loader image

اپوکسی کف اتاق

خانه | خدمات اپوکسی | اپوکسی کف اتاق

اپوکسی کف اتاق چیست و چه کاربردی دارد؟

با پیشرفت تکنولوژی در بخش دکوراسیون و ساخت و ساز، شاهد حضور متریال‌های جدید و کاربردی در این بخش هستیم. یکی از این محصولات سیستم‌ های جدید کف‌پوش برای انواع استفاده‌های صنعتی، پوشش کف گاراژ، کف اتاق، کف انبار و فضاهای بیرونی است که تنوع بسیار بالایی از نظر ظاهری و کاربردی دارند.

معروف‌ترین محصول در این حوزه کف‌پوش اپوکسی معروف به کفپوش رزینی است که دارای ویژگی‌هایی چون مقاومت بالا، قابلیت تنظیم، پایداری و شکل ظاهری زیبا است. با ما همراه باشید تا در این مقاله همه نکات مهم پیرامون اپوکسی کف اتاق را با شما در میان بگذاریم.

اپوکسی کف اتاق چیست و چه کاربردی دارد؟

اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی از نظر شیمیایی شامل یک سیستم اپوکسی دو بخشی است که از ترکیب رزین‌ های پلیمری و سخت کننده‌های پلی آمین تشکیل می‌شود. وقتی این مواد اولیه به خوبی در شرایط استاندارد با هم مخلوط شوند، رزین اپوکسی و سخت کننده با هم واکنش داده و در نتیجه یک پیوند شیمیایی محکم هم با یکدیگر و هم با سطح زیرین خود ترکیب شده و لایه بسیار مقاوم و پلاستیکی مانندی ایجاد می‌کنند که در برابر هر نوع فشار و تخریب مقاوم است.

تماس با برکه

اپوکسی کف اتاق چیست و چه ویژگی‌ هایی دارد؟

استفاده از اپوکسی همچون اپوکسی کف اراک به عنوان کف‌پوش یکی از رایج‌ترین کاربردهای اپوکسی محسوب می‌شود. یک کف‌پوش اپوکسی شامل چندین لایه مواد است که با عمق دست کم دو میلی متر روی سطح کف اتاق اعمال می‌شود. اپوکسی کف اتاق را می‌توان روی انواع سطوح شامل بتن، موزاییک، فلز و سنگ پیاده کرد.

از مهمترین ویژگی‌های اپوکسی کف اتاق خواب می‌توان به دوام و مقاومت بالای آن اشاره کرد، همچنین این پوشش ضد حریق است و با توجه به ویژگی‌های یاد شده می‌توان آن را یک گزینه مناسب برای انواع کف اتاق، گاراژ، زیر زمین و… تبدیل می‌کند. به طوری که اگر کفپوش اپوکسی به درستی اجرا شود می‌تواند تا بیش از ۲۰ سال دوام داشته باشد.

انواع اپوکسی کف اتاق

اپوکسی‌ های مختلفی برای اجرای کف‌ پوش وجود دارند که با توجه به ویژگی‌های متنوع هریک، می‌توان از میان آن‌ها بهترین کفپوش را انتخاب کرد. در ادامه با انواع اپوکسی کف اتاق و ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌شویم:

اپوکسی خود تسطیح کننده

از این نوع کف اپوکسی برای اجرای کفپوش با زیرساخت‌های بتنی یا شاتکریت، بتن‌های قدیمی ترک خورده یا آسیب دیده استفاده می‌شود. این نوع اپوکسی یک بافت صاف، بادوام و یکدست روی کف سطح ایجاد می‌کند.

از مهمترین ویژگی‌های کف اپوکسی خود تسطیح کننده می‌توان به ظاهر براق و یکپارچه آن اشاره کرد. ضمن این که این پوشش دارای تنوع بالایی از نظر رنگ است و می‌تواند یک انتخاب عالی برای فضاهای تجاری، صنعتی و مسکونی باشد. اپوکسی خود تسطیح کننده را می‌توان در ساخت کفپوش انواع اتاق ها، انبارها، نمایشگاه، گاراژ، آشپزخانه، سالن‌های ورزشی و… استفاده کرد.

انواع اپوکسی کف اتاق

کفپوش ملات اپوکسی

این نوع اپوکسی یکی از محکم‌ترین و مقاوم‌ترین سیستم‌های کفپوش اپوکسی محسوب می‌شود. این کف اپوکسی از ۱۰۰ درصد اپوکسی جامد و ماسه درجه‌بندی یا کوارتز تشکیل می‌شود. سیستم‌های ملات اپوکسی را عموما برای استفاده به عنوان کفپوش در محیط‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر مواد شیمیایی و ضربه‌های زیاد هستند به کار می‌ برند.

از این کف اپوکسی می‌توان برای ترمیم ترک‌های سطحی کف اتاق نیز استفاده کرد. مهمترین کاربرد کف ملات اپوکسی در فضاهای مکانیکی، انبارها، آشپزخانه‌های تجاری، رستوران ها، گاراژها، کارخانه و… است.

کفپوش اپوکسی پرشده با کوارتز

این کفپوش نوعی ترکیب رزین پلیمری اپوکسی با دانه‌های کوارتز رنگ‌ آمیزی شده است. از این اپوکسی برای فضاهای تزیینی با ویژگی‌های بهداشتی بالا و مقاوم در برابر لغزش استفاده می‌شود. مهمترین کاربرد این اپوکسی در ساخت کفپوش رختکن، سرویس‌های بهداشتی، مدارس، کافه تریا، دفاتر، لابی ها، نمایشگاه و… است.

کف اپوکسی ضد استاتیک

یکی دیگر از انواع اپوکسی کف اتاق، اپوکسی ضد استاتیک است. برای کاهش خطرات استاتیک در فضاهای مختلف می‌توان از کفپوش‌های اپوکسی ضد استاتیک استفاده کرد. این کف اپوکسی معمولا یک ترکیب رسانا در خود جای داده است که الکتریسته ساکن را جمع کرده و امکان هرنوع تخلیه احتمالی را از بین می‌برد.

استفاده از این نوع اپوکسی کف اتاق برای فضاهایی که حاوی مواد قابل اشتعال هستند ضروری است. از این مدل کفپوش‌های اپوکسی در محیط‌هایی چون مکان‌های تولیدات الکترونیکی، شیمیایی و دارویی، مراکز بهداشتی و درمانی و کارخانجات پتروشیمی و میعانات گازی استفاده می‌شود.

کفپوش اپوکسی فلیک

این نوع اپوکسی کف اتاق، حاوی مواد لایه لایه رنگی است که ظاهری پویا و چند رنگ برای کف ایجاد می‌کند. این لایه‌ها هم ظاهری یکپارچه دارند و هم دارای شیارهای بسیار ظریف برای کاهش لغزندگی سطح هستند. کفپوش اپوکسی فلیک در اندازه ها، رنگ ها، سبک‌ها و بافت‌های بسیار متنوع تولید می‌شوند و قابلیت اجرا در هر مکانی را دارند. مهمترین کاربرد این نوع اپوکسی استفاده از آن به عنوان کفپوش در رختکن ها، اماکن ورزشی، نمایشگاه ها، ساختمان‌های مسکونی و… است.

طبقه‌ بندی اپوکسی کف اتاق بر اساس ماهیت

اپوکسی کف اتاق از نظر ماهیت فیزیکی به سه نوع مختلف اپوکسی جامد، پایه حلال و پایه آب تقسیم می‌شوند که هریک ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارا است.

اپوکسی جامد

این نوع از اپوکسی خالص‌ترین شکل اپوکسی است و قیمت بسیار بالایی دارد. کار با این نوع اپوکسی بسیار دشوار است چرا که خیلی زود سخت می‌شود. بنابراین اجرای این نوع اپوکسی باید توسط یک فرد کاملا حرفه‌ای و با مهارت بالا اعمال شود.

اپوکسی پایه حلال

این نوع اپوکسی‌ها از ۴۰ تا ۶۰ درصد جامد هستند. آن‌ها به راحتی به سطوح بتنی نفوذ می‌کنند و چسبندگی فوق العاده‌ای دارند. آن‌ها در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها تولید می‌شوند. از آنجایی که در اجرای این نوع اپوکسی باید حتما از حلال‌ها استفاده شود و حلال‌ها نیز بالقوه خطرناک هستند باید حتما در زمان استفاده از آن‌ها از ماسک‌های تنفسی استفاده شود و در زمان اجرا نباید در محیط قرار گرفت.

اپوکسی پایه آب

این نوع اپوکسی‌ها نیز حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد جامد هستند. مهمترین مزیت این نوع اپوکسی آن است که به هیچ وجه خطرناک نیستند. رایج‌ترین و محبوب‌ترین شکل اپوکسی‌های مورد استفاده در خانه‌ها و مراکز مختلف از این نوع است.

مزایای استفاده از اپوکسی کف اتاق

اپوکسی کف اتاق خواب، اپوکسی کف سالن و به طور کلی کف‌پوش‌های اپوکسی نسبت به سایر کف‌ پوش‌ های موجود مزایای بیشماری دارند. مهمترین مزایای استفاده از اپوکسی کف اتاق در مقایسه با سایر کف‌پوش‌ها عبارتند از:

  • ایجاد سطح یکپارچه و صاف بدون درز و روزنه
  • مقاومت مکانیکی و فیزیکی بسیار بالا در برابر فشار و ضربه
  • اجرای آسان و کم هزینه
  • مقاومت شیمیایی بالا در برابر اسیدها، بازها و سایر مواد شیمیایی
  • شرایط نگهداری آسان
  • امکان شستشو و تمیز کردن بسیار راحت
  • آنتی باکتریال
  • مدرن و زیبا
  • تنوع رنگ و طرح بسیار بالا و امکان هماهنگی با تم‌های مختلف دکوراسیونی
  • امکان چاپ طرح روی سطح
  • بهترین عایق رطوبتی و حرارتی
  • یک کفپوش ایمن و غیر سمی بدون عارضه‌های شیمیایی
  • قابل تعمیر و ترمیم
  • عایق الکتریکی
  • مقرون به صرفه و اقتصادی

مزایای استفاده از اپوکسی کف اتاق

معایب کفپوش اپوکسی

پوشش اپوکسی کف اتاق دارای مزایای بسیاری است و معایب آن به اندازه‌ای است که در مقایسه با مزایا قابل چشم پوشی هستند. با این حال مواردی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها به عنوان نقاط ضعف کفپوش اپوکسی یاد کرد. این موارد عبارتند از:

– هزینه اجرای اپوکسی کف اتاق در مقایسه با کفپوش‌های معمولی کمی بالاتر است که البته با توجه به دوام و طول عمر بالای کفپوش‌های اپوکسی این مورد توجیه اقتصادی دارد.

– کفپوش اپوکسی مقاومت نسبتا کمی در برابر نور خورشید دارد و خیلی زود در چنین شرایطی رنگ پریده و کدر می‌شود. البته اگر قصد دارید که از اپوکسی برای کفپوش کف اتاق استفاده کنید مطمئنا چنین سطوحی در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندارند.

اجرای اپوکسی کف اتاق

همان طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، اپوکسی کف اتاق به صورت لایه لایه اجرا می‌شود. این لایه‌ها شامل لایه زیرسازی کف‌پوش، پرایمر کفپوش اپوکسی، کفپوش اپوکسی میانه، لایه رویه اپوکسی چهار لایه اصلی اپوکسی می‌شود. اجرای هریک از این لایه‌ها نیاز به بسترسازی مناسب دارد و همچنین بهتر است اجرای اپوکسی کف اتاق به فرد با مهارت بالا و با تجربه سپرده شود تا نتیجه کار جلوه‌ای زیبا و درخشان داشته باشد. مراحل اجرای اپوکسی کف اتاق خواب عبارتند از:

تمیز کردن سطح

مهمترین نکته در خصوص اجرای اپوکسی کف اتاق، زیرسازی است. محل اجرای اپوکسی باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشد. پس بهتر است ابتدا محل را با کمک جاروبرقی کاملا تمیز کرده و با استفاده از محلول‌های تمیزکننده و چربی‌زدا هر نوع آلودگی سطحی را پاک کنید.

مرطوب کردن کف

در این مرحله با استفاده از یک شلنگ یا ابزاری که بتوان را به صورت یکپارچه روی کف پاشید، این کار را انجام دهید. می‌توانید همزمان از یک دستگاه اسکرابر قدرت با اتصال قلم مو و مواد چربی گیر استفاده کنید. باید از برس‌های مختلف برای تمیز کردن گوشه‌ها و امتداد دیوارها استفاده کنید تا مطمئن شوید همه جا تمیز و مرطوب شده است.

اجرای اپوکسی کف اتاق

تهیه مخلوط اسید اچ (Acid-Etch)

یک گالن آب در یک قوطی آب‌پاش بریزید. با استفاده از دستگاه تنفس بخار، ۱۲ اونس استید موریاتیک ۳۲ درصد را در ۱۵ لیوان آب بریزید. سپس آن را داخل آب‌پاش ریخته و مخلوط کنید. مخلوط را به طور مساوی کف سطح مورد نظر اسپری کنید.

اسکراب سطح

بعد از مرطوب کردن کف اتاق با اسید اچ، باید با یک برس اسیدی دسته بلند سطح را به مدت ده دقیقه بسابید یا اسکراب کنید. سپس باید کف را به طور کامل بشویید و یک شب کامل اجازه دهید که کف سطح کاملا خشک شود.

مخلوط کردن پوشش اپوکسی

مخلوط اپوکسی مورد نظرتان را مطابق دستورالعمل تهیه که در اختیار دارید تهیه کنید.

زیر سازی

ابتدا باید سطح مورد نظر را یک لایه پرایمر بزنید. به این مرحله زیرسازی می‌گویند. این مرحله باید یکدست، یکنواخت و به درستی انجام گیرد.

اجرای اپوکسی

بهتر است برای اجرای اپوکسی از غلطک‌های مناسب استفاده شود. به یاد داشته باشید که انجام این کار باید با دقت، مهارت و حوصله زیاد انجام گیرد به طوری که جای غلطک قابل مشاهده نبوده و درزها و شیارهای قابل مشاهده‌ای نیز ایجاد نشود. بعد از خشک شدن کامل لایه اول می‌توانید لایه‌های بعدی را نیز به همین شکل تکرار کنید.

لایه ضد لغزش

اگر نمی‌خواهید اپوکسی کف اتاق براق باشد که در زمان خیس شدن لغزنده شود، می‌توانید در آخرین لایه از اپوکسی ضد لغزش استفاده کنید.

قیمت اجرای اپوکسی کف اتاق

هزینه اجرای اپوکسی به عنوان کفپوش بستگی به فاکتورهای مختلفی از جمله نوع زیرسازی، نوع اپوکسی، وسعت کار، کیفیت مواد اولیه و زیبایی اجرای کار خواهد داشت.

جمع‌بندی

اپوکسی یکی از رایج ترین، مدرن‌ترین و جدیدترین متریال‌های موجود برای اجرای کف‌پوش در اماکن مختلف است. اجرای اپوکسی کف همچون اپوکسی کف اتاق، اپوکسی کف سرویس بهداشتی و حمام با توجه به ویژگی‌های بسیار ویژه‌ای که کفپوش‌ های اپوکسی دارند یکی از محبوب‌ترین کفپوش‌ها به شمار می‌رود.

اپوکسی انواع مختلفی دارد و انتخاب نوع اپوکسی برای اجرای آن به عنوان کفپوش اتاق یا اتاق خواب باید با توجه به شرایط و کاربردی که انتظار می‌رود صورت گیرد. به همین دلیل توصیه ما آن است که برای انتخاب و اجرای اپوکسی کف اتاق حتما از نیروی متخصص، ماهر و با تجربه استفاده کنید.

دوام کفپوش اپوکسی چقدر است؟

در مقایسه با سایر کفپوش ها، اپوکسی کف اتاق از عمر بیشتری برخودار است و هزینه‌های نگهداری و ترمیم مربوط به آن بسیار کمتر است.

کفپوش اپوکسی اتاق روی چه سطوحی قابل اجرا است؟

یکی از مزایای اپوکسی کف اتاق آن است که قابلیت اجرا روی انواع سطوح بتنی، کاشی، سرامیک، موزاییک و… را دارا است. مهمترین نکته در خصوص اجرای اپوکسی روی این سطوح زیرسازی مناسب است. بالاترین طول عمر و مقاومت اپوکسی کف اتاق مربوط به اتاق‌هایی است که کف بتنی دارند.

آیا می‌توانم خودم اپوکسی کف اتاق خواب را اجرا کنم؟

اجرای اپوکسی کف اتاق ظاهرا کار سختی نیست و مراحل بسیار ساده‌ای دارد اما از آنجایی که زیبایی و مقاومت اجرا بستگی به اجرای صحیح مراحل در شرایط استاندارد دارد توصیه می‌کنیم که کار اجرای اپوکسی کف اتاق را به نیروی متخصص و با تجربه بسپارید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 60

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *