loader image

رفع نم بدون خرابی

خانه | خدمات رفع نم | رفع نم بدون خرابی

11 نکته حیاتی برای رفع نم بدون خرابی

آیا تابحال به دلیل ایجاد نم و رطوبت دیوارهای ساختمان خود فکر کرده اید؟ در واقع دلیل اصلی ایجاد رطوبت، اختلاف دمای زیاد بین فضای بیرون و داخل می باشد. علاوه بر آن، سیل، نشتی سقف یا لوله ها، عایق بندی نامناسب نیز می تواند باعث رطوبت زیادی در داخل دیوارهای خانه شما شود.

در چنین شرایطی، هزینه سیستم های گرمایشی و سرمایشی ساختمان شما افزایش خواهد یافت. نفوذ رطوبت به سازه، نه تنها به مصالح ساختمانی آسیب می رساند بلکه سلامتی شما را هم به خطر می اندازد. بنابراین قبل از رشد کپک و قارچ در دیوارهای خانه خود باید برای رفع نم و رطوبت آن اقداماتی انجام دهید. در اینجا به توضیح 10 نکته حیاتی برای رفع نم بدون خرابی می پردازیم:

نکات مهم برای رفع نم بدون خرابی

دلایل ایجاد رطوبت در ساختمان و اهمیت برطرف نمودن آن!

گاهی به دلیل استفاده از مصالح ساختمانی نامناسب، شاهد نم و رطوبت در ساختمان خواهیم بود. در اغلب موارد، عدم عایق بندی، سوراخ شدن لوله ها و نشتی آب منجر به نم زدگی می شود. در چنین شرایطی، آب و هوا به درون دیوار نفوذ کرده و احتمال بروز خسارت های جدی به سازه خواهد شد.

در صورتی که در شهرهای شمالی کشور باشید، بیشتر شاهد نم زدگی دیوارها خواهید بود. چرا که در چنین مناطقی، خانه ها بیشتر در معرض بارش برف و باران قرار دارند.

اما چرا باید در اولین فرصت برای رفع نم و رطوبت ساختمان اقدام کنید؟ در صورتی که رطوبت به داخل خانه نفوذ پیدا کند، شاهد لکه های زرد رنگ و شوره زدن در مکان های مرطوب خواهید بود. عوارض ناشی از نم و رطوبت در ساختمان عبارتند از:

  • انتشار بوی نم و رطوبت در خانه
  • رشد کپک و قارچ بر روی دیوارها، تجمع حشرات مثل سوسک و مگس
  • کاهش مقاومت دیوارها و مصالح ساختمانی و احتمال ریزش آن
  • ابتلا به بیماری های تنفسی و آلرژی های پوستی

تماس با برکه

چگونه از بوی نم و رطوبت خلاص شویم؟

به منظور رفع نم و رطوبت ساختمان باید از افراد حرفه ای و متخصص در این زمینه کمک بخواهید. این افراد با دستگاه های مخصوص در مکان حضور می یابند و منبع رطوبت را پیدا می کنند. سپس در صورت نیاز نشتی را برطرف می کنند یا لوله هایی که دچار پوسیدگی شده اند را تعویض می نمایند. گروه مهندسی برکه با داشتن متخصصین کار آزموده و با تجربه آماده خدمات رسانی به شما عزیزان جهت رفع نم سقف، رفع نم نما و یا دیوار ساختمان می باشد.

همانطور که می دانید در صورت وجود رطوبت در ساختمان، بوی نامطبوعی در اتاق ها خواهد پیچید. تا زمانی که منبع کپک را پیدا نکنید، نمی توانید از شر آن خلاص شوید. بهتر است ابتدا مکان های مرطوب مثل حمام، پرده حمام، اطراف سینک ها را بررسی کنید. سپس برای برطرف کردن این بود می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

  • می توانید از سرکه و آبلیمو برای تمیز کردن کابینت ها استفاده کنید. با این ترفند می توان تا حد زیادی بوی بد رطوبت را کاهش داد.
  • قرار دادن زغال در بخش های مختلف خانه می تواند به رفع بوی نم در ساختمان کمک کند.
  • استفاده از کربنات سدیم در داخل کابینت ها یا مکان های نم گرفته می توان میزان رطوبت و همچنین بوی نامطبوع آن را کاهش داد.
  • افزایش گردش هوا با باز گذاشتن درب ها و پنجره ها و یا نصب هواکش و دستگاه تهویه مطبوع نیز می تواند به از بین بردن رطوبت و همچنین بوی کپک و قارچ کمک کند.

چگونه نم را بدون تخریب رفع کنیم؟

آیا به دنبال راهکارهایی برای رفع نم دیوار بدون تخریب هستید؟ گاهی به دلیل نشتی لوله آب در ساختمان ها، رطوبت به فضای داخلی خانه راه پیدا می کند. در حقیقت، نم زدگی دیوارها زمانی اتفاق می افتد که رطوبت بیش از حد وارد خانه شود و قادر به خارج شدن نباشد. در چنین شرایطی باید از پوشش های ضد رطوبت استفاده کرد تا از خرابی دیوارها و رشد کپک و قارچ جلوگیری نمود.

اگر در حال ساخت و ساز خانه هستید، باید استفاده از عایق های ضد رطوبت را در اولویت قرار دهید. نمک نیز یک ماده نم گیر است و می توان بخش زیادی از رطوبت را توسط آن از بین برد. نور و روشنایی هم تا حد زیادی مانع ایجاد رطوبت در اتاق ها می شود. برای جلوگیری از نم زدگی دیوارها، ابتدا تمامی بخش های ساختمان که در معرض رطوبت هستند را بررسی کرده و با کمک کارشناسان برای عایق بندی آن اقدام نمایید.

هر چقدر خانه قدیمی تر باشد، احتمال نفوذ و نم و رطوبت به داخل آن بیشتر است. حتی اگر نشانه های از رطوبت یا بوی نم در آن جا به چشم نخورد، مطمئنا مقدار اضافی رطوبت در برخی بخش ها وجود دارد. خوشبختانه یک سری روش های مفید برای رفع نم زدگی بدون خرابی وجود دارد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

چگونه نم را بدون تخریب برطرف کنیم؟

11 نکته برای رفع نم زدگی بدون خرابی

رفع نم و رطوبت ساختمان بدون خرابی به سادگی امکان پذیر است. کافیست ابتدا برای شناسایی مکان هایی که احتمال نفوذ رطوبت به داخل ساختمان وجود دارد اقدام کنید. این قسمت ها را خشک نگه دارید و مشکل نم زدگی را در نطفه خفه کنید! در ادامه به توضیح نکات مهم برای برطرف کردن نم و رطوبت بدون تخریب می پردازیم:

1.مطمئن شوید، تهویه خانه به درستی انجام می شود!

یکی از مهم ترین اقداماتی که می توان برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به خانه انجام داد، استفاده از سیستم تهویه در خانه می باشد. آیا می دانید که حتی ساده ترین فعالیت های شما مثل پخت و پز، نفس کشیدن، حمام کردن و غیره می تواند باعث ایجاد رطوبت در دیوارها شود؟ در صورتی که این رطوبت نتواند خارج شود، روی دیوار تجمع می یابد.

بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که تمامی رطوبت داخل خانه به طور کامل خارج شود. بنابراین باید سیستم تهویه به درستی کار کند تا از نم زدگی دیوارها جلوگیری شود.

2.عایق بندی ساختمان را بهبود ببخشید!

یک راهکار برای جلوگیری از نم زدگی ساختمان، نصب پنجره های دوجداره است. با این کار می توان عایق بندی را بهبود بخشید و مانع اتلاف گرما شد. گاهی بهتر است درب ها باز باشند تا رطوبت اضافی از داخل ساختمان حذف شود.

3.هواکش نصب کنید!

در حمام و سرویس بهداشتی هواکش نصب نموده و زمانی که بخار در حمام جمع می شود، آن را روشن کنید. با این کار می توان از تجمع بیش از حد رطوبت روی دیوارها جلوگیری کرد. امروزه در بازار فن ها و هواکش های مختلفی وجود دارد که شما می توانید برای خشک نگه داشتن هوا از آن در بخش های مختلف ساختمان استفاده کنید.

4.رشد کپک و قارچ را کنترل کنید!

گاهی در برخی قسمت های ساختمان، شرایط رشد کپک و قارچ بوجود می آید. این اتفاق می تواند پشت مبلمان، گوشه اتاق، زیر پنجره ها، زیر قاب یا داخل کمد بیفتد. از یک پارچه مرطوب استفاده کنید و این مکان ها را کاملا تمیز کنید. خلاص شدن از شر کپک و قارچ بسیار حائز اهمیت است. چرا که می تواند بر سلامت شما تاثیر منفی بگذارد.

5.سقف و دیوارهای خانه را بررسی کنید!

باید مطمئن شوید که هیچ راهی برای نفوذ باران به خانه شما از طریق سقف یا دیوارها وجود ندارد. می توانید با ایجاد یک برآمدگی روی سقف یا ایجاد یک شیب در اطراف خانه، اجازه نفوذ آب باران به داخل خانه را ندهید. همچنین مطمئن شوید که میعانات کولر گازی به درستی تخلیه شود و به دیوارهای ساختمان راه پیدا نکند.

6.نشتی های ساختمان را برطرف کنید!

اگر می خواهید از نفوذ رطوبت به دیوارهای ساختمان جلوگیری کنید، باید برای تعمیر نشتی ها اقدام نمایید. اغلب نشتی ها بر اثر مشکلات لوله کشی رخ می دهد. وان حمام، سینک ظرفشویی یا وسایلی مانند ماشین لباسشویی و غیره می توانند منشا نشتی باشند.

همچنین آب می تواند از طریق سقف، نورگیر، دریچه یا دودکش عبور کند و باعث مرطوب شدن دیوارها شود. باید منبع نشتی را مشخص کنید. در صورت نیاز با یک متخصص تماس بگیرید و در اولین فرصت برای رفع نشتی اقدام کنید.

7.پنجره های عریض نصب کنید!

برای رفع نم بدون خرابی باید اجازه دهید هوای داخل خانه به خوبی تهویه شد. درب ها و پنجره های بزرگ می توانند در تهویه فضای داخل ساختمان به شما کمک کنند. آن ها را باز نگه دارید تا نور و هوای کافی وارد شود. نور خورشید نیز می تواند در رفع نم و رطوبت فضای داخلی تاثیر زیادی داشته باشد.

8.مصالح ساختمانی را هوشمندانه انتخاب کنید!

برخی از مصالح ساختمانی برای شرایط آب و هوایی مرطوب گزینه بهتری به شمار می روند. به طور مثال، دیوار آجری نسبت به درب های آلومینیومی بیشتر مستعد نم زدگی می باشد. همچنین بهتر است به جای استفاده از مصالح ساخته شده از گچ، از مصالح بتنی استفاده کنید.

از طرف دیگر، باید اطمینان حاصل کنید که هوای کافی به آشپزخانه شما راه پیدا کند. هواکش یا فن های مخصوص در این مکان ها نصب کنید.

چگونه نم زدگی را بدون تخریب رفع کنیم؟

9.از دستگاه رطوبت گیر استفاده کنید!

به منظور رفع نم و رطوبت بدون خرابی، بهتر است در مناطق پر بارش و نزدیک به دریا از دستگاه های رطوبت گیر استفاده شود. این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که با جذب رطوبت هوا در فضای داخلی، شرایط نرمالی ایجاد می کنند و از مشکلات متعدد در اثر نم زدگی جلوگیری خواهد کرد.

10.با پرورش گل و گیاه از میزان رطوبت بکاهید!

برای رفع رطوبت بدون نیاز به تخریب می توان از گیاهان خانگی استفاده نمود. البته این کار باید با نظم و اعتدال انجام شود و مدت زمان وجود آن ها در اتاق باید به طور دقیق محاسبه شود. چرا که گل و گیاه توانایی حفظ دمای پایین در اتاق را دارند و باعث کاهش دما می شوند.

گیاهان با جذب رطوبت هوا باعث ایجاد اعتدال در هوای خانه خواهند شد. اما نباید آبیاری اضافی به گیاهان انجام شود. چرا که آب اضافی تبخیر شده و به رطوبت هوا می افزاید.

  1. سنسورهای رطوبت سنج نصب کنید!

در برخی موارد نمی توان به اقدامات ساده برای رفع نم بدون خرابی اکتفا کرد. بنابراین باید از سنسورهای رطوبت سنج در فضای اتاق استفاده کنید. این سنسورها برای تشخیص سطح رطوبت بالا مناسب هستند و میزان نم زدگی دیوارها را مشخص می کنند.

همچنین منبع رطوبت را می توان به وسیله این دستگاه پیدا کرد و در اولین فرصت برای حل مشکل اقدام نمود. سنسورهای رطوبت سنج دستگاه های کوچکی هستند که در هر قسمت از خانه می توان آن را نصب نمود و تاثیر منفی بر دکوراسیون داخلی نخواهند گذاشت.

ترفندهای از بین بردن رطوبت خانه

جمع بندی

زمانی که رطوبت به داخل ساختمان نفوذ پیدا کند، در صورت عدم رسیدگی می تواند به سازه آسیب برساند. اما یک سری اقدامات وجود دارد که می توان برای رفع نم زدگی بدون خرابی اقدام نمود و رفع نم با تکنولوژی نانو یکی از جدیدترین روش ها برای این منظور است که در مقاله مربوطه به تفصیل دراین خصوص صحبت شده است. اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای رفع نم و رطوبت خانه خود می توانید از متخصصین ما در مجموعه برکه کمک بخواهید.

این مجموعه با ارائه متریال درجه یک، با کیفیت و خدمات عالی، رضایت شما را جلب خواهد کرد. مشتریان می توانند از یکی از رنگ ها و طرح های مختلف را با کمک مشاوران ما انتخاب کنند. میکروسمنت همدان برای زیباسازی فضای رستوران، مکان اداری، مجتمع مسکونی و غیره، بهترین انتخاب است. برای دریافت اطلاعات بیشتر همین حالا با همکاران ما تماس بگیرید.

عوارض ناشی از نم زدگی ساختمان چیست؟

انتشار بوی نم و رطوبت در خانه، رشد کپک و قارچ بر روی دیوارها، تجمع حشرات مثل سوسک و مگس، کاهش مقاومت دیوارها و مصالح ساختمانی و احتمال ریزش آن

دستگاه رطوبت گیر معمولا در چه مناطقی استفاده می شود؟

مناطق پر بارش و نزدیک به دریا

سنسور رطوبت سنج چیست؟

سنسورهای رطوبت سنج دستگاه های کوچکی برای تشخیص منبع رطوبت هستند که در هر قسمت از خانه می توان آن را نصب نمود و تاثیر منفی بر دکوراسیون داخلی نخواهند گذاشت.

از چه روش های خانگی می توان برای رفع بوی نم زدگی ساختمان استفاده کرد؟

استفاده از نمک، سرکه، آبلیمو، زغال

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 39

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *