loader image

خوردن آب استخر چه عوارضی دارد

خانه | خدمات آب استخر | خوردن آب استخر چه عوارضی دارد

خوردن آب استخر چه عوارضی دارد

شنا ورزش بسیار مهیج و سرگرم‌کننده‌ای است و در روزهای گرم تابستان یکی از تفریحات دلچسب به شمار می‌رود. اما دغدغه بسیاری از افراد عوارض و بیماری‌هایی است که براثر بلعیدن آب استخر ممکن است سلامتی آنها را به خطر بیندازد. مسلماً زمانی که زیر آب شنا می‌کنید احتیاج به نفس‌کشیدن دارید و در نتیجه ممکن است در حین تنفس کمی آب استخر وارد ریه‌هایتان شود. به طور حتم این اتفاق برای تمام کسانی که در استخر شنا می‌کنند رخ داده است.

در این مطلب می‌خواهیم، درباره عوارض خوردن آب استخر و هم چنین راه‌حل‌هایی برای کاهش این عوارض با شما صحبت کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که اگر آب استخر خوردم چیکار کنم ؟

خوردن آب استخر چه عوارضی دارد

علت آلوده‌شدن آب استخر

قبل از اینکه در مورد بیماری‌های ناشی از بلعیدن آب استخر صحبت کنیم، بهتر است بدانیم که علت آلوده‌شدن آب استخر چیست؟ یکی از علل انتقال بیماری از طریق آب استخر، شناکردن فرد بیمار در استخر است. این فرد آب استخر را آلوده می‌کند و باعث انتقال بیماری خود، به سایر شناگران می‌شود.

 فرض کنید فردی مبتلا به اسهال است و بی‌اختیار در آب کمی مدفوع می‌کند، در این صورت آب استخر به میکروب اسهال آلوده می‌شود. اگر این آب آلوده توسط فرد دیگری به طور تصادفی بلعیده شود، او نیز به اسهال مبتلا خواهد شد. شاید در ذهنتان این سؤال پیش بیاید که آیا کلر موجود در آب استخر، میکروب‌های را از بین نمی‌برد؟ در پاسخ باید بگوییم که کلر میکروب‌ها را می‌کشد؛ اما این کار را فوراً انجام نمی‌دهد. مثلاً برخی از میکروب‌ها مانند کریپتو، چند روز زمان می‌برد تا توسط کلر از بین بروند، این موضوع خطر انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.

لازم است بدانید که انتقال بیماری در استخر تنها از طریق آب آلوده نیست، بلکه حمام استخر، دمپایی مشترک و رخت‌کن نیز می‌تواند عامل سرایت برخی ویروس‌ها باشد. مثلاً برخی از بیماری‌های پوستی، زردزخم (هپاتیت نوع A) و عفونت‌های قارچی می‌تواند از طریق وسایل مشترک در استخرها، به‌راحتی منتقل شوند.

تماس با برکه

آیا بیماری‌های ناشی از آب استخر وخیم هستند؟

بهتر است بدانید که همه افراد با خوردن آب استخر بیمار نمی‌شوند و تنها درصد کمی از افراد دچار عارضه‌های جدی می‌شوند. برخی از بیماری‌ها بر اثر میکروب‌های مختلفی ایجاد می‌شوند، در نتیجه ممکن است در افراد متفاوت، عوارض مختلفی از خود نشان بدهند. مثلاً اسهال ناشی از میکروب کریپتو به‌سادگی درمان نمی‌شود و کودکان و زنان باردار در صورت مبتلا شدن، باید جهت مداوا در بیمارستان بستری شوند. یا بیماری عفونی ایکلای در برخی کودکان باعث نارسایی کلیه و حتی مرگ می‌شود.

بنابراین، نمی‌توان به طور دقیق میزان وخیم بودن بیماری‌های ناشی از استخر را بیان کنیم. ولی به‌هرحال در استخرهایی که بهداشت رعایت می‌شود و به طور منظم مقادیر مناسبی از کلر، برای ضدعفونی‌کردن آب استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد، میزان بیماری‌های استخری بسیار کم است.

اگر علاقه مند هستید تا بدانید که آب استخر چگونه و از کجا تامین می شود پیشنهاد می کنیم به مطالعه مقاله ” آب استخر از کجا تامین می شود” بپردازید.

عوارض خوردن آب استخر

عوارض خوردن آب استخر

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، سیستم ایمنی بدن افراد با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین ممکن است افرادی که به طور تصادفی مقداری از آب استخر را می‌خوردند، دچار مشکلات مختلفی شوند. اما به‌طورکلی اکثر افراد پس از بلعیدن آب استخر، ممکن است دچار مشکلات زیر شوند.

بیماری‌های عفونی

بیماری‌های عفونی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که از طریق شنا کردن در استخرها منتقل می‌شوند. معمولاً افرادی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند، پس از شناکردن ممکن است دچار عفونت‌های روده‌ای شوند و چند روزی از این بیماری رنج ببرند. این بیماری می‌تواند از راه‌های مختلفی به فرد منتقل شود. روش انتقال بیماری‌های عفونی عبارت‌اند از:

  1. انتقال بیماری از طریق فرد مبتلا: سرعت انتشار بیماری‌های عفونی بسیار بالاست. در نتیجه اگر یکی از شناگران، مبتلا به بیماری عفونی مانند اسهال باشد، باعث آلوده‌شدن آب استخر می‌شود. ازآنجایی‌که سرعت انتقال ویروس‌ها و میکروب‌ها در آب بیشتر از هوا است، در چنین شرایطی احتمال این که سایر افرادی که در استخر شنا می‌کنند، بر اثر خوردن آب استخر به این بیماری مبتلا شوند، افزایش می‌یابد.
  2. انتقال بیماری از طریق میکروب‌های موجود در آب: شایع‌ترین میکروب‌هایی که در آب رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و استخرها وجود دارند و باعث ایجاد بیماری‌های عفونی همچون اسهال، دل‌پیچه، اسهال خونی، تب، استفراغ و دل‌درد می‌شوند، شیگلا و نورو هستند. نورو ویروسی است که منجر به اسهال و استفراغ شدید به مدت یک الی سه روز می‌شود و شیگلا باعث ایجاد اسهال خونی، دل‌درد و تب می‌گردد.
  3. کلر موجود در آب: کلر ماده‌ای است که برای ضدعفونی‌کردن آب استخرها، از آن استفاده می‌کنند. باتوجه ‌به این‌که کلر یک عنصر شیمیایی است، خوردن آب کلردار، باعث بروز بیماری‌های عفونی می‌شود. دانشمندان برای رفع این مشکل، استفاده از مواد دیگری مانند مس و نقره را به‌جای کلر پیشنهاد می‌دهند. استفاده از این مواد به‌جای کلر یک روش عالی برای ضدعفونی‌کردن، گندزدایی و حفظ زلالی آب است.

کلر موجود در آب باعث بیماری‌های عفونی می شود

بیماری‌های تنفسی ناشی از خوردن آب استخر

  • افزایش کلر آب: اکثر استخرها برای پیشگیری از بیماری‌ها، میزان کلر آب را افزایش می‌دهند، این کار خطرات فراوانی برای سلامتی افراد دارد و باعث ایجاد علائم تنگی نفس، آسم و آلرژی در شناگران می‌شود. زیرا کلر در آب استخرهای سرپوشیده به شکل بخار درمی‌آید و این بخار در فضای استخر منتشر می‌شود و موجب بروز و تشدید علائم آسم می‌گردد. اشخاصی که دارای مشکلات تنفسی هستند بهتر است برای حفظ سلامتی خودشان، از استخرهای روباز استفاده کنند.
  • استفاده از وایتکس: در برخی از استخرها، از وایتکس برای ضدعفونی‌کردن آب استفاده می‌کنند. عوارض این ماده بسیار شدیدتر از کلر است. زیرا وایتکس یک محرک بسیار قوی برای بیماری‌های تنفسی مانند آسم است. همچنین این ماده، در افراد سالم نیز باعث ایجاد علائم آسم و آلرژی می‌کند. در ادامه مقاله عوارض خوردن آب استخر، مشکل افراد تازه کار را بررسی خواهیم کرد.
  • مشکل نفس گیری در افراد مبتدی: برخی از فراگیران جدید، هنگام نفس‌گیری ناخواسته مقداری از آب موجود در استخر را وارد دهان و ریه‌های خود می‌کنند. در چنین شرایطی پس از واردشدن کلر به مجاری تنفسی، تنفس فرد دچار اختلال می‌شود. اگر شناگر مبتلا به مشکلات تنفسی هم باشد، ممکن است علائم آسم یا آلرژی او حاد شده و احساس تنگی نفس نماید، در صورت بروز چنین مشکلی حتماً از اسپری تنفسی استفاده نمایید.

چنانچه تمایل دارید تا درخصوص نحوه محاسبه حجم آب استخر اطلاعاتی کسب کنید پیشنهاد می کنیم به مطالعه مقاله ” فرمول محاسبه حجم آب استخر به لیتر” بپردازید.

بیماری‌های تنفسی ناشی از خوردن آب استخر

بیماری‌های گوارشی ناشی از خوردن آب استخر

برخی از انگل‌ها بر اثر بلعیدن آب استخر، باعث بیماری‌های گوارشی می‌شوند. عامل اغلب این بیماری‌ها انگل‌های میکروسکوپی همچون  انگل کریپتوکوک و انگل ژیاردیا هستند. این انگل‌ها باعث ایجاد اسهال مزمن و طولانی‌مدت در فرد مبتلا می‌شوند.

یکی دیگر از انگل‌هایی که بر اثر بلعیدن آب استخر، موجب بیماری عفونی و گوارشی می‌شود، انگل آمیب است. این انگل در افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند، باعث ایجاد عفونت‌های بسیار خطرناکی می‌گردد.

ابتلا به بیماری تب و سینه‌پهلو (لژیونر)

بیماری لژیونر، یکی دیگر از بیماری‌هایی است که بلعیدن آب استخر باعث ایجاد آن می‌شود. باکتری لژیونلا، در فرد مبتلا علائمی مانند سرماخوردگی ایجاد می‌کند. گاهی افراد، بعد از استخر دچار سردرد، تب و سینه‌پهلو می‌شوند، تصور می‌کنند سرماخورده‌اند، اما در حقیقت مبتلا به بیماری لژیونر شده‌اند. این بیماری با علائمی مانند تب و لرز و درد عضلانی همراه است.

هپاتیت نوع A

هپاتیت a، نوعی عفونت ویروسی است که از طریق آب آلوده و یا غذای آلوده وارد بدن می‌شود. این ویروس حتی با تماس نزدیک با فرد آلوده نیز منتقل می‌گردد. در برخی موارد بسیار نادر، فرد با  خوردن آب استخر به این بیماری مبتلا می‌شود. ویروس حامل این بیماری، باعث التهاب و تورم کبد شده و روی عملکرد کبد تأثیر می‌گذارد. علائم این بیماری به شکل درد در بالای شکم، حالت تهوع ناگهانی، احساس خستگی و … خود را نشان می‌دهد. بیماری هپاتیت نوع A معمولاً نیاز به درمان خاصی ندارد و پس از طی بازه زمانی 3 تا 6 ماه، درمان می‌شود.

بیماری‌های مربوط به پوست

بیماری‌های پوستی به‌ندرت از طریق آب استخر منتقل می‌شوند، بیشتر این بیماری‌ها از طریق محوطه اطراف استخر مانند محل‌های نشستن، سونا، جکوزی و… منتقل می‌شوند. از جمله میکروب‌هایی که باعث ایجاد بیماری پوستی می‌شوند. عبارت‌اند از:

  • میکروب سودوموتاس: یکی از میکروب‌های قابل‌انتقال از آب استخر که منجر به مشکلات پوستی می‌شود، سودوموناس نام دارد. این میکروب باعث ایجاد جوش‌های پراکنده، مانند آبله‌مرغان بر روی سطح پوست می‌شود. میکروب سودوموتاس، بسیار مقاوم است و حتی با وجود مواد ضدعفونی‌کننده همچون کلر می‌تواند در آب استخر، به‌خصوص آب گرم رشد کند.
  • میکروب استاف‌هاست: این میکروب در اثر استفاده از دمپایی مشترک، حوله، شانه و… منتقل می‌شود و باعث عفونت‌های پوستی و ایجاد سولیت می‌گردد.
  • ویروس هرپس: ویروس هرپس یا تب‌خال نیز از طریق استفاده از وسایل عمومی در استخر منتقل می‌شود.

بعد از خوردن آب استخر چه باید بکنیم؟

بعد از خوردن آب استخر چه باید بکنیم؟

به‌هرحال جلوگیری از بلعیدن آب استخر، تقریباً کاری غیرممکن است. اکثر افرادی که به طور مرتب برای شناکردن به استخر می‌روند، حتماً این تجربه را داشته‌اند. در صورت بلعیدن آب، برای جلوگیری از اسهال و گلودرد، مقداری عسل و آبلیمو را مخلوط کرده و بنوشید. بهتر است این شربت مغذی را همراه خود به استخر ببرید. همچنین برای دفع میکروب‌ها بعد از شنا، آب زیادی بنوشید.

برای جلوگیری از خوردن آب استخر، بهتر است به هنگام شنا از دماغ گیر استفاده نکنید، چون این وسیله راه تنفس از ناحیه بینی را مسدود می‌کند، بنابراین شناگر مجبور می‌شود برای تنفس از دهان خود استفاده کند. در نتیجه مقداری آب وارد دهانش می‌شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها در استخرها

استخر یک مکان عمومی است که افراد زیادی برای سرگرمی و یا درمان به آن مراجعه می‌نمایند. برای اینکه از شناکردن لذت ببرید و نگران بیماری‌ها و عوارض ناشی از بلعیدن آب استخر نباشید، بهتر است برخی نکات ضروری را رعایت نمایید تا هم از خودتان مراقبت نمایید و هم باعث ایجاد مشکل برای دیگران نشوید.

  1. حتماً قبل از واردشدن به آب، دوش بگیرید و بدن خود را با یک شوینده مناسب شستشو دهید. این کار باعث می‌شود تا آلودگی‌های پوست و موهای شما از بین بروند و آب استخر آلوده نشود.
  2. اگر دچار بیماری‌های پوستی، اسهال، استفراغ و سرماخوردگی هستید به‌هیچ‌عنوان به استخر نروید، زیرا امکان دارد ویروس بدن شما وارد آب شده و باعث بیماری دیگران شود.
  3. مبتلایان به زردی از نوع هپاتیت A تا بهبودی کامل نباید به استخر بروند. زیرا ویروس آنها از طریق آب به دیگران منتقل می‌شود.
  4. اگر روی بدنتان زخم عفونی دارید، وارد آب استخر نشوید. چرا که احتمال انتقال عفونت از این طریق بسیار بالاست.

برای دفع میکروب‌ها بعد از شنا، آب زیادی بنوشید

  1. بانوانی که در دوره عادت ماهیانه هستند، حتی اگر از تامپون استفاده می‌کنند نباید وارد استخر شوند.
  2. هرگز برای هواگیری در زیر آب، دهان خود را باز نکنید. سعی کنید از بینی نفس بکشید تا آب وارد ریه‌های شما نشود. بهتر است هر چند ثانیه یک‌بار، برای هواگیری به سطح آب بیایید.
  3. اگر براثر سهل‌انگاری آب وارد دهانتان شد، آن را قورت ندهید. آب‌دهانتان را در دریچه‌های تعبیه شده در کنار استخر تخلیه نمایید، زیرا خوردن آب استخر سلامتی شما را تهدید می‌کند.
  4. اگر به همراه کودکان خود به استخر آمده‌اید، هر نیم ساعت یکبار برای استفاده از سرویس بهداشتی آن‌ها را به بیرون از آب ببرید. به کودکان تذکر دهید که برای حفظ سلامتی خودشان و دیگران در آب ادرار نکنند.
  5. از خوردن، آشامیدن و جویدن آدامس در هنگام شنا خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث خفگی شما شود.

سخن آخر

در فصل بهار و زمستان به‌خاطر گرمای هوا، افراد تمایل بیشتری برای رفتن به استخر دارند. در نتیجه استخرها شلوغ شده و امکان آلودگی آب بیشتر می‌شود؛ لذا بهتر است برای مراقبت از خودتان و احترام به دیگران، بهداشت شخصیتان را هنگام ورود به استخر رعایت نمایید. با این کار آلودگی آب استخر، کاهش می‌یابد؛ بنابراین قبل و بعد از رفتن به استخر دوش بگیرید و بدن خودتان را با یک شوینده بشورید و در صورت داشتن بیماری، هرگز به استخر نروید.

بنابراین هنگام انتخاب استخر به نکاتی مانند تمیز بودن محیط استخر، مجهز بودن به سیستم تصفیه و تهویه مناسب، تمیز بودن آب استخر و وجود سرویس بهداشتی و دوش مناسب در داخل مجموعه توجه کنید. برای انتخاب یک استخر بهداشتی و استاندارد، می‌توانید به سایت برکه مراجعه کنید.

بلعیدن آب استخر باعث چه بیماری‌هایی می‌شود؟

درصد کمی از افراد با خوردن آب استخر، دچار بیماری‌هایی مانند لژیونر، اسهال، سردرد، عفونت، هپاتیت نوع A و مشکلات تنفسی می‌شوند.

در صورت بلعیدن آب استخر چه باید کرد؟

برای جلوگیری از اسهال و گلودرد، می‌توانید شربت آبلیمو و عسل استفاده کنید، همچنین برای دفع میکروب‌ها مایعات زیادی بنوشید.

دو میکروب شایع که در آب استخر وجود دارد کدام‌اند؟

میکروب شیگلا که باعث دل‌درد، اسهال خونی و تب می‌گردد و میکروب نورو که منجر به استفراغ شدید و اسهال به مدت 1 الی 3 روز می شود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 31

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *