loader image

ساخت استخر پردیس

خانه | خدمات ساخت استخر | ساخت استخر پردیس

فهرست مطالب

ساخت استخر پردیس

یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که می‌تواند تجربه تعطیلاتی لذت‌بخش را در پردیس برای شما به ارمغان بیاورد، داشتن استخری با کارایی مناسب در باغ یا ویلا شما است. البته باید درنظر داشت که ساختن استخر، پروژه‌ای پیچیده است و عوامل بسیاری بر قیمت و نحوه اجرای آن تاثیر دارند؛ مثلا نوع استخر، متریال‌، تجهیزات، طراحی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری، از عوامل مهمی هستند که باید با دقت در نظر گرفته شوند.

در این مقاله، انواع استخر در پردیس و عوامل مؤثر بر هزینه‌های ساخت استخر پردیس را بررسی خواهیم کرد.

ساخت استخر پردیس

عوامل موثر بر قیمت ساخت استخر پردیس

در ابتدای کار به بررسی قیمت و هزینه‌های ساخت استخر می‌پردازیم که به‌قولی مهم‌ترین بخش برای ساخت یک استخر زیبا و مطمئن به شمار می‌روند. همچنین عوامل متعددی بر روی قیمت ساخت و طراحی استخرها تاثیر می‌گذارند. در ادامه مطلب به برخی از این عوامل اشاره شده است:

  • اندازه استخر: اندازه استخر به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل بر روی هزینه‌ها تاثیر خواهد داشت. هرچه اندازه استخر بزرگ‌تر باشد به هزینه بیشتری برای ساخت و نصب نیاز دارد.
  • مدل استخر: طراحی مدل استخر نیز تاثیر بسیار زیادی بر قیمت آن دارد. استخرهایی با طراحی‌های مدرن، پیچیده و خاص، ممکن است هزینه بیشتری را شامل شوند. همچنین، استخرهای استاندارد معمولاً ارزان‌تر از مدل‌های سفارشی هستند.
  • تجهیزات استخر: تجهیزاتی مانند پمپ‌ها، تصفیه‌کننده‌ها، سیستم نورپردازی و تجهیزات دیگری که برای ساخت استخر نیاز است، به هزینه‌های بسیاری احتیاج دارند. البته انتخاب تجهیزات با کیفیت از مارک‌ها و برندهای معتبر، ممکن است باعث افزایش قیمت ساخت استخر شود.
  • متریال مورد استفاده: نوع متریالی که برای ساخت استخر استفاده می‌شود نیز بر روی هزینه‌ها تاثیر بسزایی دارد. طبیعتا متریال‌های با کیفیت بالا، معمولاً گران‌تر بوده اما دارای دوام بیشتری هستند و نیاز به تعمیرات کمتری خواهند داشت.
  • مشخصات تکمیلی: عوامل دیگری نیز برروی هزینه‌های ساخت استخر تاثیر خواهند داشت؛ مانند تخته‌سازی استخر، روکش استخر، سیستم گرمایشی و سیستم تصفیه هوا. انتخاب این مشخصات با توجه به نیازهای خود شماست و می‌تواند تاثیر بزرگی بر روی هزینه ساخت استخر داشته باشد. البته از این نکته غافل نشویم که هرچه امکانات بیشتری در استخر جای بگیرد، ملک شما ارزش بیشتری خواهد داشت.

تماس با برکه

انواع مختلف استخر برای ساخت استخر پردیس

در واقع می توان برای ساخت استخر پردیس، انواع استخر خانگی را به دو دسته کلی استخرهای روی زمین و درون زمین، تقسیم‌بندی کرد. هرکدام از آنها دارای مزایا و معایب خاصی هستند.

انواع استخرهای خانگی روی زمین

یکی از مقرون به صرفه‌ترین انواع استخر، استخرهایی هستند که بر روی سطح حیاط خانه یا ویلا شما قرار می‌گیرند. برای ساخت آنها نیازی به ساخت استخر و گودبرداری نیست. از این نوع استخرها به کمک وسیله‌هایی مثل عرشه یا پاسیو محافظت می‌شود و همچنین برای حیاط‌هایی که دسترسی محدود دارند، مناسب است.

بیشتر این استخرها روکش‌های آلومینیومی، رزینی یا فولادی و آسترهای وینیل دارند و هرکدام با طرحی منحصربه‌فرد زیبایی خاصی را خواهند داشت.

مزایای استخرهای روی زمین عبارتند از:

  • یکی از ارزان‌ترین انواع استخرهای خانگی هستند.
  • برخی از بخش‌های آن موقتی است و به راحتی می توانید آنها را جا‌به‌جا کنید.
  • استخرهای روی زمنی برای حیاط‌های کوچک مناسب‌اند واندازه ها و اشکال مختلفی دارند.
  • نصب و جداسازی این نوع استخرها بسیار آسان است.

معایب استخرهای روی زمین

  • باید برای انتخاب این مدل استخرها به طرح‌های موجوداکتفا کرد.
  • جلوه مد نظر با این استخرها فراهم نخواهد شد، به همین دلیل باید از عرشه‌ها و پاسیو برای افزایش زیبایی حیاط استفاده کرد.
  • طول عمر آنها خیلی زیاد نیست. آسترهای وینیل معمولاً هر پنج سال یکبار باید تعویض شوند.
  • در این استخرها سیستم فیلتراسیون موجود نیست و باید مدام آنها تخلیه، تمیز و مجددا پر شوند.

انواع استخرهای خانگی روی زمین

انواع استخر خانگی درون زمین

استخرهای درون زمینی، در چشم انداز حیاط خانه ساخته می‌شوند. این استخرها در انواع مختلفی وجود دارند و متداول‌ترین نوع آنها بتن، فایبرگلاس و وینیل است که هرکدام به نحوی و باتوجه به نیاز شما در ساخت استخر پردیس کاربرد دارند.

·       استخرهای درون زمینی فایبرگلاس

استخرهای فایبرگلاس معمولا به صورت یک تکه ساخته شده، توسط سازنده‌ها تحویل داده می‌شوند. این استخرها از استخرهای بتنی انعطاف‌پذیرتر بوده و برای مناطق زلزله‌خیز انتخاب خوبی به شمار می‌روند.

·       استخرهای درون زمینی بتنی

استخرهای بتنی، یکی از انواع استخر خانگی پر هزینه هستند و در محل موردنظر شما، ساخته می‌شوند. در ساخت آنها می‌توانید سلیقه خود را اعمال کرده و آنها را سفارشی سازی کنید.

·       استخرهای درون زمینی وینیل

این استخرها با دیوارهای پانلی پیش ساخته، ساخته می‌شوند. این دیوارها به هم متصل شده و بر روی یک پایه بتنی قرار می گیرند. سپس یک آستر وینیل سفارشی تمام استخر را می‌پوشاند.

مزایای استفاده از استخر درون زمینی

  • این استخر که یکی از انواع استخرها خانگی محبوب شناخته شده و به صورت دلخواه شما سفارشی سازی شود.
  • طراحی این استخرها می‌تواند متناسب با نیاز شما باشد. چرا که در هر شکل و اندازه‌ای قابل ساخت هستند.
  • این استخرها به راحتی در چشم‌انداز قابل ساخت هستند.
  • لوازم جانبی و ویژگی‌های متعددی می‌توان در ساخت این استخرها به‌کار برد، مانند تخته‌های غواصی، سرسره، بازی‌های آبی، فواره‌های آب و نورپردازی‌های تخصصی.

معایب استفاده از استخر درون زمینی

  • ساخت استخرهای درون زمینی معمولا هزینه بیشتری دربر دارد.
  • مدت زمان ساخت آنها طولانی‌تر از سایر استخرها است.
  • این استخرها، خطرات ایمنی بیشتری برای کودکان خردسال یا حتی برای حیوانات خانگی خواهند داشت.

ساخت کشاورزی استخر پردیس

علاوه بر استخرهای خانگی، یکی دیگر از استخرهای پرکاربرد در پردیس، استخر کشاورزی است. ساخت کشاورزی استخر پردیس می‌تواند به چند حالت مختلف انجام شود. انواع مختلف استخرهای کشاورزی عبارتند از:

  • استخر ژئوممبران
  • استخر بلوکی
  • استخر بتنی
  • استخر فایبرگلاس

در ادامه مطلب به بررسی استخرهای بلوکی و استخرهای ژئوممبران در مقاله ساخت استخر پردیس خواهیم پرداخت هرچند ساخت استخر اصفهان، تهران و سایر استان ها نیز به این ترتیب است.

ساخت کشاورزی استخر پردیس

ساخت استخر ژئوممبران پردیس

از استخر ژئوممبران برای ذخیره آب کشاورزی، پرورش ماهی و شیلات، مرغداری و دامداری استفاده می‌شود. ساخت استخر ژئوممبران پردیس مزایایی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • کاهش هزینه ساخت استخر نسبت به سایر استخرها
  • مقاومت ورق ژئوممبران در برابر آفتاب، یخ‌زدگی و عوامل بیولوژیکی
  • طول عمر بالای ورق ژئوممبران

همچنین استخرهای ژئوممبران در کنار مزایایی که به آن‌ها اشاره شد معایبی هم دارد که موارد زیر را شامل می‌شود:

  • بالا بودن هزینه تعمیر استخر ژئوممبران
  • آسیب دیدن ورق ژئوممبران در برخورد با اجسام تیز و جلبک‌زدگی

اما حتی با وجود این معایب، ساخت استخر ژئوممبران پردیس طرفداران زیادی دارد و به همین سبب در ادامه به بررسی مراحل ساخت این استخر می‌پردازیم.

جمع‌آوری اطلاعات اولیه برای ساخت استخر پردیس

اولین مرحله برای ساخت این استخر، جمع‌آوری اطلاعات است. جمع‌آوری اطلاعات شامل مراحلی مثل نقشه‌برداری، تخمین هزینه ساخت استخر، پیدا کردن مکان مناسب است.

طراحی استخر

با استفاده از اطلاعاتی که جمع‌آوری شد، طراحی استخر ژئوممبران انجام می‌شود. در ابتدا نیز محل ساخت استخر تعیین می‌شود. محل انتخابی ساخت استخر باید فاصله‌ا‌ی مناسب با منبع تامین آب داشته و دارای شیب مناسبی باشد.

دومین گام برای طراحی ساخت استخر تعیین حجم استخر است. در این مرحله بایستی حداکثر ظرفیت استخر و مدت زمان ورود آب به استخر محاسبه شود. سپس نوبت به تعیین شکل و اندازه استخر می‌رسد. با توجه به ویژگی انعطاف‌پذیری ورق ژئوممبران، استخر ژئوممبران را به هر شکل و اندازه‌ی دلخواهی می‌توان ساخت.

پیاده کردن نقشه استخر بر روی زمین

بعد از طراحی و تهیه نقشه استخر ژئوممبران باید برای ساخت استخر پردیس، محل ساخت آن را بر روی زمین مشخص کرد. برای مشخص نمودن محل ساخت استخر می‌توان از گچ استفاده کرد.

انجام عملیات خاکی

عملیات خاکی برای ساخت استخر ژئوممبران در پردیس، 3 مرحله دارد:

  1. خاک‌برداری یا خاک‌ریزی در محل ساخت استخر.
  2. حفر ترانشه و کانال برای مهار کردن ورق ژئوممبران.
  3. حفر یک کانال برای لوله خروج آب استخر زئوممبران

ساخت استخر ژئوممبران پردیس

بسترسازی استخر

پس از انجام عملیات خاکی، نوبت به بسترسازی استخر ژئوممبران می‌رسد. این فرآیند با استفاده از خاک نرم صورت می‌گیرد. البته در شرایط خاصی نیز ممکن است از سیمان برای این کار استفاده کنند.

لوله‌گذاری

در استخر ژئوممبران، 3 نوع لوله، جای‌گذاری خواهد شد و البته لوله‌های مورد نیاز برای ساخت استخر، باید از جنس پلی‌اتیلن باشند.

  1. لوله ورودی که در محل خود ثابت است.
  2. لوله سرریز که باید حدود 30 سانتی‌متر پایین‌تر از لبه‌ی استخر قرار می‌گیرد.
  3. لوله خروجی که به روش سیفونی قرار خواهد گرفت.

تعیین کردن متراژ ورق ژئوممبران

بایستی با توجه به متراژ استخر، شکل و کاربرد آن، ورق ژئوممبران مورد نیاز تهیه شود و در ساخت استخر مورد استفاده قرار بگیرد.

نصب ورق ژئوممبران

پس از قرارگیری صحیح ورقه‌های ژئوممبران در کف و دیواره‌های استخر، آن‌ها را توسط دستگاه مخصوصی به یکدیگر متصل می‌کنند.

آب‌گیری استخر

آب‌گیری استخر، آخرین مرحله در ساخت استخر ژئوممبران است. قبل از انجام آن باید به 2 نکته مهم توجه کرد:

  • نصب تحهیزات حفاظتی اطراف استخر
  • اطمینان از اتصال صحیح ورق‌های ژئوممبران به یکدیگر

ایجاد حصار اطراف استخر

مرحله بعدی ساخت استخر پردیس، ایجاد حصار اطراف استخر است. استخرهای کشاورزی بایستی تجهیزات حفاظتی مناسب داشته باشند تا بتوانند تأییدیه نهایی را کسب می‌کنند.

در نتیجه استفاده از تجهیزات حفاظتی در ساخت استخر کشاورزی بسیار مهم است. برای این کار نیز، بهترین ابزاری که استفاده می‌شود، فنس است. نصب علائم هشداردهنده در نزدیکی و اطراف استخر ژئوممبران نیز بسیار ضروری  و مورد اهمیت است.

ساخت استخر بلوکی پردیس

ساخت استخر بلوکی پردیس

ساخت استخر بلوکی پردیس، نسبت به سایر استخرها هزینه کمتری دارد و در ادامه مراحل ساخت این استخر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. تعیین کردن ابعاد و مکان استخر: ابتدا باید ابعاد و مکان دقیق استخر تعیین شود. برای مثال، دیوارهای استخر را با بلوک‌هایی به ضخامت 20 سانتی‌متر بیشتر از ابعاد استخر علامت‌گذاری خواهد شد.
  2. تعیین محیط حفاری: با کشیدن نخ از پایه‌ها و رشته‌گذاری برروی محدوده استخر، محیط حفاری را مشخص خواهد شد. سپس باید حفره‌ها را در داخل رشته و پایه‌ها حفر کرد.
  3. اندازه‌گیری عمق: می‌توان عمق مورد نیاز استخر را از طریق اندازه‌گیری رشته‌های نخ انجام داد. سپس بتن‌هایی به ضخامت حدود 15 سانتی‌متر برای کف استخر و 7.5 سانتی‌متر برای خط آب ریخته شود. سپس باید یک ترانشه به ابعاد 30 سانتی‌متر و همچنین عمق 30 سانتی‌متری در اطراف محیط استخر حفر کرد.
  4. زهکشی و لوله‌کشی: برای ساخت استخر بلوکی پردیس باید منطقه‌ای در عمق‌ترین قسمت حفر شود تا زهکش‌های اصلی تنظیم شده و یک ترانشه از زهکش‌های اصلی به بیرون محیط حفر شوند. این کار در ساخت استخر پردیس، باعث می‌شود که لوله‌کشی بتواند، تخلیه اصلی را در سطح زمین قرار دهد.
  5. میلگردها: میلگردها را باید به شکل شبکه‌هایی با ابعاد 15 سانتی‌متر در 15 سانتی‌متر در کف استخر بسته شوند. بایستی انتهای میلگرد را به بالا برده و به میلگردهای دیگری متصل کرد و سپس یک ترانشه به عرض استخر برای محکم کردن دیوارهای بلوکی آن در نظر گرفت.
  6. ریختن بتن: در این مرحله از ساخت استخر بلوکی، کف استخر را باید با بتن پوشانده شود. پس از خشک شدن بتن، دیوارهای بلوکی استخر باید به ارتفاع مورد نظر ساخته شوند. سپس بتن‌ها را در حفره‌های بلوک‌ها ریخته و میلگردهای اضافی را در داخل حفره‌ها قرار دهند.
  7. کاشی‌کاری: کاشی‌کاری روی کف استخر انجام شده تا استخر برای استفاده هرچه بهتر، آماده شود.

نکات تعمیر و نگهداری برای ساخت استخر پردیس

نگهداری استخر باغ بسیار مهم است و در تمام فصول سال باید در شرایط مناسب و قابل استفاده باشد. انجام اقداماتی مثل تمیزی و تعویض آب به‌صورت منظم، آب‌بندی دوره‌ای و تنظیم PH آب، باعث حفظ کیفیت آب و جلوگیری از بروز مشکلات در فصول مختلف سال خواهد شد.

نکات تعمیر و نگهداری برای ساخت استخر پردیس

نگهداری استخر منزل نیز بسیار قابل اهمیت است. برای این کار، اجزای مهمی مانند پمپ تصفیه آب، قرص کلر و روکش استخر برای حفظ کیفیت آب و جلوگیری از ورود آشغال‌ها و آلودگی‌ها به استخر باید استفاده شود.

سخن پایانی مطالب ساخت استخر پردیس

در این مطلب به مطالعه و بررسی ساخت استخر در پردیس پرداختیم. همچنین مراحل مورد نیاز ساخت و هزینه‌های مصرفی را بررسی کردیم. اما همانطور که می‌دانید ساختن استخری اصولی و مجهز چه خانگی باشد و چه کشاورزی، باید به دست افراد متخصص و حرفه‌ای در این زمینه سپرده شود.

برای ساخت استخر ارزان و باکیفیت در پردیس و سایر شهرها، تعمیر و نگهداری آن و همچنین تمامی عوامل مربوط به آب‌بندی و تاسیسات می‌توان به سایت گروه مهندسی برکه مراجعه کرد و از خدمات بی‌شمار آنها در این زمینه بهره‌مند شد.

انواع مختلف استخرهای خانگی کدامند؟

استخرهای روی زمینی، استخرهای درون زمینی

انواع استخر کشاورزی چیست؟

استخر ژئوممبران، بلوکی، بتنی و فایبرگلاس

عوامل موثر بر قیمت ساخت استخر چیست؟

اندازه استخر، مدل آن، تجیهزات، متریال مورد استفاده و... .

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 60

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *