتخاب شیوه مناسب مدیریت منابع آبی می‌تواند به شکلی کارآمد از ایجاد بحران‌های آینده جلوگیری کند.

یکی از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن به بهترین نحو ممکن منابع آبی را مدیریت کرد، ساخت استخر کشاورزی است. در ادامه مطلب ضمن آشنایی با انواع استخر‌های کشاورزی، ویژگی‌های آن‌ها و همچنین ساخت استخر ژئوممبران بومهن معرفی خواهد شد.

تماس با برکه

استخر کشاورزی به چه استخری گفته می‌شود؟

استخر کشاورزی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به استخر‌های شخصی و خانگی داشته و بسیاری از مراحل ساخت آن نیز با یکدیگر مشابه است. این استخر‌ها با هدف ذخیره آب و مدیریت بهتر منابع آبی احداث می‌شوند و می‌توانند آب حاصل از بارندگی و یا آب چاه را به بهترین شکل ذخیره کنند. همچنین افرادی که در زمینه شیلات و پرورش ماهی فعالیت می‌کنند با احداث استخر‌های ماهی می‌توانند از آب‌های طبیعی رودخانه‌ها و آب باران برای پرورش استفاده کنند.

ویژگی‌های مهم یک استخر کشاورزی چیست؟

استخر کشاورزی در واقع یک استخر آبی بسیار بزرگ است که در فصول پر بارش به محلی برای ذخیره و جمع‌آوری آب تبدیل شده تا بتوان در فصول خشک از این منابع آبی استفاده کرد. در این استخر‌ها ورودی و خروجی آب برای تخلیه تعبیه شده و به راحتی می‌توان آب جمع شده در این استخر‌ها را برای مواردی مانند آبیاری محصولات زراعی و باغی، کشاورزی، آبزی‌پروری و دامپروری مورد استفاده قرار داد.

یکی دیگر از موارد کاربرد جدید این استخر‌ها استفاده از آن‌ها برای مصارف تفریحی و زیبایی است که می‌توان آن‌ها را برای حیات باغ و یا مزرعه نیز احداث کرده و در آن انواع صدف یا گیاهان آبزی را پرورش داد. همچنین می‌توانند برای فعالیت‌های تفریحی مانند قایقرانی و ماهیگیری نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

ویژگی‌های مهم یک استخر کشاورزی چیست؟

موارد مصرف استخر‌های کشاورزی کدامند؟

بخش عمده مصرف استخر‌های کشاورزی به مصارف حوزه کشاورزی مربوط می‌شود. ساخت استخر بومهن یا استخر‌های ژئوممبران با هدف مدیریت بهتر آب‌های سطحی، بارندگی‌ها و دیگر منابع آبی ساخته شده و می‌توانند در این زمینه عملکرد مناسبی نیز از خود نشان دهند.

در حال حاضر این استخر‌ها با استفاده از ورقه‌های پلیمری به نام ژئوممبران ساخته می‌شوند که ضمن هزینه کمتر، کارایی بیشتری نیز دارند. این مواد در برابر نور خورشید و یا دیگر عوامل محیطی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌توانند در دما‌های بسیار بالا و بسیار پایین نیز همچنان مقاوم باشند.

استخر‌های کشاورزی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

با توجه به مصالح به کار رفته در ساخت استخر‌های کشاورزی می‌توان این نوع از استخر‌ها را به چند دسته مختلف تقسیم کرد. در ادامه انواع استخر کشاورزی با توجه به متریال به کار رفته در ساخت آن‌ها معرفی خواهد شد.

ساخت استخر بومهن بتنی

همانطور که گفته شد استخر‌های کشاورزی می‌تواند به شیوه‌های مختلف و با کمک مواد و مصالح متفاوت ساخته شوند. یکی از استخر‌های کشاورزی متداول نوع بتنی آن است که در ساخت آن از بتن استفاده می‌شود. در این نوع از استخر بتن‌ریزی کف انجام گرفته و همچنان برای عایق‌بندی نیز از بتن و یا سیمان استفاده می‌شود. این نوع استخر‌ها برای ساخت به زمان بیشتری نیاز داشته و بازدهی و دوام آن‌ها نسبت به دیگر انواع استخر‌ها چندان بالا نخواهد بود.

ساخت استخر ژئوممبران بومهن

در ساخت این نوع استخر پس از حفاری باید از صفحه‌های پلیمری برای پوشش دیواره و کف استفاده کرد. ورق‌های ژئوممبران بسیار کارآمد و دارای دوام بالا بوده و می‌توانند عمر استخر را افزایش دهند. ساخت استخر بومهن مانند ساخت سایر استخرها همچون ساخت استخر لواسان معمولاً توسط متخصصان و با استفاده از مواد اولیه تخصصی انجام می‌شود. همچنین زمان مورد نیاز برای احداث آن بسیار اندک بوده و هزینه آن نیز نسبت به دیگر روش‌ها بسیار پایین‌تر است.

استفاده از ژئوممبران در ساخت استخر

ساخت استخر بومهن کشاورزی فایبرگلاس

نوع دیگری از استخر‌های کشاورزی استخر فایبرگلاس است که از همین ماده برای ساخت آن استفاده می‌شود. ساخت این نوع استخر نیز بسیار آسان و در زمانی اندک انجام می‌گیرد. همچنین عایق‌بندی آن با استفاده از صفحه‌های فایبرگلاس انجام شده و به راحتی می‌توان آن‌ها را در محل نصب کرد.

البته این نوع استخر نسبت به استخر‌های ژئوممبران دارای معایبی است. به عنوان مثال ابعاد صفحه‌های فایبرگلاس بسیار بزرگ و به صورت یکپارچه بوده و به همین دلیل حمل آن تا محل نصب می‌تواند با مشکلاتی همراه باشد. همین موضوع باعث می‌شود تا امکان سفارش آن در ابعاد مورد نظر و دلخواه وجود نداشته باشد. از طرفی به دلیل استفاده از صفحه‌های فایبرگلاس امکان نوسازی استخر وجود نخواهد داشت.

انواع دیگر استخر‌های کشاورزی

غیر از موارد گفته شده امکان ساخت این نوع از استخر با مصالح دیگر مانند آجر، سیمان، ورقه‌های الیافی، سنگ یا حتی عایق‌های ایزوگام و بلوک وجود دارد. هر کدام از این مواد می‌توانند با توجه به شرایط محیطی مورد استفاده قرار بگیرند. ساخت استخر بلوکی بومهن نیز از انواع رایج استخر‌های کشاورزی است.

روش‌های مؤثر در عایق‌بندی اصولی و ساخت استخر بومهن

استخر کشاورزی نیز مانند دیگر استخر‌ها می‌تواند به روش‌های مختلف عایق‌بندی یا آب‌بندی شود. رایج‌ترین شیوه‌های مربوط به عایق‌بندی برای این نوع استخر‌ها در ادامه این مطلب آمده است.

استفاده از آهک و خاک رس برای آب‌بندی

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای عایق‌بندی در ساخت استخر بومهن، ساخت استخر پردیس و یا ساخت استخر فشم استفاده از رس و آهک است. البته عملکرد آهک در برابر نشتی چندان پایدار نیست.

تنها در صورتی می‌توان از این عایق‌ها به طور مناسب استفاده کرد که کف استخر اشباع شده و امکان هیدراته کردن آهک وجود داشته باشد. بنابراین این روش بسیار زمانبر است. زیرا پس از اتمام عملیات، آهک به زمان نیاز دارد تا به خوبی جایگیری شود.

همچنین آهک کاری معمولاً با حفظ رطوبت انجام می‌گیرد و اضافه کردن آب به استخر نیز باید به آرامی انجام شود. استخر‌هایی که با استفاده از آهک عایق‌بندی شده‌اند، هرگز نباید به طور کامل خشک شوند. در این صورت ترک‌هایی در لایه‌های زیرین ایجاد شده و بدین ترتیب شاهد نشتی از کف و یا دیواره‌ها خواهید بود.

ساخت استخر کاورزی با ورق ژئوممبران

استفاده از ذرات بنتونیت برای عایق‌کاری

بنتونیت از دیگر مواد مورد استفاده برای عایق‌کاری محسوب می‌شود که استفاده از آن نیازمند رعایت برخی اصول خواهد بود. به عنوان مثال این ماده دارای ذرات بسیار ریز بوده و به همین دلیل در زمان پخش شدن آن روی استخر باید از ماسک استفاده کرد. همچنین در زمان استفاده از این ماده، کف استخر باید به طور کامل از هرگونه زباله پاک شده و پس از آن نیز آبگیری استخر باید با دقت انجام گیرد. همچنین بهتر است در زمان استفاده از بنتونیت فشردگی مناسب خاک ایجاد شده باشد.

عایق‌بندی استخر‌ها با پوشش اپوکسی

اپوکسی یکی دیگر ازراه‌های عایق‌بندی استخر‌ها و همچنین استخر کشاورزی است. البته این روش نیز با معایبی همراه خواهد بود. پوشش‌های اپوکسی بسیار شکننده بوده و در صورتی که استخر از ترک‌های ریز پوشیده شده باشد، پوشش اپوکسی آسیب دیده و در محل ترک دچار شکستگی خواهد شد. همچنین پوشش‌های اپوکسی نسبت به دیگر مواد آب‌بندی موجود در بازار از قیمت‌های بیشتری برخوردار هستند.

ابعاد و عمق استاندارد در ساخت استخر بومهن کشاورزی

برای ساخت استخر بومهن از نوع کشاورزی هیچ عمق و ابعاد استانداردی بیان نشده است. از این رو ابعاد این استخر‌ها را می‌توان با توجه به موارد مصرف از جمله میزان ذخیره آب، مساحت زمین مورد استفاده و یا مشخصات خاک و زمین انتخاب کرد. البته ساخت استخر کشاورزی مبتنی بر طرح و نقشه اولیه بوده و در آن باید بین طول، عرض و عمق آن تناسب اصولی برقرار باشد.

همچنین در ساخت آن ایجاد شیب به صورت اصولی باید مورد توجه قرار بگیرد. میزان عمق استاندارد در ساخت استخر با توجه به نوع و جنس خاک مشخص می‌شود. تمامی موارد گفته شده باید زیر نظر یک تکنسین یا متخصص این حوزه انجام گیرد. فرد متخصص می‌تواند پس از بررسی خاک و ابعاد زمین و با توجه به نیاز مشتری استخر قابل اجرا و استاندارد را پیاده‌سازی کند.

ساخت استخر با رعایت استانداردها

مزیت استخر کشاورزی ژئوممبران چیست؟

در حال حاضر به روزترین تکنولوژی در ساخت استخر‌های کشاورزی استفاده از مواد ژئوممبران برای عایق‌کاری استخر است. این در حالی است که روش‌های قدیمی مانند استفاده از بتن، سیمان و یا ایزوگام به زمان و بودجه بیشتری نسبت به ژئوممبران نیاز داشته و همچنین کارآمدی آن‌ها نیز بسیار پایین‌تر است.

این مواد حتی با ایجاد چندین لایه همچنان خاصیت نفوذ‌پذیری داشته و حتی ممکن است یک محیط غیر بهداشتی برای آبزیان ایجاد کنند. در حالی که صفحه‌های ژئوممبران تمامی مشکلات مربوط به دیگر روش‌ها را حل کرده و همزمان هزینه کمتری نیز در بر خواهد داشت.

طول عمر بالاتر

ورق‌های ژئوممبران نسبت به دیگر روش‌های ساخت استخر بومهن کشاورزی طول عمر بالاتری دارند. در حالت عادی عمر استخر‌های ساخته شده با آسفالت یا بتن حدود ۴ سال است. این زمان ممکن است در صورت افزایش سطح آب و تماس با کف استخر کاهش یابد. این در حالی است که ورق‌های ژئوممبران می‌توانند استخر‌ها را برای ۵۰ سال عایق کنند. نصب و راه‌اندازی ورق‌های ژئوممبران بسیار آسان بوده به طوری که افراد متخصص می‌توانند تا ۱۰۰۰ متر مربع از آن را تنها در یک روز پیاده‌سازی کنند.

کاهش هزینه‌ها

یکی از مزیت‌های اصلی ساخت کشاورزی استخر بومهن استفاده از آب باران و ذخیره آن است. کشاورزان و یا حتی صاحبان صنایع مختلف در هنگام بارندگی می‌توانند از آب جمع شده در استخر استفاده کرده و بدین ترتیب هزینه‌های مربوط به مصرف آب را کاهش دهند.

میزان کشت در تابستان برای کشاورزان و همچنین بارندگی‌ها در سایر فصول می‌تواند ضرورت استفاده از استخر‌های کشاورزی را نشان دهد. در فصول پربارش بسیاری از حجم آب مربوط به بارندگی‌ها از طریق کانال‌های انتقال به هدر رفته و امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

مزیت استخر کشاورزی ژئوممبران چیست؟

ذخیره سازی آب

ساخت استخر‌های کشاورزی همراه با ذخیره آب می‌تواند نقش مهمی در ذخیره‌سازی این آب ایفا کند. باید توجه داشت که عایق‌بندی و ایزولاسیون استخر‌های کشاورزی از نکات بسیار مهم در زمان ساخت آن است. در غیر این صورت ممکن است بخش قابل توجهی از آب به صورت نشتی از کف استخر خارج شود. از این رو استفاده از پوشش ژئوممبران در استخر‌ها بسیار حیاتی و ضروری به نظر می‌رسد. البته باید در نظر داشت استفاده از ورق‌های ژئوممبران و نصب آن‌ها باید به درستی و توسط افراد متخصص انجام گیرد.

استخر‌های کشاورزی ژئوممبران و مزایای آن در کشاورزی

ساخت استخر بومهن از نوع کشاورزی با استفاده از ژئوممبران می‌تواند در کشاورزی، شیلات و دامپروری مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. یکی از آن‌ها محافظت محصولات کشاورزی و یا آبزیان در مقابل دما‌های شدید است. ژئوممبران علاوه بر تنظیم دمای خاک، قادر است یک محیط پایدار حتی در شرایط آب و هوایی بسیار گرم و یا بسیار سرد ایجاد کند. بنابراین استخر‌های کشاورزی ساخته شده با استفاده از این ماده یک محیط ‌ایده‌آل برای محصولات خواهد بود.

راه اندازی آسان در ساخت استخر بومهن

ساخت استخر ژئوممبران بومهن به طراحی بسیار ساده و همچنین راه‌اندازی آسان نیاز دارد. تعمیر و نگهداری این نوع استخر‌ها بسیار اندک است. استحکام استخر‌های ساخته شده با استفاده از این ماده بسیار بالا است.

طول عمر بالا و دوام زیاد یکی دیگر از مزیت‌های این صفحات محسوب می‌شوند. عملکرد مناسب این استخر‌ها و صرفه‌جویی مصرف آب می‌تواند بازدهی قابل توجهی ایجاد کرده و همچنین به نوعی بازگشت سرمایه‌گذاری محسوب شود.

همزمان با حفاظت از آب و سلامت خاک، یک اکوسیستم متعادل در دراز مدت توسط این استخر‌ها ایجاد می‌شود. استخر‌های کشاورزی از طریق جلوگیری از تماس مستقیم محصولات با خاک از انتقال بیماری‌ها جلوگیری کرده و بدین ترتیب محصولات سالم‌تری نیز تولید خواهد شد.

هزینه طراحی و ساخت استخر بومهن از نوع کشاورزی و ژئوممبران

هزینه طراحی و ساخت استخر بومهن از نوع کشاورزی و ژئوممبران

با توجه به موادی که در ساخت استخر‌ها به کار می‌رود هزینه اجرا و راه‌اندازی آن نیز متفاوت خواهد بود. علاوه بر مواد به کار رفته، ابعاد استخر، نوع عایق به کار رفته در آب‌بندی و همچنین جنس خاک نیز می‌تواند در محاسبه هزینه ساخت استخر مؤثر باشند. بنابراین قیمت ساخت استخر بومهن به نوع آن و متریال به کار رفته در ساخت آن بستگی دارد.

مجموعه برکه با تجربه ۱۵ ساله در زمینه تأسیسات و خدمات وابسته به آن از جمله انواع عایق‌بندی استخر، عایق‌بندی ساختمان و سقف و همچنین عایق‌بندی مخازن، ساخت جکوزی و استخر و نیز ساخت استخر ارزان اما باکیفیت آماده ارائه خدمات در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. مهندسان این مجموعه با تخصص خود می‌توانند بهترین گزینه را برای مشتریان انتخاب کرده و در اسرع وقت عملیات طراحی و پیاده‌سازی آن را انجام دهند.

چند نوع استخر کشاورزی برای ساخت وجود دارد؟

استخر‌های کشاورزی با توجه به نوع متریال بکار رفته در آن‌ها به چند نوع سیمانی، آجری، بتنی و ژئوممبران تقسیم می‌شوند.

مزیت‌های مهم استفاده از ژئوممبران چیست؟

این ماده علاوه بر عایق‌بندی مناسب استخر، هزینه اجرای کمتری داشته و زمان نصب آن نیز کمتر است. همچنین نسبت به سایر پوشش‌ها مقاومت بیشتری در مقابل یخ زدگی و نور آفتاب دارد.

هزینه ساخت استخر ژئوممبران چقدر است؟

هزینه ساخت استخر با استفاده از عایق ژئوممبران به ابعاد استخر بستگی دارد. محاسبه میزان صفحات بکار رفته برای عایق‌بندی توسط افراد متخصص انجام می‌شود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 51

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *