loader image

رفع نم حمام

خانه | خدمات رفع نم | رفع نم حمام

راهکارهایی برای رفع نم حمام

حمام و سرویس بهداشتی در منازل مسکونی گاهی دچار نم زدگی می شوند و در صورتی که اقدامات مناسب برای رفع آن صورت نگیرد، می تواند آسیب های جدی به سازه و سلامتی شما وارد کند. به منظور رفع نم و رطوبت حمام باید از افراد متخصص و کاردان در این زمینه کمک بخواهید تا به کمک تجربه و مهارت خود، اقدامات لازم را انجام دهند.

شاید اولین راهکاری که به ذهن شما می رسد، تخریب بخشی از دیوار حمام و بازسازی آن باشد. اما می توان برای رفع نم حمام بدون تخریب نیز اقدام نمود. در ادامه با برکه همراه باشید تا بدانید چگونه می توان رطوبت حمام را کاهش داد!

چگونه رطوبت حمام را کاهش دهیم؟

دلایل نم دادن دیوار دستشویی و حمام

وجود نم و رطوبت در حمام و سرویس بهداشتی امری طبیعی است و مقدار کم آن مشکلی به وجود نخواهد آورد. اما اگر متوجه نم زدگی دیوار حمام شدید، باید هر چه سریع تر برای برطرف کردن آن اقدام کنید. چرا که می تواند علاوه بر مشکلات پوستی و تنفسی، باعث خرابی دیوارها نیز بشود. در ادامه به بررسی دلایل نم دادن دیوار حمام می پردازیم:

  • فرسوده شدن لوله های آب گرم و سرد: در صورتی که برای حمام و سرویس بهداشتی از لوله های گالوانیزه استفاده شود، می تواند به سادگی دچار فرسودگی و پوسیدگی شوند. این لوله ها دارای ساختار مناسبی برای سرویس بهداشتی نیستند. چرا که ممکن است برخی از قسمت های آن سوراخ شده و باعث نشت آب شود. اگر در اولین فرصت برای رفع نشتی لوله های آب اقدام نکنید، می تواند خسارت جدی به بار آورد. توصیه می شود به جای لوله های گالوانیزه از لوله های نسل نوین از نوع پروپیلن استفاده کنید. این نوع لوله ها از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و به راحتی دچار ترک خوردگی و پوسیدگی نخواهند شد.
  • ترکیدن لوله های آب سرد و گرم: ترکیدن لوله ها نیز یکی دیگر از دلایل نم دادن دیوار حمام می باشد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید سعی کنید از لوله های با کیفیت استفاده کنید. بهتر است تجهیزات لوکس برای بازسازی حمام خانه خود بکار ببرید تا شاهد فاجعه ترکیدن لوله آب نباشید.
  • نشتی یا ترکیدگی لوله فاضلاب: یکی دیگر از مسائلی که می تواند منجر به نم دیوار حمام شود، نشتی یا ترکیدن لوله فاضلاب است. در صورتی که این لوله ها بیش از 10 سال عمر دارند، بهتر است در اولین فرصت برای تعویض آن اقدام کنید. گاهی نشتی لوله فاضلاب به دلیل شیب بندی نامناسب و در نتیجه گرفتگی سیفون ها رخ می دهد. برای رفع چنین مشکلاتی و رفع نم حمام باید با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.
  • نداشتن سیستم تهویه: از آنجایی که میزان رطوبت در حمام و سرویس بهداشتی بالا است، باید از سیستم های تهویه استفاده شود. این سیستم ها رطوبت را از محیط حمام به سمت بیرون هدایت می کند. در صورتی که به این مسئله بی توجهی کنید، امان لا دادن کاشی ها، تبله کردن، کپک زدن و غیره وجود دارد. اگر فن و سیستم تهویه خوبی در حمام تعبیه نکنید، بخار روی دیوار و بدنه حمام می نشیند و به درون لایه های آن نفوذ پیدا می کند. در نتیجه باعث خراب شدن کاشی و سرامیک حمام می شود.

تماس با برکه

علائم رطوبت بیش از حد در حمام

در نگاه اول شاید حمام به نظر تمیز برسد، اما اگر به بخش هایی که رطوبت بیشتر است دقت کنید، اینطور به نظر نمی رسد. بخار آب روی آینه، دیوار، پنجره و کاشی نشانه رطوبت بیش از حد در حمام می باشد. بعد از دوش گرفتن به آب جمع شده روی سقف توجه کنید. شیار بین کاشی ها بهترین مکان برای رشد کپک و قارچ است. رطوبت می تواند به ساختار دیوارها نیز آسیب وارد کند و باعث شل شدن کاشی ها و در نهایت ریزش آن ها شود.

همچنین رطوبت می تواند باعث پوسته شدن رنگ دیوار و یا کنده شدن کاغذ دیواری شود. لکه های ایجاد شده روی کاغذ دیواری را هم می توان به رطوبت بالای حمام نسبت داد. در صورتی که رفع نم و رطوبت حمام و سرویس بهداشتی اقدام نکنید، می تواند منجر به تعمیرات پر هزینه برای شما شود.

علائم رطوبت بیش از حد در حمام

روش های رفع نم حمام

فرقی نمی کند حمام خانه شما چقدر خوب طراحی شده باشد، همیشه احتمال تجمع بخار آب وجود دارد که می تواند منجر به آسیب سازه و ایجاد کپک و قارچ وجود دارد. حمام و سرویس بهداشتی، مرطوب ترین بخش ساختمان است و برای جلوگیری از ایجاد کپک و قارچ باید به طور منظم تمیز شود.

 زمانی که کپک روی دیوارهای حمام تشکیل شود، از بین بردن آن کار دشواری خواهد بود و اگر تغییراتی در میزان رطوبت آن ایجاد نکنید، احتمال برگشت آن وجود دارد. اگر حتی با مقدار کمی کپک در یک دوره زمانی در تماس باشید، می تواند منجر به مشکلات پوستی و تنفسی شود. در این بخش به توضیح راهکارهایی برای رفع نم و رطوبت حمام می پردازیم:

1. از هواکش استفاده کنید!

در تمامی حمام ها باید یک هواکش خوب نصب شود تا بتواند رطوبت را از داخل حمام به بیرون هدایت کند. اطمینان حاصل کنید که هواکش حمام شما به درستی کار می کند و تمامی هوای مرطوب را به بیرون می کشد. حداقل نیم ساعت بعد از دوش گرفتن، اجازه دهید هواکش روشن بماند. برخی از فن ها به گونه ای طراحی شده اند که همزمان با چراغ خاموش یا روشن می شوند.

در این صورت می توانید از روشن بودن آن مطمئن شوید. برای این که هواکش به درستی کار کند، باید به طور منظم بررسی و تمیز شود. شما می توانید فیلترها را بیرون آورده و بر اساس توصیه شرکت سازنده آن را تمیز کنید.

2. پنجره را باز کنید!

یکی از راهکارهای برطرف کردن نم حمام، باز گذاشتن پنجره ها می باشد. پنجره باز می تواند هوای مرطوب داخل حمام را به بیرون بکشد و حمام را خشک و خنک نگه دارد. متاسفانه، آب و هوای سرد می تواند باعث سرد شدن حمام و خارج شدن هوای گرم شود.

اگر متوجه وجود قطره های بخار آب روی پنجره ها شدید، بهتر است آن را با پنجره دوجداره عوض کنید. چرا که پنجره های تک جداره سرد تر هستند و می توانند باعث تراکم بخار آب بیشتری شوند. برخی نیز توصیه می کنند که درب حمام را باز نگه دارید تا بخار آب به بیرون منتقل شود. اما این کار می تواند باعث نم زدگی بخش های دیگر ساختمان شود.

روش های رفع نم حمام

3. از سیستم تهویه استفاده کنید!

 شما می توانید به کمک سیستم تهویه از تجمع نم و رطوبت در حمام جلوگیری کنید. بر خلاف فن ها که نیاز به برق دارند، این سیستم های تهویه بسیار کم هزینه و مقرون به صرفه هستند. دریچه های این سیستم ها باید به طور مرتب تمیز شوند تا جریان هوا بدون مانع ادامه یابد. همچنین باید مطمئن شوید که دریچه ها بسته نباشند.

تاثیر سیستم تهویه در جلوگیری از نم حمام

4. کاشی ها را پاک کرده و کف را تمیز کنید!

یکی دیگر از روش های رفع نم حمام، پاک کردن کاشی ها و سطوحی است که رطوبت در آن قسمت ها تجمع می یابد. از یک حوله یا پارچه برای پاک کردن آب باقی مانده بین کاشی ها استفاده کنید. همچنین می توانید برای رفع قطرات بخار آب روی آینه و پنجره ها یک اسکاچ بکار ببرید.

به یاد داشته باشید که آب باقی مانده بین کاشی ها به رشد کپک و قارچ کمک می کند. می توانید به جای کاشی برای بازسازی حمام از میکروسمنت یا دیگر سطوح یکدست و بدون درز استفاده کنید.

5. آینه حمام را مه زدایی کنید!

آینه حمام بهترین مکان برای تجمع رطوبت است و می تواند بسیار آزار دهنده باشد. آینه بعد از یک حمام داغ بخار می گیرد. چرا که سطح آن سرد است و قطرات آب را جذب می کند. بنابراین می تواند حتی تا بعد از تمام شدن حمام شما، رطوبت را در آنجا حفظ کند. می توانید بعد از حمام با یک اسکاچ روی آینه را تمیز کنید یا مه زدای آینه حمام تهیه نمایید. نصب این تجهیزات آسان است و به سادگی مانع تجمع رطوبت روی سطح آینه می شود.

مه زدای آینه حمام

6. لباس و حوله خیس را بیرون از حمام قرار دهید!

رطوبت نه تنها هنگام دوش گرفتن بلکه تا مدت ها بعد از آن نیز در حمام باقی خواهد ماند. به خصوص اگر لباس و حوله خیس در آن جا قرار دهید. بهتر است لباس ها را بیرون از حمام آویزان کنید تا مانع ایجاد نم در حمام شود.

7. دوش کوتاه با آب سرد بگیرید!

یک راه حل ساده وجود دارد که شاید مورد پسند همه نباشد. شما می توانید با کاهش دما و مدت زمان حمام خود در مصرف آب و برق صرفه جویی کنید. در واقع، دوش آب سرد میزان نم و رطوبت هوا را کاهش می دهد و کم تر شاهد نم زدگی حمام خواهید بود.

8. از دستگاه رطوبت گیر استفاده کنید!

دستگاه های رطوبت گیر در تمامی فروشگاه های لوازم خانگی به فروش می رسند و می توانند به کاهش میزان رطوبت حمام شما کمک کند. اما قبل از خرید آن باید فاکتورهای متعددی نظیر ابعاد حمام، سرعت جریان هوا و میزان سر و صدا را در نظر بگیرید. از آنجایی که این دستگاه با برق کار می کند، باید یک پریز برق در حمام باشد. این دستگاه در فرم ها و شکل های مختلفی در بازار وجود دارد که شما باید به تناسب ابعاد حمام خود آن را انتخاب کنید.

9. از گیاهان استفاده کنید!

گیاهان نه تنها زیبایی طبیعی را به حمام می آورند بلکه در رفع نم حمام نیز موثر واقع می شوند. برخی از گیاهان در آب و هوای مرطوب بهتر رشد می کنند و می توانند به جذب رطوبت کمک نمایند. در صورتی که این روش را با روش های دیگر به طور همزمان استفاده کنید، نه تنها میزان رطوبت کاهش می یابد بلکه دیگر شاهد رشد کپک و قارچ نخواهید بود. با این حال تمامی گیاهان برای استفاده در حمام مناسب نیستند و برخی از آن ها می توانند حتی نم حمام را افزایش دهند.

  • گیاه اسپاتی فیلوم یا زنبق صلح: گیاه زیبا و گلدار که در شرایط گرم و مرطوب رشد می کند. شرایط حمام برای رشد این گیاه عالی است و می تواند در برطرف کردن نم حمام به شما کمک کند. نیاز به نگهداری دشواری ندارد و می تواند در شرایط کم نور نیز دوام یابد. این گیاه با جذب رطوبت هوا باعث کاهش نم زدگی می شود و با گل های خود به حمام شما زیبایی می بخشد.
  • سرخس بوستون یک گیاه عالی برای کاهش رطوبت حمام به شمار می رود. این گیاه به شرایط گرم و مرطوب برای رشد نیاز دارد. از آنجایی که نور خورشید برگ های این گیاه را می سوزاند، بهتر است در حمام از آن نگهداری شود.
  • ارکیده: این گیاه رنگارنگ و ظریف گزینه ای عالی برای کاهش رطوبت حمام است. ارکیده برای حمام هایی که خیلی سرد نیستند، مناسب می باشد. این گیاه رطوبت هوا را جذب می کند و فضایی عاری از کپک و قارچ در حمام ایجاد خواهد کرد.
  • گیاه آگلونما: این گیاه گلدانی را می توان در حمام نگهداری کرد. چرا که در شرایط گرم و مرطوب رشد بهتری دارد. همچنین نور کم را تحمل می کند و باعث تصفیه هوا می شود.

استفاده از گیاهان برای رفع نمام حمام

10. از آشفتگی دوری کنید!

هرچه وسایل بیشتری در حمام داشته باشید، احتمال به دام افتادن رطوبت و رشد کپک و قارچ بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر، کاهش سطح رطوبت نیز دشوارتر خواهد شد. بنابراین تا حد امکان، حمام و سرویس بهداشتی را مرتب و خلوت نگه دارید. این مسئله می تواند به کاهش میزان رطوبت و رفع نم حمام کمک شایانی بکند.

خصوصیات فناوری نانو در رفع نم حمام

روش فناوری نانو یکی از بهترین روش های رفع نم دیوار حمام و سرویس بهداشتی بدون تخریب به شمار می رود. شما می توانید با کمک رنگ نانو عایق رطوبتی برای جلوگیری از نم زدگی دیوارهای حمام اقدام نمایید. از جمله خصوصیات منحصر به فرد فناوری نانو برای رفع نم دیوارهای حمام می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایمنی بالا
  • عمر طولانی و دوام بالا
  • قیمت ارزان و مقرون به صرفه
  • چسبندگی بالا به سطح
  • مقاومت در برابر ضربه و کشش
  • اجرای سریع و آسان
  • غیر قابل احتراق

وجود رطوبت بیش از حد در حمام یا سایر بخش های خانه، می تواند آسیب جدی به سلامت شما وارد کند. میزان رطوبت باید مدیریت شود تا مانع رشد قارچ و کپک و سایر مسائلی شود که منجر به مشکلات تنفسی می شوند.

اندازه گیری رطوبت در حمام و اتاق ها می تواند دشوار باشد. چرا که با توجه به شرایط آب و هوایی و همچنین سیستم گرمایشی دائما در حال تغییر است. شما می توانید از دستگاه های مخصوص برای فهمیدن میزان رطوبت هوا استفاده کنید و در صورتی که به حد غیر نرمال رسید، برای برطرف کردن آن اقدام نمایید.

جمع بندی

آیا با وجود رعایت نکات بالا، همچنان با نم و رطوبت بالا در حمام مواجه هستید؟ شاید درگیر مشکل جدی تری باشید. بنابراین با متخصص تماس بگیرید تا به شما کمک کند. برخی از  نشانه های آشکار رطوبت بالا در حمام عبارتند از: لکه های مرطوب، گچ متلاشی شده روی دیوار، پوسته پوسته شدن رنگ یا کاغذ دیواری، کپک و قارچ و غیره. گاهی به بازسازی حمام و تغییر کفپوش و دیوارپوش نیاز دارید.

 شاید بهتر باشد از پوشش های یکدست بدون درز استفاده کنید که باعث تجمع نم و قارچ نشود. از فن و پنجره های دوجداره با کیفیت استفاده کنید تا نم حمام را تجربه نکنید. حمام بدون رطوبت نه تنها ظاهر بهتری دارد، بلکه به شما امکان می دهد تا مدت بیشتری در وان حمام استراحت کنید و وقت کم تری برای تمیز کردن آن سپری نمایید. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای رفع نم و رطوبت خانه خود و همچنین استفاده از روش های آب بندی و جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی و حمام می توانید از متخصصین ما در مجموعه برکه کمک بخواهید.

اگر می خواهید برای رفع نم و رطوبت حمام و همچنین رفع نم سرویس بهداشتی، سقف و یا دیوار در کم ترین زمان ممکن اقدام کنید، می توانید از تیم های اجرایی و ساختمانی برکه کمک بخواهید. گروه مهندسی برکه همواره در تلاش است تا خدمات نوآورانه همراه با کیفیت را به مشتریان خود ارائه کند. مجموعه برکه با ارائه خدمات درجه یک و کیفیت عالی، رضایت شما را جلب خواهد کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر همین حالا با همکاران ما تماس بگیرید.

دلایل نم دادن دیوار حمام و سرویس بهداشتی چیست؟

ترکیدگی لوله های آب سرد و گرم، فرسودگی لوله کشی، نشتی یا ترکیدگی لوله فاضلاب، نبود دستگاه تهویه

خصوصیات فناوری نانو در رفع نم حمام چیست؟

ایمنی بالا، عمر طولانی و دوام بالا، قیمت ارزان و مقرون به صرفه، چسبندگی بالا به سطح ، مقاومت در برابر ضربه و کشش، اجرای سریع و آسان، غیر قابل احتراق

از چه گیاهانی می توان برای رفع نم حمام استفاده کرد؟

گیاه اسپاتی فیلوم، گیاه سرخس بوستون، اریده و آگلونما

بهترین روش رفع نم حمام کدام است؟

استفاده از فناوری نانو

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 45

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *