loader image

عایق سازی صوتی ساختمان

خانه | خدمات انواع عایق | عایق سازی صوتی ساختمان

عایق سازی صوتی ساختمان

عایق سازی صوتی ساختمان در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که به عنوان سدی مقاوم در برابر انتقال صوت عمل می کند و از نفوذ سر و صدا جلوگیری می کند. در واقع، املاک سازان با استفاده از عایق های صوتی می توانند رفاه و آسایش ساکنین را تضمین نمایند. با ما همراه باشید تا درباره عایق سازی صوتی ساختمان بیشتر بدانید.

عایق سازی صوتی ساختمان

عایق صوتی ساختمان چیست؟

در صورتی که عایق بتواند میزان انتقال انرژی صوتی را کاهش دهد، به آن عایق صوتی گفته می شود. در واقع، این عایق با جذب صدا، می تواند تا حد قابل توجهی از آلودگی صوتی و انتقال صدا بکاهد. بنابراین عایق سازی صوتی ساختمان یکی از بهترین روش های مقابله با سر و صدای مزاحم می باشد. سازندگان هنگام انتخاب مصالح ساختمانی باید دو فاکتور جذب و انتقال صوت را در نظر بگیرند. در ادامه به توضیح روش های عایق سازی ساختمان توسط انواع عایق صوتی می پردازیم:

انواع عایق صوتی بر اساس کاربرد

انواع عایق صوتی بر اساس کاربرد

عایق سازی صوتی ساختمان در بخش های مختلف به شیوه های متفاوتی انجام می شود. بنابراین در این بخش به توضیح انواع عایق صوتی ساختمان بر اساس محل استفاده آن می پردازیم:

عایق صوتی دیوار

عایق های صوتی که در دیوارهای ساختمان به کار می روند، باعث ایجاد محیطی ساکت و آرام خواهد شد. البته این نوع عایق سازی ساختمان برای استودیو ها و اتاق های ضبط صدا نیز کاربرد دارد. وجود صداگیر در دیوار مانع ورود صداهای ناشی از ضربات مکانیکی و سایر صداها می شود. پشم سنگ یکی از بهترین عایق های صدا به شمار می رود که در دیوار تعبیه می گردد.

عایق های تخته ای نیز یکی از بهترین عایق های صوتی دیوار مشترک روکار می باشند. در واقع اگر فضای کافی برای ساخت یک اتاق مجزا وجود نداشته باشد، می توانید با استفاده از عایق صدا گیر دیوار مشترک یک اتاق ضد صدا بسازید. این نوع عایق که قابلیت نصب به صورت روکار دارد، چهار لایه دارد و می تواند طیف گسترده ای از فرکانس ها را مهار کند.

عایق صوتی سقف

عایق صوتی سقف

برای عایق سازی صوتی سقف ساختمان باید از متریالی با چگالی بالا استفاده شود. البته انتخاب عایق صوتی مناسب برای سقف باید با توجه به جنس سقف (بتنی، چوبی، آجری و …)، روکار یا توکار بودن عایق، نوع و میزان بلندی صداها و غیره انجام شود.

تماس با برکه

عایق صوتی کف

عایق سازی صوتی کف ساختمان را میتوان به دو صورت روکار یا توکار انجام داد. معمولا از روش توکار برای ساختمان های در حال ساخت استفاده می شود. برای بازسازی ساختمان ها می توان از عایق کف روکار استفاده که از اتفاقا از مقاومت بالایی برخوردار هستند. عایق صوتی کف معمولا از جنس پشم شیشه، پشم سنگ، پلی یورتان، پلی استایرن، بتن لیکا و غیره می باشند.

انواع عایق صوتی بر اساس متریال

انواع عایق صوتی بر اساس متریال

سازندگان و پیمانکاران معمولا از متریال مختلفی برای عایق سازی صوتی ساختمان ها استفاده می کنند. در ادامه به توضیح انواع عایق صوتی بر اساس متریال می پردازیم:

عایق پشم شیشه

عایق پشم شیشه

یکی از قدیمی ترین و رایج ترین انواع عایق صوتی ساختمان، پشم شیشه می باشد. پشم شیشه یک عایق معدنی به شمار می رود که کاربردهای مختلف صنعتی و ساختمانی از جمله عایق کاری های حجیم، عایق کاری سقف سالن های شیب دار، سیستم سرمایش و گرمایش و غیره دارد.

برای تولید پشم شیشه، شیشه را ذوب کرده و سپس آن را به الیاف ریز دانه تبدیل می کنند. ساختار الیافی و شیشه ای پشم شیشه باعث حبس شدن هوا در آن خواهد شد. به همین دلیل به عنوان یک عایق اکوستیک به خوبی عمل می کند. از مزایای عایق صوتی پشم شیشه می توان به نصب آسان، وزن سبک و نسوز بودن آن اشاره کرد. این نوع عایق صوتی معایبی مانند جذب رطوبت و یا ایجاد مشکلات تنفسی حین اجرا را نیز دارد.

از پشم شیشه برای عایق سازی صوتی ساختمان در قسمت سقف و دیوارها، عایق کاری مخازن و سوله ها، عایق بندی لوله های بزرگ صنعتی و غیره استفاده می شود.

پشم سنگ

پشم سنگ

پشم سنگ که از یک نوع سنگ آذرین به نام بازالت تولید می شود، یک عایق صوتی، حرارتی و ضد حریق به شمار می رود. از ویژگی های پشم سنگ می توان به نارسانایی، عدم ایجاد آلرژی و حساسیت و وزن سبک آن اشاره کرد. این نوع عایق صوتی هیچ بار اضافی به سازه وارد نمی کند و در ساختار خود دارای مواد شیمیایی نیست. در نتیجه دوام و طول عمر بالایی دارد و یکی از بهترین انواع عایق های اکوستیک می باشد.

فوم پلی یورتان

فوم پلی یورتان یکی از انواع عایق های صوتی و حرارتی رایج در صنعت ساخت و ساز است. سازندگان با استفاده از این اسپری فوم مانع نفوذ سر و صدا به داخل ساختمان می شوند. این فوم پاششی از دو مایع ایزوسیانات و پلی ال تشکیل شده و یکی از پایدار ترین انواع عایق صوتی مورد استفاده در کشورهای مختلف به شمار می رود.

پشم سرباره

پشم سرباره که از بازیافت ضایعات کوره ذوب آهن بدست می آید، یک عایق صوتی ایده آل محسوب می شود. معمولا از این محصول در تاسیسات و تجهیزات تولید برق و صنایع آهن و فولاد استفاده می شود.

عایق الاستومری

یکی از متریال دیگری که به منظور عایق سازی صوتی ساختمان بکار می رود، عایق الاستومری است. از ویژگی های عایق الاستومری می توان به وزن سبک، انعطاف پذیری بالا اشاره کرد. بنابراین برای عایق سازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی، صنعت خودرو، تاسیسات ساختمان، لوله های بزرگ و غیره استفاده می شود. این نوع عایق نه تنها در برابر صدا، بلکه در برابر رطوبت، بخار آب و آلودگی نیز مقاوم است.

فوم ایکس پی اس

فوم ایکس پی اس

فوم XPS یکی از مصالح ساختمانی مناسب برای عایق سازی صوتی، رطوبتی و حرارتی می باشد. از مزایای این فوم می توان به استحکام بالا، وزن سبک و ضخامت کم آن اشاره کرد. این نوع عایق هیچ بار اضافه ای به سازه وارد نمی کند. سطح کاملا یکنواختی دارد و در برابر بارهای ثابت مقاوم می باشد. همچنین امکان رشد قارچ و باکتری در آن وجود ندارد.

مقاومت در برابر دمای بالا، قابلیت بازیافت، حمل و نقل آسان، قابلیت شستشو، نفوذ ناپذیری در برابر نم و رطوبت و جذب صدا از دیگر ویژگی های فوم ایکس پی اس به شمار می روند. به همین دلیل می توان از آن به عنوان یکی از بهترین عایق های صوتی ساختمان نام برد.

یونولیت

یونولیت نیز یک متریال مناسب برای عایق سازی صوتی، حرارتی و رطوبتی ساختمان می باشد. این عایق های صوتی ورقه ای یا مکعبی شکل دارای چگالی بالایی هستند و معمولا برای عایق سازی موتورخانه ها بکار می روند. معمولا در مرحله سفت کاری ساختمان از یونولیت استفاده می شود. از آنجایی که نسبت به سایر عایق های صوتی از هزینه کم تری برخوردار است، می توان از آن برای عایق سازی کف و دیوارهای ساختمان استفاده نمود.

از ویژگی های آن می توان به وزن سبک، حمل و نقل آسان، افزایش ایمنی ساختمان در برابر زلزله و غیره اشاره کرد. جذب صدا در یونولیت با چوب و گچ برابری می کند.

فوم ریباند

این فوم که از کنار هم قرار دادن تکه های فوم پلی یورتان بدست می آید، یکی دیگر از انواع عایق صوتی می باشد. هر چقدر کیفیت تکه های فوم اولیه، چسب و میزان تراکم آن بالاتر باشد، فوم ریباند نیز با کیفیت تر خواهد بود. این فوم ها قابل استفاده مجدد هستند. بنابراین استفاده از فوم ریباند یکی از مقرون به صرفه ترین روش های عایق سازی صوتی ساختمان به شمار می رود.

سوالات متداول

عایق صوتی چیست؟

در صورتی که عایق بتواند میزان انتقال انرژی صوتی را کاهش دهد، به آن عایق صوتی گفته می شود.

انواع عایق صوتی بر اساس متریال کدامند؟

پشم سرباره، پشم سنگ، پشم شیشه، فوم پلی یورتان، فوم ریباند، فوم XPS، یونولیت

انواع عایق صوتی بر اساس کاربرد کدامند؟

عایق صوتی دیوار، عایق صوتی سقف، عایق صوتی کف

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 56

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *