loader image

استخر ذخیره آب پلیمری

خانه | خدمات استخر ذخیره | استخر ذخیره آب پلیمری

استخر ذخیره آب پلیمری

با توجه به کمبود منابع آب در عصر حاضر به کارگیری از روش‌های مختلف به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب به خصوص در مصارف کشاورزی و پرورش ماهی از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای ذخیره آب و جلوگیری از هدر رفتن آن استفاده از استخرهای ذخیره آب است. امروزه به جای استفاده از مصالح سنتی مانند بتن و آجر و غیره از استخر ذخیره آب پلیمری برای ذخیره آب کشاورزی یا پروش آبزیان استفاده می‌شود.

در ساخت این استخرها از ورق‌های پلاستیکی یا نوعی پلیمر به نام ژئوممبران استفاده می‌شود که جزو موادی هستند که به منظور عایق‌بندی استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. سادگی اجرا، مدت زمان کوتاه اجرا و بسیاری از مزایا و ویژگی‌های دیگر باعث شده که امروزه شاهد گسترش استفاده از استخر ذخیره آب پلیمری باشیم.

استخر ذخیره آب پلیمری

استخر ذخیره آب پلیمری چیست؟

به یک نوع محوطه محافظت شده به منظور ذخیره آب گفته می‌شود که دیواره‌های آن پلاستیکی بوده و از جنس پلیمر ساخته می‌شود. حوزه‌هایی مانند کشاورزی و پرورش آبزیان اصلی‌ترین حوزه‌های استفاده از استخر ذخیره آب پلیمری به حساب می‌آیند.

یکی از دغدغه‌هایی که به خصوص در سال‌های اخیر در صنعت کشاورزی وجود دارد، ذخیره آب در ابعاد وسیع با توجه به کمبود منابع آب است. مشکل کم‌آبی و افزایش دمای کره زمین باعث شده که حجم قابل توجهی از آب هدر رود؛ به همین دلیل بسیاری از متخصصین و صنعتگران به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند به شکل مؤثر آب را در حوزه‌های مورد نیاز ذخیره‌سازی کنند. استفاده از استخر ذخیره آب پلیمری یکی از مؤثرترین روش‌ها به این منظور است و همین امر باعث شده که روز به روز شاهده افزایش استفاده از این استخرها در حوزه‌های مختلف باشیم.

call us banner - 1

نحوه اجرای استخر ذخیره آب پلیمری چگونه است؟

در خصوص استفاده از استخر ذخیره آب پلیمری باید به این موضوع اشاره کرد که برای اجرای این استخرها در حوزه به روش زیر عمل کرد:

  • اطلاعات لازم و کافی در مورد نوع خاک و ابعاد استخر به منظور ساخت و اجرای استخر ذخیره آب پلیمری الزامی است. این نوع استخرها را می‌توان به سه شکل داخل زمین، روی زمین یا ترکیبی اجرا و نصب کرد.
  • عملیات خاک‌برداری پس از کسب اطلاعات لازم در مورد خاک و تصمیم‌گیری در خصوص نوع حفاری انجام می‌شود و می‌توان عملیات خاک‌برداری را با شیب مناسب که معمولا 1 به 1 یا 45 درجه در نظر گرفته می‌شود، اجرا کرد.
  • در این مرحله سطوح مختلف مانند کف و دیواره‌ها خاک‌برداری می‌شود؛ در این مرحله این سطوخ باید به خوبی مسطح شده و در صورتی که هرگونه جسم تیز و سخت مانند سنگ و اشیاء خارجی در آن وجود دارد، از محوطه خارج شود. در صورتی که امکان حذف و برداشتن اجسام اضافی از محوطه خاک‌برداری وجود ندارد باید عملیاتی تحت عنوان زیرسازی انجام شود؛ این عملیات با استفاده از آهک یا کاهگل انجام شده و برای پوشاندن سطح جسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مرحله بعدی اجرای استخر ذخیره آب پلیمری این است که کانال‌های موازی با استخر به فاصله حدود 50 سانتیمتری از دیواره حفر شود. این کانال‌های موازی به منظور قرارگیری ورقه‌های پلیمری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • در این مرحله ورقه‌های پلیمری در کنال‌های حفر شده قرار داده شده و این ورق‌ها با استفاده از عملیات جوشکاری و با کمک مصالح خوب، به بهترین شکل درون کانال‌های محکم می‌شوند.
  • آخرین مرحله در اجرای استخر ذخیره آب پلیمری،‌ آبگیری است که معمولا طی 2 تا 3 مرحله انجام می‌شود.

نحوه اجرای استخر ذخیره آب پلیمری چگونه است؟

در خصوص اجرای استخر ذخیره آب پلیمری باید به این موضوع اشاره کرد که این استخرها مانند استخرهای سنتی و سایر مجموعه‌های آبی، به تجهیزات مختلف استخر مانند پمپ استخر، فیلتر شنی، مبدل حرارتی استخر و غیره نیاز دارند. در صورتی که هر کدام از این تجهیزات وجود نداشته باشند امکان راه‌اندازی استخر وجود نخواهد داشت.

موارد کاربرد استخر ذخیره آب پلیمری چیست؟

در خصوص نوع پلیمری که در استخر ذخیره آب پلیمری مورد استفاده قرار می‌گیرد باید گفت که مانند لوله استخر معمولا از جنس پلی اتیلن و پلی وینیل کلراید (PVC) است. هر کدام از این نوع پلیمرها بسته به نوع و کاربری استخر و همچنین ابعاد آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. استخر ذخیره آب پلیمری در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد که از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشاورزی
  • پرورش آبزیان
  • حوضچه‌های تبخیر در نیروگاه‌ها
  • حوضچه‌های تصفیه آب
  • ایزوله کردن منابع آب زیرزمینی
  • زیباسازی استخرهای شنا

موارد کاربرد استخر ذخیره آب پلیمری چیست؟

استخر پلیمری کشاورزی چیست؟

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از ورق‌های پلیمر در ساخت استخر را می‌توان مربوط به استخر ذخیره آب پلیمری کشاورزی دانست. عوامل متعددی وجود دارد که باعث شده امروز استفاده از استخرهای پلیمری در کشاورزی رو به افزایش بوده و این نوع استخرها بهترین انتخاب برای کشاورزان به منظور آبرسانی به زمین‌ها و محصولات باشد.

از طرفی کمبود منابع آب و گرم شدن زمین باعث شده که نیاز به استفادهاز روش‌های کارآمد به منظور حفظ و ذخیره آب مورد استفاده قرار گیرد و از طرف دیگر دشوار بودن حفر استخرهای بتنی که به هزینه و وقت زیادی نیاز دارند، باعث شده که یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای ذخیره آب در صنعت کشاورزی استفاده از استخر ذخیره آب پلیمری باشد.

در خصوص ذخیره آب در بخش کشاورزی باید به این نکته اشاره کرد که استخرهای خاکی که بعضا مورد استفاده قرار می‌گیرد، میزان بالایی از هدر رفت آب را داشته و امروزه روش کاملا منسوخی به حساب می‌آیند. این شرایط و همچنین مزایای استخر ذخیره آب پلیمری باعث شده که این کشاورزان استفاده از این نوع استخرها را بهترین گزینه ممکن بدانند.

استخر ژئوممبران چیست؟

در ساخت استخر ذخیره آب پلیمری معمولا از انواع مختلفی از ورق‌های پلیمری استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین انواع ورق‌های پلیمری که در ساخت این استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق ژئوممبران است. رول‌های این نوع ورق به راحتی و در عرض حداکثر دو روز قابل اجرا بوده و می‌توان از آن در محوطه استخر بهره‌برداری کرد. همین ویژگی باعث شده که استخرهای ژئوممبران از محبوبیت بالاتری برخوردار باشند.

مزایای استخر ذخیره آب پلیمری چیست؟

از مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های استخر ذخیره آب پلیمری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالای اجرا: یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع استخرها به حساب می‌آید. برای اجرا و راه‌اندازی یک استخر بتنی حداقل به 20 روز زمان نیاز است در حالی که یک استخر ذخیره آب پلیمری در کمتر از 3 روز پس از عملیات گودبرداری اجرا شده و قابل بهره‌برداری خواهد بود.
  • صرفه‌جوبی در هزینه: علاوه بر صرفه‌جویی در زمان یکی از مهم‌ترین مزایای استخر ذخیره آب پلیمری صرفه‌جویی در هزینه است. بر اساس برآوردهای انجام شده هزینه اجرای این استخرها در مقایسه با استخرهای بتنی حدود 40 درصد کمتر است.
  • ایجاد عایق 100 درصدی: یکی از موارد مهم در اجرای استخر عایق 100 درصدی آن به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب است که در حوزه‌هایی مانند صنعت و کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی: یکی از ویژگی‌های مهم استخر ذخیره آب پلیمری این است که در برابر عوامل محیطی مانند نور آفتاب و یخ زدگی مقاومت بالایی داشته و طول عمر طولانی‌تری دارد. به صورت میانگین طول عمر این استخرها را می‌توان نزدیک به 50 سال دانست.
  • نداشتن محدودیت‌های فیزیکی: یکی از عواملی که باعث برتری استخر ذخیره آب پلیمری در مقایسه با استخرهای سنتی می‌شود، عدم وجود محدودیت در ابعاد و محل قرارگیری و همچنین جابجایی است. ویژگی امکان جابجایی باعث می‌شود که مصرف کنند در مورد اجرای استخر در ابعاد مورد نیاز خود نگرانی بابت هزینه نداشته و در صورت نیاز آن را به محیط دیگری جابجا کند.

قابلیت تغییر ابعاد پس از ساخت استخر، مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی در بازه 40- تا 70+ درجه، مقاومت در برابر اشعه فرابنفش خورشید و برخورداری از خاصیت ارتجاعی و مقاومت در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله در دیگر مزایای و ویژگی‌های استخر ذخیره آب پلیمری به حساب می‌آید.

برای اطلاع از استخر ذخیره آب پلاستیکی که نوع دیگری از استخرهای ذخیره آب است به مطالعه مقاله مربوطه بپردازید.

معایب استخر ذخیره آب پلیمری چیست؟

استخر ذخیره آب پلیمری با تمام ویژگی‌های مثبت و مزایایی که دارد، ممکن است دارای یک سری معایب نیز باشد که در زمان اقدام به اجرا باید مورد توجه قرار بگیرد.

یکی از مهم‌ترین معایب این نوع استخرها، عدم انعطاف‌پذیری ورقه‌های پلیمر در زوایا و گوشه‌ها است که باعث می‌شود در برخی موارد باعث شکستگی شود. البته که با توجه به سهولت ترمیم و تعمیر این نوع ورق نگرانی زیادی در این باره وجود ندارد.

معایب استخر ذخیره آب پلیمری چیست؟

یکی دیگر از مواردی که می‌توان به عنوان معایب استخر ذخیره آب پلیمری نام برد، زمان‌بر و هزینه‌بر بودن بسترسازی و زیرسازی مورد نیاز برای ساخت این نوع استخرها است. هر چند زیرسازی و بسترسازی در اجرای استخرهای سنتی نیز الزامی است و جزوی از فرایند ساخت استخر به حساب می‌آید به همین دلیل می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

یکی از دیگر از معایب اجرای استخر ذخیره آب پلیمری این است که احتمال روبرو شدن با مواردی مانند جلبک‌زدگی در آب در این نوع استخرها به خصوص در حوزه پرورش آبزی زیاد است. در صورتی که در صنایع پرورش آبزی این استخرها به صورت دو منظور احداث شوند این احتمال وجئد دارد که به دلیل برخی از مواد شیمیایی، مرگ و میر آبزیان افزایش پیدا کند.

جمع‌ بندی

در سال‌های اخیر که مشکل کم‌آبی و گرم شدن کره زمین به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های انسان تبدیل شده است، استفاده از روش‌های مختلف به منظور ذخیره آب و جلوگیری از هدر رفتن آن در صنایع مختلف به خصوص کشاورزی و پرورش آبزیان از اهمیت زیادی برخوردار است.

با توجه به بالا بودن حجم هدر رفتن آب در استخرهای سنتی، امروزه از استخر ذخیره آب پلیمری به عنوان بهترین راهکار در این زمینه استفاده می‌شود سرعت اجرای بالا، میزان هدر رفت پایین آب، هزینه کم، مقاومت بالا و غیره باعث شده که روز به روز شاهد افزایش درخواست اجرای این نوع استخرها در سایت برکه باشیم.

وب‌سایت برکه، مرجعی تخصصی در حوزه ساخت انواع استخر همچون استخر ذخیره آب پلیمری، استخر ذخیره آب کشاورزی از نوع بلوکی و ممبران و همچنین عایق‌کاری انواع استخرها است.

استخر ذخیره آب پلیمری چه کاربردی دارد؟

در صنایع مختلف مانند کشاورزی، پرورش آبزیان، حوضچه‌های تبخیر در نیروگاه‌ها، حوضچه‌های تصفیه آب، ایزوله کردن منابع آب زیرزمینی و زیباسازی استخرهای شنا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استخر ذخیره آب پلیمری چه مزایایی دارد؟

ایجاد عایق ۱۰۰ درصدی در برابر هدررفت آب، اجرای سریع و کم هزینه، طول عمر بالا و نداشتن محدودیت های فیزیکی از مهم‌ترین مزایای آن است.

استخر ذخیره آب پلیمری چه معایبی دارد؟

شکنندگی ورقه های پلیمر، احتمال جلبک زدگی، احتمال آلودگی های شیمیایی از مهم‌ترین معایب آن به حساب می‌آید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 53

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *