loader image

کف‌ سازی ساختمان

خانه | خدمات کف سازی | کف‌ سازی ساختمان

کف‌ سازی ساختمان به چه صورت است؟

کف‌ سازی به عملیاتی گفته می‌شود که بعد از انجام سفت کاری در ساختمان صورت می‌گیرد و ساختمان را به یک محل قابل سکونت تبدیل می‌سازد. کف‌سازی ساختمان با مصالح گوناگون و طی مراحل مختلفی انجام می‌گیرد.

اهمیت کف‌سازی از آن جهت مورد توجه است که تمام کف ساختمان را شامل می‌شود و باید هم از نظر مقاومت و استقامت و هم از نظر زیبایی بهترین انتخاب ممکن باشد. با ما همراه باشید تا در مورد صفر تا صد کف‌سازی ساختمان و نکات پیرامون آن با شما صحبت کنیم.

کف‌ سازی ساختمان به چه صورت است؟

منظور از کف‌ سازی چیست؟

کف‌ سازی یکی از آخرین مراحل ساختمان‌سازی است که بعد از سفت کاری در ساختمان انجام می‌گیرد و بعد از این مرحله ساختمان قابل سکونت خواهد بود. مهمترین بخش کف سازی، زیرسازی آن است. در بستر سازی، ابتدا یک لایه ملات نرم روی سطح ریخته می‌شود. برای این کار از ابزار و تجهیزات مناسبی استفاده می‌شود تا سطح کار کاملا صاف و یکدست باشد.

سپس با توجه به بستر آماده شده لایه پوکه یا ملات روی کار ریخته می‌شود و در انت‌ها نیز لایه نهایی بسته به سلیقه کارفرماا می‌تواند یکی از موارد موزاییک، سرامیک، بتن، سیمان، کفپوش و… باشد. معمولا با توجه به شرایط آب و هوایی محل پروژه و عوامل محیطی چون رطوبت، گرما، سرما و… بعد از ملات اولیه و قبل از لایه دوم، عایق کاری انجام می‌گیرد. عایق کاری ممکن است با عایق‌های رطوبتی، حرارتی یا هر دو صورت گیرد.

تماس با برکه

عوامل مهم در کف‌ سازی ساختمان

انتخاب نوع کف‌ سازی به دو عامل بستگی دارد که شامل محل قرار گیری و کاربری محل مورد نظر می‌شود. مهمترین و تعیین کننده ترین بخش در داخل و خارج از ساختمان کف‌سازی است. کف‌ سازی می‌تواند تنها شامل بخش‌های داخلی چون اتاق‌ها، راهروها، سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه و بهارخواب و… بوده و یا فضاهای خارجی چون انبار، پیاده رو، پارکینگ، زمین ورزشی و… را نیز شامل شود.

ویژگی‌ های کف‌ سازی ساختمان

ساخت کف ساختمان در بخش‌های داخلی و خارجی باید با ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی همراه باشد. مهمترین ویژگی‌هایی که می‌توان برای این مرحله از ساختمان‌سازی در نظر گرفت عبارتند از:

استحکام و پایداری

در میان انواع بخش‌های یک سازه (دیوار، سقف و کف) کف ساختمان بیش از هر مکان دیگری در معرض فشار، ضربه، رفت و آمد و عوامل فرساینده قرار دارد. بنابراین بسیار مهم است که در ساخت کف ساختمان به استحکام و پایداری این بخش توجه شده و از ملات و مصالحی استفاده شود که بیشترین مقاومت را داشته باشد.

ویژگی‌ های کف‌ سازی ساختمان

عایق مناسب رطوبت

یکی از مهمترین نکات در کف‌سازی ساختمان توجه به عایق‌بندی است. کف ساختمان باید در برابر نفوذ و عبور نم و رطوبت مقاومت بسیار خوبی داشته باشد. نم کشیدن یا نفوذ رطوبت در کف ساختمان می‌تواند باعث آسیب دیدن سقف طبقه زیرین و همچنین صدمه دیدن کف‌پوش‌ها شود.

عایق ضد حرارت و شعله

در سال‌های اخیر به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از اتفاقات غیر منتظره‌ای چون آتش سوزی در کنار عایق‌های رطوبتی و صوتی از عایق‌های حرارتی نیز استفاده می‌شود. گاهی اوقات از عایق‌های مدرن و جدیدی استفاده می‌شود که همه این ویژگی‌ها را به صورت یک جا دارند.

انتخاب کفپوش بر اساس عملکرد

نوع محل کف‌سازی و کاربری آن نقش عمده‌ای در انتخاب کفپوش ساختمان خواهند داشت. مثلا برای محل‌های پر رفت و آمد و یا محل‌هایی که در آن ابزار، تجهیزات و ماشین آلات سنگین استفاده می‌شود، از کفپوش‌هایی استفاده می‌شود که بیشترین استقامت و دوام را داشته باشند.

در محل‌هایی که میزان رطوبت و نم در آن‌ها بالا است مثلا سرویس بهداشتی یا حمام نیز بیشترین تمرکز و توجه به عایق‌های رطوبتی است.

همچنین در فضاهایی چون ادارات، ساختمان‌های تجاری و… کفپوش‌های مقاوم با جلوه‌های بصری مورد استفاده قرار می‌گیرند. یا مثلا در کف‌سازی پشت بام‌ها مواردی چون عایق‌بندی مناسب برای هدر رفت انرژی، رطوبت، آب باران و برف و همچنین آفتاب در نظر گرفته می‌شود.

انواع کف‌ سازی ساختمان

کف‌سازی ساختمان با توجه به دو عامل مهم یعنی محل قرارگیری کف و کاربری آن به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. کف‌سازی با توجه به محل قرارگیری کف در ساختمان به ۳ دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

– کف‌سازی بر روی خاک

– کف‌سازی مابین طبقات

– کف‌سازی بر روی بام

همچنین کف‌سازی با توجه به کاربری محل کف در ساختمان نیز به ۳ دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

– مکان‌های خشک

– مکان‌های مرطوب

– مکان‌های ویژه

ویژگی‌ های کف‌ سازی روی خاک

کف‌سازی ساختمان روی خاک با توجه به دو مسئله مهم انجام می‌گیرد که عبارتند از: استحکام خاک و محل قرارگیری پروژه. در چنین پروژه‌هایی باید سطحی که کف‌سازی روی آن انجام می‌گیرد حتما تراز، صاف و یکدست باشد. در غیر اینصورت کیفیت کف‌سازی ساختمان بسیار پایین خواهد بود.

مراحل کف‌ سازی ساختمان

کف‌سازی در ساختمان مراحل مختلفی دارد که با توجه به نوع کاربری و انتخاب کف‌پوش این مراحل متفاوت خواهد بود. مهمترین مراحل کف‌سازی ساختمان عبارتند از:

زیرسازی

زیرسازی یا بسترسازی اولین و مهمترین مرحله کف‌سازی در ساختمان محسوب می‌شود. زیرسازی به منظور اطمینان از استحکام کافی و جلوگیری از نفوذ رطوبت و ایجاد یک سطح تراز و صاف انجام می‌گیرد.

مراحل کف‌ سازی ساختمان

لایه میانی

لایه میانی در کف‌سازی به لایه‌ای اطلاق می‌شود که در آن با توجه به شرایط محیطی ساختمان از عایق‌های رطوبتی، حرارتی، مصالح مناسب برای افزایش استحکام و… استفاده می‌شود.

لایه نهایی

به لایه نهایی کف سازی، یعنی سطحی که ما روی آن قدم می‌زنیم اصطلاحا فرش کف می‌گویند. این لایه ممکن است با توجه به بودجه و سلیقه کارفرما و همچنین با توجه به کاربری محل از انواع پوشش موزاییک، سرامیک، کاشی، سیمان، بتن، سنگ و… ساخته شود.

کف‌ سازی ساختمان با سنگ

یکی از رایج‌ترین انتخاب‌ها به ویژه در محیط‌های خارج از ساختمان و یا محیط‌های صنعتی برای کف سازی، سنگ است. کف سنگی قابلیت شستشو و تمیزکاری دارد، از استحکام و دوام بسیار مناسبی برخوردار است، عایق خوبی برای رطوبت محسوب می‌شود.

سنگی که برای کف‌سازی در این روش انتخاب می‌شود باید فاقد خلل و فرج باشد، مقاومت بسیار بالا و مناسبی داشته باشد و از زیبایی‌های بصری برخوردار باشد. معمولا سنگ‌های مرمر و گرانیت رایج‌ترین انتخاب‌ها در این بخش محسوب می‌شوند. سنگ‌ها عموما به وسیله ملات مصرفی چون سیمان یا چسب در جای خود فیکس می‌شوند.

اجرای کف‌ سازی ساختمان با موزاییک

یکی دیگر از کف‌پوش‌های رایج در ساختمان سازی، کف‌پوش موزاییک است. موزاییک نوعی کف‌پوش متراکم است که نوعی بتن محسوب می‌شود و به کمک دستگاه پرس از ترکیب ماسه، سیمان، سنگ دانه، پودر سنگ و آب در ابعاد و طرح‌های مختلف تولید می‌شود. از ملات آهک، ماسه و سیمان نیز برای چسباندن موزاییک و دوغاب رقیق سیمان برای پر کردن درزهای آن استفاده می‌شود.

برای این که کفپوش موزاییک زیبایی بصری داشته و استحکام مناسب نیز داشته باشد آن را روی ملات ماسه و سیمان به ضخامت ۲.۵ سانتی متر کار می‌گذارند و همچنین تلاش می‌شود که خطوط درز موزاییک‌ها در یک امتداد بوده و در موزاییک‌های طرح دار، طرح موزاییک به صورت کامل و متقارن چیده شود.

کف‌ سازی ساختمان با سرامیک و کاشی

کف‌پوش سرامیک و کاشی از جمله محبوب‌ترین کفپوش‌ها در سال‌های نه چندان دور بوده است. از نظر اجرا، کف‌سازی با سرامیک و کاشی شباهت بسیاری به موزاییک دارد، در اجرای کفپوش سرامیکی باید به سالم بودن اسلب ها، نحوه قرار گیری و امتداد درزها توجه داشت. عموما سرامیک‌ها با استفاده از چسب‌های مخصوص در جای خود فیکس می‌شوند. از مهمترین ویژگی‌های مثبت کفپوش‌های سرامیکی باید به زیبایی طرح و نقش محصولات، محصولات ضد اسید، ضد نفود آب، ضد لغزش و… اشاره کرد.

کف‌ سازی ساختمان با چوب پنبه

کفپوش‌های چوب پنبه‌ای یکی دیگر از انتخاب‌ها در کف‌سازی ساختمان محسوب می‌شوند. این کفپوش‌ها معمولا از چوب پنبه طبیعی ساخته می‌شوند که از پوست درخت بلوط تولید می‌شود. این نوع کفپوش‌ها در مناطقی که وجود درخت‌های بلوط به تولید چوب پنبه رونق داده است استفاده می‌شوند.

کف‌ سازی ساختمان با پارکت

پارکت نوعی کفپوش چوبی است که در سال‌های اخیر بسیار محبوب و مورد توجه بوده است. قطعات پارکت همانند یک پازل کنار هم چیده می‌شوند تا کف ساختمان به طور کامل پوشانده شود. پارکت‌ها در ابعاد و اندازه‌های متنوعی وجود دارند و برخی از آن‌ها از ترکیب چوب طبیعی و مواد پلاستیکی ساخته می‌شوند و به این ترتیب یک عایق بسیار عالی برای جلوگیری از نفوذ موریانه و حشرات نیز محسوب می‌شوند.

از مهمترین ویژگی‌های پارکت می‌توان به مواردی چون مقاوم در برابر رطوبت، مقاوم به ضربه، مقاوم در مقابل خمش، مقاوم در مقابل حرارت، نفوذ ناپذیر در برابر اجسام ریز و مقاوم در برابر سایش اشاره کرد.

کف‌ سازی ساختمان با اپوکسی

اپوکسی یک ترکیب پلیمری دو بخشی است که از رزین و مایع هاردنر یا سخت کننده تشکیل می‌شود. این نوع کف‌پوش را می‌توان مدرن‌ترین و جدیدترین مصالح برای کف‌سازی ساختمان دانست. کفپوش اپوکسی از ویژگی‌های بسیاری چون مقاومت و طول عمر بالا، مقاومت در برابر نفوذ آب، رطوبت و مواد شیمیایی، قابلیت تمیز کردن، نصب آسان، عایق حرارتی و صوتی، تنوع طرح و رنگ، ایجاد کفپوشی صاف، یکدست و بدون درز و… برخوردار است.

از کفپوش اپوکسی در مکان‌های مختلف با کاربری‌های متنوع می‌توان استفاده کرد، اپوکسی معمولا با ضخامت دو میلیمتر اجرا می‌شود و یک سطح صاف، صیقلی و عاری از هر نوع آلودگی را ایجاد می‌کند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های کف‌سازی ساختمان و یا کف سازی پارکینگ با اپوکسی زیبایی ظاهری بی‌اندازه این محصول است. در واقع در کنار همه ویژگی‌های مثبت و ارزنده‌ای که اپوکسی دارد، زیبایی و تنوع بالای طرح و رنگ، بیشترین نقش را در انتخاب این متریال به عنوان کفپوش ساختمان دارد.

نکات مهم کف‌ سازی ساختمان

نکات مهم کف‌ سازی ساختمان

کف‌سازی ساختمان به لحاظ استقامت و زیبایی از اهمیت برخوردار است بنابراین نباید هریک از این فاکتورها قربانی دیگری شود. در حال حاضر پیشرفت تکنولوژی در عرصه تولید مصالح ساختمانی، آیتم‌هایی را ایجاد کرده است که هم از مقاومت و استقامت مناسب و هم از زیبایی و جلوه بصری برخوردار هستند. نکات مهمی در بحث کف‌سازی ساختمان وجود دارد که توجه به آن‌ها باعث کیفیت نهایی کار می‌شود. مهمترین نکاتی که باید به آن‌ها اشاره کنیم عبارتند از:

– اجرای هر نوع کف‌سازی اعم از کف سازی اپوکسی، کف سازی پارکینگ و ساختمان با توجه به نوع سطح کار و همچنین کاربری محل مورد نظر

– بسترسازی و زیرسازی مناسب را نباید فراموش کرد. در واقع هیچ فرقی نمی‌کند که شما از کدام یک از انواع کفپوش برای کف‌سازی ساختمان استفاده می‌کنید، در صورتی که زیرسازی استاندارد و مناسب نداشته باشید کیفیت نهایی کار تعریفی نخواهد داشت.

– برای انجام کارهایی چون لوله کشی، اینچ کشی، تأسیسات و… باید قبل از مرحله زیرسازی و یا مرحله عایق‌بندی اقدام شود.

– حتما در لایه میانی کف‌سازی ساختمان باید از عایق‌بندی مناسب با شرایط محیطی و آب و هوایی استفاده شود.

– بستر کار باید تراز، صاف، یکدست و عایق شده باشد.

– اگر از قیر و گونی به عنوان عایق استفاده می‌شود باید نکات ایمنی مطابق مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان رعایت شود.

– کف‌سازی ساختمان در صورتی که کف ساختمان، سقف طبقه دیگری محسوب می‌شود باید با توجه به استانداردهای تعیین شده در این بخش صورت گیرد. معمولا در این شرایط از پوکه‌های معدنی یا فوم بتن که مصالح سبکی هستند به عنوان عایق استفاده می‌شوند.

– در انتخاب لایه نهایه کف‌سازی یا سطح فرش یا کفپوش انتخاب مصالح کاربردی باید با توجه به کاربری محل صورت گیرد مثلا انتخاب محصولات کفپوش برای کف پارکینگ با کف ساختمان مسکونی یا حمام و سرویس بهداشتی متفاوت است. یا مثلا انتخاب کفپوش برای محیط‌های صنعتی با محیط‌های بیمارستانی، تجاری، مدرسه، مهدکودک و… تفاوت خواهد داشت.

ناگفته نماند که اکثر این نکات در خصوص کف سازی سایر مناطق همچون کف سازی زمین اسکیت، کف سازی پارکینگ، کف سازی ساختمان و … صدق می کند.

بهترین روش کف‌ سازی ساختمان کدام است؟

با توجه به وضعیت کف محیط، کف‌ سازی ساختمان ممکن است شامل مراحل مختلفی از زیرسازی تا لایه نهایی یا کفپوش باشد. شرایط کار در هریک از مراحل با توجه به عوامل محیطی چون شرایط آب و هوایی، نوع زیرسازی و بستر کار، نوع کاربری محل مورد نظر و… صورت می‌گیرد.

هزینه کف‌ سازی ساختمان چقدر است؟

کف‌ سازی ساختمان یکی از مراحل ساخت و ساز محسوب می‌شود و عموما بودجه این بخش از قبل به صورت تخمینی تعیین می‌شود. شرایطی چون مساحت کف سازی، نوع مصالح کاربردی، زیرسازی و… می‌تواند مهمترین عوامل تعیین هزینه‌های مرتبط با کف‌سازی ساختمان باشد.

بهترین کفپوش در کف‌سازی ساختمان کدام است؟

در حال حاضر انتخاب کفپوش‌ها با توجه به کاربری ساختمان و شرایط محیطی صورت می‌گیرد. جدیدترین نوع کفپوش که دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و مناسب برای استفاده در همه شرایط و همه محیط‌ها به شمار می‌رود، اپوکسی است.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 51

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *