loader image

ساخت حوض تزئینی

خانه | خدمات ساخت حوض | ساخت حوض تزئینی

ساخت حوض تزئینی

با ساخت حوض تزئینی در منزل، باغ و یا ویلای خود می‌توانید فضای محیط را به شکل بی‌نظیری دگرگون کنید. حوض‌ها در معماری ایرانی نقش مهمی داشته‌اند و هم اکنون نیز بسیاری از افراد نسبت به آن‌ها علاقه‌مند هستند. حوضچه‌ها را می‌توان حوض‌هایی دانست که از اندازه کوچک‌تری برخوردارند و در محیط‌هایی که فضای چندان زیادی وجود ندارد، به کار گرفته می‌شوند. با ما همراه باشید تا در ادامه متن اطاعات بیشتری در این زمینه به شما عزیزان ارائه کنیم.

ساخت حوض تزئینی

تاریخچه حوض در ایران

حوض‌ها یکی از عناصر مهم و جذاب در فرهنگ ایرانی هستند که به عنوان بخشی از ساختار فضاهای سنتی کشورمان شناخته می‌شوند. تاریخچه استفاده از حوض‌ها در ایران به دوره‌های باستانی بازمی‌گردد. ساخت حوض‌ها در اماکن مسکونی و عمومی از دوران هخامنشیان تا امپراتوری‌های اسلامی، نشان‌دهنده اهمیت این ساختار ویژه در زندگی اجتماعی ایرانیان است.

در دوره هخامنشیان، حوض‌ها به عنوان سازه‌هایی با اهمیت مذهبی و فرهنگی شناخته می‌شدند. در این دوران، حوض‌ها به عنوان مکان‌های مقدسی جهت تصفیه و نگهداری آب به کار می‌رفتند. با گذر زمان و توسعه فرهنگ اسلامی، حوض‌ها به ساختارهایی الهی تبدیل شدند و در بسیاری از مساجد و اماکن مقدس از آن‌ها استفاده شد.

در دوره‌های بعدی، استفاده از حوض‌ها به تدریج افزایش یافت. در امپراتوری‌های صفویه و قاجاریه، حوض‌ها به عنوان یکی از ساختارهای نمادین زندگی اشراف و مردم بالادست مورد بهره‌برداری قرار گرفتند. برخی از حوض‌ها به عنوان آثار هنری و معماری شاهکار شناخته می‌شوند، این امر خود نشان‌دهنده توانایی معماران ایرانی در ایجاد سازه‌های زیبا و عملی برای استفاده از آب است.

در سال‌های اخیر حوض‌ها در کشورمان به عنوان یک جزء اساسی از تلفیق معماری سنتی و مدرن به کار گرفته می‌شوند. این سازه‌ها همچنان به عنوان مکان‌هایی برای تصفیه و نگهداری آب و به عنوان ساختارهای زینتی در منازل استفاده می‌شوند. به طور کلی هیچ کسی نمی‌توان اهمیت ساخت حوض تزئينی را در ایران انکار کند.

تماس با برکه

نقش حوض در بهبود فضا و طراحی بیرونی

اولین نقش حوض در بهبود فضا و طراحی بیرونی، ایجاد صلح و آرامش است. آب، با حرکت و صدای آرامش‌بخش خود، اثرات بسیار مناسبی بر روی اعصاب ما می‌گذارد. حضور حوض‌ها در فضاهای خارجی مثل باغ‌ها، حیاط‌ها و محیط‌های عمومی، به مردم امکان می‌دهد تا از جلوه آرامش‌بخش و شادابی آب بهره‌مند شوند، امری که خود اهمیت قابل توجهی دارد.

در طراحی بیرونی، حوض به عنوان یک عنصر زینتی و دکوراتیو نیز مهم است. طراحان محیط با استفاده از انواع گوناگون حوض‌ها، می‌توانند جلوه‌ای منحصر به فرد به فضا ببخشند و تنوع و زیبایی فضای بیرونی را به خوبی بهبود بدهند.

علاوه بر این، حوض‌ها به عنوان منابع ذخیره آب، می‌توانند تأثیرات مثبتی بر میزان رطوبت هوا داشته باشند. این اثرات می‌توانند در ارتقاء کیفیت هوای محیط و کنترل دما تأثیرگذار باشند.در طراحی بهبود فضاهای شهری، حضور حوض‌ها به عنوان یک ساختار آبی، می‌تواند به خنک شدن محیط کمک کند و در افزایش تحمل گرمای تابستان نقش مهمی ایفا کند. همچنین، فضای سبز موجود در کنار حوض‌ها می‌تواند محیط را زیبا و دلنشین کند.

نقش حوض در بهبود فضا و طراحی بیرونی

انواع حوض

حوض‌ها را می‌توان بر اساس ساختار آن‌ها به مدل‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. حوض‌هایی که در کشور ما ساخته می‌شوند معمولاً از نوع ایرانی هستند. این حوض‌های به شکل مربع، مستطیل و گاهاً دایره ساخته می‌شوند. عمق چندان بالایی ندارند و در درون آن‌ها از کاشی‌هایی با رنگ آبی استفاده می‌شود.

در کنار این حوض‌ها می‌توانیم به حوض‌ها ژاپنی نیز اشاره کنیم. حوض‌های ژاپنی برخلاف حوض‌های ایرانی با توجه به روش معماری زن (zen) ساخته می‌شوند و از این نظر کاملاً خاص هستند. این حوض‌ها معمولاً از نظر طول و عرض یکسان نخواهند بود. آن‌ها به نحوی ساخته می‌شوند تا بتوان گلدفیش‌های بزرگ را نیز در آن‌ها نگهداری کرد. در هر صورت این شما هستید که می‌توانید بر حسب سلیقه و نیاز خود نسبت به طراحی و ساخت حوضچه مدنظرتان اقدام کنید.

روش ساخت حوض

ساخت حوض چند طبقه و یا ساخت حوضچه‌های تزئینی دارای مراحل خاص خود است. در اولین گام باید محل دقیق قرارگیری حوض مشخص شود. حوض‌های ایرانی معمولاً درست در وسط حیاط قرار می‌گیرند تا کل توجهات را به سمت خود جلب کنند. پس تعیین شدن محل حوض، نوبت به حفر آن بخش جهت ساخت حوضچه تزئینی می‌رسد. در این مرحله باید از ابزارهای مختلف همچون بیلچه، کلنک و… استفاده کرد.

پس از اینکه ساختار ابتدایی حوضچه مشخص شد، باید روند ساخت فوندانسیون آن انجام بگیرد. این مهم‌ترین بخش از ساخت حوضچه‌های تزئینی است که باید با دقت بالایی آن را دنبال کنید. بعد از پایان ساخت فوندانسیون، باید حوض را به طور کامل عایق کرد.

عایق کردن حوض بدان منظور صورت می‌گیرد که آب موجود در درون آب به زمین راه نیابد. این نکته نیز اهمیت قابل توجهی در روند ساخت حوضچه‌های تزئینی دارد و نباید از آن چشم‌پوشی کرد. امروزه از عایق‌های مختلفی برای انجام این کار استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌‌توان به ایزوگام و یا ژئوممبران اشاره کرد.

پس از عایق‌ کردن سطح زیرین حوض، نوبت به قرار دادن کاشی‌ها و سرامیک‌های مدنظر کاربران می‌رسد. در برخی از شرایط ممکن است از چنین محصولاتی استفاده نشده و به جای آن حوضچه مربوطه به طور کامل رنگ‌کاری شود. پس از به پایان رسیدن این مراحل می‌توان حوضچه را پر از آب کردن و از زیبایی آن بهره برد.

هزینه ساخت حوض

هزینه مربوط به ساخت حوضچه‌های تزئینی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. اولین موردی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید، اندازه حوض است. ساخت حوضچه‌هایی که دارای اندازه بزرگی هستند پیچیدگی بیشتری خواهد داشت و همین امر هزینه‌های نهایی را افزایش می‌دهد.

مورد بعدی نیز به تجهیزات موجود در حوض ارتباط دارد. برخی از کاربران دوست دارند در حوض خود فواره داشته باشند و یا در لبه‌های حوض از سیستم‌های روشنایی استفاده ببرند. قرار دادن این تجهیزات خود نیازمند پرداخت هزینه‌های جداگانه است. باید به این نکته اشاره کنیم که نوع عایق‌کاری انجام گرفته بر روی حوضچه نیز منجر به افزایش یا کاهش هزینه نهایی مربوط به ساخت آن می‌شود.

مدت زمان مورد نیاز برای ساخت حوض

بعضی از حوضچه‌ها را می‌توان تنها در عرضه یک هفته ساخت و برخی دیگر به ماه‌ها زمان برای تکمیل شدن نیاز دارند. اینکه مدت زمان موردنیاز جهت ساخت حوض مدنظرتان چقدر است به مواردی همچون پیچیدگی طراحی و نوع ابزارهای به کار رفته جهت ساخت آن وابسته است.

از سوی دیگر، میزان تجربه تیم طراح نیز در این زمینه موثر خواهد بود. افرادی که از تجربه خوبی در زمینه ساخت حوض تزئینی برخوردار هستند می‌توانند در مدت زمان کوتاه‌تری هدف نهایی شما را برآورده کنند.

مدت زمان مورد نیاز برای ساخت حوض

استفاده از حوض

حوض و حوضچه اگرچه دارای جذابیت‌های خاص خود هستند،‌ اما کاربردهای دیگری نیز دارند. شما می‌توانید از حوض‌های تزئینی خود به منظور نگهداری از ماهی‌های مختلف نیز نگهداری کنید. البته برای انجام این کار باید حتماً در همان ابتدا این هدف را با طراحان مربوطه در میان بگذارید. استفاده از حوض‌ها برای مواردی همچون آب‌تنی و یا شنا توصیه نمی‌شود. حتی حوض‌های بسیار بزرگ نیز برای انجام این کار مناسب نیستند و نباید به سراغ آن‌ها بروید.

حوضچه‌ها و حوض‌های تزئینی نیز همانند استخرها باید در بازه‌های زمانی خاصی به طور کامل خالی شوند و نسبت به تمیز کردن آن‌ها اقدام کنید. این کار با استفاده از موادی همچون کلر صورت می‌گیرد. عدم تمیز کردن حوض و حوضچه‌های تزئینی منجر به ایجاد جلبک در درون حوض می‌شود که طبیعتاً ظاهر آن را به طور کامل خراب می‌کند.

بنابراین تمامی کاربرانی که قصد ساخت یک حوضچه تزئینی در منزل خود را دارند باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشند. خوشبختانه نظافت این سازه‌ها چندان پیچیده نیست و حتی خودتان به صورت شخصی نیز می‌توانید نسبت به پاک کردن آن‌ها اقدام کنید. بنابراین لازم نیست که در این زمینه نگرانی خاصی داشته باشید.

در چه فضایی می‌توان از حوض استفاده کرد؟

حوض‌ها به عنوان یک ساختار آبی در محیط‌های مختلف قابل استفاده هستند. این سازه‌ها می‌توانند در فضاهای خارجی چندین نقش مهم را ایفا کنند. حوض‌ها در باغ‌ها و فضاهای سبز مختلف می‌توانند جلوه‌ای طبیعی و زیبا به محیط افزوده و یک ابزار زینتی برای ارتقاء جذابیت باغچه‌ها و فضاهای سبز محسوب شوند. آبی که از حوض‌ها سرازیر می‌شود، آنقدر جذاب و آرامشبخش است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

حوض‌ها در فضاهای عمومی مثل پارک‌ها و میدان‌ها نیز می‌توانند نقش بسیار مهمی در جذب گردشگران داشته  باشند. این سازه‌ها می‌توانند به عنوان نقطه تجمع و استراحت برای افراد محلی گردشگران به کار روند. در فضاهای مسکونی، حوض‌ها می‌توانند به عنوان عناصر زینتی در حیاط‌ها و فضاهای بیرونی مورد استفاده قرار گیرند. این سازه‌ها می‌توانند فضای حیات شما را به شکل باورنکردنی بهبود ببخشند.

در مکان‌های عبادی مانند مساجد، حوض‌ها به عنوان عناصر مهمی در معماری و طراحی داخلی قابل استفاده هستند. این سازه‌ها می‌توانند تأثیر مهمی در ایجاد احساس عظمت الهی در فضاهای مذهبی داشته باشند. حوض‌ها در فضاهای تجاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، به ویژه در رستوران‌ها و کافه‌ها. این سازه‌ها می‌توانند جلوه‌ی شگفت‌انگیز و دلنشینی را به محیط تجاری افزوده و تجربه حضور در این مکان‌ها را برای مشتریان جذاب‌تر کنند.

تفاوت حوض با آبشار

علاوه بر حوض‌های تزئینی، امروزه امکان ساخت آبشارهای تزئینی نیز برای همه کاربران وجود دارد. آبشارهای تزئینی نیز دارای جذابیت خاص خود هستند و به همین دلیل است که بسیاری از افراد به سمت آن‌ها جلب شده‌اند. در ساخت این آبشارها نیز باید تمام نکات ایمنی رعایت شود.

آبشارهای تزئینی معمولاً نسبت به حوض‌ها از اندازه بزرگ‌تری برخوردار هستند. این اندازه بزرگ بر جذابیت و شکوه آن‌ها می‌افزاید، اما نگهداری از این سازه‌ها را به امری دشوار تبدیل می‌کند. بنابراین، اگر قصد ندارید به شکل مداوم از سازه آبی خود مراقبت کنید و تنها به دنبال یک سازه زیبا و جذاب هستید، حوض‌ها و حوضچه‌های تزئینی را مدنظر قرار دهید.

هزینه کلی ساخت آبشارها معمولاً نسبت به حوض‌ها بیشتر خواهد بود. دلیل این امر به پیچیدگی بیشتر ساخت این ساختارهای آبی نسبت به حوض‌ها بر می‌‌گردد. آبشارها نیز همانند حوض‌‌ها در موارد گوناگونی همچون رستوران‌ها، منازل و… کاربرد دارند و زیبایی خود را به رخ هر بیننده‌ای می‌کشند.

تفاوت حوض با آبشار

خدمات سایت برکه در این زمینه

ساخت حوضچه‌ تزئینی و ساخت حوض زیبا شاید در ابتدا امری ساده به نظر برسد، اما باید بگوییم که این یک تصور کاملاً غلط است. به منظور ساخت این حوض‌ها باید حتماً با کارشناسان مجرب مشورت بگیرید و از تجربه آنان در این زمینه بهره ببرید. تنها در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که حوضچه مدنظرتان به بهترین شکل ممکن ساخته می‌شود و در نهایت قابل استفاده خواهد بود.

کارشناسان سایت برکه با تجربه بی‌نظیر خود در زمینه ساخت انواع حوض‌های تزئینی آماده هستند تا به شما عزیزان در این رابطه کمک کنند. در صورتی که قصد دارید حوض مدنظرتان در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخته شود و از استحکام بسیار بالایی برخوردار باشد، سایت برکه بهترین انتخاب برای شما عزیزان است. با یاری همکاران ما می‌توانید از زیبایی حوض تزئینی خود برای سال‌های متمادی بهره ببرید.

سخن پایانی

حوض‌ها یا حوضچه‌های تزئینی بخش مهمی از معماری ایرانی به شمار می‌آيند. با ساخت یک حوض جذاب در حیات می‌توان طراحی کلی محیط را به بهترین شکل ممکن تغییر داد. حوض‌ها از نظر ابعاد و نوع ساخت با هم متفاوت هستند و همین تفاوت‌ها بر جذابیت آن ها افزوده است.

در زمان ساخت یک حوض باید به مواردی همچون عایق‌کاری سطح درون آن توجه شود. در غیر این صورت امکان خراب شدن حوض و مشکلات پس از آن وجود دارد. اگر به دنبال ساخت یک حوضچه دوست داشتنی و مدرن در منزل یا باغ و ویلای خود هستید، حتماً‌ با کارشناسان سایت برکه تماس بگیرید، مفتخریم تا شما عزیزان را در این زمینه یاری کنیم.

هزینه مربوط به ساختن حوض‌های تزئینی چقدر است؟

هزینه نهایی ساختن حوض‌های تزئینی به مواردی همچون اندازه حوض و همچنین ساختار آن ارتباط دارد.

ساختن حوض‌های تزئینی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان موردنیاز جهت ساخت این حوض‌ها به اندازه آن و همچنین تجربه تیم سازنده مرتبط است.

بهترین سازنده حوض‌های تزئینی در ایران کدام است؟

سایت برکه آماده است تا خدمات مربوط به ساخت حوض‌های تزئینی را به شما کاربران گرامی ارائه کند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 60

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *