loader image

عایق رطوبتی کف ساختمان

خانه | خدمات عایق رطوبتی | عایق رطوبتی کف ساختمان

فهرست مطالب

عایق رطوبتی کف ساختمان

وجود رطوبت در کف ساختمان به مرور زمان باعث آسیب‌دیدگی مصالح ساختمانی شده و ایمنی و مقاومت ساختمان را کاهش می‌دهد. اصلی‌ترین مزیت اجراء عایق رطوبتی کف ساختمان جلوگیری از بروز این خسارات جبران‌ناپذیر و کمک به افزایش طول عمر مفید بنا است.

امروزه عایق‌کاری رطوبتی ساختمان با بهره گرفتن از روش‌های مختلفی انجام شده که این امر علاوه بر افزایش امنیت و دوام بنا به میزان چشم‌گیری بر جلوگیری از اتلاف مصرف انرژی نیز تاثیر می‌گذارد.

در نظر داشته باشید که انجام عایق کف ساختمان از جمله اموری است که انجام آن نیاز به دانش و تخصص دارد. بی‌توجهی به این موضوع و عدم استفاده از مهارت نیروهای متخصص جهت عایق‌کاری ضدرطوبت می‌تواند به بروز آسیب‌های جانی جبران‌ناپذیر و نیاز به صرف هزینه‌های مالی گزاف منجر شود.

در این مقاله به مواردی مانند روش‌های اجراء،‌ مزایای اجرا و نکات مهم در زمان اجراء عایق رطوبتی ساختمان‌ها از جمله عایق رطوبتی سرویس بهداشتی، عایق رطوبتی پشت بام و … آشنا خواهید شد. توصیه می‌کنیم که با مطالعه این مطلب دانش خود را در این زمینه افزایش داده و پس از درک ضرورت و اهمیت عایق‌کاری کف بنا از کارشناسان جهت انجام این عمل کمک بخواهید.

عایق رطوبتی کف ساختمان

عایق رطوبتی کف ساختمان چیست؟

مواد استفاده‌شده جهت اجراء عایق رطوبتی کف ساختمان به لایه‌های زیرین و مصالح ساختمان‌سازی نفوذ کرده و از این طریق از رسوخ کردن رطوبت به بافت بنا جلوگیری می‌کنند. وزن متریال عایق‌کاری کف ساختمان‌ها بسیار سبک است؛ در نتیجه انجام این عمل هیچ‌گونه بار اضافه‌ای را به سازه وارد نخواهد کرد. اجراء عایق‌کاری در کف ساختمان مقاومت بنا را در مقابل نفوذ آب و رطوبت افزایش داده که این موضوع به افزایش طول عمر مفید سازه خواهد انجامید.

تماس با برکه

کف سازی ساختمان با استفاده از عایق رطوبتی چه ضرورتی دارد؟

می‌توان جلوگیری از نفوذ رطوبت به بافت بنا را اصلی‌ترین ضرورت کف سازی ساختمان با استفاده از عایق رطوبتی به شمار آورد. توجه به انجام این عمل در بخش‌های خاصی از ساختمان‌ها مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی از اهمیت بیش‌تری برخوردار است. دلیل این مسئله تماس مستقیم کف این مناطق ساختمان با آب و رطوبت به‌صورت مداوم است.

بی‌توجهی به ضرورت کف سازی ساختمان به‌وسیله عایق‌های رطوبتی علاوه بر کاهش مقاومت سازه به بروز خسارات جبران‌ناپذیر جانی و هزینه‌های گزاف مالی خواهد انجامید.

بررسی مزایای عایق کاری رطوبتی کف ساختمان

از مهم‌ترین مزایای عایق کاری رطوبتی کف ساختمان باید به جلوگیری از نفوذ آب به بافت بنا و در نتیجه افزایش دوام و استحکام سازه اشاره کرد. در این بخش از مقاله به‌طور مفصل به بررسی تمامی مزایای عایق‌کاری ساختمان‌ها خواهیم پرداخت.

بررسی مزایای عایق کاری رطوبتی کف ساختمان

آسان بودن عایق‌کاری کف ساختمان‌ها

روش‌های قدیمی عایق‌کاری کف ساختمان‌ها مانند قیرگونی روش‌هایی بسیار پرزحمت و طاقت‌فرسا به حساب می‌آمدند. استفاده از روش‌های جدید و به‌روز عایق‌کاری مانند بهره گرفتن از پوشش‌های رنگی پلیمیری می‌تواند تا حد زیادی در کاهش زمان اجراء و انرژی عوامل اجرائی تاثیر داشته باشد.

سرعت آماده شدن مواد مورداستفاده جهت عایق‌کاری

مواد مورداستفاده جهت عایق‌کاری سازه‌ها در بسیاری از شیوه‌های عایق‌کاری به اعمال حرارت نیازی نداشته و در زمانی بسیار کوتاه به‌منظور اجراء آماده می‌شوند. ازجمله این شیوه‌ها جهت عایق کاری رطوبتی کف ساختمان می‌توان به روش عایق‌کاری رطوبتی قیری پلیمری اشاره کرد.

امکان عایق‌بندی کف بدون وجود درز و روزنه

جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به مسالح استفاده‌شده در فوندانسیون ساختمان به عنوان اصلی‌ترین مزیت اجراء عایق در کف ساختمان شناخته می‌شود. بدیهی است که وجود هرگونه درز و روزنه در بافت عایق‌های رطوبتی بر کیفیت اجراء اثر سوء داشته و تاثیرگذاری این عمل را کاهش می‌دهد.

مواد اولیه‌ای که جهت ساخت عایق‌های رطوبتی کف مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، این قابلیت را دارند تا به آسانی در بافت سطح زیرین نفوذ کرده و از ایجاد هرگونه درز یا رخته در کف ساختمان جلوگیری کنند. گفتنی است که معیارهایی مانند صاف و یک‌دست بودن عایق‌های رطوبتی از مواردی محسوب می‌شوند که با مشاهده آن‌ها می‌توانید به عایق‌بندی کف بدون و جود درز و روزنه پی ببرید.

سازگاری مواد اولیه و فرایند عایق‌کاری ساختمان‌ها با محیط زیست

در فرایند عایق‌کاری ساختمان‌ها هیچ نوعی از گازها و بخارهای سمی و خطرناک در جو زمین منتشر نمی‌شود. این موضوع علاوه بر حفظ محیط زیست به سلامت عاملان اجرائی نیز کمک می‌کند. اشاره به این نکته نیز ضروری است که مواد اولیه استفاده‌شده برای ساخت عایق رطوبتی به عنوان مواد دوستدار محیط زیست شناخته می‌شوند. این مواد ضداشتعال عاری از هرگونه مواد خطرناک و سمی بوده و هیچ‌گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند.

امکان افزایش ضخامت عایق رطوبتی

امکان افزایش ضخامت عایق رطوبتی با به‌کارگیری روش‌هایی خاص مانند استفاده از لایه‌های کنفی یا فایبرگلاس از دیگر مزیت‌های عایق‌کاری رطوبتی کف ساختمان‌ها به شمار می‌رود. گرفتن از رنگ‌های پلیمری به تنهایی می‌تواند مقاومت موردنیاز را به‌منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به بافت سازه برای شما فراهم آورد. باوجوداین درصورت لزوم می‌توانید از این روش‌های ترکیبی برای افزایش ضخامت و مقاومت عایق رطوبتی استفاده کنید.

امکان کاور کردن ترک‌ها و دیگر نقص‌های جزئی بنا

تعمیر و آماده‌سازی سطح زیرین پیش از عایق‌کاری یکی از مراحل این امر به شمار می‌رود. درصورتی که به هر دلیلی امکان انجام این کار وجود نداشته باشد، نفوذ سریع و آسان مواد عایق‌کاری رطوبتی به بافت و مصالح ساختمان امکان کاور کردن ترک‌ها و دیگر نقص‌های جزئی بنا برا برای شما میسر می‌سازد.

توجه کنید که عایق‌کاری رطوبتی قبل از تعمیر نقص‌های بزرگ و اساسی سازه به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست و مزیت ذکرشده تنها درمورد نقص‌های کوچک کف ساختمان صدق می‌کند. به‌علاوه تعمیر همین نقص‌های جزئی پیش از اجراء پروسه آب‌بندی نیز می‌تواند به افزایش تاثیرگذاری و چسبندگی مواد عایق‌کاری بیانجامد.

کمک به افزایش زیبایی ساختمان‌ها

درصورت اجراء عایق‌کاری به شیوه اصولی و استاندارد این عمل می‌تواند بر افزایش نمای ساختمان نیز تاثیر مثبت بگذارد. به‌طور معمول عایق‌کاری فضاهای داخلی ساختمان مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی بر روی سطح اولیه کف انجام نمی‌گیرد؛ اما بهره گرفتن از تخصص نیروهای ماهر جهت عایق کردن مناطقی مانند کف پشت‌بام به افزایش زیبایی جلوه ظاهری ساختمان منجر می‌شود.

عایق کاری ساختمان با استفاده از چه ابزاری انجام می‌شود؟

ازجمله ابزار و موادی که در فرایند عایق کاری ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند می‌توان به مواردی مانند پرایمرها، ماستیک‌ها و درزبندها اشاره کرد. برای آشنایی بیش‌تر با این ابزار و مواد در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

پرایمرها

پرایمرها یکی از رایج‌ترین موادی محسوب می‌شوند که در پروسه عایق‌کاری کف ساختمان از آن‌ها بهره گرفته می‌شود. استفاده از این مواد چسبنده با هدف زیرسازی کف به تاثیر هرچه بیش‌تر آب‌بندی ساختمان منجر خواهد شد.

ماستیک‌ ها و درزبند ها

ماستیک‌ها و درزبندها را به‌عنوان لوازم جانبی در فرایند عایق کاری ساختمان می‌شناسند. از این محصولات پیش از آب‌بندی کف بهره گرفته می‌شود. کمک به برطرف کردن درزها و نقص‌های جزئی سطح زیرین سازه و افزایش مقاومت سطح در برابر عواملی همچون فشار، ضربه و تغییرات دما از مهم‌ترین کاربردهای درزبندها به حساب می‌آیند.

معرفی و بررسی انواع عایق رطوبتی کف ساختمان

انواع عایق رطوبتی کف ساختمان برحسب ویژگی‌ها و کاربردهای خاص و منحصربه‌فرد خود در مناطق آب و هوایی و شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. معرفی و بررسی انواع این عایق‌های رطوبتی مبحثی است که در این قسمت از مقاله به آن می‌پردازیم.

معرفی و بررسی انواع عایق رطوبتی کف ساختمان

عایق یونولیت

عایق یونولیت که آن را تحت عنوان فیبر سفید نیز می‌شناسند، یکی از انواع عایق ضدرطوبت کف است که با استفاده از پلی‌استایرن در رنگ سفید تولید می‌گردد.

عایق قیرآبه

همان‌طور که از نامش پیداست، عایق قیرآبه از ترکیب آب و قیر ساخته شده و در عایق‌کاری مکان‌هایی از ساختمان با دمای نسبتا پایین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

عایق قیر

عایق قیر یا قیرگونی یکی از روش‌های قدیمی آب‌بندی کف محسوب می‌شود. در فرایند عایق‌کاری کف ساختمان‌ها با استفاده از این نوع عایق از ورقه‌های سنگین تولیدشده از متریالی همچون فایبرگلاس حصیری یا گونی به همراه قیر بهره گرفته شده است.

عایق قطران

عایق قطران از تقطیر شدن موادی مانند زغال‌سنگ و چوب حاصل می‌شود. این متریال عایق‌کاری که از چسبندگی بسیار زیادی برخوردار است، درمقابل عوامل رطوبت‌زا مقاوم بوده و به همین دلیل جهت عایق‌کاری کف ساختمان مورداستفاده واقع می‌شود.

عایق‌ های پیش‌ ساخته

اکثر عایق‌های پیش‌ساخته از متریالی مانند قیر، پلیمر و پلی‌استر تولید می‌شوند. رایج‌ترین کاربرد این عایق‌ها کف‌سازی و آب‌بندی پشت‌بام ساختمان‌ها است.

عایق پشم شیشه

عایق پشم شیشه به‌عنوان عایق حرارتی و رطوبتی در عایق کردن کف سازه کاربرد دارد. از ترکیب این ماده با مواد دیگری نظیر پلاستیک متریال ترکیبی متعدد با خواص گوناگون به دست می‌آید.

عایق تیشو یا تیشو ایزوگام

عایق تیشو یا تیشو ایزوگام از الیاف شیشه معدنی ساخته شده و در مقابل عواملی مانند رطوبت و حرارت مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد.

عایق پلیمری

می‌توان عایق‌های پلیمری را یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین عایق‌ها جهت آب‌بندی کف ساختمان به شمار آورد. این نوع از عایق رطوبتی به زیرمجموعه‌هایی تقسیم می‌شود. برخی از انواع عایق پلیمری عبارتند از:

  • عایق پلی یورتان
  • عایق‌های ابری
  • عایق‌های بوتیلی
  • عایق اکریلیک
  • عایق سیلیکون

تمامی این عایق‌ها در کف‌سازی ساختمان‌ها و بناها کاربرد دارند.

عایق نانو

عایق نانو به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای روش‌های عایق‌کاری سنتی همچون ایزوگام و قیرگونی شناخته می‌شود. این ماده که به‌صورت مایع تولید شده است، دربرابر سرما، گرما و رطوبت مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد.

نکات مهم عایق کاری رطوبتی کف ساختمان

عایق کاری رطوبتی کف ساختمان به‌صورت اصولی و با توجه به استانداردهای خاصی انجام می‌شود. از مهم‌ترین این اصول و استانداردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق کردن حداقل ۲۵ سانتی‌متر از دیوارهای مجاور در هنگام اجراء عایق رطوبتی کف
  • به‌کارگرفتن نهایت دقت و ظرافت در آب‌بندی بخش‌هایی از سازه که به‌طور مداوم با رطوبت در تماس‌اند
  • امتداد دادن عایق‌کاری کف تا درون لوله‌های فضلاب جهت جلوگیری از نفوذ و نشتی آب

عایق‌ های رطوبتی کف ساختمان چه ویژگی‌هایی دارند؟

بهره‌مندی عایق‌های رطوبتی کف ساختمان از برخی ویژگی‌ها افزایش مقاومت سازه و ایمنی ساکنان را تضمین خواهد کرد. از اصلی‌ترین ویژگی‌های عایق‌های رطوبتی استاندارد باید از این موارد نام برد:

  • بهره‌مندی از استحکام بالا و مقاومت در برابر زمین‌لرزه
  • برخورداری از وزن سبک
  • برخورداری از قابلیت اجراء آسان
  • قیمت مناسب و به‌صرفه بودن از لحاظ اقتصادی
  • مقاوم بودن دربرابر عواملی مانند رطوبت، حرارت و سرما

عایق‌ های رطوبتی کف ساختمان چه ویژگی‌هایی دارند؟

چه عواملی در تعیین هزینه اجراء عایق ضد رطوبت کف ساختمان نقش دارند؟

هزینه اجراء عایق ضد رطوبت کف ساختمان با توجه به معیارهای متفاوتی تعیین می‌شود. از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت این عمل می‌توان به مواردی مانند متراژ منطقه نیازمند عایق‌کاری، نوع عایق رطوبتی، روش عایق‌کاری و میزان تخصص عامل اجرائی اشاره کرد.

روش عایق کاری کف ساختمان توسط مهندسان برکه به چه صورت است؟

تیم مهندسان برکه در زمینه ارائه خدمات تخصصی همچون آب‌بندی کف، آب‌بندی نما و آب‌بندی پشت‌بام، سقف و روف گاردن فعالیت می‌کنند.

روش عایق کاری کف ساختمان توسط گروه مهندسان برکه در ابتدا بررسی شرایط و وضعیت سطح زیرین و سپس انجام مراحل آب‌بندی را شامل می‌شود. به‌عنوان مثال در هنگام عایق کردن کف آشپزخانه، حمام و سرویس‌های بهداشتی کسب اطمینان از عدم وجود آسیب‌های جدی در لایه اصلی کف، استفاده از درزگیرها، عایق‌کاری از سطح تا داخل لوله‌های فاضلاب و شیب‌بندی در صورت لزوم از مراحلی است که جهت اجراء تخصصی آب‌بندی ساختمان به آن توجه می‌شود.

با بهره گرفتن از تجربه، دانش و مهارت کارشناسان تیم برکه می‌توانید از آب‌بندی کف ساختمان به‌صورت اصولی و با روش‌های استاندارد آسوده‌خاطر باشید.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی موضوعاتی مانند مزایای اجراء و اهمیت اجراء و روش‌های اجراء عایق رطوبتی کف ساختمان پرداختیم. ضرورت انجام این عمل توسط افراد خبره، ماهر و متخصص از دیگر نکاتی بود که در این مطلب به آن اشاره کردیم. با توجه به نقش پررنگ عایق کردن کف ساختمان در افزایش مقاومت بنا توصیه می‌کنیم که حتما اجراء عایق‌کاری ساختمان را به کارشناسان سپرده و به این صورت از ایمنی سازه اطمینان حاصل نمایید.

هزینه عایق‌کاری رطوبتی کف ساختمان‌ها چقدر است؟

هزینه عایق‌کاری رطوبتی کف ساختمان‌ها با در نظر گرفتن معیارهایی همچون متراژ ساختمان، نوع و روش عایق‌کاری و همچنین میزان تخصص عامل اجرائی تعیین می‌شود.

آیا عایق کردن کف ساختمان به تخصص نیاز دارد؟

با توجه به نقش مهم عایق کردن کف ساختمان در جلوگیری از کاهش عمر مفید بنا و به بار آمدن خسارات مالی و جانی لازم است که جهت اجراء این عمل از نیروهای متخصص کمک بگیرید.

عایق‌کاری کف ساختمان با استفاده از چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

استفاده از عایق‌های پلیمری، عایق‌های پیش‌ساخته، عایق پشم شیشه، عایق قطران، قیر و قیرآبه ازجمله روش‌های عایق‌کاری کف ساختمان به شمار می‌روند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 56

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *