loader image

جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی

خانه | خدمات عمومی آب بندی | جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی

جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در هر ساختمان نیاز به عایق بندی مناسب دارد، سرویس بهداشتی و حمام است. این نقاط بیشتر از هر جای دیگری در معرض رطوبت و تماس مستقیم با آب قرار دارند. بنابراین عایق بندی آنها با مواد مناسب برای حفظ سلامت ساختمان و پیشگیری از خرابی‌های ناشی از رطوبت و پوسیدگی اهمیت ضروری دارد.

قیرگونی یکی از راه‌های رایج برای دستیابی به این هدف است. اما آیا راه‌های دیگری برای عایق بندی سرویس بهداشتی وجود دارد؟ در این مطلب بررسی می‌کنیم که جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی چه چیزهایی می‌تواند باشد. همچنین مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها را برمی‌شماریم.

بهترین جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی چیست؟

چرا سرویس بهداشتی و حمام باید به خوبی آب بندی شوند؟

قیر یک فرآورده عالی برای ایجاد یک مانع ضد آب در فوندانسیون‌ها و بخش‌هایی از ساختمان است که در زیر زمین قرار دارد. اما مهندسان از آن برای عایق بندی بخش‌های دیگر نیز استفاده می‌کنند. علاوه بر عایق بندی پشت بام خانه، قیرگونی در جاهایی مانند سرویس بهداشتی نیز کاربرد دارد.

استفاده از یک پوشش غیر قابل نفوذ در سرویس بهداشتی موجب می‌شود تا رطوبت این ناحیه قدرت نفوذ به دیوارهای داخلی را پیدا نکند. این پوشش می‌تواند از جنس قیر یا رنگ‌های ضد آب باشد. انواع دیگری از عایق‌های جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی نیز وجود دارند که همین کار را انجام می‌دهند.

تماس با برکه

پیامدهای منفی عدم استفاده از عایق در سرویس بهداشتی و حمام

نفوذ رطوبت به لایه‌های داخلی دیوارها، سقف و کف سرویس بهداشتی و حمام باعث ایجاد کپک و خرابی‌های گسترده می‌شود. این موضوع می‌تواند در ظاهر سرویس بهداشتی و حمام نیز تاثیر منفی بگذارد. زیرا موجب ایجاد لکه‌های آزاردهنده، پوسته شدن رنگ، برآمدگی و حباب در زیر پوشش رنگ دیوارها، رشد قارچ و موریانه، ایجاد تیرگی در میان کاشی‌ها و حتی بوی بد در سرویس خواهد شد.

رشد کپک یکی از مخاطره آمیزترین پیامدهای نفوذ رطوبت به دیوارها و کف سرویس بهداشتی است. زیرا علاوه بر تاثیر ظاهری، موجب می‌شود تا هاگ قارچ‌های کپک در هوا آزاد شود و خطر ایجاد مشکلات تنفسی و آلرژی را به همراه دارد. تهویه ناکافی سرویس بهداشتی و حمام در کنار عایق بندی نامناسب می‌تواند این خطر را دوچندان کند.

هنگامی که آب به دیوارها، کف یا سقف نفوذ می‌کند پایداری ساختار زیرین را نیز به خطر می‌اندازد. بنابراین اهمیت عایق بندی صرفا به جهت مشکلات مختصر همچون برآمدگی رنگ نیست. بلکه با گذشت زمان، پوسیدگی ناشی از رطوبت می‌تواند منجر به ترک، افتادگی کف یا سقف و حتی فرو ریختن مناطق آسیب‌دیده شود که خطر ایمنی جدی برای ساکنین خواهد بود. پوسیدگی سازه‌های چوبی، ضعیف شدن سازه‌های بتنی و خوردگی اجزای فلزی در این بخش‌ها از دیگر نتایج ناخوشایند این امر است.

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های وجود مشکل در آب بندی سرویس بهداشتی این است که کف سرویس بهداشتی در مناطق خاصی مانند نزدیک توالت، سینک یا وان حمام شروع به برآمدن می‌کند. این نشان می‌دهد پوشش عایق شما در این قسمت‌ها احتمالا دچار درز یا خلل شده یا از ابتدا عایق بندی به درستی و توسط شخص حرفه‌ای انجام نگرفته است.

چرا سرویس بهداشتی و حمام باید به خوبی آب بندی شوند؟

کدام مناطق در سرویس بهداشتی و حمام بیشتر در معرض آسیب هستند؟

به علت اینکه سرویس بهداشتی و حمام همواره در معرض آب هستند، بخش‌هایی همچون کف سرویس، سقف، اطراف توالت، لوله‌ها و شیرها، اطراف دوش حمام و اطراف وان امکان آسیب دیدگی در اثر رطوبت دارند. بنابراین باید به آب بندی دقیق این بخش‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مزایا و معایب استفاده از قیر برای عایق بندی

استفاده از قیر به عنوان عایق سابقه‌ای چند هزار ساله دارد. امروزه از این ماده به عنوان یک عایق رطوبتی برای آب بندی سازه ها و سطوح در صنایع مختلف استفاده می‌کنند و کاربردهای فراوانی در ایمن سازی ساختمان‌ها، کشتی‌ها، سدها، محل‌های دفن زباله و لوله‌های فلزی دارد. قیر را همچنین می‌توانید در مناطقی که با آب و هوای بیرون سر و کار دارند و آب یا مایعات در آنجا جمع می‌شوند (مانند بالکن‌ها، استخرهای روباز، مخازن آب و پارکینگ‌ها) برای عایق بندی استفاده کنید.

استفاده از قیر در ساختمان و به خصوص برای سرویس بهداشتی و حمام چند مزیت دارد. این مزایا را می‌توانیم به این صورت شرح دهیم:

  • به عنوان یک پوشش ضد آب و مانند بسیاری از هیدروکربن‌های دیگر، قیر در آب نامحلول است. به عبارت دیگر قیر یک ماده آب گریز به شمار می‌رود. این خاصیت قیر از نفوذ مولکول‌های آب جلوگیری می‌کند و آن را به ماده‌ای پر کاربرد مبدل می‌سازد.
  • قیر انعطاف پذیر است. بنابراین استفاده از آن مخصوصا برای عایق بندی سطوح زاویه‌دار، درزها و گوشه‌ها و شکستگی‌هایی که آب به راحتی در آنها جریان پیدا می‌کند، ساده‌تر است.
  • پوشش‌های قیری نسبتا بادوام و از نظر اقتصادی ارزان هستند.
  • قیر قابل بازیافت است. همچنین در برابر تخریب شیمیایی و اشعه فرابنفش خورشید به خوبی مقاومت می‌کند.
  • قیر دارای انواع مختلفی است که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که آن را برای استفاده در اقلیم‌ها و شرایط گوناگون مناسب می‌کند.
  • اجرای عایق قیر نسبتا ساده است.

پیشنهاد می کنیم به مطالعه مقاله “جایگزین ایزوگام پشت بام” بپردازید تا اطلاعات بیشتری درخصوص روشهای آب بندی پشت بام و مزایا و معایب آنها بدست آورید.

اهمیت آب بندی سرویس بهداشتی و خطرات بی توجهی به آن

با این وجود، شما برای ایجاد عایق رطوبتی می‌توانید از مواد مختلف دیگری استفاده کنید. در کنار مزایای یادشده، استفاده از قیر معایبی نیز به همراه دارد که باعث شده مهندسان به فکر جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی و سایر بخش‌های ساختمان باشند. از جمله:

  • قیر در صورت قرارگیری در معرض گرمای شدید یا متناوب ممکن است آسیب ببیند. همچنین در برابر برخی مواد و حلال‌های شیمیایی مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد.
  • قیر به مرور زمان شکننده می‌شود و مقاومت خود را از دست می‌دهد. این اتفاق در دماهای پایین نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
  • بوی قیر نامطبوع و بد است. در زمان عایق کاری با قیر آلودگی زیادی وارد هوا و طبیعت می‌شود و ممکن است به سلامتی افراد آسیب برساند.
  • برای عایق کاری به وسیله قیر، قیر حتما باید به نقطه جوش برسد و دمای بسیار بالایی خواهد داشت. به همین دلیل می‌تواند خطرآفرین باشد.
  • اگر ساختمان به دلایل مختلف دچار نشست شود احتمال این موضوع وجود دارد که پوشش قیر پاره و عملا بی‌مصرف شود.
  • وزن قیر نسبت به برخی دیگر از عایق‌های رطوبتی بالاست.
  • به علت اجرای دستی آب بندی با قیر، ضخامت این لایه در بخش‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

معایب بالا موجب می‌شود تا بسیاری از افراد به فکر جایگزین قیرگونی برای سرویس بهداشتی، حمام، سقف و پشت بام و سایر نقاط خانه خود باشند. در ادامه مطلب به بررسی این جایگزین‎ها و دلایل انتخاب هر کدام می‌پردازیم.

بهترین جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی

به عنوان جایگزین برای قیرگونی سرویس بهداشتی و حمام چندین گزینه پیش روی شما قرار دارد که بیشتر معایب قیر را ندارند. مهم‌ترین این روش‌ها به این ترتیب هستند:

عایق سیمانی

سیمان ریزی یک روش سنتی است که یک لایه جامد و مقاوم در برابر آب ایجاد می‌کند. کافی است سیمان را با یک افزودنی اکریلیک مخلوط کنید تا یک ماده محکم‌تر و با دوام بیشتر تولید شود. سپس آن را به صورت لایه‌ای ضخیم در سطح مورد نظر قرار دهید و منتظر خشک و سفت شدن آن باشید. این لایه سیمانی با تغییرات دمایی منبسط یا منقبض نمی‌شود و تغییر نمی‌کند. سیمان یکی از انواع جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی و حمام است که به صورت لایه‌ای زیر کاشی‌ها قرار می‌گیرد.

بهترین جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی

پوشش ضد آب الاستومری

در این نوع عایق بندی، یک یا دو لایه ایجاد می‌شود که ضخامت چندانی ندارد و برخلاف سیمان، قابل کشش نیز هست. این عایق می‌تواند در برابر حرارت به خوبی مقاومت کند و اجرای آن به راحتی با اسپری، رول یا قراردادن مستقیم بر روی سطح امکان پذیر است.

غشای ضد آب

این پوشش معمولا در سقف حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود و یا با استفاده از حرارت‌دهی و یا با استفاده از چسب روی سطح قرار می‌گیرد.

عایق بندی با پلی یورتان

این روش به عقیده بسیاری، بهترین جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی در حال حاضر است. پلی یورتان ماندگاری بسیار طولانی و خاصیت ضد آب بسیار موثر دارد. در برابر درجه حرارت بالا مقاوم است و انعطاف پذیری قابل توجهی نیز دارد. با این حال، این روش باید توسط یک پیمانکار حرفه‌ای انجام گیرد تا به بهترین شکل ممکن انجام شود.

عایق ضد رطوبت نانو

در این روش عایق بندی از یک مایع بی رنگ بر روی کاشی های سطح سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند که از طریق شکاف‌ها به لایه‌های زیرین نفوذ می‌کند. پس از واکنش‌های شیمیایی، آب بندی به صورت کامل و بی عیب و نقص و البته بدون هیچ تاثیر رنگی بر سطح انجام می‌گیرد. این یک روش منحصر به فرد و مقرون به صرفه است که در زمان بسیار کوتاهی قابل اجراست.

رنگ های ضد رطوبت

در کنار قیر یا جایگزین‌های آن، طیف وسیعی از رنگ‌ها با کیفیت بالا وجود دارند که می‌توانید از آنها برای پوشش سقف و دیوارهای سرویس بهداشتی استفاده کنید. این رنگ‌ها یک لایه محافظتی عالی در برابر رطوبت می‌سازند. اما برای استفاده در کف حمام و سرویس بهداشتی مناسب نیستند.

اگر قصد دارید به جای قیر از مواد جایگزین برای عایق کاری سرویس بهداشتی خودتان استفاده کنید و یا نیازمند بازسازی و آب بندی مجدد سرویس بهداشتی و حمام در خانه خود هستید، کارشناسان گروه مهندسی برکه در سریع‌ترین زمان بهترین نتیجه را به شما ارائه می‌دهند.

هزینه آب بندی حمام و سرویس بهداشتی با مواد جایگزین چقدر است؟

هزینه آب بندی حمام و سرویس بهداشتی با مواد جایگزین چقدر است؟

هزینه ایجاد، بازسازی و تعمیر عایق پس از بررسی تخصصی و با توجه به مواد مورد استفاده تعیین می‌شود. گروه مهندسی برکه این اطمینان را به شما می‌دهد که از بهترین محصولات موجود در بازار با بالاترین کیفیت و استانداردها استفاده می‌کند تا خیال شما از دوام و مقاومت پوشش عایق از هر نظر راحت باشد. برکه علاوه بر خدمات آب بندی و عایق بندی سرویس بهداشتی، حمام، پشت بام، مخازن و استخر در خصصوص طراحی و مشاوره بابت ساخت انواع استخر، حوض، آب نما و موتورخانه به شما کمک می‌کند و فرآیند ساخت را از صفر تا صد بر عهده می‌گیرد.

نکات مهم برای تعمیر یا جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی

هنگام ساخت یا بازسازی، باید از مواد مناسب و استانداردهای تعیین‌شده برای آب بندی سرویس استفاده کنید. این امر مستلزم این است که از کمک پیمانکاران و کارشناسان حرفه ای بهره مند شوید تا روش های مختلف عایق بندی را بشناسند و با توجه به نیاز شما، از بهترین روش و مواد موجود در بازار استفاده کنند. گروه مهندسی برکه آماده ارائه مشاوره تخصصی و انتخاب بهترین جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی و حمام است.

چرا باید فورا برای تعمیر عایق بندی سرویس بهداشتی خود اقدام کنید؟

تاخیر در انجام تعمیرات مربوط به عایق بندی و جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی ممکن است باعث صدمات جبران ناپذیری به ساختمان شود. اگر مشکل جزئی باشد معمولا به سرعت و با هزینه کمتر قابل رفع است. اما هرچه بیشتر صبر کنید و تعمیر و بازسازی سرویس بهداشتی را به تاخیر بیندازید، احتمالا لازم است بودجه بیشتری را صرف این کار کنید و دردسرهای بیشتری را نیز متحمل شوید.

بنابراین اگر پوشش عایق سرویس بهداشتی شما مشکلی دارد یا اینکه می‌خواهید به جای قیرگونی از ماده دیگری برای آب بندی این نقطه استفاده کنید، در اولین فرصت با کارشناسان گروه برکه تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

نکات مهم برای تعمیر یا جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی

جمع بندی مقاله

وجود عایق بندی مناسب در سرویس بهداشتی و حمام برای محافظت از خانه یا محل کار در برابر آسیب آب، رشد کپک و مشکلات جدی در سازه بسیار مهم است. قیر یکی از مواد رایج برای پوشش کف سرویس بهداشتی است. اما مواد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند جایگزین خوبی برای این منظور باشند و یک راه حل بادوام و طولانی مدت را در اختیار شما قرار دهند. اگر می‌خواهید در مورد مواد مناسب برای جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی اطلاعات بیشتری کسب کنید، با تیم فنی گروه برکه تماس حاصل نمایید.

چه قسمت‌هایی از سرویس بهداشتی و حمام نیاز به عایق بندی دارند؟

کف سرویس بهداشتی و حمام، سقف‌ها، اتصالات، گوشه‌ها، مناطق اطراف دوش، وان و سینک.

بهترین جایگزین قیرگونی در سرویس بهداشتی چیست؟

در حال حاضر موادی مانند پلی اورتان، الاستومر، سیمان و سایر مواد شیمیایی موثر به جای قیر استفاده می‌شوند.

چرا باید از پوشش قیر یا عایق های دیگر در سرویس بهداشتی و حمام استفاده کنیم؟

عدم استفاده از پوشش مناسب برای عایق بندی این مناطق موجب خرابی دیوارها، رشد کپک، بوی بد و... می‌شود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 50

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *