loader image

اپوکسی کف اراک

خانه | خدمات اپوکسی | اپوکسی کف اراک

اپوکسی کف اراک

پولی پوکساید یا اپوکسی نوعی پلیمر گرماسخت (ترموست) است که از ترکیب دو جزء اصلی اپوکساید رزین و هاردنر یا سخت کننده‌ها تشکیل می‌شود. اپوکسی‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس ماهیت ساخت و هاردنرهای به کار رفته در ترکیب طبقه‌بندی می‌شوند. از اپوکسی در صنایع مختلف از جمله صنایع قالب سازی، تزئینی، رنگ‌های صنعتی و کفپوش استفاده می‌شود. ما در این مقاله به تمام نکات پیرامون اپوکسی کف اراک خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اپوکسی کف اراک

تاریخچه اپوکسی

در سال ۱۹۳۴ یک پژوهشگر آلمانی به نام پل شلاک موفق به سنتز رزین اپوکسی شد و این محصول را اختراع کرده و به نام خود ثبت کرد. کاشف بیسفنول آ پیر کاستان یک شهروند سوئیسی بود که در سال ۱۹۳۸ میلادی این اختراع را ثبت ثبت کرد. این اختراع وی توسط کمپانی سیبا Ciba ثبت شد که اکنون یکی از سه تولیدکننده بزرگ اپوکسی در دنیا به شمار می‌رود. این شرکت در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی دچار مشکلات داخلی شده و به کمپانی هانتسمن Huntsman آمریکا واگذار شد.

اما رزین اپوکسی به شکل امروزی آن در سال ۱۹۴۶ میلادی از ترکیب «اپی‌کلروهیدرین» و «بیسفنول آ» توسط سیلوان اوون گرینلی (Sylvan Greenlee) از کمپانی دوو-رینولدز (Devoe-Reynolds) سنتز و ثبت اختراع شد. این کمپانی بعدها توسط کمپانی مواد شیمیایی شِل (Shell) خریداری شده و بعد از چندین بار تغییر مالکیت هم‌اکنون بخشی از شرکت هگزیون (Hexion Inc) آمریکا است.

تماس با برکه

انواع کف اپوکسی اراک

کفپوش اپوکسی نوعی کفپوش پلیمری است که از رزین اپوکسی و مایع سخت کننده تشکیل می‌شود. این کفپوش دارای سطحی براق و ظاهری یکدست و یکنواخت است و در صنایع مختلف کاربرد دارد. از مهمترین ویژگی‌های کف اپوکسی اراک م یتوان به مقاومت شیمیایی و فیزیکی بسیار بالای آن اشاره کرد و به همین دلیل است که از این محصول برای محیط‌های صنعتی به وفور استفاده می‌شود. کف اپوکسی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

کف اپوکسی آنتی استاتیک

کفپوش آنتی استاتیک را با نام کفپوش ضد چرقه نیز می‌شناسند. از این نوع کف اپوکسی اراک در محیط‌هایی که در مجاورت مواد منفجره و اشتعال‌زا وجود دارد استفاده می‌کنند.

در بسیاری از مکان‌ها تردد بسیار و سایش روی کف می‌تواند باعث ایجاد جرقه و در نهایت انفجار شود، بنابراین برای انتقال جریان الکتریسته ساکن و جلوگیری از خطرهای ناشی از آن از کفپوش‌های اپوکسی آنتی استاتیک استفاده می‌شود. معمولا از چنین کفپوشی برای انبارها، کارگاه‌های تعمیراتی، گاراژها، اتاق‌های نگهداری رنگ، صنایع الکترونیک و صنایع نظامی استفاده می‌شود.

انواع کف اپوکسی اراک

کف اپوکسی دکوراتیو

این نوع از کفپوش‌های اپوکسی نوعی عایق رطوبتی نیز محسوب می‌شوند که با انواع مواد شوینده قابلیت شستشو دارند. از مهمترین ویژگی‌های کف اپوکسی دکوراتیو می‌توان به تنوع بالا در طرح و رنگ و قابلیت اجرای آن به صورت یکپارچه و بدون درز اشاره کرد. از آنجایی که این کفپوش به صورت یکدست و بدون درز و شکاف اجرا می‌شود کاملا آنتی باکتریال بوده و هیچ نوع قارچ و باکتری در آن رشد نمی‌کند.

این نوع کف‌پوش‌ها به دلیل تنوع بالایی که در طرح و رنگ دارند با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی قابل هماهنگی هستند. از کفپوش اپوکسی هنر های تزئینی در محیط‌هایی چون سرویس‌های بهداشتی، آرایشگاه ها، منازل مسکونی، لابی هتل، سالن‌های غذاخوری و… استفاده می‌شود.

کف اپوکسی ضد اسید

یکی از انواع کف اپوکسی اراک، اپوکسی ضد اسید است. این نوع کفپوش از رزین اپوکسی و سخت کننده ضد اسید تولید می‌شود. از مهمترین ویژگی‌های این کفپوش باید به مقاومت بالای آن در برابر اسیدها و مواد شیمیایی اشاره کرد. در واقع این کف‌پوش با هیچ نوع ماده اسیدی، بازی و شیمیایی ترکیب نمی‌شود و خاصیت ضد خورندگی و خنثی دارد.

کفپوش اپوکسی ضد اسید را می‌توان روی انواع سطوح سنگی، فلزی، بتنی و… اجرا کرد، ضمن این که این کفپوش‌ها مقاومت مکانیکی بالایی در برابر حرارت، فشار و ضربه دارند و به راحتی دچار شکاف و ترک خوردگی نمی‌شوند. به همین دلایل است که از کف اپوکسی ضد اسید در محیط‌هایی چون کارخانجات داروسازی، صنایع شیمیایی، کارگاه ها، پتروشیمی ها، نیروگاه‌ها و… استفاده می‌شود.

کفپوش اپوکسی گرانیت

یکی دیگر از انواع کف اپوکسی اراک، کفپوش اپوکسی گرانیت است. این کفپوش بر پایه رزین اپوکسی با طرح‌های گرانیت تولید می‌شود. کفپوش اپوکسی گرانیت بهترین جایگزین برای کفپوش‌های سنگی، سرامیکی، پارکت و پی وی سی به شمار می‌رود. کفپوش اپوکسی گرانیت در واقع یک نوع عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی نیز محسوب می‌شود.

از ویژگی‌های آن می‌توان به شرایط نگهداری و تمیز کردن آسان اشاره کرد، ضمن این که مقاومت بسیار خوبی در برابر خراشیدگی و سایش دارد. از این کفپوش می‌توان در محیط‌های مختلفی چون پارکینگ، سالن سینما، استخر، رستوران، سالن‌های ورزشی و… استفاده کرد.

کفپوش اپوکسی آنتی داست

این کف اپوکسی اراک از رزین بیسفنول A و هاردنر پلی آمین تولید می‌شود و از چسبندگی خوبی برخوردار است. کفپوش‌های آنتی داست یا ضد آلودگی از مقاومت مکانیکی، شیمیایی، فشاری و سایشی بسیار بالایی برخوردار هستند. از دیگر ویژگی‌های این نوع کف اپوکسی می‌توان به قابلیت شستشوی آن با مواد شوینده اشاره کرد.

این کفپوش‌ها یک سطح صاف و شفاف ایجاد می‌کنند که قابلیت اجرا روی انواع سطوح را دارا است. از چنین کفپوش‌هایی در صنایع مختلف غذایی، دارویی، نظامی، پتروشیمی و… استفاده می‌شود.

لایه‌ های مختلف کف اپوکسی اراک

کف اپوکسی دارای لایه‌های مختلفی است که شامل پرایمر، لایه میانی و لایه نهایی می‌شود. هریک از این لایه‌ها خود بخش‌های مختلفی دارند که عبارتند از:

پرایمر

این لایه شامل رزین اپوکسی بدون حلال، هاردنر اپوکسی آمین، حلال‌هایی مثل زایلن یا بوتیل گلیکول می‌شود.

لایه میانی

لایه میانی کف اپوکسی شامل رزین اپوکسی بدون حلال، رقیق کننده واکنش‌گر سیستم اپوکسی، هاردنر اپوکسی آمین، فیلر و پرکننده، افزاینده‌های ضد رسوب و پیگمنت می‌شود.

لایه رویه (نهایی)

لایه نهایی کف اپوکسی شامل رزین اپوکسی بدون حلال، هاردنر اپوکسی پلی آمین، رقیق کننده واکنش گر، فیلر پرکننده، افزاینده‌های ضد حباب، هم تراز کننده ضد رسوب، افزاینده‌های افزایش دهنده سختی سطح و پیگمنت می‌شود.

مراحل اجرای کف اپوکسی اراک

مراحل و شرایط اجرای کفپوش اپوکسی بسیار ساده و آسان به نظر می‌رسد. با این حال همواره توصیه شده است که برای دستیابی به نتیجه عالی حتما از مهارت و تجربه نیروی متخصص اپوکسی کار استفاده کنید. مراحل اجرای کف اپوکسی در حالت کلی شامل موارد زیر می‌شود:

مراحل اجرای کف اپوکسی اراک

زیر سازی

اولین و مهمترین مرحله در اجرای کف اپوکسی اراک، زیرسازی و بسترسازی است. در این مرحله باید سطح زیر کار کاملا تمیز و عاری از هر نوع آلودگی شود. ضمن این که بهتر است سطح زیرین کار را به یک سطح کاملا صاف و یکدست تبدیل کرد، برای این کار کافی است که ترک‌ها را کاملا باز کرده و درزهای احتمالی را با گروت اپوکسی پر کرد. سپس باید با ساب زدن سطح آن را زبر کرد تا چسبندگی سطحی آن افزایش یابد.

اجرای لایه پرایمر

پرایمر اپوکسی ترکیبی از رزین و هاردنر است که غلظت آن با کمک حلال‌های واکنش‌گر کاهش می‌یابد. پرایمر به راحتی به عمق بتن نفوذ می‌کند و افزایش چسبندگی سایر لایه‌ها می‌شود.

اجرای لایه میانی

لایه میانی اپوکسی کف اراک بسته به نیاز کارفرما ممکن است در دو یا سه مرحله اجرا گردد. این لایه ترکیبی از رنگ اپوکسی آماده و ذرات سیلیس دانه‌بندی شده است. اجرای این لایه به افزایش مقاومت فشاری و مکانیکی کفپوش کمک می‌کند و از طرف دیگر زیرسازی یکدست و صافی را ایجاد می‌کند که باعث زیباتر شدن جلوه لایه نهایی می‌گردد. هرچه بستر کار خراب‌تر باشد لایه میانی باید در دفعات بیشتری اجرا شود تا در نهایت یک سطح صاف و یکدست بدون ترک خوردگی، حباب و حفره ایجاد شده و بستر برای لایه نهایی آماده گردد.

اجرای لایه روی کفپوش اپوکسی

این لایه تنها شامل رنگ اپوکسی آماده می‌شود که به چند روش قابلیت اجر دارد. می‌توان این لایه را با استفاده از کاردک شانه ای، غلطک و یا اسپری هوا به صورت لایه‌ای نازک روی بستر نهایی اجرا کرد. عموما ضخامت لایه رویه از چند میکرون تا چند میلیمتر بیشتر نمی‌شود.

مهمترین نکات در اجرای اپوکسی کف اراک

توجه به برخی نکات مهم در اجرای کف اپوکسی می‌تواند نتیجه کار را به شکل حیرت آوری زیباتر و یکدست‌تر نماید. مهمترین نکاتی که در این بخش می‌توان به آن‌ها اشاره کرد عبارتند از:

– توصیه می‌شود که بلافاصله پس از مخلوط کردن رنگ اپوکسی و هاردنر متریال را سریعا مصرف کنید چرا که با خشک شدن سریع این محصول مطمئنا ایجاد حباب یا شیار روی سطح کار اجتناب ناپذیر خواهد بود.

– در اجرای لایه به لایه اپوکسی کف بهتر است بعد از اجرای هر لایه زمانی برای خشک شدن سطح در نظر گرفته و سپس لایه بعدی را اجرا کنید.

– در صورت ایجاد احتمالی حباب در حین کار، بهتر است همان زمان نسبت به از بین بردن حباب‌ها اقدام کنید.

– زمان مناسب سخت شدن کفپوش اپوکسی را قبل از بهره برداری از پروژه در نظر بگیرید.

– در زمان اجرای کف اپوکسی اراک حتما رطوبت سطحی محیط و هوا را در در نظر داشته باشید.

نگهداری و شستشوی اپوکسی کف

وقتی کفپوش اپوکسی به مرحله سختی رسیده و لایه نهایی قابل بهره برداری می‌شود، دیگر هیچ رطوبتی را به خود جذب نمی‌کند. بنابراین نگهداری و شستشوی این کفپوش‌ها بسیار آسان و ساده است و در صورت لزوم می‌توانید با هر ماده شوینده‌ای که نیاز است برای پاک‌سازی سطح و براق شدن آن استفاده کنید. نکته مهم در مورد کفپوش‌های اپوکسی آن است که شفافیت سطحی آن‌ها بسیار بالا است و پس از هر بار نظافت مانند روز اول درخشان و پاکیزه می‌شود.

نگهداری و شستشوی اپوکسی کف

نکته مهمی که در نگهداری، نظافت و شستشوی اپوکسی کف اراک باید در نظر داشته باشید آن است که نباید اجسام تیز و یا زبر را با شدت بالا روی سطح بکوبید. اگرچه اپوکسی یک لایه با مقاومت فشاری و ضربه‌ای بسیار بالا است اما همچنان ممکن است ایجاد فشار روی یک سطح مقطع کم باعث آسیب لایه‌های آن شود.

قیمت اپوکسی کف اراک

میزان مصرف مواد اپوکسی در اجرای کف مهمترین عامل تعیین قیمت این کفپوش به شمار می‌رود. از آنجایی که مقدار مناسب برای اجرای کفپوش اپوکسی در هر پروژه متفاوت است و حتی در پروژه‌هایی با مساحت یکسان ممکن است به دلیل تفاوت در بستر کار متفاوت باشد، عملا نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن در نظر گرفت.

در واقع هزینه نهایی اجرای اپوکسی کف اراک با توجه به عواملی چون میزان مواد مصرفی، کیفیت متریال مصرفی، مساحت پروژه، تعداد لایه ها، نوع اپوکسی و نیاز به زیرسازی محاسبه می‌شود. مثلا ممکن است هزینه اجرای اپوکسی کف در یک محیط نسبتا بزرگ با زیرسازی عالی کمتر از یک اتاق کوچک با نیاز به زیرسازی و بسترسازی طولانی باشد.

جمع‌ بندی

اپوکسی کف اراک یک پوشش بسیار عالی به عنوان کفپوش است که قابلیت اجرا در محیط‌های مختلف صنعتی، مسکونی، تجاری، تولیدی و… را دارا است. اپوکسی از ویژگی‌های منحصر به فردی چون هزینه‌های تعمیر و نگهداری آسان، اجرای سریع و کم هزینه، طول عمر بالا، قابلیت شستشو و نظافت، مقاومت بالا در برابر حرارت، رطوبت، مواد اسیدی و شیمیایی و مقاومت در برابر فشار و ضربه برخوردار است که در مقایسه با سایر کفپوش‌ها آن را متمایز و البته محبوب‌تر می‌سازد. ما در این مقاله به تمام نکات مهم پیرامون انتخاب و اجرای اپوکسی کف اراک پرداختیم.

انتخاب نوع اپوکسی به چه عواملی بستگی دارد؟

همان طور که در مقاله اشاره کردیم اپوکسی کف انواع مختلفی دارد که با توجه به کاربری محیط اجرای کفپوش می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کرد. انتخاب متناسب اپوکسی کف باعث افزایش طول عمر، کیفیت نهایی کار و همچنین شرایط بهتر برای نگهداری و نظافت آن می‌شود.

هزینه اپوکسی کف در مقایسه با سایر کفپوش‌ ها چگونه است؟

اپوکسی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که باعث می‌شود هزینه و زمان اجرای آن در مقایسه با سایر کفپوش‌ها به مراتب اقتصادی‌تر و به صرفه‌تر باشد. قابلیت اجرای اپوکسی روی سطوح مختلف، استحکام و مقاومت در برابر فشار و ضربه، قابلیت شستشو و تعمیر و همچنین زیبایی و تنوع طرح و رنگ از جمله مزیت‌های این کفپوش در مقایسه با سایر کفپوش‌ها است.

هزینه اجرای اپوکسی کف اراک چگونه محاسبه می‌شود؟

عموما هزینه اجرای اپوکسی کف با توجه به میزان متریال به کار رفته در اجرای پروژه، مساحت و زیرسازی کار تعیین می‌شود. در واقع نمی‌توان از فرمولاسیون ثابتی برای تعیین هزینه‌ها استفاده کرد و توصیه می‌شود قبل از اجرای پروژه برای استعلام قیمت با کارشناسان امر مشاوره دقیق داشته باشید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 49

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *