loader image

رفع نم دیوار

خانه | خدمات رفع نم | رفع نم دیوار

فهرست مطالب

رفع نم دیوار + معرفی 7 تا از بهترین راهکارها

نم و رطوبت دیوار از جمله مشکلاتی هستند که در بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌ها به دلیل استفاده غیر اصولی از مصالح عایق‌بندی و نصب نادرست تاسیسات لوله کشی آب و فاضلاب به وجود می‌آیند.ب

رفع نم دیوار

این مشکلات می‌توانند باعث آسیب به ساختمان شده و کیفیت زندگی ساکنان را کاهش دهند. در این مقاله به بررسی و بیان ساده‌ترین راه‌های رفع نم دیوار خواهیم پرداخت.

علت بروز نم و رطوبت روی دیوار چیست؟

رطوبت و نم‌زدگی در دیوارها می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. به همین دلیل قبل از هر اقدامی باید علت نم و رطوبت را تشخیص دهید و سپس با استفاده از راهکارهایی که در ادامه این مقاله گفته خواهد شد، برای رفع لکه و نم و رطوبت اقدام کنید. به طور کلی علت بروز نم و رطوبت روی دیوار به موارد زیر محدود می‌شود:

علت بروز نم و رطوبت روی دیوار چیست؟

 

شرایط آب و هوایی مرطوب

یکی از دلایل مهم و اساسی در بروز نم و رطوبت زدن دیوار ناشی از شرایط آب‌ و هوایی مرطوب است. این مشکل در ساختمان‌های مستقر در مناطق جنوبی و شمالی ایران به دلیل بالا بودن درصد رطوبت در ماه‌های زیادی از سال بروز می‌کند. به همین دلیل هنگام ساخت خانه‌ در نواحی با شرایط آب و هوایی مرطوب، مصالح ساختمانی به کار رفته باید در برابر نفوذ رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

نم دیوار در اثر نفوذ باران

معمولا در مناطق پر بارش، امکان نفوذ باران به دیوار ساختمان وجود دارد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید مسیر عبور و تخلیه آب را به درستی مشخص کرد تا با تجمع آب باران، سقف و دیوارهای ساختمان دچار نم و رطوبت نشود.

تماس با برکه

رفع نم دیوار ناشی از مشکل زیر ساخت خانه

از مهم‌ترین بخش‌های زیر ساخت ساختمان می‌توان به لوله کشی‌ سرویس بهداشتی اعم از دستشویی، حمام و آشپزخانه اشاره کرد که در صورت بروز مشکل باعث نمایان شدن نم و رطوبت روی دیوار می‌شوند. در صورت آسیب دیدن این بخش‌ها باید هر چه سریع‌تر نسبت به تعمیر آنها اقدام کرد تا میزان خسارت افزایش پیدا نکند.

نشت یا شکستن لوله آب

یکی از دلایل اصلی بروز نم و رطوبت روی دیوارها، شکستگی لوله‌های آب است. در صورتی که برای رفع نم دیوار ناشی از نشتی یا شکستگی کوچک لوله‌های آب کاری انجام نشود، آسیب جدی به ساختار اصلی خانه وارد خواهد شد. اغلب تاسیسات مربوط به لوله کشی آب به صورت توکار داخل دیوار انجام می‌شوند تا ظاهر دیوار زیبا جلوه کند. اما گاهی در اثر گذشت زمان و شکستگی و ترک‌خوردگی لوله، نم روی دیوار نمایان می‌شوند که قبل از حاد شدن موضوع و تخریب دیوار ساختمان باید با استفاده از یک دستگاه مخصوص، محل نشت لوله شناسایی شود و تعمیرات لازم انجام گیرد.

نشت یا شکستن لوله آب

 

نم دیوار در اثر فرسودگی لوله ‌کشی تاسیسات ساختمانی

در صورتی که لوله ‌کشی تاسیسات ساختمان توسط افراد بدون تجربه و غیرمتخصص انجام شود، قطعا دیوار دچار نم و رطوبت می‌شود. این تاسیسات شامل لوله کشی شوفاژ، پکیج، سیستم تهویه مطبوع، سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی و غیره هستند که در صورت لوله کشی اشتباه آب و فاضلاب منجر به ایجاد نم و رطوبت روی دیوارها خواهند شد. از این رو تکنسین‌های ارائه دهنده خدمات و تجهیزات آبی می‌توانند در این رابطه به شما مشاوره رایگان ارائه دهند تا نسبت به تعمیر اصلی آنها اقدام کنید.

رفع نم دیوار با ترمیم عایق پشت بام

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند موجب نم و رطوبت زدن دیوارها و سقف شود، ورود آسیب به ایزوگام پشت بام است. با بروز این مشکل، آب باران و رطوبت‌ موجود در هوا به درون بخش‌های مختلف دیوار نفوذ می‌کند و سبب تغییر رنگ دیوار می‌شوند. به همین دلیل قبل از رفع نم دیوار باید نسبت به تعویض و تعمیر عایق رطوبتی و ایزوگام پشت بام و ناودان‌ها اقدام کرد.

رفع نم دیوار با ترمیم عایق پشت بام

 

درزگیری غیراصولی کاشی و سرامیک‌ها

یکی از دلایل دیگر نم و رطوبت روی دیوار خانه‌ها، عدم بندکشی و درزگیری درست و اصولی، کاشی‌ها و سرامیک سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه است. در صورتی که مقدار بسیار کوچکی از درز بین کاشی‌ها باز بماند با هر بار ریختن آب و شستشوی حمام، توالت و آشپزخانه، آب بین کاشی‌ها نفوذ کرده و باعث نم و رطوبت دیوارها می‌شود.

خشک کردن لباس‌ها داخل خانه عامل نم و رطوبت

اغلب بانوان در روزهای سرد سال، لباس‌های شسته شده را درون خانه خشک می‌کنند، همین کار می‌تواند موجب نم زدگی و رطوبت دیوارها شود. در صورت تهیه یک دستگاه خشک کن، از افزایش رطوبت در خانه و نفوذ آن به دیوارها جلوگیری خواهید کرد.

چگونه علت نم دیوار را تشخیص دهیم؟

شناسایی و تشخیص نم دیوار کار بسیار ساده‌ای است چرا که خود را با لکه یا تغییر رنگ دیوار یا سقف نشان می‌دهد. در صورتی که نشانه‌های نم و رطوبت به صورت تازه و سطحی باشد، خود را با یک تغییر رنگ بسیار کوچک نشان می‌دهد اما اگر میزان نفوذ آب بسیار گسترده باشد، به صورت ترک‌های بزرگ و کنده شدن لایه‌های پوشش گچی روی دیوار نمایان می‌شود. بر این اساس در صورت مشاهده هر گونه لکه آب، تغییر رنگ دیوار به زردی و قهوه‌ای، ترک و پوسته پوسته شدن دیوار، نشانه نفوذ نم و رطوبت است که باید هر چه سریع‌تر نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

چگونه علت نم دیوار را تشخیص دهیم؟

 

چه اقداماتی برای رفع نم دیوار انجام دهیم؟

برای رفع نم دیوار و همچنین رفع نم سقف و یا رفع نم نمای ساختمان باید اقدامات اساسی انجام دهید تا دیگر شاهد بروز این مشکل نباشید. البته توصیه ما در این رابطه به شما این است که برای شناسایی علت نم دیوار و رفع آن حتما از خدمات مشاوره تکنسین‌های مجرب و ماهر در این زمینه استفاده کنید. در ادامه به بررسی راه‌هایی برای از بین بردن نم و رطوبت دیوار می‌پردازیم.

شناسایی علت نم و رطوبت دیوار

اولین قدم برای از بین بردن نم و رطوبت دیوار، شناسایی علت این مشکلات است. برای این کار می‌توانید با یک متخصص ساختمانی مشورت کنید. علت این مشکلات ممکن است هدر رفت حرارت، نشتی آب، نداشتن عایق صحیح یا ساختار ناصحیح دیوار باشد.

شناسایی علت نم و رطوبت دیوار

 

استفاده از نانوپوش‌ها

استفاده از نانوپوش‌ها یا محصولات نانو یکی از راه‌هایی است که برای از بین بردن نم و رطوبت دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. نانوپوش‌ها یک پوشش نانومتری هستند که می‌توانند روی دیوار نصب شوند و به عنوان یک عایق عمل کنند. این پوشش‌ها می‌توانند به ‌عنوان یک راه‌حل پایدار و کارآمد در برابر نم و رطوبت دیوار مورد استفاده قرار گیرند.

استفاده از لایه‌های عایق

استفاده از لایه‌های عایق یک روش دیگر برای از بین بردن نم و رطوبت دیوار است. این لایه‌ها به عنوان یک پوشش روی دیوار نصب می‌شوند و به عنوان یک عایق عمل می‌کنند. استفاده از لایه‌های عایق می‌تواند در حفظ دمای مناسب در داخل ساختمان موثر باشد و همچنین می‌تواند از ورود رطوبت و نم به داخل ساختمان جلوگیری کند.

استفاده از لایه‌های عایق

 

ایجاد سیستم تهویه مناسب برای رفع نم دیوار

تهویه مناسب از دیگر راه‌هایی است که می‌تواند به از بین بردن رطوبت و رفع نم دیوار کمک کند. در بسیاری از موارد، رطوبت و نم از داخل ساختمان به دلیل دما و رطوبت بالا به وجود می‌آیند. بنابراین، استفاده از یک سیستم تهویه مناسب می‌تواند به کاهش رطوبت و نم در داخل ساختمان کمک کند. این سیستم می‌تواند شامل نصب گرمایش و سیستم تهویه مطبوع، نصب فن‌های تهویه هوا یا نصب یک سیستم خشک کننده هوا باشد.

تخریب و تعمیر دیوارهای دارای نم‌ و رطوبت

تعمیر و تخریب‌ دیوار نیز می‌تواند به کاهش نم و رطوبت دیوار کمک کند. اگر دیوار دارای لکه و شکستگی‌هایی است، می‌توانید با تعمیر آنها از ورود نم و رطوبت به دیگر بخش‌های ساختمان جلوگیری کنید.

تخریب و تعمیر دیوارهای دارای نم‌ و رطوبت

نصب عایق حرارتی

نصب عایق حرارتی به عنوان یک لایه عایق روی دیوار می‌تواند به حفظ دمای مناسب در داخل ساختمان کمک کند. همچنین، این عایق‌ها می‌توانند در کاهش نم و رطوبت در دیوار موثر باشند.

نصب سیستم خشک کننده هوا

نصب یک سیستم خشک کننده هوا نیز می‌تواند به کاهش نم و رطوبت در دیوار کمک کند. این سیستم‌ها می‌توانند هوای داخل ساختمان را خشک کرده و از ورود نم و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری کنند.

با توجه به راهکارهای ارائه شد، باید توجه داشت که برای از بین بردن نم و رطوبت دیوار، شناسایی علت این مشکلات و انجام اقدامات لازم برای رفع نم دیوار بسیار مهم است. همچنین، استفاده از راه‌حل‌هایی مانند نانوپوش‌ها، لایه‌های عایق، تعمیر تخریب‌های دیوار، نصب عایق حرارتی و نصب سیستم خشک کننده هوا می‌تواند به کاهش نم و رطوبت دیوار کمک کند.

رفع نم دیوار با مواد نانو چگونه انجام می‌شود؟

امروزه صنعت ساختمان‌سازی با تغییرات و تحولات زیادی روبرو شده است و دیگر شیوه سنتی ساخت و ساز بنا با استفاده مصالح ساختمانی مانند آجر، ماسه، سیمان و گچ کفایت نمی‌کند. بلکه تکنولوژی و فناوری‌های جدید موجب سهولت ساخت و تعمیرات ساختمان شده‌اند. در این بین رفع نم دیوار با استفاده از مواد نانو و رنگ‌های نانو با خاصیت عایق رطوبتی می‌تواند در کاهش بسیاری از هزینه‌ها کمک کند.

در واقع عایق‌های رطوبتی حاوی مواد نانو می‌توانند با مواد دیگر و سایر مصالح ساختمانی ترکیب شوند و مانع نفوذ رطوبت در دیوارها و سقف شوند. قیمت مقرون به صرفه، ماندگاری بالا، وزن سبک، مقاومت در برابر حریق و رطوبت از مزایای استفاده از عایق رطوبتی نانو در راستای رفع نم و رطوبت دیوار خانه است و برای اجرا نیاز به هیچگونه تخریبی نخواهید داشت. از مواد نانو می‌توان برای پوشش نم دیوار و درزگیری کاشی سرویس‌های بهداشتی و سقف نیز استفاده کرد.

رفع نم دیوار با مواد نانو چگونه انجام می‌شود؟

از دیگر ویژگی‌های عایق رطوبتی نانو برای از بین بردن نم و رطوبت دیوار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم نیاز به تخریب عایق و پوشش قدیمی دیوار
  • سازگار بودن با محیط زیست
  • غیر قابل اشتعال و غیر سمی بودن
  • سهولت اجرا با استفاده از غلتک رنگ و قلمو
  • قدرت چسبندگی بسیار بالا روی سطوح زیرین دیوار
  • ضد باکتری و مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت
  • مقاومت بالا در برابر ضربه و تحمل فشار
  • مقاوم زیاد در برابر مواد شوینده شیمیایی
  • مقاوم در برابر تغییرات دمایی
  • سرعت اجرای بالا

قیمت رفع نم دیوار به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت رفع نم دیوار و نیز رفع نم سقف خانه به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای برآورد هزینه نهایی این خدمات در ابتدا باید علت نم تشخیص داده شود و سپس متناسب با میزان مساحت نم و عمیق آن اقدام لازم را انجام داد. البته روش و راهکار از بین بردن نم دیوار نیز در هزینه آن تاثیر دارد. برای استعلام قیمت می‌توانید با کارشناسان گروه مهندسی برکه به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مجموعه‌های ارائه دهنده خدمات و تجهیزات آبی ارتباط بگیرید.

قیمت رفع نم دیوار به چه عواملی بستگی دارد؟

نکات مهم برای رفع نم دیوار

از مهم‌ترین نکاتی که باید رفع نم و رطوبت دیوار توجه کنید، شامل موارد زیر است:

  • دیوار سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه باید به درستی عایق بندی شود تا مانع نفوذ آب شود.
  • کف‌سازی نواحی مختلف ساختمان که با رطوبت درگیر است باید با مصالح مقاوم در برابر آب و رطوبت مانند کاشی، موزاییک و غیره انجام شود.
  • برای کاهش رطوبت در خانه حتما از سیستم تهویه هوا استفاده کنید یا به مدتی از طول روز پنجره‌ها را باز نگه دارید.
  • تا حد امکان از شستن دیوارها با آب فراوان و مواد شوینده خودداری کنید تا رطوبت به درون بافت دیوار نفوذ نکند.

رفع نم دیوار بدون تخریب

نم دیوار، یکی از مشکلاتی است که می تواند در ساختمان ها ایجاد شود. نم دیوار، می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی مانند پوسیدگی، خوردگی، و قارچ و کپک شود.

برای رفع نم دیوار بدون تخریب، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. برخی از روش های رایج رفع نم دیوار بدون تخریب در ادامه آورده شده است. 

استفاده از عایق های رطوبتی

یکی از روش های رفع نم دیوار بدون تخریب، استفاده از عایق های رطوبتی است. عایق های رطوبتی، لایه ای محافظ بر روی دیوار ایجاد می کنند که از نفوذ آب به داخل دیوار جلوگیری می کند.

انواع مختلفی از عایق های رطوبتی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق های قیری
  • عایق های پلیمری
  • عایق های نانو

استفاده از رنگ های ضد آب

یکی دیگر از روش های رفع نم دیوار بدون تخریب، استفاده از رنگ های ضد آب است. رنگ های ضد آب، لایه ای محافظ بر روی دیوار ایجاد می کنند که از نفوذ آب به داخل دیوار جلوگیری می کند.

استفاده از دستگاه های مخصوص

دستگاه های مخصوصی وجود دارند که می توان از آن ها برای رفع نم دیوار بدون تخریب استفاده کرد. این دستگاه ها، با استفاده از امواج مافوق صوت، باعث می شوند که نم دیوار به بیرون کشیده شود.

مراحل رفع نم دیوار بدون تخریب

مراحل رفع نم دیوار بدون تخریب، به روش مورد استفاده بستگی دارد. به طور کلی، مراحل رفع نم دیوار بدون تخریب به شرح زیر است:

  1. تمیز کردن دیوار

در ابتدا، باید دیوار را به خوبی تمیز کرد تا از چسبندگی مناسب عایق یا رنگ اطمینان حاصل شود.

  1. آماده سازی دیوار

در صورت نیاز، باید دیوار را آماده سازی کرد. به عنوان مثال، در صورتی که دیوار دارای ترک خوردگی باشد، باید ترک ها ترمیم شوند.

  1. اجرای عایق یا رنگ

عایق یا رنگ باید به صورت یکنواخت روی دیوار اجرا شود.

  1. خشک شدن عایق یا رنگ

عایق یا رنگ باید به طور کامل خشک شود.

نکات مهم در رفع نم دیوار بدون تخریب

در هنگام رفع نم دیوار بدون تخریب، باید نکات زیر را در نظر گرفت:

  • انتخاب روش مناسب

در ابتدا، باید روش مناسب برای رفع نم دیوار را انتخاب کرد. انتخاب روش مناسب، به عوامل مختلفی مانند علت نم دیوار، میزان نم دیوار، و بودجه بستگی دارد.

  • استفاده از مصالح و تجهیزات مناسب

برای رفع نم دیوار بدون تخریب، باید از مصالح و تجهیزات مناسب استفاده کرد. استفاده از مصالح و تجهیزات نامناسب، می تواند باعث ایجاد مشکلات دیگری در دیوار شود.

  • انجام کار توسط افراد متخصص

رفع نم دیوار بدون تخریب، یک کار تخصصی است. در صورتی که مهارت و تجربه کافی برای رفع نم دیوار بدون تخریب نداشته باشید، بهتر است کار را به افراد متخصص بسپارید.

با توجه به نکات ذکر شده، می توان گفت که رفع نم دیوار بدون تخریب، یک کار مهم است که باید با دقت انجام شود. رفع نم دیوار بدون تخریب، می تواند از بروز مشکلات جدی در دیوار جلوگیری کند.

نکات مهم برای رفع نم دیوار

جمع‌بندی

نفوذ نم و رطوبت به دیوارها با گذشت زمان می‌تواند باعث آسیب و تخریب آنها شود، بنابراین به محض مشاهده هر گونه نم روی دیوارها باید علت آن را شناسایی کنید تا اقدامات لازم را برای رفع نم انجام دهید. در این مقاله سعی کردیم راهکارهایی را برای رفع نم دیوار ارائه دهیم، به نظر شما کدامیک از روش‌های گفته شده برای از بین بردن نم و رطوبت از روی دیوارها موثر خواهد بود؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر کاربران گروه مهندسی برکه به اشتراک بگذارید. و چناچه تمایل دارید تا درخصوص نحوه اجرا و هزینه رفع نم مشهد، تهران، مازندران، شیراز و … اطلاعاتی کسب کنید با کارشناسان ما در برکه در ارتباط باشید.

 

علت بروز نم و رطوبت روی دیوار چیست؟

نم و رطوبت روی دیوارها می‌تواند به دلیل رطوبت زیاد، نشت یا شکستگی لوله آب، فرسودگی تاسیسات، درزگیری غیراصولی کاشی‌ها و غیره بروز کند.

بهترین راهکار رفع نم دیوار چیست؟

راه‌حل‌هایی مانند نانوپوش‌ها، لایه‌های عایق، تعمیر تخریب‌های دیوار، نصب عایق حرارتی و نصب سیستم خشک کننده هوا می‌تواند به کاهش نم و رطوبت دیوار کمک کند.

هزینه رفع نم دیوار به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه رفع نم دیوار خانه به عوامل مختلفی اعم از مساحت نم و عمیق آن بستگی دارد.

    این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

    برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

    میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 38

    اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

    درباره برکه

    ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

    خدمات برکه

    آخرین مطالب

    It seems we can't find what you're looking for.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *