loader image

چه ماهی برای استخر خوب است؟

خانه | خدمات برای استخر | چه ماهی برای استخر خوب است؟

چه ماهی برای استخر خوب است؟

برای پرورش ماهی در استخر معمولا چه ماهی استفاده می شود؟ در واقع پرورش ماهی در استخرهای خانگی می تواند بسیار جذاب باشد. اما باید دانش خود را در این حوزه افزایش دهید. با برکه همراه باشید تا بدانید چه ماهی برای استخر خوب است:

چه ماهی برای استخر خوب است؟

بهترین ماهی برای پرورش در استخر

انتخاب نوع ماهی برای پرورش در استخر خانگی به ابعاد استخر، دمای آب، اسیدیته آب و میزان هوازی بستگی دارد. ماهی قزل آلا، ماهی کپور، ماهی طلایی و ماهی ماهیان زینتی مانند گوپی، ملت، سامورایی و … بعضی از ماهیانی هستند که می توان در استخر خانگی پرورش داد.

برای پرورش ماهی قزل آلا، کپور، خاویاری و میگو باید مقدار آب مورد نیاز برای استخر پرورش ماهی حدود یک لیتر بر ثانیه می باشد. برای استخر های بزرگ تر و کوچک تر این مقدار تغییر می کند. برخی گونه های ماهیان مانند میگو می توان به صورت سیستم مدار بسته پرورش داد و در این روش مصرف آب را تقریبا به صفر رساند.

البته امکان استفاده از روش مکانیکی مدار بسته برای تولید ماهیان قزل آلا و کپور و حتی خاویاری وجود دارد. اما این‌ روش هزینه اولیه بالاتری برای سیستم تصفیه می طلبد. برخی ماهی ها مثل  تیلاپیا را نمی توان در همه استان ها تولید کرد. امروزه تنها استان های قم، سمنان، یزد و خراسان جنوبی مجوز تولید ماهی تیلاپیا را دارند.

تماس با برکه

انواع استخر پرورش ماهی

استخر های پرورش ماهی معمولا از نظر کاربرد به دو دسته تقسیم می شوند:

  • استخر پرورش ماهی اختصاصی: این استخر ها معمول به صورت اختصاصی برای تولید و پرورش ابزیان استفاده می شوند. در این استخرها آب خروجی از سیستم تصفیه شده و مجددا وارد سیستم می شود. استخر پرورش ماهی اختصاصی در شکل های هندسی مختلف ساخته می شوند.
  • استخر دو منظوره کشاورزی و پرورش ماهی: استخرها و حوضچه های دو منظوره فقط برای پرورش ماهی مورد استفاده قرار نمی گیرند. گاهی تنها به عنوان استخر کشاورزی استفاده می شود و سال ها بعد، کشاورزان از آن برای پرورش ماهی بهره می برند. در این نوع استخر معمولا آب خروجی از سیستم پرورش ابزی به بخش کشاورزی وارد شده و باعث افزایش حجم تولید و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی می شود.

اصول پرورش ماهی هایی مانند کپور

پرورش ماهی مانند سایر صنایع نیاز به رعایت اصولی دارد و رعایت هر کسی  که تصمیم به پرورش‌ ماهی در استخر دارد باید آن را رعایت کند تا بهترین نتیجه را کسب کند. در ادامه به بررسی مهترین اصول می پردازیم:

  • دمای آب : دمای آب برای پرورش ماهی کپور باید بین 20 تا 28 درجه سانتی‌گراد‌ باشد. اگر دما از این حد کمتر یا بیشتر شود، احتمال تلف شدن ماهی وجود دارد.
  • : PH سعی کنید PH آب را به طور منظم کنترل کنید. در واقع برای پرورش کپور باید مطمئن شوید که میزان اسیدیته آب بین 5/6 تا 9 باشد. در غیر این صورت باعث تلفات خواهد شد و حتی ممکن است به بافت‌های بدن ماهی آسیب وارد شود
  • میزان اکسیژن: میزان اکسیژن کم تر از 1 میلی‌ گرم در لیتر است. چنانچه کم تر از این مقدار باشد، می تواند باعث تلف شدن ماهی ها شود. بنابراین باید میزان اکسیژن محلول در آب را بررسی کنید.
  • شوری آب: شوری آب رابطه مستقیم با اکسیژن اب دارد. ماهیان کپور می توانند شوری بالای 9 گرم در لیتر را تحمل کنند اما شوری بالای 2 گرم در لیتر باعث کند شدن فرایند رشد آن‌ها خواهد شد.
  • شفافیت آب: در واقع تمیزی آب تأثیر مهمی در رشد و افزایش وزن ماهی کپور دارد. چرا که اگر آب شفاف نباشد، نور نمی تواند به راحتی از آن عبور کند. در نتیجه تولیدات بیولوژیک استخر به ‌مرور در کف استخر رسوب پیدا می‌کنند و باعث کاهش عمق استخر خواهند شد. این مسئله به مرور زمان منجر به افزایش آسیب به ماهی ازجمله آب ‌شش‌ آن می‌شود.

اصول پرورش ماهی هایی مانند کپور

شرایط استخر پرورش ماهی

 محل پرورش ماهی باید شامل منبع مهم تأمین ‌کننده آب شامل باشد. به طور کلی در ساخت استخرهای پرورشی باید نکات زیر رعایت شود:

  • بهترین شیب برای استخر 2 درصد است. شیب کف استخر باید به ‌گونه‌ای طراحی شود که فضولات ماهی ها در کف استخر باقی نماند و به دنبال آب از استخر خارج شود.
  • باید حتما در بالای برجک استخر، هواده وجود داشته باشد. این کار باعث می شود آب قبل از ورود به استخر از هر گونه گاز سمی پاک ‌سازی شود.
  • استخرها باید به ‌گونه‌ای ساخته شوند که امکان رفت‌ وآمد برای غذا دادن به ماهی ها وجود داشته باشد.
  • نباید بیش تر از ظرفیت استخر داخل آن بچه ماهی ریخت. این مسئله می تواند منجر به افزایش مرگ‌ ومیر ماهی ها ‌شود.
  • باید به اندازه مناسب ماهی برای استخر توجه کرد. برای انتخاب نوع ماهی به منظور پرورش در استخر خانگی باید آب کافی در استخر وجود داشته باشد و ابعاد آن برای شنا کردن ماهی مناسب باشد.

حدود 60 درصد از هزینه‌های پرورش ماهی شامل هزینه تغذیه ماهی کپور می شود. بنابراین باید غذای ماهی را به گونه ای انتخاب کنید که بتوانید در تمام مراحل پرورش، نیاز ماهی ها را برطرف نمایید. بچه ماهی کپور باید در طول روز 10 گرم خوراک  داشته باشد و آن طی 6 وعده به ماهی داده شود. معمولا غذاهای خشک یکی از رایج ‌ترین انواع تغذیه ماهی کپور است.

نکات مهم درباره شرایط پرورش ماهی کپور

یکی از ماهی هایی که در استخر پرورش داده می شود، ماهی کپور است. این ماهی در دسته ماهیان همه چیز خوار قرار می گیرد. ماهی کپور معمولا در آب شیرین، گرم و پوشیده از گیاه زندگی می کند. موجودات ریز بستر آب، کرم‌ها، سخت‌پوستان، نوزاد حشرات، لاشه حیوانات، تخم ماهیان معمولا برای تغذیه این ماهی استفاده می شود. اگر دمای آب کمتر از 7 درجه سانتی ‌گراد باشد، ماهی های کپور به خواب زمستانی می‌روند. به طور کلی، 4 دسته کلی ماهی کپور برای پرورش در استخر وجود دارد.

در ادامه به معرفی انواع ماهی کپور که برای استخر خوب است، می پردازیم.

کپور علف خوار (ctenopharingodon idella)

این نوع کپور که به آن ماهی سفید یا آمور هم گفته می شود، بدنی کشیده با رنگ خاکستری و زرد دارد. باله‌ های پشتی این ماهی به صورت نا پیوسته و فلس‌ آن گرد و درشت است. تغذیه این ماهی معمولا گیاهان تالاب می باشد.

کپور معمولی (Cyprinus carpio)

این ماهی یکی از مهم ‌ترین ماهی های استخرهای پرورشی به شمار می رود. ماهی کپور معمولی اغلب در دریای سیاه زندگی می کند بعد از انتقال این ماهی به چین و ژاپن، امروزه در سرتاسر جهان ماهی کپور پرورش داده می‌شود. کپور معمولی بدن پهن با فلس ‌های طلایی دارد. این ماهی همه ‌چیزخوار است و معمولا از گیاهان، لارو کرم‌ها، حشرات و تخم ماهی تغذیه می کند.

کپور نقره‌ای (Hypophtalmichthys molitrix)

این ماهی فلس‌هایی ریز نقره‌ای دارد و بدنش سبز خاکستری و زرد مایل به سفید است. محل اصلی زندگی ماهی کپور نقره‌ای رودخانه‌های چین می باشد. معمولا از گیاهان بسیار ریز تغذیه می کند. می توانید با بارور ساختن این گیاهان در استخرهای پرورشی و تولید کپور نقره‌ای سود خوبی داشته باشید.

کپور سر گنده (Aristichthys nobilis)

این ماهی نیز در رودخانه‌های چین زندگی می کند. بدن این ماهی در قسمت هایی سیاه و زرد رنگ و پر از فلس‌های درشت است. کپور سر گنده زئوپلانکتو خوار است ولی اگر این غذا را پیدا نکند به خوردن گیاه روی می‌آورد.

نکات مهم درباره شرایط پرورش ماهی کپور

حل مشکل آب برای پرورش ماهی در استخر

بسیاری از پرورش دهندگان ماهی معمولا برای تامین آب مشکل دارند. روش های حل این مشکل چیست؟

  1. آیا ساکن استان هایی هستید که آب کافی برای پرورش ماهی در اختیار ندارند؟ اگر در یکی از 4 استانی هستید که مجوز تولید تیلاپیا را دارند، می توانید با کمک روش بایوفلاک برای تولید ماهی تیلاپیا اقدام کنید. بنابراین برای تولید ماهی تیلاپیا نیازی به آب نخواهید داشت.
  2. اگر در سایر استان ها ساکن هستید و آب کافی برای پرورش ماهی در اختیار ندارید، میتوانند به کمک سیستم مدار بسته یا نیم بسته برای تولید و پرورش ماهی اقدام کنید.

پرورش ماهی در ایران به صورت سیستم نیمه بسته اجرا می شود. به کمک درام فیلتر، بیو فیلتر و دستگاه یو وی ، آب خروجی استخر ها تصفیه می گردد و مجددا وارد استخر می شود. اما در این تنها می توان بین 60 تا 80 درصد آب خروجی از استخر ها را تصفیه کرد و همچنان برای پرورش ماهی به آب نیاز است.

جمع بندی

همانطور که گفتیم، انتخاب نوع ماهی برای پرورش در استخر خانگی به فاکتورهای مختلفی مثل ابعاد استخر، دمای آب، اسیدیته آب و میزان هوازی بستگی دارد. شما می توانید یکی از  انواع ماهی قزل آلا، ماهی کپور، ماهی طلایی و ماهی ماهیان زینتی مانند گوپی، سامورایی و … را در استخر خانگی پرورش دهید. در این مقاله به بررسی بهترین ماهی ها برای پرورش در استخر و شرایط پرورش ماهی پرداختیم.

شما می توانید برای انتخاب بهترین نوع ماهی برای استخر خود از متخصصین ما در مجموعه برکه کمک بخواهید. در واقع مجموعه برکه علاوه بر خدمات آب بندی استخر به شما عزیزان برای انتخاب نوع ماهی برای پرورش در استخر خانگی نیز مشاوره رایگان می دهد. اگر می خواهید بدانید چه ماهی برای استخر خوب است، همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

انتخاب نوع ماهی برای پرورش در استخر خانگی به چه مواردی بستگی دارد ؟

به ابعاد استخر، دمای آب، اسیدیته آب و میزان هوازی

بهترین انواع ماهی برای پرورش در استخر خانگی کدامند؟

ماهی قزل آلا، ماهی کپور، ماهی طلایی و ماهی ماهیان زینتی مانند گوپی، ملت، سامورایی و ... بعضی از ماهیانی هستند که می توان در استخر خانگی پرورش داد.

اصول پرورش ماهی کپور چیست؟

دمای آب ،ph، میزان اکسیژن، شوری آب، شفافیت آب، شرایط استخر و تغذیه ماهی

چه استان هایی مجوز ماهی تیلا پیلا را دارند؟

امروزه تنها استان های قم، سمنان، یزد و خراسان جنوبی مجوز تولید ماهی تیلاپیا را دارند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد امتیاز : 56

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *