loader image

ساخت حوض بدون پمپ

خانه | خدمات ساخت حوض | ساخت حوض بدون پمپ

ساخت حوض بدون پمپ

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ساخت حوض بدون پمپ غیر ممکن است و نمی‌توان این کار را به شکل صحیح انجام داد. باید گفت که این تصور کاملاً نادرست محسوب می‌شود، زیرا امکان ساخت حوض‌های بسیار زیبا بدون نیاز به بهره‌گیری از پمپ نیز وجود دارد و لازم نیست که حتماً برای خرید چنین محصولاتی هزینه کنید.

البته در این رابطه باید به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید تا نتیجه نهایی دقیقاً همان‌ چیزی باشد که به دنبال آن هستید. با ما همراه شوید تا شما را بیشتر با این موضوع مهم آشنا کنیم و در مورد آن صحبت کنیم.

ساخت حوض بدون پمپ

نقش پمپ در حوض

پیش از بررسی نکات مربوط به ساخت حوض بدون استفاده از پمپ بهتر است به نقش این وسیله در حوض‌ها اشاره کنیم. اولین و مهم‌ترین وظیفه پمپ را می‌توان به جریان انداختن آب دانست. پمپ به شما کمک می‌‌کند تا جریان آب در درون حوض را همواره به جریان بیندازید تا فرایند اکسیژن‌سازی به شکل مناسبی صورت بگیرد. این موضوع در مواردی که در درون حوض ماهی و یا هر نوع پوشش گیاهی قرار گرفته است،‌ اهمیت دارد.

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای حوض که باید به آن اشاره کنیم،‌ به تعادل رساندن سطح آب موجود در حوض است. این پمپ‌ها با فعالیت مداوم می‌توانند سطح آب حوض را به خوبی کنترل کرده و در نتیجه از سر ریز شدن و یا کاهش بی از اندازه آن به طور کامل جلوگیری کنند.

در برخی از موارد، پمپ‌ها به صورت مستقیم به عنوان یک فواره نیز مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. این پمپ‌ها ممکن است از یک یا دو بخش تشکیل شده باشند، اما در هر صورت نقش آن‌ها در زیبایی حوض را نمی‌توان نادیده گرفت. بسیاری از حوض‌های مدرن و تازه ساخت دارای پمپ هستند. پمپ‌ها خود بر اساس نوع و قدرتشان به دسته‌های گوناگونی تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود است.

تماس با برکه

حوض‌ های بدون پمپ

بحث ساختن حوض‌های بدون پمپ مورد جدیدی نیست. حوض همواره در معماری ایرانی حضور داشته است و تاریخچه استفاده از آن به زمان هخامنشیان برمی‌گردد. به طبع تا پیش از اختراع پمپ و یا حتی اختراع الکتریسیته، همه حوض‌ها بدون پمپ برقی ساخته می‌شدند. بنابراین نمی‌توان بیان کرد که ساخت حوض بدون پمپ غیر ممکن است. برخی از زیباترین حوض‌های ایرانی که در کاخ‌های مختلف و یا باغ‌های سلطنتی قرار دارند به همین روش ساخته شده‌‌اند و تا همین امروز هم زیبایی خود را حفظ کرده‌اند.

بنابراین، ساختن حوض بدون پمپ نه تنها یک امر ممکن است، بلکه می‌توان به سادگی آن را انجام داد. در واقع ساخت این نوع حوض‌ها نسبت به حوض‌هایی که در آن‌ها از پمپ استفاده می‌شود، راحت‌تر خواهد بود، زیرا نیازی به نصب پمپ وجود ندارد و در نتیجه روند ساخت پمپ با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود.

حوض‌های بدون پمپ از نظر کارکرد و مزایای هیچ تفاوتی با حوض‌های دارای پمپ ندارند. آن‌ها نیز منجر به زیباتر شدن فضای مدنظرتان می‌شوند و می‌توانند به خوبی دکوراسیون محیط را تغییر دهند. حوض‌های بدون پمپ به خوبی زیبایی آب را به نمایش می‌گذارند و استفاده کردن از آن‌ها منجر به ایجاد حس آرامش و تازگی در فضا خواهد شد.

نکات مهم در ساخت حوض بدون پمپ

حال که به توضیح کامل حوض بدون پمپ پرداختیم، بهتر است نگاهی به نکات مهمی که در زمان ساخت آن‌ها باید رعایت شود بیندازیم. ساخت حوض‌های بدون پمپ به دلیل نبود این عنصر مهم کمی نسبت به حوض‌های عادی و مرسوم متفاوت است. طبیعتاً در این نوع حوض‌ها باید فکری به حال مواردی همچون جریان یافتن آب و اکوسیستم کلی موجود در کنار حوض کرد.

حوض‌هایی که بدون پمپ کار می‌کنند روند مراقبت و نگهداری متفاوتی نیز دارند. این حوض‌ها باید به خوبی بازرسی شوند تا همواره زیبایی خود را حفظ کنند. در غیر این صورت امکان آلوده شدن سریع آن‌ها وجود دارد و حتی ممکن است اکوسیستم زندده موجود در آن‌ها نیز به خطر بیفتد.

خوشبختانه با وجود تجربه بسیار زیاد ایرانیان در زمینه ساخت حوض‌های بدون پمپ، لازم نیست که نگرانی خاصی در این زمینه داشته باشید. با دنبال کردن یک سری نکات ساده می‌توان به راحتی از این حوض‌ها و زیبایی آن‌ها نهایت بهره را برد و از آن حوض به عنوان یک ساختار آبی فوق‌العاده جذاب استفاده کرد. در این بخش از متن قصد داریم نکات مدنظر را به خوبی مورد بررسی قرار داده و در مورد هر یک از آن‌ها نکاتی را به شما عزیزان ارائه کنیم.

نکات مهم در ساخت حوض بدون پمپ

جریان داشتن آب

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان ساخت حوض بدون پمپ باید به آن توجه شود، جریان یافتن آب به شکل صحیح است. در حوض‌هایی که از پمپ بهره می‌برند، این کار به راحتی صورت می‌گیرد و در نتیجه نیازی به در نظر گرفتن مکانیزم‌های پیچیده برای به جریان انداختن آب وجود ندارد، پمپ موجود در این حوض‌ها وظیفه اصلی گردش آب را بر عهده دارد و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

در حوض‌های بدون پمپ امکان انجام چنین امری وجود ندارد و به همین جهت باید به فکر راهکارهای جدید باشید. یکی از بهترین راهکارها، وصل کردن پمپ به یک جریان آب طبیعی است. اگر در نزدیکی محلی که حوض قرار گرفته است، یک چشمه طبیعی وجود دارد،‌ باید این دو را به یک دیگر متصل کرد. این کار باعث می‌شود تا آب موجود در حوض همواره جریان داشته باشد، حتی بدون اینکه پمپ خاصی در آن به کار رفته باشد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که منجر به زیبا شدن حوض شما می‌شود همین جریان آب است. تأثیر روانشناسی ناشی از حوض نیز به همین امر ارتباط دارد. این صدای جوش و خروش ناشی از جریان یافتن آب است که می‌تواند به ما آرامش دهد. در غیر این صورت حوض تنها یک ساختار آبی ساده خواهد بود.

توجه به اکوسیستم محیط

نکته بعدی برای ساخت حوض‌های بدون پمپ، توجه کردن به اکوسیستم اطراف حوض است. حوض‌هایی که دارای پمپ هستند می‌توانند نقش مهمی در بهبود اکوسیستم جانوران داشته باشند. به عنوان مثال می‌توان در این حوض‌ها ماهی قرار داد، زیرا فرایند اکسیژن‌سازی به خوبی صورت می‌گیرد و در نتیجه ماهی دچار هیچ مشکل خاصی نمی‌شود.

در زمان ساخت پمپ‌های بدون حوض، حتماً به نوع کاربرد این سازه آبی توجه داشته باشید. برخی از کاربران حوض را تنها به عنوان یک ساختار تزئینی در نظر می‌گیرند، اما برخی دیگر قصد دارند از این سازه به عنوان یک ابزار جهت بهبود محیط زیست بهره ببرند. در صورتی که در دسته دوم قرار می‌گیرید، بهتر است به سراغ حوض‌های دارای پمپ بروید.

اگرچه می‌توان در حوض‌های بدون پمپ نیز ماهی و یا سایر ارگانیسم‌های زنده را قرار داد، اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که این امر چندان توصیه نمی‌شود، زیرا اکسیژ‌ن‌سازی و انتقال اکسیژن در حوض‌های بدون پمپ به خوبی صورت نمی‌گیرد و در نتیجه کلیه ارگانسیم‌های زنده موجود در حوض زندگی دشواری را می‌گذرانند. بنابراین لازم است که پیش از ساخت حوض حتماً هدف خود را در این رابطه مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید یک حوض کاربردی و در عین حال زیبا را در اختیار داشته باشید.

تمیز نگه داشتن آب

آب موجود در حوض‌هایی که دارای پمپ هستند، برای مدت بیشتری تمیز باقی می‌ماند. اگرچه این امر به شرایط محیطی نیز بستگی دارد، اما جریان مداومی که توسط پمپ ایجاد می‌شود می‌تواند نقش مهمی در رابطه با این موضوع داشته باشد. در حوض‌هایی که پمپ وجود ندارد، ممکن است شاهد راکد شدن آب باشیم.

راکد شدن زمان اتفاق می‌افتد که آب برای مدت زمان بسیار طولانی در یک محفظه یا محیط خاص، همانند حوض، جای گرفته باشد. حتی سالم‌ترین آب‌ها نیز با گذشت زمان به آبی راکد تبدیل می‌شوند که به هیچ وجه نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. علاوه بر این، راکد شدن آب منجر به ایجاد مواردی همچون لجن و جلبک می‌شود.

با توجه به اینکه در حوض‌های بدون پمپ امکان جریان یافتن آب به شکل مداوم و جلوگیری از راکد شدن آب وجود ندارد، این شما هستید که باید به صورت مداوم تمیز بودن آب حوض خود را بررسی کنید.

در برخی از موارد لازم است که پس از یک مدت زمان مشخص آب حوض را به طور کامل خالی کرده و دوباره آن را پر کنید تا از کثیف شدن محیط درونی حوض به طور کامل جلوگیری شود. اگر تجربه لازم در این زمینه را ندارید، می‌توانید با کارشناسان برکه صحبت کنید و پرسش‌های خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

کاهش هزینه‌‌ ها بدون استفاده کردن از پمپ

یکی از مهم‌ترین مزایای مربوط به عدم استفاده از پمپ جهت ساخت حوض را می‌توان کاهش هزینه‌های کلی دانست. پمپ‌هایی که امروزه در حوض‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند معمولاً قیمت بسیار بالایی دارند و به همین جهت برخی از کاربران عملاً نمی‌توانند نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنند. این امر منجر به آن می‌شود که کاربر مدنظر حتی ساخت حوض مدنظر خود را به طور کامل کنار بگذارد.

با توجه به اینکه امروزه امکان ساخت حوض بدون پمپ نیز وجود دارد، دیگر لازم نیست که در مورد هزینه مربوط به خرید این تجهیزات نگران باشید. حوض‌های بدون پمپ نیز همان زیبایی را به شما ارائه می‌دهند، آن هم بدون اینکه نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف برایتان وجود داشته باشد.

البته شما می‌‌توانید به سراغ خرید پمپ‌های ارزان قیمت نیز بروید. این پمپ‌ها اگرچه امکانات کمتری را در اختیار شما قرار میدهند، اما نمی‌توان در کارایی‌ آن‌ها شک کرد. در برخی از موارد، کاربران کلاً علاقه‌ای به استفاده از پمپ ندارند و این موضوع نیز یک امر طبیعی به شمار می‌رود. وقتی که در حوض پمپ به کار گرفته نشود، طبعیتاً هزینه‌ای برای مصرف انرژی نیز دریافت نمی‌شود و این موضوع نیز خود یک نوع صرفه‌جویی است.

کاهش هزینه‌‌ ها بدون استفاده کردن از پمپ

امکان اضافه کردن پمپ

گفتیم که شما می‌توانید نسبت به ساختن حوض بدون خرید پمپ نیز اقدام کنید و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. حال تصور کنید که چنین حوض‌هایی را ساخته‌‌اید و پس از سال‌ها فکر اضافه کردن یک پمپ به حوض در ذهنتان به وجود می‌آید. آیا می‌توان حوض‌هایی که از ابتدا بدون پمپ ساخته شده‌اند را در آینده به یک حوض دارای پمپ تبدیل کرد؟

پاسخ به این پرسش مثبت است. اینکه در ابتدای روند ساخت حوض از پمپ استفاده نشده است، دلیلی برای عدم استفاده از آن در آینده نیست. شما می‌تواند چندین سال پس از بهره‌گیری از حوض‌ها بدون پمپ خود نسبت به قرار دادن یک پمپ جدید در درون آن‌ها اقدام کنید.

به طبع پمپی که در این زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد باید دقیقاً با ساختار حوض همخوانی داشته باشد. در این صورت پمپ به شکل صحیح عمل نمی‌کند و تنها شاهد افزایش میزان مصرف انرژی به شکل نادرست خواهیم بود. اگر نمی‌دانید چه نوع پمپی برای حوض مدنظر شما بهترین گزینه ممکن است، باید از کارشناسانی که در این رابطه دارای مهارت لازم هستند کمک بگیرید. آن‌ها می‌توانند بهترین پمپ‌ها را با توجه به ابعاد و نوع کاربرد حوض به شما پیشنهاد دهند.

محل استفاده از حوض‌های بدون پمپ

حوض‌های بدون پمپ را می‌توان در هر محیطی به کار گرفت. این حوض‌‌ها از نظر زیبایی دست کمی از حوض‌های با پمپ ندارند و امروزه در موارد گوناگونی همچون باغ‌ها، ویلاها، منازل، رستوران‌ها، میدان‌ها و… از آن‌ها استفاده می‌شود. حوض‌های بدون پمپ از نظر ابعاد نیز تنوع بسیار گسترده‌ای دارند.

محل استفاده از حوض‌های بدون پمپ

سخن پایانی

حوض‌ها همواره یک ساختار بسیار مهم در زندگی ما ایرانی‌ ها بوده‌اند. ساخت یک حوض بدون استفاده از پمپ کاملاً امکان‌پذیر است، اما این امر باید با بهره‌گیری از لوازم مناسب و با فکر قبلی صورت بگیرد. در غیر این صورت آب موجود در درون حوض زیبایی و جذابیت خاصی نخواهد داشت و در نتیجه حوض به یک ساختار بی‌مصرف تبدیل می‌شود.

در صورتی که قصد حوض‌های کاربردی و منحصر به فرد را دارید، همین حالا با کارشناسان برکه تماس بگیرید تا شما عزیزان را به طور کامل یاری کنند. مفتخریم تا شما را در روند ساخت انواع حوض‌ها و سایر سازه‌های آبی همراهی کنیم.

آیا حوض بدون پمپ هم ساخته می‌شود؟

بله می‌توان به سراغ ساخت حوض‌های بدون پمپ نیز رفت.

آیا این حوض‌ها هزینه کمتری دارند؟

بله حوض‌های بدون پمپ نسبت به سایر حوض‌ها از هزینه ساخت کمتری برخوردار هستند.

در این حوزه‌ها باید به چه چیزی توجه شود؟

در ساخت حوض‌های بدون پمپ باید به جریان یافتن آب توجه شود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 46

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *