loader image

رفع نم سقف

خانه | خدمات رفع نم | رفع نم سقف

فهرست مطالب

رفع نم سقف

دیدن نشانه‌هایی از رطوبت و نم با لکه‌های زرد رنگ در سقف ساختمان یکی از بدترین صحنه‌هایی که ممکن است هر صاحبخانه‌ای با آن مواجه شود. نخستین اقدام برای رفع نم سقف ساختمان، شناسایی عامل اصلی این نم و رطوبت است تا بتوان از تحمیل هزینه‌های سنگین و خسارات جبران‌ناپذیر سریعا جلوگیری کرد. پس اگر در خانه خود متوجه نم دادن سقف آپارتمان خود شده‌اید، هیچ جای نگرانی نیست، چرا که این مشکل به آسانی قابل رفع خواهد بود.

در ادامه این مقاله قصد داریم دلایل نم زدگی سقف ساختمان را مورد بررسی قرار داده و راهکارهایی را برای رفع و پیشگیری از بروز این مشکل روی سقف پیشنهاد دهیم.

رفع نم سقف

چرا سقف نم می‌دهد؟

برخی تصور می‌کنند که اغلب خانه‌هایی ویلایی با مشکل نم دادن سقف روبرو می‌شوند و در خانه‌های آپارتمانی هرگز این اتفاق رخ نمی‌دهد. در پاسخ به این افراد باید گفت که دلیل نم زدگی سقف در خانه‌های ویلایی تنها مربوط به عایق کاری پشت بام می‌شود اما در خانه‌های آپارتمانی عوامل مختلفی می‌تواند عامل نم سقف باشد. این عوامل می‌تواند ناشی از ترکیدگی تاسیسات لوله کشی آب یا لوله فاضلاب همسایگان نیز باشد و باید سریعا نسبت به رفع آن اقدام کرد.

نم سقف به عنوان یک پدیده طبیعی و شایع معمولا با رنگ زرد روی گچ کاری سقف نمایان می‌شود و هر چه شدت نشت و نفوذ آب و رطوبت بالاتر باشد، رنگ نم تیره‌تر خواهد شد. در صورتی که به دلیل غفلت صاحبخانه، نم سقف به مدت طولانی باقی بماند، این رطوبت گچ زمینه رشد قارچ و کپک را فراهم می‌کند و رنگ یا گچ نمای سقف به صورت پوسته پوسته یا باد کرده نمایان می‌شود.

بنابراین اگر نشانه‌های نشتی در سقف بروز کند برای جلوگیری از بروز خسارات و اتفاقات ناگوار باید سریعا نسبت به برطرف کردن عامل نشتی و رفع نم سقف اقدام کرد.

چرا سقف نم می‌دهد؟

بی‌اعتنایی به عدم رفع نم سقف چه تبعاتی به دنبال دارد؟

وجود نم و رطوبت اضافی در خانه، باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که در صورت بی‌اعتنایی به رفع نم یا حتی دیوار در بلند مدت با عوارض و تبعات زیر روبرو خواهید شد.

  1. تبعات بهداشتی و سلامتی وجود رطوبت در خانه: نم و رطوبت در خانه سریعا گرد و غبار را جذب کرده و شرایط را برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و انواع قارچ فراهم می‌کند. بنابراین چنین فضایی علاوه بر ایجاد ظاهری نامناسب در سقف منزل باعث بروز انواع بیماری‌ها اعم از مشکلات تنفسی یا آلرژی، سردرد، درد مفاصل و آرتروز در ساکنان ساختمان می‌شود.
  2. آسیب دیدگی تاسیسات و وسایل منزل در صورت وجود نم و رطوبت زیاد در خانه: وجود رطوبت در خانه، باعث خراب و پوسیده شدن بسیاری از وسایل منزل می‌شود. به طوری که بسیاری از لوازم خانگی از جنس آهن و فلز دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی شده و کارایی خود را از دست می‌دهند. بنابراین تعمیر یا تعویض این وسایل بار مالی سنگینی را بر شما تحمیل خواهد کرد.

تماس با برکه

علت نم زدگی سقف ساختمان چیست؟

به طور کلی نفوذ رطوبت به سقف خانه و نم زدگی به وجود مشکلات فنی در تاسیسات ساختمانی مانند نشتی یا ترکیدگی در سیستم لوله کشی آب مربوط می‌شود. البته بکارگیری مصالح ساختمانی بی‌کیفیت با میزان مقاومت کم در برابر نفوذ آب و رطوبت نیز در زرد شدن سقف آپارتمان با لکه‌های غیرطبیعی نیز موثر است.

در ادامه شما را با دلایل نم دادن سقف خانه آشنا خواهیم کرد تا جهت رفع نم سقف جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر و کاهش هزینه‌های تعمیر آن، سریعا به یافتن علت نم دادن سقف آپارتمان خود اقدام کنید.

علت نم زدگی سقف ساختمان چیست؟

رفع نم سقف ناشی از نشتی و ترکیدگی لوله‌های آب

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که اقدام برای رفع نم در سقف را جدی می‌کند، نشت و ترکیدگی لوله‌های آب است. اغلب ساختمان‌ها و خانه‌های قدیمی با اتمام عمر مفید لوله‌ها دچار این مشکل می‌شوند و خوردگی و پوسیدگی لوله‌های آب باعث نفوذ نم و رطوبت از کف تا سقف ساختمان نیز می‌شود.

البته نشتی و ترکیدگی لوله‌های آب نیز می‌تواند از تاسیسات همسایه‌های مجاور نیز بروز کند که بی‌توجهی و عدم رفع آن علاوه بر ریزش سقف یا دیوار ممکن است منجر به وارد شدن خسارات مالی و جانبی گسترده شود. بنابراین با استفاده از تجربه یک فرد حرفه‌ای در این زمینه نسبت به شناسایی لوله‌های آسیب دیده اقدام کرده و نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

نشتی لوله فاضلاب عامل نم و رطوبت سقف

نشتی لوله فاضلاب علاوه بر نم با انتشار بوی بد در ساختمان همراه است. این نشتی اغلب در سقف خانه طبقات زیرین واحد مورد نظر بروز می‌کند و باعث تخریب مصالح ساختمانی آنها شود. بنابراین تعویض یا تعمیر انشعابات به سادگی می‌توان به این مشکل رسیدگی کرد و مانع بروز خسارات بیشتر شد.

نشتی لوله فاضلاب عامل نم و رطوبت سقف

ورود آسیب به ایزوگام سقف

سقف بیرونی یا پشت بام ساختمان‌های امروزی اغلب با ایزوگام عایق کاری شده است. در صورت انجام ایزوگام به صورت غیراصولی این عایق رطوبتی پس از مدتی دچار شکستگی و ترک خوردگی می‌شود و راهی برای نفوذ آب به سقف و ایجاد نم در ساختمان فراهم می‌کند.

بنابراین لازم است که برای رفع نم سقف و جلوگیری از بروز آن به صورت دوره‌ای و قبل از شروع فصل بارش، نسبت به سالم بودن ایزوگام پشت بام خود اطمینان حاصل کرده و در صورت هرگونه مشکل سریعا برای رفع آن اقدام کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رفع نم‌زدگی سقف استفاده از مایع‌های سفید رنگ به صورت دوغاب روی سطح پشت بام است تا از نشتی و نفوذ آب جلوگیری کند.

ورود آسیب به ایزوگام سقف

رفع نم سقف به دلیل عایق بندی غیراصولی

از دیگر دلایل نم دادن سقف آپارتمان، می‌تواند مربوط به ایراد در عایق کاری باشد. این مشکلات اغلب در طبقه آخر آپارتمان مشاهده می‌شود که مربوط به نقص در ایزوگام پشت بام است. اما منشا ایجاد رطوبت در سقف و دیوارها در دیگر طبقات یک ساختمان مربوط به انجام غیراصولی و نادرست عایق بندی سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌ها و سایر تاسیسات لوله کشی است.

این مشکل در ابتدا در یک طبقه سبب ایجاد نم در دیوارها می‌شود و در صورت عدم رسیدگی در زمان کوتاهی به سقف طبقات زیرین نیز آسیب وارد می‌کند. چرا که نشت آب به راحتی از بین درزها و شکاف‌های موجود در بین کاشی‌ها و سرامیک کف و دیوارهای ساختمان عبور می‌کند و خود را به سقف طبقات زیرین همسایگان می‌رساند.

رفع نم سقف به دلیل عایق بندی غیراصولی

نفوذ آب باران عامل نم دادن سقف خانه

در صورت اطمینان از سالم بودن تاسیسات ساختمان، در صورت مشاهده آثار نم و رطوبت در داخل مصالح سقف یا دیوارها باید پوشش سقف پشت بام مورد بررسی قرار بگیرد. گاهی تخلیه نادرست آب از پشت بام و وجود منافذ و سوراخ‌های ریز می‌تواند باعث نفوذ آب باران به داخل ساختمان شود. شما می‌توانید با کسب اطمینان از سالم بودن ایزوگام یا هر نوع پوشش عایق کاری سقف و باز بودن از راه دریچه‌ خروج آب، به راحتی نسبت به رفع نم سقف اقدام کنید.

بروز نم و رطوبت به دلیل ترکیدگی لوله شوفاژ

از دیگر مشکلات شایع در ایجاد نم و رطوبت در ساختمان به خصوص در فصول سرد سال مربوط به ترکیدگی لوله‌های شوفاژ و پکیج است. به طوری که در صورت عدم رفع سریع مشکل ترکیدگی‌ لوله‌های گرمایشی، در مدت زمان بسیار کوتاهی سقف و دیوار همسایه‌ها و طبقات زیرین، دچار لکه‌های زرد رنگ ناشی از نم دادن سقف آپارتمان می‌شوند.

راه‌های پیشگیری و رفع نم سقف

اگر لکه‌های زرد رنگ نم روی سقف آپارتمان خود مشاهده کردید، لازم است جهت جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر و کاهش هزینه‌های تعمیر آن، هرچه زودتر علت نم سقف خانه خود را پیدا کنید. پس از آن به روش‌های صحیح و اصولی، نسبت به رفع نم سقف و مشکل به وجود آمده اقدام کنید.

از آنجایی ‌که سقف مرطوب محل مناسبی برای رشد کپک‌ها و قارچ‌ها است، با گذشت زمان و رشد این موجودات در محل رطوبت، لکه‌ها تیره‌تر می‌شوند و بوی نامطبوعی در فضای اطراف پخش خواهد شد. در ادامه، به راهکارهایی اشاره خواهیم کرد که با کمک آنها بتوانید، تا حد زیادی از نم دادن سقف آپارتمان خود جلوگیری کنید.

ایجاد تهویه مناسب در مکان‌های مرطوب

کاهی دلیل کپک زدن یا نم سقف خانه مربوط به نشتی یا ترکیدن لوله‌ها و آسیب عایق کاری نیست. بلکه در بسیاری از موارد، وجود رطوبت زیاد در فضای خانه اعم از حمام یا سرویس بهداشتی به دلیل نداشتن تهویه مناسب می‌تواند عامل نفوذ بخار و رطوبت از درز کاشی‌ها به درون لایه‌های سقف شود. در این شرایط بهتر است با نصب سیستم تهویه مناسب از ایجاد رطوبت بالا در مکان‌های رطوبت که آب جریان دارد، جلوگیری کرد.

رفع نم سقف خانه با مواد نانو

برای جلوگیری از ایجاد نم سقف خانه، بهتر است از تکنولوژی روز و استفاده از مواد نانو را امتحان کنید. عایق‌های رطوبتی نانو به سادگی می‌توانند به سطوح زیرین سقف نفوذ کرده و با سایر مواد و سازه مورد استفاده ترکیب شوند و از نفوذ نم و رطوبت به سقف خانه جلوگیری کنند. عایق کاری پشت بام با مواد نانو به دلیل وزن سبک، مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی، طول عمر بالا و قیمت مقرون ‌به ‌صرفه بهترین گزینه برای کاهش هزینه‌های مربوط به رفع نم سقف ساختمان خواهد بود.

مهم‌ترین نکات برای رفع نم سقف و رطوبت ناشی از آن

برای رفع نم دادن سقف آپارتمان باید اقدامات اولیه‌ای انجام دهید تا هر چه سریع‌تر این مشکل برطرف شود. در ادامه با ارائه برخی از نکات، اقداماتی که برای رفع نم و رطوبت سقف لازم است انجام دهید را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

  • وسایل برقی خانه اعم از یخچال، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، فر و مایکروفر را از محل چکه و نشت آب دور کنید تا آسیبی به آنها وارد نشود.
  • اگر محل نم و نشت آب زیاد است و در مجاورت تاسیسات برقی اعم از لامپ یا سیم برق قرار دارد، نسبت به قطع برق محل مورد نظر اقدام کنید تا بروز هر گونه اتصال جلوگیری کنید.
  • در صورتی که به دلیل نفوذ نم و رطوبت زیاد به سقف آپارتمان و احتمال تخریب ناگهانی آن، برای جلوگیری از خسارت جانی ناشی از ریزش سقف، تا حد امکان از حضور افراد و اعضای خانواده در محل مورد نظر خودداری کنید.
  • جهت رفع نم سقف، با یک شرکت ارائه دهنده خدمات و تجهیزات آبی مانند گروه مهندسی برکه تماس بگیرید تا سریعا منشا نم دادن را پیدا کرده و هر چه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن مشکل اقدام کنند.

مهم‌ترین نکات برای رفع نم سقف و رطوبت ناشی از آن

برطرف کردن و رفع نم سقف ساختمان

نم سقف، یکی از مشکلاتی است که می تواند در ساختمان ها ایجاد شود. نم سقف، می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی مانند پوسیدگی، خوردگی، و قارچ و کپک شود.

برای برطرف کردن و رفع نم سقف ساختمان، باید ابتدا علت نم سقف را شناسایی کرد. سپس، با توجه به علت نم سقف، روش مناسب برای برطرف کردن آن را انتخاب کرد.

دلایل نم سقف ساختمان

دلایل مختلفی می تواند باعث نم سقف ساختمان شود. برخی از دلایل رایج نم سقف ساختمان عبارتند از:

  • ترکیدگی لوله های آب
  • نشتی آب از سقف
  • نفوذ آب از دیوارها
  • وجود ایراد در عایق بندی سقف
  • نفوذ آب از طریق پنجره ها و درها

روش های برطرف کردن نم سقف ساختمان

روش های مختلفی برای برطرف کردن نم سقف ساختمان وجود دارد. برخی از روش های رایج برطرف کردن نم سقف ساختمان عبارتند از:

  • تعمیر ترکیدگی لوله های آب
  • رفع نشتی آب از سقف
  • آب بندی دیوارها
  • ترمیم عایق بندی سقف
  • تعمیر پنجره ها و درها

تعمیر ترکیدگی لوله های آب

اگر نم سقف ساختمان ناشی از ترکیدگی لوله های آب باشد، باید ابتدا ترکیدگی لوله ها را تعمیر کرد. برای تعمیر ترکیدگی لوله ها، می توان از روش های مختلفی مانند جوشکاری، استفاده از چسب، و استفاده از نوار چسب مخصوص استفاده کرد.

رفع نشتی آب از سقف

اگر نم سقف ساختمان ناشی از نشتی آب از سقف باشد، باید ابتدا محل نشتی را پیدا کرد. سپس، با استفاده از روش های مختلفی مانند استفاده از چسب، استفاده از مصالح ساختمانی، و استفاده از عایق های رطوبتی، محل نشتی را رفع کرد.

آب بندی دیوارها

اگر نم سقف ساختمان ناشی از نفوذ آب از دیوارها باشد، باید ابتدا دیوارها را آب بندی کرد. برای آب بندی دیوارها، می توان از روش های مختلفی مانند استفاده از عایق های رطوبتی، استفاده از مصالح ساختمانی، و استفاده از رنگ های ضد آب استفاده کرد.

ترمیم عایق بندی سقف

اگر نم سقف ساختمان ناشی از وجود ایراد در عایق بندی سقف باشد، باید ابتدا عایق بندی سقف را ترمیم کرد. برای ترمیم عایق بندی سقف، می توان از روش های مختلفی مانند استفاده از عایق های رطوبتی، استفاده از مصالح ساختمانی، و استفاده از رنگ های ضد آب استفاده کرد.

تعمیر پنجره ها و درها

اگر نم سقف ساختمان ناشی از نفوذ آب از پنجره ها و درها باشد، باید ابتدا پنجره ها و درها را تعمیر کرد. برای تعمیر پنجره ها و درها، می توان از روش های مختلفی مانند استفاده از چسب، استفاده از مصالح ساختمانی، و استفاده از رنگ های ضد آب استفاده کرد.

نکات مهم در برطرف کردن نم سقف ساختمان

در هنگام برطرف کردن نم سقف ساختمان، باید نکات زیر را در نظر گرفت:

  • رفع علت نم سقف

مهم ترین نکته در برطرف کردن نم سقف ساختمان، رفع علت نم سقف است. در صورتی که علت نم سقف رفع نشود، نم سقف دوباره عود خواهد کرد.

  • استفاده از مصالح و تجهیزات مناسب

برای برطرف کردن نم سقف ساختمان، باید از مصالح و تجهیزات مناسب استفاده کرد. استفاده از مصالح و تجهیزات نامناسب، می تواند باعث ایجاد مشکلات دیگری در ساختمان شود.

با توجه به نکات ذکر شده، می توان گفت که برطرف کردن و رفع نم سقف ساختمان، رفع نم حمام و سرویس بهداشتی و درکل رفع نم ساختمان یک کار مهم است که باید با دقت انجام شود. برطرف کردن نم سقف ساختمان، می تواند از بروز مشکلات جدی در ساختمان جلوگیری کند ولی با آب بندی درست میتوان از این مشکل جلوگیری کرد. شما می توانید برای اطلاع از نحوه آب بندی سقف پلی کربنات، آب بندی سقف ایرانیت، آب بندی پشت بام و قیمت هر یک از این خدمات با ما در مجموعه برکه در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنیم.

جمع‌بندی

بروز نشت آب و نم و رطوبت در سقف ساختمان‌ها، امری اجتناب ناپذیر است که هر چند امروزه به دلیل استفاده از تجهیزات پیشرفته برای عایق کاری پشت بام و سقف این مشکل کمتر بروز می‌کند. اما در صورت نشتی و نفوذ رطوبت باید سریع‌تر اقدامات لازم برای رفع نم سقف ساختمان و یا رفع نم دیوار ساختمان، رفع نم نمای ساختمان را انجام دهید از خرابی و ورود صدمات بیشتر به سازه و بنای ساختمان جلوگیری کنید.

در این مقاله دلایل نم زدگی سقف را مورد بررسی قرار دادیم و راهکارهای همچون استفاده از چسب آب بندی سقف کاذب را نیز برای رفع آن بیان کردیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این زمینه برای شما مفید بوده باشد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره تخصصی درخصوص آب بندی پشت بام و انواع سقف از جمله سقف منزل، آب بندی سقف کانکس و … با کارشناسان گروه مهندسی برکه تماس بگیرید.

    علت نم زدگی سقف ساختمان چیست؟

    به طور کلی نفوذ رطوبت به سقف خانه و نم زدگی به وجود مشکلات فنی در تاسیسات ساختمانی مانند نشتی یا ترکیدگی در سیستم لوله کشی آب مربوط می‌شود.

    بی‌اعتنایی به عدم رفع نم سقف چه تبعاتی به دنبال دارد؟

    نم و رطوبت در خانه سریعا گرد و غبار را جذب کرده و شرایط را برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و انواع قارچ فراهم می‌کند. بنابراین چنین فضایی علاوه بر ایجاد ظاهری نامناسب در سقف منزل باعث بروز انواع بیماری‌ها در ساکنان ساختمان می‌شود.

    نم و رطوبت در خانه سریعا گرد و غبار را جذب کرده و شرایط را برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و انواع قارچ فراهم می‌کند. بنابراین چنین فضایی علاوه بر ایجاد ظاهری نامناسب در سقف منزل باعث بروز انواع بیماری‌ها در ساکنان ساختمان می‌شود.

    در صورت انجام ایزوگام به صورت غیراصولی این عایق رطوبتی پس از مدتی دچار شکستگی و ترک خوردگی می‌شود و راهی برای نفوذ آب به سقف و ایجاد نم در ساختمان فراهم می‌کند، بنابراین باید برای عایق‌بندی اصولی اقدام کنید.

    این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

    برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

    میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 60

    اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

    درباره برکه

    ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

    خدمات برکه

    آخرین مطالب

    It seems we can't find what you're looking for.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *