loader image

عایق رطوبتی زیرزمین

خانه | خدمات عایق رطوبتی | عایق رطوبتی زیرزمین

فهرست مطالب

عایق رطوبتی زیرزمین

قرار گرفتن زیرزمین‌ها در پایین‌ترین بخش سازه باعث شده است که این محل به محلی نفوذپذیر درمقابل نم و رطوبت تبدیل شود. همین موضوع اجرای عایق رطوبتی زیرزمین را به امری مهم و ضروری تبدیل می‌کند.

معمولا از زیرزمین‌ها به‌عنوان محلی برای انبار کردن وسایل غیرضروری بهره گرفته می‌شود. جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل این مکان از طریق انجام عایق رطوبتی زیرزمین می‌تواند از وارد شدن آسیب به لوازم شما و بدنه ساختمان جلوگیری کند. ممانعت از اتلاف انرژی از طریق عایق شدن تمامی قسمت‌های زیرزمین ازجمله کف، دیوار و سقف نیز از دیگر مزیت‌های عایق‌بندی این بخش از ساختمان به شمار می‌رود.

عایق رطوبتی زیرزمین

درصورت تمایل به شناخت بیش‌تر مزایا و چگونگی عایق کردن بخش‌های مختلف زیرزمین پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. پس از آشنایی با این مفاهیم می‌توانید از تخصص مهندسان ماهر و باتجربه تیم برکه به‌منظور انجام عایق رطوبتی در زیرزمین بهره بگیرید.

عایق رطوبتی چیست و چه کاربردی دارد؟

بعضی از بخش‌های تمامی ساختمان‌های مسکونی و تجاری مانند زیرزمین‌ها، پشت‌بام‌ها، آشپزخانه، حمام و سرویس‌های بهداشتی بیش از سایر قسمت‌ها در معرض تماس مستقیم با آب و رطوبت قرار دارند. عایق کردن این قسمت‌ها مهم‌ترین عاملی است که از نفوذ نم به مصالح ساختمان جلوگیری کرده و در نتیجه عمر مفید سازه را افزایش می‌دهد.

روش‌های متنوع و گوناگونی جهت عایق‌بندی زیرزمین و سایر بخش‌های بنا وجود دارد. در تمامی این روش‌ها از مواد اولیه مرغوب و مناسب جهت ایجاد پوششی مقاوم و نفوذناپذیر دربرابر رطوبت بهره گرفته می‌شود.

وجود منافذ، درز و ترک در این پوشش کارایی عایق‌کاری را کاهش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که برای اجرای عایق‌بندی در قسمت‌های مختلف زیرزمین از مهارت نیروهای باتجربه استفاده نموده و از انجام خودسرانه این عمل بدون بهره‌مندی از دانش کافی خودداری کنید. بی‌توجهی به این مسئله احتمال بروز وقایع غیرمترقبه و وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیری همچون آسیب‌های جانی و آسیب‌های مالی گزاف را در پی خواهد داشت.

تماس با برکه

بررسی مزایای عایق‌کاری رطوبتی زیرزمین

عایق‌کاری رطوبتی زیرزمین مزایای بسیاری را برای شما به دنبال دارد که کمک به افزایش دوام و ماندگاری سازه و جلوگیری از بروز حوادث تلخ و ناخوشایند از مهم‌ترین این مزایا است. از دیگر مزیت‌های انجام عایق‌کاری رطوبتی در زیرزمین‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از نفوذ آب، نم و رطوبت به محیط داخلی زیرزمین
  • کاهش دادن احتمال آسیب‌دیدگی بدنه ساختمان و جلوگیری از کاهش عمر مفید سازه
  • مقاوم بودن متریال استفاده‌شده جهت عایق‌کاری زیرزمین دربرابر انواع آسیب‌های محیطی
  • بهره‌مندی انواع عایق‌های رطوبتی زیرزمین از دوام و ماندگاری طولانی‌مدت
  • مناسب بودن قیمت عایق‌کاری زیرزمین در مقایسه با هزینه جبران خسارت‌های وارده به سازه درصورت عدم آب‌بندی این مکان
  • امکان پوشاندن سطوح مختلف زیرزمین مانند کف، سقف و دیوارها به‌صورت یک‌پارچه و یک‌دست
  • حفاظت از سلامت ساکنان ساختمان از طریق مقاوم کردن سازه با استفاده از عایق‌کاری

بررسی مزایای عایق‌کاری رطوبتی زیرزمین

اجرای عایق رطوبتی زیرزمین توسط گروه مهندسان برکه شامل چه مراحلی است؟

به‌منظور ایجاد عایق رطوبتی زیرزمین به‌صورت تخصصی لازم است که برخی مراحل به‌طور گام‌به‌گام و قدم‌به‌قدم طی شوند. برطرف کردن رطوبت موجود در این محل و پس از آن پوشش‌دهی سطوح با استفاده از روش‌های متفاوت اصلی‌ترین مراحلی محسوب می‌شوند که جهت انجام عایق رطوبتی در زیرزمین‌ها توسط اعضای گروه مهندسان برکه طی می‌شوند. در ادامه مقاله این مراحل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

برطرف کردن رطوبت موجود در زیرزمین

همان‌طور که گفته شد زیرزمین‌ها محلی مستعد برای نفوذ آب و رطوبت محسوب می‌شوند. به همین دلیل احتمالا قبل از اجرای عایق رطوبتی در این مکان‌ها نم و رطوبت به داخل فضا رسوخ کرده‌اند.

برطرف کردن رطوبت موجود در زیرزمین اولین مرحله اجرای عایق‌کاری است. در این مرحله لازم است اجازه دهید که نم زیرزمین خشک شده و پس از گذشت ۴۸ ساعت درصورت برطرف شدن کامل رطوبت مرحله دوم عایق‌بندی را اجرا کنید.

اجرای عملیات عایق‌بندی زیرزمین

اجرای عملیات عایق‌بندی زیرزمین با استفاده از روش‌های متفاوتی امکان‌پذیر است. این عمل با توجه به روش انتخاب‌شده صورت گرفته و در نهایت پوششی یک‌دست، یک‌پارچه، بدون درز و ترک و مقاوم دربرابر نفوذ رطوبت را ایجاد می‌کند.

عایق رطوبتی دیوار زیرزمین چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

عایق کردن بخش‌های مختلف زیرزمین نظیر کف، سقف و دیوارها احتمال نفوذ آب در این محل را به حداقل رسانده و مزیت‌های دیگری مانند افزایش استحکام سازه و همچنین جلوگیری از اتلاف انرژی را نیز در پی دارد.

اجرای عایق رطوبتی دیوار زیرزمین باید همراه با عایق کردن کل محل و به‌صورت یک‌پارچه و یک‌دست انجام شود. ترتیب عایق‌بندی این بخش از زیرزمین باید به‌طور عمودی و از بالا به پایین صورت بگیرد. مراحل اجرای عایق رطوبتی بر روی دیوارهای زیرزمین پنج مرحله را شامل می‌شوند.

عایق رطوبتی دیوار زیرزمین چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

مرحله اول: تمیز کردن دیوارها

مرحله اول جهت عایق کردن دیوارهای زیرزمین پاکسازی سطح دیوارها از هرنوع پوششی است. پیشنهاد می‌کنیم که به این منظور از برس‌های سیمی، کاردک‌ها و سایر ابزار مناسب استفاده کنید. سپس با استفاده از مواد شوینده ملایم مانند مایع ظرفشویی، برس سیمی و آب گرم دیوارها را به‌طور کامل غبارروبی نمایید.

مرحله دوم: یک‌دست کردن سطح و پر کردن سوراخ‌ها

استفاده از سیمان جهت یک‌دست کردن سطح و پر کردن سوراخ‌ها به‌عنوان دومین مرحله جهت عایق‌بندی دیوار زیرزمین‌ها شناخته می‌شود. انجام این عمل از نشت کردن آب توسط سوراخ‌ها و آسیب رسیدن به لایه پوششی عایق جلوگیری خواهد کرد.

مرحله سوم: پر کردن درزها و ترک‌ها

در مرحله سوم اجرای عایق رطوبتی دیوار زیرزمین و پر کردن درزها و ترک‌ها توصیه می‌کنیم که از اسپری‌های مخصوص و سایر مواد مناسب جهت پر کردن ترک دیوار بهره بگیرید.

مرحله چهارم: درزبندی درها و پنجره‌ها

درزبندی زیرزمین یکی از مهم‌ترین مراحل جهت آب‌بندی این مکان محسوب می‌شود. درزبندی پنجره‌ها و درهای موجود در زیرزمین و ایزوله کردن این مکان با استفاده از انواع مناسب درزبند احتمال نفوذ مجدد آب را به میزان چشم‌گیری کاهش داده و از هدررفت انرژی نیز جلوگیری می‌کند.

مرحله پنجم: عایق کردن دیوارها

انجام عایق‌بندی دیوارهای زیرزمین پنجمین و آخرین مرحله‌ای است که باید به این منظور پشت سر بگذارید. اعمال کردن یک پوشش ضدآب بر روی دیوارها با استفاده از روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. لازم است که جهت انتخاب بهترین نوع عایق زیرزمین و همچنین انجام اصولی این عمل از نیروهای متخصص و افراد کارشناس کمک بخواهید.

بررسی برخی از متداول‌ترین روش‌ها برای عایق کردن زیرزمین

به‌طور معمول جهت عایق کردن زیرزمین از سه روش عایق رطوبتی داخلی، عایق رطوبتی خارجی و سیستم زهکشی استفاده می‌شود. در این قسمت مقاله با این سه روش آشنا خواهیم شد.

عایق رطوبتی داخلی زیرزمین

عایق رطوبتی داخلی زیرزمین پس از مشخص شدن منبع نشتی آب صورت می‌گیرد. اگر این منبع نشتی در داخل زیرزمین باشد، عایق‌کاری به‌صورت داخلی و با استفاده از انواع پوشش‌دهنده‌ها و درزگیرها انجام خواهد شد.

عایق رطوبتی خارجی زیرزمین

در برخی از اوقات علت نفوذ آب به درون زیرزمین نشتی آب از بیرون ساختمان است. با توجه به بیش‌تر بودن مساحت عایق‌بندی خارجی در مقایسه با عایق‌بندی داخلی، دشوار بودن این عمل و به تبع آن بیش‌تر بودن هزینه این روش توصیه می‌کنیم که پیش از اجرای عایق رطوبتی زیرزمین با استفاده از این روش از نشتی آب از خارج بنا اطمینان حاصل کنید.

عایق‌ بندی زیرزمین با استفاده از سیستم زهکشی

پیش از انتخاب روش عایق‌بندی زیرزمین لازم است که میزان رطوبت خاک را طی چند روز تا چند هفته بررسی کنید. درصورتی‌که کف زیرزمین به‌طور دائم خیس و مرطوب است، احتمالا علت نفوذ آب به داخل این مکان بروز مشکل در سیستم زهکشی است. با اصلاح این سیستم و تعمیر قسمت‌های مربوطه می‌توانید تا حد زیادی از ایجاد رطوبت در زیرزمین محل سکونت یا محل کار خود جلوگیری نمایید.

بهترین روش عایق‌کاری زیرزمین با توجه به چه معیارهایی مشخص می‌شود؟

بهترین روش عایق‌‌کاری زیرزمین و یا عایق رطوبتی دیوار با در نظر گرفتن معیارهایی مانند نوع ساختمان، نوع خاک زیرزمین، میزان رطوبت موجود در این مکان و چگونگی نشتی آب به داخل ساختمان مشخص می‌شود. با توجه به اهمیت عیب‌یابی پیش از عایق‌کاری توصیه می‌کنیم که حتما قبل از عایق کردن کف، دیوارها و سقف زیرزمین با کارشناسان مشورت کرده و به‌منظور انجام این عمل از کمک متخصصان استفاده فرمایید.

بهترین روش عایق‌کاری زیرزمین با توجه به چه معیارهایی مشخص می‌شود؟

بررسی انواع عایق رطوبتی برای زیرزمین

در گذشته به‌منظور عایق کردن بسیاری از سطوح ازجمله زیرزمین‌ها تنها از روش قیرگونی بهره گرفته می‌شد. در سال‌های اخیر و با پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی انواع عایق رطوبتی نیز گسترده‌تر شده‌اند.

از رایج‌ترین عایق‌هایی که به‌منظور آب‌بندی زیرزمین‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، باید از مواردی مانند عایق رطوبتی قیر، عایق رطوبتی قیرگونی، عایق رطوبتی قطران، عایق‌های رطوبتی پیش‌ساخته، عایق رطوبتی پشم شیشه، عایق رطوبتی تیشو، پرایمرها، ماستیک‌ها و درزبندها، سیلرها، عایق‌های رطوبتی پلیمری و عایق‌های رطوبتی ساخته‌شده بر پایه سیمان نام برد. درصورت تمایل به آشنایی بیش‌تر با برخی از انواع این عایق‌های رطوبتی ادامه مقاله را مطالعه کنید.

عایق رطوبتی قیر

استفاده از قیر به‌منظور عایق کردن زیرزمین‌ها یک روش سنتی است که از گذشته تا به امروز رواج داشته است. بهره گرفتن از این روش جهت عایق کردن سطوح مختلف زیرزمین از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است. مزایای عایق رطوبتی قیر مواردی مانند مقاوم بودن آن دربرابر رطوبت، ماندگاری و دوام طولانی‌مدت، قابلیت استفاده با اهداف متنوع و مقاومت درمقابل عوامل محیطی را شامل می‌شوند.

ناخوشایند بودن بوی قیر، نیازمند بودن به زمان طولانی جهت خشک شدن و احتمال آسیب دیدن به دلیل تغییرات ناگهانی دما از مهم‌ترین معایب این نوع از عایق به شمار می‌روند.

عایق رطوبتی قیرگونی

عایق رطوبتی قیرگونی نیز مانند عایق قیر نوعی از عایق‌های سنتی است که همچنان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از عایق رطوبتی قیرگونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا دربرابر آب و رطوبت
  • مقاومت بالا دربرابر خوردگی و سایر عوامل محیطی
  • انعطاف‌پذیری بالا و قابلیت پخش شدن یک‌دست در تمامی نقاط زیرزمین
  • دوام و ماندگاری بسیار بالا

معایب این عایق رطوبتی نیز این موارد را شامل می‌شوند:

  • بوی ناخوشایند
  • نیاز به زمانی طولانی برای خشک شدن
  • نیاز به سرویس و نگهداری مداوم
  • حساسیت به تغییرات دما
  • محدودیت در کاربردها

عایق رطوبتی قطران

از ماده قطران در صنایع مختلفی همچون راهسازی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. تولید شدن این ماده سیاه و لزج از مواد آبگریز آن را به یکی از بهترین متریال‌ها جهت عایق کردن بخش‌های مختلف سازه ازجمله زیرزمین تبدیل کرده است. از مهم‌ترین مزایای استفاده از قطران به‌عنوان یک عایق رطوبتی می‌توان به مواردی نظیر افزایش مقاومت سازه‌ها از طریق جلوگیری از نفوذ آب به مصالح ساختمانی و محافظت از کیفیت هوای داخلی ساختمان‌ها اشاره کرد.

عایق‌های رطوبتی پیش‌ساخته

همان‌طور که از نامش پیداست، عایق رطوبتی پیش‌ساخته به‌صورت آماده برای نصب تولید می‌شود. به‌منظور ساخت این عایق از متریالی همچون فویل‌های پلاستیکی، موادپلیمری، PVC و TPO بهره گرفته شده است. مزیت‌های استفاده از عایق‌های رطوبتی پیش‌ساخته مواردی همچون امکان نصب آسان، کیفیت کنترل‌شده، دوام و ماندگاری طولانی‌مدت، مقاومت دربرابر شکستی و امکان استفاده با اهداف گوناگون و متعدد را شامل می‌شوند.

عایق رطوبتی پشم شیشه

عایق‌های پشم شیشه به‌صورت الیافی با ضخامت کم تولید شده و به‌عنوان عایق رطوبتی، حرارتی و صوتی در سازه‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این محصول علاوه بر برخورداری از کاربردهای گوناگون در جلوگیری از هدررفت انرژی، نفوذ رطوبت و صدا مزایای دیگری نیز دارد که بازیافت‌پذیر بودن و بهره‌مندی از قیمت مناسب و مقرون به‌صرفه از آن جمله‌اند.

عایق رطوبتی تیشو

عایق‌های رطوبتی تیشو با استفاده از الیاف شیشه ساخته شده‌اند. در فرایند تولید این عایق‌ها الیاف شیشه در فواصل مشخص و به‌طور یکنواخت در کنار هم قرار می‌گیرند. از این محصولات با اهدافی نظیر عایق کردن لوله‌های آب و گاز برای مقابله با خوردگی و زنگ‌زدگی و همچنین آب‌بندی رطوبتی سازه‌ها و ایجاد عایق رطوبتی زیرزمین بهره گرفته می‌شود. مقاومت دربرابر اشتعال و فرسایش مهم‌ترین مزیت استفاده از این عایق‌ها است.

عایق‌های رطوبتی پلیمری

از عایق‌های رطوبتی پلیمری با اسامی دیگری نظیر پوشش عایق رطوبتی و ممبران عایق رطوبتی نیز یاد می‌شود. این نوع از عایق‌ها با استفاده از پلیمرها ساخته شده و با هدف محافظت از بخش‌های مختلف سازه دربرابر نفوذ آب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

عایق‌های رطوبتی ساخته‌شده بر پایه سیمان

عایق‌های رطوبتی ساخته‌شده بر پایه سیمان بر روی بسیاری از سطوح ازجمله سطوح آجری و سطوح بتنی اجرا می‌شوند. مقاومت درمقابل تغییرات دما، فشار و ضربه و عاری بودن از مواد سمی از مهم‌ترین ویژگی‌های این عایق‌ها به حساب می‌آیند.

هزینه عایق رطوبتی زیرزمین با توجه به چه عواملی مشخص می‌شود؟

هزینه عایق‌بندی رطوبتی زیرزمین با توجه به معیارهایی همچون روش عایق‌کاری، نوع عایق، نحوه زیرسازی زیرزمین، متراژ زیرزمین و میزان تخصص عوامل اجرایی مشخص می‌شود.

سخن آخر

انجام فرایند عایق رطوبتی زیرزمین در افزایش ایمنی و مقاومت سازه تاثیر داشته و از نفوذ نم و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. با بهره گرفتن از تخصص و تجربه مهندسان تیم برکه می‌توانید از اجرای اصولی و حرفه‌ای عایق رطوبتی در زیرزمین و سایر نقاط ساختمان آسوده‌خاطر باشید.

عایق رطوبتی زیرزمین چه کاری می‌کند؟

برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل زیرزمین با انجام عایق رطوبتی زیرزمین می‌توان از وارد شدن آسیب به لوازم شما و بدنه ساختمان جلوگیری شود.

انواع عایق رطوبتی شامل چه مواردی است؟

عایق رطوبتی قیر، عایق رطوبتی قیرگونی، عایق رطوبتی قطران، عایق‌های رطوبتی پیش‌ساخته، عایق رطوبتی پشم شیشه، عایق رطوبتی تیشو، پرایمرها، ماستیک‌ها و درزبندها، سیلرها را شامل می‌شود.

عایق رطوبتی دیوار زیرزمین به شکل یکپارچه اجرا می‌شود؟

اجرای عایق رطوبتی دیوار زیرزمین باید همراه با عایق کردن کل محل و به‌صورت یک‌پارچه و یک‌دست انجام شود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 52

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *