loader image

ساخت حوض با کاشی

خانه | خدمات ساخت حوض | ساخت حوض با کاشی

ساخت حوض با کاشی، عنصری خاص و خیره کننده در فضای باز

به دلیل مقاومت بالا و دوام استثنایی کاشی، معمولا از آن برای ساخت حوض و حوضچه استفاده می‌کنند. حوض های ساخته‌شده با کاشی بدون نیاز به تعمیر یا مراقبت زیاد می‌توانند مدت طولانی‌تری به شکل اولیه بمانند و زیبایی خود را حفظ کنند. همچنین به خاطر خصوصیات زیبایی شناسی انواع کاشی‌ها، ساخت حوض با کاشی می‌تواند این عنصر معماری را به یک اثر هنری در فضای باز حیاط منزل یا محل کار شما تبدیل کند و جلوه خاصی به فضا ببخشد.

استفاده از کاشی برای ساخت حوض عملکرد کلی این ساختار را نیز بهبود می‌دهد. زیرا کاشی به خوبی در برابر آب و رطوبت که همواره در داخل حوض وجود دارد، مقاوم است. همچنین می‌تواند فشار آب و فرسایش را نیز به میزان بالایی تحمل نماید. تمیز کردن حوض کاشی‌کاری شده نیز بسیار آسان‌تر است. در این مقاله به مزایای این حوض‌ها نسبت به حوض‌های ساخته‌شده با سایر مصالح، توضیح مراحل ساخت حوض با کاشی و شیوه‌های نگهداری و مراقبت از آن می‌پردازیم.

ساخت حوض با کاشی، عنصری خاص و خیره کننده در فضای باز

ساخت حوض با کاشی چه مزیت‌هایی دارد؟

استفاده از کاشی در ساخت حوضچه های کوچک مزایای متعددی نسبت به سایر مصالح مانند سنگ دارد. این مزایا به شرح زیر هستند:

  • پوشش کاشی کاری سطح صاف و یکنواختی را ارائه می‌دهد که می تواند از نظر بصری جذاب‌تر از سطح ناصاف و ناهموار سنگ‌ها باشد. البته این مورد بستگی به سلیقه فرد و دیزاین فضای پیرامون نیز دارد. اگر هنوز به سنگ علاقه دارید، می‌توانید به جای سنگ‌های ناصاف از سنگ‌های تراش‌خورده و صاف برای ساخت حوض استفاده نمایید که جلوه مدرن‌تر، اما کمتر طبیعی ایجاد می‌کنند.
  • تمیز کردن کاشی نسبت به حوض‌های ساخته‌شده با سنگ‌های ناصاف و طبیعی بسیار راحت‌تر است و می‌توانید به طور منظم نسبت به حذف آلودگی‌های آن اقدام کنید.
  • تنوع کاشی بسیار بالاتر از سنگ است. بنابراین می‌توان آنها را در الگوها و طرح‌های بسیار گوناگون چیدمان کرد که امکان خلاقیت و سفارشی سازی هرچه بیشتر در ساخت حوض با کاشی را فراهم می‌کند.
  • کاشی کاری حوض باعث می‌شود دوام سازه شما بالا برود. احتمال ترک خوردگی و شکستن کاشی در طول زمان در برابر سایر مصالح مانند بتن یا سنگ طبیعی کمتر است. همچنین دوام بهتری در برابر آب دارد. اگر کاشی‌ها را با دقت و با استفاده از چسب و درزگیرهای مناسب انجام دهید، یک پوشش ضد آب بی‌نظیر خواهید داشت که به هیچ عنوان موجب نشتی آب نمی‌شود.
  • ساخت حوض با کاشی نسبت به سایر مواد جلوه براق‌تر و چشمگیرتری ایجاد می‌کند.

تماس با برکه

طراحی حوض؛ از انتخاب طرح تا اندازه کاشی

هنگامی که شروع به برنامه ریزی و طراحی حوض کاشی کاری می‌کنید، باید در اولین قدم ظاهر کلی و احساسی را که می‌خواهید از طریق آن در بیننده ایجاد شود در نظر بگیرید. در این مورد باید به سایر عناصر و ساختارهای فضا هم توجه داشته باشید.

آیا یک حوض با ظاهر طبیعی و کاشی‌های همرنگ زمین را ترجیح می‌دهید یا می‌خواهید از طراحی مدرن و براق و کاشی‌های رنگارنگ استفاده کنید؟ به دنبال ساخت یک حوض مدرن هستید یا سبک‌های سنتی و قدیمی را ترجیح می‌دهید؟ کاشی محصولی است که در تنوع و طرح‌های بالا تولید می‌شود. بنابراین هر نوع سلیقه‌ای که داشته باشید، دست شما برای انتخاب کاشی مورد نظرتان باز خواهد بود.

علاوه بر جذابیت ظاهری، توجه به عملکرد حوض نیز بسیار مهم است. عواملی مانند شدت جریان آب، شرایط آب و هوایی منطقه، میزان رطوبت و… می‌توانند بر نوع کاشی‌های انتخابی شما اثر بگذارند. برخی از کاشی‌ها به خاطر روکش مقاوم و تولیدشده با مواد باکیفیت، در برابر رطوبت، محوشدگی، ترک خوردگی، فرسایش و پوسیدگی دوام بیشتری دارند و بنابراین برای ساخت حوض با کاشی مناسب‌تر هستند.

اندازه و شکل کاشی هم در ظاهر و هم در نحوه کارکرد حوض تاثیرگذار است. برای مثال، کاشی‌های بزرگ‌تر خطوط کمتری را ایجاد می‌کنند و جلوه مدرن‌تری به حوض شما می‌دهند. در صورتی که استفاده از کاشی‌های کوچک برای ایجاد جزئیات پیچیده و جذابیت بصری موثرتر است. با دریافت خدمات تخصصی از گروه مهندسی برکه می‌توانید از تحقق این سه معیار یعنی زیبایی شناسی، کیفیت و دوام کاشی در بلندمدت و اندازه مناسب کاشی اطمینان کامل پیدا کنید.

طراحی حوض؛ از انتخاب طرح تا اندازه کاشی

آماده سازی بستر مناسب برای ساخت حوض با کاشی

یک قدم مهم در ساخت حوض با کاشی آماده سازی صحیح بستر است. این مرحله اگر به درستی انجام نشود می‌تواند دوام و پایداری سازه حوض را در آینده دچار مشکل کند.

مهم‌ترین بخش در آماده سازی بستر، تراز کردن یا حفاری نقطه‌ای است که می‌خواهید حوض را در آنجا ایجاد کنید. در صورتی که حوض در بالای سطح زمین قرار دارد بستر باید صاف و آماده باشد. درنظرگیری شیب زمین یا سطوح مرتبط با حوض برای زهکشی و گردش مناسب آب در داخل حوض بسیار ضروری است.

در مرحله بعد لازم است یک پایه مستحکم برای قرارگیری حوض ایجاد کنید. این کار معمولا شامل فشرده سازی خاک و اضافه کردن یک لایه شن یا ماسه برای ایجاد یک لایه آستری پایدار برای کاشی‌هاست. فونداسیون باید به دقت تراز و صاف باشد تا از هرگونه ناهمواری در حوض جلوگیری به عمل آید. برای ساخت حوض با کاشی باید وزن کلی حوض را نیز تخمین بزنید و آن را در آماده سازی بستر مورد توجه قرار دهید.

خصوصیات مشکل ساز یا ساختارهای اضافی زمین که در طراحی حوض مشکل ایجاد می‌کنند باید حذف شوند. مانند سنگ‌ها، گیاهان ناخواسته، لکه‌های آسفالت و مانند این‌ها. بهتر است زمان کافی برای این کار صرف کنید تا اطمینان یابید که سازه حوض می‌تواند به خوبی اجرا شود و عمری طولانی داشته باشد. این موارد در نهایت بر زیبایی حوض شما نیز تاثیرگذار خواهند بود.

برای آماده سازی بستر حوض لازم است با معماران و متخصصان خبره در این زمینه مشورت کنید. گروه مهندسی برکه با تجربه بالا در طراحی و اجرای انواع حوض و استخر می‌تواند در این زمینه به شما مشاوره لازم را ارائه دهد.

نصب کاشی و نکات حرفه‌ ای و تخصصی برای ایجاد یک سازه جذاب و بادوام

مرحله ساخت یعنی نصب کاشی‌ها بر روی حوض می‌تواند یک کار چالش برانگیز باشد. اما با استفاده از تکنیک‌های مناسب و نکات مهندسی می‌توانید به نتیجه مناسبی دست پیدا کنید. یکی از مهم‌ترین مسائل در نصب کاشی روی حوض، آماده سازی سطح حوض برای این کار است. در درجه اول سازه اصلی حوض باید از سطوحی صاف و بدون شکاف و برجستگی برخوردار باشد تا بتوانید کاشی‌ها را به درستی روی آن نصب نمایید. چسبندگی و ظاهر کاشی‌ها متاثر از این مسئله هستند.

انتخاب چسب و دوغاب مناسب برای نصب کاشی موضوع مهم دیگری است که اغلب مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. دسترسی به بهترین چسب و مواد مرغوب برای ساخت حوض با کاشی ممکن است کار ساده‌ای نباشد. اما اگر کار طراحی و ساخت حوض خود را به مهندسان گروه برکه بسپارید، خیالتان در این مورد هم آسوده خواهد بود. این چسب باید خواص ضد آب قوی داشته باشد تا عملکرد حوض شما در آینده دچار مشکل نشود.

هنگامی که کاشی‌ها را نصب می‌کنید، باید به وجود فضاهای خالی در میان آنها توجه نمایید. این فاصله هم برای چسبندگی کاشی‌ها به یکدیگر و هم برای اطمینان از یکنواختی چینش کاشی‌ها مهم است. بنابراین می‌توانید با استفاده از آن، نظم و طرح را در کل پوشش کاشی حوض خودتان ایجاد کنید. تراز کردن دقیق کاشی‌ها در کنار یکدیگر جذابیت بصری خارق‌العاده‌ای به حوض شما می‌دهد و ثابت می‌کند که به دست یک معمار حرفه‌ای ساخته شده است.

در نهایت، آب بندی کاشی‌ها یک گام مهم در رسیدن به هدف شما، یعنی تضمین طول عمر حوض است. این کار نه تنها عمر و دوام حوض شما را بالا می‌برد، بلکه از نشتی آب و هدررفت آن نیز جلوگیری می‌کند. استفاده از درزگیر با کیفیت بالا به محافظت از کاشی‌ها در برابر آسیب آب، بروز لکه، تغییر رنگ و حتی شکاف و شکستگی ناشی از فرسایش کمک می‌کند. همچنین زیبایی و درخشندگی طبیعی کاشی کاری حوض را افزایش می‌دهد.

نصب کاشی و نکات حرفه‌ ای و تخصصی برای ایجاد یک سازه جذاب و بادوام

نگهداری و مراقبت‌ های لازم پس از ساخت حوض با کاشی

فراموش نکنید که ساخت یک حوض زیبا تنها کاری نیست که باید انجام دهید. مراقبت اصولی و صحیح و تعمیر به موقع ایرادات، مهم‌تر از ایجاد سازه اولیه است. نگهداری منظم حوض به شما کمک می‌کند تا اطمینان یابید کاشی‌های شما همیشه در وضعیت روز اول باقی می‌مانند و تمیز و زیبا هستند.

همچنین باعث می‌شود به موقع متوجه هرگونه مشکل در حوض شوید و پیش از گسترش آن و ایجاد هزینه‌های هنگفت برای تعمیرات، مشکل را رفع کنید. برای این کار لازم است موارد زیر را انجام دهید:

  • معمولا در سطوح داخلی و بیرونی حوض به دلیل وجود دائمی رطوبت و جریان آب، جلبک‌ها و قارچ‌ها شروع به رشد می‌کنند. لازم است پس از ساخت حوض با کاشی، هر چند وقت یک بار به فکر حذف آنها و پاکسازی حوض باشید.
  • حذف مداوم آلودگی‌ها از موارد مهمی است که باید در مراقبت از حوض خودتان در نظر بگیرید. از آنجا که حوض در فضای باز قرار دارد، باید آب داخل آن را تا جای ممکن تمیز نگه دارید و این به معنی حذف برگ‌های ریخته‌شده به داخل حوض، کثیفی‌ها و زباله‌هایی است که وارد آن شده‌اند.
  • برای تمیز کردن کاشی‌های حوض خودتان می‌توانید از یک شوینده ملایم و برس نرم استفاده کنید و به این روش لکه‌ها و تغییر رنگ‌های احتمالی را از بین ببرید. استفاده از برس زبر و ابزارهای سخت می‌تواند سطح کاشی را خراش دهد و از زیبایی و عمر آن بکاهد. در انتخاب شوینده نیز دقت کنید و مراقب باشید در اثر واکنش‌های شیمیایی موجب خرابی کاشی کاری حوض نشود. شیرآلات، لوله‌ها و بخش‌هایی که در آنها آب جریان دارد به همین شیوه تمیز کنید.
  • علاوه بر تمیز کردن، مهم است که کاشی‌ها را هر چند وقت یک بار از نظر آسیب دیدگی و ساییدگی بررسی کنید. کاشی‌های ترک‌خورده یا شل‌شده را باید به سرعت تعمیر یا تعویض کنید. زیرا ممکن است باعث ایجاد خرابی بیشتر در حوض شوند و نمای بی‌نظم و نامطلوبی به سازه شما می‌دهند. دوغاب و درزگیر را در فواصل منظم تجدید کنید، زیرا این اجزا نقش کلیدی در محافظت از کاشی‌های شما در برابر آسیب و حفظ ظاهر آنها دارند.
  • اقدامات پیشگیرانه مانند جلوگیری از انباشته شدن برگ‌ها و زباله‌ها در داخل حوض به روش‌های مختلف می‌تواند زیبایی حوض شما را حفظ کند. مراقب رفت و آمدهای خطرآفرین در اطراف حوض و آسیب حیوانات و حشرات باشید. همچنین هنگام استفاده از ابزار و تجهیزات در نزدیکی کاشی‌ها دقت کنید تا از آسیب‌های تصادفی جلوگیری نمایید.

نگهداری و مراقبت‌ های لازم پس از ساخت حوض با کاشی

سخن پایانی

استفاده از کاشی در ساخت حوض یک انتخاب هوشمندانه برای کسانی است که به دنبال یک سازه زینتی مستحکم، زیبا و با نگهداری آسان هستند. کاشی با سطح صاف و یکنواخت خود، نسبت به سنگ یا بتن جلوه بیشتری به فضای باز شما می‌بخشد و با مراقبت و نگهداری از آن می‌توانید مطمئن باشید که سال‌ها به همان شکل اولیه باقی خواهد ماند. مقاومت و دوام کاشی در برابر رطوبت، فرسایش و ترک خوردگی بسیار بالاست. ساخت حوض با کاشی به دلیل وجود الگوها و طرح‌های مختلف بی‌پایان در کاشی‌ها، می‌تواند بسیار خلاقانه و سفارشی باشد.

فراموش نکنید که برای طراحی و ساختن یک حوض زیبا باید تمامی مراحل شامل آماده سازی بستر، انتخاب و خرید کاشی، آماده سازی سطوح نصب و تهیه مواد مورد نیاز برای این کار را به دقت و با مشورت افراد متخصص انجام دهید.

گروه مهندسی برکه با سال‌ها تجربه طراحی و اجرای طرح‌های معماری فضای باز مانند ساخت حوض و استخر، کلیه خدمات مورد نیاز را برای شما فراهم آورده است و از بهترین و باکیفیت‌ترین مصالح موجود در بازار برای طراحی آنچه دلخواه شماست، استفاده می‌کند. در پایان، از مراقبت و نگهداری دوره‌ای از حوض خود غافل نشوید تا در سال‌های آینده نیز همچنان زیبا و قابل استفاده باقی بماند.

مزایای ساخت حوض با کاشی چیست؟

ایجاد سطح براق و زیبا، نظافت ساده، امکان سفارشی سازی بالا و دوام بیشتر از جمله مزایای کاشی نسبت به سایر مصالح است.

چگونه می‌توانیم از نصب صحیح کاشی‌های حوض خودمان اطمینان یابیم؟

از آنجا که نصب صحیح کاشی‌های حوض در دوام و مقاومت سازه بسیار مهم است، توصیه می‌کنیم این کار را به پیمانکاران حرفه‌ای بسپارید.

مهم‌ترین مراقبت‌های لازم برای نگهداری حوض کاشی کاری چیست؟

حذف مداوم لکه‌ها و جلبک‌ها، خارج نمودن برگ‌ها و زباله‌ها، تعمیر و تعویض کاشی‌های آسیب‌دیده و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آسیب به حوض.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 54

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *